13) Hallituksen esitys laiksi vuokra-asuntojen rakentamislainojen
valtiontakauksesta
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Voiko olla parempaa aikaa puhua vuokra-asuntotuotannosta
kuin päivää ennen valtakunnallista asunnottomien
yötapahtumaa. Me puhumme täällä hyvinvointivaltiosta
aika useasti, ja meillä on kuitenkin 8 000 ihmistä ilman
kohtuuhintaista vuokrakotia. Jos asuntorakentamisen elvyttämiseksi
ei toimita nyt, ei keväällä todennäköisesti
rakenneta yhtään enempää, koska
nyt päätetään investoinneista,
ja rakennuttajat laskevat nykyisillä riskeillä,
millä hinnoilla asuntoja syntyisi, ja tulisiko niihin esimerkiksi
kohtuuhintaisia vuokria.
Yhteiskunnan tukemaan asuntotuotantoon on oltava valmiutta.
Valtion on parannettava tukiehtoja, jotta asuntotuotanto lähtisi
käyntiin ja vuokrat saataisiin kohtuuhintaisiksi. Myös
rakennusalan työllisyystilanne vaatii tämän
toimenpiteen tässä kohdin. Käytännössä yleisin
mainittu keino on korkotuen ehtojen parannus, jonka olemme myös
omassa luottamusbudjetissamme vaatineet.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tulin varmuuden vuoksi tänne puhujakorokkeelle, ettei
tarvitse välillä kävellä, kun
ei pysty arvioimaan innostuksensa määrää.
Tämä lakiesitys on tarpeellinen. Asuntomarkkinoilta
on puuttunut itse asiassa tämmöinen välituote.
Tosin se nyt ei ole tällä hetkellä enää oikein
välituote, kun eduskunta omasta mielestään vielä viime
vuonna suuressa viisaudessaan päätti lakkauttaa
aravatuotannon ja on nyt joutunut toteamaan, että tuli
tehtyä väärä päätös.
Nimittäin tilanne on tällä hetkellä se,
että kovanrahan tuotanto on loppunut käytännössä kokonaan,
ja korkotukilainat, kuten täällä nyt
tänäänkin sinänsä mielestäni
ansiokkaasti toimineen asuntoministerin puheenvuorosta kuulimme,
ovat tyrehtyneet lainansaannin vaikeuksiin, mikä sekin
on jossain määrin käsittämätöntä.
Silloin tämä välituote onkin ikään
kuin laitatuote. Mutta oli nyt mikä tahansa, tärkeää on,
että vuokra-asuntoja rakennetaan sinne, missä kysyntää riittää.
Sillä tavallahan tämä nyt on vähän
tietysti Kuopiosta tai mistä tahansa muualta päin
Suomea katsoen vähän kyseenalaistakin, kun käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että näitä hankkeita todennäköisesti
rakennettaisiin vain Pääkaupunkiseudulle, ehkä jossain
tapauksessa Tampereelle, kenties Ouluun ja ehkä jopa Kuopioonkin,
mutta tuskin Suomen paikkakunnista valtaosalla on sinänsä niin
suurta tarvetta vuokra-asunnoistakaan. Mutta kun nyt elämme
tilanteessa, jossa tuotanto uhkaa pysähtyä, niin
se tarkoittaa myöskin sitä, että rakentamisen
hinta tulee laskemaan, ja se tarkoittaa sitä, että jos
nyt aloitetaan uusien kohteitten suunnittelu, niin sitten, kun ne
ehkä noin vuoden puolentoista päästä käynnistyvät,
ne saattavat osua sellaiseen hetkeen, että hinnat ovat aivan
jotain muuta kuin nyt.
Minä olen jo kerran muistaakseni tästä pöntöstä sanonut,
että tasan 15 vuotta sitten tästä 3 kilometriä pohjoiseen,
Pikku-Huopalahteen, rakennettiin joka suuntaan itseään
pullistava talo, jonka neliörakennuskustannus oli silloin
800 euroa neliö. Siitä on siis vain 15 vuotta.
Sitten kolme vuotta myöhemmin samalle alueelle rakennettiin nelinkertaisella
hinnalla, ja nyt viime aikoinahan sinne on taidettu rakentaa lähes
viisitoistakertaisella hinnalla. Mutta on todella mahdollista, että saamme
halpoja ja edullisia asuntoja. Siksi tämäkin on
tarpeellista.
