2) Hallituksen esitys laeiksi luottolaitostoiminnasta annetun
lain 105 §:n sekä ulkomaisen luotto-
ja rahoituslaitoksen toiminnasta Suomessa annetun lain 7 a ja 9
a §:n muuttamisesta
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Vähän harvinainen tilanne
tärkeässä asiassa. Ymmärrän
toisaalta, että asianomaisen ministerin varmaan pitää olla
vieläkin tärkeämmässä paikassa.
Harvinaista tässä on myös se, että talousvaliokunta
on jo aloittanut asiantuntijoitten kuulemisen tässä asiassa,
jotta päästäisiin joutuisasti eteenpäin,
ja oikeastaan tässä nyt sitten opposition edustaja
on esittelemässä, mitä hallituksen esitys
oikein pitää sisällään.
Ensinnäkin on todettava se, että hallituksen esityshän
on niin kirjoitettu, että siitä ei kovin paljon
ilmene kaikkia niitä asioita, joista nyt talousvaliokunnassakin
on vilkkaasti keskusteltu ja kyselty asiantuntijoilta. Tässähän
hallituksen esityksessä on lähdetty siitä,
että tällä talletussuojan muutoslailla
lisätään luottamusta ja suomalaisten
pankkien asemaa parannetaan erityisesti Ruotsiin nähden
niin, että tällaista talletusten siirtymistä ei
tapahtuisi. Toisaalta 1990-luku osoitti sen, että tämä ei
silloinkaan juurikaan käytännössä toteutunut,
ja asiantuntijoitten mukaan se, että sinä siirtäisit
talletuksia esimerkiksi vaikkapa nyt sitten Nordeaan, edellyttäisi
sitä, että sinulla on jonkunlainen asema myös
Ruotsissa, ja ennen kaikkea sitä, että sinä sitten
käyt siellä Nordean pankissa ja avaat tämän
tilin. Tämä on sellainen asia, josta myös
nyt pitää tarkemmin keskustella.
Mutta ensiksi nämä suuremmat puitteet. Ensinnäkin
tämähän perustuu Suomessa lakiin. Suomessa
on laki näitten talletuspankkien asemasta, ja meillä,
päinvastoin kuin juuri missään muussa
maassa, on myös talletussuojarahastoon kerätty
rahaa. Tässä on ilmennyt käsittelyn aikana,
että siellä on rahaa runsaat 500 miljoonaa euroa.
Nyt, kun talletussuoja on nostettu 50 000 euroon tässä esityksessä,
niin meidän säästöistämme
pankeissa, jotka ovat lähes sata miljardia, talletussuojan
piiriin tulisi aikaisempien laskelmien pohjalta arvioiden noin 50
miljardia euroa, toisin sanoen suurin piirtein puolet siitä,
mitä on talletuksia, ja taas sitten talletussuojarahastossa on
yksi prosentti siitä, mitä tarvitaan.
Mutta tämä järjestelmä on
rakennettu niin, että nämä talletussuojaan
ja talletussuojarahastoon kuuluvien talletuspankkien on myönnettävä lainaa
tälle talletussuojarahastolle näitten omien velvoitteittensa
täyttämiseksi. Tämä velvollisuus
jakautuu talletuspankkien kesken samassa suhteessa kuin niiden korvattavat
talletukset ovat kaikkien talletussuojarahastoon kuuluvien talletuspankkien
yhteenlasketusta määrästä. Toisin sanoen
valtiolla ei ole tässä laissa säädettyä velvollisuutta
vastata talletussuojarahaston velvoitteista. Tämä on
se lähtökohta, mutta mitä sitten tulevaisuus
voi tuoda teoreettisella tasolla tullessaan, sitä en tässä lähde
spekuloimaan.
Nythän on myös sitten Euroopan unionin piirissä päätetty,
että vuoden 2009 loppuun mennessä tätä talletussuojaa
korotettaisiin 100 000 euroon. Nyt on keskusteltu myös
siitä, mitä merkitsee se, että talletussuojalla — nämähän
ovat minimisäännöksiä, niin
kuin Euroopan unionissa yleensäkin — Irlannin
tavoin suojataan kaikki talletukset. Tuleeko se merkitsemään
sitä, että näihin maihin sitten tavalla
tai toisella, sinne matkustaen tai muuten, tullaan sijoittamaan
näitä rahoja? Nyt valiokunta haluaa saada tietää, mikä tilanne
on ainakin nyt edes euromaissa; mitä on tapahtunut sen
jälkeen, kun nämä säännökset
on tehty Euroopan unionin tasolla tai kukin maa on tehnyt sitten
omat säännöksensä, kun on ylitetty
tämä 50 000 euroa. Minkälainen
rahaliikenne on syntynyt, ja miten sitten kussakin maassa voidaan
käytännössä todella huolehtia siitä,
että tallettajat tulevat saamaan nämä rahansa?
