3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi varainsiirtoverolain
muuttamisesta
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! On todella omituinen jo pitkään
jatkunut olotila, että kiinteistön vastikkeellisesta
luovutuksesta maksettava varainsiirtovero on olennaisesti korkeampi
kuin osakkeiksi muodostetusta kiinteistöstä vastikkeellisessa
luovutuksessa maksettava varainsiirtovero.
En sinänsä tietenkään pidä huonona
sitä, että esimerkiksi asunto-osakeyhtiöitten
vastikkeellisen luovutuksen varainsiirtovero on tänä päivänä 1,6
prosenttia, mutta ero kiinteistöjen luovutuksesta perittävään
4 prosentin varainsiirtoveroon on kohtuuton. No, nyt voi tietysti
sanoa, että hallitus lähentää näitä veroja,
kun se nostaa 2 prosenttiin tämän osakkeitten
siirroista perittävän varainsiirtoveron, ja tietysti
näin onkin. Se vain tapahtuu väärään
suuntaan.
Toivoisin, että seuraavassa vaiheessa, ehkä jo tämän
käsittelyn yhteydessä, voitaisiin laskea tätä kiinteistöjen
varainsiirtoveroa ja tällä tavalla yhdenmukaistaa
nämä verot. Se olisi tehtävä pikimmiten,
ja nimenomaan kun on kysymys ihmisten asumisesta ja hyvin ratkaisevasta
asiasta ihmisen elämän kannalta, kun omakotitalokiinteistön
ostava joutuu maksamaan korkeamman varainsiirtoveron kuin asunto-osakeyhtiön
osakkeen ostava.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tulin tänne pönttöön
puhumaan oikeastaan sen takia, kun tässä on hallitus
tehnyt hyvin merkittäviä keskittämislinjauksia
muun muassa varuskuntaverkon osalta ja sotilaat ovat monesti semmoinen
väestöryhmä, että heidät
pakkosiirretään. Heidän on vaihdettava
paikkakuntaa, ja juuri kun ovat ehtineet hankkia asunnon tietyltä paikkakunnalta
ja maksaa siitä varainsiirtoveron, entisen leimaveron,
heidät pakkosiirretään. Tämä on
aika kohtuutonta yhtä väestöryhmää kohti,
ja sen takia loppuviikosta on allekirjoitettavana lakialoitteeni,
jossa pakkosiirrettävien sotilaitten ja miksei myös
siviilienkin osalta tähän voitaisiin tehdä muutos.
Minun ymmärtääkseni tämä on
valtiontalouden kannalta aika pieni asia, ja toivon, että tälle
löytyy myös oikeasti kannatusta.
Se, minkälaiset vaikutukset tällä asunto-osuuskunnan
ja asunto-osakeyhtiöitten varainsiirtoveron nostolla on,
on aika vaikea arvioida. Tosiasiahan tänä päivänä on
se, että elämme taantumassa ja rakentaminen myös
Suomessa on varsin hiljaista ja näyttää hiljenevän
entisestään. On iso riski tietysti, että se
hiljenee tämän johdosta entisestään
ja asuntojen kysyntä hiipuu, ja kun muistetaan se, että hallitus
on lähes toimettomana ollut myös sosiaalisen asuntotuotannon
tukemisen osalta — siellä ovat niin sanotusti
näkemyserot niin mittavia, että niihin tavoitteisiin, joihin
hallitusohjelmassa ja kehyksissä on ilmoitettu, että tulisi
päästä, ei päästä lähellekään — tilanne
on hyvin haastava. Samanaikaisesti tämä keskittäminen
näyttää hallituksen taholta jatkuvan.
Onko niin, että osa ihmisistä jää ilman
kattoa pään päälle, vai mikä tässä tämä totuus
on?
Järkevää olisi ollut se, että tätä 4
prosentin ja 1,6 prosentin varainsiirtoveroa olisi entisestään lähennetty,
ja tämä 4 prosentin pienentäminen olisi
ollut oikea suunta. Se olisi antanut tulevaisuudenuskoa myös
omakotitalojen rakentajille ja sitä kautta varmaan olisi
ollut perusteltu näkökulma.
Mutta kaiken kaikkiaan esitykseni siitä, että varainsiirtoverosta
luovuttaisiin pakkosiirtojen osalta ja mahdollistettaisiin se, että ihmiset
voisivat hankkia uuden asunnon niiltä paikkakunnilta, jonne
on pakko siirtyä, on minusta perusteltu näkökulma.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Erinomaisia ajatuksia niin edustajalta Kiviranta
kuin edustajalta Reijonen. Tämän esityksen aika
nopean selauksen pohjalta aivan muutama huomio.
