Täysistunnon pöytäkirja 93/2008 vp

PTK 93/2008 vp

93. TORSTAINA 16. LOKAKUUTA 2008 kello 16.00

tarkistamaton versio 2.0

15) Hallituksen esitys laiksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastosta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

 

Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Kun eduskunta tämän lain hyväksyy, niin meillä ei 1.1.2009 ole enää Tuotevalvontakeskusta eikä Terveydenhuollon oikeusturvakeskusta vaan meillä on Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, eli Teo ja Sttv lakkaavat olemasta. Siitä, että tämä mietintö on pykälien osalta yksimielinen, voisi päätellä, että tämä laki hyväksyttyä tulee.

Tämän esityksen keskeinen tavoite on koota sosiaali- ja terveysministeriön alaiset kaksi valvontaviranomaista yhdeksi lupa- ja valvontavirastoksi. Tällä pyritään selkiyttämään hallintoa ja tehostamaan voimavaroja. Miten tässä sitten onnistutaan, se on iso kysymys. Me olemme tänä iltana keskustelleet tarkastusvaliokunnan mietintöön liittyen siitä, miten tämä valvonta toimii ja miten meillä ylipäätänsä ohjausjärjestelmä toimii. Tällä uudella laitoksella tulee olemaan siinä oma keskeinen roolinsa, samoin siinä, minkä me olemme todenneet mietinnössämmekin, että pysyttäisiin tekemään ennalta asioita, olisi neuvontaa, jotta voitaisiin toimia oikein. Viraston perustamisen tavoitteena on alueellisten valvonta- ja lupakäytäntöjen yhdenmukaistaminen. Tämäkin on iso periaatteellinen kysymys, että esimerkiksi anniskelulupia myönnettäisiin tai oltaisiin myöntämättä samoilla perusteilla.

Uuden keskusviraston toimivalta laajenee sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaukseen ja valvontaan. Eli kuten jo äsken esittelypuheenvuorossani mainitsin, Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen rooli ikään kuin laajenee myös sosiaali- ja terveydenhuollon puolelle. Tämä johtuu muun muassa siitä, että sosiaalitoimen ja terveystoimen tulisi jatkossa yhä lähemmin toimia keskenään, ja valvontaviranomaisen näkökulmastakin tätä hallintoa yhdistetään. Tämä on tässä vaiheessa hallinnon rakenteeseen liittyvää lainsäädäntöä. Muilta osin mahdolliset muutokset tullaan esittelemään erikseen eduskunnan päätettäviksi myöhemmin.

Asian valiokuntakäsittelyn yhteydessä on esitetty epäilyjä siitä, että virastojen yhdistäminen ja toimivallan laajennus aiheuttaisivat epäselvyyttä eri viranomaisten toimivallan sisällöissä ja päällekkäistä työtäkin hallinnon eri tasoilla. Valiokunta toteaa, että tämä on asia, joka tulee jatkovalmisteluissa ottaa huomioon. Senkin voi sanoa — tämänkin lain yhteydessä — että valmisteluprosessi on ollut nopea. Siellä on tehty hyvää työtä, ja se työ, mitä on tehty, lähtee siitä, että vuoden alussa tämä lupaviranomainen olisi hallinnollisesti olemassa ja pystyssä, johtajat valittu ja organisaatiot rakennettu. Varsinaisiin sisältöihin syvemmin päästään myöhemmin.

Valiokunta pitää kansalaisten oikeusturvan ja yhdenmukaisten toimintaperiaatteiden kannalta tärkeänä, että laajat ja periaatteelliset sosiaali- ja terveydenhuollon asiat käsitellään keskitetysti. Tämä on yksi tämän koko laitoksen perustamisen tarkoitus. Tähän tulee pyrkiä, ja tähän valiokunta huomiota kiinnittää.

Keskusviraston sosiaalialan asiantuntemusta on tarkoitus toteuttaa siirtämällä virastolle lääninhallituksista 11 virkaa henkilöineen. Valiokunta katsoo, että uudelle virastolle säädettävien sosiaalihuollon koordinaatiotehtävien ja aluehallinnon valvonnan ohjaustehtävien sekä aluehallinnon mahdollisen työnjaon avulla sosiaalihuollon valvontaa voidaan aluehallinnossa tehostaa ja helpottaa.

