4) Hallituksen esitys laeiksi ammatillisesta koulutuksesta annetun
lain 3 §:n sekä opetus- ja kulttuuritoimen
rahoituksesta annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä nyt
sivistysvaliokunnasta takaisin saliin tulleessa asiassahan on kyse
ammattistarttikokeilusta, jota (Hälinää — Puhemies
koputtaa) — kiitos — olemme nyt vakinaistamassa
yleiseksi käytännöksi Suomenmaassa. Tämä ammattistarttikokeiluhan
on suunnattu erityisesti sellaisille perusopetuksen päättäville
nuorille, joille ei ole vielä aivan selkiintynyt se, missä he
haluavat jatkaa peruskoulun jälkeen, valitsevatko he ammatillisen
koulutuksen vai lukiokoulutuksen, tai sitten sellaisille nuorille,
jotka eivät ole löytäneet vielä sitä omaa
alaansa.
Tätä varten aikanaan luotiin ammattistartti
tietyllä tavalla kymppiluokan rinnalle. Kymppiluokkakäytännössähän
on kyse siitä, että opiskelija voisi parantaa
omia peruskoulun numeroitaan ja tavoitella näin paikkaa
jatkossa esimerkiksi lukiossa tai ammatillisessa koulutuksessa, mutta
sen rinnalle tarvittiin tällainen ehkä käytännönläheisempi
tapa toimia, ja ammattistartti syntyi siihen. Tämä koulutus
on mielestäni yksi erittäin hyvä toimenpide,
joka on synnytetty nimenomaan peruskoulun jälkeisen nivelvaiheen madaltamiseen,
ja siinä tulokset ovat olleet erittäin hyviä.
Vuonna 2008 valmistavaan ja valmentavaan koulutukseen osallistui
noin 5 000 opiskelijaa, mikä vastasi noin 3,5:tä prosenttia ammatillisen
peruskoulutuksen kokonaisopiskelijamäärästä.
Olemme tällä hallituskaudella opetusministerin
johdolla lisänneet määrätietoisesti
ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja, mutta se ei ole suoranaisesti
tähän kysymykseen vastaus eikä täydentävä vastaus.
Vaikka näitä aloituspaikkoja viime vuosina on
lisätty yli 7 000:lla, niin se ei tarkoita sitä,
että tällä keinolla saavuttaisimme ja tavoittaisimme
kaikki nuo nuoret, jotka peruskoulun päättävät,
ja sen takia tätä ammattistarttia erityisesti
tarvitaan.
Sivistysvaliokunta kävi tästä erittäin
perusteellisen ja pitkän asiantuntijakuulemisen, ja siellä ei
kovin suuria muutostarpeita tähän esitykseen esille
noussut. Ehkä yksi sellaisia asioita, joita jäimme
pohtimaan ja joita on syytä pohtia myös tulevaisuudessa,
on se, millä tavalla nuoria palkitaan siitä ammattistartin
läpikäymisestä. Yksi hyvin oleellinen
kohta voisi olla se, että pistejärjestelmää kehitettäisiin
niin, että kun ammattistarttiopinnot etenevät,
niin nämä pisteet helpottaisivat ehkä pääsyä sitten
ammatilliseen koulutukseen tai lukiokoulutukseen. Kumpikin tie on
myös tämän ammattistartin jälkeen
avoinna.
Hyvin oleellista, mikä sivistysvaliokunnassa nousi
esille, on myös se, että ammattistarttivuoden
aikana pitää olla erittäin joustavat
mahdollisuudet siirtyä myös kesken tuon ammattistarttikoulutuksen
vaikkapa ammatilliseen koulutukseen tietylle linjalle. Sillä on
erittäin iso merkitys, että siellä ei
tarvitse vuotta viettää, jos se oma linja löytyy
nopeasti esimerkiksi toisella tai kolmannella kokeilulla ammattikoulun
puolella. Tämä on hyvin keskeinen asia, ja sitä pitää alleviivata
ja korostaa.