Sitten Euroopan unionin eri maissa on erilaisia käytäntöjä siinä,
kuinka monta talletusta tämä 50 000 euroa
käsittää. Suomessa on nyt saamiemme tietojen
mukaan tilanne, jossa meillä on 93 paikkaa, johon sinä voit
laittaa nämä talletukset, 93 paikkaa. Nyt kun
täälläkin läsnä olevat harvalukuiset
kansanedustajat kun tämän tietävät,
niin ei muuta kuin keräämään
vain ja hajauttamaan 93 pisteeseen näitä. (Ed.
Pulliainen: Meillähän on tällaisia määriä rahaa!) — Kyllä, ehdottomasti. — Mutta
kun sitten teoreettisella tasolla lasketaan se, mitä tämä merkitsee,
että sinulla on 93 paikkaa ja sitten nämä vastuut,
minkälaista rahaa tänne sitten tulee, koska on
täysin selvää, että tavallisella
suomalaisella ei ole edes yhteen pankkiin laittaa tätä 50 000:ta
euroa säästöön?
Suomalaisena erikoisuutena on myös sitten se, että meillähän
on oman asunnon myymisessä se tilanne, että myyntivoitto
on sataan prosenttiin asti turvattu kuuden kuukauden ajan. Tämä on nyt
myös selvittämättä vielä tällä hetkellä,
kuinka suurta ihmismäärää tai
kuinka suurta euromäärää tämä koskee.
Mutta joka tapauksessa tämäkin on sellainen mielenkiintoinen
kysymys, miten tästä oman asunnon myynnistä saatu
voitto sitten käytännössä todella
voidaan turvata.
Mitä sitten tulee näihin ulkomaisiin pankkeihin,
joista nyt Islannin pankit ovat tässä olleet erityisesti
esillä, niin tässä tämä Suomen
talletussuojajärjestelmä lähtee siitä,
että tässä korvataan pelkästään
se erotus, esimerkiksi kun Islannilla on runsas 20 000
euroa se raja ollut ja Suomessa 25 000. Nyt sitten on se
mielenkiintoinen selvitys, mikä on nyt sitten se tilanne,
kun tämä raja on nostettu 50 000 euroon,
ja mikä on näitten islantilaisten pankkien tilanne.
Ensiksi täytyy sen tietysti lähteä Islannin
omista rahoitustarkastusviranomaisista, ja sen jälkeen
Suomi sitten astuu kuvaan mukaan pitäen huolta tietysti
erityisesti niistä suomalaisista, jotka ovat näihin
pankkeihin rahansa talletusmielessä laittaneet.
Kaiken kaikkiaan tämä on erittäin
moninainen asia, ja talousvaliokunta on tähdännyt
siihen, että tämä ensi viikolla saataisiin
tänne täysistuntokäsittelyyn ja vahvistettua,
mutta sitä ennen täytyy todellakin tietää,
mikä on tämä Euroopan kokonaistilanne.
Se on eduskunnalle tärkeä asia, ja joka tapauksessa
sitten jatkoakin silmällä pitäen valtioneuvoston
ja asianomaisten viranomaisten tulee pitää eduskunta
ajan tasalla.
Puhemies! Me olemme talousvaliokunnassa tässä nyt
oikeastaan parin vuoden ajan, kun on ollut epäiltävissä,
että tällainen tilanne tulee, koettaneet sitä seurata.
Yhdysvalloista, mistä tämä nyt ainakin
pääosin on lähtenyt, tilanne on edennyt,
mutta Suomessa nämä vaikutukset alkavat vasta
nyt pikkuhiljaa näkyä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Hallitus esittää siis talletussuojan
nostamista 25 000 eurosta 50 000 euroon, ja perussyy
tällaiselle esitykselle on se, että ensin Irlanti
poisti tämän katon kokonaan ja antoi talletussuojan
kaikille pankkitalletuksille, ja moni muu maa sitten meni mukana
nostamaan näitä rajoja, jolloin syntyi pelko ja
joissain Euroopan maissa jo liikehdintääkin ihan
todellisuudessa siihen suuntaan, että talletuksia siirrettiin
niihin maihin, esimerkiksi Irlantiin, joissa tuo suoja oli tässä epävarmassa
tilanteessa jo nostettu korkealle tai poistettu kokonaan raja.
