2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi saamelaiskäräjistä annetun
lain ja rikoslain 40 luvun 11 §:n muuttamisesta
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, ärade talman! Esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi saamelaiskäräjistä annettua
lakia ja rikoslakia. Esitys on pitkän valmistelun ja monien
neuvotteluiden synnyttämä lopputulos. Tämä on
hyvä esimerkki siitä, että kärsivällisyydellä ja
avoimella keskustelulla päästään
hyvään lopputulokseen. Lakiesitys on paitsi saamelaisasioiden
ministerityöryhmän ja koko hallituksen hyväksyttävissä myös
saamelaiskäräjien hallituksen ja saamelaiskäräjien
kokouksen hyväksyttävissä. Olenkin erittäin
tyytyväinen ja iloinen siitä, että voin
tuoda eduskunnan käsittelyyn tämän yhteisymmärryksessä laaditun
esityksen.
Saamelaiskäräjälain tarkistamisen
tavoitteena on parantaa saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ja
saamelaiskäräjien toimintaedellytyksiä.
Saamelaiskäräjien itsehallinnollista asemaa korostetaan.
Saamelaiskäräjien kertomus ehdotetaan jatkossa
annettavaksi suoraan eduskunnalle, ja tähän esitykseen
sisältyy kaksi erityisen keskeistä säännöstä:
viranomaisia koskeva neuvotteluvelvollisuus ja saamelaisten määritelmä.
Nykyistä neuvotteluvelvoitetta ehdotetaan tarkistettavaksi
niin, että viranomaisten ja saamelaiskäräjien
yhteistyötä painotetaan nykyistä enemmän.
Tarkoituksena on korostaa sitä, että neuvottelumenettely
on tavanomaista lausunto- ja kuulemismenettelyä pidemmälle
menevä päätöksentekoon osallistumisen
muoto. Neuvotteluiden tavoitteena olisi yhteisymmärryksen
löytäminen. Kuten nykyään, neuvotteluvelvollisuus koskisi
laajakantoisia ja merkittäviä hankkeita saamelaisten
kotiseutualueella. Tämän lisäksi ehdotetaan,
että velvoite koskisi jatkossa myös hankkeita,
joiden vaikutukset ulottuvat kotiseutualueelle. Ehdotuksen mukaan
maantieteellisestä ulottuvuudesta riippumatta tulisi käydä neuvotteluita
myös muista erityisesti saamelaisten kieleen tai kulttuuriin
taikka oikeuksiin alkuperäiskansana vaikuttavista laajakantoisista
ja merkittävistä toimenpiteitä. Tällaisia
voivat olla etenkin saamen kieleen liittyvät toimenpiteet.
Värderade talman! Reformen syftar till att stärka
sametingets rätt att delta i och påverka beslutsfattandet
i ärenden som särskilt gäller samerna.
Reformen följer den internationella utvecklingen. Internationella
människorättsorgan har också gett Finland
rekommendationer beträffande detta. Utvecklingen av lagstiftningen
har dessutom en mycket stor betydelse för ratificeringen av
ILO-konventionen.
Puhemies! Toinen ehdotukseen sisältyvä tärkeä säännös
on saamelaisen määritelmä. Esityksessä ehdotetaan
saamelaisen määritelmää tarkistettavaksi
niin, että siinä otettaisiin nykyistä paremmin
huomioon saamelaisen alkuperäiskansan kulttuurin moninaisuus.
Olennaista olisi, että henkilö on omaksunut saamelaisen
elämäntavan tai kulttuurin saamelaisessa yhteisössä.
Määritelmäsäännöksen
ensimmäiseen kohtaan ei ehdoteta muutoksia. Toiseen kohtaan
on lisätty vaatimus siitä, että henkilö on
sukusiteittensä kautta omaksunut saamelaiskulttuurin ja ylläpitänyt
yhteyttä siihen. Nykyiseen lakiin verrattuna perusteeksi
ei siten enää riittäisi pelkästään
se, että henkilö on sellaisen henkilön
jälkeläinen, joka on merkitty tunturi-, metsä-
tai kalastajalappalaiseksi maa-, veronkanto- tai henkikirjassa,
vaikka sekin edellytys on edelleen laissa.
Määritelmää on tältä osin
tarpeen tarkistaa, koska siihen on kohdistunut paljon kritiikkiä. Voimassa
oleva säännös on kaavamainen, ja korkein
hallinto-oikeus onkin tulkinnut sitä kokonaisvaltaisen
harkinnan kautta. Säännöksen kaavamaisuus
on koettu ongelmalliseksi, sillä kyseisiin veroluetteloihin
on merkitty myös muita kuin saamelaisia. Tämän
vuoksi säännökseen ehdotetaan lisättäväksi
polveutumisen lisäksi edellytys saamelaiskulttuurin omaksumisesta
käytännössä perheen ja suvun
piirissä ja yhteyden ylläpitäminen kulttuuriin.
Talman! Det föreslås också att samernas
rätt som urfolk att själva definiera vem som är
same, det vill säga så kallad gruppidentifikation,
ska stärkas. Internationell rättspraxis utgår
i allmänhet från att tillhörighet till
ett urfolk å ena sidan förutsätter självidentifikation,
det vill säga att personen upplever sig tillhöra
urfolket, å andra sidan förutsätts att
urfolket i fråga godkänner personen som en medlem
av sitt samhälle. Detta kallas gruppidentifikation.
Kansainvälisessä oikeudessa on yleisesti hyväksytty,
että alkuperäiskansaan kuuluminen edellyttää yhtäältä itseidentifikaatiota,
eli henkilön täytyy itse kokea kuuluvansa alkuperäiskansaan.
Toiseksi edellytetään, että kyseessä oleva alkuperäiskansa
hyväksyy henkilön jäsenekseen. Tätä kutsutaan
ryhmäidentifikaatioksi.
Ryhmäidentifikaatiota on laissa tarkoitus vahvistaa
laajentamalla asiasta päättävän
vaalilautakunnan kokoonpanoa ja edellyttämällä,
että lautakunnassa ovat edustettuina saamen eri kielet
ja kulttuurimuodot. Samalla muutetaan vaaliluetteloon merkitsemistä koskevan
asian muutoksenhakua siten, että oikaisuvaatimus tehtäisiin
saamelaiskäräjien kokoukselle eikä käräjien
hallitukselle kuten nyt.
Esitykseen sisältyy myös saamelaiskäräjävaaleihin
ja käytännön äänestämiseen
liittyviä ehdotuksia. Seuraavat saamelaiskäräjävaalit
pidetään syyskuussa 2015. On tärkeää,
että uusi laki saataisiin voimaan niin, että sitä voidaan
soveltaa ensi vuonna pidettävissä vaaleissa.
Lakiesitystä valmistellut työryhmä ehdotti myös
niin sanottujen yhteislistojen ottamista käyttöön
saamelaiskäräjävaalien yhteydessä. Saamelaiskäräjien
kokous ei kannattanut ehdotusta, joten lopulliseen hallituksen esitykseen tätä ehdotusta
ei ole otettu mukaan. Saamelaiskäräjävaalit
ovat siten edelleen suorat henkilövaalit.
Ihan lopuksi, puhemies: Saamelaiskäräjät
ehdotetaan 2. lakiehdotuksen mukaan liitettäväksi rikoslain
virkarikoksia koskevaan sääntelyyn. Siten saamelaiskäräjien
toimielinten jäsenet olisivat jatkossa rikosoikeudellisessa
virkavastuussa toimistaan. Saamelaisasioiden ministerityöryhmä käsitteli
tätä asiaa kevätkaudella, ja oikeusministeriö neuvotteli
saamelaiskäräjien kanssa touko- ja kesäkuussa
2014. Neuvotteluissa päästiin yhteisymmärrykseen
säännösehdotuksista ja niiden perusteluista,
ja saamelaiskäräjien kokous antoi kokouksessaan
27.6.2014 tukensa ehdotuksille. — Kiitos.
Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillä Suomessa asuu Euroopan ainoa
alkuperäiskansa, saamelaiset. Siksi kaikille suomalaisille
mutta erityisesti kaikille meille kansanedustajille pitäisi
olla kunniakysymys, että me teemme kaikkemme, kaikki ne
toimet, jotka turvaavat saamen kielen, saamelaisen kulttuurin ja
perinteisten elinkeinojen säilymisen Suomessa tulevaisuudessakin.
Siksi saamelaiskäräjiä koskevan lakiesityksen — esityksen,
jossa on tarkoitus parantaa saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon
ja saamelaiskäräjien toimintaedellytyksiä — tausta
ja ajatus on lähtökohtaisesti hyvä, että näin
ollaan tekemässä.
Tähän esitykseen sisältyy muutamia
kohtia, jotka ovat herättäneet keskustelua, ja
haluaisin kysyä arvoisalta ministeriltä, kun korostitte
tuota ryhmähyväksyntää, onko
olemassa jotakin kansainvälistä sopimusta tai
muuta normia, jonka voitte yksilöidä, joka edellyttää,
että me lähdemme tältä osin
muuttamaan meidän lainsäädäntöämme.
Elisabeth Nauclér /r(vastauspuheenvuoro):
Ärade herr talman! Att den här propositionen kommit
till riksdagen är ett historiskt steg. Det kommer att möjliggöra
för Finland att ratificera ILO-konventionen, och det är
ett omfattande arbete med stora svårigheter och många
besvikna och kritiska röster som resultat. Men det viktigaste är
att man nått fram till en kompromiss.
Behandlingen av det här ärendet i grundlagsutskottet
kommer säkert att bli omfattande och vi måste
skaffa oss en helhetsbild av den nu föreslagna lösningen.
Men jag skulle vilja fråga justitieministern: Finns det
någon som genom den här reformen kommer att förlora
några rättigheter som de har i dag, eller finns
det någon vars status kommer att på något
sätt försämras?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri panee ylös nämä kysymykset,
nyt me lähdemme tuohon puhujalistaan, ja ministerille tulee
mahdollisuus sitten kommentoida.
Oliko vielä vastauspuheenvuoroja pyydetty? Oliko edustaja
Maijalalla? Se vielä käytetään, mutta
sitten päästetään edustaja Mustajärvi ääneen. — Olkaa
hyvä.
Eeva-Maria Maijala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysyn ministeriltä: mikä minä olen?
250 vuotta kaikki minun sukujuureni ovat asuneet Lapin ja Lannan
rajan Lapin puolella, ja huomattava osa heistä on merkitty
lappalaisiksi papereissa aikaisemmin. Sukuni ja perheyhteyteni on
harjoittanut saamelaiselinkeinoja kautta aikojen. Kieli pakkosuomalaistettiin,
tosin isäni on kyllä käyttänyt
saamen kieltä porotöissä lappalaisten
kanssa.
Lapin puvut ovat olleet aina sukuni käytössä. Huomattava
osa Siidan eli Saamelaismuseon varusteista on kuulemma meidän
alueelta kotoisin.
Minä olen kasvanut lapsesta lähtien siihen, että minä olen
metsälappalaisten jälkeläinen. Kysynkin
sen vuoksi ministeriltä, mikä minä olen. Vastaavalla
tavalla, jos on helpompi vastata, niin tuolla varsinaisella saamelaisten
kotiseutualueella on useita henkilöitä, jotka
sanovat samalla tavalla, mutta he eivät kuitenkaan kuulu
tähän vaaliluetteloon.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, ja sitten puhujalistaan.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Saamelaisuuden määritelmä ja
saamelaisuuteen liittyvät oikeudet ovat aika arka keskustelunaihe. Kaikkien
keskusteluun ja päätöksentekoon osallistuvien
kannattaisi pitää pää kylmänä,
liippaapa asia sitten läheltä eli kaukaa.
Itse tulin jokin aika sitten leimatuksi yhdessä muiden
Lapin kansanedustajien kanssa saamelaisvihaajaksi ainoastaan siitä syystä,
kun emme ole valmiit hyväksymään saamelaiskäräjälakia
ja ILO-sopimuksen hyväksymistä sellaisenaan. Minulle,
olipa asia mikä hyvänsä, jos sen tiimoilta tulee
niiltä, joita asia koskee, hyvin ristiriitaista palautetta,
niin silloin on syytä kyllä perinpohjaiseen harkintaan.
Vihaaja on sellainen sana, joka rinnastuu rasismiin, ja silloin
se on pahin mahdollinen loukkaus ainakin minua kohtaan. Siksi tärkeitä tasa-arvokysymykset
ja perusoikeudet ovat minulle, ovat aina olleet ja tulevat olemaan. En
tiedä, onko kenelläkään syytä leimata
kaikki ne, jotka eivät ole täysin samaa mieltä saamelaiskäräjien
enemmistön tai sen puheenjohtajan kanssa, ja koskeeko samanlainen
leimaaminen myös niitä, jotka ovat saamelaisia
mutta eri mieltä asiasta.
Lienee paikallaan katsoa, mitä Lapin kansanedustajat
ovat tehneet saamen kielen ja kulttuurin sekä saamelaisuuteen
liittyvien elinkeinojen edistämiseksi. Onneksi usein monet
ministerit ja koko eduskunta ovat olleet samassa rintamassa mukana.
Olemme tukeneet poroelinkeinoa monin tavoin: petokorvaukset, poronhoitajien
sijaisavun vakinaistaminen ja esimerkiksi esteaitojen rakentaminen
valtakunnan rajalle. Saamelaiskulttuurikeskuksen Sajoksen rakentaminen
ja Saamelaisalueen koulutuskeskuksen tukeminen ovat olleet merkittäviä hankkeita.
Saamen kielipesätoimintaan on panostettu, vaikka rahoitus onkin
ollut valitettavan lyhytjänteistä ja tempoilevaa.
Saamelaisilla ja koltilla on myös erityinen asema lainsäädännössä maankäyttöön,
kalastukseen ja metsästykseen liittyen. Tänä aamuna
me Lapin kansanedustajat tapasimme saamelaisten kansalaisjärjestöjen
edustajia, ensi viikolla Inarin kunnan Nellimintien työryhmän.
Lehtereilläkin on tällä hetkellä tästä asiasta
erityisen kiinnostuneita kansalaisia. Paljon on tehty, mutta paljon
jää vielä kesken.
Arvoisa puhemies! Suomalaisilla on myös omat kiistattomat
syntinsä vähemmistöjä kohtaan,
ja niiden syntien sovitus on kesken. Kaukana ei ole se aika, kun
omaa äidinkieltään puhuvia saamelaislapsia
ja -nuoria rangaistiin, opetettiin häpeämään
omia juuriaan, kieltään ja kulttuuriaan, kun koulutusjärjestelmän
ja julkisen vallan olisi pitänyt päinvastoin kannustaa
olemaan omista juuristaan ylpeä.
Hallituksen esityksessä saamelaiskäräjälaiksi on
kuitenkin paljon ongelmakohtia. Esitys on kompromissi, mutta eihän
se sinällään tarkoita, että kansanedustajan
tai eduskunnan pitäisi se siitä syystä hyväksyä.
Joku asianomainen voi pitää kompromissia hyvänä,
jollekin toiselle se on karmea ratkaisu. En ole koskaan hyväksynyt
tai hylännyt jotain hallituksen esitystä silloinkaan, kun
se on tuotu eduskuntaan kolmikantaisen neuvottelumenettelyn kautta.
Ne kaikki esitykset ovat olleet kompromisseja, mutta ei kansanedustajan
pidä luovuttaa vaaleissa saamaansa valtaa pois, ei tässäkään
tapauksessa.
Ensinnäkin, kuka on saamelainen? Nykyisen lainsäädännön
aikana on ollut tapauksia, että henkilöä ei
ole hyväksytty saamelaiskäräjien vaaliluetteloon — siis
saamelaiseksi — mutta korkein hallinto-oikeus on kumonnut
päätöksen. Hallituksen esityksen myötä otettaisiin
käyttöön niin sanottu ryhmähyväksyntä.
