Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! EU-maiden keskimääräinen elintarvikkeiden arvonlisävero
on 5,5
prosenttia, Suomessa 17. Valmistuneen selvityksen mukaan
veron alentaminen 5 prosenttiyksiköllä alentaisi
ruuan hintaa 3,5 prosenttia ja suurimpia hyötyjiä olisivat
pienituloiset lapsiperheet, erityisesti yksinhuoltajaperheet, ja
näin alennus vaikuttaisi hinta-, ostovoima- ja työllisyysvaikutusten
ohella positiivisesti myös tulonjakoon. Suurista ansiotuloveron
kevennyksistä ovat hyötyneet eniten suurituloiset
kotitaloudet. Niiden ulkopuolelle on jäänyt lähes
miljoona ihmistä: eläkeläisiä,
opiskelijoita, työttömiä ja muita pienituloisia.
Hallitus on poistanut rikkaimmilta varallisuusveron, mutta ei ole
pienituloisia auttanut juuri mitenkään.
Arvoisa puhemies! Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja
on esittänyt ruuan arvonlisäveron alentamista
seuraavalla vaalikaudella. (Puhemies: Kysymys!) Kysynkin pääministeri
Vanhaselta: Miksi ei hallitus voisi alentaa ruuan arvonlisäveroa
välittömästi, koska valtiontalouden tila
ja budjettitalous antaisivat siihen hyvät mahdollisuudet?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Myös verotuksen osalla toimitaan
pitkäjänteisesti ja noudatetaan hallitusohjelmaa,
siinä sovittuja periaatteita. Tällä vaalikaudella,
aivan kuten kysyjä esitti, on tehty noin kaksi vuotta kestänyt
selvitystyö, jota aika monet ministeriöt olivat
tilaamassa, jossa on selvitetty kysymystä siitä,
miten ruuan arvonlisäveron alentamisessa ala käyttäytyisi,
mitkä olisivat sen työllisyysvaikutukset, kuinka
paljon alennuksesta menisi varsinaisiin hintoihin. Tämä on
pohja-aineistoa tietysti siihen käytävään
keskusteluun, jota sitten tullaan tulevien vuosien veronkevennysvaran käyttämisestä
käymään.
Tällä vaalikaudella on tehty noin 3,5 miljardin
euron veronkevennykset tarkasti kohdistaen niin, että saadaan
mahdollisimman suuri työllisyysvaikutus ja pystytään
yrittäjyyttä edistämään.
Olen huomannut, että erityisesti vasemmistoliiton puolelta
on pidetty tätä veronkevennystasoa tarpeettomankin
suurena, mutta myöskään hallituksella
ei ole tarkoitus tällä vaalikaudella tehdä tämän
suurempia kevennyksiä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Vastaus oli odotettu: siirtää ratkaisut
jälleen seuraavalle vaalikaudelle. Tämä on
helppo vastaus hallitukselta, mutta ei varmasti tyydytä niitä pienituloisia
kansalaisia, jotka kaipaisivat tätä helpotusta alentuneena
ruuan hintana. Miksi hallitus ei nyt toimi, kun olisi mahdollisuus,
kun päähallituspuolueen eduskuntaryhmäkin
on sitä mieltä, että tähän
asiaan pitäisi puuttua?
Kysynkin valtiovarainministeri Heinäluomalta, onko
hän valtiovarainministerinä sitä mieltä, että tällä tavalla
ei ole mahdollista pienituloisten asemaa parantaa. Mikä on
teidän kantanne elintarvikkeiden arvonlisäveron
mahdolliseen alentamiseen?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Muistuttaisin kuitenkin, että tämä on
Matti Vanhasen hallituksen kyselytunti eikä seuraavan hallituksen
kyselytunti. (Hälinää)
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Näiden vasta tehtyjen tutkimusten
mukaan ruuan arvonlisäveron alennuksesta kaksi kolmasosaa
kohdistuisi hyvätuloisille ihmisille. On mielestäni
hieman erikoista, että vasemmistoliitto näkee
tämän kysymyksen köyhyyden ja pienituloisuuden
hoitona. Ruuan arvonlisäveron alentaminen maksaisi lähemmäs
500 miljoonaa euroa. Tuolla samalla summalla voitaisiin korottaa
kansaneläkettä, lapsilisää,
työmarkkinatukea ja pienintä äitiys-,
isyys- ja vanhempainrahaa. Eikö olisi järkevämpää käyttää mahdollinen
liikkumavara tähän?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kaikki nämä valinnat käytetään
menolisäyksinä tai veronkevennyksinä.
