6) Hallituksen esitys vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain sekä sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksuista annetun lain 4 §:n muuttamisesta
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen
apuun on ihmisoikeuskysymys. Johdollani valmisteltu lakiesitys vaikeavammaisten
henkilökohtaisesta avusta on valmistunut ja eduskunnan
käsiteltävänä ensimmäisen
kerran tänään. Olen iloinen ja ylpeä voidessani
sanoa, että kyseessä on merkittävin vammaispoliittinen
uudistus sitten 20 vuotta sitten tulleen vammaispalvelulain. Tämän
totesivat myös Vammaisfoorumi ry:n edustajat viime viikolla
tiedotustilaisuudessa.
Esityksen perustavoitteena on lisätä vaikeavammaisten
henkilöiden yhdenvertaisuutta ja itsenäisyyttä sekä parantaa
heidän mahdollisuuttaan osallistua yhteiskunnan eri toimintoihin.
Tämän vuoksi esityksen valmistelussa tärkeä lähtökohta
on ollut kuulla vammaisten ihmisten ääntä ja
toteuttaa uudistus heidän toivomallaan tavalla.
Henkilökohtaista apua koskeva lakiesitys on osa laajempaa,
hallitusohjelmassa sovittua vammaislainsäädännön
vaiheittaista uudistusta, joka jatkossa tähtää vammaispalvelulain
ja kehitysvammalain yhdistämiseen. Tärkein uudistus
nyt on vahvistaa vaikeavammaisten oikeutta henkilökohtaiseen
apuun, joka mahdollistaa heille perustuslaissa tarkoitetun ihmisarvoisen
elämän sekä turvaa osaltaan vaikeavammaisten
henkilöiden keskeisiä perusoikeuksia, kuten yhdenvertaisuutta,
itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta.
Henkilökohtainen apu kuuluisi kunnan erityisen järjestämisvelvollisuuden
piiriin, eikä kunta voisi evätä apua
vaikeavammaiselta henkilöltä määrärahojen
puutteeseen vedoten, jos laissa olevat edellytykset palvelun saamiselle
muuten täyttyvät. Henkilökohtainen apu
on tarkoitettu vaikeavammaiselle henkilölle, joka tarvitsee
pitkäaikaisen tai etenevän vamman tai sairauden
takia välttämättä ja toistuvasti
toisen henkilön apua päivittäisissä toimissa
kotona tai kodin ulkopuolella. Avun tarve voi siis olla sekä määrällisesti runsasta,
jatkuvaluonteista ja vuorokauden eri aikoina ilmenevää että myös
määrällisesti vähäisempää,
mutta kuitenkin toistuvaa välttämätöntä avun
tarvetta.
Jos toisen henkilön antaman avun tarve johtuu pääasiassa
ikääntymiseen liittyvistä sairauksista
tai toimintarajoitteista, ei esityksen mukainen henkilökohtainen
apu tulisi sovellettavaksi, vaan näihin palvelutarpeisiin
tulee vastata muilla sosiaali- ja terveyspalveluilla. Säännöksellä ei suljeta
ikääntyneitä henkilöitä henkilökohtaisen avun
ulkopuolelle, vaan ainoana perusteena palvelun saamiselle on henkilön
vammasta tai sairaudesta aiheutuva avun tarve. Merkitystä ei
ole sillä, missä elämänvaiheessa
henkilö on vammautunut tai sairastunut. Myös ikääntyneillä vaikeavammaisilla
henkilöillä sekä ikääntyneenä vaikeasti
vammautuneilla on oikeus henkilökohtaiseen apuun samoin
perustein kuin muillakin vaikeavammaisilla henkilöillä.
Arvoisa puhemies! Esityksen tavoitteen mukaisesti henkilökohtaisen
avun tarkoitus on auttaa vaikeavammaista henkilöä toteuttamaan omia
valintojaan toimiessaan kotona ja kodin ulkopuolella. Tämä vastaa
myös vammaisen henkilön työnantajuutta
ja työnjohtokykyä edellyttävän
nykyisen avustajajärjestelmän tarkoitusta. Henkilökohtaisen
avun järjestäminen edellyttääkin,
että vaikeavammaisella henkilöllä on
voimavaroja määritellä avun sisältö ja
toteutustapa. Henkilökohtainen apu ei siis ole oikea palvelu sellaisiin
palvelutarpeisiin, joissa pääpaino on hoidolla,
hoivalla ja valvonnalla. Sen vuoksi kunnalla ei myöskään
olisi velvollisuutta järjestää henkilökohtaista
apua vaikeavammaiselle henkilölle, jos tämän
riittävää huolenpitoa ei voida turvata
avohuollon toimenpitein, vaan henkilö tarvitsee pääasiassa
sairaanhoidon osaamista tai muuta erityisosaamista jatkuvasti tai
pitkäaikaisesti.
Henkilökohtaista apua olisi järjestettävä päivittäisiä toimia
sekä työtä ja opiskelua varten niin paljon
kuin vaikeavammainen henkilö sitä välttämättä tarvitsee.
Harrastuksia, yhteiskunnallista osallistumista ja sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämistä
varten
apua lisättäisiin vaiheittain niin, että aluksi
apua olisi järjestettävä vähintään kymmenen
tuntia kuukaudessa ja vuoden 2011 alusta lukien vähintään
30 tuntia kuukaudessa.
Vaikeavammaisten henkilöiden yhdenvertaisuuden ja itsenäisyyden
sekä osallistumismahdollisuuksien parantamisen näkökulmasta
on erittäin tärkeää, että esitys
mahdollistaa vaikeavammaisille henkilöille nykyistä paremmat
mahdollisuudet selviytyä päivittäisistä toimista
myös kodin ulkopuolella. Samalla edesautetaan heidän
mahdollisuuksiaan aktiiviseen osallistumiseen yhteiskunnassa, työelämässä,
opiskelussa sekä vapaa-aikana ja sosiaalisen vuorovaikutuksen
ylläpitämiseen. Näin ehkäistään
vammautumisesta aiheutuvaa syrjäytymisriskiä huomattavasti.
Eräät edellä mainitut henkilökohtaisen
avun luonteeseen liittyvät seikat ovat herättäneet
huolta muun muassa kehitysvammaisten lasten vanhempien keskuudessa.
Korostan, että esitys ei sulje mitään
ryhmää lain soveltamisen ulkopuolelle, vaan henkilökohtaisen
avun, kuten muidenkin vammaispalvelujen, saamisedellytykset tulee
ratkaista yksilöllisesti asiakkaan vammasta tai sairaudesta
johtuvan avun ja palvelutarpeen perusteella. Suurella osalla kehitysvammaisista henkilöistä
on
voimavaroja ja mahdollisuuksia päätöksentekoon,
eli he osaavat ilmaista omaa avuntarvettaan ja sitä, miten
he haluavat toimia ja tulla avustetuksi. Luonnollisesti päätöksenteossa
on oltava riittävä valmius ja ammattitaito ottaa
selkoa vammaisen henkilön omasta käsityksestä asiassa.
Tarvittaessa tulee käyttää esimerkiksi
tulkitsemista ja kommunikaation apuvälineitä ja
menetelmiä.
Tilanteeseen, jossa vaikeavammaisen henkilön avun tarve
edellyttää erittäin vaativaa ja monialaista
erityisosaamista sekä ympärivuorokautista hoitoa
ja valvontaa, tulisi vastata muilla palveluilla ja joissakin tilanteissa
myös terveydenhuoltoon kuuluvalla hoidolla. Vammaispalvelulain
tarjoamat palvelut ja tukitoimet mukaan luettuna esityksen mukainen
henkilökohtainen apu eivät tällöin
ole vaikeavammaiselle henkilölle riittäviä ja
sopivia. Esimerkiksi kehitysvammaisten lasten kohdalla tulisivat
tällaiseen tilanteeseen sovellettaviksi muun muassa kehitysvammalain
2 §:n mukaiset yksilöllisen hoidon ja muun huolenpidon
turvaavat palvelut.
Arvoisa puhemies! Kehitysvammalain mukaisia palveluita ajatellaan
usein liian suppeasti vain laitoshoitoon tai asumisen tukemiseen
liittyvinä palveluina, vaikka lainsäädäntö ei
aseta esteitä palvelujen järjestämiseen
myös kotihoidossa. Jokaiselle erityishuollon tarpeessa
olevalle on laadittava erityishuolto-ohjelma. Ohjelmaan kirjataan
kaikki erityishuollon toteuttamiseksi tarvittavat palvelut. Erityishuolto-ohjelma
on laadittava yhteistyössä henkilön kanssa,
hänen edunvalvojansa tai huoltajansa sekä sosiaalilautakunnan kanssa.
Erityishuolto-ohjelman perusteella asiakkaalle syntyy myös
vahva oikeus saada erityishuoltoa. Näin olisi myös
jatkossa tilanteissa, joissa palveluita järjestetään
kehitysvammalain nojalla.
Vaikeavammaisten lasten perheiden kokonaisvaltainen tuki ja
apu on tärkeää perheiden jaksamisen ja
selviytymisen kannalta. Tässä ovat erityislainsäädännön
lisäksi tärkeitä yleiset sosiaalihuoltolain
mukaiset perheitä tukevat palvelut. Näitä palveluita
järjestettäessä on kiinnitettävä erityistä huomiota
siihen, että myös vaikeasti moni- tai kehitysvammaisilla
lapsilla on tarve läheisiin ihmissuhteisiin vammastaan
riippumatta ja tämä tulee ottaa huomioon muun
muassa tilapäishoitopalveluita järjestettäessä.
Arvoisa puhemies! Tärkeä uudistus on myös se,
että kunnalla olisi vaihtoehtoisia tapoja järjestää henkilökohtaista
apua. Lainmuutoksen myötä vaikeavammaiselle avautuu
siten mahdollisuus henkilökohtaisen avun saantiin myös
palveluna ilman työnantajavelvoitetta. Tämä tuo
henkilökohtaisen avun piiriin sellaisia vaikeavammaisia,
jotka aikaisemmin ovat jääneet sen ulkopuolelle.
Henkilökohtainen apu voidaan, kuten nykyäänkin,
yhdistää muihin vammais- ja sosiaalihuollon palveluihin
ja tukitoimiin, esimerkiksi asumispalveluihin. Näin esimerkiksi
asumispalvelujen piirissä tai kotona perheen ja läheisten
avun turvin asuvalle vaikeavammaiselle henkilökohtainen
apu mahdollistaisi omista valinnoista lähtevän
toiminnan kodin ulkopuolella.
Tämän lisäksi kunta voi täydentää vaikeavammaisen
henkilön tarvitseman avun kokonaisuutta esimerkiksi kotipalveluilla
tai kotihoidolla. Omaishoidon tuella säilyy myös
vaikeavammaisten henkilöiden palvelujärjestelmässä oma roolinsa,
mutta lakiehdotus selventää henkilökohtaisen
avun ja omaishoidon välistä rajaa.
Koska henkilökohtaisella avulla on tärkeä merkitys
vaikeavammaisen henkilön itsemääräämisoikeuden
turvaamisessa, kunnan on avun järjestämistavasta
päätettäessä otettava huomioon vaikeavammaisen
henkilön kanta asiassa. Palvelusuunnitelman merkitys korostuu
ja vahvistuu, koska siinä määritelty
yksilöllisen avun tarve ja elämäntilanne
kokonaisuudessaan on ratkaiseva avun järjestämisestä päätettäessä.