Tämä meidän mietintömme ei ole yksimielinen. Täällä on vastalause, joka liittyy siihen, tulisiko näitä lääninhallitusten virkoja tähän uuteen perustettavaan laitokseen siirtää vai ei. Mutta tämä on ollut hallituksen pohjaehdotus ja asiantuntijakuulemistenkin jälkeen pystyy sanomaan, ja niin kuin tässä mietinnössä on todettu, että tällä nyt ainakin liikkeelle tässä vaiheessa lähdetään.

Uusi lupa- ja valvontavirasto tulee pitämään rekisteriä terveydenhuollon ammattihenkilöistä ja myös osasta sosiaalihuollon ammattihenkilöitä. Tässä yhteydessä valiokunta toteaa, että uuden keskusviraston perustaminen parantaa myös edellytyksiä sosiaalihuollon henkilöstön nykyistä kattavampaan rekisteröintiin. Tämä hanke on ollut liikkeellä tässä maassa vuosia, etten sanoisi vuosikymmeniä. Nimenomaan henkilöstön piiristä on esitetty tätä toivetta, että vihdoin viimein rekisteröintilainsäädäntö ulotettaisiin myös sosiaalihuollon henkilöstöön, tätä tässäkin yhteydessä toivottiin. Me emme sitä muutosta tässä yhteydessä lähteneet ajattelemaan, koska tässä ei menty sisältöihin, ei tältä osin eikä muiltakaan osin. Valiokunta katsoo, että sosiaalialan ammattihenkilöiden valvontaa tulee parantaa myös ammatinharjoittamislainsäädäntöä kehittämällä.

Totean uudemman kerran, että pykälien osalta tämä mietintö on yksimielinen, mutta täällä on sitten vastalause, jonka vastalauseen jättäjät tullevat esittelemään. Se liittyy tämän hallituksen esityksen perusteluihin liittyvään osaan.

Anneli Kiljunen /sd:

Arvoisa herra puhemies! Käsiteltävänä olevan hallituksen esityksen keskeinen tavoite on koota sosiaali- ja terveysministeriön alaiset kaksi valvontavirastoa yhdeksi lupa- ja valvontavirastoksi. Tämä uudistuslinjaus sinällään on erittäin kannatettava ja hyvä. Tavoite siitä, että sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamalleja valvonnassa ja lupaharkinnassa yhdenmukaistetaan, on hyvä. Kuten hallituksen esityksessäkin todetaan, tarvitaan erityisesti sosiaalihuollon puolelle selvästi enemmän ennakkovalvontaa, tehokkuutta ja vaikuttavuutta.

Tarkoitus on, että uuteen virastoon siirtyy henkilöstöä lakkaavista virastoista. Koska sosiaalihuollon sektorilla ei ole olemassa lakkautettavaa keskusvirastoa, kuten terveydenhuollossa, toteutetaan henkilöstötarve tältä osin siten, että lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastoilta siirretään kyseisiin tehtäviin henkilöitä, jotka ovat toimineet uudelle virastolle säädettävissä tehtävissä aiemmin aluehallinnossa. Tämä merkitsee aluehallinnossa sosiaalihuollon ohjauksen ja valvonnan merkittävää alasajoa ja niukkojen voimavarojen sirpaloitumista aiempaa useampiin viranomaisiin, eikä menettely siten ole sosiaalihuollon asiakkaitten kannalta oikeudenmukaista.

Vastustamme hallituksen esitystä, jonka mukaan lupa- ja valvontaviraston perustamisen yhteydessä aluehallinnosta vähennetään 11 virkaa. Lääninhallitusten valvonta- ja ohjaustoimintaa tulisi päinvastoin vahvistaa perusoikeuksien toteuttamiseksi sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tästä syystä aluehallinnon virkoja ei tule siirtää uuteen virastoon, vaan perustaa virastoon kokonaan uudet virat sosiaalihuoltoa koskeviin tehtäviin.

Tästä syystä olemme esittäneet, että valiokunnan mietinnön yleisperustelujen 4. kappaleeseen lisätään seuraava virke: "Aluehallinnon virkoja ei tule siirtää uuteen virastoon, vaan virastoon tulee perustaa kokonaan uudet virat sosiaalihuoltoa koskeviin tehtäviin."