Arvoisa puhemies! Ehkä myös yksi sellainen asia,
joka on syytä nostaa esille, on se, että tämä ei
ole missään tapauksessa osa erityisopetusta eikä ole
korvaamassa erityisammattioppilaitosten tärkeää tehtävää Suomenmaassa,
vaan tämä on nimenomaan sellainen koulutus, joka
tarjotaan niille nuorille, jotka eivät syystä tai
toisesta pääse vielä ammatilliseen koulutukseen
ja etenemään siellä. Valiokuntakäsittelyn
aivan loppumetreillä halusimme vielä korostetusti
nostaa myös sen esille, että esimerkiksi jokin
oppimisvaikeus taikka lievä vamma, on se sitten vaikkapa
kuulo- taikka näkövamma, ei voi olla este ammattistarttiin
pääsemiselle, sillä ne nuoret ovat sellaisia,
että heidän paikkansa ei suinkaan ole automaattisesti
erityisammattioppilaitoksissa, vaan lievällä tuella
he voivat jatkaa normaalissa ammattikoulussa taikka lukiossa opiskelujaan.
Arvoisa puhemies! Yksi sellainen asia, jonka vielä haluan
nostaa esille — tai on itse asiassa kaksikin — on
opinto-ohjauksen tarpeellisuus. Tämä ei ole vastine
siihen, että jos opinto-ohjaus ei toimi, niin sen jälkeen
on ammattistartti siellä niin kuin takavarana, vaan meidän
pitää kyllä huolehtia siitä,
että opinto-ohjauksen resurssit ovat riittävät,
opinto-ohjaajia kouluissa on ja opinto-ohjaus aloitetaan riittävän
aikaisin. Onko se sitten yläkoulussa 7. vai 8. luokalla,
on varmasti osittain ainakin tapauskohtaista pohdintaa.
Mutta se viimeinen asia, jonka haluan nostaa esille, on ammattistartin
aloituspaikkakysymys, eli nämä ammattistarttiin
tulevat opiskelijathan tietyllä tavalla otetaan näille
ammattikoulun normaaleille tutkintoon ja ammattiin johtaville paikoille.
Eli kun sieltä esimerkiksi joltain linjalta jää paikkoja
käyttämättä, niitä voidaan
sitten täyttää näillä ammattistartin
opiskelijoilla. Tämä on aivan fiksu ja kannatettava
järjestelmä, mutta tulevaisuudessa pitää pohtia
sitä, onnistuuko tällä järjestelmällä kuitenkaan
se, että näitä ammattistarttipaikkoja
joka paikasta löytyy. Eli meillä on selkeä kohtaanto-ongelma
tällä hetkellä Suomessa: vaikka olemme
lisänneet näitä ammatillisen koulutuksen
paikkoja yli 7 000:lla, siitä huolimatta meillä on
alueita, joilla opiskelijoita on selkeästi enempi kuin
aloituspaikkoja. Silloin ongelmaksi muodostuu se, että myöskään
näitä ammattistarttipaikkoja ei löydy.
Pyysin hieman tilastotietoa tästä kohtaanto-ongelmasta.
Tämä ei aivan suoraan ehkä ole tilastona
oikea sitä kristallinkirkkaasti avaamaan mutta kertoo ehkä jotain.
Tämä tilasto, jonka pyysin, kertoo siitä,
kuinka paljon eri maakunnissa on hakijoita yhtä ammattikoulun
paikkaa kohden. Meillä on tällaisia maakuntia,
pahimpana Päijät-Häme, missä yhtä opiskelupaikkaa kohden
on hakijoita 1,6, Uudellamaalla 1,5, Pohjois-Karjalassa 1,5, Pohjois-Pohjanmaalla
1,5 ja vielä Kainuussa tuo 1,5. Mutta sitten meillä on vastaavasti
alueita, joilla näitä aloituspaikkoja kohden on
alle 1 hakija eli jopa selkeästi vähempi kuin
voidaan ottaa.
Tästä tulee se ongelma. Ammattistartin isoin tarve
on nimenomaan näissä kasvukeskuksissa, esimerkiksi
Pääkaupunkiseudulla, Uudellamaalla, Tampereella,
Turussa, ja siellä on erittäin paljon myös
hakijoita näihin ammatillisen koulutuksen tutkintoon johtaville
paikoille. Silloin on pelko, että näille nuorille,
jotka tarvitsisivat ammattistarttipaikkaa, ei tuota paikkaa löydy.