Näin ollen Suomikin euroalueella ja vapaitten rahamarkkinoitten
aikana joutui siihen tilanteeseen, että vaara oli, että talletuksia
pakenee maasta, ja tämän ehkäisemiseksi
nyt hallitus sitten esittää EU-tasolla tehdyn
päätöksen, yhteisen sopimuksen, mukaisesti
tämän rajan nostamista 50 000 euroon
eli siihen, mikä nyt on useimmissa maissa sitten tulossa
tai jo sovittuna 8.10. alkaen tuoksi suojarajaksi. Onko näin
pakko tehdä, sitä emme tietysti tiedä,
mutta riski toki on, että talletuksia vietäisiin
maasta pois, ja se ei tietysti ole meidän järjestelmällemme
miltään osin, ei pankeille eikä koko
kansantaloudelle hyvä tilanne, jos tällainen hallitsematon
tai vaikka pienemmässäkin mitassa tapahtuva pako
syntyisi. Eli siis tavoitteena on tämän paon estäminen.
Toisaalta sitten on keskusteltu siitä, pitäisikö olla
rajaa ollenkaan ja luoda sellainen järjestelmä,
joka houkuttelisi Suomeen talletuksia. Katsoisin, että meidän
olisi syytä ehkä tehdä sellainen päätösratkaisu,
joka estäisi talletuksien paon, mutta ei kuitenkaan olisi
liian houkutteleva. Nimittäin me joudumme ehkä lopulta
kuitenkin siihen tilanteeseen, että jos meille tulee tällaisia spekulatiivisia
talletuksia paljon ja niille on annettu suoja, niin saattaa tulla
myös riskiä siitä, että se suoja
realisoituu, ja silloin lopulta voisi tulla se tilanne, että suomalaiset
pankit ja ehkä koko suomalainen yhteiskunta joutuu sitten
maksamaan sellaisia suojasummia, jotka eivät olisi meidän
etujemme mukaisia, jos jossakin tulisi näitä pankkien
kaatumisia ja suoja merkittävästi jouduttaisiin
turvaamaan talletussuojarahastosta.
Niin kuin talousvaliokunnan puheenjohtaja totesi, tämä järjestelmä on
sellainen, että meillä on tämä talletussuojarahasto,
jonka jäseninä ovat kaikki Suomessa toimivat pankit,
ja nämä pankit maksavat vuosittain sinne talletussuojamaksun, josta
kertyy rahastoon pääoma. Tällä hetkellä siellä on,
oliko se 543 miljoonaa euroa ja vastuut, jos ne kokonaan laukeaisivat,
ovat noin 50 miljardia euroa, eli runsas prosentti on rahaston summa,
joka on kerätty tuota riskiä varten. No, varmaan
on niin, että ei sellaista katastrofia varmaan tule, että kaikki
pankit menisivät kerralla nurin, ja sitten jouduttaisiin
tuo 50 miljardia kaivamaan, jota ei tuosta rahastosta löydy,
eli sillä pystytään hoitamaan jonkin
verran. Mutta esimerkiksi ilmeisesti, niin kuin on puhetta ollut, että tämän
Kaupthing-pankin suomalaiset asiakkaat saavat nyt rahansa, niin
ministerit eivät ole julki sanoneet, mutta ilmeisesti tästä nyt
olevasta talletussuojarahaston pääomasta ne maksetaan
ja sitten saadaan takaisin pankilta, jos saadaan, tai sitten ei
saada. Mutta näin ollen suomalaisten veronmaksajien varoja
ei tähän käytetä. Talletussuojarahasto
lainaa siihen ikään kuin islantilaisten vastuun
kattamiseen rahat ja sitten saa mahdollisesti takaisin sieltä niitä joskus,
jos saa, jos on realisoitavaa omaisuutta esimerkiksi.
Koko tämä rahastotilanne normaalisti pyörii todella
niin, että siinä eivät veronmaksajien
rahat ole mukana, vaan ensin tämän rahaston pääoma,
ja sen jälkeen, jos se loppuu, sitten rahasto ottaa lainaa
näiltä jäsenpankeiltaan, ja sillä maksetaan
sitten tallettajien rahat suojaosuuden mukaisesti.
Tietysti voidaan kysyä, että entä sitten,
jos tulee iso pankin kaatuminen tai useampi ja talletussuojarahasto
lähtee etsimään rahoitusta kymmeniä miljardeja
tai ainakin useita miljardeja niiltä pankeilta, jotka sen
jäseninä ovat. Se näkyisi kansantaloudessa
hyvin vahvasti ja vaikuttaisi monella tavalla eli olisi kyllä aikamoinen
ongelma. Sitten toisaalta, jos niitä rahoja ei löytyisi,
eli talletussuojarahasto ei saisikaan lainaa niin paljon kuin nämä vastuut
ovat ja olisivat lauenneet, niin sen jälkeen tulee eteen
se, että Valtion vakuusrahasto astuu kuvaan ja alkaa pelastaa
pankkeja tai ainakin tallettajia.