Henkilökohtaisen avun järjestämistavan
tulee tukea ja edistää vaikeavammaisen henkilön
mahdollisuuksia elää yhdenvertaisesti yhteisössä sekä auttaa
häntä tekemään samanlaisia valintoja
kuin muutkin ihmiset. Kysymys on viime kädessä suhtautumisestamme
vaikeavammaisten henkilöiden ihmisoikeuksiin eli siitä,
haluammeko antaa heille mahdollisimman hyvät edellytykset
täysipainoiseen elämään.
Arvoisa herra puhemies! Vammaisen henkilön palvelut
on kyettävä suunnittelemaan huolellisesti ja kohtuullisessa
ajassa. Tämän takaamiseksi myös vammaispalvelulakiin
on tulossa säännökset palvelutarpeen
selvittämisestä, palvelusuunnitelman laatimisesta
sekä vammaispalveluja koskevan asian viivytyksettömästä käsittelystä.
Tämä vastaa jo aiemmin muualla sosiaalihuollon
lainsäädännössä toteutettua
asiakkaan oikeuksien vahvistamista ja liittyy hallitusohjelman mukaiseen
sosiaalitakuun toteuttamiseen. Palvelutarpeen selvittäminen
olisi aloitettava viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä yhteydenotosta.
Palveluja ja tukitoimia koskevat päätökset
olisi tehtävä viimeistään kolmen
kuukauden kuluessa niitä koskevan hakemuksen tekemisestä.
Esityksen mukaan myös kehitysvammaisille henkilöille
järjestettäisiin palvelut ensisijaisesti vammaispalvelulain
mukaan. Kuten edellä jo kävi ilmi, kehitysvammalain
mukaisia palveluja tulisi kuitenkin edelleen järjestää,
jos vammaispalvelulain mukaiset palvelut eivät ole asiakkaalle
riittäviä tai sopivia. Lakien keskinäistä ensisijaisjärjestystä koskeva
muutos on osa hallitusohjelman mukaista tavoitetta vaiheittain yhdistää vammaispalvelulaki
ja kehitysvammalaki.
Esitys tukee jo pitkään meneillään
ollutta laitosvaltaisuudesta avopalveluihin suuntautuvaa palvelurakennemuutosta,
mutta on huomattava, että kyseinen muutos tapahtuu tästä esityksestä riippumatta
ja sen toteuttamiseksi tarvitaan muun, erityisesti yksilöllisempiin
asumisratkaisuihin liittyvän sopivan ja riittävän
tuen ja ohjauksen kehittämistä. Muutoksesta aiheutuvia
kustannuksia ei myöskään tule lukea tästä esityksestä johtuviksi.
Hallituksen esitys on valmisteltu tiiviissä yhteistyössä Vammaisfoorumi
ry:n, Kuntaliiton edustajien sekä muiden alalla toimivien
tahojen kanssa. Vammaisfoorumin ja sen 27 jäsenjärjestön
aktiivinen ja rakentava osallistuminen uudistuksen valmisteluun
on parhaiten taannut vammaisten henkilöiden omien tavoitteiden
toteutumisen uudistuksessa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämähän on vammaisliikkeelle
erittäin tärkeä hetki: On saatu tärkeä laki
tänne eduskuntaan näin myönteisessä hengessä,
ja ei ole mikään ihme, että meidän
ministeri nostaa peukalonsa pystyyn! Tässä asiassa
te olette tehnyt niin paljon työtä ja taivuttanut
monta mutkaa suoriksi, että aivan erityinen kiitos siitä kaikesta
teille.
Tutkimuksessaan Marja-Liisa Heiskanen tänä vuonna
Stakesin kautta raportoi ulos paperin, joka on 134-sivuinen, tarkastelun
aiheena "Henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
kaksi vuosikymmentä suomalaisessa vammaispolitiikassa". Tässä kirjassa
hän toteaa alussa: "Vammaispalvelulaki on tehnyt mahdolliseksi
taloudellisen tuen avustajan palkkaamiseen vuodesta 1988 lähtien."
Siis 20 vuoden ajan. "Avustajatoiminnalla pyritään
lisäämään vammaisten henkilöiden
mahdollisuuksia asua omassa kodissaan."
Vuonna 2006 yhteensä 4 548 henkilöä oli avustajajärjestelmän
piirissä. Siis 20 vuotta olemme Suomessa käsitelleet
asiaa, jonka piirissä on ollut vähän
vajaat 5 000 ihmistä. Heiskasen mukaan luku on
vajaa puolet avustajatoiminnan potentiaalisista tarvitsijoista,
kun tarpeeksi on arvioitu noin 10 000 henkilöä.
Siis silloin puhutaan vaikeavammaisista ihmisistä. Vähän myöhemmin
hän toteaa, että hänen tutkimuksensa
tuloksena voi todeta: "Lainsäädännöstä huolimatta
henkilökohtainen avustajajärjestelmä ei toistaiseksi
vastaa riittävästi vammaisten henkilöiden
tarpeisiin. Vaikeasti liikuntavammaiset vaativat avustajajärjestelmää niin
sanotun subjektiivisen oikeuden piiriin." Siis näin todetaan aika
paksussa pumakassa, joka on Stakesin tuottama. Toivottavasti tätä on
myöskin luettu tässä yhteydessä.
Vammaisjärjestöt ainakin tuntevat sen.
Minä ajattelin muutamia lukuja sanoa tähän alkuun,
koska ministerin puhe oli hyvin kattava ja hyvä esittely
tästä asiasta.
Tämä on erittäin hyvin poliittisessa
päätösjärjestelmässä tiedossa.
Viime kaudella 138 istuvaa kansanedustajaa teki lakialoitteen, jonka
mukaan henkilökohtainen avustaja pitäisi saada
subjektiiviseksi oikeudeksi, ei henkilökohtainen apu, vaan
avustaja, siis 138 kansanedustajaa. Ei ole paljon lakiehdotuksia
ollut, joissa on edes tätä määrää allekirjoittajia.
Se oli selvä poliittinen signaali, hyvin selvä.
Vammaispalvelulaki on ollut siis käytössä vuodesta
1988 lähtien. Vammaisliike otti avustajat ykkösasiakseen
13 vuotta sitten, vuonna 1995, ja toissa päivänä samainen
Vammaisfoorumi ojensi puhemiehille ja myöskin ryhmien puheenjohtajille
adressin, jossa on 35 000 nimeä, 35 000
allekirjoittajaa, jotka puolustavat samaa ideaa subjektiivisesta
oikeudesta henkilökohtaiseen avustajaan, siis aika tärkeä asia
kaikkinensa varmasti, vaikka koskee väestöä noin
0,01 prosentin osalta: erittäin pieni miniatyyrivähemmistö.
Vammaisliikkeen kautta professori Tuori antoi viime kaudella
asiantuntijalausunnon, jossa hän ihan selkeästi
ilmoitti, että nykyinen voimassa oleva lainsäädäntö on
perustuslain vastainen, ja se on se, mikä tässä on
ehkä ongelma vieläkin jatkossa. Palaan siihen
vähän myöhemmin. Eksistenssiminimi, josta
tässä paljon puhutaan, ei ole toteutunut tähän
mennessä kaikkien kohdalla, ja ikävä kyllä monissa
asioissa ennen tämän asian valmistelua vammaisliike
on joutunut käyttämään omia
juristeja saadakseen äänensä kuuluville.
Tuon näitä lukuja esille sen takia, että minusta nämä ovat
osittain aika järkyttävää taustaa
näin pienelle ryhmittymälle, jolla on ihan tarpeeksi muitakin
vaikeuksia. Suomessa nimittäin on tällä hetkellä edelleen
70 kuntaa, jotka eivät suostu tätä henkilökohtaista
avustajaa järjestämään, koska
siihen ei ole subjektiivista oikeutta, siis lakisääteistä velvollisuutta.
Helsinkikin antaa avustajan vain silloin, jos kyseinen vaikeavammainen
on työssä.
Kaikella tällä muulla, mitä Risikko
erittäin hyvin toi esille, ei Helsingissä niin
sanotusti ole muka mitään merkitystä.
Ruotsissa vastaavasti on noin 15 000 käyttäjää,
ja Ruotsi käyttää, niin kuin sivistysvaltion
pitääkin, avustajan palkkoihin 50 miljoonaa euroa
vuodessa. Minun käsitykseni on, että siellä se
on erittäin hyvin myös vammaisten mielestä ollut
järjestettynä jo vuosikausia. Tanska on ihan yhtä hyvä esimerkki,
Hollanti samanlainen. Me olemme nyt onneksi menossa oikeaan suuntaan
tässä asiassa.
Sen, mikä henkilökohtaiseen apuun kuuluu, ministeri
myöskin luki ihan hyvin. Haluaisin vaan lisätä semmoisia
käytännön toimenpiteitä vielä,
jotka tässä esittelytekstissä ovat jääneet mainitsematta.
Miettikääpä itseänne: Jos teidän täytyisi
kaikkiin toimintoihin saada apu, kuten siihen että pääsette
sängystä ylös, kaikkiin hygieniatoimintoihin,
siis kaikkiin hygieniatoimintoihin tarvitsisitte toisen ihmisen
apua, ruokailuun, asennon vaihtamiseen sängyssä,
kaikkeen liikkumiseen, kaikkeen pukeutumiseen, hiustenlaittoon,
parranajoon ja myöskin sitten tietysti muuhun, kuten asiointiin,
harrastuksiin, opiskeluun jne., se on eksistenssiminimi, joka vasta
silloin toteutuisi, ja se on aikamoinen vaatimus. Se on ihmisoikeuskysymys,
se on itsemääräämiskysymys.
En puhu niin kauheasti enää, mutta keskityn ehkä yhteen
asiaan vähän enemmän ja tarkoitan tätä perustuslaillista
oikeuskohtaa. Nimittäin 8 d §:n
1 momentissa on nyt semmoinen ikävänpuoleinen
ristiriita ilmeisesti vielä olemassa, että koko
hallituksen perusteluteksti eräässä mielessä on
sitovampi ja vähän voimakkaammin lupaava kuin
mitä tämä varsinainen pykälä on.
Siihen 1 momenttiin Vammaisfoorumi on ehdottanut muutosta, joka
kuuluisi näin: "Kunnan on järjestettävä henkilökohtaista
apua vaikeavammaisen henkilön hakemalla tavalla, ellei
sitä ole pidettävä erityisestä syystä vaikeavammaisen
edun vastaisena." Tämä lisäysehdotus
turvaisi sen, että varmasti harkintavaraa ei käytetä kunnassa
väärin hyväksi. Tämä on
erittäin monimutkainen asia ilmeisesti kaikkinensa. Hallitus
on perustellut sitä noin sivun verran omassa tekstissään, mutta
minä olen useamman ihmisoikeusjuristin kanssa tästä keskustellut,
ja yleisenkään eduskunnan lainsäädännön
mukaan ei ole asiallista, että perusteluteksti antaa auvoisemman
kuvan kuin mitä varsinainen pykäläteksti.