Tämä on yksi sellainen asia, jonka sivistysvaliokunta
halusi nostaa omassa mietinnössään esille
seuranta-asiana. Meidän pitää seurata
sitä, mikä on tämän ammattistartin
vaikuttavuus, mutta myös sitä, miten sillä saavutetaan
nämä nuoret ympäri koko laajan, pitkän
Suomenmaan.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Heinonen käytti asiantuntevan,
hyvän puheenvuoron.
Kiinnitän huomiota siihen, että tässä mietinnössä ei
huomioida mielestäni riittävästi niin
sanotusti nuorten miesten ongelmaa, poikien tilannetta nimenomaan
peruskoulun yläasteella. Tässä mielestäni
aivan oikein todetaan opinto-ohjauksen kohdalta, että sitä tulee
lisätä 9. luokalla ja aientaa jo 8:lla ajatellen
nimenomaan työelämään tutustumista.
Olisin toivonut, että tässä yhteydessä,
kun tiedämme, että esimerkiksi nuorista työttömistä tällä hetkellä nuorten
miesten osuus on 29 prosenttia, tyttöjen, nuorten naisten, 14
prosenttia — me tarvitsemme nyt aivan erityistä panostusta
myöskin peruskoulussa ja ammatillisessa koulutuksessa nuorten
miesten erityisongelmien huomiointiin ja niitten pedagogisiin ratkaisuihin.
Jukka Mäkelä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Heinonen kiinnitti erittäin tärkeään
ja oleelliseen asiaan huomiota, kuten myöskin ed. Gustafsson.
Näen tämän ongelman sekä näiden
starttipaikkojen osalta mutta erityisesti ammatillisen koulutuksen
aloituspaikkojen osalta. On erinomainen käänne,
että ammatillisen koulutuksen suosio on kääntynyt
nousuun, mutta se on samalla tarkoittanut sitä, että sisäänpääsy
ammatilliseen koulutukseen on vaikeutunut, ja erityisesti se kohdentuu
juuri tähän ryhmään, minkä ed.
Gustafsson nosti esille. Meidän pitää huolehtia
sekä ammatillisen koulutuksen kiinnostuksen lisääntymisestä mutta
samalla pitää turvata aloituspaikat kaikille niille,
jotka sinne haluavat. Erityisen ongelmallista tämä on Pääkaupunkiseudulla.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
hyvä aloite. Ammattikorkeakoulupaikathan eivät
ole todella vastaus näihin kaikkiin peruskoulunsa päättäviin.
Vaarana on, että varsinkin nuoret pojat jäävät
tyhjän päälle, jos jatko-opiskelupaikkaa
ei ole, siksi tämä ammattistartti eli valmistava
koulutus on tarpeellinen. Muun muassa Pirkanmaalla juuri isoissa
kaupungeissa on tätä ongelmaa ollut, että ei
ole riittänyt näitä ammattikoulutuspaikkoja,
ja ammattistartilla toivon mukaan voidaan auttaa poikia. Erityisesti
kädentaitojen oppiminen, sieltä voi löytyä myös
se paikka elämässä ja yhteiskunnassa,
ei niin teoreettista koulutusta vaan nimenomaan sitä, että pystyy
tekemään.
Tämä ei korvaa tietenkään
erityisopetusta vaan tukee niitä nuoria, jotka eivät
muuten koulutukseen pääse juuri oppimisvaikeuksien
tai muiden syiden takia, jolloin voidaan tätä syrjäytymisuhkaa
välttää ja auttaa ja antaa tilaisuus myös
nuorelle hieman kypsyä ja kasvaa ja ennen kaikkea perehtyä eri
vaihtoehtoihin.
Vammalassa, kun tutustuimme ed. Satosen avittamana paikalliseen
työpajaan, niin kyllähän siellä selvästi
kävi ilmi se, kun kysyttiin näiltä ohjaajilta,
mikä on se ensimmäinen asia, mikä opetetaan,
että se oli kellon käyttö.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Haluan muutaman sanan tästä ammatillisen
koulutuksen aloituspaikkojen riittävyydestä todeta.
