15) Hallituksen esitys laiksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja
valvontavirastosta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun eduskunta tämän lain
hyväksyy, niin meillä ei 1.1.2009 ole enää Tuotevalvontakeskusta
eikä Terveydenhuollon oikeusturvakeskusta vaan meillä on
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, eli Teo ja Sttv
lakkaavat olemasta. Siitä, että tämä mietintö on
pykälien osalta yksimielinen, voisi päätellä, että tämä laki
hyväksyttyä tulee.
Tämän esityksen keskeinen tavoite on koota sosiaali-
ja terveysministeriön alaiset kaksi valvontaviranomaista
yhdeksi lupa- ja valvontavirastoksi. Tällä pyritään
selkiyttämään hallintoa ja tehostamaan
voimavaroja. Miten tässä sitten onnistutaan, se
on iso kysymys. Me olemme tänä iltana keskustelleet
tarkastusvaliokunnan mietintöön liittyen siitä,
miten tämä valvonta toimii ja miten meillä ylipäätänsä ohjausjärjestelmä toimii.
Tällä uudella laitoksella tulee olemaan siinä oma
keskeinen roolinsa, samoin siinä, minkä me olemme
todenneet mietinnössämmekin, että pysyttäisiin
tekemään ennalta asioita, olisi neuvontaa, jotta
voitaisiin toimia oikein. Viraston perustamisen tavoitteena on alueellisten
valvonta- ja lupakäytäntöjen yhdenmukaistaminen.
Tämäkin on iso periaatteellinen kysymys, että esimerkiksi anniskelulupia
myönnettäisiin tai oltaisiin myöntämättä samoilla
perusteilla.
Uuden keskusviraston toimivalta laajenee sosiaali- ja terveydenhuollon
ohjaukseen ja valvontaan. Eli kuten jo äsken esittelypuheenvuorossani
mainitsin, Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen rooli ikään
kuin laajenee myös sosiaali- ja terveydenhuollon puolelle.
Tämä johtuu muun muassa siitä, että sosiaalitoimen
ja terveystoimen tulisi jatkossa yhä lähemmin
toimia keskenään, ja valvontaviranomaisen näkökulmastakin tätä hallintoa
yhdistetään. Tämä on tässä vaiheessa
hallinnon rakenteeseen liittyvää lainsäädäntöä.
Muilta osin mahdolliset muutokset tullaan esittelemään
erikseen eduskunnan päätettäviksi myöhemmin.
Asian valiokuntakäsittelyn yhteydessä on esitetty
epäilyjä siitä, että virastojen
yhdistäminen ja toimivallan laajennus aiheuttaisivat epäselvyyttä eri
viranomaisten toimivallan sisällöissä ja
päällekkäistä työtäkin
hallinnon eri tasoilla. Valiokunta toteaa, että tämä on
asia, joka tulee jatkovalmisteluissa ottaa huomioon. Senkin voi sanoa — tämänkin
lain yhteydessä — että valmisteluprosessi
on ollut nopea. Siellä on tehty hyvää työtä,
ja se työ, mitä on tehty, lähtee siitä, että vuoden
alussa tämä lupaviranomainen olisi hallinnollisesti
olemassa ja pystyssä, johtajat valittu ja organisaatiot
rakennettu. Varsinaisiin sisältöihin syvemmin
päästään myöhemmin.
Valiokunta pitää kansalaisten oikeusturvan
ja yhdenmukaisten toimintaperiaatteiden kannalta tärkeänä,
että laajat ja periaatteelliset sosiaali- ja terveydenhuollon
asiat käsitellään keskitetysti. Tämä on
yksi tämän koko laitoksen perustamisen tarkoitus.
Tähän tulee pyrkiä, ja tähän
valiokunta huomiota kiinnittää.
Keskusviraston sosiaalialan asiantuntemusta on tarkoitus toteuttaa
siirtämällä virastolle lääninhallituksista
11 virkaa henkilöineen. Valiokunta katsoo, että uudelle
virastolle säädettävien sosiaalihuollon
koordinaatiotehtävien ja aluehallinnon valvonnan ohjaustehtävien
sekä aluehallinnon mahdollisen työnjaon avulla
sosiaalihuollon valvontaa voidaan aluehallinnossa tehostaa ja helpottaa.