Mieluummin se voisi olla vaikka päinvastoin.
Siitä johtuen, puhemies, ehdotan, että tämä lähetetään
sosiaali- ja terveysvaliokuntaan, niin kuin puhemiesneuvoston ehdotus
oli, mutta myöskin perustuslakivaliokuntaan, jonka on annettava
lausunto sosiaali- ja terveysvaliokunnalle, ihan siinä mielessä,
että tämä tulee mahdollisimman monipuolisesti
tarkasteltua perustuslain näkökulmasta. Siitä on
olemassa useita lausuntoja, joita ajanpuutteen vuoksi tässä nyt
ehkä ei voi erityisemmin huomioida. Mutta silloin turvattaisiin
aito yksilön itsemääräämisoikeuden
toteutuminen.
Risto Autio /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilä niin sanotusti
tyhjensi pajatson. Vaikea lisätä, mutta sanon
kuitenkin muutaman asian. Kuten ed. Akaan-Penttilä totesi,
tämän viikon tiistaina täällä eduskunnassa
vieraili melko lailla tyytyväinen joukko kansalaisia, joista
aika monet ovat täällä lehtereilläkin
tänään, ja luovuttivat puhemiehelle,
kuin myöskin eduskuntaryhmien edustajille, 35 000
henkilön allekirjoittaman adressin koskien vaikeavammaisten
subjektiivista oikeutta saada apua.
Tämä Vammaisfoorumin Apua-työryhmä halusi
viestittää eduskunnalle, että kaksikymmenvuotinen
taistelu ei saa mennä hukkaan — ei enää näin
viime metreillä. Ryhmä vetosi meihin, jotka siellä lähetystötilassa
seisoimme, että äänestäkää tämä laki
voimaan, vammaispalvelulain muutos ei liene enää poliittinen
kysymys. Laki astuu voimaan 1.9.2009, jahka me painamme vihreää nappia
mahdollisen äänestyksen koittaessa.
Tässä laissa on kaksi kohtaa, jotka pitää huomioida
siitä keskusteltaessa. Kysehän ei ole nyt subjektiivisesta
oikeudesta avustajaan, vaan subjektiivisesta oikeudesta apuun. Tämä käsite-ero luo
sen valtavan euromääräisen eron mitä STM:n,
Kuntaliiton ja vammaisjärjestöjen näkemyksissä on
tullut esiin. Nyt laissa määritelty 2,192 miljoonaa
euroa koskee ensi vuoden osalta vain neljää kuukautta,
ja on siis vain valtion osuus tästä palvelusta.
Kaikkiaan palveluun budjetoidaan ensi vuonna 6 miljoonaa euroa,
vuonna 2010 summa on kolminkertainen ja seuraavana vuonna sitten
nelinkertainen. Vammaisjärjestöjen mukaan summat
ovat riittäviä. Heidän ainoa huolensa
on palvelun käytännön toteutuminen. (Puhemies:
2 minuuttia!)
Vielä toistan tämän Vammaisfoorumin
vetoomuksen ja itse vetoan kollegoihin, että äänestyksen
tullessa tekisimme sen historiallisen yksimielisen äänestyspäätöksen.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että lakiesitys vammaisten
henkilökohtaisesta avusta on vihdoinkin käsittelyssämme. Tämä on
erittäin tärkeä ja odotettu askel henkilökohtaisen
avun saamisessa sitä tarvitseville vaikeavammaisille. Henkilökohtaisessa
avussa on kyse ihmisen välttämättä tarvitsemasta
avusta selvitäkseen arjessa, kuten peseytymis- ja asioimisavusta,
sekä ihmisten itsenäisyydestä ja itsemääräämisoikeudesta,
aivan kuten erinomaisella tavalla ed. Akaan-Penttilä edellä toi
esiin. Tällä lailla on myös vahva kansan
tuki. 35 000 ihmistä on allekirjoittanut Itsenäisyys
vammaisille -adressin, jolla vaaditaan vammaisten henkilökohtaisen
avun toteuttamista.
On hyvä, että pakollisimman päivittäisen
avun sekä työn ja opiskelun osalta tulee apu järjestää välttämätöntä tarvetta
vastaavana ja muihinkin toimiin, kuten sosiaaliseen vuorovaikutukseen
ja osallisuuteen, vähintään kymmenen
tuntia kuukaudessa ensi vaiheessa ja vuoden 2011 jälkeen kolmekymmentä tuntia.
Viimeksi mainitut ovat erittäin tärkeitä osallisuuden
vahvistamisessa sekä täysipainoisen elämän
turvaamisen osalta. Olisi luonnollisesti ollut hienoa, että tuntimäärä oltaisiin
heti saatu suuremmaksi tämänkin toiminnan osalta.
Se on erittäin hyvä asia, että tämän
avun piiriin tulee nyt myös laitoksissa asuvat sekä omaishoidon avulla
hoivattavat. Tämä auttaa toivottavasti esimerkiksi
kehitysvammaisia. Erittäin hyvää on myös
se, että lakiin sisältyy kohta vammaisen henkilön
palvelutarpeen selvittämisestä, palvelusuunnitelman
laatimisesta ja siitä, että palveluja koskevan
asian käsittelyn tulee olla viivytyksetöntä.
Lakiesitykseen sisältyy kuitenkin joitakin ongelmia
ja kohtia, jotka tulee eduskuntakäsittelyn aikana huomioida.
Ensimmäinen ja tärkein näistä on
rahoitus. Laki tulee ehdottomasti toteuttaa, ja jotta se oikeasti
toteutuisi kaikkialla, se vaatii riittävän rahoituksen.
Tällä hetkellä monissa kunnissa on vaikeuksia
saada nykylainkaan mahdollistamaa henkilökohtaista avustajaa
edes välttämättömissä tilanteissa.
Moni jää tällä hetkellä palvelun
ulkopuolelle tai saa avustajatunteja tarpeeseensa nähden
riittämättömästi. Näiden
palveluiden saannin puolesta joutuu usein taistelemaan kohtuuttoman
paljon.
70 kunnassa ei tällä hetkellä ole
yhtään henkilökohtaista avustajaa käytössä.
On hyvä, että nyt henkilökohtainen apu
muuttuu subjektiiviseksi oikeudeksi, mikä vahvistaa kunnan
velvollisuutta tarjota tarvittavaa palvelua. Toivon toden totta,
että budjettikäsittelyn aikana oltaisiin tähän kohdennettavaa
rahoitusta valmiita lisäämään. Yhteinen
tahtohan meillä kaikilla on, että henkilökohtainen
apu toteutuu riittävänä kaikille sitä tarvitseville.
Tällä hetkellä avun piirissä on
noin 5 000 asiakasta ja kustannukset ovat vuositasolla
noin 50 miljoonaa euroa. Nyt avun piiriin arvioidaan saatavan 5 000
asiakasta lisää. Aiemman arvion mukaan potentiaalisia
avun tarvitsijoita olisi maassamme noin 15 000. Jotta avunsaajien
määrä sekä riittävä tuntimäärä saataisiin
turvattua, vaatii se hallituksen esittämää vuositasolla
6,51 miljoonan euron valtionosuutta enemmän resursseja.
Pelkään, että kovin monen elämää ei
ensi vuoden budjettiin sisältyvällä 2,14
miljoonalla eurolla päästä vielä auttamaan.
Ja pelkään, että kunnat laitetaan tässä vaikeaan
tilaan, arvioimaan vaikeavammaisuutta määrärahojen
riittävyyden perusteella. Sen olen kuitenkin ilolla pistänyt
merkille, että ministeri on ilmaissut mahdollisuuden lisätä rahoitusta
jatkossa, mikäli se ei näytä riittävän.
Tämä antaa uskoa siihen, että ihan aito
tahto kaikilla on myös rahoituksen kuntoon laittamiseen.
Henkilökohtaisen avun toteuttaminen toki tuo usein
säästöjä muista palveluista,
kuten kotipalveluiden ja muiden vammaisille nykyisin suunnattujen
järjestelyjen kustannusten laskun kautta. Suurin osahan
vaikeavammaisista on tällä hetkellä jollakin
muotoa palveluiden piirissä. On valitettavaa, että nämä kustannusarviot
vaihtelevat kovin paljon ministeriön ja järjestöjen
aiempien henkilökohtaista avustajaa koskevien laskelmien
osalta sekä myös tämän uuden
lain mukaisen järjestelmänkin käyttöönoton
osalta. Kuntaliiton arviot, mutta myös yksittäisten
kuntien, kuten Riihimäen, laskelmat kertovat aivan toista
kieltä kuin hallituksen laskelmat. Kuten lain perusteluissakin
todetaan, on todellista kuntasektorille aiheutuvaa kokonaiskustannusten
määrää vaikea ennakoida luotettavasti
esimerkiksi siitä, kuinka paljon on olemassa sellaista
päivittäistä avun tarvetta, joka tällä hetkellä on
kokonaan tai osittain tyydyttämättä.
Toinen asia, jonka haluan nostaa esiin lain käsittelyä varten
on se, että vammaisille tulisi itselleen antaa mahdollisuus
määritellä, miten apu toteutetaan. Nyt
laissa on annettu kunnalle mahdollisuus määritellä,
miten tämä apu vammaisille myönnetään,
onko se nykyisen kaltainen avustajajärjestelmä,
palvelusetelimalli vai ostopalvelu. Vammaisjärjestöt
ovat vahvasti viestittäneet siitä, että kokevat
kunnan määräysvallan tässä vääräksi.
Haasteeksi voi myös syntyä avustajien ja apua
tarjoavien ammattilaisten saaminen. Henkilökohtaisten avustajien
asemaa tulisikin vahvistaa ja parantaa. Tällä hetkellä esimerkiksi
avustajien vaihtuvuus on valitettavan yleistä, mikä vaikeuttaa
omalta osaltaan vammaisten elämää.
Kehitysvammaisten lasten vanhempien huoli, jonka ministeri ansiokkaasti
otti tässä esiin, tulee ottaa vakavasti. Ketään
ei saa rajata näiden palveluiden ulkopuolelle, mutta uskon
niin, että tämä laki sen sijaan parantaa
vammaisten, myös niitten kehitysvammaisten, jotka laitoksissa
joutuvat asumaan, myös heidän mahdollisuutta saada
tätä apua esimerkiksi yhteiskuntaan osallisuuden
vahvistamiseksi. Mutta tämä viesti, joka kehitysvammaisten
lasten vanhemmilta on tullut, pitää ottaa vakavasti,
ja se pitää käsitellä tämän lain
käsittelyn yhteydessä niin, että tämä huoli
ei pääse todentumaan.
Arvoisa puhemies! On voitto, että laki on nyt tässä.
Viime kaudella 138 kansanedustajaa tuki henkilökohtaisen
avustajan saamista ja eduskunta edellytti yksimielisesti, että hallituksen
tulee se valmistella. Hienoa, että laki on nyt tässä.
Siitä kiitos ministeri Risikolle. Vielä kun eduskunnassa
saataisiin lain toteuttamiseen tarvittavat resurssit turvattua,
sekä täsmennettyä muun muassa näitä edellä esiin
tuomiani muutamia asioita, niin laki olisi upea. Toivottavasti näin
käy, jotta voimme todella iloita vammaisten oikeuksien
ja vammaisten aseman parantamisesta. Henkilökohtainen apu
on toden totta ihmisoikeuskysymys. Kiitos tästä kuuluu
vammaisjärjestöille, jotka ovat pitäneet
asiaa esillä, jaksaneet taistella vuodesta toiseen tämän
lain eteen.
