3) Hallituksen esitys laiksi eräiden juomapakkausten
valmisteverosta sekä eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys 149 koskee juomapakkausten
valmisteveroa ja siihen liittyviä lakeja. Asia on erittäin
tärkeä, merkittävä, ja se on
syy siihen myös, miksi se on pyydetty pöydälle
ja tähän perjantain täysistuntoon. Vaihtoehto
olisi ollut siis, että se olisi eilen myöhäisinä tunteina täällä eduskunnassa
käsitelty.
Tämän hallituksen esityksen pohjalla on arvio siitä,
että uusi esitys, joka poistaisi ympäristöveron
ei-uudelleenkäytettäviltä, ei-uudelleentäytettäviltä juomapakkauksilta,
on lähtökohtaisesti mielestäni väärä.
Tässä katsotaan, että tämä uusi hallituksen
esityksen luoma tilanne, jossa ei siis tätä ohjaavaa
ympäristöveroa olisi tällä tavalla kuin
nyt, olisi ympäristöneutraali nykyiseen tilanteeseen
nähden. Kuitenkin juomapakkausten, siis juomapullojen,
jotka ovat lasisia juomapulloja, jotka uudelleenkäytetään,
palautusaste on yli 90 prosenttia, kun taas tölkkien, jotka
eivät siis ole uudelleentäytettäviä,
pakkausten palautusaste on vain noin 80 prosenttia. (Ed. Bryggare: Vain
80 prosenttia!) Lisäksi tähän liittyy
myös sellainen näkökulma, että mikäli
tämä nyt esillä oleva esitys menee lävitse
eduskunnassa, niin juomatölkkien käyttö lisääntyy,
ja tässä onkin ollut ajamassa tätä uutta
mallia, hallituksen esitystä, nimenomaan päivittäistavarakauppa
ja Kuluttajavirasto.
Muut osapuolet eivät ole tässä asiassa
olleet aktiivisia. Kun tässä asiassa oli työryhmä,
niin myöskään sen työryhmän
yksimieliseen mietintöön ei nimenomaan kilpailuasiamies
ollut jättänyt eriävää mielipidettä.
Kuitenkin sitten myöhemmin nimenomaan kilpailunäkökulmaa
on nostettu vahvasti tässä esille.
Tätä nykyistä täytettävien
pullojen käytäntöä on kritisoitu
sillä, että se on kallis ja nimenomaan uusille
mukaantulijoille erityisen kallis. Kuitenkin kustannukset tähän
niin sanottuun pullopooliin mukaanpääsemiseksi
ovat liittymismaksun osalta noin 1 000 euroa. Tietysti
pullojen pesulinjat maksavat, mutta niin maksavat myöskin
näiden juomapurkkien täyttölinjat ja tämä purkkien
käyttö ja siihen tarvitaan myös omien
linjojen rakentaminen.
Kaiken kaikkiaan, kun tästä on haluttu luoda ikään
kuin epäreilun kilpailun poistamista koskeva hallituksen
esitys, niin haluaisin tässä painottaa, että tästä ei
ole kysymys. Komissio ei ole ajanut tämän tyyppistä,
hallituksen esityksen kaltaista mallia. Komissio on ainoastaan halunnut kehittää juomapakkausjärjestelmien
toimivuuden valvontaa, ja Suomessa on kaiken kaikkiaan jätteen
määrä paljon vähäisempi
kuin vaikkapa Ruotsissa tai Keski-Euroopassa johtuen juuri siitä,
että meillä on käytössä uudelleentäytettävien pullojen
järjestelmä.