Sen jälkeen sitten tulee eduskunnan käsittelyyn
Valtion vakuusrahaston piikki, niin kuin 1990-luvun alussa tuli,
eli eduskunta joutui turvaamaan ei tallettajien rahoja mutta kuitenkin pankkien
pystyssä pysymisen panemalla pankkitukipiikin auki, ja
siinä tilanteessa ollaan sitten veronmaksajien varassa.
Näin varmasti muutamissa maissa tulee olemaan, ainakin
nyt Islannissa ja ehkä joissakin muissakin maissa. Siis
tämä talletussuojan nostaminen ei suoraan tule
missään tapauksessa veronmaksajien maksettavaksi.
Se on varmuustoimenpide tässä tilanteessa, missä nyt
ollaan, ja, sanoisiko, tämmöisen dominoefektin
estämiseksi tarpeellinen.
Herra puhemies! Tietysti mielenkiintoinen kysymys on islantilaisten
pankkien toiminta Suomessa, ja kun ne ovat keränneet suomalaisilta
talletuksia ja maksaneet tässä menneinä päivinä korkeampaa
korkoa kuin suomalaispankit ja saaneet tällä tavalla
asiakkaita, ja sitten ovat ajautuneet siihen tilanteeseen, missä nyt
ovat, eli eivät kykenekään vastaamaan
talletuksista, velvoitteistaan, niin pitääkö nyt
sitten talletussuojarahaston tai yleensä suomalaisen yhteiskunnan maksaa
ne talletukset suomalaisille, jotka ovat rahansa antaneet islantilaisille
pankeille.
Periaatteessa ihmiset, jotka ovat sinne rahojaan panneet, ovat
olleet tietoisia tai heidän olisi pitänyt olla
tietoisia siitä riskistä, että siellä ei täyttä suojaa
ole. Mutta nyt se sitten tällä nostolla nousee
50 000 euroon asti ja se maksetaan täältä.
Periaatteessa voisi lähteä siitäkin,
että näin ei tehtäisi, vaan ne, jotka
ovat halunneet korkeamman koron ja riskin ovat ottaneet, saisivat kantaa
sen riskin. Mutta siltä osin kuin Eta-alueella toimivista
pankeista on kysymys, ne ovat päässeet talletussuojarahaston
jäseniksi, ja kun jäseniksi ovat päässeet,
niitä ei voida syrjiä myöskään
tässä talletussuojan määrässä.
Näin ollen sitten nämä suomalaiset nyt
ilmeisesti pelastetaan tätä kautta menettämästä Islannin
pankkikriisin takia varojaan.
Herra puhemies! Lopullisen kannan tähän esitykseen
otan sen jälkeen, kun talousvaliokunta on asiantuntijat
kuullut ja mietintönsä tehnyt, niin näemme,
missä mennään. Tärkeää on
se, että turvataan suomalaisten etu, mutta ikävää on
se, että tämä koko järjestelmä nyt
lähti vyörymään hallitsemattomasti
muualla Euroopassa. Euroopan keskuspankki teki varmasti talouspoliittisia virheitä
ja
siitäkin kannattaisi keskustella.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta tähän
keskusteluun palauttaen mieleen sen, mitä 1990-luvun alkupuolella tapahtui
itse aiheutetun pankkikriisin ja laman olosuhteissa. Vuonna 1993
ryhdyttiin näihin erityisiin toimenpiteisiin pankkikriisin
jälkien jollakin tavalla hoitamiseksi. Silloin otettiin
tämä talletussuojajärjestelmä käyttöön.
Laki säädettiin, ja 150 000 markkaa merkittiin
täksi talletussuojamääräksi.
Siitä sitten syntyi 25 000 euroa noin suurin piirtein,
ja nyt se sitten 50 000 euroon aiotaan korottaa, ja varmaankin
se 100 000 kuulemma siellä jo ensi vuoden puolella
on odottamassa. On sanottu, että se tarvitaan. Mielenkiintoista
tällä puolella on se, että tässä niin
kuin yhden ainoan euroalueen valtion hätä aiheuttaa
välittömästi dominovaikutuksen.
Elikkä toisin sanoen, kun Irlanti, joka on ollut niin
EU-vetoinen valtio kuin valtio voi olla, siis kuorinut kaiken mahdollisen
amerikkalaisten yhtiöitten sillanpääasemana
Euroopassa, kaiken mahdollisen hyödyn, sekä amerikkalaisen
hyödyn että sitten eurooppalaisen hyödyn
ja Euroopan unionin kautta kanavoituneen hyödyn, kun sille
tulee hätä poskeen Amerikan rahoituskriisin seurauksena,
niin se välittömästi sitten lähtee toisten
kustannuksella peliin ja antaa täydellisen talletussuojan.
Mitä se on? Lehtitietojen mukaan se on 400 miljardia
euroa. Mitä on 400 miljardia euroa Irlannissa? Se on kaksi
kertaa valtion bkt. Siinä on otettu aikamoiset riskit.