Arvoisa puhemies! Kannatan myös ed. Akaan-Penttilän
ehdotusta asian perustuslakivaliokunnan käsittelyyn lähettämiseksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hieno homma todella, että tämä hallituksen
esitys on nyt tässä. Puolitoista vuotta sitten
hallitusneuvotteluissa sovittiin siitä, että näin
tulee tapahtumaan, ja sovittiin, että vaiheittaisesti tätä uudistusta
pyritään toteuttamaan. Sitä ennen oli käyty
monenlaisia vaiheita täällä, lakialoitteita tehty
ja kannatusta hankkeille saatu. Erinomainen asia, että ollaan
nyt todella tässä tilanteessa. Täällä ovat
ensin arvoisa ministeri ja sitten ed. Akaan-Penttilä erittäin
hyvin kuvanneet sitä, mitä hallitus esittää,
joten en siihen puutu sen enempää. Minulla ei
ole siihen mitään täydennettävää.
Kiinnitän huomiota oikeastaan vain yhteen ainoaan
asiaan, tai oikeastaan oli kaksi asiaa, joista toisen ed. Akaan-Penttilä jo
toi esille, siis tämän 8 d §:n tarkennuksen.
Ja ihan samalla tavalla 8 c §:ssä, jossa on henkilökohtaisesta
avusta, on nyt semmoinen kiusallinen tilanne, johonka pitää kiinnittää huomiota.
Arvoisa ministeri totesi esittelypuheenvuorossaan, että kehitysvammajärjestöistä on
otettu asiassa yhteyttä, ja ministeri itse kuvasi niin
kuin auki sitä, mitä tässä tarkoitetaan.
Nyt jos ollaan oikein pihilistisen tarkkoja, niin hallituksen esityksen
sivulla 28 oikean puoleisella palstalla 8 c §:ssä Henkilökohtainen
apu -otsikon alla teksti sanoo nyt sen asian pikkuisen toisin. Jos
edustajalla on tämä hallituksen esitys tässä edessä,
se on se alin kappale, joka lähtee liikkeelle näin:
"Henkilökohtaisen avun luonteeseen kuuluu se, että avun
tarvitsijalla on voimavaroja määritellä avun
sisältö ja toteutustapa. Jos avun ja avustamisen
tarve perustuu pääosin hoivaan, hoitoon ja valvontaan,
tulisi siihen vastata muulla tavoin kuin henkilökohtaisella
avulla." Tämä on se kohta, joka nyt mättää.
Tämä on ehdottomasti nyt valiokunnassa käytävä erittäin
tarkkaan läpi ja kirjoitettava se auki, koska nyt tämä on
kehitysvammapuolella tulkittu sillä tavalla, että se
eräällä tavalla diskriminoi huomattavan
osan kehitysvammaisia ulkopuolelle. Me olemme oppineet vammaispalvelulaista, ei
niinkään kehitysvammapuolelta mutta vammaispalvelulaista,
sen, että jos laki kirjoitetaan niin kuin se aikoinaan
kirjoitettiin — ja myöskin asetus — niin
kun se kuntaan tulee, niin lukijoita löytyy, niin että sitten
esimerkiksi näissä avustaja-asioissa on tilanne,
että 70 kuntaa ei ole lukenut ollenkaan sitä pykälää niin,
että semmoinen mahdollisuus on olemassakaan. Liekö nyt
ollut sitten tarvettakaan, mutta todennäköisesti
näissä kaikissa on ollut tarvetta.
Elikkä siis nyt, kun vihdoin tämä hallituksen esitys
on tänne saatu, nämä kriittiset kohdat
pitää kirjoittaa siihen henkeen kuin on kirjoitettu
kehitysvammalaki, joka on subjektiivisia oikeuksia suosiva enemmän
kuin vammaispalvelulaki. Ja kun tämä selvennys
ja parannus saadaan aikaiseksi, sitten olemme tässä vaiheittaisessa
prosessissa päässeet oikein hyvään
vauhtiin. Kiitokset vielä kerran arvoisalle ministerille,
että olette toteuttanut sitä, mitä hallitusneuvotteluissa
sovittiin!
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Kuten hallituksen
esityksen perusteluissa todetaan, tämän esityksen
keskeisin uudistus on henkilökohtaisen avun saattaminen osaksi
kunnan erityisen järjestämisvelvollisuuden piiriin
kuuluvia vammaispalveluja. Henkilökohtaista apua koskeva
lakiehdotus on osa laajempaa hallitusohjelmassa sovittua uudistusta, jossa
vaiheittain yhdistetään vammaispalvelulaki ja
kehitysvammalaki.
Kysymyksessä oleva uudistus tuo kunnille merkittävän
taloudellisen lisämenoerän. Kuntien heikko yleinen
talouden tilanne tällä hetkellä Suomessa
on hyvin tiedossa ja tänäänkin täällä salissa
muutamia kertoja todettu. Siksikin tuntuvien uudistusten mukana
tulevat taloudelliset vaikutukset tulee ottaa huomioon etukäteen
ja niille on varattava myös rahoitus.
Kansalaisten tasavertaisuus on palvelujen järjestämisessä tärkeä lähtökohta,
ja siksi yhtenäinen rahoitus pitää turvata.
Kuten tässä salissa hyvin tiedetään,
vammaispalvelujen saatavuus vaihtelee suuresti kuntien välillä.
Kunnat joutuvat painottamaan harkinnassaan liian usein taloudellisia
näkökulmia inhimillisten puolien ja ihmisten tarpeiden
jäädessä vähemmälle
painoarvolle.
On äärimmäisen kannatettavaa, että vaikeavammaisille
henkilöille saadaan nyt subjektiivinen oikeus henkilökohtaiseen
apuun, josta yhtenä toteuttamistapana on mahdollisuus käyttää henkilökohtaista
avustajaa. Hallituksen esityksen mukaan toteutettuna uudistus takaa
asialle myös korkean prioriteettiarvon kunnallisessa päätöksenteossa.
Nyt kuitenkin, kun maksutaakka sysätään
näin vahvasti kunnille, herää kysymys,
mistä palveluista tähän kaivatut rahat
otetaan. Todennäköisesti aivan yhtä tärkeistä kunnallisista
peruspalveluista. Näin ollen uudistus ei paranna kunnallisten
palvelujen kokonaisuutta, ja se saattaa jopa lisätä ongelmia
kunnan jollain toisella palvelulohkolla. Elikkä tähän
rahoitukseen kaipaan kyllä tänäänkin
ministeri Risikolta jonkun näköisiä vastauksia.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Aluksi kiitän myös, kuten
aiemmin jo muutamat, ministeri Risikkoa reippaasta ja toiminnallisesta työskentelystä.
Arvoisa puhemies! Vammaisten ihmisten oikeus osallistua ja elää tasavertaisena
kansalaisena yhteiskunnassa ei toteudu riittävästi.
Asenteista ja tietämättömyydestä johtuvaa
syrjintää ja eriarvoiseen asemaan asettamista
esiintyy työelämässä, yksityisyyteen
ja koskemattomuuteen liittyvissä asioissa, koulutuksessa,
elinympäristön rakenteissa sekä julkisissa
ja yksityisissä vammaispalveluissakin. On myös
alueellisia eroja lainsäädännön
toteutuksessa vammaispalveluissa, työllisyysasioissa, koulutukseen,
oppimiseen ja ympäristön esteettisyyteen liittyvissä asioissa.
Pakottavan lainsäädännön
puute vaikeuttaa palveluiden saamista kunnissa. Osin syynä on tietysti
kuntien erilaiset taloustilanteet. Pitkästä kasvukaudesta
ja lisääntyvien valtionosuuksien ajasta huolimatta
kunnat ovat velkaantuneita. Henkilökohtaista apua koskeva
lakiehdotus on osa hallitusohjelmassa sovittua uudistusta, jossa vaiheittain
yhdistetään vammaispalvelulaki ja kehitysvammalaki.
Henkilökohtaiseen apuun on oikeutettu vaikeavammainen henkilö,
joka tarvitsee välttämätöntä ja
toistuvaa apua päivittäisissä toimissa
kotona tai kodin ulkopuolella.
Arvoisa puhemies! Vammaisten palvelujen suunnitteluun kiinnitetään
nyt enemmän huomiota. Lakiesityksessä on säännökset
vammaisen henkilön palvelutarpeen selvittämisestä,
palvelusuunnitelman laatimisesta sekä palveluja koskevan
asian viivytyksettömästä käsittelystä. Palveluja
ja tukitoimia koskevat päätökset on tehtävä viimeistään
kolmen kuukauden kuluessa niitä koskevan hakemuksen tekemisestä.
Päätöksenteon valmisteluun menevä aika
kuulostaa uskomattoman pitkältä. Kuinka kauan
sitten meneekään aikaa päätöksen
toimeenpanoon?
Erittäin myönteistä on, että vammaisten
palvelujen järjestämisessä on vaihtoehtoja.
Vaihtoehtona on, että kunta korvaisi vaikeavammaiselle henkilökohtaisen
avustajan, joka on työsuhteessa avustettavaan. Toisena
vaihtoehtona on palveluseteli avustajapalvelun hankkimiseksi. Kolmas
vaihtoehto on, että kunta järjestää palvelun ostopalveluna,
omana palvelutuotantona tai yhteisenä palvelutuotantona
muiden kuntien kanssa. Näin mahdollistetaan erilaisia palvelutuotantomarkkinoita,
joissa toimivat kuntien lisäksi yritykset, järjestöt,
säätiöt ja yksittäiset ammatti-ihmiset.
Hallituksen lakiesitys on valmisteltu esimerkillisesti yhteistyössä Vammaisfoorumin
kanssa, joka edustaa 27:ää valtakunnallista vammaisjärjestöä.
Vammaisfoorumi tukeekin lakiesitystä. Erityinen kiitos
tästä kuuluu peruspalveluministeri Risikolle
Arvoisa puhemies! Lopuksi kannatan ed. Akaan-Penttilän
esitystä perustuslakivaliokuntaan lähettämisestä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! On erityisen hyvä, että hallituksen
ohjelmaan saatiin vaikeavammaisia koskevan lainsäädännön
ja palvelujärjestelmän uudistaminen. Inhimillisesti
ottaen on erityisen tärkeää, että kaikki
ihmiset ovat samanlaisessa, tasavertaisessa asemassa. Tähän
saakka vaikeavammaiset eivät ole sitä oikeutta
saaneet. Kun olen eri yhteyksissä toiminut vaikeavammaisten
asioiden käsittelyn eri vaiheissa, ja kun saan nyt CP-Liiton
valtakunnallisen kokouksen puheenjohtajanakin toimia ihan muutaman
ajan kuluttua, niin erityisen paljon lämmittää mieltäni,
että tämä laki on saatu tänne
eduskunnan käsittelyyn.
