4) Hallituksen esitys laiksi Metsähallituksesta
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on siis kysymys hallituksen
esityksestä eduskunnalle laiksi Metsähallituksesta.
Lain perusteluissa todetaan, että esityksellä selkeytettäisiin
Metsähallituksen myöntämien yleisten
kalastus- ja metsästyslupien oikeudellista luonnetta siten,
että niillä selvästi tarkoitettaisiin
omistajahallintaan kuuluvia lupia hallintopäätösten
asemesta.
Tässä on näköjään
lähdetty sellaisesta lähtökohdasta liikkeelle,
että valtio ikään kuin julistautuu näiden
alueitten ja myöskin niihin liittyvien metsästys-
ja kalastusoikeuksien omistajaksi. Lain valmistelijoille on kyllä annettu
tieto siitä, että korkein oikeus on tehnyt päätöksiä,
joilla on selkeästi vahvistettu olemassa olevat lailliset
erityisperusteiset oikeudet metsästykseen, kalastukseen
ja muuhun valtion alueiden käyttöön.
Siellä ovat Raattaman kylän miehet saaneet tällaisen päätöksen,
siellä on Utsjokea koskeva päätös vuodelta
2002, pellolaista talonpoikaa Kai Nivaa koskeva päätös
vuodelta 2002, ja viime keväänä enontekiöläinen
Hilkka Joki sai tällaisen päätöksen,
jossa nämä lailliset erityisperusteiset oikeudet
on vahvistettu.
Valtio näyttäisi nyt olevan luomassa tämän lain
avulla itselleen uusia oikeuksia ja omistuksia metsästykseen,
kalastukseen ja muuhun perinteiseen valtion alueen käyttöön
vastoin tuomioistuimen kantaa. Tämä on nyt asia,
jonka haluan tässä lähetekeskustelussa
jo nostaa vakavana kysymyksenä esille. Siinä on
valtiolle syntymässä eräänlainen
monopoliasema myöskin ikään kuin yritysrintamalla,
kun se julistautuu rasitteettomaksi valtion maiden haltijaksi. Kun
tiedämme, mikä asema matkailulla Lapissa on elinkeinona
ja nimenomaan pienten yritysten toteuttamana elinkeinona, niin tämä on
kyllä asia, joka täytyy tarkasti valiokuntakäsittelyn
yhteydessä käydä läpi, mikä vaikutus
tässä laissa esitetyillä linjauksilla
on yksityisyritteliäisyyteen. Siinähän
nimittäin käy niin, että nämä tietyt
oikeudet siirtyvät Metsähallituksen hallintaan
ja tulevat ikään kuin maksullisiksi sitten toisille.
Laki lähtee siitä, että Metsähallitus
saa vapaasti hinnoitella kaikki palvelut ja toimet valtion maalla.
Lakiehdotuksessa lähdetään lisäksi
siitä, että vain saamelaisille on lailla turvattava
kulttuuriperusteisena oikeus metsästykseen, kalastukseen ja
poronhoitoon. Tämä näkemys jättää kokonaan huomioimatta
sen, että Lapissa on jo ainakin tuhannen vuoden ajan asunut
kansa, johonka itsekin kuulun, jolla on vähintään
samanlaiset oikeudet. Heillä on maan ja oikeuksien hallinnasta asiakirjanäyttö,
monilla ainakin 700 vuoden ajalta. Näitä oikeuksia,
joista aluksi mainitsin, on myöskin viime aikoina tuomioistuimessa
vahvistettu. Mielenkiintoinen tilanne on se, että Inarissa
on tälläkin hetkellä kansalaisopiston
kurssi, jolle osallistuu 70 ihmistä, sekä saamelaisia
että muuta väestöä, jotka selvittävät
näistä asiakirjoista, kartoittavat näitä erityisperusteisia
oikeuksia. Yli 150 tilallista, joissa on mukana sekä saamelaisia
että myös muuta väestöä,
paikallista väestöä, on jättänyt
valtakirjan, jolla nimenomaan suhteessa valtioon halutaan loppuun
saakka katsoa, kenellä on oikeus näihin niin sanottuihin
erityisperusteisiin oikeuksiin.