Tällä tavalla saatiin aikaiseksi se, että rahavirta
Englannin sieltä Great Britain -puolelta sinne Irlannin
saarelle kai vaimeni jonkin verran, ja sitten siitä seurasi,
että Iso-Britannian puolella nostettiin talletussuoja 63 000
euroon, ja nyt sitten tuli seuraavassa vaiheessa 50 000
euroa tällä viime sunnuntain kontrahdilla. Näin
minä olen sen ymmärtänyt, mutta sen luottamusta
herättävä vaikutus on mielenkiintoinen.
Arvoisa puhemies! Mitä tämä konkreettisesti merkitsee
nyt siis niin kuin pankkijärjestelmän kanssa?
Ensinnäkin tämä pankkijärjestelmä ja transaktiotoiminta
jatkuu, se on se keskeinen asia, elikkä että se
pankkijärjestelmä ei romahda niin sanotusti. Mutta
se merkitsee myöskin käytännössä ymmärtääkseni
sitä, että valtioitten erilaisesta taloudellisesta
tilanteesta johtuen voi käydä niin, että sitten
sille Irlannille käy vielä niin sanotusti huonosti.
(Eduskunnasta: Kyllä, kyllä!) — Niin.
Siellä vähän hymy hyytyy uudemman kerran. — Ja
mikä on se mahdollisuus tämän jälkeen
sooloilla? Se on pankkisalaisuudella pelaaminen. Mitään
muuta instrumenttia, kansallista instrumenttia, ei ole olemassa,
ja sitähän on ajan sivu käytetty; pankkisalaisuusjärjestelmä ja
veroparatiisijärjestelmät, ne ovat kaikki ihmisten,
hallitusten keksintöjä alkulähtöisesti. Elikkä siis
toisin sanoen täällä ollaan.
Mitä sitten tehtiin 1990-luvun alkupuolella muuta?
Silloin pääomasijoituksella hoidettiin vakavaraisuutta
meidän pankkilaitoksen puitteissa ja sitten romahtaneen
pankin osalta hoidettiin sitten omaisuuserät Omaisuudenhoitoyhtiö Arsenaliin,
ja sitten sieltä kautta sitten vakuusrahaston kautta kanavoitiin
se, mikä oli saatavissa, takaisin valtiolle valtion varastoon.
Nettomaksu siitä Suomen valtiolle oli 5 miljardia euroa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämän päivän
päiväjärjestyksen ensimmäinen osa
koski innovaatio-ohjelmaa, ja kun katsoin tätä toista
asiaa, talletussuojaa, niin tuli mieleeni, miten innovatiivista
porukkaa on löytynyt raha- ja finanssimarkkinoilla. Jos
ei olisi keksitty näitä kaikenlaisia arvopaperipaketteja — on
leivottu siihen sitä, on leivottu siihen tätä,
on myyty sinne, eteenpäin, ahneille meklareille, ahneille meklareille — niin
meillä ei olisi tätä kriisiä.
Me emme tarvitsisi mitään talletussuojaa, ei minkäänlaista
talletussuojaa.
Mutta kun näin on tapahtunut, syyttömät
veronmaksajat eri maissa joutuvat maksamaan. Kun sanotaan, että ei
tämä tule verovelvollisten ja veronmaksajien piikkiin,
niin kyllä se välillisesti tulee veronmaksajien
piikkiin. Se tulee ilman muuta niitten piikkiin. Minun mielestäni tässä asiassa
pitäisi hyvin paljon puhua siitä, mistä tämä kriisi
johtuu, ja väitän ja olen täysin vakuuttunut
siitä, että se johtuu juuri ahneista keksijöistä finanssi-
ja rahamarkkinoilla. Tällaista ei kerta kaikkiaan saisi
tapahtua. Tämä on keinottelun seurausta, ja nyt
meidän pitäisi puuttua siihen.
Ja vaikka olen niin monta kertaa tuosta pörssiverosta
puhunut, niin toistan — ja tulen tänäkin vuonna
tekemään lakialoitteen siitä — että sillä ei
ole ratkaisevaa vaikutusta keinotteluun, mutta se on pieni pieni
viesti siihen suuntaan, että tällaista keinottelua
tulisi verottaa ja tulisi myöskin mahdollisuuksien mukaan
rajoittaa.
Herra puhemies! Mitä tulee sitten tähän
itse suojaan ja tähän euromäärään
ja siihen, että joissakin maissa on täysi suoja,
ja pelkoon, että jos me täyden suojan otamme tai
annamme, me ottaisimme riskin, niin pitää paikkansa:
me otamme riskin, jos me olemme ahneita. Mutta jos tänne
tulee paljon pääomaa ja sijoitamme sen riskittömästi,
emme me silloin ota mitään riskiä ja
silloin me saattaisimme siitä jopa hyötyä.
