Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Kymmeniätuhansia suomalaisia yksityisautoilijoita on
joutunut maksamaan vuosina 2002—2005 EU:n alueelta tuoduista
käytetyistä autoista arvonlisäveroa.
Valtio on palauttanut veron vuodesta 2006 lähtien maahantuoduista
käytetyistä autoista. Korkeimman oikeuden mukaan
valtion olisi täytynyt hyvittää myös
aiemmin perittyjä veroja yhteensä jopa 70 miljoonaa
euroa. Käräjäoikeuksissa on vireillä lukuisia
korvaushakemuksia näistä laittomasti perityistä veroista. Tuoreimmassa
tapauksessa valtio tuomittiin maksamaan vahingonkorvausta vajaat
3 000 euroa, mutta kantajan oikeudenkäyntikulut
olivat yli 17 000 euroa, ja nämä hän
oikeuden päätöksellä maksaa
itse. Kysyn asianomaiselta ministeriltä: aikooko hallitus
palauttaa väärin perustein perityt maksut, sekä onko
oikein, että valtiota vastaan oikeutta käynyt
ja voittanut joutuu maksamaan näin paljon oikeudenkäyntikuluja?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Suomessa on aiemmin tuontiautoista peritty
veroa, joka myöhemmin todettiin EU-lainsäädännön
vastaiseksi. Se oli kuitenkin tuolloisen Suomen lainsäädännön mukainen
vero. Verotusta muutettiin vuonna 2009 ja silloin takautuvasti myös
muutettiin kolmen vuoden ajalta verotuspäätökset
eli ne oikaistiin. Tämä on mahdollista verolainsäädännön
sisällä, siellä tuo vanhenemisaika on
kolme vuotta.
Nyt todellakin korkein oikeus teki kesällä ratkaisun,
jonka mukaisesti myös tätä vanhemmasta
autoverotuspäätöksestä valtio
osoitettiin vahingonkorvausvelvolliseksi, eli tätä vanhemmissa
tapauksissa sovelletaan nyt vahingonkorvauslainsäädäntöä.
Meillä on tällä hetkellä oikeudessa
vireillä useita tähän liittyviä tapauksia,
ja nyt haetaan ratkaisua siihen, mistä saakka tämä ikään kuin
korvausvelvollisuus katsotaan alkaneeksi eli kuinka pitkältä ajalta
valtio olisi vahingonkorvausvelvollinen. Näitä ikään
kuin entisen lainsäädännön mukaan
tehtyjä verotuspäätöksiähän on
tehty noin 100 000 kappaletta.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tuontiautojen verotuksen lisäksi
auton omistajaa rasitetaan monenmoisilla vitsauksilla, kuten autoverolla,
kalliilla ajokortilla ja huonokuntoisilla teillä. Lisäksi
240 000:ta moottoripyöräilijää uhkaillaan
pakollisella katsastuksella. EU suunnittelee pitkällä tähtäimellä ajoneuvojen
verotukseen liittyvää yhtenäistä veropolitiikkaa.
Ensi vaiheessa kohteeksi otetaan henkilöautot. Yksi puhutuimmista
vaihtoehdoista on autoilun verotuksen siirtyminen kilometripohjaiseksi
satelliittiseurannan avulla. Suomalaisen auton arvo suorastaan kaksinkertaistuu,
kun 90-luvun alusta peräisin olevaan isoisältä perittyyn
sorateiden rakettiin asennellaan satojen eurojen edestä Brysselin huippuelektroniikkaa.
Kysynkin liikenneministeriltä: kannatatteko satelliittipohjaista
autoilun verotusta, ja jos, niin miten varmistatte yksityisyydensuojan
toteutumisen satelliittipaikannuksessa?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Edustaja nosti esille kysymyksen, joka
on meillä parasta aikaa selvityksen alla ihan hallitusohjelman
kirjauksen mukaisesti. Tavoitteena on tutkia, onko Suomeen rakennettavissa
oikeudenmukainen ja älykäs liikennejärjestelmä ja
liikenteen verotus, ja sitä työtä tehdään
tällä hetkellä Ollilan johtamassa työryhmässä.
