1) Oikeusasiamiehen erilliskertomus 2006: lapsi, perheväkivalta
ja viranomaisten vastuu
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin, eduskunnan oikeusasiamies on
antanut erilliskertomuksen, jossa hän tekee selkoa havaitsemistaan
ongelmista viranhaltijoille kuuluvien sellaisten tehtävien
hoitamisessa, jotka liittyvät lapsen suojelemiseen perheväkivallalta.
Kertomuksessa arvioidaan erityisesti velvollisuutta tehdä lastensuojeluilmoitus.
Lisäksi kertomuksessa selvitetään viranomaisten
toimia lapsiin perheissä kohdistuvan väkivaltarikosten
selvittämiseksi ja epäiltyjen saattamiseksi rikosoikeudelliseen
vastuuseen. (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Sasi, ihan pieni hetki. — Vetoan siihen, että nyt istuudutaan
alas kuuntelemaan ja pidetään mahdolliset tarpeelliset
neuvottelukokoukset salin ulkopuolella. Hiljennytään
hetkeksi odottamaan.
Kiitoksia, arvoisa puhemies! — Kertomuksen johtopäätösosassa oikeusasiamies esittää
lastensuojeluilmoitusta
koskevan lain-säädännön selkiyttämistä ja
yhtenäistämistä samoin kuin sosiaaliviranomaisten
tietojenanto-oikeudesta ja -velvollisuudesta annetun sääntelyn täsmentämistä ja
mahdollista laajentamista. Lisäksi hän kiinnittää huomiota
lapsen oikeuteen saada oikea-aikaista hoitoa ja huolenpitoa perheväkivaltatilanteissa
samoin kuin oikeuteen saada epäily häneen kohdistuvan
seksuaalisen hyväksikäytön asiantuntevasta
ja kiireellisestä selvittämisestä.
Lastensuojeluilmoituksen tekemistä koskevan sääntelyn
osalta täytyy todeta, että siihen sisältyy
tiettyä tulkinnanvaraisuutta tänä päivänä nimenomaan
siltä osin, milloin lasten parissa työskentelevä henkilö ylipäätään
on velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen
sosiaaliviranomaiselle. Epäselvää on
sekin, koskeeko nykysääntely lainkaan esimerkiksi
yksityisen terveydenhuollon palveluksessa olevia. Sääntely on
puutteellista myös siksi, ettei lainsäädännöstä ilmene
ilmoitusvelvollisuuden olevan voimassa salassapitosäännösten
estämättä. Oikeusasiamies kiinnittää lisäksi
huomiota sääntelyyn sosiaalihuollon viranomaisten
oikeudesta ja velvollisuudesta antaa poliisille tietoja tapauksista, joissa
viranomainen epäilee lapsen joutuneen väkivaltarikoksen
tai seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi.
Tältä osin nykyinen sääntely
on vaikeaselkoista eikä edesauta lapsiin kohdistuvia rikoksia
koskevien epäilyjen saattamista poliisin tutkittaviksi.
Oikeusasiamiehen tavoitteena on edistää lapsen
psyykkisen ja fyysisen koskemattomuuden samoin kuin turvallisuuden
suojaa perheväkivaltatilanteissa, missä suhteessa
tilanne tällä hetkellä Suomessa on valitettavan
huono. Jokaisella onkin perustuslain 7 §:n 1 momentin mukaan
oikeus henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ja turvallisuuteen,
ja tämä oikeus ja suoja koskee myöskin
suomalaisia ja kaikkia lapsia. Perustuslain 19 §:n 3 momentissa
on säädetty velvollisuus tukea perheen ja muiden
lasten huolenpitoa ja siitä vastaavien mahdollisuuksia
turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu, ja tämä on tärkeä tehtävä jokaisessa
yhteiskunnassa.
Suomi on myöskin allekirjoittaja- ja sopimusvaltio
yleissopimuksessa lapsen oikeuksista, ja tältä osin
sopimuksessa korostetaan lasten koskemattomuuden ja turvallisuuden
suojaa. On syytä todeta, että yleissopimuksen
toimeenpanoa valvoo lapsen oikeuksien komitea, ja tämä komitea on
pitänyt lapseen kohdistuvaa perheen sisäistä väkivaltaa
ja seksuaalista hyväksikäyttöä yhtenä vakavimmista
lapsen oikeuksien toteuttamiseen liittyvistä ongelmista
meidän maassamme.