Mutta tässä ei ole kysymys sillä tavoin
aravakohteista, että vuokrat pitäisi määrittää omakustannusperiaatteella,
joten näillä ehdoilla ei sinänsä voida
välttämättä vaikuttaa vuokrien
suuruuteen. Siitä huolimatta paheksun jonkin verran sitä,
että valtio perii tällaisestakin takauksesta puolen
prosentin takausmaksun, vuokralaisten vuokriinhan sekin menee. Kun
jo lain perusteluissakin todetaan, että näitten
takausten myöntämisestä ei valtiolle
aiheudu minkäänlaisia kustannuksia eikä myöskään
juuri minkäänlaista riskiä. — No, ehkä nyt
on vähän vaarallista sanoa tällä hetkellä juuri,
että mihinkään rahoitustuotteeseen ei
sisältyisi mitään riskiä — niin
kyllähän tietysti tämä näyttää realistiselta,
että tuskinpa valtio, kun kysymys on vielä täytetakauksesta,
joutuu näitä maksamaan. Mutta silti en pidä tarkoituksenmukaisena,
että valtio rahastaa ei mistään.
Kyllä siitä huolimatta, että tämä tuote
täyttää nyt jonkin osan asuntomarkkinakentästä,
olisi kyllä oikeastaan toivonut, että hallitus
olisi voinut saman tien esittää aravalainoituksen
palauttamista, koska sillä olisi todellista merkitystä sekä suomalaisen
rakentamisen säilymiseen että suomalaisten rakentajien
työllisyyden säilymiseen ja myöskin siihen,
että todellisesta vuokra-asuntojen tarpeesta kärsivillä ihmisillä olisi
oikeita edellytyksiä saada itselleen kohtuuhintainen asunto
kodikseen.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Meille kaikille on tuttu sanonta, että yksi
työpaikka rakennuksella työllistää neljä henkilöä muualla. Ja
jos ajatellaan nyt tilannetta, joka on syntynyt kansainvälisen
finanssikriisin seurauksena, niin tiedämme, että joka
ikinen toimi, jolla nyt hallitus ja eduskunta voivat vauhdittaa
sitä, että rakennuksilla työt jatkuvat,
on osa tätä Suomen selviytymisstrategiaa.
Tämä lakiesitys on ihan paikallaan. Huutava pula
kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista on esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla
Helsingissä. Olemassa olevilla keinoilla näyttää käyvän
niin, että 5 000 asunnon rakentamistavoitteesta
tänä vuonna toteutuu alle 3 000. Sosialidemokraattien
piirissä on voimakkaasti tahto tuoda korkotuen omavastuuosuuden
alentaminen yhdeksi keinoksi, ja jäämme odottamaan
nyt hallitukselta joka viikko uusia ehdotuksia. Olisimme valmiit
tähän korkotuen omavastuuosuuden alentamiseen
esimerkiksi prosentilla. Se laskisi jo syntyvien asuntojen vuokria
2 euroa neliöltä. Silloin tulisi myös
määrän lisäksi tämä kohtuuhintaisuus
mukaan.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Hiltunen puhui sinänsä täyttä asiaa,
mutta haluaisin vaan nyt sanoa sen, että pelkkä omavastuukoron
alentaminen ei riitä asumiskustannusten alentamiseen, koska
se tarkoittaa käytännössä vaan
sen laina-ajan pidentämistä. Pitää alentaa
myöskin sitä vuosimaksua, että vuokrat
alenevat.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi vuokra-asuntojen
rakentamislainojen valtiontakauksesta on todella oikea ja hyvä ja
tulee todella nyt oikeaan aikaan, jotta rakennustuotanto ja alan
työllisyys ovat maassa tältä osin edesautettuja,
kun me tiedämme, mihinkä tilanteeseen ala on joutumassa.