Työ valmistuu joulukuussa, ja työryhmäraportti
luovutetaan minulle muistaakseni 16. päivä joulukuuta,
jonka jälkeen voimme käydä hyvin vakavaa
ja ansiokastakin keskustelua itse siitä työryhmätyöstä,
joka on valmistunut. Itsessään koko kehitys varmasti
eurooppalaisessa järjestelmässä tulee
menemään siihen, että entistä enemmän
ajoneuvot ovat älykkään järjestelmän piirissä.
Työryhmätyön yhtenä osiona on
ollut selvittää toimenpiteitä siihen
suuntaan, että järjestelmä on tietoturvaltaan
ja yksilönsuojaltaan sellainen, että se voidaan
toteuttaa ihmisten oikeuksien vaarantumatta.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Autoveron lisäksi kallis on
myös ajokortti. Liikenneministeri on palauttanut ajokorttilain
uudelleen valmisteluun ainakin opetusluvan osalta. Kysyn ministeriltä:
onko tarkoitus avata vain opetuslupa-asia, vai onko valmistelussa
nostettu esiin myös teoriaopetuksen järjestämismahdollisuus
kouluissa ja kansalaisopistoissa? Kysymykseni koskee ammattikuljettajien
EU-direktiivin edellyttämää jatkokoulusta
myös. Asia hiertää erityisesti osa-aikaisia
kuljettajia, jotka ovat liikennöinnin ja kuljetusten sujuvuuden
kannalta erittäin tarpeellinen aikakapeikkoja täydentävä ammattiryhmä.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa puhemies! Toinen tärkeä kysymys.
Ajokorttiuudistus tehdään kaksivaiheisena. Tavoitteena on
nyt saada lakiesitys opetusluvan osalta marraskuussa tänne
eduskuntaan, ja sitten jatkona olen nimittänyt virkamiestyöryhmän,
jonka tehtävänä on käsitellä ajokoulutusta
ja ammattipätevyysopetusta sekä arvioida opetus-
ja tutkintovaihtoehtoja ja kehittämismahdollisuuksia. Tässä työssä tehdään
yhteistyötä opetus- ja kulttuuriministeriön
kanssa myös katsoen kaikki erilaiset mahdollisuudet lävitse.
Työ käynnistyy nyt kaikkinensa lokakuussa, ja
sen pitäisi olla valmista sitten ensi vuoden helmikuun
lopussa.
Olen halunnut lähteä siitä, että katsomme
läpi koko sen järjestelmän ja erityisesti
ammattipätevyyskysymykset, jotta me voisimme tulevina vuosina
turvata riittävän määrän
osaavia kuljettajia meidän raskaassa liikenteessä.
Tällä hetkellä se on oikea huolenaihe
siitä, että me saamme kuljettajat riittämään
ja nimenomaan ammattitaitoiset ja osaavat, pätevät
kuljettajat.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Väärien ja ongelmallisten
veropäätösten ohella autoilijoita rangaistaan
myös kehnoilla teillä. Tiestön kunnossapidon
korjausvelka on jo peräti kahden miljardin euron luokkaa,
ja nykymäärärahoilla tilanne aina vain
pahenee. Hallitus unohtaa, että teiden kunnossapidon laiminlyönti
johtaa ennen pitkää tien kalliiseen peruskorjaukseen.
Asiantuntijat ovat laskeneet, että yhden euron säästö vikapaikassa
aiheuttaa kolmen euron vahingon.
Mielestäni tästä syystä painopisteen
pitäisi olla teiden kunnossapidossa. Me toki tiedämme, että rahaa
on niukalti. Siksi kysyn ministeriltä: olisiko tässä tilanteessa
taloudellisesti järkevää tinkiä jopa
uuden rakentamisesta, jotta olemassa oleva tiestö säilyisi
jotenkuten ajokelpoisena?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Nykyinen istuva hallitus on tehnyt
linjauksia sen eteen, että jatkossa, tulevina vuosina painopistettä tullaan
siirtämään nimenomaan perusväylänpitoon
ja perusväylänpidon rahoitukseen.