Tämä meidän mietintömme
ei ole yksimielinen. Täällä on vastalause,
joka liittyy siihen, tulisiko näitä lääninhallitusten
virkoja tähän uuteen perustettavaan laitokseen
siirtää vai ei. Mutta tämä on
ollut hallituksen pohjaehdotus ja asiantuntijakuulemistenkin jälkeen
pystyy sanomaan, ja niin kuin tässä mietinnössä on
todettu, että tällä nyt ainakin liikkeelle
tässä vaiheessa lähdetään.
Uusi lupa- ja valvontavirasto tulee pitämään rekisteriä terveydenhuollon
ammattihenkilöistä ja myös osasta sosiaalihuollon
ammattihenkilöitä. Tässä yhteydessä valiokunta
toteaa, että uuden keskusviraston perustaminen parantaa
myös edellytyksiä sosiaalihuollon henkilöstön
nykyistä kattavampaan rekisteröintiin. Tämä hanke
on ollut liikkeellä tässä maassa vuosia,
etten sanoisi vuosikymmeniä. Nimenomaan henkilöstön
piiristä on esitetty tätä toivetta, että vihdoin
viimein rekisteröintilainsäädäntö ulotettaisiin
myös sosiaalihuollon henkilöstöön,
tätä tässäkin yhteydessä toivottiin.
Me emme sitä muutosta tässä yhteydessä lähteneet
ajattelemaan, koska tässä ei menty sisältöihin,
ei tältä osin eikä muiltakaan osin. Valiokunta
katsoo, että sosiaalialan ammattihenkilöiden valvontaa
tulee parantaa myös ammatinharjoittamislainsäädäntöä kehittämällä.
Totean uudemman kerran, että pykälien osalta
tämä mietintö on yksimielinen, mutta
täällä on sitten vastalause, jonka vastalauseen
jättäjät tullevat esittelemään.
Se liittyy tämän hallituksen esityksen perusteluihin
liittyvään osaan.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Käsiteltävänä olevan
hallituksen esityksen keskeinen tavoite on koota sosiaali- ja terveysministeriön
alaiset kaksi valvontavirastoa yhdeksi lupa- ja valvontavirastoksi.
Tämä uudistuslinjaus sinällään
on erittäin kannatettava ja hyvä. Tavoite siitä,
että sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamalleja valvonnassa
ja lupaharkinnassa yhdenmukaistetaan, on hyvä. Kuten hallituksen
esityksessäkin todetaan, tarvitaan erityisesti sosiaalihuollon
puolelle selvästi enemmän ennakkovalvontaa, tehokkuutta
ja vaikuttavuutta.
Tarkoitus on, että uuteen virastoon siirtyy henkilöstöä lakkaavista
virastoista. Koska sosiaalihuollon sektorilla ei ole olemassa lakkautettavaa
keskusvirastoa, kuten terveydenhuollossa, toteutetaan henkilöstötarve
tältä osin siten, että lääninhallitusten
sosiaali- ja terveysosastoilta siirretään kyseisiin
tehtäviin henkilöitä, jotka ovat toimineet
uudelle virastolle säädettävissä tehtävissä aiemmin
aluehallinnossa. Tämä merkitsee aluehallinnossa
sosiaalihuollon ohjauksen ja valvonnan merkittävää alasajoa
ja niukkojen voimavarojen sirpaloitumista aiempaa useampiin viranomaisiin,
eikä menettely siten ole sosiaalihuollon asiakkaitten kannalta
oikeudenmukaista.
Vastustamme hallituksen esitystä, jonka mukaan lupa-
ja valvontaviraston perustamisen yhteydessä aluehallinnosta
vähennetään 11 virkaa. Lääninhallitusten
valvonta- ja ohjaustoimintaa tulisi päinvastoin vahvistaa
perusoikeuksien toteuttamiseksi sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tästä syystä aluehallinnon
virkoja ei tule siirtää uuteen virastoon, vaan
perustaa virastoon kokonaan uudet virat sosiaalihuoltoa koskeviin
tehtäviin.
Tästä syystä olemme esittäneet,
että valiokunnan mietinnön yleisperustelujen 4.
kappaleeseen lisätään seuraava virke:
"Aluehallinnon virkoja ei tule siirtää uuteen
virastoon, vaan virastoon tulee perustaa kokonaan uudet virat sosiaalihuoltoa
koskeviin tehtäviin."