Minä ainakin asetan itselleni kysymyksen: jos ei kyetä ratkaisemaan,
kuka on saamelainen, kuinka ratkaistaan se, mikä on yhteisö,
joka hyväksyy saamelaiseksi? On aivan perusteltua epäillä,
että tämän esityksen myötä ongelmat
voivat kärjistyä. Saamelaisten tietyn osan asema
vahvistuu, mutta osa voisi tulla oikeudettomaksi, eikä ole
itsestään selvää sekään,
kuka milläkin alueella Lapissa on ollut se ensimmäinen
asukas.
Arvoisa puhemies! Ongelmia liittyy myös kuntakiintiöintiin,
kansalaisjärjestöjen asemaan ja aloiteoikeuden
rajaamiseen. On päivänselvää, että saamelaiset
ja saamelaisuus tarvitsevat aivan erityistä tukea ja huomiota,
mutta tässä hallituksen esityksessä on
isoja kysymyksiä, ja ne jäävät
vaille vastauksia. Ihmettelen, että tätä hallituksen
esitystä ei lähetetä perustusvaliokunnan lisäksi
muihin valiokuntiin. Perustusvaliokunta siitä antaa mietintönsä,
mutta koska asia on niin monisyinen, vaatii hyvin perusteellisen
pohdinnan tässäkin talossa, niin esitän,
että tämä hallituksen esitys lähetetään
lausunnolle myöskin työelämä-
ja tasa-arvovaliokuntaan sekä maa- ja metsätalousvaliokuntaan.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä laki on merkittävä sekä Lapin,
sen koko maakunnan saamelaisalueen että koko Suomen kannalta.
Tässä laissa, jos se tällaisena hyväksytään,
määritellään käsittääkseni
lopullisesti se, ketkä Suomessa hyväksytään
kuuluviksi maamme ainoaan alkuperäiskansaan. Kuuluminen
tähän kansaan merkitsee Utsjoella, Inarissa, Enontekiöllä ja
Lapin paliskunnan alueella, Sodankylässä sekä koko
Suomessa tiettyjä erityisiä mahdollisuuksia ja
oikeuksia. On todettava myönteisenä se, että alkuperäiskansakysymystä on
nyt käsitelty ja ministeriössä valmisteltu
tätä. Näin edistetään
varmasti alkuperäiskansan asemaa Suomessa.
Lapissakin on käyty vilkasta keskustelua, ja monet
sellaisetkin ihmiset, jotka eivät ole aiemmin tästä asiasta
juurikaan olleet kiinnostuneita, ovat nyt kiinnostuneet. Toinen
asia on se, että meillä on ollut voimakas tunne
siitä, että ministeriö ei ole jaksanut
eikä aina halunnutkaan todella kuunnella niitä näkemyksiä,
jotka ovat poikenneet sen omista linjauksista.
Laki nivoo yhteen kaksi perustavaa asiaa. Kun sinut hyväksytään
alkuperäiskansan jäseneksi, sinulla on myös
oikeus äänestää saamelaiskäräjävaaleissa
ja päästä näin käyttämään
valtaa, jota muut noiden kuntien alueella asuvat ihmiset eivät
pääse käyttämään.
Tästä syystä on syytä kiinnittää huomio
erityisesti kahteen lakiesityksen kohtaan, ensinnäkin siihen,
miten saamelainen tai alkuperäiskansan jäsenyyden
edellytykset määritellään ja
mikä elin tulkitsee tätä määritelmää ja
tekee päätöksen siitä, kuka
voidaan hyväksyä alkuperäiskansan jäseneksi
eli kenen nimi kirjoitetaan vaaliluetteloon. Kun näin on muodostettu
joukko, joka käyttää valtaa, on toiseksi
kiinnitettävä huomio siihen, millainen valta saamelaiskäräjille
muodostuu, ja 9 §:ssä käsitellään
tätä niin sanottua yhteistoimintavelvoitetta.
Ensiksi määritelmästä. Ministeri
tässä toi esiin nämä 3 §:n
kolme kohtaa. Vähintään perustelutekstiin
on saatava selkeytystä, niin tulkinnanvaraisia kohtia tässä on.
Pääongelma muodostuu siitä, että päätökset
vaaliluetteloon pääsemisestä tekee saamelaiskäräjät.
Tätä perustellaan niin sanotulla ryhmäidentifikaatiolla,
eli alkuperäiskansan on itse saatava tämän
mukaan päättää, keitä siihen
luetaan. Periaate on sinänsä hyvä, mutta
se on johtanut ja johtaa varmasti tulevaisuudessa jatkuviin kiistoihin
siitä, ketkä saavat alkuperäiskansastatuksen.
Tämä menettely on erittäin ongelmallinen.
Se tarjoaa suuren mahdollisuuden käyttää väärin sitä valtaa,
joka on kuuden hengen vaalilautakunnalla, jonka saamelaiskäräjät
nimeää. Missään muussa yhteisössä ei
tällaista periaatetta hyväksyttäisi,
siitä olen aivan varma. Niillä henkilöillä,
jotka ovat päässeet vaaliluetteloon, on ratkaiseva
valta päättää siitä,
ketkä seuraavissa vaaleissa äänestävät,
heitä itseäänkin ovat äänestämässä,
saamelaiskäräjille. Erityisen ongelmalliseksi tilanteen
tekee se, että 1962 tehty selvitys siitä, ketkä voisivat
kuulua saamelaisiin, on ollut erittäin puutteellinen. Monet
ihmiset, monet suvut Lapissa ovat jääneet tuolloin
tehdyn selvityksen perusteella ulkopuolelle. Kukaan ei vielä edes 70-luvulla
voinut ymmärtää, mihin tilanne johtaa
eli millainen valtakeskittymä syntyy saamelaiskäräjien
ympärille.
Tämä epäselvä lähtökohtatilanne
vie edelleen uskottavuutta siltä, että Suomessa
alkuperäiskansan asiaa hoidettaisiin rehellisesti ja oikeudellisesti
kestävällä tavalla. Norjassa on valittu
toinen linja. Siellä alkuperäiskansan jäsenyyteen hyväksytään
avoimemmin ihmisiä. Niin sanotulla itseidentifikaatiolla
on siellä suurempi merkitys. Meillä ratkaiseva
rooli on saamelaiskäräjillä, joka, kuten
totesin, ei edusta koko sitä ihmisjoukkoa, jolla aivan
ilmeisesti olisi oltava jäsenyys tässä ryhmässä.
On syytä todeta, että ei ole olemassa sellaista kansainvälistä ihmisoikeussopimusta,
joka oikeudellisesti velvoittaisi valtiota noudattamaan ryhmähyväksyntää.
Tämä on tuotu esille ainoastaan YK:n alkuperäiskansojen
oikeuksia koskevassa julistuksessa, artiklassa 33, joka ei ole oikeudellisesti
Suomea sitova. Elikkä, arvoisa eduskunta, me ratkaisemme,
toteutuvatko tässä asiassa Suomessa kaikkien ihmisoikeudet
yhdenvertaisesti vai annammeko jollekin ryhmälle oikeuden
päättää, esimerkiksi valtaperusteista
lähtien, näin perustavanlaatuisessa ihmisoikeusasiassa.
Meidän ei tule hyväksyä sitä,
että mielivaltaisuus tässä koko alkuperäiskansakysymyksen ydinasiassa
voi jatkua. On selvää, että alkuperäiskansalla
on tietty vapaus päättää ryhmänsä jäsenistä,
mutta se edellyttää sitä, että perusta
jäsenyydelle on kunnossa, ja lisäksi aina oikeudenmukaista
ja objektiivista asian käsittelyä. On täysin
kestämätön tilanne se, että Lapissa
on satoja ihmisiä, jotka on torjuttu tästä jäsenyydestä kestämättömin
perustein: inarinsaamelaisia, metsä-, kalastus-, tunturisaamelaisia,
Inarinmaan lapinkylien edustajia ja niin edelleen.
Perustuslakivaliokunnassa on syytä myös selvittää se,
voidaanko alkuperäiskansaan kuuluvalta ihmiseltä edellyttää niin
sanottua pakkojäsenyyttä vaaliluettelossa. Eikö hän
voi olla alkuperäiskansan jäsen, vaikka häntä ei
ole merkitty vaaliluetteloon? Miksi Suomessa toteutetaan tässä kohden
oikeustajulle outoa käytäntöä?