Vaikka on niin, että niitä on 7 000 lisätty,
niin juuri muutama päivä sitten asiantuntijakuulemisessa
sivistys- ja tiedejaostossa kuulimme toiveita siitä, että vieläkään
nämä aloituspaikat eivät ole sillä tasolla,
millä tässä työllisyystilanteessa
niiden tulisi olla. Nuorisotyöttömyys on jättimäisesti
noussut Pirkanmaalla 86 prosenttia vuoden takaisesta, Varsinais-Suomessa
yli 90 prosenttia, Uudellamaalla yli 100 prosenttia on enemmän
nuoria työttömiä. Siinä tilanteessa
täytyy kyllä tehdä kaikki voitava. Nämä aloituspaikat
ovat hyvin tärkeitä. Toki tässä voidaan
sisäisestikin tehdä paljon asioita, mutta sen lisäksi
haluan korostaa, että nämä määrärahat
ja nämä aloituspaikat eivät vielä ole
asiantuntijoiden edellyttämällä tasolla
tässä kriisitilanteessa.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä aloituspaikkakysymys
ei ratkaise tätä ongelmaa. Samaisessa kuulemisessa,
mihinkä tässä edellä viitattiin, kävi
myös ilmi, että 10 000 opiskelijaa keskeyttää ammatillisessa
koulutuksessa opiskelunsa, eli meillä on käytännössä tuollaiset
5 000 paikkaa koko ajan tyhjänä. Ja näin
ollen kysymys kuuluukin, kuinka nuo paikat pystytään
täyttämään. Tässä on
kyllä eduskunnalle suuri haaste, miten nämä opiskelijat
sitten kohtaavat sen opiskelupaikan ja käyttävät
sen paikan ihan loppuun asti. Nythän siinä on
tietty laskentamenetelmä, ja voi sanoa, että rehtorit
suurin piirtein käsi ristissä ovat, että opiskelijat
ovat edes siihen laskentapäivään saakka.
No, ongelmat ovat moninaisia, mutta yksi asia, joka täytyy
huomioida, on se, että vapaan sivistystyön puolella
esimerkiksi valtio ei ole tukemassa opinto-ohjausta, mikä on
yksi sellainen suuri puute, joka näkyy myös sitten
sillä sektorilla, eli kyllä tässä on
paljon sisäistäkin työskenneltävää.
Ei yksistään se paikkojen lukumäärä tätä asiaa
ratkaise.
Puhemies:
Täällä on vielä pyydettynä paljon vastauspuheenvuoroja
ed. Heinosen käyttämään puheenvuoroon.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näistä aloituspaikoista
kaiken kaikkiaan: 70 prosentille ikäluokasta on varattu
aloituspaikka tänne ammatilliselle puolelle, niin että kyllä niin
kuin koko maata ajatellen niitä aloituspaikkoja on ihan
riittävästi. Ongelma vaan on se, että ne
aloituspaikat eivät ole siellä, missä olisi
sitä nuorisoa.
Toinen ongelma on se, että kaikki haluavat tulla kosmetologeiksi
ja muiksi. (Ed. Heinäluoma: Mistäs se johtuu? — Ed.
Gustafsson: Miksei hallitus tee mitään?) Kaikista
ei voi tulla kosmetologeja, ja sen takia sitten jää täyttämättä niitä paikkoja,
ja toisiin on taas kauhea tungos. Emmehän me voi niin tehdä,
että vain niihin ammatteihin, joihin on suuri halu, olisi
lisää aloituspaikkoja. Täytyy katsoa
myöskin se kokonaisuus ja ennakoida se tuleva työvoimatarve.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Peruskoulun päättyessä tämä syrjäytymisriski
on ilmeinen. Se on huutava. Se on meille moneen kertaan kerrottu.
Se liittyy myös siihen tilanteeseen, että opinto-ohjaus
ei pysty toimimaan sen jälkeen, kun peruskoulun viimeinen
päättöluokka on takana. Olen tämän itse
myös läheisten kokemuksista nähnyt, että pulma
on aikamoinen. Se johtaa inhimillisiin tragedioihin, ei tuo ammatillista
osaamista, eikä löydy paikkaa yhteiskunnasta.