Perustuslakivaliokunta on lausunut kantanaan oikeustieteen tohtori
Juhani Wirilanderin selvitysten perusteella, että ei ole
mahdollista ratkoa elinkeino-oikeudellisia kysymyksiä muuten
kuin tarkan tieteellisen selvityksen pohjalta. Tämä on perustuslakivaliokunnan
mietintö 6/2002. Tällä hetkellä näistä asioista
on myös meneillään tutkimus oikeusministeriön
toimesta.
Kun tätä lakiesitystä Metsähallituslaista
nyt on luettu, tuli sellainen tunne, että tässä mahdollisesti
pyritään menemään jo edelle
tätäkin oikeusministeriön selvitystä.
Tietyt linjaukset tässä ovat sen suuntaisia. Tällaisena
tämä lakiesitys on, ja sehän onkin tulossa
perustuslakivaliokuntaan lausunnolle, monilta olennaisilta osilta
kyllä huolellisesti tutkittava nimenomaan perustuslain
näkökulmasta.
Ihan pieni yksityiskohta: Metsähallituksen hallituksessa
on syytä edelleenkin olla lappilainen jäsen, ovathan
pääosin nämä alueet nimenomaan
Lapin alueella.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on ollut varmaan tuskallisen ponnistuksen tulos, sillä tässä on
niin valtavan monta asiaa, jotka hallituksen ja valmistelijoitten
on pitänyt ratkaista. Yksi niistä asioista oli juuri
ed. Rundgrenin puheenvuorossaan mainitsema Lappia koskeva erityiskysymys.
Siihen varmasti valiokunta joutuu ottamaan myöskin kantaa
ja siihen vapaahinnoittelun asiaan, minkä ed. Rundgren
toi esille. Minä olen sitä mieltä, että sellainen
pitää ohjeistaa jo mietinnössä eduskunnassa.
Arvoisa puhemies! Se, minkä takia minä tämän
puheenvuoron pyysin, on hallituksen esityksen 11 §, joka
koskee erävalvontaa. Nythän oli niin, että tämä pykälä oli
jäämässä kokonaan pois, elikkä siis
toisin sanoen käytännössä erävalvonta
olisi loppunut valtion mailla, koska sieltä ne viimeiset
kahdeksan erävalvojaa olisi otettu pois. Jos ei ole mitään
valtuuksia, niin turha siellä on mitään
valvoa.
Jälleen kerran pitää antaa sisäministeri
Kari Rajamäelle tunnustus. Hän piti huolen siitä,
että edes sen verran valvontaoikeuksia tuli mukaan kuin
11 §:ään on sisällytetty esitutkintaan
liittyen.
Mutta se, mikä täältä puuttuu,
on sakotusoikeus. Minä toivon, että eduskunta
voisi olla niin valistunut, että se antaisi tähän
erävalvontaan sellaiset välineet, että edes
ne kahdeksan valvojaa olisivat sellaisilla oikeuksilla, että siitä valvonnasta
ylipäätään voisi jotakin tulla.
Tällä hetkellä Itä- ja Pohjois-Suomessa
valtion mailla on täydellinen villi länsi ilman
minkäänlaista kontrollia, ja viimeinen oljenkorsi
siinä on tämä 11 § ja sen sisältö.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen otti tuossa erittäin
tärkeän asian esille. Kun tiedämme nämä metsästysrikokset,
joita viime aikoina on tapahtunut — niiden tutkintaan ja myöskin
ehkä tuomioihin liittyy erilaisia näkökulmia
ja ongelmia — niin tämä asia on mitä tärkein.
Kaiken kaikkiaan on hyvä, että tämä menee maa-
ja metsätalousvaliokuntaan, joka on asiantuntijavaliokunta
tässä asiassa. Sehän aiottiin alun pitäen
suunnata valtiovarainvaliokuntaan, jonne ainoastaan olisi tullut
lausunnot ympäristö- ja maa- ja metsätalousvaliokunnalta.
Sitten, mikä liittyy vielä tähän
ympäristöpuoleen: Kansallispuistot ovat Metsähallituksen alaisia.