Eli ne, jotka sanovat ja pelkäävät, että jos
tänne tulee sijoituksia, niin me joudumme mahdollisesti
maksamaan, lähtevät siitä, että me
emme ole mitään oppineet, vaan rupeamme ottamaan
riskejä. Sitä ei pidä tehdä,
saa ottaa ja pitää ottaa tiettyjä riskejä,
mutta vain sellaisia riskejä, joita voidaan hallita. Mitään
muita riskejä ei pidä ottaa.
Minä olen melko varma, että kun seuraavat vaalit
käydään 2,5 vuoden kuluttua, silloin
kansa tulee nostamaan arvoon niitä vanhoja juntteja, sellaisia,
jotka ymmärsivät, mihin tämmöinen keinottelu
ja riskien ottaminen voi johtaa. Silloin, viimeistään
vuoden kahden kuluttua, Suomen kansa ymmärtää,
että pääomaa ja hyvinvointia voidaan
hankkia työllä, säästäväisyydellä ja
oikeilla innovaatioilla. Mutta kaiken, mikä liittyy keinotteluun,
loppupäästä löytyy aina häviäjä ja
se häviäjä on aina syytön henkilö.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jatkoksi ed. Kalliksen puheenvuoroon joutuu
tietysti kysymään, mistä se ahneus on
peräisin. Onko se peräisin yksittäisten
ihmisten sisältä vai kuuluuko se ikään
kuin annettuna tähän järjestelmään,
markkinatalouteen, jonka voiton me olemme yhteisesti julistaneet?
Ja nyt sitten sen voiton seurauksena, joka on varmasti tuottanut
laajalti hyvinvointia, syntyykin tilanteita, joissa, aivan samalla
tavalla kuin ed. Kallis arvioi, minäkin arvioin osan ihmisistä joutuvan
Suomessakin maksumiehiksi ja kärsimään.
On aika mielenkiintoista, että kun pankit ja tietenkin
sen myötä myöskin pankkeihin tallettaneet
yksittäiset ihmiset ovat joutuneet vaikeuksiin tai uhanalaisiksi,
niin, kuten tässäkin nyt on käymässä,
me onnistumme viikossa täällä säätämään
lain, joka nyt suojaa tallettajia ja jota voi pitää ihan
hyväksyttävänäkin. Toisaalta
me olemme valmiit menemään mukaan myöskin vaikkapa
viikossa järjestelmiin, joilla turvataan pankkien hyvinvointi,
pääoman hyvinvointi maailmalla.
Sen sijaan kun mietimme, kuinka kauan kesti esimerkiksi tässä salissa
saada aikaiseksi lakeja, jotka olisivat pelastaneet viime laman
uhrit, syntyy toisenlaisia mielikuvia. Se on kestänyt paljon
pitempään, se on ollut paljon hankalampaa. Ja
kyllä nyt joutuu kysymään, millä tavalla
nämä nyt uhkaamassa olevat riskit realisoituvat,
keihin ne kohdistuvat ja millä tavalla me huolehdimme siitä,
kun ne kohdistuvat, (Puhemies: 2 minuuttia!) miten heistä pidetään
sitten aivan oikeasti huolta.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
esitetty erilaisia käsityksiä siitä,
mistä kaikki alkoi. Ehkä kuitenkin harvemmin tulee mainituksi
se yhdysvaltalainen periaate, joka 1990-luvun aikana sai yleisen
hyväksynnän yhdysvaltalaisessa pankkijärjestelmässä:
Myös niille ihmisille, joiden kyky maksaa velka ei ollut
välttämättä paras mahdollinen,
tuli pankkien myöntää asuntolainoja.
Se todella rakentui sellaiselle lainajärjestelmälle,
jossa 80 prosenttia asunnon hinnasta saatiin kyseistä asuntoa
vastaan ja 20 prosenttia sitten erillisenä lainana, jonka
maksuaikataulu ja korko oli erilainen. Näin näistä jälkilainoista
sitten rakennettiin korkeampituottoisia, mutta riskejä sisältäviä paketteja, kuten
täällä on todettu. Mutta alkuperäinen
syy oli sinänsä ihan hyvä, tarjota ihmisille
mahdollisuus saada oma asunto, ja kun Yhdysvalloissa asuntojen hinnat
olivat nousseet pitkään ja tasaisesti, arvioitiin
tuon kehityksen mahdollistavan myös lainojen takaisinmaksun
ainakin niitä myymällä.