Erityisen tärkeää tässä on
myöskin se, että tässä on asetettu
selvät aikarajat, että palvelujen ja tukitoimien
tarpeen selvittäminen on aloitettava viimeistään
seitsemäntenä arkipäivänä sen
jälkeen, kun vammainen henkilö tai häntä edustava henkilö on
tästä asiasta ottanut yhteyttä, toisaalta se,
että viranomaisten on tehtävä palvelusuunnitelma
ja se on tarkistettava määräajoin. Sekin
on tärkeää, että tänne
on laitettu tämä päätös,
että ilman aiheetonta viivästystä kolmen
kuukauden kuluessa hakemuksesta on tehtävä jo
päätös. Mehän tiedämme,
että nyt voimassa olevassa laissa on määrättyjä velvoitteita,
mutta me myös tiedämme, että näissä on
ollut isoja puutteita kuntien toimintaa toteutettaessa.
Henkilökohtainen apuhan on myöskin määritelty.
Päivittäisissä toimissa, työssä ja
opiskelussa, harrastuksissa, yhteiskunnallisessa osallistumisessa
tai sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä tarvittavaan
henkilökohtaiseen apuun tämä laki vastaa.
Sen lisäksi on huomattava, että tässä selvityksessä ja
päätöksessä on otettava huomioon
vaikeavammaisen oma mielipide, toivomukset ja sitten yksilöllisyys
eli yksilön avun tarve ja jopa elämäntilanne
kokonaisuudessaan. Nämä ovat hyviä asioita.
Ne ovat nimenomaan vaikeavammaisen omista tarpeista lähteviä velvoitteita,
joita viranomaisten tulee noudattaa.
Sitten tässä on erilaisia vaihtoehtoja, järjestääkö kunta,
annetaanko palveluseteli, hankitaanko ulkopuolelta palveluntarjoajalta
vai mistä se apu, mutta se on hankittava. Sen sijaan tässä määräaikaisuudessa,
millä tavalla tätä palvelua tulee järjestää,
voi tulla ongelmia nimenomaan siinä, että pahimmassa
tapauksessa kunnat voivat lähteä tulkitsemaan
tätä sillä tavalla, että se
ei välttämättä toteudukaan,
niin kuin on ollut tarkoitus. Tässähän
on niin, että 1. päivään tammikuuta 2011
mennessä vaikeavammaiselle henkilölle on järjestettävä henkilökohtaista
apua vähintään 10 tuntia kuukaudessa
ja sen jälkeenhän tulisi sitten tämä laajempi
velvoite. Täytyy toivoa, että nyt lokakuussa valittavat
kunnanvaltuustot ymmärtävät tämän
asian ja valtuutetut ymmärtävät tämän
asian laittaa kunnissa kuntoon, koska vuoden 2009 budjetissa valtionosuuksinahan
osoitetaan tämän asian hoitamiseksi vielä valtion
erityistä rahoitusta.
On erittäin tärkeää, että tämä laki
on täällä eduskunnassa, niin kuin aikaisemmin
totesin. Erityisen tärkeää on se, että Suomi
sivistysvaltiona haluaa huolehtia kaikista ihmisistä, erityisesti
niistä vähempiosaisista, jotka syystä tai
syyttään ovat huonommassa asemassa selviytyä tässä yhteiskunnassa.
Håkan Nordman /r:
Arvoisa puhemies, ärade talman! Förbättringarna
i handikappservicelagen är välkomna efter flera års
beredning. Samtidigt uppfylls en gammal målsättning
om samordning med specialomsorgslagen, som i fortsättningen är
sekundär i förhållande till handikappservicelagen.
Utgångspunkten för handikappolitiken ska vara
att alla människor är lika värda. Mänskliga
rättigheter och icke-diskriminering ska garanteras.
Vammaisille on tarjottava paremmat mahdollisuudet normaaliin,
itsenäiseen elämään. Sitä korostetaan
hallitusohjelmassa, ja tässä laissa on nimenomaan
kyse vaikeavammaisista.
Det här synsättet innebär, att handikappolitiken är
en uppgift för alla sektorer, inte enbart för social-
och hälsovården och den fysiska planeringen. De
funktionshindrade ska beredas möjligheter till utbildning,
arbete, en aktiv fritid och samhällsengagemang utanför
hemmet, allt efter eget behov och egen förmåga.
Kunnat ovat vastuussa asukkaistaan. Tämä koskee
myös vammaisia. Koska tästä aiheutuu tiettyjä kustannuksia,
valtion tulee vastata merkittävästä osasta
vammaislainsäädännön aiheuttamista
kustannuksista. Lain tavoitteiden toteuttaminen on välttämätöntä kaikissa
kunnissa. Budjetin riittämätön määräraha
ei annakaan kunnalle oikeutta tinkiä vammaisten lakisääteisistä oikeuksista.
Men erfarenheterna visar att personer med likadana funktionshinder
får olika behandling beroende på var de bor. Orsakerna
kan vara flera, bristande kunskap och erfarenhet, oförståelse och
ekonomiska svårigheter i kommunen. Men så får
det inte vara, bestämmelserna ska följas överallt.
Kotikaupungissani Vaasassa olemme tänä syksynä palkanneet
vammaisasiamiehen, jonka tehtävänä on
muun muassa tiedottaa vammaisten erityistarpeista, havaituista epäkohdista
ja kehittämisen tarpeista. Vammaisasiamiehen pitää toimia
edunvalvojana myös vammaispalvelulain toteuttamisessa.
Täällä eduskunnassa olen toistanut
aloitteeni vammaisasiamiehen perustamisesta. Asiamiehen asema ja
rooli vastaisivat lapsiasiavaltuutetun toimintaa lasten puolesta.
Hänen pitää turvata vammaisten oikeuksia
ja pitää näiden puolta.
De nya villkoren för personlig assistans kommer att
betyda nya möjligheter för många gravt handikappade,
personer med svåra funktionshinder att bestämma över
sitt eget liv. Och det är viktigt att de funktionshindrades
självbestämmanderätt beaktas också när
det gäller sättet att ordna den här servicen.
Det finns risk för att det sker på kommunernas
villkor och ordnas helt enkelt efter kommunens egna önskemål
mera än enligt den handikappade personens egna önskemål.
Det är värt att notera att assistans bara
för fritiden, samhälleligt engagemang och sociala
kontakter begränsas enligt det här förslaget,
först till 10 timmar i veckan och från och med
2011 till 30 timmar. Men i fråga om dagliga sysslor, arbete och
utbildning ska behovet avgöra antalet timmar. Med den här
lagen blir serviceplanen viktigare och beslutet om service skall
tas utan obefogat dröjsmål.
Oletan soveltamisen muodostuvan sittenkin melko hankalaksi kunnissa.
Ajattelen päätöksiä, jotka koskevat
subjektiivista oikeutta ja avustustuntien määrää ynnä muuta.
Ihmisten oikein ja oikeudenmukaisesti kohteleminen on erinomaisen
tärkeää.
Det finns fortfarande olika uppfattningar om kostnaderna, som
knappast kommer att stiga så mycket som Kommunförbundet
uppskattar. Blickarna riktas mot tredje sektorn och den kunskap
och de resurser som finns på det hållet för arbete
bland personer med funktionshinder och för verkställande
av den här lagen.
Lopuksi haluan korostaa ruotsinkielisten palvelujen merkitystä ruotsia äidinkielenään
puhuville vammaisille, koska he ovat vähemmistönä vähemmistössä.
Till slut önskar jag betona att service på svenska är
viktigt för personer med funktionshinder som har svenska
som modersmål, eftersom de är minoriteter i minoriteten.
On myös syytä muuttaa ruotsinkielinen termi "handikappad"
termiksi "funktionshindrad" Ruotsin käsitteen mukaisesti.
Bland svenskspråkiga talar vi mera om personer med
funktionshinder än personer med handikapp, och det är
en benämning som i fortsättningen bör ändras
i vår lagstiftning.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Kauan odotettu hallituksen esitys vammaispalvelulain
muutokseksi on erinomainen asia. Tällä lisätään
ja tuetaan vammaisen henkilön itsemääräämisoikeutta
ja oikeutta yksilöllisiin valintoihin omassa elämässään.
Henkilökohtaisella avulla madalletaan myös niitä moninaisia
arjen kynnyksiä, vaikkapa saavuttaa se lähiliikuntapaikka niin
tuiki tärkeässä asiassa kuin liikunta.
Madalletaan myös kynnystä osallistua ja saavuttaa
paremmin yhteiskunta vammaisuudesta huolimatta.
Esityksestä on toden totta kuitenkin tehty tulkintoja,
joiden mukaan kehitysvammaiset ja erityisesti esimerkiksi juuri
kehitysvammaiset lapset ikään kuin sulkeutuisivat
tämän lain ulkopuolelle. Tähän
muun muassa ed. Pulliainen omassa puheenvuorossaan tarttui, kuten
myös ed. Taiveaho. Ministeri Risikko tätä tulkintaa
hieman avasi omassa puheenvuorossaan ja tyrmäsi tämän tulkinnan.
Kannan itse kuitenkin hieman huolta siitä. Esityksellähän
ei ole käsittääkseni tarkoitusta sulkea
todellakaan mitään ryhmää lain
soveltamisen ulkopuolelle, joten toivon, että tämän hallituksen
esityksen käsittelyssä tämä asia
nousee vakavasti esiin ja se todella käydään
läpi niin, että näin ei pääse
käymään.
Arvoisa puhemies! Kannatan myös ed. Akaan-Penttilän
aiemmin esiin nostamaa asiaa, eli hallituksen esitys tulee mielestäni
saattaa myös perustuslakivaliokunnan käsittelyyn.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen yksi niistä 138 edustajasta,
jotka viime kaudella allekirjoittivat tämän aloitteen,
johon ed. Akaan-Penttilä on jo täällä viitannut.
Olen myöskin yksi niistä kuudesta viime kauden
sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenestä yhdessä ministeri Risikon
ja ed. Akaan-Penttilän kanssa, jotka vammaisselontekoon
tekivät vastalauseen, jossa vaadimme, että vaikeavammaisten
henkilökohtainen avustaja pitää saada
subjektiiviseksi oikeudeksi.
Minäkin kiitän ministeri Risikkoa siitä,
että hän on ymmärtänyt 138 edustajan
tarkoittavan normi- eikä informaatio-ohjausta tässä asiassa. Mutta
minua hiukan huolestuttaa — siis totta kai pitää nyt
ymmärtää niin, että tämä on
nyt sitten normiohjausta myöskin tässä asiassa
kunnille, joille tämä järjestämisvelvollisuus
tulee — pikkuisen siltä pohjalta, mitä täällä on
sanottu näistä ongelmista, ja itsekin katson,
että niihin pitää valiokuntakäsittelyssä puuttua.
Mutta suuri ongelma on tietenkin kysymys rahasta. Pikkuisen epäilen
tätä nyt budjettiin varattua 2:ta miljoonaa euroa — tai
eihän sinne ole mitään varattu, se on valtionosuusteksteissä.
Mutta siellä on myöskin 374 miljoonan euron veronkevennysten
kompensaatio- ja indeksitarkistukset, ja 2 miljoonaa euroa on vain
maininta. Sitten kunnat tulkitsevat, kuten tulkitsevat, ja siksi
olen huolissani.