Mutta epäilen, että niin hyviä kuin nämä toimet
ovatkin, niin nämä eivät ole riittävän
radikaaleja, jotta tähän päästäisiin
todella kiinni. Pitäisi olla rohkeus katsoa tätä oppivelvollisuutta
uudelleen ja katsoa, että nostamalla oppivelvollisuusikää yhdellä vuodella
ja rakentamalla oppivelvollisuuden sisälle monipuolinen
tarjonta, jossa on eri vaihtoehtoja työpajoista oppisopimukseen,
ammattistarttiin ja muuhun, tulisi todellista tulosta. Peräänkuulutankin
sitä, että nyt otettaisiin vähän avarammat
lukulasit käyttöön ja katsottaisiin isoja
ratkaisuja.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Heinonen toi puheessaan esille
ja myöskin ed. Vahasalo, niin tämä paikkojen
riittävyys on kyllä ensisijaisesti allokaatio-ongelma.
Täytyy myöskin muistaa se, että lähes
9 000 paikkaa on saatu tämän vaalikauden
aikana niillä päätöksillä,
mitä tähän mennessä on tehty
ja jo täällä budjettikäsittelyssä tehty, mutta
on siitä huolimatta niin, että varsinkin isoissa
kaupungeissa on edelleen tarvetta. Se on ihan totta. Mutta olennaisempaa
tässä on se — ja viittaan tässä ed.
Alatalon puheenvuoroon, kun hän puhui oman kotikaupunkini
kokemuksista, toki sen paikan nimi on muuttunut Sastamalaksi — että idea
on edelleen sama eli meillä toimii järjestelmä,
että joka ikinen nuori, joka yläasteelta pääsee
läpi, sen jälkeen tsekataan syksyllä: onko
lukiossa, onko ammatillisessa koulutuksessa. Jos ei ole missään,
niin tulee kutsu työpajalle ja sitä kautta pääsee
ohjatun toiminnan piiriin, ja se on erittäin tehokasta
työtä nuorten syrjäytymisen estämiseksi.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rossi mielestäni erinomaisen
hyvin oikealla tavalla täydensi ed. Heinosen puheenvuoroa.
Nimittäin se koski tätä keskeyttäneiden
suurta määrää, joka on todellinen
ongelma myöskin Oulussa. Kaikkein pahinta tässä on
se, että juuri tämä porukka helposti menee
siihen Sailaksen 100 000:n ryhmään, joka on
myöhemmin kaiken tilastoinnin ulkopuolella, ja siihen esimerkiksi
Oulussa on kiinnitetty huomiota, että kaivetaan heidät
ikään kuin esiin uudestaan.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Nämä ongelmat tavallaan kohtaavat
näiden keskeyttäneiden ja sen kritiikin kanssa,
mitä ammattikorkeakouluille tällä hetkellä eniten
tulee myös opettajatasolta: että teoria ja käytäntö eivät
kohtaa. Keskeyttäneet ovat usein niitä, jotka
kyllästyvät siihen. Vaikka ed. Heinonen sanoikin
ansiokkaasti, ettei tämä saa olla mitään
opinto-ohjausta, niin ei tämä ainakaan teoriaa
saa olla eikä preppausta siihen, että pääsee
myöhempään sisään,
vaan nyt tässä vaiheessa pitäisi syrjäytymisriskin
takia heti pistää käytännön
taidot peliin ja opettaa heille jotain kunnollista ja todellista,
että he tuntisivat saavansakin jotain. Kaikista pahin moka
on vaan antaa jotain. Tässä ollaan kyllä ed.
Heinosen kanssa samoilla linjoilla.
Kyösti Karjula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä esillä oleva
lakimuutos on erittäin hyvä, ja kiitos ed. Heinoselle
erittäin hyvästä puheenvuorosta.
Minusta tämä ammattistartti on yhtä kuin
ammatinvalintavuosi. Siinä mielessä ajattelen,
että parhaimmillaan tällä voidaan vaikuttaa
jopa niihin keskeyttämisiin ammattioppilaitoksessa. Kun
nuori saa paremmin itselleen selkiytettyä sen vaihtoehdon,
mihin hän haluaa todella suuntautua, niin on todennäköisempää,
että sitten tämä ammattitutkinto hoidetaan
maaliin. Mutta korostaisin tähän lakiesitykseen
liittyvän joustavuuden merkitystä ja tärkeyttä,
sitä, että todella tämän ammattistartin
aikana voi jo ammattioppilaitoksessa aloittaa kokeilun työelämässä,
tutustua todella työelämän käytäntöihin.
