Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Kiviniemi,
teille, hallitukselle, on juuri tullut sata päivää täyteen
työtä, ja tietenkin moni kansalainen — ja
uskon, että moni kansanedustaja — miettii, mikä on
politiikassa muuttunut teidän hallituksenne aikana. Kevään
ja kesän aikana käytiin yhteiskunnassa paljon
keskustelua verotuksen oikeudenmukaisuudesta ja myöskin
laman laskun maksamisesta. Hyvin usealta taholta jaettiin se näkemys,
että suurituloisten ihmisten pitää osallistua
isommalla osuudella lamatalkoisiin ja laman laskun maksamiseen.
Kysyisinkin teiltä, pääministeri Kiviniemi:
Minkälaisia konkreettisia esityksiä teitte
pääministerinä budjettiriihessä suurituloisten
mukaan ottamiseksi lamatalkoisiin?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen tärkein
tehtävä on se, että pystymme luomaan
tässä maassa paljon kasvua ja työllisyyttä.
Talouden kasvun myötä syntyy uusia työpaikkoja.
Sitä kautta voimme huolehtia siitä, että hyvinvointivaltion
perusperiaatteet ja perusfundamentit pystytään
pitämään jatkossakin yllä.
Tuossa hallituksen budjettiesityksessä, joka on eduskunnan
käsiteltävänä, on useita elementtejä,
joilla nimenomaan turvataan tätä työllisyyttä,
tuetaan kasvua, panostetaan tutkimukseen, opetukseen, yliopistoihin,
panostetaan yritysten kansainvälistymiseen, huolehditaan
myös siitä, että bioenergiapaketin kautta
syntyy uusia työpaikkoja laajalti ympäri Suomen.
Verotuksen osalta korotettiin perusvähennystä,
ja myös tällä vaalikaudella pienituloiset
ovat olleet tämän verotuksen myötä etusijalla:
ruokaveron alentaminen ja tuo perusvähennyksen erittäin
iso nosto jo aikaisemmin, samoin eläkeläisten
verotuksen laskeminen samalle tasolle kuin palkansaajien verotus,
ovat olleet yhdistettyinä siihen, että olemme
perusturvaa kehittäneet, muun muassa takuueläkkeen
muodossa. (Ed. Gustafsson: Vastatkaa nyt kysymykseen!) Se on ollut
oikeudenmukaista politiikkaa, ja se on tämän hallituksen johtotähti.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Kiviniemi,
te ette vastannut minun kysymykseeni. (Ed. Martti Korhonen: Näin
on!) Minä kysyin teiltä, minkälaisia
konkreettisia esityksiä te teitte budjettiriihessä suurituloisten
mukaan ottamiseksi lamatalkoisiin — asia, josta myöskin
keskustan piiristä käytettiin useita puheenvuoroja
kevään aikana, muun muassa vierustoverinne, ministeri
Pekkarinen. Mutta nyt näyttääkin siltä,
että vaikka pääministeri vaihtui, vaikka
meille tuli uusi hallitus, niin politiikka on entisellään
ja niitä suurituloisia ihmisiä ei oteta mukaan
lamatalkoisiin, toisin kuin olisimme ainakin me sosialidemokraatit
toivoneet. Yksi tapa ottaa suurituloiset mukaan lamatalkoisiin on
nostaa pääomatuloveroa. Kysyisinkin teiltä,
pääministeri Kiviniemi: Miksi te ette ole tuonut
esitystä pääomatuloveron nostamisesta
eduskuntaan, vaikka lähes kaikki puolueet ovat sitä julkisuudessa
kannattaneet?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tuossa jo vastasin sillä tavalla,
että tuo perusvähennyksen korottaminen on juuri
sitä pienituloisia suosivaa politiikkaa. (Välihuutoja
vasemmalta) En ymmärrä, mihinkä te viittaatte. Kun
tämä hallitus aloitti, niin ei missään
julistettu, että tämä tulee muuttamaan
politiikkaansa jotenkin radikaalisti verrattuna aikaisempaan hallitukseen.