Mutta yksi asia, johon haluan kiinnittää huomiota,
on se, että nyt näitten avustajien — vaikka
tässä nyt avusta pääasiassa
puhutaankin — työsuhteen ehtoihin kiinnitettäisiin
riittävästi huomiota myöskin tätä lakia
täällä nyt käsiteltäessä,
ja siksi esitän, että (Puhemies: 2 minuuttia!)
tämä laki lähetettäisiin lausunnolle
myöskin työ- ja tasa-arvoasiainvaliokuntaan.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssämme
on pitkään odotettu ja toivottu esitys vammaisten
henkilökohtaisen avunsaannin parantamiseksi.
Tässä yhteydessä haluan kiittää ministeri
Risikkoa, että hän on määrätietoisesti
ajanut tämän lain säätämistä ja vammaisten
ihmisoikeuksien parantamista eteenpäin.
Kuten hallituksen esityksen johdannossa todetaan, jo edellisen
hallituksen ohjelmaan sisältyi kirjaus vaikeavammaisten
ihmisten henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
ja tulkkipalvelujen kehittämisestä sekä kehitysvamma-
ja vammaispalvelujen yhteensovittamisesta. Lakien yhteensovittaminen
aloitettiin viime kaudella, mutta kokonaisuudistusta jouduttiin
lykkäämään sekä siitä syystä,
että lakien yhteensovittaminen osoittautui odotettua vaikeammaksi,
kuin myös siksi, että uudistukseen ei ollut riittävästi
resursseja. Viime kaudella kuitenkin tehtiin uudistuksia, kuten
parannettiin tulkkipalveluita ja laajennettiin päivätoimintaa.
Lisäksi sosiaalisia yrityksiä kehitettiin vammaisten
työllistymisedellytysten parantamiseksi.
Vammaispalvelulain muutoksen yhteydessä syksyllä 2006
samoin kuin aiemmin annetun vammaispoliittisen selonteon käsittelyn
yhteydessä eduskunnassa nousi esiin vahva yhteinen tahto
kehittää henkilökohtaista avustajajärjestelmää.
Tuolloin eduskunta edellytti henkilökohtaisen avustajapalvelun
kehittämistä ja sen rahoituksen uudistamista.
Onkin ilahduttavaa, että uudistuksen toinen vaihe on nyt
käsittelyssämme. Kysymyksessä on siis
lain osittaisuudistus, jonka ensisijainen tarkoitus on vahvistaa
vaikeavammaisten henkilöiden mahdollisuutta saada henkilökohtaista
apua siten, että se kuuluu kunnan erityisen järjestämisvelvollisuuden
piiriin, toisin sanoen vaikeavammaiset henkilöt saavat tietyin
rajauksin subjektiivisen oikeuden henkilökohtaiseen apuun.
Arvoisa puhemies! Palvelun järjestämistavat ovat
puhuttaneet paljon vammaisjärjestöjä.
Esityksen mukaan avustaja voisi olla nykyiseen tapaan työsuhteessa
avustettavaan, mutta palvelua voitaisiin hankkia myös palvelusetelillä ja
kolmantena vaihtoehtona kunta voisi järjestää avun samoin
kuin muitakin sosiaalipalveluja. Koska henkilökohtaisen
avun tarkoitus on tukea vaikeavammaisen henkilön itsenäistä elämää,
on tärkeää, että avustettava
kykenee itse määrittelemään tarvitsemansa
avun sisällön ja toteuttamistavan. Lakiuudistuksen
keskeinen tavoite on vammaisen ihmisen itsemääräämisoikeus.
Se tulisi varmistaa jokaisen toimintavaihtoehdon osalta. Nyt on
nähty pelkona ja osittain myös ongelmana, että itsemääräämisoikeus
kaventuisi, kun kunta voi toimia palvelun järjestäjänä.
Henkilökohtaisesti ymmärrän hyvin
eri vammaisjärjestöjen pelon, sillä vammaispalveluja järjestetään
nykyisen lain mukaan niin kirjavasti eri puolilla Suomea, ettei
vammainen voi varmasti luottaa siihen, että hänen
näkemyksensä tulee kuulluksi omien palvelujen
osalta. Tämän lain osalta henkilökohtaisen
avustajan ja vammaisen välinen suhde on erittäin
tärkeä. Vammaisen pitää luottaa
avustajaan. Avustaja lukee henkilön postit, käy
lompakolla, vastaa puhelimeen, auttaa hygieniassa, ruokailussa.
Aivan kuten on ilmaistu, avustaja tulee iholle, koskettaa. Vammainen
jakaa lähes kaiken henkilökohtaisen elämänsä avustajan
kanssa. Tästä syystä on erittäin
tärkeää, että vammainen voi
itse vaikuttaa siihen, miten hän saa henkilökohtaista
apua ja kuka sitä mahdollisesti hänelle suorittaa.
Olen kantanut myös suurta huolta omaishoitajien tulkinnasta,
saavatko omaishoitajat henkilökohtaista apua. Mielestäni
on erittäin tärkeää, ettei laki
sulje pois omaishoitajia. Moni omaishoitaja ja hoidettava tarvitsevat
myös tukea arjen selviytymiseen. Henkilökohtainen
apu auttaisi omaishoitajuutta hyvällä tavalla
arjen selviytymisessä ja jaksamisessa esimerkiksi vammaisten lasten
kohdalla. Vanhemmat voisivat suunnitella arkeaan ja sen sujuvuutta
tai pitää lain sallimat vapaapäivät,
jos he voisivat luottaa, että lasta hoitaa tuttu henkilökohtainen
avustaja. Tämä tukisi myös omaishoitajien
jaksamista monellakin eri tavalla.
Myönteistä laissa on se, ettei henkilökohtainen
apu ole sidottu ainoastaan kotiin. Laissa on mainittu päivittäiset
välittömät toimet, joihin kuuluvat esimerkiksi
myös työ ja opinnot. Kyse on laaja-alaisemmasta
tarpeesta. Laki mahdollistaa myös perustoimien lisäksi
muut toimet ja harrastukset, joita ei tule sitoa välttämättömiin
tarpeisiin. Nämä on ehdottomasti pidettävä erillään.
Vammaisille ihmisille tulee antaa yhtäläiset oikeudet
sosiaaliseen elämään ja vapaa-aikaan
kuten meillä muillakin.
Harrastus- ja muuhun toimintaan vammainen voi käyttää vähintään
10 tuntia vuonna 2009 ja vähintään 30
tuntia vuonna 2011 kuukausittain. Tärkeää on,
ettei minimistä tule maksimia, kuten se herkästi
kunnissa tulkitaan.
Arvoisa puhemies! Esityksessä todetaan, että kunnille
annetaan tämä uusi lakisääteinen
velvollisuus poikkeuksellisesti, koska katsotaan, että vaikeavammaisten
ihmisten ihmisarvon toteutumisen kannalta on kyse ensiarvoisen tärkeästä palvelusta.
Näin on. Meidän pitää ymmärtää,
että tässä puhutaan viime kädessä ihmisoikeuksista. Vammaisten
ihmisten oikeuksien toteutumisen kannalta on keskeistä,
että he voivat osallistua yhteiskunnan toimintoihin yhdenvertaisesti
muiden kansalaisten kanssa.
Kuitenkin keskeinen huolenaiheeni on resurssien riittävyys.
Esityksen mukaan se joudutaan tässä vaiheessa
tekemään huomattavasti rajatumpana kuin vammaisjärjestöt
ovat tavoitelleet ja mihin aikaisemman valmistelun yhteydessä on pyritty.
Muistamme viime kaudelta, että puhuimme jopa 400 miljoonan
euron kustannuksista. Jossakin vaiheessa saimme ministeriöstä arvion, että välttämättömimmän
avun turvaaminen maksaisi noin 210 miljoonaa euroa vuodessa. Nyt hallitus
esittää ensi vuodelle runsasta 2:ta miljoonaa
euroa ja jatkossa noin 6:ta miljoonaa euroa valtionosuuksien kautta.
Käytännössä se kattaa kuluista
kolmasosan ja loppu jää kuntien maksettavaksi.
Rahoitus on riittämätön tarpeisiin nähden.
Maassamme on tällä hetkellä noin 70 kuntaa,
jotka eivät tälläkään
hetkellä ole mahdollistaneet lainkaan vaikeavammaisille
henkilökohtaista avustajaa. Tällä hetkellä henkilökohtaista avustajaa
käyttää noin 5 000 ihmistä ja
kokonaiskustannukset ovat noin 50 miljoonaa euroa. On arvioitu,
että henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
pariin tulee noin 15 000 vammaista. Jos avun piiriin tulevat
nämä 10 000 ihmistä lisää,
on selvää, että hallituksen rahallinen
satsaus on liian pieni. Tiedän, että tämä on
lähtölaukaus tälle tärkeälle
asialle, tiedän, että tilannetta seurataan ja
rahoitustilannetta arvioidaan jatkossa. Esityksen mukaan sen aiheuttamien
kustannusten todellista määrää on
vaikea ennakoida täysin luotettavasti, koska niihin vaikuttaa
olennaisesti se, miten lain tulkinnanvaraisia säännöksiä tullaan soveltamaan.
En ota tässä vaiheessa kantaa niihin uhkakuviin,
joita lain tulkinnan osalta jotkut vammaisryhmät ovat jo
ehtineet esittää. Uskon, että kuulemme
näistä asioista vielä paljon tarkemmin
valiokuntakäsittelyn yhteydessä. Tässä vaiheessa on
kuitenkin syytä korostaa, että yhdenmukaista soveltamista
varten tarvitaan huolellisesti valmistellut suositukset, muuten
joudumme peruskysymysten eli ihmisoikeuksien ja tasa-arvon kannalta
ojasta allikkoon.
Arvoisa puhemies! Vielä yksi tärkeä asia. Henkilökohtaisten
avustajien työmarkkina-asema on osittain epäselvä.
Nyt kun järjestelmää näin mittavasti
laajennetaan, on tärkeää, että sekä työnantajien
että työntekijöiden kannalta työsuhteen
ehdoista säädetään aiempaa tarkemmin. Alalta
puuttuvat kokonaan yhteiset työehtosopimukset, mikä on
aiheuttanut sen, että jokaisessa kunnassa on jokin oma
sovellus avustajien työehdoista. Lisäksi sosiaali-
ja terveysministeriö ja vammaisjärjestöt
ovat tahoillaan tehneet ohjeita siitä, miten työsuhteissa
tulisi toimia. Kenttä on todella kirjava. Arjen kysymysten
ja ongelmien esimerkkeinä mainittakoon, että tällä hetkellä avustajien
vuorotyölisät, vuosilomat ja sairausajan palkat
ja sijaistukset ovat monille epäselviä. (Puhemies:
10 minuuttia!) Avustajien asema ei ole myöskään
turvattu lomauttamistarpeen sattuessa. Lomautuksia sattuu, jos vammainen
henkilö joutuu laitoshoitoon tai kuntoutusjaksolle. Myös
palkkaus vaihtelee huomattavasti. Tällä hetkellä useat
vammaiset henkilöt ovat työnantajina järjestäytyneet
Heta-liittoon ja monet avustajat Julkisten ja hyvinvointialojen
liittoon. Nämä liitot ovat tehneet hyvää yhteistyötä saadakseen
toimivuutta ja selkeyttä työsuhteisiin ja paremmat
ehdot alalle.