Nyt kuitenkin ollaan luomassa aika vahva palomuuri tänne
kansallispuistopuolen, siis luonnonsuojelupuolen, ja sitten tämän
Metsähallituksen liiketalouden väliin. Pelkäänpä,
että siitä saattaa kehittyä myös
vetoketju sillä tavalla, että se sitten avataankin
sitä myöten joskus ja erotetaan ne ehkä mielessä tämän
liiketalouden puolen myynti. Näin ollen se hyvä synergia, mikä nyt
on ollut tällä luonnonsuojelun ja toisaalta myös
tämän toteuttavan talouspuolen, metsien talouskäytön,
välillä, on nyt häviämässä.
Näitä synergiaetuja on pystytty käyttämään hyväksi
myös kansallispuistojen ylläpidon suhteen, ja
nyt ehkä tilanne vaikeutuu. Tosin toivon nyt sitä,
että me täällä eduskunnassa
pystymme tähänkin asiaan kiinnittämään
huomiota.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Metsähallitus on valtion liikelaitos,
jonka hallinnassa on reilut 12 miljoonaa hehtaaria valtion omistamia
maa- ja vesialueita. Metsähallituksen perustehtäviä ovat
ympäristö- ja asiakaslähtöisen
metsätalouden harjoittaminen sekä luonnonsuojelu.
Eri liiketoimintoja on eriytetty omiksi tulosalueiksi. Liiketoiminnan
tulosalueita ovat talousmetsänhoidosta ja käytöstä huolehtiva metsätalous,
joka tuottaa yli 90 prosenttia Metsähallituksen tuloista,
luontomatkailusta huolehtiva Villi Pohjola, tontti- ja metsäkiinteistökauppaa
tekevä Laatumaa sekä maa-aineskauppaa hoitava
Morenia. Nämä ovat siis pelkkiä aputoiminimiä,
eivät mitään yhtiöitä tai
tytäryhtiöitä.
Metsähallituksen itsenäinen tulosyksikkö maa-ainesliiketoiminnassa
on Morenia. Se on maan kattava maa-ainestoimittaja, jonka kokonaispalveluun
kuuluvat hiekan, soran, murskeen ja jalostetun maa-aineksen tuotantoon
ja toimitukseen kuuluvat työt ja tuotteet. Se saa ottaa kiviaineksia
Metsähallituksen hallinnassa olevilta alueilta tarpeen mukaan hinnalla, joka
ei ole useinkaan markkinaehtoinen tai kilpailutettu,
vaikka laki julkisista hankinnoista (23.12.1992/1505) näin
vaatisi. Morenia ei myöskään maksa sen
paremmin osinkoja kuin veroja tuloksestaan toisin kuin yksityiset
yritykset. Osan voitoistaan se tulouttaa valtiolle Metsähallituksen
välityksellä, mutta läpinäkyvyyden puutteessa
jää epäselväksi, onko näytetty
voitto todellinen ja sillä tasolla, että se toteutuisi
kilpailuympäristössä.
Monet kunnat myös myöntävät
valtion yksikölle maa-ainesten ottoluvat vakuutta vaatimatta,
kun taas yksityiset joutuvat aina vakuuden asettamaan. Jos tämä lakiesitys
hyväksytään, tilanne vääristyisi
entisestään.
Esityksessä sanotaan Metsähallituksen tarjoavan
työmahdollisuuksia Itä- ja Pohjois-Suomessa, joissa
muutoin on vähän työpaikkoja. Mutta ainakaan
Etelä-Suomessa tämä ei päde.
Morenian nykymuotoinen toiminta tulee aiheuttamaan markkinahäiriöitä alalla,
eikä tämä voi olla toiminnan tarkoitus.
Edellä mainitut syyt asettavat sen kuitenkin täysin
eri asemaan kuin yksityiset yritykset. Morenian pitää olla
yhtiö. Sen yhtiöittämisellä tultaisiin
periaatteessa samalle viivalle yksityisten toimijoiden kanssa ja näin
varmistettaisiin kilpailuneutraliteetti ja lisättäisiin
läpinäkyvyyttä. Tämäkin
esityksen osa on ongelmallinen, eivät pelkästään
ed. Rundgrenin toteamat puutteet.
Keskustelu päättyy.