Sama pohja jatkaa. Pääministeri vaihtui, mutta
sitä erittäin aikaansopivaa, kasvua ja työllisyyttä edesauttavaa
politiikkaa, jolla Vanhasen kakkoshallitus aloitti, jatkaa tämä hallitus. Siinä mielessä
ei
ollut tarkoituskaan muuttaa radikaalisti hallituksen oikeaan osuvaa
poliittista linjaa. (Ed. Saarinen: Oikeaan osuvaa!)
Mitä tulee sitten pääomatuloveroon
ja laajemminkin verotukseen, meillä parhaillaan pohtii työryhmä sitä,
miten verotuksessa tehdään uudistuksia, ja pääomatuloveroakaan
ei voi erottaa tästä kokonaisuudesta. Sitä pitää tarkastella
laajemmin osana yritysverotusta, sillä on merkitystä kilpailukykyyn,
sillä on merkitystä myöskin yrittäjyyden
kannustimiin. Sen vuoksi emme voi verotuksesta ottaa yhtä elementtiä pois,
ilman että tarkastelemme kokonaisuutta.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta kysymykseen, minkä ed. Jutta Urpilainen
esitti, jää edelleen auki se, miten aiotte edetä pääomaverotuksen
kiristämisessä. Teidän oman puolueenne
ryhmäpuheenjohtaja ed. Timo Kalli vaati tammikuussa pääomaverojen kiristämistä nimenomaan
sosiaaliturvan uudistusten rahoittamiseksi. Se oli toki silloin
Vanhaselle osoitettu pyyntö, ehkä se edelleen
on voimassa myös Kiviniemen hallitukselle.
On aika suuri pettymys yhteiskuntarakenteen tulevaisuuteen,
kun irtisanoudutte jo tässä vaiheessa Hetemäen
työryhmästä. Kaikki hallituksen viestit
tähän asti ovat olleet sitä, että suuri
veroremontti tarvitaan ja tehdään, odotetaan Hetemäen
työryhmää, ja nyt me luemme lehdestä,
että te, pääministeri, irtisanoudutte
siitä. Aiotte ilmeisesti sen vesittää niin,
että joku uusi työryhmä tulee tilalle.
Onko teillä suunnitelmissa oikeudenmukaisuutta parantavia
veroremontteja, vai aiotteko ne jo etukäteen vesittää,
että ei näihin saakaan koskea eikä tehdä oikeudenmukaisia
rakenteellisia uudistuksia myös verotukseen?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tämä hallitus ei ole todennut,
että suuri veroremontti tullaan tekemään.
Me olemme päätyneet siihen, että tämän
hallituksen aikana ei tehdä suuria muutoksia verotukseen.
Mutta totta kai seuraavalla vaalikaudella seuraavalla hallituksella
on jälleen kaikki verotuksen elementit käsissään,
ja pitää katsoa, miten tätä nykyistä verojärjestelmää parhaalla
tavalla muutettaisiin niin, että voidaan sitä kasvua
ja työllisyyttä edistää ja samoin
sitten tukea yrittäjyyttä. Sen vuoksi on järkevää odottaa
näiden työryhmien esityksiä. Hetemäen
työryhmä on vasta tehnyt ensimmäisen
osan esityksestään, se toinen osa puuttuu. Vasta
kun ne ovat pöydässä, voidaan sitä kokonaisuutta
katsoa. Mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,
että verojärjestelmämme tarvitsee nimenomaan
hyvinkin voimakasta evoluutiota, ei niinkään revoluutiota.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Me olemme hiljan nostaneet arvonlisäveroa
22:sta 23:een prosenttiin. Kaikessa kaupankäynnissä on olemassa
välillisiä veroja paitsi erään
hyödykkeen osalta. Tuosta hyödykkeestä käydään
paljon kauppaa, mutta sitä ei veroteta, ja se hyödyke on
raha. Arvopaperikauppa, johdannaiskauppa, velkakirjojen myynti — valuuttakaupassa
ei ole minkäänlaisia välillisiä veroja.