Avustajan työ on erittäin arvokasta työtä,
se on myös vaihtelevaa ja vaativaa riippuen vammaisen ihmisen
tarpeista. Jatkossa on entistä tärkeämpää satsata
myös avustajien koulutukseen. Pelkät eettiset
ohjeet eivät aina riitä vaativan, ihmisläheisen
työn tekemiseen. On myös muistettava, että jotkut
avustajat tekevät työssään vaativia
hoidollisia toimenpiteitä, vaikka laissa todetaan, ettei
avustajatyöhön kuulukaan ensisijaisesti hoidolliset
työt. Avustajien ammattitaitoa on varmasti vahvistettava
sekä selvitettävä, minkälaista
koulutusta he tähän vaativaan työhön tarvitsisivat.
Avustajan ammatti on oikea, vaikea ja vastuullinen työ,
josta tulee maksaa kunnollista palkkaa. Nämä tavoitteet
eivät ole, eivätkä saa olla, ristiriidassa
lain kehittämisen ja vaikeavammaisten oikeuksien takaamisen
kanssa.
Kysynkin ministeri Risikolta hänen mielipidettään
siitä, olisiko tämä lainsäädäntö nimenomaan
henkilökohtaisten avustajien työmarkkina-aseman
ja oikeuksien epäselvyyksien takia hyvä viedä työelämä-
ja tasa-arvovaliokuntaan.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen myötä,
ja kun eduskunta lain hyväksyy, Suomi vahventuu sivistysvaltiona. Kuten
täällä olemme jo moneen kertaan kuulleet,
niin viimeiset 20 vuotta tämä vammaisen ihmisen
tasavertainen oikeus toteuttaa omaa elämäänsä on
ollut vammaisjärjestöjen ja monen muun edistyksellisen
tahon vaatimuksena. Ed. Akaan-Penttilä muisteli, että vammaisjärjestöt ovat
yhdessä jo 13 vuotta sitten asettaneet tämän yhden
asian keskeisimmäksi yhteiseksi vaatimukseksi.
On hienoa, että tänä iltana voimme
saattaa eduskunnan käsittelyyn tämän
lakiehdotuksen ministeri Risikon esittelyn pohjalta. Tässä lakiehdotuksessa
jo näkyy, että se on valmisteltu laajassa yhteistyössä asianomaisten
kanssa eli vammaisia edustavien järjestöjen kanssa.
Siinä puhuu myös se toteutus ja inhimillinen kieli,
ja siinä nostetaan esiin yhden ihmisen elämä ja
hänen oikeutensa, ja laki antaa myös mahdollisuudet
hyvään käytännön toteutukseen.
Arvoisa puhemies! Nyt sitten kuitenkin tässä keskustelussa
on tullut esille näitä lainsäädännöllisiä tulkintakysymyksiä,
joihinka vielä kaivattaisiin selkeyttä. Ed. Akaan-Penttilä ehdotti,
että tämä viedään käsittelyyn
perustuslakivaliokunnan lausuntoa varten myös, ja siihen
on tullut kannatusta. Minä toivon, arvoisa puhemies, että meillä löytyisi
sopiva muodollinen tapa hoitaa tämä asia, niin
kuin täällä on toivottu. Ymmärsin,
että ministeri Risikko näkee, että kun
näin hyvää työtä on
tehty, niin tehdään nyt eduskunnassa työ viimeisen
päälle hyvin.
Haluan siihen liittyen evästää sosiaali-
ja terveysvaliokuntaa. Tänä iltana olemme kuulleet, että puitelailla
ja tällaisella ohjauksella, informaatio-ohjauksella, eivät
asiat hoidu. Ja senpä vuoksi koko sosiaalipoliittisessa
lainsäädännössä olemme
nyt ehkä tämän lain käsittelyn
myötä panemassa pisteen iin päälle.
Suomi tarvitsee tämän lain. Arvelen, että mennään
pitkälle tulevaisuuteen, että mitään
muuta näin vakavaa lakimuutostarvetta ei sosiaali- ja terveyspolitiikassa tule.
Meillä on hyvä perustuslaki, syrjimättömyyskielto
ja vaatimus ihmisen perusoikeuksien toteutumiseen, ja se on lähtökohta,
mutta se ei ole toiminut, kuten täällä olemme
nyt kuulleet.
Kuntien talous on ehkä tiukentumassa yleisen talouskehityksen
kriisiytymisen vuoksi. Niinpä minä kyllä toivon,
että valiokunta kuulee nyt hyvin tarkasti asiantuntijoita
myös näistä kustannusvaikutuksista, niin
että me saamme sitten vuoden kuluttua viimeistään
tänne eduskuntaan realistisen käsittelyn vuoden
2010 budjettia varten. Kunnille ei voi antaa lisärasitteita,
ja on aina pelko, että jos kunnat eivät saa valtionosuutta mukaan
tähän toteutukseen, niin mennään
sen minimin pohjalta eikä sen pohjalta, mitä apua
ihmiset tarvitsevat.
Täällä nousi esille myös
tämä avustajien rekrytointi- ja koulutuskysymys.
Vammaisjärjestöillä on ollut Sentteri-projekti,
jonka kokemuksia varmasti on hyvä hyödyntää.
Mutta toivon, että jos tämä ei menisikään
juhlallisesti työ- ja tasa-arvovaliokuntaan, niin myös
tässä avustajien ammatillisissa ja työoikeudellisissa
kysymyksissä sosiaali- ja terveysvaliokunta paneutuu asioihin.
Arvoisa puhemies! Vielä yhden asian haluan sanoa ihan
sydämeni pohjasta: On hienoa, että nämä palvelut,
joilla tämä tasavertaisuus vammaisille taataan,
ovat todella maksuttomia, niin kuin ovat kaikille ihmisille nämä peruspalvelut; nyt
se sama oikeus toteutuu.
Olen katsonut, että esimerkiksi Helsingissä on 40 000
ihmistä, joiden tulo tai eläke on pienempi kuin
1 000 euroa. Ajattelin, että monet vammaiset ihmiset,
joilla on ollut puutteelliset kouluttautumis- ja työnsaantimahdollisuudet,
kuuluvat tähän vähävaraisten
köyhien ihmisten luokkaan. Ja vaikka tämä laki
nyt sen välttämättömän
avun tuo, niin kunnille kyllä jää haasteita.
Suurin haaste henkilökohtaisen avun lisäksi on
se, että ihmisillä pitää olla
tasavertainen oikeus myös liikkumiseen.
Arvoisa puhemies! Olemme hyvällä edistyksen
tiellä tämän lain voimaantulon hyväksyessämme
aikanaan.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Vammaisen oikeus henkilökohtaiseen
apuun ja sitä kautta mahdollisuus elää normaalia
ihmisen elämää on ihmisoikeuskysymys.
Tämän lain myötä olemme siis
ratkomassa yhtä suomalaisen yhteiskunnan polttavimmista
ihmisoikeusongelmista.
Vihreä eduskuntaryhmä on tyytyväinen
siihen, että tämä uudistus kirjattiin
nykyisen hallituksen ohjelmaan. Haluan myös kiittää monien muiden
tavoin ministeri Risikkoa tästä valmistelusta,
siitä työotteesta, jolla tätä lakia
on tehty yhdessä tämän lain arjen soveltajien
kanssa, yhdessä järjestöjen kanssa. Myös
haluan kiittää ministeri Risikkoa siitä,
että hän on hyvin päättäväisesti
seisonut tämän lain takana niissäkin
vaiheissa, joissa ehkä jonkinlaista vastatuulta on ollut
näkyvissä, koska niitäkin vaiheita on
ollut.
Tässä keskustelussa on mielestäni
hyvin tuotu esiin niitä kysymyksiä, tarkennuksia
ja mahdollisia tulkintoja, jotka kuuluvat kaikki niihin asioihin,
joista mielestäni sosiaali- ja terveysvaliokunnan on käsittelyn
yhteydessä kuultava, ja uskon, että valiokunnassa
näihin asioihin tullaan perehtymään.
Myös tähän lakiin liittyvä rahoitus ja
rahoitustarve on yksi niistä asioista, joita valiokunnassa
tullaan varmasti käsittelemään. Lähtökohtaisesti
minulla on kuitenkin syytä luottaa sosiaali- ja terveysministeriön
laskelmiin, ja toisaalta myös asenteena se on tietenkin
hyvä, että ...
Ensimmäinen varapuhemies:
2 minuuttia. Puhujakorokkeelta, olkaa hyvä!
Arvoisa puhemies! Ehkä hieman epätarkkaa arviointia
minulta. — Eli lähtökohtaisesti minulla
on luottamus sosiaali- ja terveysministeriön antamiin laskelmiin.
Toisaalta pidän terveenä myös sitä asennetta,
että on tärkeää säätää tämä laki
nimenomaan lainsäädäntönä ja
normia ohjaavana lakina sellaiseksi kuin se todella eduskunnassa
halutaan, ja sen jälkeen kustannuksia on tietenkin mahdollisuus
selvittää, ja huolehtia, että myös
kustannukset katetaan.
Mutta lähden itse siitä, että tässä yhteydessä käsittelemme
ensisijaisesti lain sisällön, ja tietenkin siinä yhteydessä sitten
arvioimme näitä kustannuksia. Muuten tässä keskustelussa
on varmaan tullut ilmi tärkeimpiä asioita, ja
koska itse olen valiokunnan jäsen, niin pääsen
tähän vielä jatkossakin perehtymään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä ovat todellakin ihmisoikeuskysymykset
erittäin syvällisellä tavalla. Tässä salissa ei
ole yhtään sellaista, joka ei olisi vammainen jollakin
tavalla. Toisinpäin: Ei ole missään ketään,
joka on aivan terve, (Ed. Erkki Virtanen: Huonosti tutkittu!) se
valioyksilö, joka on just niin kuin pitää,
myös fyysisesti, henkisestä puolesta puhumattakaan.
Mutta tämä on ihan vakava näkökulma,
koska meidän perustuslakimme lähtee siitä,
että niiden ihmisten kohdalla, joidenka vammaisuus estää heidän
toimeentuloaan tavanomaisessa elämässä,
meidän lainsäädäntömme pitäisi
estää näiden kynnysten olemassaolo ja
pitäisi poistaa tämä esteisyys.
Nyt tässä on annettu varmasti ihan aiheesta kiitos
ministeri Risikolle, ja yhdyn tietysti niihin kiitoksiin. On hyvä,
että meillä on aktiivinen ministeri. Samalla kiitos
myös niille, jotka ovat aikaisempien vaalikausien aikana
ajaneet tätä asiaa. Uskon — jos oikein
muistan — että ed. Akaan-Penttilä oli
se, joka keräsi ne 138 nimeä silloin lakialoitteen
taakse, ja uskon myöskin, että ed. Erkki Pulliainen
on ollut aktiivinen silloin, kun on tätä hallitusohjelmaa
tehty. Kuitenkaan meillä ei varmasti ole syytä sellaiseen
euforiaan, että kaikki ongelmat olisi ratkaistu, kun tämä hallituksen
esitys tulee lainvoimaiseksi. Vastuksia ja haasteita jää jäljelle
senkin jälkeen. Talous on varmasti yksi niistä.