Tulee mieleen, että tässä on kyse vallankäytöstä,
joka ikävällä tavalla on kytketty tähän
vakavaan ja tärkeään ihmisoikeuskysymykseen.
Arvoisa puhemies! Lappi ja varsinkin Ylä-Lappi tuntuu
olevan täältä kaukana, ja tämä lakiesitys
tuntuu varmaan monesta kansanedustajasta aika oudolta ja vieraalta.
Se ei anna oikeutta meille olla välinpitämättömiä siitä,
mihin tämä laki johtaa, jos se tällaisena
hyväksytään. Meillä on nyt käsittääkseni
viimeinen mahdollisuus saattaa tämä alkuperäiskansakeskustelu
Suomessa oikealle tolalle, pois niistä vääristymistä,
jotka luotiin tähän asiaan ajattelemattomasti
60-, 70- ja 90-luvuilla. Meidän on nyt tämä korjausliike
tehtävä.
Arvoisa puhemies! Toisesta asiasta lyhyesti. Tämä yhteistoimintavelvoite
9 §:ssä: Kaikille on selvää,
että tämä velvoite merkitsee käytännössä sitä,
että saamelaisalueilla taikka sinne vaikutuksensa ulottavissa
hankkeissa, vaikka ne toteutettaisiin kauempanakin, ratkaisevaksi
lausunnoksi muodostuu saamelaiskäräjien lausunto.
Sen pohjalta käynnistyvät neuvottelut, ja viranomaiset
ja muut julkista hallintotehtävää hoitavat
neuvottelevat yhteisymmärrykseen pyrkien saamelaiskäräjien
kanssa. Jo nyt meillä on esimerkkejä, että ellei
käräjien kannan mukaan ole toimittu, alkaa valituskierre,
joka käytännössä estää esimerkiksi monien
elinkeinohankkeiden toteutumisen. On jo kiinnitetty huomiota siihen,
että yhteisymmärrykseen pyrkiminen on velvoite
vain toisille, ei saamelaiskäräjille. Tämäkin
pitäisi lainsäädännössä nyt
huomioida.
Perustuslakivaliokunta joutuu siis, arvoisa puhemies, arvioimaan,
mihin tällä alueella mahtuu myös kunnallinen
itsehallinto: mikä on demokraattisesti valitun kunnanvaltuuston
rooli verrattuna saamelaiskäräjien rooliin noilla
saamelaisalueilla?
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten tuossa edellä debattipuheenvuorossa
totesin, Suomessa asuu Euroopan ainoa alkuperäiskansa ja
siitä syystä meille kaikille kansanedustajille erityisesti
pitää olla kunniakysymys se, että me pyrimme
pitämään huolta sen kulttuurin ja kielen,
laajasti otettuna sen kulttuurin, säilymisestä.
Saamelaiskulttuurin määritteleminenhän
on hieman haastavaa, mutta aivan keskeisenä osana siihen
kuuluvat perinteiset elinkeinot ja käsityöt mutta
erityisesti saamen kieli, ja siksi tämä kielen
säilyminen, jonka eteen myös eduskunta ja erityisesti
lappilaiset kansanedustajat ovat pyrkineet tekemään
töitä, on yksi tärkeimmistä saamelaisen
kulttuurin säilymisedellytyksistä.
Jos me katsomme tätä salia ja näemme
näitä keltaisia kirjoja täällä,
joissa on ensi vuoden valtion talousarvio, niin täytyy
sanoa, että on kyllä erikoista, että tuossakin
talousarviossa on kymmeniä miljoonia määrärahoja
erilaiseen kulttuuritoimintaan, sinänsä tärkeään
toimintaan täällä Suomessa, mutta joka
vuosi me joudumme taistelemaan erikseen täällä eduskunnassa,
että saisimme muutaman sadantuhannen määrärahan saamen
kielen kielipesien toimintaan. Siis maassa, jossa on Euroopan ainoa
alkuperäiskansa — ja sen pitäisi olla
meidän tärkein kulttuurinen tekomme, että me
huolehdimme sen säilyttämisestä — joudutaan
joka vuosi taistelemaan siitä, että saadaan riittävät
rahat sen kielen ylläpitämiseksi, siis sille välttämättömälle
toiminnalle, jolla ne kolme saamen kieltä voidaan pitää elävänä,
joita täällä on.
Arvoisa puhemies! Toinen merkittävä asia, jonka
halusin tuossa alussa heti mainita, on perinteiset elinkeinot. Kun
tuolla keskustelin hetki sitten nuorten saamelaisten kanssa, olimme
samaa mieltä siitä, että on täysin
selvää, että jos perinteisten elinkeinojen,
muun muassa poronhoidon, edellytyksistä ei pidetä huolta,
niin se uhkaa myös koko saamelaiskulttuurin säilymistä, koska
niiltä perinteisiltä saamelaisalueilta joudutaan
muuttamaan pois, jos eivät poronhoidon edellytykset ole
kunnossa. Tähän liittyy hyvin kiinteästi
myös petopolitiikka, johon en tässä sen syvemmin
mene, mutta haluan sen nostaa esille, koska pidän sitä tärkeänä,
että perinteiset elinkeinot ovat erittäin merkittävä osa
tätä saamelaiskulttuuria.
Nyt kun meillä on hallituksen esitys saamelaiskäräjälaiksi
käsittelyssä, täällä edellä puheenvuoroissa
on nostettukin esiin erittäin hyvin muutamia kohtia, jotka
ovat ongelmallisia, ja otan itse esiin tämän saamelaismääritelmän.
Tärkeintähän on se, että ihminen
itse identifioi itsensä saamelaiseksi eli pitää itseään
saamelaisena henkilönä. Mutta ei tämä tietenkään
riitä: eihän voi olla niin, että kaikki,
jotka pitävät itseään saamelaisina,
hyväksyttäisiin saamelaiskäräjien vaaliluetteloon.
Tarvitaan objektiiviset kriteerit, joita nykyisessä laissa
on ja joita tässä nyt esitetyssä laissa
ollaan muuttamassa.
Mutta ihan kolmantena uutena tekijänä ollaan nostamassa — siis
sellaisena uutena tekijänä, jota nykyisessä laissa
ei ole — tämmöinen ryhmähyväksyntä näiden
kahden edellä mainitun tekijän lisäksi.
Siksi pidän kyllä tätä hieman
ongelmallisena, että jos henkilö täyttää ne
objektiiviset kriteerit, jotka laissa on määritelty,
että hän on esimerkiksi sukutaustaltaan saamelainen
ja on kieliyhteys ja niin edelleen, hän on säilyttänyt yhteydenkin
saamelaiskulttuuriin ja niin edelleen, hän täyttää objektiiviset
kriteerit ja hän pitää itseään
saamelaisena, niin voiko olla, että häntä ei
sitten hyväksyttäisikään vaaliluetteloon.
Minusta on tärkeää, että sellaista
tilannetta ei päästettäisi Suomessa syntymään,
että ihmiset kokisivat siinä mielessä vääryyttä,
että he täyttävät objektiiviset
kriteerit, kokevat itsensä saamelaisiksi, mutta siitä huolimatta
heidät jätetään tämän
yhteisön ulkopuolelle. Siksi on tärkeää,
että perustuslakivaliokunta kuulee laajasti asiantuntijoita
tämän lain kaikkien näitten esiin nostettujen
ongelmakohtienkin osalta ja harkitsee, mikä on se lopullinen
sisältö, jolla sitten mietintö tulee tänne
saliin lopulta. Olen itse perustuslakivaliokunnan jäsen
ja odotan muun muassa näistä näkökulmista
erittäin suurella mielenkiinnolla tuon valiokunnan kuulemisia
ja valiokunnan käsittelyä.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! En halua sanoa "ei" tai "kyllä"
käsittelyssä olevaan saamelaisasiaan. Asia ei
todellakaan ole mustavalkoinen. Arvostan ja kunnioitan, pidän todella
tärkeänä näitä saamelaisasioita.