Perustuslakivaliokunta on sitä mieltä, että oikeusasiamiehen
kertomus on erittäin tärkeä, erittäin
ajankohtainen ja antaa hyvän pohjan sekä keskustelulle
eduskunnassa että myöskin lainsäädäntötyölle,
joka onkin käynnissä. Näin ollen näillä näkökulmilla,
joita oikeusasiamies on tuonut esille, on hyvin painavat perusteet.
Perustuslakivaliokunta haluaa kuitenkin kiinnittää huomiota
siihen, että kun sääntelyä kehitetään,
on otettava myöskin kaikki perusoikeudet huomioon. Tältä osin,
sikäli kuin on kysymys ilmoituksesta viranomaiselle lapsen
kohtelusta, on merkityksellistä myös perustuslain
10 §:n 1 momentti ja siinä turvattu yksityiselämän
ja sen piiriin luettavan perhe-elämän suoja. Perhe-elämää suojataan
myös Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artiklan määräyksillä.
Tämä merkitsee sitä, että kaikesta
huolimatta kuitenkin päävastuu lapsen kehityksestä ja
kasvatuksesta kuuluu perusoikeussäännösten
mukaisesti siis perheelle ja erityisesti lapsen vanhemmille. Tämän
pitää olla se ehdoton lähtökohta.
Lapsen oikeuksia turvaavan sääntelyn on ilmoitusten
perhe-elämän suojaan puuttuvien vaikutusten osalta
siis täytettävä sääntelyn
hyväksyttävyyden lisäksi myös
muut perusoikeusrajoituksia koskevat yleiset edellytykset. Näitä ovat vaatimukset
sääntelyn tarkkarajaisuudesta ja täsmällisyydestä.
Tietysti selvää on se, että rajoitukset
eivät saa mennä pidemmälle kuin mikä on lapsen
suojelemiseksi perusteltua, ja tietysti kysymys on aina siitä,
että mitä vakavammasta lapsen oikeuksien loukkauksesta
tai sen epäilystä on kysymys, sitä laajemmin
perhe-elämän suojaan on sallittua puuttua ja siihen
tehdä rajoituksia ja todella puuttua siihen.
Valtioneuvoston piirissä on valiokunnan mielestä aiheellista
arvioida käsiteltävänä olevan kertomuksen
pohjalta sääntelyä sosiaalitoimen viranomaisten
poliisille tehtävistä ilmoituksista ja tarvittaessa
myöskin ryhtyä toimenpiteisiin tämän
sääntelyn tarkistamiseksi. On lähdettävä siitä,
että sosiaaliviranomaisille tulisi ainakin vakavimmissa
tapauksissa säätää velvollisuus
ilmoittaa poliisille lapseen kohdistuneen väkivaltarikoksen
tai seksuaalisen hyväksikäytön epäilystä. Tärkeätä on
myöskin se, että kun lapsia pyritään suojelemaan
ja pitämään huolta siitä, että he
eivät altistu perheväkivallalle, on pidettävä huolta siitä,
että emme pelkästään säädä lakeja,
vaan myöskin samanaikaisesti pidämme huolta
siitä, että viranomaisten voimavarat ovat
riittävät, että he voivat ne velvoitteet,
joita lait asettavat heille, myöskin täyttää.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! On hienoa, että meillä on
oikeusasiamiesinstituutio, joka tekee työtä, selvityksiä,
niin kuin tämä erilliskertomus 2006: Lapsi, perheväkivalta
ja viranomaisten vastuu. Samalla on sopivaa, että tuo välikysymys,
jonka ed. Cronberg luki ja johonka koko oppositio on yhtynyt, koskien
lapsiperheiden asemaa edelsi juuri tätä keskustelua,
joka nyt liittyy lasten asemaan tässä yhteiskunnassa.
