Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Katainen mainitsi tämän
ongelman yhdessä vastauspuheenvuorossa, kun hän
totesi, että eräs syy finanssikriisiin on se,
että rahalaitosten johtajilla on ollut kohtuuttomia bonus-, optiojärjestelmiä ja
erilaisia palkkiosysteemejä. Kun monessa maassa nyt on
annettu tuo talletussuoja, niin on myöskin kytketty siihen
ehtoja. Suoja edellyttää, että nämä käydään
läpi ja puretaan. Kysyn:
Aikooko Suomen hallitus toimia samalla lailla, että selvitetään,
mitä kaikkia tämmöisiä kohtuuttomia
etuisuuksia on annettu, ja liitetäänkö niiden
poistaminen ehtona talletussuojaan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Kansainväliset esimerkit nimenomaan tämmöisistä kultaisista
sateenvarjoista tai ekstrabonuksista tai niiden kieltämisestä ovat
liittyneet semmoiseen tilanteeseen, että valtio on pääomittanut
pankkeja tai tehnyt joitakin merkittäviä toimenpiteitä nimenomaan
niin, että veronmaksaja on ollut aktiivisesti tukemassa
pankin pystyssä pysymistä. Minusta on silloin
kohtuullista, jos veronmaksajien rahoja käytetään
vaikkapa pääomittamiseen, ettei sen pääoman
tuottoa jaeta mitenkään erityisbonuksina. Se on
minusta oikeus ja kohtuus.
Suomessa tämänkaltaiseen pääomittamiseen ei
ole ilmennyt tarvetta. Me valmistelemme sen lainsäädännön,
jos semmoinen tarve joskus tulisi, enkä osaa sanoa, onko
meillä minkälaisia palkkiojärjestelmiä ylipäänsä ollut,
mutta erityisesti tilanteissa, joissa veronmaksaja osallistuu aktiivisesti
jonkin pankin tukemiseen, minusta reilut, avoimet pelisäännöt
pitää olla käytössä.
Bjarne Kallis /kd:
Puhemies! Aina, kun jonkunlainen talletussuoja tai sitoumus
joudutaan antamaan, ja aina, kun syntyy kriisi, käy niin,
että syyttömät joutuvat maksumiehiksi
ainakin osittain. Näin tulee myöskin käymään
Suomessa. Ja uudistan tämän kysymyksen. Te sanoitte,
että jos tarvetta on, ryhdytään selvittämään
ja mahdollisiin ehtoihin.
Miksi te ette voi antaa selkeää vastausta,
että ryhdytään siihen ja ollaan EU:ssa
aktiivisia, niin että koko EU:ssa ryhdyttäisiin
tällaisiin toimiin?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Osittain meidän aktiivisuutemme, mutta osittain,
totta kai, muidenkin aktiivisuuden takia tässä sunnuntaina
euroryhmän pääministereitten yhteisessä kannanotossa
nimenomaan otettiin tähän kantaa. Eli jos ja kun
eri maissa joudutaan käyttämään
toimenpiteitä, joilla nimenomaan veronmaksajien rahaa tilapäisesti
käytetään pankin tukemiseen, jotta se
pysyy pystyssä, jotta talletukset ovat suojassa ja jotta
ihmiset saavat velkaa ja saavat pidettyä asuntolainansa
pankissa, niin silloin on kohtuullista ja täysin oikein,
että johdon etuuksia rajoitetaan tai leikataan.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Me olemme tottuneet sanontaan "missä ongelma,
siellä tarvitaan EU:ta". Tämän kansainvälisen
finanssikriisin taustalla tietenkin on 1980-luvun rahamarkkinoiden
vapauttaminen, jonka seurauksena pääomaliikkeet
ovat siirtyneet suorista investoinneista lyhytaikaisiin siirtoihin.
90 prosenttia tänä päivänä pääomaliikkeistä on
lyhytaikaisia, huomattavalta osalta spekulatiivisia investointeja.
On syntynyt tämä virtuaalitalous, ovat syntyneet
veroparatiisit, erilaiset johdannaisjärjestelyt, hedge-rahastot
jne. Nyt on tämä vakava kysymys tietenkin esitettävänä.
Meillä on olemassa onneksi Euroopan unioni, jossa me olemme
mukana, koska näihin ilmiöihin me emme todellakaan
pääse kiinni suomalaisin toimin vaan yhteisin
eurooppalaisin toimin. Haluan nyt vakavasti valtiovarainministeriltä kysyä:
Mitä toimia Suomi on tehnyt nimenomaan unionissa esimerkiksi
veroparatiisijärjestelyjen purkamiseksi Euroopan unionin
alueella?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Tämä on meidän perinteinen
vaatimuksemme, että me tarvitsemme yhteiset pelisäännöt
pankkimarkkinoilla myös unionin sisällä. Meillä on
oikeastaan unionin sisällä yksi tai kaksi maata,
kaksi maata itse asiassa, joissa pankit toimivat erilaisten avoimuussääntöjen
nojalla kuin muut, ja tämä ei ole hyvä.
Me olemme tämän tuoneet toistuvasti esiin.