Näin ollen, arvoisa puhemies, pitäisin erittäin tärkeänä,
että valtiovarainvaliokunta myös ottaa ympäristövaikutukset
huomioon omaa mietintöään laatiessaan,
ja onkin positiivista, että asia on puhemiesneuvoston esityksestä haluttu
myös lähettää lausunnolle ympäristövaliokuntaan,
joka käsitykseni mukaan tulee tähän tarkoin
paneutumaan.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä ympäristövaliokunnan
puheenjohtaja ed. Tiusanen jo toi esiin tämän
nykyisen järjestelmän etuja ja kiinnitti huomiota
tähän ongelmaan, mikä hallituksen esitykseen
liittyy. Nykyjärjestelmäkään
ei kuitenkaan ole ongelmaton. Aika paljon pulloja ja nestepakkauksia
jää tämän nykyjärjestelmän
ulkopuolelle, ja hallituksen esitys osaltaan ratkaisisi tätä,
niin että esimerkiksi lähdevesipullot vastaisuudessa
olisi mahdollisuus ottaa tähän palautusjärjestelmän
piiriin, ja jos ne eivät siihen kuulu, niille määrättäisiin
vero. Eli siinä suhteessa tämä hallituksen
esitys on oikean suuntainen. Siinä on kuitenkin muutamia ongelmia
tai sellaisia asioita, joihin tämä esitys ei vielä tarjoa
ratkaisua. Yksi on se, että vuosittain maahan tuodaan reippaasti
toistasataa miljoonaa alumiinitölkkiä lähinnä laivoilta.
Niihin tämäkään esitys ei pysty
pureutumaan. Toiseksi tässä ei oikeastaan ole
mitään eväitä tarjottu tölkkien palautusasteen
nostamiseen, johon myös ed. Tiusanen tässä viittasi.
Siihenhän voitaisiin puuttua yksinkertaisimmillaan nostamalla
tölkkien panttimaksua. Muitakin tällaisia hiomisen
varoja tässä esityksessä on, mutta toivon,
että ne tässä jatkokäsittelyssä voidaan
sitten ottaa mukaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edellisiin puheenvuoroihin on hyvä muutama sana
höysteeksi laittaa mukaan. Siis tällaisen järjestelmän
ensinnäkin pitäisi olla Euroopan unionin sisämarkkinoilla
toimiva järjestelmä. Kun itse kauppa toimii ja
kilpailulainsäädäntö toimii EU:n
markkinoilla, niin myöskin kierrätykseen tähtäävien
operaatioiden ja järjestelyjen täytyisi toimia
Euroopan unionin sisämarkkinoilla. Sitten tämmöisen
järjestelmän tulisi olla kierrättävänä kaikenkattava
niin pitkälle kuin mahdollista. Näitten kummankin
välttämättömyyden osalta tämä hallituksen
esitys on eräällä tavalla jäänyt
erääseen lokeroon elikkä ei täytä näitä ehtoja.
Tämän takia minusta valtiovarainvaliokunnan täytyisi
nimenomaan eräällä tavalla yvata, vaikka
paljon aikaa tässä syksyn aikana ei tietysti tähän
ole käytettävissä, siis yvata tämä asia niin,
että tämä esitys saataisiin paremmassa
asussa tänne isoon saliin ensimmäiseen käsittelyyn.
Arto Bryggare /sd:
Arvoisa puhemies! Mielenkiintoinen keskustelu tässä aika
mielenkiintoisesta ja varmasti jatkossa julkisuudessakin paljon
olevasta aiheesta tänne saatiin aikaan. Ennen kaikkea oli
hauska kuulla, kun ed. Tiusanen ja Panimoliitto ovat löytäneet
tässä toisensa. Ehkä Panimoliiton kohdalla
ymmärränkin tilanteen, mutta ed. Tiusasen kohdalla
pikkasen ihmettelen. Hän puhui ympäristövaikutuksista.
Itse asiassa jos katsoo tölkin kierrättämistä ja
pullojen kierrättämistä ympäristövaikutuksiltaan,
niin voi todeta — ja sitä on tutkittu — että sepä on aika
lailla tasassa. Haitalliset vaikutukset ovat aika lailla samaa luokkaa.
Ei ole nimittäin hyvin yksinkertaista pyörittää sitä pulloruljanssia
rekka-autoilla ympäri Suomea, se lisää sitä polttoaineen
kulutusta suhteessa tähän purkkikierrätykseen.
Ne alumiinivaikutukset tai muut raaka-ainevaikutukset ovat todellakin
mielenkiintoiset, niitä kannattaa tutkia ja todeta, että maailma
ei ole hyvin yksinkertainen.
Mitä tulee tähän kierrätysprosenttiin,
joka on mielestäni erinomaisen korkea, kun se on yli 80, niin
se, että se jää sinne eikä ihan
saavuteta sitä maailman täydellisyyttä eli
sataa prosenttia, varmaan johtuu siitä, minkä ed.