Nyt kyseessä oleva talletussuoja alun perin käsitykseni
mukaan on rakennettu sitä tilannetta varten, jossa yksittäinen
pankki joutuu erilaisten ongelmien myötä siihen
tilanteeseen, ettei se pysty enää palauttamaan
tallettajilta saamaansa varallisuutta. Ikävä kyllä,
nyt ei ole oikeastaan siitä asiasta enää kysymys,
vaan siitä, että mikään pankki
ei pysty tietyssä tilanteessa suoriutumaan vastaavasta
tehtävästä, eli kysymys on järjestelmän
luonteesta, kokonaisvaltaisesta riskistä.
Täällä on viitattu siihen, että eräät
EU:n jäsenvaltiot, ja heti varhaisessa vaiheessa Kreikka
ensimmäisenä, antoivat talletussuojan koko talletussummalle,
mutta kun Kreikan pankkien luoton myöntämistä varten
hankittu rahoitus oli jo erittäin korkeahintaista, on toisaalta
ymmärrettävää, että siellä tämä päätös
tehtiin.
Hyvä kysymys on oikeastaan se, pitäisikö itse asiassa
antaakin sellainen talletussuoja tässä tilanteessa,
jossa järjestelmään sisältyvä luottamus
on osittain menetetty, että kaikki tallettajat saisivat
kaikissa tilanteissa varansa takaisin, ja sitä ei todellakaan
voi mikään muu antaa kuin valtio. Kysymys on kuitenkin
niin laaja, että viime kädessä, jos tässä kriisissä syntyy,
kuten voisi olettaa, enemmän tai vähemmän
vahinkoja, niin valtio välillisesti kantaa ja kustantaa
sitten veronmaksajille tämän kriisin.
Olennaista toisin sanoen olisi, että pankkijärjestelmän
sisäinen luottamus saataisiin nopeasti palautettua, ja
kun tässä ehdotuksessa itse asiassa puhutaan vain
yksityishenkilöiden talletussuojasta, on muistettava, että valtaosa
euromääräisistä talletuksista
saattaa hyvinkin olla yritysten talletuksia. Jos yritykset menettävät
uskonsa likviditeetin turvaamiseen, on niillä oikeastaan
ainoana vaihtoehtona vain nostaa talletuksia. Tällaista
ei ole vielä tapahtunut, ja jos se tapahtuu, niin silloin
tietysti tilanne on tykkänään vielä hankalampi
kuin nyt.
Olennaista näin ollen olisi itse asiassa mielestäni
ylimitoittaa kaikki ne toimenpiteet, jotka pyrkivät tämän
vakautuksen aikaansaamiseen, koska sitä kautta myös
on todennäköisempää, että mitään
niitä talletussuojaan liittyviä maksuja ei koskaan
tarvitsisi suorittaa. Asia on yllättävän
monimutkainen, eikä tässä voi oikeastaan syyttää ketään.
Loppujen lopuksi näyttää siltä, että tällaista
järjestelmäriskiä yksikään
teoreetikkokaan ei ole tullut riittävästi ottaneeksi
huomioon tai ainakaan saaneeksi sitä lainsäädäntöön. Tämä koskee
monia pankkien välisiä operaatioita.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Lehti on oikeassa siinä,
että kriisi lähti Amerikasta ja asuntojen luotoista,
mutta se varsinainen ongelma ja kriisi syntyi, kun juuri pankeissa, finanssi-instituutioissa,
ruvettiin paketoimaan nämä luotot suuremmiksi
paketeiksi, joihin ei liittynyt minkäänlaista
vakuutta tai liittyi hyvin huono vakuus.
Minä muistan, että kun 1990-luvulla oli tulossa
pankkikriisi, niin samanaikaisesti oltiin erään rahalaitoksen
pankin johtokunnassa esittämässä johdolle
optioita. Tämä herätti erittäin
paljon pahennusta, ja kun elimme kriisin kynnyksellä, niin silloinen
valtiovarainministeri puuttui siihen hyvin voimakkaasti ja äänekkäästi,
mikä johti siihen, että tämän
pankin johtokunta perui tuon bonus- ja optiojärjestelmän.
Olen seurannut, mitä on tapahtunut Amerikassa ja myöskin
Saksassa. Kun nyt on annettu tämä suoja näille
rahalaitoksille, niin samanaikaisesti on puututtu myöskin
finanssi- ja pankkilaitosten bonus- ja optio-, no ei optio-, koska
niitä ei juuri enää ole, mutta näihin
bonusjärjestelmiin ja myöskin kultaisiin kädenpuristuksiin.
Siis ilman johdon hyväksyntää tällaisia
lainapaketteja, rahoituspaketteja, ei olisi lähdetty levittämään
ympäri maailmaa, ja ilman niitä katteettomia lupauksia,
mitä on annettu, tällaista kriisiä ei
olisi syntynyt.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän ahneus tässä on
taustalla, ja sen kitkeminen pois ihmisistä ja ihmiskunnasta
onkin aika paljon suurempi tehtävä, mikä tälläkään lailla
ei nyt kyllä paljoa etene.