Nyt sosiaalidemokraatit ovat esittämässä pientä välillistä veroa,
pörssiveron kaltaista veroa. (Ed. Kallis: Ohhoh!) Oletteko
te valmiita siihen, että myöskin rahan kauppaa
aletaan verottaa? Siinä on valtaisa tulolähde.
Pelkästään pörssissä, jos
olisi 0,5 prosentin varainsiirtovero niin kuin Lontoon pörssissä,
se tuottaisi vuosittain 1,5 miljardia euroa. Meillä Suomessa
ei ole rahasta pulaa. On kysymys, saadaanko se raha yhteiseen käyttöön.
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Sinänsä hallitus suhtautuu
avoimesti tämän tyyppisiin transaktioveroihin,
tehdään ne sitten pörssikaupassa tai
valuuttakaupassa. Siinä mielessä ei hallituksenkaan
linja ole se, että ehdottoman kielteisesti tämän
tyyppisiin veroajatuksiin suhtaudutaan. Mutta kyllä se
vaan niin on, että niiden on oltava kansainvälisiä,
vähintäänkin Euroopan tasoisia veroja,
koska muuten vaarana on se, että meiltä katoaa
pörssikauppa tästä maasta, ja erityisesti
tietenkin vertailumaana meillä on Ruotsi. Tässä suhteessa voimme
ikään kuin rajoitetuissa raameissa toimia. Kansainväliset
ratkaisut tämän tyyppisissä veroissa
ovat sellaisia, joita tarvitaan pohjaksi, jotta Suomeenkin tämän
tyyppisiä veroja voitaisiin tuoda.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Mari Kiviniemi
on kehunut sitä, miten sosiaalinen on perusvähennyksen
korotus. Mitä se käytännössä tarkoittaa?
Yksi euro kuukaudessa kaikkein köyhimmille. (Ed. Kallis:
Ei ole niin suuri!) Tämäkö on, pääministeri
Kiviniemi, teidän oikeudenmukaisuutenne ja solidaarisuutenne,
sosiaalisuutenne koko? Yksi euro kuukaudessa kaikkein köyhimmille.
Ministeri Pekkarinen on julkisuudessa myöntänyt,
että nyt mennään kohti tasaveroa. Aikooko
hallitus toimia niin, että isoja tuloja aletaan kunnolla
oikeudenmukaisesti verottaa? Aikooko hallitus tuoda progressiivisen
pääomaveron, aikooko hallitus laittaa kaikki osinkotulot
verolle? Ja ennen muuta, kun te ette tunnu pääomaverokysymykseen
vastaavan, niin kysytään konkreettisesti: Oletteko
te valmis palauttamaan varallisuusveron, jonka edellinen hallitus
poisti? (Ed. Pentti Oinonen: Juuri näin!)
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Hallituksen sosiaalinen oikeudenmukaisuus
näkyy erityisesti sosiaaliturvan puolella takuueläkkeen
muodossa, siinä, että pienimmät äitiys-,
isyys-, vanhempainrahat on nostettu peruspäivärahan
tasolle tällä vaalikaudella ja samoin siinä,
että pienimmät etuudet nyt sidotaan indeksiin.
Mutta mitä tulee sitten verotukseen, niin tuon pääomaverotuksen
osalta pitää katsoa kokonaisuutta. Emme me voi
ottaa koko yritysverotuksesta ja koko verotuksesta vain näitä pieniä elementtejä,
joilla ei sitten valtiontalouden näkökulmasta
ole ensinnäkään kovin suurta merkitystä eivätkä oikeudenmukaisuudenkaan
haasteeseen parhaalla mahdollisella tavalla vastaa. Tämän hallituksen
linja on ilman muuta se, että ansiotuloverotuksessa progressio
säilyy.