Ne tuuletukset, mitä ministeri Risikko esitti, varmaan
tällä erää ovat ihan paikallaan,
mutta niiden tuuletusten lisäksi vaaditaan sitten talouspäätöksiä,
että pystyisimme jatkossa olemaan tyytyväisiä.
Maassa tullaan kuitenkin tätä lakia soveltamaan
edelleenkin niin, että kaikkien kuntien kohdalla ei välttämättä tapahdu
lain soveltaminen yhtä jalkaa niiden ajatusten kanssa,
mitkä ovat esityksessä luettavissa.
Tämä ikääntymiseen liittyvä kysymys
tuli ministerin alkupuheenvuorossa vahvasti esille. Oma käsitykseni
tästä on siis se, että myöskin ikääntynyt
vammainen on tämän henkilökohtaisen avun
piirissä. Silloin se vammautuminen voi olla vaikkapa sokeutumista,
se voi olla niin sanottu retina-ablaatio eli verkkokalvon irtoaminen.
Se ei ole ikään liittyvä kysymys suoranaisesti,
tietysti ikääntyminen edesauttaa sitä.
Mutta tästä meillä on paljonkin kokemuksia,
että tällaiset ihmiset nykylainsäädännön
ollessa voimassa eivät aina ole päässeet
vammaisuuden piiriin vaan on katsottu, että se olisi ikään
liittyvä kysymys. Mielestäni nämä asiat
tulevat sitten vastaan. Näissä asioissa on jouduttu
menemään korkeimpaan hallinto-oikeuteen saakka,
jotta on saatu oikeudenmukaiset päätökset.
Puhemies! Tässä ei aihetta nyt enempään,
ja varmasti me tähän asiaan joudumme palaamaan montakin
kertaa, ainakin oman kunnan elimissä sitten, kun tätä lakia
sovelletaan. Kiitoksia kaikille, jotka olette nyt tämän
asian käytännössä vieneet eteenpäin.
Tämähän on tietysti hallituksen puolelta
ihan hyvää näyttöä hyvästä toiminnasta.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! On, niin kuin moni on täällä maininnut,
ilo olla tätä keskustelua käymässä ja
tätä esitystä käsittelemässä.
Tästä on puhuttu jo kauan, ja uudistusesitykset
ovat tarpeellisia. Perustuslakivaliokunnan jäsenenä voin
todeta myös myönteisessä mielessä,
että jos laki meille tulee käsiteltäväksi,
niin hyvin varmasti positiivisessa mielessä tätä olen henkilökohtaisesti
käsittelemässä, onhan kysymys nimenomaan
perustuslaissa turvattujen kansalaisten peruspalvelujen ja oikeastaan
elämän yhdenvertaisuudesta — siinäkin
mielessä tarpeellinen käsittely.
Kunnissa tilanne kuitenkin on hyvin hyvin monitahoinen, niin
kuin täällä ovat jotkut huolestuneena
todenneet. Nimenomaan tämä jatkotyö tässä on
erityisen tärkeää, miten tämän
lain sisällön käsittelyn jälkeen
edetään eli miten kuntia ohjataan sitten ihan
oikeasti toteuttamaan tätä säädöstä.
Esimerkiksi kun ministeri kertoi erityishuolto-ohjelman laatimisesta,
eli se tulee velvoitteeksi sitten myös, niin ketkä kunnissa
sitten ovat ne, jotka pystyvät sen laatimaan, ja mistä resurssit
näiden ohjelmien laatimiseen kunnissa otetaan, on selvittämisen
arvoinen asia.
On tietysti myös talouspuoli eli se, miten tämä 2,2
miljoonan euron lisäys valtionosuuksiin apujärjestelmän
hyväksi riittää, koska on laskettu, että tarvitaan
jopa satoja miljoonia loppujen lopuksi tähän kokonaisuuteen.
Täällä on todettu myös useaan
kertaan se, että on kuntia, joissa ei ole mahdollisuuksia
henkilökohtaiseen avustajaan vaikeavammaiselle lainkaan
vielä tällä hetkellä. Nyt kun
todella tarvittaisiinkin liki 15 000 ihmistä tekemään
tätä työtä, herää tietysti
kysymys, mistä nämä tekijät
ja mistä koulutus heille, niin kuin täällä on
tätä koulutustakin peräänkuulutettu.
Tässä yhteydessä on hyvä muistaa
(Puhemies: 2 minuuttia!) nämä vammaisjärjestöjen
verkostot, joita on paljon olemassa. Nämä ovat
kysymyksiä, joita ihan aiheellisesti pohditaan, ja monta
huolestunutta kysymystä on tullut muun muassa kehitysvammaisten
lasten vanhemmilta.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Minäkin omasta puolestani kiitän
ministeriä ja hallitusta tästä lakiesityksestä.
On todella hieno nähdä tässä pöydällä esitys,
joka on monen monen vuoden ajan ollut, voisi sanoa, meidän
eduskunnan yhteisenä tahtona monta kertaa jo täällä esillä.
Tästä muutama asia:
8 c §:ssä on mielestäni erittäin
hyvä lause, jossa sanotaan, että henkilökohtaista
apua on järjestettävä päivittäisiä toimia,
kuten työtä, opiskelua varten siinä laajuudessa
kuin vaikeavammainen henkilö välttämättä tarvitsee.
Toivon, että nyt valiokunnassa, erityisesti sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa ja varmasti perustuslakivaliokunnassakin, tähän
ja muihinkin pykäliin liittyen tämä selvitetään,
koska meillä ei kaikissa kunnissa ole riittävästi
henkilökohtaisia avustajia saatavissa, ja myös
selvitetään tämä koulutuskysymys.
Tiedän ihan Tampereeltakin, että palkkauskysymyskin
on ollut yksi, mikä aiheuttaa sen, että henkilökohtaisia
avustajia ei saada, koska palkkaus on niin pieni.
Ihan nämä käytännön
asiat — miten vakavasti tämä otetaan
kuntatasolla, niin että se siellä toteutuu — edellyttävät
myös valtion, sanotaanko nyt sitten, ohjeistusta, joka
ei jää pelkästään sellaiseen
ohjeistukseen, jossa sitten tapahtuu se, mistä me olemme
täällä aikaisemmin keskustelleet, että vaikka
on hyvä laki, niin jotkut pykälät eivät
kuitenkaan toteudu.
Tätä minä nyt toivoisin tämän
lain kohdalla, kun on kysymys perusoikeudesta, subjektiivisesta
oikeudesta, että se kattavasti mahdollistuu kaikille sitä tarvitseville
ja juuri siinä laajuudessa kuin täällä on
sanottu ja nämä tuntimäärätkin tuotu
esille, niin että sitä apua on välttämättömään
tarpeeseen. Sitten vielä erikseen on määritelty
näitä muita toimintoja. (Puhemies: 2 minuuttia!)
Toivon, että ne kattavasti tulevat toteutumaan.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Haluan kiittää niistä puheenvuoroista,
mitä täällä on ollut, elikkä tärkeitä kysymyksiä olette
esittäneet. Nämä ovat hyvin pitkälle
niitä, mistä me olemme prosessin aikana, kun tätä lakia
on tehty, keskustelleet eri tahoilla, eri foorumien kanssa, myös
vammaisten. Vastauksia näihin kyllä löytyy
sitten käsittelyn aikana, ja hyvä asia, että te
otitte myöskin ne täällä puheeksi.
Talouspuolta tulee seurata, se on aivan varmaa. Sitten myöskin
koulutusta ja tukea tämän lain soveltamiseen kunnissa
tarvitaan ja sitä tukea tarvitaan tosiaankin ministeriöstä ja
myöskin Stakesilta ja meidän tutkimus- ja kehittämislaitoksilta.
Mutta yhteistyö jatkuu. Haluan tässä yhteydessä vielä kerran
kiittää Vammaisfoorumin edustajia, heidän
avustajiaan, ja olihan meillä myöskin opaskoira
siellä mukana tekemässä tätä lakia.
Täytyy myöntää, että tämä oli
aikamoista. Välillä tuntui, että kyllä tämä vähän
semmoinen pihtisynnytys oli, mutta hienosti nyt ollaan jo tässä vaiheessa.
(Eduskunnasta: Elämän makua!) — Aivan.
Täytyy myöntää, että kun
te täällä olette kiittäneet
minua, niin minä olen siitä hyvin otettu, mutta
kiitetään yhdessä vammaisia, jotka ovat jaksaneet
odottaa tätä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Risikko ei nyt arvioinut sitä tilannetta, kannattaisiko
tämä laki viedä lausunnolle työelämä-
ja tasa-arvovaliokuntaan, mutta kannatan tässä yhteydessä ed.
Erkki Virtasen tekemää esitystä, että tämä lainsäädäntö vietäisiin
myös työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan.
Mutta kysyisin vielä ministeri Risikolta sitten 8 c §:n
2 momentista, joka liittyy tähän hoitoon lähinnä kehitysvammaisten
osalta. Täällä lukee, että jos
avun ja avustamisen tarve perustuu pääosin hoivaan,
hoitoon ja valvontaan, tulisi siihen vastata muulla tavoin kuin
henkilökohtaisella avulla, mutta meillä on suuri
joukko vaikeavammaisia ihmisiä, jotka tarvitsevat sen avun
tai avustamisen lisäksi myös hoivaa. Missä tämä raja
liikkuu, ja miten tätä kohtaa lainsäädännössä voidaan
tulkita vaikeavammaisten ja kehitysvammaisten osalta?
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että hallitus
on antanut tärkeän esityksen ja asiasta on käyty
vilkas keskustelu, josta kiitos ministerille, että tämmöinen
hyvä hallituksen esitys on saatu Vammaisfoorumille, vammaisjärjestöille.
Eduskunnassa on tämä vammaisasiain työryhmä,
jossa myöskin itse olen halunnut olla mukana yhtenä sen
monista jäsenistä. Siellä on jo viime
vaalikaudella voimakkaasti kiinnitetty tähän asiaan
huomiota, mikä nyt on hallituksen esityksen muodossa hyvin myönteisesti
etenemässä. Toivon, että nämä asiat,
joista nyt on hyvä esitys olemassa, saavat myös
ne voimavarat, jotta kunnat toimeenpanijana voivat toteuttaa sitten
käytännössä tarvitseville tämän
lain hengen ja tarkoituksen.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Täällä ed.
Anneli Kiljunen teki vielä konkreettisia kysymyksiä.
Ihan tuosta määrittelystä, siitä rajanvedosta
varmasti kannattaa keskustella lakimiesten kanssa ja juridisista
kysymyksistä ihan kaiken kaikkiaan, koska he pystyvät
parhaiten vastaamaan.
Mutta sitten kysymykseen siitä, pitäisikö tämä viedä eri
valiokuntiin. Älkää tulkitko minua nyt kevyeksi,
kun sanon, että vaikka menisi joka ikiseen valiokuntaan,
niin hyvä, koska vain sitä kautta joka ikinen
tulisi katsomaan ja lukemaan tämän, koska joka
ikinen edustaja toivottavasti kannattaa ja vie tätä omassa
kunnassaan eteenpäin, mutta siis näin virallisesti
sanoen puhemiesneuvosto varmasti arvioi sen virallisen puolen tästä.
Keskustelu päättyi.