Tällä hetkellä tilanne on tietysti
myös se, että meillä on edelleen isompia
hankkeita jonossa, joita kannattaa toteuttaa ihan jo senkin takia,
että Suomen kilpailukyky ja turvalliset kuljetukset maanteillä pystytään
hoitamaan. Mutta käytännöllisesti katsoen
tällä hetkellä ollaan siinä elämäntilanteessa,
että kun meillä on se korjausvelka olemassa, niin
ilman radikaaleja toimia me emme pysty sitä korjausvelkaa
hoitamaan, ja sehän tarkoittaa sitä, että meidän
täytyy rahoitusta tulevina vuosina keskittää nimenomaan
perusväylänpitoon, olemassa olevan infran kuntoonlaittoon
ja hoitamiseen. Siitä on alustavat päätökset
tehty, ja toivoisin, että tulevat hallitukset myös
pitävät sitten niistä kiinni ja viedään
eteenpäin sitä prosessia, että meidän
olemassa olevat väylät ovat ne ykköset
ja ne ensisijaisesti hoidetaan.
Iso kysymys tällä hetkellä on se,
löydämmekö me riittävästi
tulevina vuosina rahaa meidän päällysteiden
kuntoonlaittoon. Mikäli päällysteissä perusväylänpidon
puolella ei ole tarpeeksi rahaa, niin se tarkoittaa pidemmällä aikavälillä sitä,
että päällysteet romuttuvat, (Puhemies
koputtaa) tiepohja alkaa pettää ja sen jälkeen
kustannukset tien hoidossa ovat paljon isommat kuin tänä päivänä.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Yhteisöjen tuomioistuin huomautti
Suomea ensimmäisen kerran laittomasta ja tuontiautoja syrjivästä arvonlisäverosta
19.9.2002. Eduskunta on tehnyt 2009 niin sanotun palautuslain, jolla
nämä laittomat verot palautettiin 2006:een saakka.
Olisiko yksi mahdollisuus eduskunnan korjata tätä 2009
säädettyä palautuslakia siten, että palautus ulotettaisiin
päivämäärään
19.9.2002, jolloin yhteisöjen tuomioistuin huomautti ensimmäisen kerran
Suomea?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Verotuskysymykset luonnollisesti kuuluvat
valtiovarainministerille, mutta koska itse olen vastuussa tulliasioista
ja Tulli on käytännössä hoitanut
näitä verotuskysymyksiä, niin siksi vastaan
tähän kysymykseen.
Tulli on todellakin koko ajan toiminut Suomen lainsäädännön
mukaisesti, ja vuonna 2003 Suomen lainsäädäntöä jonkin
verran muutettiin, mutta sen jälkeen tuomioistuimessa todettiin, että muutos
ei ollut riittävä, ja vuonna 2009 Suomen verolakia
muutettiin, ja silloin oikaistiin kolmelle vuodelle verotus samalla
takautuvasti, mikä on mahdollista. Lainsäädännön
mukaisesti on EU:ssakin ikään kuin yleisesti omaksuttu
toimintalinja.
Nyt todellakin oikeus on tehnyt päätöksen
siitä, että tuo ikään kuin korvausvelvollisuus
vahingonkorvauksen muodossa tulisi myös tätä aikaisemmille
tapauksille, ja nyt haemme nimenomaan oikeudesta vielä linjausta
siitä, mihin saakka tuo vahingonkorvausvelvollisuus voisi ulottua
ja mistä se katsottaisiin alkaneeksi ja mihin se katkeaisi.
Ei ole oikeusvaltioperiaatteenkaan näkökulmasta
täysin ongelmatonta, jos nyt lähdettäisiin
säätämään erityislainsäädäntöä,
jolla jopa kymmenen vuoden takaista verotusta lähdettäisiin
muuttamaan.