Se, mihinkä ministeri Pekkarinen on viitannut ja itsekin
samoin puheissani, tämä tasaverotendenssi ja siirtymä,
on tapahtunut jo sieltä 1990-luvun puolivälistä lähtien,
siis vuodesta 1995, ja silloin muistaakseni vasemmistoliittokin
oli hallituksessa mukana, ja siinä ovat olleet mukana kyllä kaikki
aikaisemmatkin hallitukset. Sen vuoksi pidän tärkeänä,
ettei tässä mennä liian pitkälle
vaan että meillä edelleen säilyy ansiotuloverotuksessa
progressio ja tässä mielessä hyvätuloiset
maksavat enemmän kuin pienempituloiset.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt kyllä vähän
vaikea pysyä mukana, kun lukee näitä lehtiä,
joissa on erinomaisen hyviä ministeri Pekkarisen haastatteluja
ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kallin haastatteluja ja
jopa pääministerin haastatteluja. Pääministerikin
sanoi vielä elokuussa, että hyvätuloiset
tarvitaan näihin lamanmaksutalkoisiin mukaan. Kai se oli
teidän eduskuntaryhmän kesäkokouksessa.
Mutta täällä sitten, kun pitäisi
vastata kysymykseen, oletteko esittänyt niitä eduskuntaryhmän
terveisiä täällä budjettiriihessä,
niin minkäänlaista vastausta ei tule. Siis te
kierrätte kuin kissa kuumaa puuroa, oletteko te edes esittänyt yhtään
mitään.
Teiltä ei kovin kauan mennyt siihen, kun te teitte
päätöksen tästä energiaverojen
nostosta, 250 euroa tavalliselle palkansaaja- ja eläkeläiskotitaloudelle,
ja nytten te vetoatte, että pääomaveroasiaa
ei voi hoitaa, siitä vaan puhutaan. Kysyn, pääministeri
Kiviniemi, teiltä: Mikä estää teitä puhumasta
täällä eduskunnassa ja hallituksessa
samaa kuin mitä te puhutte keskustan omissa tilaisuuksissa?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Ed. Heinäluoma antaa kyllä tässä väärää todistusta
puheistani. Mitä tulee siihen, miten saadaan näihin
lamatalkoisiin hyvätuloiset mukaan, tämän
hallituksen linjana on nimenomaan se, että me ennen kaikkea
edesautamme sitä kasvua ja työllisyyttä.
Työllisyyden lisääminen on myös
kaikkein parasta sosiaalipolitiikkaa. Ja kun me lähdemme
kuromaan umpeen tätä alijäämää, joka
valtiontaloudessa on, se aloitettiin jo ensi vuoden puolella jonkin
verran veroastetta kiristämällä, mutta
sitä tullaan erityisesti tulevina vuosina jatkamaan, ja
silloin on tärkeää, että katsotaan
verotusta kokonaisuutena. Yksi prosenttiyksikkö pääomatuloveroissa
merkitsee vain 60:tä miljoonaa lisää valtion
verotuloihin, (Ed. Rajamäki: Minne meni 9 miljardia?) ja
on myös niin, että ei pääomatuloverokaan
ole sellainen, että sinne voi roiskia useita prosenttiyksiköitä lisää ilman,
että sillä on mitään vaikutusta.
Pääomat liikkuvat erittäin vikkelästi
maan rajojen yli, ja sen vuoksi pitää tätä verotusta
katsoa kokonaisuutena.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Nimeni mainittiin aika monta kertaa. Muutama
sana.
Ensinnäkin, kyllä tämä hallitus
on, ed. Heinäluoma — kun vertaa tämän
hallituksen ratkaisuja edellisen hallituksen, siis Vanhasen ykköshallituksen,
veroratkaisuihin — ollut niissä ratkaisuissa vähintään
yhtä sosiaalinen ja oikeudenmukainen kuin milloin me yhdessä hallitsimme. (Välihuutoja
vasemmalta)
Pari esimerkkiä siitä. Perusvähennys:
me emme onnistuneet teidän kanssanne yhteistyössä nostamaan
perusvähennystä juuri lainkaan. Tämä hallitus
on nostanut yli 2 000 eurolla perusvähennystä.
Perusvähennys osuu juuri siihen tulonsaajien joukkoon,
joka on sitä väkeä, että maksavatko
he veroja lainkaan tai vähän maksavat kunnallisveroa.
Valtionveron alarajan muuttaminen sinne tai tänne ei koske
näitä ihmisiä, kaikista pienituloisimpia.