Ne ovat tietysti poliittisia valintoja, joita tekevät hallitus
ja eduskunta. Kysymykseen sisältyi mielipide. En pysty ottamaan
kantaa, onko se oikea vai väärä. Se oli mielipide.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin, ministeri Heinäluoma,
kyllä kyselytunnilla teidänkin pitäisi
vastata, kun kysytään asiallisesti ja perustellen.
Minäpä kysyn toisinpäin: Kun nyt
ovat kumminkin tutkimustulokset tulleet, joissa selvästi osoitetaan,
että ruuan arvonlisäveron alentamisella hyöty
kohdentuu sinne pienempituloisiin suhteellisesti kaikista parhaiten,
ja kun me katsomme edellisiä veronkevennyksiä — otetaan
15 vuotta vaikka aikajanaksi — 15 vuoden aikana ei ole
suhteellisesti tapahtunut sellaista veronkevennystä, joka
olisi nimenomaan suhteellisella osuudella paremmin painottunut heikompi-
ja pienempituloisille elikkä siihen köyhään
kansanosaan, niin miksi, jos on varaa veronkevennyksiin, sitä ei
tehdä sitten ruuan arvonlisäveron kautta, kun
me pystymme nyt selvästi jo osoittamaan työllisyysvaikutukset,
sosiaaliset vaikutukset ja myös elintarvikeketjuun positiiviset
vaikutukset? Mikä on se syy, miksi sitä ei voida
ajatella tehtäväksi ruuan arvonlisäveron
kevennyksen kautta, jos veronkevennysvaraa syntyy?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Pääministeri Vanhanenhan selvitti
jo nykyisen hallituksen linjaa, ja koko hallitus seisoo tietysti
sen ohjelman takana, joka eduskunnalle vuoden 2003 keväällä esitettiin
ja joka on täällä aikoinaan hyväksytty.
Siinähän on kerrottu hallituksen linja veropolitiikassa.
Hallitus painottaa voimakkaasti työn verotuksen keventämistä.
Sitä kautta luodaan uusia työpaikkoja, tulee uusia
verotuloja, ja tämä luo myös toimintatilaa
jatkoon. Tämä linja on ollut erittäin toimiva
yhteydessä tulopolitiikkaan tehtyjen ratkaisujen kanssa.
Sen tuloksena meillä on yli 60 000 ihmistä enemmän
töissä kuin mikä oli tilanne vaalikauden
alussa, (Ed. Kuoppa: Ja paljon enemmän köyhiä kuin
aikaisemmin!) joten työllisyys on ollut se päällimmäinen
tekijä, joka on veropolitiikkaa ohjannut myös
tämän hallituksen aikana, ja tämä linja
on tähän mennessä ollut erittäin
kestävä.
Sitten ensi vaalikauden arvio on eri arvio, ja sitä tekee
kukin puolue tahollansa, mutta siihen tällä hallituksella
ei ole yhteistä käsitystä olemassa. Siksi
täytyy keskittyä siihen, mitä tehdään
tämän hallituksen aikana tässä ja
nyt.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Minäkin lukeudun siihen joukkoon,
joka on sitoutunut tämän hallituksen veropolitiikkaan,
mutta se ei kiellä sitä, ettenkö voisi
jo puhua seuraavan vaalikauden ja seuraavan hallituksen toivelistasta.