Eli silloin vuonna 2009 tehtiin se linjaus, että kolmen
vuoden taakse ulotettiin tuo verotuksen oikaisu, mutta nyt olemme
valmistautuneet siihen, että tulemme maksamaan vahingonkorvauksia
oikeuden päätöksen mukaisesti, ja Tulli
on antanut tästä ohjeen autoja ennen 2006 Suomeen tuoneille,
että Tullille voi tehdä (Puhemies koputtaa) tästä ilmoituksen
ja näitä käsitellään
sitten ikään kuin hallintolain näkökulmasta,
että oikeudesta saakka ei tarvitse lähteä hakemaan
sitten vahingonkorvausta.
Eli kun saamme oikeuden tulkinnan, niin silloin hallintopäätöksenä Tulli
voi tuon maksatuksen hoitaa.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Maaseudulla liikkuminen kallistuu koko ajan
lisää ja lisää. Meille syrjempänä näyttää siltä,
että kohta meillä ei olisi varaa kulkea enää millään.
Nytten kun käyttömaksua esitetään,
että maaseudulla se olisi 3 senttiä, kaupungissa
6 senttiä, niin eihän se ole ollenkaan tasapuolinen tilanne
olemassa tällä hetkellä. Meillä ei
ole käytössä julkisia kulkuneuvoja, ja
sitten puhutaan vielä vihreistä arvoista, ympäristölle
haitallisista tuista ja kaikkea muuta, että dieselkin on
yleensäkin halvempaa.
Mutta minäkin haluan nyt kysyä sitten: onko tällä politiikalla
tarkoitus tyhjentää maaseutu kokonaan, saada maaseudun
ja syrjäseudun ihmiset pois, asumaan taajamiin, kun näyttää siltä,
että liikkuminenkin tehdään siellä niin
kalliiksi?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Tulen itsekin sieltä syvältä maaseudulta
ja olen seurannut tätä kehitystä viimeisen
20 vuotta. Kehitys on ollut sellainen, että väki
on siirtynyt kaupunkeihin ja asutuskeskuksiin, niin että ei
voi ehkä sanoa, että tämä hallitus olisi
ollut toisiansa kummempi. Kehitys jatkuu sitä myötä,
missä on ihmisten työt, missä on ihmisten
elämismahdollisuudet, mutta se kehitys on aidosti ollut
pitkä — ja tietysti valitettava. Toivoisin itse,
että Suomessa olisi asutusta ja elämää tulevina
vuosina ihan kaikkialla pohjoisen perukoita myöten.
Täytyy korostaa edustaja Maijalalle sitä,
että ei ole esitetty, ei ole mitään valmista
esitystä mistään maksuista tai järjestelmästä,
kun työryhmätyö valmistuu vasta joulukuussa
2013, ja tietojeni mukaan me elämme tämän
vuoden lokakuuta vasta. Työryhmä tekee työtä vielä kaksi
kuukautta, ja muistaakseni 16.12. on työryhmätyön
luovuttamispäivä, joten toivon, että annettaisiin
sille työryhmälle aika tehdä työnsä valmiiksi
ja käytäisiin sitten keskustelua niitten faktojen
pohjalta, mitä ryhmä on puolentoista vuoden aikana aikaiseksi
saanut.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Kyllönen totesi,
että maaseudulla elämisen mahdollisuudet vaikuttavat,
voiko siellä elää, ja näin totisesti
on. Siihen vaikuttaa myös eräänä elämisen
mahdollisuutena se, miten pääsee liikkeelle. Viime
aikoina teidän tekemänne uudistukset eivät
totisesti ole edesauttaneet tätä liikkeelle pääsyä.
Onko teidän mielestänne reilua, että mopokortti,
joka on ainut kulkuväline nuorelle ihmiselle päästä harrastuksiin
harvaan asutulla alueella, maksaa 600—700 euroa? Onko teidän
mielestänne reilua, että ajokortin hinta on 2 500
eurosta ylöspäin?