Mutta minusta tässä on nyt yksi sellainen yleismaailmallisesti
ottaen huono tilanne, kun näitä rahoja syydetään
ympäriinsä, että nyt moni sellainen pankki,
jonka oikeastaan ei pitäisi jatkaa, ja ne henkilöt,
joiden ei pitäisi jatkaa, pääsevät
jatkamaan. Tämä ei nyt koske Suomea, mitä sanon,
vaan koskee kyllä Eurooppaa ja koskee erityisesti Yhdysvaltoja.
Kun olin tammikuussa 2005 Yhdysvalloissa, niin New Yorkissa sanottiin,
että näin tulee käymään
kuin on käynyt, mutta tämä kyseinen asuntoluottopaketointi
siirsi sitä ongelmaa, ja nyt ollaan vielä pahemmassa tilanteessa
kuin silloin näytti. Ylivelkaantunut Yhdysvallat ja ylivelkaantuneet
amerikkalaiset näyttivät ja toivat tämän
mallin sitten tänne Eurooppaankin.
Mutta minusta on nyt tärkeätä se,
että suomalaisten edut turvataan, ja se on minusta nyt
talousvaliokunnankin ja koko eduskunnan tärkein tehtävä,
että me katsomme, mikä tässä on
suomalaisten etu, koska on selvästi ollut nähtävissä,
että jokainen kansakunta katsoo nyt siinä mielessä omien
kansalaistensa etuja. Tämä on minusta nyt se asia.
Toinen on sitten se, että Euroopan unionin kyllä pitäisi
laittaa viimein täytäntöön niitä muutoksia
tähän järjestelmään.
Valvonta pitäisi saada edes euromaat kattavaksi. Pankki-
ja finanssivalvonnassa, jota Suomessa nyt tällä hetkellä ollaan
toteuttamassa, koko euroalueella ihan samalla tavoin kuin Euroopan
keskuspankkijärjestelmässä pitäisi
myös tässä valvontapuolella olla koko
Euroopan kattava järjestelmä. Se jonkin verran
auttaisi, vaikkei se sitä kokonaisuudessaan ratkaise, mutta
tärkeintä tässä vaiheessa on suomalaisten
etu.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä on pienehkö osa
tätä menossa olevaa rahoitus- ja pankkikriisiä,
joka on laaja ja iso ja moniulotteinen, ja tässä on
kuultu muutamia, valitettavan vähän, mutta kuitenkin
erittäin korkeatasoisia puheenvuoroja tästä asiasta.
Sikäli kun on näin valtavan tärkeä asia
ja kriisi päällä, joka ei todellakaan
vielä ole mihinkään suuntaan ratkennut,
on ehkä pieni suvantovaihe, niin olisin toivonut, että täällä olisi
ollut asioista vastaava ministeri paikalla. Tiedän, että pääministeri
on Brysselissä, mutta joku muu ministeri. Tuossa viikonlopun
aikana mietin tätä asiaa, kenen vastuulla meillä ovat
nämä rahamarkkinakysymykset, ja ne ovat ministeri
Kiviniemen vastuulla. Häntä ei täällä näy.
Ei näy valtiovarainministeriä. Osittain on ehkä kysymys
asioista, jotka ovat ministeri Pekkarista lähellä.
Vetoankin tässä, että jopa pääministeri
voisi harkita, että nämä ajankohtaiset,
todella tärkeät ja valtavan suuret rahamarkkina-asiat
keskitettäisiin nyt yhdelle ministerille. Olen itse ajatellut, että äsken
puhunut ed. Eero Lehti voisi olla erinomainen ministeri hoitamaan
näitä rahamarkkina-asioita Suomessa, etteivät
ne olisi jonkun kunta- ja hallintoministerin käsilaukun
sivutaskussa, niin kuin ne tällä hetkellä valitettavasti ovat.
Erkki Virtanen /vas:
Puhemies! Urho Kekkonen taisi joskus 1960-luvulla sanoa neuvostoliittolaisille
isännilleen, että vaikka koko muu maailma siirtyisi
sosialismiin, niin Suomi säilyy kuitenkin kapitalistisena.
Nyt tässä viime aikoina on tämä valtiomonopolistinen
sosialismi levinnyt laajalti erityisesti tänne länteen.
USA:ssakin pankkisektorista kohta puolet kai alkaa olla valtion
hallussa, ja Euroopassakin on siitä merkkejä.
Oikeastaan pitää toivoa, että nimenomaan tähän
asiaan heijastettuna presidentti Kekkosen näkemys pitäisi
edelleenkin. Olisi toivottavaa, että Suomi ei joutuisi
soveltamaan tämän valtiomonopolistisen liituraitasosialismin
niitä keinoja, joita vastaan tässä nyt
varaudutaan.
Keskustelu päättyi.