(Hälinää) Siihen samaan kehotan muitakin. On
hyvä, että myöskin vasemmistoliitto esittää omia
tavoitteita. Kysynkin, valtiovarainministeri Heinäluoma:
Kun on oletettavaa, että jos ruuan arvonlisäveroa
jossakin vaiheessa alennetaan ja nimenomaan tässä syntyy
ostovoimaa mahdollisesti muihin tuotteisiin, joissa arvonlisäverokanta saattaa olla
22 prosenttia, syntyykö tällä alennuksella myöskin
valtiontalouteen positiivisia tekijöitä?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Keskustelu käy kovin vaikeaksi, mutta
täytyy sanoa niin, että kun täällä pitää edustaa
koko hallituksen yhteistä linjaa jokaisen ministerin omissa
vastauksissaan, niin ikävä kyllä joudun
vastaamaan ed. Kallin kysymykseen, että tämän
hallituksen aikana ei synny semmoista liikkumatilaa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Olen aikaisemmin tällä vaalikaudella
kiinnittänyt huomiota siihen, miten pääministeripuolue
on pettänyt kaikki ne lupaukset, jotka eläkkeensaajille
viime vaalien alla annettiin. Ei ole palautettu kansaneläkkeen
pohjaosaa, ei taitettua indeksiä ole poistettu, (Hälinää)
puhumattakaan 300 euron korotuksesta kansaneläkkeisiin.
Mutta nyt kun keskusta on ottanut taas vaaliaseekseen tämän
arvonlisäveron alentamisen, niin kysymys kuuluu, kun te
vaaditte sitä viime vaalien alla ja täällä salissa
on 54 muuta keskustan kansanedustajaa, jotka kaikki vaativat viime
vaalien alla elintarvikkeiden arvonlisäveron alentamista, niin
yksinkertainen kysymys kuuluu, pääministeri Vanhanen,
miksi te ette toteuttaneet tätä teidän
keskeistä vaalien alla ollutta vaatimustanne.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä on hallituksen kyselytunti
eikä puolueen kyselytunti, mutta palautan nyt kuitenkin
mieleen sen, mikä oli meidän vaaliohjelmamme.
Ruuan arvonlisäverotus ei ollut verokysymyksissä suinkaan
prioriteettinä, (Hälinää — Eduskunnasta:
Se oli prioriteetti!) vaan se oli ilmaistu siten, että vaalikauden
loppupuolella siihen voidaan palata, jos siihen edellytyksiä on. Tämä oli
silloin helmikuussa ollut tilanne, ja tästä syystä myöskään
hallitusneuvotteluissa se ei ollut mikään erityinen
ykköskysymys. Halusimme keskittää veronkevennykset
erityisesti tuloverotuksen ja yritysverotuksen keventämiseen.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että keskustellaan,
mutta keskustelussa olisi syytä pitää mukana
suhteellisuus ja kokonaisuus. Kun nyt on tehty selvitys vain verotuksen osalta
yhdestä kysymyksestä, niin mielestäni täällä aivan
oikein ed. Sinnemäki kiinnitti huomiota, että samoihin
päämääriin, esimerkiksi pienituloisten
toimeentulon parantamiseen, päästään
myös muilla toimenpiteillä jopa tehokkaammin kuin
verotuksen avulla. (Ed. Lamminen: Miksi ette ole tehneet?) Sen takia
suhteellisuusnäkökulmasta pitää muistuttaa,
että se kansaneläkekorotus, joka tuli voimaan
syyskuun alusta, (Eduskunnasta: 5 euroa!) on suurempi vaikutuksiltaan
kuin se arvonlisäveron alennus, mistä täällä nyt
puhutaan erittäin suurena lisätoimeentulona pienituloisille.