On hienoa, että otitte varteenne sen asian, (Puhemies
koputtaa) että opetusluvilla ajaminen halpenee tulevaisuudessa.
Toivon, että kuuntelisitte kansalaisia ettekä ajo-opetuksen
järjestäjiä näissä muissakin
asioissa.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa puhemies! Voin sanoa, että ei ole reilua,
ja voin sanoa senkin, että tämä uudistus
ajokortin osalta tehtiin edellisen hallituksen kaudella, lähdettiin
liikkeelle vuonna 2010. Sen takia allekirjoittanut on seurannut
tätä uudistusta erityisellä tarkkuudella,
koska voimaantulo oli säädetty allekirjoittaneen
toimikaudelle. Kuten sanoin, ei ole todellakaan reilua. Hintataso
on noussut sellaiseksi, että tavallisella kansalla ei ole
sitä ajokorttia enää varaa hankkia, ei
mopokorttia eikä autokorttia. Sen takia täytyy
tehdä töitä sen eteen, että meidän
järjestelmä muokataan sellaiseksi, että kaikilla
kansalaisilla on siihen mahdollisuus, ja nimenomaan järkevällä tavalla
liikenneturvallisuus muistaen. Mutta kun käydään keskustelua
siitä, että syyllistämme täällä toisiamme,
kuka on tehnyt mitäkin, niin lähtisin ennemminkin
siitä, että korjataan niitä virheitä ja vahinkoja,
mitä on tehty, ja syyttelyn aika on ehkä joskus
sitten, kun niitä asioita on oikeasti tekemättä ja
jätetty hoitamatta.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Palaisin alkuperäiseen kysymykseen
ja siihen oikeudenkäyntiin ja siihen poikkeukselliseen
piirteeseen, että kansalainen — niin tässä kuin
itse asiassa täällä kerrotulla tavalla
useissa muissakin näissä autoveropäätöksissä — on
lopulta aika pitkällistenkin valitusprosessien jälkeen
voittanut jutun, ja siitä huolimatta tuomioistuin katsoi ikään
kuin olisi tasavertaisista partnereista kysymys ja velvoitti jutun
voittaneen yksittäisen kansalaisen maksamaan myös
valtion oikeudenkäyntikuluista osan.
Kysyisin asianomaiselta ministeriltä: Eikö tässä olisi
paikka valtion luopua näistä vaateista? Tällaisessa
asetelmassa, jossa iso valtio on yksittäistä kansalaista
vastassa, oli sitten kysymys mistä asiasta tahansa, tai
varsinkin näin hyvin tunnetusta asiasta, jossa lopulta
valittajat ovat selättäneet valtion useissa eri
oikeuskysymyksissä, eikö olisi hyvää hallintoa
ja oikeudenmukaista johtajuutta, että tässä sinänsä voitetussa
jutussa kuitenkin luovuttaisiin näiden oikeudenkäyntikulujen
perimisestä? (Timo Soini: Aivan oikein!)
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Luonnollisesti hyvin varovainen pitää olla
silloin, kun oikeuden ratkaisuja ryhtyy arvioimaan. Eli otamme varmaan tämän
nyt evästyksenä ja arvioimme tämän
pohjalta hallituksena tilannetta.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen taannoiset autoveropäätökset
ovat romahduttaneet autokaupan Suomessa. Norjassa sen sijaan Tesla
Motorsin valmistama sähköauto nousi hiljattain
maan myydyimmäksi henkilöautoksi. Norjassa pysäköiminen
ja lauttamatkat ovat sähköautoille ilmaisia ja
lisäksi sähköautolla saa ajaa bussikaistalla.
Sähköautot on myös vapautettu arvonlisäverosta,
tienkäyttöverosta sekä tietulleista.