Köyhyys on lisääntynyt, ja mitä enemmän
se lisääntyy, sitä enemmän siitä seuraa ongelmia
lapsiperheissä, köyhissä lapsiperheissä,
yleensä yhteiskunnassa, ja sen mukaan muun muassa huostaanottojen
todennäköisyys ja määrät
lisääntyvät. Siis yhteiskunnallinen köyhyys, köyhyyden
lisääntyminen ja tuloerojen kasvu, on vakava asia
ja liittyy lasten hyvinvointiin.
Toisaalta resurssit: Tämä oikeusasiamiehen erilliskertomus
on käsitelty varsin laajasti kolmessa eri valiokunnassa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on kiinnittänyt huomiota
lastensuojelutyön voimavaroihin ja toteaa niissä olevan
vakavia puutteita, jotka tekevät lapsen aseman myös eriarvoiseksi
eri puolilla maatamme. "Lastensuojeluilmoitus saatetaan käytännössä jättää tekemättä
myös
sen vuoksi, ettei ilmoituksen uskota johtavan tarpeellisiin toimenpiteisiin
resurssipulan takia", toteaa valiokunta. Sijoitusperheitä puuttuu,
sijoituspaikkoja puuttuu kaiken kaikkiaan, ja "saadun selvityksen
mukaan kuitenkin vain 40 prosentissa terveyskeskuksia terveydenhoitajien
määrä äitiys- ja lastenneuvolassa
ja kouluterveydenhuollossa on suositusten mukainen" — erittäin
vakava asia. Sama koskee myös lastenlääkäreitä,
lasten- ja nuorisopsykiatreja ja koululääkäreitä.
Koululääkärit ovat erityisesti vähentyneet
muun muassa palkkaukseen liittyvien ongelmien vuoksi.
Arvoisa puhemies! Nämä asiat liittyvät
erittäin läheisesti toisiinsa, ja kiitän
omasta puolestani oikeusasiamiehen toimintaa tässä asiassa.
Tatja Karvonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
oikeusasiamiehen erilliskertomus on ansiokas kertomus ja erityisesti
sen vuoksi, kun katsoo valiokuntien työskentelyä, että kohtuullisen
pienellä asiantuntijamäärällä on saatu
selvää ja ennen muuta yhtenäinen näkemys siitä,
millaisia lainsäädännöllisiä toimenpiteitä pitäisi
tehdä, jotta sääntely muun muassa lastensuojeluilmoituksissa
olisi riittävän tarkkarajainen, täsmällinen
ja oikean suuntainen. Ilolla pistin merkille sen, että perustuslakivaliokunta
oli ottanut huomioon niitä näkökulmia,
joita me lakivaliokunnassa olimme omassa lausunnossamme käsitelleet.
Eduskunnassa saadaan vielä tämän syksyn
aikana tähän asiaan liittyviä asioita käsittelyyn,
kun lastensuojelulain kokonaisuudistus tulee, ja toivottavasti jo
siinä vaiheessa ja siinä laissa on otettu niitä asioita
huomioon, mitä näissä lausunnoissa ja
mietinnöissä on tuotu esille.
Ed. Sasi puhui siitä, että pitää huolehtia
myös, että on resurssit käytettävissä,
kun lainsäädäntöä tehdään
ja määräyksiä annetaan. Se on
ihan totta, koska ilman resursseja ei pystytä toimia tekemään.
Kuitenkaan monesti näissä asioissa, että tieto
siirtyy viranomaiselta toiselle tai ei siirry, ei ole niinkään
kysymys siitä, että sosiaaliviranomaisilla tai
kouluviranomaisilla ei olisi rahaa, vaan se valitettavasti on usein
kiinni niistä henkilöistä, jotka sitä tiedonsiirtoa
ovat tekemässä, ehkä asenteista mutta
myös siitä, mitä lapsiasiavaltuutettu
totesi, että kaikilla ei ole välttämättä edes
tietoa siitä, keiden kaikkien pitäisi esimerkiksi
oppilaan kohdalla olevista kysymyksistä tietää ja
saada tietoa.