Erkki Virtanen /vas:

Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on oikein hyvä. Siitä kirjoitettu mietintökin on oikein hyvä, nämä kaksi sillä poikkeuksella, että lakiesityksessä esitetään, että 11 henkilöä lääninhallituksista siirrettäisiin tämän perustettavan uuden viraston pääkonttoriin Helsinkiin. Valiokunnan mietinnössä ei oteta paheksuvaa kantaa tähän asiaan, vaan osoitetaan sille jonkinasteista ymmärtämystä.

Kuten puheenjohtajakin mainitsi äsken, käsittelimme aiemmin päivällä tarkastusvaliokunnan mietintöä ohjauksesta. Siellähän korostettiin voimakkaasti erityisesti lääninhallitusten valvonnan merkitystä. Nyt tämä lakiesitys toimii täsmälleen 90 asteen kulmassa — jos vanhat trigonometriset muistikuvani pitävät paikkansa — vastoin tarkastusvaliokunnan perusteltua kantaa, ja siksi olemme tehneet tämän esityksen. Kannatan ed. Anneli Kiljusen esitystä.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Valiokunnan ulkopuolelta haluaisin todeta sen, että tällä nyt perustettavalla uudella virastolla on varmasti melkoinen kasa haasteita edessään, ja tiedämme nämä valvonnan ongelmat. Yksityisinä toiminnan harjoittajina on jatkuvasti uusia pieniä yksiköitä vanhustenhuollossa, -hoivassa sekä myös erilaisia perheyksiköitä, joidenka toimintaperiaatteena on lastensuojeluun liittyvät kysymykset.

Nämä ovat osoittautuneet varsin ongelmallisiksi. Valvonta on ollut aika tavalla riittämätöntä, ainakin vähäistä, ja ne tilanteet, jotka ovat tulleet esille, ovat n olleet myös varsin negatiivisia: riittämätöntä ravintoa vanhuksille yksityisissä hoivakodeissa jne. Eli tämä yksityistämisaalto, joka nyt ryskyttää Suomi-laivaa, sisältää myös negatiivisia asioita, kielteisiä kysymyksiä, ja niiden valvontavastuu on sitten tällä virastolla. Ja ajatus siitä, että lääninhallitusten voimavaroja heikennetään, ei ole myöskään tämän huolen kanssa linjassa.

Sirpa Asko-Seljavaara /kok:

Arvoisa puhemies! Näiden kahden sektoritutkimuslaitoksen, Teo:n ja Sttv:n, yhdistäminen on tavallaan vaikeampi tehtävä kuin tuo aikaisempi laki, jota käsiteltiin puoli tuntia sitten, koska Teo:han valvoo ihmisiä ja sairaanhoidon struktuureja ja Sttv taas valvoo aineita. Toivottavasti tämä onnistuu, ja kaikki asiantuntijat, tässäkin meidän kuulemamme, olivat erittäin samanmielisiä, että tämä tulee kyllä onnistumaan.

Niin kuin ed. Tiusanen sanoi, sosiaalihuollon valvonnan ottaminen Teo:n piiriin on erinomaisen hyvä asia. Ja sitten, kun me saamme tämän sosiaali- ja terveydenhuollon hallintolain aikaan, niin silloin meillä on myöskin semmoinen elin, joka pystyy tätä valvomaan. Omasta puolestani en mitenkään pidä yksityisiä palveluntuottajia varsinkaan palveluasumisen alalla millään tavalla vaarallisina, ja nythän heille tulee myöskin valvonta. Meillä on täksi nimeksi ajateltu Valvira.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Tuohon, mitä ed. Asko-Seljavaara totesi, vastaan, että en minäkään pidä sinänsä niitä vaarallisina, vaan totean, että valvontatehtäviä on aina enemmän ja enemmän, kun on tällaisia pieniä, hajallaan olevia yksiköitä. Ja kyllä pitäisi tietysti niitä kunnallisiakin yksiköitä valvoa, kyllä sielläkin on valvottavaa. (Ed. Asko-Seljavaara: Niitäkin pitää valvoa!)

Yleiskeskustelu päättyi.