Mutta kysyjän laajempi kysymys tästä virtuaalitaloudesta,
erittäin suurista riskeistä, on asianmukainen.
Rehellisesti täytyy todeta, että mehän
olemme nauttineet tämän virtuaalitalouden hedelmistä nyt
monta vuotta, elikkä rahaa on tullut ovista ja ikkunoista
joka puolelle, mutta riskit ovat erittäin suuret. Riskit
ovat erittäin suuret, ja näin ollen me tarvitsemme
parempaa sääntelyä. Antaa sen virtuaalitalouden
tahkota veronmaksajille rahaa, mutta siinä meillä pitää olla varmuus,
ettei se hölmöile, niin kuin se tällä hetkellä on
tehnyt, ja siihen me tarvitsemme kansainvälistä parempaa
sääntelyä.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tässä on nyt syytetty vasemmistoa
siitä, että haluamme pysyvästi lisätä valtion
menoja, kun olemme esittäneet palveluita kansalaisille.
Minä nyt kysyisin, miksi te ette halua ottaa pysyviä tuloja
valtiolle. Eikö nyt olisi korkea aika ryhtyä uudelleen
perimään varallisuusveroa, eikö olisi
syytä vihdoinkin alkaa verottaa pääomatuloja
samalla tavalla kuin työtuloja eli progressiivisesti? Minkä takia
halutaan mahdollistaa ja halutaan edistää ja suosia
verokikkailua sillä, että pidetään
työtulot eri tavalla verotettuina kuin pääomatulot?
Milloin te haluatte valtiolle pysyviä tulolähteitä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Kukapa ei haluaisi pysyviä tulolähteitä, mutta
nuo teidän mainitsemanne keinot, pelkään pahoin,
ovat sellaisia, että jos me lähtisimme siitä ajattelusta,
että mahdollisimman korkea pääomavero
tuottaa mahdollisimman suuren tuoton, niin minä luulen
ja olen varma, että nämä pääomat
siirtyisivät Suomesta pois ja niiden tuotto yhteiskunnalle
ei olisi sitä, mitä te ehkä kuvittelette.
Tämä ei ole itse asiassa tämmöinen,
tai voihan tämä olla, ideologinen kysymys, mutta
jos sitä katsoo ilman mitään ideologiaa,
niin kannattaa katsoa hyvin pragmaattisesti.
Meidän ei kannata lypsävää lehmää myöskään
tappaa. (Ed. Pulliainen: Hyvä periaate!) Näin
ollen meidän pitää säätää nämä veroasteet sille
tasolle, että ne tuottavat, aivan samoin kuin tuloverojen
kohdalla vuodesta 1995 lähtien, kun tuloveroja on säännönmukaisesti
alennettu, niitten tuotto on puolitoistakertaistunut. Tässä on yksi
esimerkki palkkatuloverotuksen kohdalta, ja tätä samaa
logiikkaa meidän pitää aina katsoa myös
pääomatulojen kohdalla. Elikkä optimiverotaso,
sitä me haemme, ei mahdollisimman korkeata tai mahdollisimman
matalaa, vaan optimi, mikä maksimoi yhteiskunnallisen hyvän.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Moni kansanedustaja on kertonut saaneensa
viime viikkoina neuvoja, ettei finanssikriisillä saisi
elämöidä, ettei saisi lietsoa paniikkia
kuluttajiin ja sijoittajiin. Jopa suomalainen media on käsitellyt kriisiä etenkin
alkuviikkoina paljon varovaisemmin sanakääntein
kuin ulkomaiset kollegansa. Julkisen keskustelun varassa olevat
piensijoittajat ovatkin olleet eri asemassa kuin paremmin informoidut
finanssialan ammattilaiset. Moni on menettänyt ison osan
osakkeisiin sijoittamistaan säästöistä.
Kysynkin:
Miten piensijoittajan luottamus finanssimarkkinoiden läpinäkyvyyteen
ja julkisen keskustelun avoimuuteen palautetaan, sillä ilman
piensijoittajien rahoja myös finanssimarkkinat kuihtuvat?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Varmaan kansainvälinen lehdistö on
kirjoittanut räväkämmin ja suuremmin
kirjaimin ja suuremmin otsikoin, mutta se johtuu hyvin pitkälti
siitä, että monessa maassa tilanne on huomattavan
paljon vakavampi kuin se on Suomessa. Suomen taloutta haastetaan
nyt monella tavalla, mutta meillä ei ole pankkeja samalla
tavalla kaatunut, isoja pankkeja tai vakuutuslaitoksia, kuin Yhdysvalloissa,
Saksassa ja Britanniassa. Näin ollen totta kai uutisointikin
menee sen mukaan, mitä on tapahtunut.
Totta pitää puhua, ja tulevaisuutta pitää pystyä avoimesti
arvioimaan, miltä se näyttää,
mutta ei niin, että että meillä haettaisiin
ikään kuin viisaan mainetta sillä, että kunhan
kerrotaan mahdollisimman paha tarina, niin pessimisti ei pety koskaan.