Tällä tavalla me autamme nuorta näkemään
sen oman lahjakkuuden ja sen alueen, jolla hän voi olla
hyödyksi.
Puhemies:
Täällä on nyt pyydettynä vielä kolme vastauspuheenvuoroa.
Annan ne, ja sitten joudutaan lopettelemaan.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Todella ed. Heinonen käytti
hyvän puheenvuoron, jota tämä keskustelu
on sitten vielä täsmentänyt. Tämä syrjäytymisvaara
on koko yhteiskunnan kannalta ihan keskeinen asia. Ja nämä ed.
Pulliaisen mainitsemat 100 000 nuorta aikuista, jotka ovat
eri toimenpiteiden, toimintojen ulkopuolella, ovat tietysti jatkossa
se yhteiskunnallinen riski. Voi sanoa, että sieltä löytyy
myös ongelmia jatkossa harmaasta taloudesta rikollisuuteen,
ja tässä mielessä nimenomaan tässä vaiheessa
tämä aktivoituminen, jota tämä sivistysvaliokunnan
mietintö koskee, eli peruskoulun loppuvaiheessa, on erittäin
tärkeätä. Olisin itse toivonut, että sivistysvaliokunta
olisi voinut ottaa ehkä vielä tiukemman linjan tässä omassa
päätösehdotuksen käsittelyssään.
Arja Karhuvaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen erittäin iloinen, että hallitus
on tämänkin lain avulla tukemassa varhaispuberteetti-ikäisiä lapsia
ja estämässä nuorten, varsinkin poikien,
syrjäytymistä. Laki mahdollistaa itse asiassa
myös yhden oppimistavan, joka soveltuu nimenomaan niille,
joiden edellytys oppia pulpetissa istuen on syystä tai
toisesta vaikeutunut. Starttihan toteuttaa myöskin neuropsykologisista
oireista kärsivien kohdalla tekemällä oppimista.
Startti on osoittautunut jo kokeiluvaiheessa hyväksi tavaksi
pitää kiinni niistä, varsinkin pojista,
jotka huonojen todistusten takia jäävät
tyhjän päälle ja jopa taloudellisesti yksin.
Tiedän perheitä, joissa peruskoulun päättäneet
nuoret on pistetty yksin asumaan pois kodin ruokavahvuudesta ajattelematta
yhtään sitä, että nuorilla ei
ole jatko-opintopaikkaa eikä työtä.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Gustafsson nosti minun mielestäni
erittäin hyvin esille nuo nuoret pojat, jotka ovat meillä iso
haaste. Tähän asiaan sivistysvaliokunta kyllä keskittyi
ja kiinnitti huomiota työelämääntutustumisjaksojen,
T9-kilpailujen ja Next Step -messujen, tämän
tyyppisten, varsinkin pojille hyvin toimivien mallien kautta, ja sitten
myös korostimme oppilaitosvierailujen merkitystä.
Ne ovat nuorille pojille toimivia, elikkä sen näkee
konkreettisesti, mitä siellä tehdään.
Se on hyvin oleellista.
Ed. Viitanen otti tämän paikkojen riittävyyden
esille. Kyllä paikkoja on riittävästi,
mutta ne on väärin sijoitettu, ja olen samaa mieltä ed.
Heinäluoman kanssa: miksi asialle ei tehdä jotain? Sille
on tehty, mutta pitää tehdä entistä enempi eli
siirtää paikkoja sinne, missä niitä tarvitaan. Mutta
olen kyllä ed. Heinäluoman kanssa täysin eri
mieltä siitä, että oppivelvollisuusiän
pidentämisellä tämä ongelma
ratkeaisi. Pakolla nämä nuoret eivät
tule ammattiin opiskelemaan, vaan heille pitää olla
joustavia erilaisia teitä ratkaista tuo oma ongelmansa.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään. Suuren valiokunnan
kokous odottaa.