5) Valtioneuvoston selonteko Suomen osallistumisesta EU:n sotilaalliseen
kriisinhallintaoperaatioon Bosnia-Hertsegovinassa (Althea)
Liisa Jaakonsaari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä sitä,
että Suomi osallistuu Euroopan unionin johtoiseen sotilaalliseen
kriisinhallintaoperaatioon, niin sanottuun Althean Bosnian operaatioon
Bosnia-Hertsegovinassa. Tämähän on siinä suhteessa
historiallinen operaatio, että tämä on
ensimmäinen, tai oikeastaan voi sanoa, Euroopan unionin
tähän asti suurin sotilaallinen kriisinhallintaoperaatio,
jossa todellakin sitten tehdään uutta yhteistyötä Euroopan
unionin ja Naton kanssa. Julkisuudessa on ihan viime päivinä keskusteltu
rauhanturvalain muuttamisesta ja on hyvä kerrata se, millä tavalla
näihin operaatioihin osallistuminen Suomessa tapahtuu.
Asiahan on niin, että rauhanturvaamislain mukaan osallistumisesta
päättää tasavallan presidentti
valtioneuvoston esityksestä ja aina ennen rauhanturvajoukon
asettamista koskevan esityksen tekemistä on sitten valtioneuvoston
rauhanturvaamislain mukaisesti kuultava eduskunnan ulkoasiainvaliokuntaa.
Jos rauhanturvaamisjoukon voimankäyttösäännökset
sitten ovat perinteistä rauhanturvaamista laajemmat, valtioneuvoston
on ennen esitystä tehtävä rauhanturvaamislain
2 §:n mukainen selonteko eduskunnalle, jolloin sitten yksityiskohtaisesti
yksilöidään operaatiota koskevien voimankäyttövaltuuksien
laajuus. Nyt on kysymys nimenomaan siitä.
Kun rauhanturvalakia ollaan nyt uudistamassa ja lähtökohtana
on se, että Euroopan unioninkin mandaatti riittää,
niin silloin on keskusteltu myös siitä, millä tavalla
tämä päätöksenteko
saataisiin ketterämmäksi, riittääkö pelkästään
ulkoasiainvaliokunta vai pitääkö eduskunnan
olla selonteon muodossa tässä prosessissa mukana. Oma
kantani on se, että ilman muuta valiokunta on nopeampi
ja ketterämpi, mutta tästä ei kyllä kannata
riitaa haastaa. Myös Suomen eduskunta on nopea ja eduskunnan
saa nopeasti liikkeelle. Siinä suhteessa myös
tämä selontekomenettely on hyvin perusteltu.
Tässä Althea-operaatiossa todellakin käytetään
sekä siviilikriisihallinnan keinoja että sotilaallisia
keinoja. Minusta on tärkeää se, että tällaista
kokonaisvaltaista kriisinhallintaa toteutetaan, ja lähtökohtana
nimenomaan on tämä kokonaisvaltainen näkemys,
koska Bosnia-Hertsegovinan alue on edelleen epävakaa ja
siellä on paljon yhteiskunnallisia ongelmia. Muun muassa järjestäytynyt
rikollisuus on varsin laajaa, ja sen takia on hyvä, että yhdistetään
sekä sotilaalliset että siviilikeinot tilanteen
vakauttamiseksi.
Kuten alussa sanoin, niin tämä on siitä myös mielenkiintoinen
operaatio, että tässä sovelletaan unionin
ja Naton välisiä pysyviä yhteistyöjärjestelyjä,
niin sanottuja Berliini plus -järjestelmiä. Se
on aika monimutkainen rakennelma, ja muun muassa näissä neuvotteluissa
ei ole päästy vielä käsitykseen
ja sopimukseen yhteisestä komentojärjestelmästä.
Ulkoasiainvaliokunta yhtyy puolustusvaliokunnan lausuntoon siitä,
että vielä ei ole mahdollista ikään
kuin arvioida tämän yhteistyön toimivuutta,
vaan vasta tämän operaation myötä kyetään
todellakin arvioimaan, millä tavalla Euroopan unionin omat
päätöksentekojärjestelmät
ja Naton päätöksentekojärjestelmät
sitten tässä toimivat. Siinä suhteessa tämä on
erittäin mielenkiintoinen myös.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan saaman selvityksen mukaan turvallisuustilanne
on kohtalainen tuolla alueella. Minusta on vaan syytä toivottaa
menestystä tälle operaatiolle ja on tärkeätä, että Suomi
on tässä mukana. Suomen tulee pyrkiä osaltaan
varmistamaan, että näihin tuleviin operaatioihin
osallistumista harkittaessa aina voimankäyttösäännökset
on sitten huolellisesti harkittu siinä vaiheessa, kun Suomi
osallistuu näihin operaatioihin. Tämä on
entistä tärkeämpää,
jos Euroopan unionin kriisinhallintaoperaation osalta pyritään
kaavaillulla tavalla entistä lyhyempiin valmisteluaikoihin.