On tietysti aivan selvä asia, että tämän
lakiesityksen muutoksella nostetaan, totta kai, asuntojen ostokustannuksia,
mutta ehkä pitkällä juoksulla kuitenkin
tämä etenee niin, että tällä ei
mitään hirvittävän suurta vaikutusta
asuntokaupan kokonaisvolyymiin ole. Mutta kun nyt varainsiirtovero
nousee esityksen esittämällä tavalla
ja samaan aikaan myös pienennetään asuntolainojen korkovähennysoikeutta,
niin totta kai näillä on tietynlaisia yhteisvaikutuksia
ja nimenomaan kielteisiä yhteisvaikutuksia kiinteistökauppaan jollakin
aikatähtäimellä. Kuvittelisin näin,
että epäilemättä tämä tulee
myös lisäämään vuokra-asuntomarkkinoita,
mikä vastaavasti taas nostaa vuokran tasoja, ja totta kai
se vaikuttaa esimerkiksi kiinteistösijoittamiseen omalla
tavallaan.
Nopeasti ajatellen tämä osakkeisiin liittyvän velkaosuuden
huomioiminen tuntuu aika lailla kohtuuttomalta. Se korottaa verotasoa
ja taitaa kyllä myös käytännössä olla
aika iso ongelma itse asiassa siinä kaupantekohetkellä tavalla,
jota tässä lakiesityksessä ei itse asiassa
ole huomioitu juuri millään tavalla. On selvää,
että myös tämän huomioiminen
vaikuttaa itse rakentamiseen.
Esityksessä mietityttää myös
se, että tämä toisi eri sijoituskohteet,
asunnot, kiinteistöt kontra muiden alojen sijoitusosakkeet,
erilaisen kohtelun piiriin. Siitä tietysti tulee sitten — ihan
loppuun, puhemies — ajatus mieleen, että onko
verotus tämän muutoksen jälkeen enää neutraali
eri kohteille. Kaiken kaikkiaan tällä hetkellä,
tällä lukemisella, tunnustan, että tämä lakiesitys
on hiukan huonosti valmisteltu.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tätä voi tietysti monelta
kantilta tarkastella. Jos hallituksen tavoitteena tässä on
se, että yritetään estää tai
ehkäistä ihmisiä muuttamasta kotipaikkakunnalta
toiselle paikkakunnalle, jos hallitus tuo työtä ihmisille
niin, ettei heidän tarvitse muuttaa, niin eihän
tällainen esitys niin hirveän paha olisi.
Nyt kuitenkin monet hallituksen toimet merkitsevät
täsmälleen päinvastaista kehitystä.
Ne pakottavat ihmisiä muuttamaan silloinkin, kun järkevästi
olisi itse asiassa sieltä läheltä työtä muutoin
järjestettävissä. Kun näin on,
niin tässä tilanteessa se ratkaisu, mistä tässä on
kysymys, että asumisen kustannuksia ollaan lisäämässä ennen
kaikkea niille, jotka monta kertaa juuri pakon edessä joutuvat
muuttamaan, on kyllä aika kyseenalainen ratkaisu.
Kun minä katson vasemmistoon — sieltä ei ole
ketään nyt paikalla: monesti siellä on
ymmärretty, kuinka ikävä asia se on,
jos asumisen kustannukset nousevat, mutta siellä ei taida
olla tällä hetkellä yhtään
edustajaa paikalla. Tämä on syytä pöytäkirjoihin
tässä yhteydessä todeta ja vielä toistaa
se, että perusteet, jotka Eero Reijonen täällä toi
esille, ovat vahvoja osoittamaan ja todistamaan sen, että tässä tilanteessa
näin päin näitä varainsiirtoveroja
ei olisi pitänyt muuttaa, mieluummin sitä 4 prosentin
verokantaa laskea kuin tätä nostaa.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä edustaja Reijosen
tulossa oleva lakialoite, jossa Puolustusvoimien pakkosiirrettäviä henkilöitä koskeva
asunnon varainsiirtovero muuttotilanteessa ehdotetaan poistettavaksi,
on aloite, joka ansaitsee lämpimän kannatukseni,
ja tulen sen varmasti allekirjoittamaan. Tässä yhteydessä olisi
varmasti hyvä pohtia, onko muita vastaavia tilanteita kuin
Puolustusvoimissa, niin että tämä valmistelu
tehtäisiin mahdollisimman kattavasti. Uskon edustaja Reijosen
kykenevän siihen.
Keskustelu päättyi.