Käsitykseni mukaan jo edellisen hallituksen aikana
ministeri Hannes Manninen on ollut osaltaan avaamassa tietä tämän
nyt annetun hallituksen esityksen suuntaan. Katson, että tällä on
vain myönteisiä vaikutuksia rakennusalan työpaikkojen
kannalta ja myöskin itse vuokra-asumisen kannalta. Tarvitaan
näitä asuntoja. Esitys on hyvä, ja toivon
myönteistä valiokuntakäsittelyä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Virtanen ja muutkin,
kuten ed. Hiltunen, käyttivät hyvät puheenvuorot.
Itse haluaisin todeta sen, että viime aikoina on aivan
liian paljon ollut aktiivisuutta siihen suuntaan, että vuokra-asuntoja
on pyritty saamaan pois siitä käytöstä,
missä ne ovat olleet, omistusasunnoiksi. Näin ollen
tämä linja on ollut hankala. Pääkaupunkiseudulla
on vuokra-asuntojen määrä ollut jatkuvasti
liian vähäinen kysyntään nähden,
nimenomaan pienien, kohtuuhintaisten asuntojen määrä.
Tämä ed. Erkki Virtasen esiin ottama ajatus aravan
palauttamisesta on varsin perusteltu. Tätähän
kysyttiin asuntoministeriltä, mitä mieltä hän
on yleensä aravasta ja sen tulevaisuudesta, ja hän
totesi, että se kuuluu edelleenkin mahdollisiin käyttökelpoisiin
välineisiin. Varmaan tämän välineen
esiin ottaminen on vain sitten aikakysymys, miten nopeasti pystyttäisiin
se jälleen käynnistämään.
Tässä mielessä, ja kun puhutaan finanssiongelmista,
siitä, mistä saadaan rahoitusta, niin silloin
aravahan olisi mitä paras ja nopea tapa taata rahoituspuoli.
Vielä siihen kiinnitän huomiota, että valmistelussa
ei ole kuultu asukkaita. Vaikka on kysymys tämän
tyyppisestä asiasta kuin valtion takauksesta, niin kuitenkin
asukasjärjestöjä, kuten Vuokralaiset
ry:tä ja Asukasliittoa, olisi kyllä ollut aiheellista
kuulla.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! SDP:n eduskuntaryhmä on omassa luottamusbudjetissaan
vaatinut nimenomaan asuntotuotannon korkotuen ehtojen parannusta.
On selvää, että valtion on omilla toimillaan
edistettävä vuokra-asuntotuotannon käynnistymistä.
Sen rahoituksen saatavuus on sitten seuraava kysymys, miten se turvataan.
Täällä on puhuttu aravalainojen palautuksesta.
Onko se oikea toimenpide? Arava on hyvä varmasti. Se vaan
sitoo niitä pääomia huomattavasti enemmän
kuin korkotuki, eli siinä mielessä sitä voisi
kuitenkin pohtia. Vuokrankorotuspaineet ovat todellakin suuret pienelle ihmiselle,
ja kustannukset nousevat joka tapauksessa muutenkin näinä päivinä.
Tässä yhteydessä olisi hyvä pohtia
myös varmasti sitä, voisiko toimia ohjata esimerkiksi
peruskorjauksen puolelle elikkä voisiko niitä korkotuen
ehtoja parantaa myös asuntojen perusparannuksen osalta
ja tehdä sen tukimallin sellaiseksi, että tuki
olisi sitä isompi, mitä ekologisempi peruskorjaus
on.
Tähän yhteyteen voisi sitten myös
liittää kysymyksen kotitalousvähennyksen
mahdollisesta laajentamisesta asunto-osakeyhtiöiden osakkaille
ja samoin pohtia energia-avustusten määrää ja riittävyyttä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä aravalainoituksen
palauttaminenhan ei ole teknisesti temppu eikä mikään.
Järjestelmähän on käytännössä vuoden
takaa olemassa. Toisekseen ei se rahoituskaan ole mikään
ongelma, koska valtio on jo monta vuotta itse asiassa siirtänyt Aralta
näitä vanhojen aravalainojen lyhennyksiä ja
myöskin niistä saatavia korkoja. Siitä rahastosta,
jonne ne on kerätty, on siirretty valtion budjetin yleiskatteeksi
rahaa, ja sitä on siellä vielä muistaakseni
lähes 100 miljoonaa euroa, niin että minkäänlaisia
ongelmia aravajärjestelmän palauttamiseen ei juuri
edes aikataulullisesti ole.
Keskustelu päättyi.