Minusta meidän pitää olla mahdollisimman
avoimia ja kertoa, miltä tämä nyt näyttää,
kertoa myös ne hyvät asiat, joita meillä on suhteessa
johonkin muuhun. Tästä se luottamus tulee.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lähden liikkeelle 1990-luvun
alusta, jolloin meillä oli Suomessa pankkikriisi, jolloin työttömyys
lisääntyi, talous oli täydellisessä kaaoksessa,
ja tämä pankkikriisi oli nimenomaan kotikutoinen,
elikkä se lähti täältä meiltä Suomesta.
Nyt 2008 meillä on jälleen finanssikriisi
olemassa, mutta tämä on lähtenyt jostakin
muualta kuin meiltä täältä Suomesta.
Se on lähtenyt Amerikasta, ison valtameren takaa, josta
tietysti pärskeet loiskuvat ja näkyvät
myös täällä meillä Suomessakin,
ja siihen meidän pitää varautua. Me olemme
kuulleet, kuinka hallitus näillä omilla toimenpiteillään
on varautunut nimenomaan näihin asioihin. Olisin kysynyt
ministeri Kiviniemeltä:
Kuinka tarkka pankkitarkastus ja rahoitustarkastus meillä on
Suomessa, jos tätä asiaa verrataan esimerkiksi
Amerikkaan?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Voimme kyllä olla tyytyväisiä siihen,
että meillä rahoitustarkastuksen tila on hyvä,
ja se tulee myöskin ensi vuoden alusta paranemaan, kun
perustetaan finanssivalvonta, jossa vakuutusvalvonta ja pankkivalvonta,
rahoitusmarkkinoiden valvonta, yhdistyvät. Tämän myötä saamme
myös synergiahyötyjä ja pystymme tätä koko
integroituvaa alaa entistä paremmin valvomaan.
Mutta ei pelkästään riitä,
että tehdään kansallisia toimia valvonnan
entisestään parantamiseksi, vaan ennen kaikkea
se suurin ongelma tämänkin finanssikriisin syntymisessä on
se, että meillä ei ole ollut riittävän
hyvää kansainvälistä yhteistyötä.
EU-tasolla voimme olla kohtuullisen tyytyväisiä siihen,
mutta siinäkin on paljon parannettavaa. Mutta erityisesti
tähän maailmanlaajuiseen valvontaan ja yhteistyöhön
USA:n kanssa on jatkossa panostettava, ja nyt EU:n huippukokouksen
päätöksin tullaan erityisesti tähän
paneutumaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt ihmetellään aiheellisesti,
miten tämä finanssikriisi oli mahdollinen, miten
Wall Streetin pörssiaivot, maailman kirkkaimmat pörssiaivot,
olivat valmiita tekemään sen suuruisia tyhmyyksiä,
joista nyt koko maailma joutuu maksamaan. Jos pitää jokin
selitys hakea, niin se on mielestäni väärin
viritetyt kannustinjärjestelmät. Kun sataa miljoonabonuksia
ja miljoonaoptioita liian kovasta riskinotosta, ja kun riskin realisoituessa
itse asiassa veronmaksajan piikkiin kaadetaan ongelmat, niin tämä on,
jos yksi selitys pitää hakea, mielestäni
paras selitys siihen, mitä on nähty. (Ed. Jaakonsaari:
Tervetuloa joukkoon!)
Täällä kysyttiin mahdollisuuksista
puuttua näihin tällaisiin väärin
viritettyihin kannustinjärjestelmiin. Arvoisa hallitus,
jo talletussuoja on eräänlaista tukea pankeille.
Veronmaksaja takaa, ihmiset uskaltavat tallettaa rahansa, ja tämän vuoksi
kysyn esimerkiksi ministeri Kiviniemeltä, joka vastaa pankkien
valvonnasta:
Eikö Suomessakin voitaisi Ratan kautta aktiivisesti
ja tietysti unionitasolla myös muutoin (Puhemies: Minuutti
on kulunut!) ajaa sitä, että tämmöiset
väärin viritetyt kannustinjärjestelmät saataisiin
heitettyä historian romuläjään?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tietenkin täytyy muistaa, että meidän
pankkisektorimme on edelleen vakavaraisessa ja hyvässä kunnossa,
ja täällä väärin viritetyt
kannustinjärjestelmät eivät ole johtaneet
sellaiseen tilanteeseen kuin muualla maailmassa.
Mutta aivan relevantti kysymys on se, pitäisikö Suomessakin
katsoa näitä kannustinjärjestelmiä juuri
tästä näkökulmasta, että talletussuojarahaston
(Ed. Zyskowicz: Pitäisi ja estää seuraava
kriisi!) kautta sitten kuitenkin viimekätisesti suomalainen
veronmaksaja on se takaaja, mutta ensisijaisesti tietenkin se takaaja
on talletussuojarahastot eli pankit yhdessä. Mutta olen
ed. Zyskowiczin kanssa samaa mieltä siitä, että näitä EU-päätöksiä seuraten
on myös meillä Suomessa tähän
puoleen jatkossa entistä tiiviimmin kiinnitettävä huomiota.