Olemme sivistysvaliokunnassa myöskin käsitelleet
tiedonsiirtoon liittyviä asioita, ja toivoisin, että valiokunnassa
otettaisiin nämäkin asiat huomioon, kun puhutaan
perusopetuslain tiedonsaantioikeudesta, ja siihen meillä valiokunnassa on hyvät
mahdollisuudet,
kun tänä syksynä muun muassa koulutuspoliittista selontekoa käsitellään.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Kahdella
kolmasosalla suomalaisista lapsista menee tällä hetkellä hyvin,
ja valitettavasti suurimman osan aikaa elämme sellaisessa
illuusiossa, että tämä kaksi kolmasosaa suomalaisista
lapsista määrittäisi suomalaisten lasten
tilan. Kääntöpuolena on, että yhdellä kolmasosalla
suomalaisista lapsista ei mene hyvin, itse asiassa menee huonommin
kuin moneen moneen aikaan.
Osa ongelmasta liittyy lasten köyhtymiseen ja ylipäätään
siihen, että suomalainen köyhyys lapsistuu kiihtyvällä tahdilla.
Tähän ongelmaan palaamme taatusti välikysymyksen
vastauksen myötä.
Osa ongelmasta liittyy siihen, että edelleenkin lapset
ovat näkymätön ryhmä päätöksenteossa. Lapset
kohteena erilaisine lakipykälineen ovat ehkä mukana
tässä, mutta varsinaisesti lasta ei nähdä silloin,
kun lakeja laaditaan, tai lakeja useimmiten laaditaan juuri tämän
hyvin menestyvän tai hyvinvoivan kahden kolmasosan
ehdoilla.
Siksi on erittäin hienoa, että oikeusasiamies on
erilliskertomuksessaan ottanut juuri lapset ja tämän
erittäin isolla huutomerkillä vaietun lasten aseman
perheväkivaltatilanteessa ja viranomaisten vastuun omaksi
kokonaisuudeksensa. Valitettavasti julkiseen keskusteluun päätyvät kyllä pedofiilit
ja äärimmäiset tapaukset, joissa lapset
ovat kuolleet, mutta hyvin harvoin keskustellaan siitä isosta
ongelmasta, että Suomi johtaa perheväkivaltakisailua,
jos siitä jonkinlainen kisa on olemassa maailmanlaajuisesti.
Valitettavasti perheväkivallassa, kun on kyse lapsista,
ei ole pelkästään kyse siitä,
että lapset ovat väkivallan uhreja, vaan lapset
ovat liian usein myös väkivallan sivustaseuraajia.
Kansainvälisten tutkimusten mukaan itse asiassa se sivusta
seuraaminen saattaa olla jopa elinikäisesti paljon traumatisoivampi
kuin varsinainen väkivallan kohteena oleminen.
Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja viittasi omassa puheenvuorossaan
siihen, että yksityisyyden suojaa pitää ylläpitää silloin,
kun kyse on viranomaistoiminnoista. Ehkäpä niin,
mutta siinä tapauksessa, kun kyse on väkivallasta,
väkivallan uhrina olemisesta tai väkivallan sivusta seuraamisesta,
mielestäni yksityisyyden suoja ei saa olla tekosyy olla
puuttumatta tilanteeseen, ei edes viranomaisilla. Suomea sitovat
useat kansainväliset sopimukset, ihmisoikeussopimukset, joissa
on määritelty se, että kenenkään
ei tarvitse alistua väkivallan kohteeksi, olipa kyse henkisestä väkivallasta
tai fyysisestä väkivallasta. Samalla Suomea sitovat
myös ne kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeuksien
sopimukset, joissa todetaan, että jos tällaisia ihmisoikeusloukkauksia, mistä
perheväkivallassa on aina
kyse, tapahtuu, viranomaisilla on velvollisuus puuttua asiaan, onpa
yksityisyyden suojasta säädetty mitä tahansa.