Sen takia kysynkin hallitukselta:
Kun hallituksen yhtenä tehtävänä on
valmistella myös erilaisissa katsauksissa aineistoa tulevalle
vaalikaudelle, tullaanko näissä katsauksissa katsomaan
nimenomaan kokonaisuutta eikä ottamaan vain yhtä näkökulmaa,
esimerkiksi verotusta, keinoksi vaikuttaa tällaisiin asioihin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Luonnollisesti ministeriöittäin
virkatyönä on tehty tulevaisuuskatsaukset, joissa
tarkastellaan kunkin hallinnonalan keskeisiä kehittämistarpeita,
joita eteen tulee, mutta tulonsiirtojen ja verotuksen kohdalla voin
kyllä sanoa, että nämä katsaukset
eivät kysymyksiä ratkaise, vaan jokainen puolue
ottaa vaaleissa kantaa ja vaalien jälkeen muodostettava
hallitus muodostaa sen kauden ohjelman. Uskon, että silloinkin
tullaan sekä tulonsiirtojen että verotuksen puolella toimenpiteitä tekemään,
mutta se on sen ajan kysymys.
Tämä hallitus tekee työnsä loppuun
oman ohjelmansa pohjalta, ja johtuen siitä, että olemme olleet
siinä hyvin johdonmukaisia, on mahdollisuus meillä käydä positiivista
keskustelua siitä, että taitaa olla jotain jaettavaa
seuraavallakin kaudella.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! En tiedä, mikä kätketty
viisaus sisältyy siihen, että Suomella pitää olla
EU-maista lähes kallein ruuan alv.
Mutta, arvoisa puhemies, kun Suomi maksaa arvonlisäveropohjaan
perustuvaa jäsenmaksua EU:lle ensi vuonna budjettikirjan
mukaan 246 miljoonaa euroa, niin olisin tiedustellut, pienenisikö tämä arvonlisäveropohjaan
sisältyvä maksu vai mitä sille tapahtuisi,
jos ruuan alv:tä laskettaisiin 5 prosenttia. Eli pienenisikö mahdollisesti tämä jäsenmaksuosuus?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ymmärtääkseni
ei ole vaikutusta siihen, koska EU-jäsenmaksu ottaa pohjakseen
sen arvonlisäverovelvollisen toiminnan piirissä olevan liikevaihdon,
ja sen tähden meillä on samat arvonlisäverosäännöt
jokaisessa maassa. Siitä muodostuu tietty laskentapohja
tähän. Sen sisällä on maiden
välillä isoja eroja arvonlisäveron suuruudessa,
mutta ne erot eivät vaikuta siihen maksuosuuteen, joka
meillä EU:lle on.
Annika Lapintie /vas:
Rouva puhemies! Kyllä hallituksen ristiriitaiset vastaukset
nyt saavat ihan hämmennyksiin. Voisitteko ystävällisesti
tarkentaa. Ministeri Heinäluoma sanoi, että hallitus
pitäytyy tiukasti hallitusohjelmassa, mutta eihän
esimerkiksi varallisuusveron alennus ollut hallitusohjelmassa ja
varallisuusveron poiston siitä huolimatta toteutitte. Keskustan eduskuntaryhmän
puheenjohtaja on vaatinut ruuan arvonlisäveron alentamista,
ja sen lisäksi käydään kiivasta
keskustelua, kilpalaulantaa, siitä miten perintövero
pystytään poistamaan. Viime viikolla ei ollut
rahaa eläkkeitten tasokorotukseen, eikä edellisellä viikolla
ollut rahaa opintotuen korotukseen. Eli mihin nyt on varaa ja mihin
ei ole varaa?
Ed. Mauri Salo merkitään
läsnä olevaksi.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus toteuttaa ohjelmaansa. Se luo tiettyä uskottavuutta
maan talouden hoitamiseen, ja osana sitä ohjelmaa on se,
että myös tämän viimeisen vuoden
talousarvio pitää viedä kehysten puitteissa
lävitse. Se luo Suomen talouteen sellaista uskottavuutta,
jonka varaan myös tulevaisuutta voidaan rakentaa. Hallitus
puolustaa omaa ohjelmaansa, joka on tässä eduskunnassa
hyväksytty. Siinä on sekä myönteisiä puolia
että siihen sisältyy myös se vastuu,
että pidämme nyörit tiukasti kiinni emmekä lähde, vaikka
hieman liikkumatilaa on tullut, jakamaan tätä enemmän.