Kunnallisveron perusvähennyksen nostaminen auttaa juuri
kaikista pienituloisimpia, ja tämä hallitus on
kahdella ratkaisulla, erityisesti tälle vuodelle viime
syksynä tekemällään ja nyt esittämällään,
tehnyt tässä pitkän, ison ratkaisun.
Toisekseen, me olemme pudottaneet nimenomaan ruuan arvonlisäveroa
merkittävästi alas. Ja jos joku kohdistuu nimenomaan
suhteellisesti eniten pienituloisiin, niin kyllä pienituloiset
ihmiset käyttävät käytettävissä olevista
rahoistaan eniten rahaa nimenomaan ruuan ja elintarvikkeiden hankintaan.
Tässä on kaksi esimerkkiä siitä, (Puhemies:
No niin, nyt ollaan pitkälti toisella minuutilla!) mitä pääomatuloon
tulee.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt täytyy kyllä rehellisesti
sanoa, että on aika turhauttavaa käydä tätä kyselytuntikeskustelua, kun
ministerit eivät vastaa kysymyksiin, (Välihuutoja
oikealta) jotka teille suoraan osoitetaan. (Ed. Rajamäki:
Seisokaa jo omilla jaloilla!) Sen sijaan lähes kolme ja
puoli vuotta edellisten eduskuntavaalien jälkeen te vielä menette
edellisen hallituksen selän taakse.
Mitä tulee teidän puheeseenne, ministeri Kiviniemi,
niin suora siteeraus eduskuntaryhmänne kesäkokouksessa
pidetystä puheesta: "Laman jälkihoidossa myös
hyvätuloisten on jaettava taakkaa." Voisitteko te nyt kertoa
minulle ja tälle eduskunnalle, mikä on se hyvätuloisten
tai suurituloisten lisäpanostus teidän budjettiesityksessänne,
jolla nämä hyvätuloiset osallistuvat
lamatalkoisiin?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Olen varmaan ehkä kolme kertaa jo
tähän kysymykseen vastannut. (Vasemmalta: Ette ole!)
Ensi vuonna ei voi täysimääräisesti
aloittaa vielä tätä sopeuttamista ja
sitä, että kurotaan tätä velkaantumista
kokonaan kiinni. Meidän pitää huolehtia
siitä, että kasvua syntyy, työllisyyttä syntyy,
koska se on kuitenkin parasta tämän hyvinvointiyhteiskunnan
peruspilareiden turvaamiseksi, (Ed. Gustafsson: Miten ne hyvätuloiset?) ja
se hyvätuloiset suhteessa pienempituloisiin, se on näkynyt
tällä vaalikaudella erittäin monessa yksityiskohdassa,
ja niitä jatketaan, juuri tässä ruuan
arvonlisäveron alentamisessa, perusvähennyksen
korottamisessa, joka kohdistuu nimenomaan pienituloisiin ja ennen
kaikkea (Ed. Rajamäki: No, ei kohdistu!) sosiaaliturvan,
perusturvan, kehittämisessä takuueläkkeinä (Ed.
Rajamäki: Stockmannin gourmetosasto!) ja pienimpien etuuksien
sitomisessa indeksiin.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Totta on kuitenkin, että sekä tämän
vuoden että tulevan vuoden talousarviot perustuvat valtavaan
velanottoon, jolla mahdollistetaan suomalaisen hyvinvointivaltion
tulevaisuutta ja josta hyötyvät kuitenkin kaikkein
eniten kaikkein heikoimmassa asemassa olevat ihmiset. Vaikka verotuksella tehtäisiin
kuinka radikaaleja päätöksiä,
tätä aukkoa ei pystytä täyttämään.
Ainut on se, että me löydämme edellytyksiä suomalaiselle
työlle, suomalaiselle miehelle ja naiselle työtä,
ja siinä tarvitaan yrittäjyyttä ja uudenlaisia
asenteita yrittäjyyteen. Kysyn teiltä, pääministeri
Kiviniemi: Mitä te olisitte valmis tekemään
tulevaisuudessa, että suomalainen työelämä voisi
paremmin ja suomalaiset ihmiset viihtyisivät paremmin työssä tulevaisuudessa?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! On aivan oikein, että kun puhutaan työurien
pidentämisestä, niin on tärkeää,
että myös työhyvinvoinnista huolehditaan.