Saamelaisuutta arvostan siis todella paljon ja haluaisin ylpeänä viedä asioita
eteenpäin, ihan niin kuin kaikki me Lapin kansanedustajat
olemme sitä mieltä, että me olemme valmiita
tekemään paljon tämän meidän
yhteisen asiamme eteenpäinviemiseksi. Mutta nyt pitää kuitenkin
muistaa se, että liian moni tällä hetkelläkin
häpeää omia juuriaan tämän
riidan leiman vuoksi. Nyt tarvittaisiin kaikki voimavarat yhteisesti
näitten asioitten eteenpäinviemiseksi, kieltä ja
kulttuuria pitää kehittää kunnolla
eteenpäin.
Olen itse omana kantanani sanonut tähän lakiin
seuraavalla tavalla: "Saamelaismääritelmää tulee
selkeyttää. Jos henkilö kokee olevansa
saamelainen sekä omaa saamelaisen suku- ja kulttuuritaustan,
tulee hänelle antaa mahdollisuus kuulua vaaliluetteloon,
ja päätös sitten siitä kuulumisesta
tehtäisiin esimerkiksi Norjan mallin mukaisesti. Esityksessä on
paljon hyviä, tarpeellisiakin muutoksia, joilla luodaan
parempia edellytyksiä saamelaisten kulttuuri-itsehallinnolle. Saamelaisilla
muutostarve on todellinen, mutta erityisesti saamelaismääritelmän
vuoksi lakiesitys tulisi palauttaa ulkopuolisen asiantuntijaryhmän
valmisteltavaksi."
Arvoisa puhemies! Tässä saamelaisasiassa tilanne
on se, että jotain on tehtävä nyt. On
olemassa ongelma. Sitä ei kierretä sillä,
että tehdään tämäntyylinen
lakiesitys kuin nyt on tällä hetkellä työn
alla. Meidän on otettava oikealla lailla sitä härkää sarvista,
nyt on muuten erotusten aika, joten porohärkää kunnolla
sarvista kiinni, ja ratkaistava tämä ongelma.
Ei tämä tilanne tällä esityksellä muutu
ainakaan paremmaksi, tilanne todellakin vain heikkenee. Edessä on
olemassa lisää riitelyä, lisää hallinto-oikeuden
käsittelyjä. Ei kai tämä ole
meidän kenenkään tavoite?
Minun mielestäni pitäisi nyt ensimmäiseksi tehdä selvitys
siitä, mikä tässä asiassa oikeasti hiertää:
joku sovittelija, joku vastaava henkilö, joka katsoo ja
tutkii ulkopuolisena sen, mikä tässä on
oikeasti se ongelma. Ei se ongelma voi niin kauhean iso olla.
Kaksi: Paljonko niitä henkilöitä on
oikeasti, joita tämä asia koskettaa? Joku puhuu
100 000 henkilöstä, toiset puhuvat muutamasta
henkilöstä. Minun käsitykseni mukaan
tällä hetkellä kyse ei ole monesta sadasta
henkilöstä missään tapauksessa,
ehkä muutamasta kymmenestä henkilöstä.
Mutta nyt pitäisi oikeasti ottaa esille, ketkä ja
mitkä henkilöryhmät tässä oikeasti
eivät olisi pääsemässä nyt
sitten tähän vaaliluettelon matkaan. Jos kyse
on todellakin niin pienestä asiasta kuin minulla on käsitys,
tämä asia pitäisi pystyä nyt
sitten kyllä ratkaisemaan ennen tämän
lain lopullista käsittelyä. Miksi tämä laki
pitää päättää juuri
nyt? Juuri sain kuulla, että toistakymmentä vuotta
sitten viimeksi on keskustan osalta vaaliohjelmaan päätetty,
ettei oteta matkaan, koska ei tämä asia kuitenkaan
ratkea, koska tässä vain riidellään.
Ei meidän kenenkään etu ole, että tämä riitely
tavallaan vain jatkuu eteenpäin.
Sitten kolmas asia, jota minun mielestäni pitäisi
nyt sitten selvittää tämän asian
osalta, on se, miten toimitaan Kemin Lapin alueen kanssa, elikkä varsinaisen
saamelaisten kotiseutualueen eteläpuolinen alue, vanha
Kemin Lapin alue, Kittilä, Sodankylä, Pelkosenniemi,
Kemijärvi, Posio, Kuusamon pohjoispuolinen alue. Sillä alueella
on minun kaltaisiani monia muitakin henkilöitä,
joilla on vahva saamelainen tausta kulttuuriltaan sekä kaikilta
muilta osiltaan, ainoastaan kieli on suomalaistettu. Mitä tehdään
tämän porukan kanssa?
Voitaisiinko todellakin nimetä nyt sitten sovittelija,
joka selvittäisi ensinnäkin, kenestä ja
mistä tässä asiassa on kysymys saamelaisten
kotiseutualueella, ja ratkaista näitten niin kutsutusti ongelmatilanteessa
olevien henkilöitten rooli ja tilanne?
Todellakin toisena se, miten toimitaan tämän Kemin
Lapin alueen alkuperäisen saamelais-/metsälappalaisväestön
kanssa? Tulisiko sinne muodostaa erillinen laki tämän
asian osalta, vai mitä tehdään? Nämä molemmat
asiat tulee pystyä ratkaisemaan ennen kuin me pääsemme
tässä asiassa sovinnollisesti eteenpäin.
Näin ollen kannatan edustaja Mustajärven tekemää esitystä siitä,
että tämä lakiesitys vietäisiin
myöskin muitten valiokuntien käsiteltäväksi elikkä pyydettäisiin
lausunto myöskin maa- ja metsätalousvaliokunnalta
sekä työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalta.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olemme saaneet käsiteltäväksemme esityksen
uudeksi saamelaiskäräjistä annetuksi laiksi.
Pohjoisessa esitys on saanut ristiriitaisen vastaanoton. Keskustelu
on herättänyt paljon tunteita ja ollut välillä kiivastakin.
Perusongelmana lienee ristiriita saamelaisten ja kantaväestön
välillä. Saamelaiskäräjillä on pelko
siitä, että saamelaisiksi voisi tulla kantaväestön
edustajia, jolloin vesitettäisiin alkuperäiskansa,
kun taas osa niin sanotuista statuksettomista saamelaisista kokee
vallitsevan tilanteen epäoikeudenmukaisena, koska heitä ei
hyväksytä vaaliluetteloon ja saamelaisiksi. Molemmilla osapuolilla
on kuitenkin tosiasiallisesti enemmän yhdistäviä kuin
erottavia tekijöitä. Lapset käyvät
samoja päiväkoteja ja kouluja, terveys- ja hoivapalvelut
ovat kaikille samat, porot polkevat samoilla palkisilla, ja kulttuuriperintö ja
elinympäristö ovat samat. Nykyinen tilanne, jossa
eri osapuolten välille on synnytetty jakolinja, ei ole hyvä.
Saamelaiskäräjälakia on uudistettu
Paunion johdolla, ja toimikunta pääsi yksimieliseen
esitykseen. Saamelaisasioiden ministerityöryhmässä on
muokattu saamelaismääritelmää,
ja se on tänään lähetekeskustelussa.
Esityksenä on nykyinen kriteeri ja se, että on
ylläpitänyt yhteyttä kulttuuriin.
Kun saamelaisista asuu nykyisin jo lähes 65 prosenttia
saamelaisalueen ulkopuolella, pohdittavaksi tulee, miten osoitetaan,
että yhteys kulttuuriin on säilynyt. Miten säilyttää saamelaisten elämäntapa
ja kulttuuri saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella? Tämä lienee
niitä ydinkysymyksiä. Poronhoitoa, kalastaja-
tai metsästyskulttuuria on vaikea harjoittaa etelässä siinä määrin
kuin se on mahdollista pohjoisen perukoilla. Kärjistäen
voidaankin kysyä, riittääkö lausunto, että kyllä se
on joskus saamelaisten kotiseutualueella käynyt tai lomilla
käy siellä. Myös oikeuden päätökset
ovat linjanneet uutta määritelmää.
Nykyisen esityksen mukaan hallituksen varajäsenien
ei tarvitsisi olla käräjien jäseniä.