Vasemmistoliitolle haluan kyllä muistuttaa sen, että te
olitte hallituksessa vuonna 96, jolloin nimenomaan olitte tekemässä päätöstä,
jolla vastoin aiempaa päätöstä ei
siirrytty tähän 12 prosenttiin vaan pitäydyttiin
17:ssa. (Ed. Uotila: Se johtui valtiontalouden tilasta!) Silloinkin
se tehtiin ajassa, tehtiin niillä perusteilla, jotka silloin talouspolitiikkaan
liittyivät, enkä arvostele sitä sen kummemmin.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Kristillisdemokraatit ovat esittäneet
ruuan arvonlisäveron alentamista 5 prosenttiyksiköllä jo
tämän vuoden talousarviossa. Kun tulemme äänestämään
tästä eduskunnassa joulukuussa, niin toivon, että tähän
vastataan laajemmin myönteisesti. Tällä voitaisiin
alentaa ruuan hintaa ja tukea kotimaista maa- ja elintarviketaloutta
myöskin. Hanke rahoitettaisiin siirtämällä noin
puolet annetuista tuloveronkevennyksistä ruuan arvonlisäveron
alentamiseen, eli olemme pohtineet, mitenkä myöskin
rahoituspohjaa vahvistaisimme.
Haluan kysyä, keskusteltiinko hallituksessa alkoholiverokeskustelun
yhteydessä muiden välillisten verojen laskemisesta.
Nyt kun loppukaudesta meille on tullut rahaa, Venäjä on
maksanut aiemmin velkansa ja rahaa on tullut, voi sanoa, että ovesta
ja ikkunoista tämän vuoden aikana, niin jos nyt
ei ole varaa alentaa elintarvikkeiden arvonlisäveroa, näettekö,
että tulevalla hallituskaudella on resursseja tulossa jostakin
enemmän?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Toivon, että Suomen valtiontaloutta
ei koskaan hoideta niin, että kertasuoritus, joka liittyy
Venäjän velanmaksuun, käytettäisiin
pysyvään veronkeventämiseen, ja sama
koskee muita suhdanneluontoisia tulonlisäyksiä,
joita tulee. Toivottavasti tänä vuonna tulee merkittävästi sekä tuloverotuloja
että arvonlisäverotuloja. Niitä saattaa
kertyä jopa enemmän kuin on ennustettu, mutta
niitä ei pidä lähteä syömään.
Ne ovat nyt hyvän suhdanteen ansiosta tullutta lisää,
ja ne pitää panna talteen.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Elintarvikkeiden arvonlisäveron
alennuksella on myös positiivinen vaikutus Suomen kilpailukykyyn.
Nimittäin jos me tulopoliittisen sopimuksen yhteydessä päädymme
veronalennuksen sijasta alentamaan elintarvikkeiden arvonlisäveroa,
niin me vältymme nimelliskorotuksilta. Ne nimelliskorotuksethan
ovat niitä, jotka luovat lisää kustannuksia,
kustannuksia aina kustannusten jälkeen. Kysyn arvoisilta
ministereiltä:
Onko mahdollisuus seuraavan tulopoliittisen yhteyden osana ottaa
elintarvikkeiden arvonlisäverokeskustelu, kun kuitenkin
tämäkin hallitus käy vielä keskusteluja
työmarkkinajärjestöjen kanssa?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Ilman muuta on mahdollista keskustella myös
työmarkkinaosapuolten kanssa tällaisesta asiasta.
Lisäksi tietysti hallitus on täysin vapaa toimimaan
tässä asiassa myös ilman tällaisia
keskusteluja, mutta ratkaisevaa tietenkin on se, että hallitus
on sitoutunut pitkäjänteiseen talouspolitiikkaan
ja myös siihen liittyviin veroratkaisuihin, ja ne ovat
voimassa ensi vuoteen saakka. Kysymys on jälleen kerran
siitä, millaista politiikkaa tehdään
vaalien jälkeen, ja siihen tällä hallituksella
ei tietenkään ole yhteistä kantaa olemassa,
vaan kukin täällä oleva puolue ottaa
sitten aikoinaan ensi keväänä vaalitaistelussa
asiaan liittyviä kantoja.