Tynkkynen täällä sanoikin, eli kysymys
on myös siitä, millä tavalla me saamme
ne purkit, jotka tulevat maamme ulkopuolelta, tämän
kierrätyksen piiriin, millä tavalla ympäristössä,
varsinkin tietysti Virossa, saadaan aikaan järjestelmä,
joka jollakin tavalla on synkronissa meidän järjestelmämme
kanssa.
Mutta suomalaiset ovat ihmeellistä kansaa, herra puhemies;
oli sitten kysymys mistä tahansa järjestelmästä,
niin kyllä me jaksamme kierrättää.
Itse asiassa tämä panttikysymys ei edes ole se
motiivi, vaan se suomalainen aito halu olla ympäristöystävällinen.
Itse olen seurannut tätä panttitouhua yhden lähikauppani
kanssa, keskustellut siellä tilanteesta. Tilanne on sillä tavalla kyllä hankala,
että nykyinen pullokierrätys kuluttajan kannalta
toimii kohtuullisen hyvin, mutta kaupan kannalta se on kyllä valtava
ruljanssi. Se on tällä hetkellä todella
valtava ruljanssi. Tulokset ovat mahtavia. Se on sanottava. Ne ovat
maailman huippuluokkaa. Ne ovat ykkösiä. Ja maailmalla
ei ole pystytty samaan järjestelmään
edes Sveitsissä, joka on toinen tämmöinen
valtavan kova kierrätysmaa. Mutta minun mielestäni
me pystymme myös alumiinipuolella varmasti samoihin tuloksiin,
jos saamme sen toiminnan paremmin organisoitua.
Ennen kaikkea tässä nyt tulee kysymykseen syy,
minkä takia me lähdemme tähän,
eli tässäkään ei saa olla syrjintää olemassa.
Ymmärrän Panimoliiton huolen. Tässähän
on kysymys myös erittäin rajuista investoinneista,
jotka on tehty tämän pullojärjestelmän
rakentamisen kautta. Tähän keskusteluun, joka
varmasti pitää käydä sitten
verojaostossa, on se, millä aikataululla tähän
järjestelmään pitää siirtyä.
Onko se se kolme vuotta, onko se vähän pitemmän
aikaa, jotta todella emme aiheuta tässä sellaisia
tarpeettomia, turhia ongelmia nykyisen järjestelmän purkamiselle?
Mutta itse haluan toivoa, että jatkossa kuitenkin tämä hallituksen
esitys toisi mukanaan itse asiassa paremman, tehokkaamman ja ympäristöystävällisemmänkin
mallin toimia. Täytyy myöntää,
että tämä ei varmasti ole helppo asia,
koska pullojen kierrätys on ollut erinomaista. Mutta pitää myös
muistaa se, että pullot eivät nykypäivänä ole
enää niitä ainoita pakkauksia, joita
käytetään.
Ed. Tynkkynen pohtikin sitä oleellista kysymystä,
millä tavalla saamme paremmin vielä pohjoismaisen
mallin mukaan myös nämä erilaiset muovipullot
mukaan, ei pelkästään nykyiset virvoitusjuomamuovipullot,
jotka toimivat loistavasti, vaan nimenomaan nämä vesipullot.
Sivumennen sanoen on aika ihmeellistä Suomessa ostaa vettä pulloissa,
mutta se on toinen juttu. Mutta ne ovat tulossa mukaan tällä hetkellä vahvasti kierrätysjärjestelmään.
Ne kaikki pitää saada mukaan, niin kuin Ruotsissa
on paremmin tehty. Varmasti saamme tästä hyvän
päätöksen, joka sitten ohjaa kuluttajaa
entistä enemmän siihen suuntaan, mitä kaikki
haluamme, eli kierrätys lisääntyy, ja
niin, että tämä purkkien ja pullojen
tasavertaisuus myöskin.
Eva Biaudet /r:
Arvoisa puhemies, ärade talman! Så som också riksdagsledamot
Tynkkynen sade så finns det många goda sidor i
det här lagförslaget, bland annat just det att
man helt enkelt utvidgar området för retur och återvinning
av förpackningar.