Tässä on ilmeisesti haettu mallia kuntapuolelta,
mutta pitäisin hyvänä, että myös
varajäsenet olisivat olleet ehdolla ja tulleet valituiksi
tehtäviinsä. Myös vaaleja koskien säännösten
osalta on esitetty epäilyksiä, että nyt
ollaan hyväksymässä vaalisäännöksiä,
joiden toimivuudesta ei ole takeita.
Paljon on keskusteltu myös ILO-sopimuksen ratifioinnista.
Jos saamelaismääritelmästä ja
siitä, mikä alue on saamelaisten kotiseutualuetta, päästään
yhteisymmärrykseen, niin silloin ratifiointia voidaan harkita.
Oikeusministeri on pitänyt neuvonpitoa ILO 169 -sopimusta
kirjoittaneiden kanssa siitä, mitä sopimuksen
ratifiointi tarkoittaa tai ei tarkoita Suomen kannalta. Lapissa on
ollut jo pitkään vallassa käsitys, että maaomistuksiin
tulisi ratifioinnin myötä muutoksia. ILOn 14 artiklan
nojalla maaomistusoikeuksia ei muuteta, vaan maat tulevat olemaan
samassa omistuksessa kuin aikaisemmin. Saamelaisten kotiseutualueella
saamelaisilla on käyttöoikeus ja saamelaiset ovat
mukana päätöksenteossa, joka koskee heidän
kotiseutualueitaan. Huomaa kuitenkin, että asiasta on lietsottu
sekä turhia pelkoja että ylisuuria odotuksia.
Tämän vuoksi tarvitaan vielä paljon keskustelua
asiasta ja tiedottamista siitä, mitä ILO-sopimuksen
ratifiointi tarkoittaa.
Saamelaisten kulttuuria ja perinteisten elinkeinojen harjoittamista
on tuettava. Meillä Suomessa puhutaan kolmea saamen kieltä,
joista osa on jo uhanalaisia. Tämän vuoksi olen
iloinen siitä, että kielipesätoimintaa
on tällä vaalikaudella resursoitu. Vuonna 2012
tähän osoitettiin 350 000 euroa, vuonna
2013 osoitettiin 500 000 euroa, tälle vuodelle
on 550 000 euroa, ja ensi vuodelle tuo summa on tällä hetkellä 400 000
euroa, mutta uskon, että tähän joululahjarahojen
osalta löytyy ymmärrystä tästä talosta
niin, että tätä summaa saataisiin korotettua,
mutta suunta on ollut oikea ja nouseva. Lasten pitäisi
päästä osallistumaan kielipesätoimintaan
mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, mieluiten ennen kielen kehitystä,
jolloin tulokset kielen omaksumisessa ovat parhaita.
Perustuslakivaliokunnassa käydään
laaja asiantuntijakuuleminen, jossa kaikki saavat sanoa asiasta
sanansa, ja valiokunnan puntaroitavaksi jää, mihin
tässä esityksessä päädytään.
Eduskunnan tehtävänä on löytää ratkaisu,
joka tyydyttää molempia osapuolia. Itse pyrin
toimimaan niin, että asiassa saavutettaisiin yhteisymmärrys
ja löydettäisiin hyvä ratkaisu.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministerille esittelystä,
ja hienoa, että lakiluonnos on myös käännetty
saamen kielelle, ja tervehdys myös lehtereille saamelaiskansan edustajille.
Kannatan lähtökohtaisesti tätä lakiesitystä mutta
samalla kysyisin ministeriltä myös sitä, että jos
lakiesitys nimenomaan sisältää jotain
sellaista, mikä heikentää jonkin ryhmän
oikeuksia, niin onko tätä arvioitu. Sitten toinen
kysymys kuuluu, että kun saamelaisia asuu usean eri valtion
alueella ja eri valtiot ovat eri tavalla olleet tätä ILO-sopimusta
sitten lähestymässä, onko Suomella joitakin
varaumia tähän ratifiointiin, kun tätä ollaan
nyt viemässä eteenpäin.
Sitten on mitä ilmeisimmin tässä valmistelussa
ollut myös tunteikkaita purkauksia ajan saatossa, mutta
uskon, että tätä valiokunnassa varmaan
perusteellisesti sitten käsitellään,
ja haluan kyllä itsekin muutoinkin olla tukemassa saamelaiskulttuuria.
Täällä on kielipesätoiminnasta
puhuttu. On varmasti ollut Suomessa tilanteita, että lapsia
on suorastaan kielletty puhumasta äidinkielenään
saamen kieltä. Se on koskenut myös erästä toista
vähemmistökieltä, nimittäin
viittomakieltä: tiedän, että kuuroja
lapsia on estetty viittomasta. Tämä on todella
julmaa tällä tavalla viedä itseilmaisu,
viedä äidinkieli, ja tämä on varmasti
myös aiheuttanut tilanteen, että on ollut haasteellista
säilyttää jossakin vaiheessa saame kotikielenä.
Sinänsä en nyt osaa sanoa siitä,
kuinka laajasti tätä eri valiokunnissa tulisi
käsitellä, mutta edustajien näkemykset
ehkä myös ovat oikean suuntaisia, mitä täällä on
muitten valiokuntien lausunnoista esitetty.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Mie oon Karjalan poikii ja olen ylpeä siitä.
Minä uskon, että saamelaiset todellakin on, niin
kuin edustaja Lohi on todennut, ainoa alkuperäiskansa,
ja heitä tietojeni mukaan on lähemmäs
9 000. Lisäksi saamelaisten asema on kirjattu
Suomen perustuslakiin jo vuonna 1995.
Saamelaiset viettivät kansallispäivää viimeksi helmikuun
9. päivä. Hehän viettivät sitä kotikylässäni
Jyväskylässä, mistä myös
olen ylpeä, että Jyväskylässä me
entiset karjalaiset ja keskisuomalaiset suhtaudumme positiivisesti
heidän asiaansa. Jyväskylässä esiintyi
tämmöinen vasta perustettu saamelaisyhdistys Bárbmu,
ja se, miksi he olivat Jyväskylässä eivätkä Tampereella,
niin kuin aiemmin, johtui siitä, että Jyväskylän
kaupunki antoi heille ilmaiseksi kokoontumistilat, joissa he viettivät
tätä merkkipäiväänsä.
Karjalan kieli, jota olen tässä periaatteessa edustanut,
vaikka en osaa puhua sanaakaan, on saanut hallituksen päätöksellä vähemmistökielen
aseman, mikä oikeuttaa mahdollisen rahallisen tuen hakemiseen
EU:lta karjalan kielen elvyttämiseen. Tänä iltana
ystäväni, kollegat pohjoisesta, Lapista ja Pohjois-Pohjanmaalta,
ovat puhuneet erittäin lämpimästi saamelaisista
ja heidän puolestaan. Minä toivon, että he
tutkivat, kun minä en tiedä, asiaa, onko tälle
saamen kielelle mahdollisuus saada myöskin EU:lta rahnaa
eli euroja heidän omaan toimintaansa.
Arvoisa puheenjohtaja! Tämmöisen viestin jätän
näille asiasta lämpimästi puhuneille
edustajakollegoille tänä iltana: tutkikaa se ja
tehkää edelleenkin hyvää työtä saamelaisten
hyväksi.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Jatkan puhettani Kemin Lapin metsäsaamelais-
tai metsälappalaisasioista. Tuon sen takia tässä sen
esille, koska sitä ei tunneta tai tunnisteta, mistä asiasta
on kysymys. Kyse on kuitenkin todellakin isosta alueesta, joka on
vanhaa lapinkylien aluetta, jolla alueella on paljon väestöä,
joka on nyt uskaltautunut kertomaan omasta metsälappalaisesta,
saamelaisesta taustastansa, ja heissä on useita henkilöitä,
jotka ovat halukkaita liittymään tähän
saamelaisrekisteriin, saamelaisten vaaliluetteloon. Mutta koska
tämä on minusta asia, joka pitää myöskin
selkeästi tuoda esille ja ratkaista tässä yhteydessä,
mistä on kysymys ja mitä sen kanssa aletaan tekemään,
niin muutamalla sanalla haluan tästä asiasta kertoa.