Se ei ole mahdollista ilman, että meillä työssä on
parempaa johtamista, parempaa työn organisointia, enemmän
joustoja ja sitä kautta sitten enemmän jaksamista.
Suomen kilpailukyky muodostuu useasta tekijästä,
ja siinä tarvitaan juuri hyvää työelämää,
hyvää työhyvinvointia, tarvitaan myöskin
sitten hyviä veroratkaisuja, jotka ovat sekä yritysten
että yrittäjyyden näkökulmasta kestäviä.
Samoin pitää huolehtia siitä, että meillä on
riittävästi tutkimusta, tuotekehitystä,
osaamista, hyvä koulujärjestelmä ja sitten
myöskin eheä yhteiskunta. Juuri siksi me pidämme
huolta myöskin perusturvasta, sosiaaliturvasta, jotta meillä tässä yhteiskunnassa
kaikki pysyvät mukana.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Kyllä pääministeri
varmasti tietää, että lainaamme ensi vuonna
8—10 miljardia euroa, mikä tarkoittaa, että joka
viides euro, menoeuro, on lainarahaa, ja silloin herää kyllä kysymys,
tarvitsevatko hyvätuloiset, kuten kansanedustajat esimerkiksi,
25 euroa kuukaudessa lisää veronkevennystä,
kun pienituloinen saa 2 euroa 50 senttiä kuukaudessa lisää.
Sitä te esitätte eduskunnalle, pienituloiselle
2 euroa 50 senttiä lisää kuukaudessa,
meille 25 euroa kuukaudessa lisää. Minä olen
aivan vakuuttunut siitä, että tämä 450
miljoonaa palvelisi kaikkia tämän yhteiskunnan
jäseniä paremmin, jos se jäisi toteuttamatta
ja otettaisiin velkaa 450 miljoonaa vähemmän tai
käytettäisiin sitä 450:tä miljoonaa
niin, että se palvelisi juuri niitä ryhmiä,
joista te olette tänä iltana puhunut. Ja kysyn, voin
kyllä kommentoida, mutta voin myöskin kysyä:
(Puhemies: Ja kiire vielä!) Miten te perustelette toisenlaista
ratkaisua ja omaa ratkaisuanne?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tämä pienituloisista huolehtiminen
tapahtuu nimenomaan siten, että me olemme tätä perusturvaa
kehittäneet sekä takuueläkkeen muodossa,
joka parhaimmillaan merkitsee yli 100 euron korotusta kuukaudessa,
ja samoin sitten on se aikaisemmin tehty päätös
näistä pienimpien äitiys-, isyys- ja
vanhempainpäivärahojen korottamisesta peruspäivärahan
tasolle, 170 euroa kuukaudessa. Me olemme nimenomaan pystyneet parantamaan
perusturvaa kaikkein heikoimmassa asemassa olevien osalta. (Ed.
Arhinmäki: Mites työttömät?)
Ja mitä tulee sitten veronkevennyksiin, niin olemme
niissä tällä vaalikaudella estäneet
ensi vuotta koskien inflaation nousun ja ansiotason nousun myötä muuten
automaattisesti tapahtuvat kiristykset.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Verovähennyksillä on erittäin
suuri merkitys ja myös sillä, ketkä maksavat
veroa. Tämän hallituksen aikana nimenomaan on
tehty näitä verovähennyksiä,
jotka suosivat tiettyjä kansalaisryhmiä. Kuten
valtiovarainministeri on moneen kertaan todennut, niin kaveria ei
jätetä, ja näitä hyvätuloisia,
hyvässä asemassa olevia kavereita ja yrityksiä ei
todellakaan ole jätetty. Tästähän
tässä on kysymys, siitä, (Ed. Zyskowiczin
välihuuto) millä tavoin näitä verovähennyksiä on
käytetty, ja nyt otetaan velkaa tätä varten,
koska valtion tulot eivät kerry sillä tavalla
kuin pitäisi.
Toinen on sitten esimerkiksi nämä osinkotulot.