Vi har ju faktiskt i ungefär ett kvartssekel haft ett
returglassystem där 98 procent av alla flaskor som ingår
i systemet har returnerats och återanvänts. Det
har också gällt vissa plastflaskor som har ingått
i samma system. Problemet har naturligtvis varit att användningen
av aluminiumburkarna har ökat och trots att vi i cirka
tio år har kört med pantsystem med högre
pant än för flaskor så har vi inte fått
det att fungera lika bra. Det ger ju naturligtvis anledning till
oro, att "why change winning team".
Därför tycker jag att det är mycket
viktigt att miljöutskottet kommer att utreda den här
livscykelanalysen ganska noga för det finns lite olika synvinklar.
Arbetsgruppen, vars förslag den här propositionen
i stort sett bygger på, med undantag för kanske
just den här miljöstyrningen, var enhällig
i sitt förslag när det gäller att fortsätta med
en miljöstyrande accis på aluminiumburkar. Den
livscykelanalys som accisen baserar på gjordes av en oberoende
part och det visade sig att de flesta miljöindikatorer
visade en större miljöbelastning med återvinningsbara
aluminiumburkar än med återanvändbara
returflaskor.
Työryhmän, jonka perusteella tämä lakiehdotus
tai hallituksen esitys on tehty, tehtävähän
oli etsiä Suomen olosuhteissa paras malli ympäristöohjauksen
toteuttamiseksi. Ja jos elinkaarianalyysimalli olisi antanut aihetta
tehdä muutoksia nykyiseen veromalliin, niin ryhmän
piti tehdä siitä ehdotuksia, joita ryhmä ei
kuitenkaan tehnyt. Sen vuoksi mielestäni on erittäin
tärkeää, että ympäristövaliokunta
käsittelee asian perusteellisesti ja miettii, mitä eri
näkökulmia tässä on. Hyvin laajasti
pitää arvioida sitä elinkaarimallia ja ehkä niitä ratkaisumallejakin,
miten voitaisiin sitten muokata tätä ehdotusta
sellaiseksi, että se ei ainakaan heikentäisi meidän
nykyistä järjestelmäämme.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella ympäristövaliokunnalla
on oikeastaan aika tärkeä tehtävä vielä käydä läpi
eri näkökulmat, mitä täällä edustajat
Biaudet, Bryggare ja Tynkkynen ovat muun muassa esittäneet.
Kuitenkin kun tätä asiaa on nyt tarkastellut työryhmän
lausunnon perusteella, niin tämä elinkaari on
nimenomaan se kysymys, joka on oleellinen myöskin luonnonvarojen
ja energian suhteen, ne ovat keskeisiä kysymyksiä.
Logistiikasta sen voi todeta, että ehkä tässä on kysymys
myöskin kaupan halusta saada myös tämä logistiikka,
mikä nykyään syntyy, toteutuu täällä ed.
Bryggaren mainitseman panimoteollisuuden toimesta, omaan hallintaansa.
Kuitenkin se auto, joka tuo täydet pullot, vie myös
tyhjät pakkaukset mennessään. Tässä mielessä on
kysymys tällaisesta hallitusta logistiikasta. Kuitenkin
alumiinin hankinta, siihen liittyvä malmin jalostus ja
alumiinin tuotanto ja siihen liittyvä energia ovat yksi
tärkeä asia, myös sen uusiokäyttöön
liittyvät ongelmat.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tarkoitukseni oli juuri viestittää ympäristövaliokunnan
puheenjohtajalle siitä, että ottakaa nyt ihmeellä tässä asiassa
huomioon nämä energiakysymykset. Me olemme siirtymässä kalliin
energian aikakauteen. Tässä ovat erikoisesti alumiinin kohdalla
energiakustannukset aivan huippuluokkaa. Ne ovat nousemassa koko
ajan ylöspäin, ja on ongelmallista myöskin
se, missä sitä alumiinia käsitellään
sen takia, että sen ympäristövaikutukset
ovat erittäin trastisia.
Toinen näkökohta on se, että käsitelkää ihmeellä nyt
myöskin sitten esimerkiksi täällä Etelä-Suomessa
olevaa lasinkierrätyksen ongelmatiikkaa ja niin, että siitä tulee
mahdollisimman rehellinen kuva. Onko tässä kiristyksestä kysmys,
vai mistä tässä on kysymys, kuka pelaa
ja mitä pelaa, ja kertokaa se sitten rehellisesti siinä lausunnossanne
valtiovarainvaliokunnalle.
Keskustelu päättyy.