Ensinnäkin Kemin Lapin kieli on neljäs Lapin kielistä,
neljäs saamen kielistä, joka on joutunut suomalaistuksen
kohteeksi ja osittain unohdettu. Se on kuitenkin osittain ennallistettavissa.
Se on inarinsaamen kielelle hyvin läheinen sukulainen,
ja siitä on saatavissa aika paljonkin asioita vielä esille.
Se on kieli, jota minun esi-isäni ovat puhuneet.
Ja nyt sitten vielä tästä Kemin Lapin
alueen toiminnasta: Siellä on käytetty paljonkin
lapinpukua eli umpitakkia ja tänä päivänäkin
vielä käytetään. Minun mieheni
on käyttänyt umpitakkia myöskin Linnan
juhlissa. Kun on ollut tämä lapinpuku päällä,
niin sen käyttämisestä on tullut paljon
kommentteja. Ne kommentit ovat olleet lähes kaikki pelkästään
positiivisia, ennen kaikkea positiivisia sen takia, että eri
puolilta Kemin Lapin aluetta ihmiset ovat sanoneet, että meilläkin
on muuten tuommoinen puku, meilläkin on käytetty,
mutta me emme ole kehdanneet puhua siitä mitään,
kun tänä päivänä kuulostaa
siltä, että me emme olisi mitään
oikeita saamelaisia, että meillä ei olisi lupaa
käyttää sitä pukua. Ihmiset ovat
tuoneet esille sen, että heillä ei ole lupaa olla sitä,
mitä ovat, elikkä ihmisten on annettu ymmärtää,
että heidän tulee kieltää oma
kulttuurinsa, oma taustansa eli identifikaatio. Ihmiset eivät ole
saaneet tuoda julkisuuteen sitä, että heillä on oikeasti
metsälappalainen, saamelainen tausta. Elikkä ne
vanhempien vaatteet on pidetty piilossa.
Vasta tänä päivänä useampi
ihminen on tuonut esille, että meilläkin on ne
vaatteet, kulttuuri ja tausta, ja nyt sitten on koettu se, että mekin
haluamme tietyllä tavalla omat oikeutemme tuoda esille
tässä asiassa. Siitä tilanteesta, että on
aikoinaan joutunut suomalaistuksen kohteeksi, ei pidä lasten
joutua kärsimään.
Miten sitten tätä asiaa pitäisi viedä eteenpäin? Olen
omalta osaltani miettinyt sitä, pitäisikö minulla
sitten olla oikeus kuulua saamelaisten vaaliluetteloon. Tällä hetkellä minusta
tuntuu, että ei minun tarvitse kuulua siihen, mutta jollakin
tavalla tämä asia tulisi huomioida. Se olisi joku
lakitason asia kuitenkin, miten tuo asia huomioitaisiin. Sen ei
ole pakko olla samanlaista kuin saamelaisten kotiseutualueella,
mutta jotenkin tämä Kemin Lapin alue, metsälappalaisalue,
tulee kuitenkin huomioida. Sillä on niin oma selkeä kulttuuritaustansa,
oma saamelainen, lappalainen kulttuuritausta ja kaikki tämmöiset
olemassa, semmoinen asia, mitä ei missään
nimessä saisi päästää menemään
hukkaan tässä tilanteessa. Minä uskon,
että se olisi tämän koko saamelaisen
lakiasian eteenpäinviemisessä iso asia, jos tunnustettaisiin
tämä olennainen kulttuuriosa, kulttuuri ja väestö,
mikä meillä on Lapissa olemassa, heidän
identifikaationsa ja identiteettinsä, mitä se
asia on olemassa. En osaa tälle löytää oikeita
sanoja, mutta ei niistä ole kyllä kukaan muukaan
osannut oikeita sanoja löytää. Mutta toivottavasti
tällä keskustelulla saadaan sitä asiaa
liikkeelle sillä tavalla, että saataisiin asialle
oikeat termit ja saataisiin vietyä niin, että voisimme
löytää sen oikean tavan, miten asiaa
viedään eteenpäin.
Toisena asiana tässä sitten toisin esille
tämän ILO-sopimusasian. ILO-sopimus olisi tämän
kyseisen saamelaislain hyväksymisen jälkeinen asia.
Minun mielestäni tätä ILO-sopimusta ei
voi ratifioida ennen kuin on oikeasti selvää,
ketä tämä sopimus tarkoittaa ja mitä tämä oikeasti
sisältää. Esimerkiksi alkuperäiskansaa
ja sille kuuluvia oikeuksia määriteltäessä on
huomioitava myös, mitä tämä tarkoittaa
metsälappalaisille elikkä taas näille
minun juurteni henkilöille, minun taustalleni ja minun
sukulaishenkilöilleni. Meillä on muun muassa Metsähallituksen
ja valtion maat ympärillä, todella isot alueet.
Miten me niitten kanssa toimimme, mitkä ovat meidän
oikeudet niihin? Me olemme eläneet siellä ihan
samalla tavalla kuin mitä varsinaisella saamelaisalueella
on elämä ja toiminta aina ollut.
Uusi saamelaislakiesitys vaikeuttaisi entisestään
sopimuksen ratifiointia ja sen soveltamista käytäntöön,
elikkä jos porukat todella haluavat ratifioida ILO-sopimuksen,
niin minä toivon, että tätä saamelaislakiasiaa
ei vielä hyväksyttäisi tässä muodossa,
vaan mietittäisiin, miten sitä tulee kehittää,
jotta se ILO-sopimuksen ratifiointikin menisi sitten eteenpäin.
Jos sitten ILO-sopimus koskisi vain nykyistä vaaliluettelon
mukaista ryhmää, olisi tiedossa pitkiä,
repiviä riitoja. Hallinto-oikeustasolla olisi valtava määrä tuomareita
töissä ihan vain tämän asian
kanssa, eikä se ole todellakaan kenellekään
hyväksi eikä etuna tämä asia.
Saamelaisuus on todellakin arvokas asia, ja se tarvitsee laajan
tuen, jotta kulttuuri kokonaisuudessaan kehittyisi eteenpäin.
Yritämme viedä yhdessä tätä asiaa
eteenpäin. Saahan sitä pikkuisen riidelläkin
ynnä muuta, mutta yritetään kuitenkin
yhteisymmärryksessä, että saisimme kaikki voimavarat
käyttöön. Me tarvitsemme kaikki voimavarat
tämän asian eteenpäinviemiseksi.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten ministeri tuossa edellä kertoi
esittelypuheenvuorossaan, tämä saamelaismääritelmä,
esitetyn lain 3 §, on kompromissi, joka on tehty
ministeriön ja saamelaiskäräjien kesken.
Ja nyt meiltä, varsinkin Lapin edustajilta, on kysytty
monesti, että miksi tämä kompromissi
ei kelpaa teille. Olen joutunut vastaamaan siihen ja haluan tuoda sen
tässä myös esille. Nimittäin
olen ajattelemassa niin, että eihän se riitä takaamaan
sitä, että se sisältö on oikeudenmukainen
kaikille, vaikka kyseessä olisi kompromissi. On tärkeää,
että eduskunnassa ja perustuslakivaliokunnassakin tarkkaan
selvitetään se, onko tämä määritelmä oikeudenmukainen.
On huolehdittava myös siitä, että niiden
saamelaisryhmien, jotka eivät olleet mukana tekemässä tätä kompromissia,
näkemystä ja oikeuksia ei ainakaan sivuuteta.