Kaiken kaikkiaan on hyvä, että päästään
rauhanturvalain uudistamiseen. Tähänkin saakka kyllä eduskunnan
puolesta on tämä päätöksentekojärjestelmä kyllä toiminut
hyvin, mutta aina on hyvä lisätä joustavuutta
ja erityisesti nyt tämän uuden tilanteen, kun
unionissa on syntymässä kriisinhallintajoukkoja,
edellyttämien säännösten kirjaaminen
ja korjaaminen on erityisen tärkeää.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Althea on ensimmäinen kokonaisvaltainen
kriisinhallintaoperaatio, jossa käytetään
sekä siviilihallinnan että sotilaallisen hallinnan
keinoja. Se on myös suurin EU:n operaatio. Voimankäytön säännöt
tällä hetkellä eivät ole tiedossa.
Ne hyväksytään vasta parin viikon kuluttua.
Sekä puolustusvaliokunta että ulkoasiainvaliokunta
ovat saaneet asiantuntijoilta vakuutukset siitä, että voimankäytön
säännöissä tullaan seuraamaan EU:n
vuonna 2002 hyväksymää voimankäytön konseptia
ja että ne tulevat olemaan saman kaltaiset kuin Sfor-joukkojen
voimankäytön säännöt,
joihin joukkoihin Suomi osallistuu. Näin ollen tässä konkreettisessa
tilanteessa en ole ehdottamassa mitään muutoksia.
Kuitenkaan tulevaisuuden kannalta ei ole ongelmatonta, että voimankäytön
säännöt eivät ole tiedossa silloin,
kun päätöksiä tehdään
ja operaatio hyväksytään. Näin
ollen näkisinkin, että tulevaisuudessa tulee tarkoin
miettiä, miten nämä voimankäytön
säännöt valmistellaan siten, että ne
voivat olla käytössä silloin, kun operaatio käynnistyy
ja siitä on tehtävä päätökset.
Kysymys on riippumaton siitä, onko päätöksentekijä ulkoasiainvaliokunta
vai eduskunta. Kyseessähän on nimenomaan tarve
nopeaan toimintaan. Yleensä tällaiset kriisit
eivät odottele päätöksentekoa,
joten valmiudet nopean käytännön luomiseen
ovat tärkeitä kuitenkin siten, että suomalainen
demokratia pystyy osallistumaan prosessiin.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Tyydyn täältä paikaltani
vaan lyhyesti toteamaan, että todella tässä on
Euroopan unionilla näytön paikka, koska se on
ensimmäinen suuri unionin johtama sotilaallinen kriisinhallintaoperaatio
ja jossa myöskin kokeillaan Euroopan unionin ja Naton pysyvien
yhteistyöjärjestelyjen mukaisia toimenpiteitä.
Siinä mielessä tämä tarjoaa
hyvän kokemuksen.
Täällä tuli esiin rauhanturvalain
muutos. Jo Ranta-Muotion työryhmän työskentelyn
aikana vahvasti olimme sitä mieltä ja jo aikaisemminkin
eräässä puheenvuorossa, ainakin itse
henkilökohtaisesti, että meidän on saatava
laki muuttumaan niin, että myöskin voimme nopeassa
tahdissa vastata Euroopan unionin pyyntöön lähteä kriisinhallintaoperaatioon.
On toivottavaa, että perjantaina julkistettava selonteko
sisältää ainakin maininnan siitä,
että rauhanturvalain muutosesitys tulee eduskuntaan.
Suomi on saanut kiitosta monella tavalla. Tämä on
myöskin jälleen kerran Suomelle näytön
paikka. Me olemme kehysvaltiona eräässä osassa
ja onneksi samassa osassa Bosnia-Hertsegovinaa, missä aikaisemmin
suomalaiset ovat toimineet, joten siinä mielessä mennään
osittain tutuille alueille. Ei tosin varmasti kovin montaa rauhanturvaajaa
ole samoja, mutta uskoisin, että myöskin heitä löytyy.