On kuitenkin syytä huomauttaa siitä, että tämä elintarvikkeiden
arvonlisäveroasia ei ole mikään yksiselitteinen.
Eläkeläisjärjestöjen puolestahan on
jo huomautettu siitä, että alennus johtaa (Ed. Uotila:
Yhden järjestön!) indeksien kautta tuon edun takaisinottamiseen
sekä eläkeläisiltä että eräiltä sosiaalituesta
riippuvaisilta, joten täytyy olla rehellinen tässäkin
salissa eikä luvata sellaista, mikä ei tule toteutumaan
tai joka otetaan toisella kädellä pois.
Jaakko Laakso /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä eläkeläisjärjestö,
johon ministeri Heinäluoma nyt luottaa, on sosialidemokraattista
puoluetta lähellä oleva eläkeläisjärjestö.
Sen järjestön logiikka on se, että mitä kalliimpi
ruoka, sitä korkeammat eläkkeet, eli pitäisi
korottaa ruuan hintaa, jotta myös eläkkeet nousisivat.
Aivan käsittämätön logiikka,
samalla tavalla kuin ed. Soininvaaralla, joka tämän
päivän lehdessä ilmoitti, että jos
elintarvikkeiden arvonlisäveroa alennettaisiin, niin eläkeläiset
söisivät kalliimpaa ruokaa, jopa hummereita. Meille
on varmasti käynyt hyvin selväksi, mikä on
vihreiden linja tässä kysymyksessä.
Haluaisin kysyä ministeri Heinäluomalta: Tiedättekö te,
että tällä hetkellä suomalaiset
maksavat ruokaveroa enemmän kuin ennen EU-jäsenyyttä sekä suhteellisesti
että absoluuttisesti?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Olen tietoinen siitä, että silloin
kun EU-jäsenyyteen mentiin ja sitä ennen siirryttiin
arvonlisäverojärjestelmään ja
EU-jäsenyyden yhteydessä muutettiin vanhoja alkutuotevähennyksiä,
niin vuoden 95 alusta kokonaisverotaso elintarvikkeiden osalta hivenen
nousi siitä, mitä se oli ennen vuotta 95. Ennen
EU-jäsenyyttä meillä keskimääräinen
veroaste ruuassa oli ehkä noin 14—15 prosenttia,
(Ed. Laakso: Peruselintarvikkeissa 10 prosenttia!) ja sen jälkeen on
siirrytty tähän 17 prosentin verokantaan, eli tältä osin
ed. Laakson väite on aivan oikein ja voin sen vahvistaa.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ehkä tässä yhteydessä kannattaa
kuitenkin todeta, että kaikkien elintarvikkeitten osuus
elinkustannusindeksissä on 13,8 prosenttia. Jos alkoholituotteet
poistetaan siitä, se on vähän yli 12
prosenttia. Tästä voi itse kukin laskea, kuinka
paljon eläke pienenee. Jos 100 yksikköä on
se arvonlisäveroalennus, niin siitä noin 12—13
prosenttia on se määrä, minkä verran
sitten eläke vähenisi. Tätä suurempaa
tai tätä pienempää, ottamatta
kantaa, onko se suuri vai pieni, tätä suurempaa
tai pienempää vaikutusta sillä eläkkeen
määrään ei ole.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hyvä, että verokeskustelua
käydään, mutta selvyyden vuoksi kysyisin
vaikka pääministeri Vanhaselta, että jos
meillä on suunnilleen saman verran niin sanottua pelivaraa
käytössä, niin kumpaako te nyt ennemmin
priorisoisitte, tuloverojen alennusta, joka kannustaa työntekoa,
vai elintarvikkeiden arvonlisäveron alennusta.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen osalta
noudatetaan ohjelmaa, niin että tätä spekulointia
ei tarvitse käydä. Jatkossa sitten tehdään
se, mikä seuraavalla vaalikaudella tehdään,
ja lupaan palata sitten puolueen puheenjohtajana aiheeseen, kun
sen aika tulee.