Viime vuonna perheväkivalta-teema nostettiin laajemminkin
keskusteluun. Silloin erityisesti STM ja Stakes laativat erilaisia
ohjeita ja suosituksia kunnille, miten toimia perheväkivallan
suhteen. Lisäksi Amnesty Internationalilla oli kansallinen
Joku raja! -kampanja, jossa puututtiin perheväkivallan
eri muotoihin ja julkisen vallan rooliin, mutta myös näihin
yhteistyökuvioihin. Molempien, sekä STM:n kampanjan
että Amnesty Internationalin kampanjan seurauksena tänä vuonna
on julkaistu kuntakohtaiset suositukset, miten kuntien tulisi omassa
toiminnassaan huomioida perheväkivalta. Toivon, että nämä kuntakohtaiset
ohjelmat myös otetaan käyttöön.
Olen ymmärtänyt niin, että ensi vuonna
itse asiassa on enemmän kuin toivottavaa, suorastaan sallittavaa,
että jokainen kunta laatisi itsellensä tämmöisen
perheväkivallan vastustamisohjelman, jossa tehdään
ongelma näkyväksi aina päivähoidosta
sinne vanhustenpalveluihin asti. Kyse ei ole pelkästään
näkyvistä kuhmuista ja niiden hoitamisesta sosiaali-
ja terveyspuolella, vaan kyse on ennen kaikkea siitä, että osa
perheväkivallasta pystytään myös
ennalta ehkäisemään, jos ja kun meidän
alan ammattilaisemme eri sektoreilla myös uskaltavat tunnistaa
perheväkivallan oireet ja miettivät, millä tavoin
omassa toiminnassaan voivat edistää tätä perheväkivallan
vähentämistoimintaa.
Tästä esimerkkinä on muun muassa
se, että useissa päiväkodeissa on aktiivisesti
alettu puuttua lasten väliseen muksimiseen, joka on ensimmäinen
muoto perheväkivallasta. Ehkä liiankin usein aikuiset
hyväntahtoisesti hymyilevät, kun kaksi lasta pikkasen
muksii toisiaan tai jopa vanhemmat itsekin tai aikuiset saattavat
sortua siihen, että muksivat lapsiansa, mutta todellisuudessa
se on oire siitä, että toisen ruumiillinen koskemattomuus
ei ole pyhää. Tämän tyyppisiin,
aivan käytännönläheisiin asioihin
toivon, että näissä kuntakohtaisissa
ohjelmissa puututaan, jotta kaikki ammattilaiset ja myös
kolmas sektori saavat koulutusta tunnistaa perheväkivallan
oireet ja myös puuttua ennalta mahdollisiin ongelmatilanteisiin.
Lakivaliokunta on omassa lausunnossaan korostanut paitsi tämän
erilliskertomuksen erinomaisuutta myös sitä, että valitettavasti
osa perheväkivaltaan liittyvästä ongelmasta
ja sen näkymättömyydestä johtuu
siitä, että meillä ei ole koottuja tietoja
perheväkivallasta. Meillä on erilaisia tilastoja,
mutta esimerkiksi kuntakohtaisia tilastoja siitä, kuinka
monta perheväkivaltatapausta kussakin kunnassa
on, on hyvin vaikea haarukoida. Toivoisinkin, että jatkossa
tähän puoleen kiinnitetään huomiota
myös täällä lakia säätävällä tasolla,
että me edellytämme tiettyjä toimintoja
sen suuntaisesti, että tätä tietoa kootaan,
mutta sen pitäisi näkyä myös
budjetissa, esimerkiksi tiedän, että oikeusministeriön
Optulalla olisi valmiuksia koota tämän tyyppistä tietoa,
valitettavasti vaan sillä ei ole siihen määrärahoja.
Toivonkin, että nyt, kun pääsemme
tässä pari kuukautta eteenpäin ja teemme
budjettia, tämä oikeusasiamiehen nostama erittäin
hyvä aihepiiri näkyisi myös siellä budjetin
puolella. Lisäksi toivon sitä, että kun
ja jos tätä tietoa lähdetään keräämään
systemaattisesti ja koordinoidusti, mukaan tiedonlähteiksi
otettaisiin myös kaikki ne kolmannen sektorin toimijat,
jotka itse asiassa tällä hetkellä ovat
lapsiin ja aikuisiin kohdistuvan perheväkivallan suurimpia
ammattilaisia.
Ensimmäinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.