Norjassa on myös rakenteilla 80 prosenttia teistä kattava
sähköautojen pikalatauspisteiden verkosto, jonka
avulla autonsa voi alkuvaiheessa ladata ihan ilmaiseksi. Kysynkin
vastaavalta ministeriltä: aikooko hallitus ottaa käyttöön
Norjan kaltaisia tukitoimia sähköautojen myynnin
edistämiseksi ja sitä kautta vähentää Suomen
riippuvuutta fossiilisista polttoaineista?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vastaava ministeri näyttää olevan
pääministeri. Olkaa hyvä.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Norjasta on varmaan paljon opittavaa.
En tunne nyt ihan tarkkaan ottaen Norjan autoverokäytäntöä,
mutta Suomessa autovero on tältä osin, veikkaisin,
Euroopan yksi paras. Eli meillähän sähköautoissa
on ainoastaan hyvin pieni perittävä vero sen takia,
että meidän verotuksemme autoissa menee päästöjen
mukaan. Tämä uudistus tehtiin muutama vuosi sitten,
ja siinä tarkoituksena oli nimenomaan lähteä siitä, että emme
valitse voittavaa, parasta teknologiaa, mutta valitsemme sen, että verotus
on matalampi niissä autoissa, joissa päästöt
ovat pieniä, ja silloin sähköautoissa
on vain pieni fiskaalivero, eli sitä veroa peritään
vain budjettisyistä, mutta se on hyvin hyvin pieni verrattuna
vaikkapa isoihin bensa-autoihin.
Kun en tiedä, miten verrata Norjan näitä käytäntöjä,
mitä mainitsitte, Norjan autoverokäytäntöön,
en osaa ihan vastata, kumpi on kilpailukykyisempi, mutta varmasti
kannattaa ottaa oppia parhaista sähköautomaista.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä keskusteltiin autoverotuksesta, myös
ajokortin hinnasta. Tuosta ajokortin hinnasta olisin itse vielä ottanut
keskusteluun osaa, kun minusta se on meidän nuorten maksettava. Useimmiten
kuitenkin liikennekortti halutaan saada heti silloin 18-vuotiaana,
ja keskiarvo 2 500 euroa ajokortin hinnassa on kestämätön. Olen
iloinen, että Kyllönen on tekemässä uudistusta
tähän itseopetukseen, mutta eihän kaikilla siihen
ole mahdollisuutta, ja ajokortin hinta 2 500 on kestämätön.
Kuitenkin liikenneturvallisuuden pitäisi olla ihan jokaisen
perussivistyksessä ja oikeutena, ja pyörällä liikutaan
kaupungeissa liikenteen keskellä. Olisiko mahdollisuus ajatella
tällaista yhteistyötä koulutoimen kanssa, että meillä nyt,
kun nuorison oppivelvollisuus kasvaa seitsemääntoista
vuoteen, niin se viimeinenkin vuosi saataisiin siihen, että nuoret
valmistuvat ja opetetaan heille vaikkapa edes tuo teoriaosuus, jolloin
saataisiin nuorille teoriaosuus sieltä ja sitten vaikka
näistä yksityisistä autokouluista ajo-opetus?
Tämä menee kahden ministeriön hallinnonalalle,
mutta toivon, että hallituksella on yhteistyökykyä tällaisissakin
asioissa edetä.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Koska ministerit Kyllönen
ja Kiuru ovat edistyksellisiä ja toimeliaita naisia, niin
me olemme jo rysäyttäneet tämän
virkamiestyöryhmän töihin, elikkä lokakuussa
tätä vuotta, tätä kuluvaa kuukautta,
on käynnistynyt työryhmätyö,
jossa LVM ja OKM hyvässä yhteistyössä veivaavat
uudenlaista toimintamallia. Varmasti monenlaista vaikeutta, haastetta
eteemme tulee, mutta olemme ajatelleet, että vajaassa viidessä kuukaudessa
saataisiin sellainen toimintamalli käsiin, jota pystyttäisiin
sitten lähtemään viemään
eteenpäin myös lainsäädännöllisesti, mutta
tavoite on porukalla OKM:n kanssa tehdä hyvässä yhteistyössä esitykset,
jotka veisivät eteenpäin myös liikennekasvatuksen
ja liikenneturvallisuustyön jaloa sanomaa.