Suomi on saanut kiitosta, ja me asetamme sinne kenraalitason komentajan, joka
pystyy varmasti tehtävästä suoriutumaan, sillä ilmeistä on
myöskin niin, että hänellä on
jo kokemusta aikaisemmista rauhanturvaoperaatioista. Siinä mielessä näyttävät
kulut suurilta, mutta kun kehysvaltion puitteissa sitten menot jaetaan,
niin todelliset kulut Suomen osallistumisesta tulevat olemaan nyt
alustavia kustannuslaskelmia merkittävästi alemmat,
koska kustannukset jaetaan operaatioon osallistuvien maiden kesken.
Kaiken kaikkiaan on hienoa, että Suomi on mukana, ja
tuolla alueella tarvitaan edelleen operaatiota.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jo lähetekeskustelun yhteydessä käytin
puheenvuoron, jossa voimakkaasti pyrin tukemaan sitä, että rauhanturvaamislain
2 §:n 2 momentin mukainen selontekomenettely säilytettäisiin.
Nyt, kun lukee tätä mietintöä,
joka on käsittelyn pohjana, tämä osoittaa
... siis tässä on monta asiaa, on voimankäyttösäännöt,
on taloudelliset kysymykset, on kaikki itse prosessiin liittyvät
kuvaukset. Kaikki asiat ovat sellaisia, etteivät nämä ole
yksin UaV:n asioita ja puolustusvaliokunnan lausunnon asioita, vaan
ne ovat ison salin asioita. On erittäin hyvä,
jos pystytään lähtemään
siitä yksimielisesti, että nykyinen menettely
säilyy myöskin jatkossa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Nepponen ainakin kahdesti totesi,
että Suomi on saanut kiitosta. Näin minäkin
olen kuullut. Olemme saaneet kiitosta siitä, että me
operaatioihin osallistumme, ja niistä kiitoksista me maksamme
kyllä aika kovan hinnan, aivan kuten me maksamme kovan
hinnan siitä, ettei meitä moitita. Kun miinakeskustelu
on käyty, niin on sanottu, että ei meitä moitita
siitä, että me emme ole Ottawa-sopimukseen yhtyneet,
ja sen takia meidän pitäisi niitä miinoja
poistaa, ettei meitä moitittaisi, ja hinta on 200—300
miljoonaa. 100 miljoonaa vuodessa menee näihin kansainvälisiin rauhanturvatoimiin,
ja siitä sitten saamme tosin kyllä kiitoksia.
Mutta katsoin tilastoja ja huomasin, että Suomi osallistuu
kaikista EU-maista suhteellisesti eniten tällaisiin operaatioihin,
ja Pohjoismaista esimerkiksi Ruotsin osuus on suhteellisesti ottaen
vain puolet siitä, mitä Suomi näihin
operaatioihin sijoittaa. 100 miljoonaa vuodessa — se on kaksi
eduskunnan lisärakennusta joka vuosi. Niin usein puhutaan
rahasta, ja raha ei ole tietenkään elämässä se
kaikkein tärkein, mutta valtiovarainministeri tietää kyllä,
miten tuskallista on silloin, kun raha ei tahdo riittää.
Tämän minä nyt halusin tässä tuoda
esille.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! On todella näin, että kyllä siitä maksetaankin.
Minä haluaisin nostaa esiin seuraavan asian, kun sattumoisin
valtiovarainministerikin tuli paikalle: Kun joka vuosi me joudumme
lisäbudjeteilla rakentamaan rauhanturvaoperaatioiden kustannukset
ja kun me tiedämme jo ennakolta, että määrärahat
eivät tule riittämään, ja kun
budjetti pitäisi rakentaa niin, että siinä on
tarvittavat määrärahat, niin tämän
halusin nostaa esiin, että voitaisiin katsoa jatkossa niin,
että kun on selvillä, että ne ovat vajavaiset,
niin budjettiin varattaisiin niitä riittävästi.
Jos sitten tulee jotakin yllättävää, niin
sitten se hoidettaisiin lisäbudjeteissa. Tämä on
ihan rakentava ehdotus, koska nyt on jouduttu toistuvasti lisäbudjeteissa
näin rakentamaan. Tämä tuli tänään
esiin, kun kuultiin asiantuntijoita turvallisuus- ja puolustusjaostossa.
Keskustelu on päättynyt.