Siinä Hetemäen työryhmän väliraportissa tuotiin
esille se, että osinkotulon saajat, 90 000 euroa
vuodessa per henkilö perheessä, eivät
maksa ollenkaan kunnallisveroa eivätkä maksa sosiaaliturvasta
mitään veroa, ja kuitenkin esimerkiksi kansaneläke
on siirretty nyt kokonaan valtion budjetista maksettavaksi.
Millä perusteella tällaista epäoikeudenmukaisuutta
hallitus ja pääministeri tahallaan pitää yllä?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Jää vähän
nyt epäselväksi se, mitä ed. Skinnari
tarkoittaa puheenvuorolla, koska en pysty kyllä identifioimaan
yhtään sellaista hyvätuloisia hyödyttävää uutta
vähennystä, (Ed. Rajamäki: Kyllä se
aika selkeä oli!) joka olisi tullut tällä vaalikaudella
voimaan. Viime vaalikaudella SDP:n pitäessä valtiovarainministerin
salkkua poistettiin esimerkiksi varallisuusvero (Ed. Arhinmäki:
Palautitteko te?) mutta tällä vähennyspuolella
ei ole kovin paljoa kyllä tällä vaalikaudella
ylipäänsä tehty. Kotitalousvähennystä on korotettu,
mutta sekin osui siinä mielessä juuri oikeaan
saumaan, että sillä pystyttiin pitämään rakentamista,
remontointia ikään kuin etunojassa käynnissä,
kun taantumaan syöksyttiin. Sinänsä tuossa
Hetemäen työryhmän kakkososiossa nimenomaan
pureudutaan tähän vähennysproblematiikkaan,
ja sitä pidän hyvänä asiana.
Pitääkin katsoa, minkälaisia muutoksia
kenties sinne pitäisi tehdä.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä minä toivoisin, että pääministeri
johtaisi tätä maata tuomalla konkreettisia esityksiä,
joilla näitä puheita tehtäisiin myös
teoiksi. Nyt näyttää siltä,
että myös pääministeri harrastaa
sitä, että asioissa mennään
edellisten ja sitä edellisten hallitusten selän
taakse, mikä minusta ei ole kyllä maan johtamista.
Se on pakoilua.
Mutta mitä tulee tähän suurituloisten
mukaan ottamiseen lamatalkoisiin, niin tämä keskustelu ilmeisesti
osoittaa sen, että se ei ole tämän hallituksen
todellinen tavoite, koska te ette ole tehneet mitään
konkreettisia esityksiä sen hyväksi.
Ministeri Pekkarinen totesi tällä viikolla
Uutispäivä Demarin seminaarissa, että tasaverokehitys
on väistämätöntä. SDP
ei hyväksy tasaverokehitystä. Me näemme,
että verotuksen pitää perustua veronmaksukykyyn,
ja tästä syystä me olemme myös
vaatineet tulonjakoselvitystä energiaveron korotuksesta.
Milloin te tuotte tulonjakoselvityksen eduskunnalle siitä,
miten tämä energiaveron korotus tulee kohdistumaan
eläkeläisiin, lapsiperheisiin ja muihin väestöryhmiin?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Jotta me pystymme pitämään
tämän talouden kasvun mahdollisimman hyvin käynnissä,
niin me emme ensi vuoden osalta voineet tehdä budjettia
yhtään sen kiristävämmäksi
kuin sitä jo tehtiin. Itse asiassa se on kiristävämpi
kuin mitä meille muun muassa Imf suositteli. Siinä mielessä tässä otetaan
selkeitä askeleita kohti sitä, että tasapainotetaan
valtion budjettia, mutta on selvää, että ne
isommat askeleet tullaan sitten ottamaan seuraavalla vaalikaudella,
ja kaikkein tärkeintä on se, että pystymme
sen kasvun varmistamaan myöskin tulevina vuosina.
Mitä tulee tähän tasaveroajatteluun,
niin olen tässä jo useaan otteeseen todennut sen,
että en kannata tasaveroon siirtymistä eikä se
ole tämän hallituksen ohjelmassa.