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on oikein
hyvä. Siitä kirjoitettu mietintökin on
oikein hyvä, nämä kaksi sillä poikkeuksella,
että lakiesityksessä esitetään,
että 11 henkilöä lääninhallituksista
siirrettäisiin tämän perustettavan uuden
viraston pääkonttoriin Helsinkiin. Valiokunnan
mietinnössä ei oteta paheksuvaa kantaa tähän
asiaan, vaan osoitetaan sille jonkinasteista ymmärtämystä.
Kuten puheenjohtajakin mainitsi äsken, käsittelimme
aiemmin päivällä tarkastusvaliokunnan mietintöä ohjauksesta.
Siellähän korostettiin voimakkaasti erityisesti
lääninhallitusten valvonnan merkitystä.
Nyt tämä lakiesitys toimii täsmälleen
90 asteen kulmassa — jos vanhat trigonometriset muistikuvani
pitävät paikkansa — vastoin tarkastusvaliokunnan
perusteltua kantaa, ja siksi olemme tehneet tämän
esityksen. Kannatan ed. Anneli Kiljusen esitystä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan ulkopuolelta haluaisin todeta
sen, että tällä nyt perustettavalla uudella
virastolla on varmasti melkoinen kasa haasteita edessään,
ja tiedämme nämä valvonnan ongelmat.
Yksityisinä toiminnan harjoittajina on jatkuvasti uusia
pieniä yksiköitä vanhustenhuollossa,
-hoivassa sekä myös erilaisia perheyksiköitä,
joidenka toimintaperiaatteena on lastensuojeluun liittyvät
kysymykset.
Nämä ovat osoittautuneet varsin ongelmallisiksi.
Valvonta on ollut aika tavalla riittämätöntä,
ainakin vähäistä, ja ne tilanteet, jotka
ovat tulleet esille, ovat n olleet myös varsin negatiivisia: riittämätöntä ravintoa
vanhuksille yksityisissä hoivakodeissa jne. Eli tämä yksityistämisaalto, joka
nyt ryskyttää Suomi-laivaa, sisältää myös negatiivisia
asioita, kielteisiä kysymyksiä, ja niiden valvontavastuu
on sitten tällä virastolla. Ja ajatus siitä,
että lääninhallitusten voimavaroja heikennetään,
ei ole myöskään tämän
huolen kanssa linjassa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Näiden kahden sektoritutkimuslaitoksen, Teo:n
ja Sttv:n, yhdistäminen on tavallaan vaikeampi tehtävä kuin
tuo aikaisempi laki, jota käsiteltiin puoli tuntia sitten,
koska Teo:han valvoo ihmisiä ja sairaanhoidon struktuureja
ja Sttv taas valvoo aineita. Toivottavasti tämä onnistuu,
ja kaikki asiantuntijat, tässäkin meidän
kuulemamme, olivat erittäin samanmielisiä, että tämä tulee kyllä onnistumaan.
Niin kuin ed. Tiusanen sanoi, sosiaalihuollon valvonnan ottaminen
Teo:n piiriin on erinomaisen hyvä asia. Ja sitten, kun
me saamme tämän sosiaali- ja terveydenhuollon
hallintolain aikaan, niin silloin meillä on myöskin
semmoinen elin, joka pystyy tätä valvomaan. Omasta
puolestani en mitenkään pidä yksityisiä palveluntuottajia varsinkaan
palveluasumisen alalla millään tavalla vaarallisina,
ja nythän heille tulee myöskin valvonta. Meillä on
täksi nimeksi ajateltu Valvira.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuohon, mitä ed. Asko-Seljavaara
totesi, vastaan, että en minäkään
pidä sinänsä niitä vaarallisina,
vaan totean, että valvontatehtäviä on
aina enemmän ja enemmän, kun on tällaisia
pieniä, hajallaan olevia yksiköitä. Ja
kyllä pitäisi tietysti niitä kunnallisiakin
yksiköitä valvoa, kyllä sielläkin
on valvottavaa. (Ed. Asko-Seljavaara: Niitäkin pitää valvoa!)
Yleiskeskustelu päättyi.