Haluan sen takia täsmentää myös
edellä käyttämääni
puheenvuoroa siltä osin, että kun puhutaan saamelaisuudesta
ja siitä, kenellä on oikeus kuulua saamelaiskäräjien vaaliluetteloon,
niin välttämättä ne tässä hallituksen
esityksessä esitetyt objektiiviset kriteeritkään
eivät ole ihan kohdallaan. Niitäkin pitää tutkia
ja selvittää, ovatko ne oikeat kriteerit ja oikeudenmukaiset
kriteerit. Sen takia todellakin näen, että tässä on
vielä — totta kai, kuten täällä on
käynyt ilmi myös aikaisemmissa puheenvuoroissa,
on muutama muukin kohta, joita pitää kriittisesti
tarkastella — syytä katsoa tarkkaan tämä kokonaisuus,
jotta tämän jälkeen, kun tämä laki
hyväksyttäisiin eduskunnassa, mieluumminkin se
veisi asiaa eteenpäin siellä pohjoisella saamelaisalueella
kuin aiheuttaisi lisää ongelmia.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa puhemies! Monesti tätä ILOn sopimuksen
ratifiointia perustellaan kansainvälisellä paineella,
ikään kuin Suomi näyttäisi paremmalta
muun maailman silmissä, jos tämä sopimus
tulisi ratifioitavaksi. Kysynkin ministeriltä, kun olette
nyt käynyt neuvonpitoa tämän sopimuksen
kirjoittajien kanssa ja sitä vuoropuhelua, mitä tämä Suomen kannalta
tarkoittaisi: mitä lisäarvoa teidän käsityksenne
mukaan tämän sopimuksen ratifiointi tuo saamelaisille,
ja onko siitä lisäarvoa tai hyötyä kantaväestölle,
ja mikä on se konkretia, mitä se tuo?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Keskustelun tässä vaiheessa puheenvuoro ministeri
Henrikssonille. Aika paljon kysymyksiä. Pannaan semmoinen
5 minuutin alkukiihdytys, ja minä luulen, että vuoroon
tuleva puhemies Joutsenlahti on myöskin armollinen, jos
se aika ei riitä. — Olkaa hyvä.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Kiitoksia tästä, kiitos
myös erittäin hyvästä keskustelusta.
On ymmärrettävää, että tämä lakiesitys
jonkin verran herättää tunteita, mutta
kuitenkaan en voi olla huomioimatta, että varsinkin oppositiopuolue
keskustalle tämä vaikuttaa olevan vaikea pala,
enkä sitä oikein ymmärrä, koska
tässä nyt on kyseessä se, että me
haluamme saada aikaiseksi paremman lainsäädännön
kuin se, mikä meillä on tänä päivänä,
ja me haluamme myös seurata sitä kansainvälistä lainsäädäntöä ja
sitä käytäntöä, mikä nyt maailmalla
on.
Elikkä kun tässä on tullut kysymyksiä myös tästä kansainvälisyydestä ja
siitä, mistä tämä ryhmäidentifikaatioasia
tulee, niin voidaan todeta, että muun muassa YK:n rotusyrjintäkomitea
on vuonna 2012 nostanut esiin saamelaisten ryhmähyväksynnän
merkityksen, ja tässä esityksessä nimenomaan
halutaan painottaa sekä itseidentifikaatiota että ryhmäidentifikaatiota.
Se on tärkeätä. Elikkä uusi
määritelmä on lähtökohdiltaan sama
kuin nykyinen, mutta siinä on kuitenkin täsmennetty,
että henkilön on oltava saamelaista sukua siinä mielessä,
että hän on oman sukunsa, sukuyhteisönsä piirissä kasvanut
saamelaiseen kulttuuriin. Lisäksi — sukujuurien
lisäksi — henkilön tulee olla myös
omassa elämässään saamelaiskulttuuriin
yhteydessä.
Tässä on myös kysytty sitä,
miten tätä asiaa pitää sitten
käsitellä: onko niin, että ainoastaan,
jos itse on poronhoitaja tai elää saamelaisten
kotiseutualueella, on mahdollista tulla hyväksytyksi? Näin
ei ole, vaan varsinkin tässä esityksessä on
tuotu esille se, että saamelainen kulttuuri on miellettävä laajasti,
ja se ei edellytä esimerkiksi kotiseutualueella asumista,
vaan myös kaupungissa elävä saamelainen
voi olla elävässä yhteydessä saamelaiskulttuuriin.
Näin ollen määritelmä ei varsinaisesti
ole kaventunut, vaan sitä on tässä esityksessä täsmennetty.
I det här sammanhanget vill jag också svara
på ledamot Nauclérs fråga. Den här
lagen utesluter inga personer som i dag är upptagna i vallängden i
sametinget, det vill säga den tryggar allas rättigheter
så som de är i dag, men den gör lagen
tydligare i framtiden angående vilka som ytterligare kan
komma att bli godkända i vallängden.
Elikkä kun tässä, oliko se, edustaja
Mattila kysyi myös tästä, sisältyykö tähän
esitykseen jokin heikentävä kohta siinä mielessä,
että joku, joka on tänä päivänä hyväksytty
saamelaisten vaaliluetteloon, ei olisi sitä nyt tämän
uuden lain perusteella, niin sellaista ei ole. Kaikki ne, jotka ovat
nyt hyväksyttyjä, tulevat olemaan hyväksyttyjä myös
tulevaisuudessa. Mutta tämä laki edelleen täsmentää nykyistä lainsäädäntöä,
ja siinä on keskeisessä osassa tämä itseidentifikaatio
plus se kulttuurikriteeri, elikkä on pitänyt ylläpitää sitä kulttuuria
ja yhteydenpitoa siihen saamelaiseen kulttuuriin. Sitten, sen lisäksi,
meillä on tämä ryhmähyväksyntä.
Kun puhutaan ryhmähyväksynnästä,
niin tietenkin on niin, että saamelaiskäräjillä on
nyt suuri vastuu siinä, että uusia säännöksiä sovelletaan niiden
tarkoituksen mukaisesti niin, että päätökset
koetaan saamelaisten keskuudessa oikeudenmukaisina. Näin
tätä esitystä pitää lukea,
ja näin se pitää mieltää.
Mielestäni tässä on saavutettu erittäin
hyvä tasapaino näinkin vaikeassa asiassa.
Sitten tässä on esitetty myös kannanottoja
tästä neuvotteluvelvollisuudesta. Ennen kuin lähden
siihen, totean vielä, että jos olisi niin, että tämä lautakunta
ei hyväksy sellaista henkilöä saamelaiseksi,
joka itse kokee, että hän täyttää kaikki
kriteerit, niin hän tietysti voi valittaa siitä, ja
viimeinen valitusinstanssi on korkein hallinto-oikeus. Näin
ollen oikeusturva tulee myös toteutumaan.
Sitten tästä neuvotteluvelvollisuudesta.
Sekin tulee myös tästä kansainvälisestä kehityksestä.
Elikkä velvoite neuvotella alkuperäiskansojen
kanssa heitä erityisesti koskevista toimenpiteistä tulee
muun muassa ILO-sopimuksesta, joka Suomen on hallitusohjelman mukaan tarkoitus
ratifioida, mutta myös YK:n julistus alkuperäiskansojen
oikeuksista painottaa neuvotteluiden käymistä.
Kyllähän meillä tässä meidän hyvässä maassamme
ja yhteiskunnassamme on muutenkin tämmöinen neuvotteluperiaate — yleensä meillä on
tapana keskustella niitten kanssa, joita päätökset
erityisesti koskevat.
Minun mielestäni on ilman muuta selvä asia, että myös
näissä saamelaisia koskevissa asioissa pitää tätä neuvottelujärjestelmää voida
kehittää. Siitähän tässä on
kysymys, ja pyrkimyksestä yhteisymmärrykseen.
Se ei tarkoita sitä, että annetaan jollekin taholle
veto-oikeus. Sellaista ei ole tähän lakiin sisällytetty.
Tämä on tärkeätä myös pitää mielessä.
Mutta aitoon neuvottelutilanteeseen, jossa pyritään
yhteisymmärrykseen, siihen tämä laki
tähtää.
Sitten voidaan myös vielä kerran painottaa
sitä, että kun on kyse vaaliluetteloon hyväksytyksi tulemisesta,
niin kysehän on siitä, että saa oikeuden äänestää saamelaiskäräjien
vaaleissa ja saa oikeuden osallistua saamelaiskäräjien
toimintaan. Kyse on siis poliittisista oikeuksista. Siitä on
kyse. Nyt ei puhuta jostain omistusoikeudesta tai poronhoidosta
tai oikeudesta kieleen. Meillä kaikilla on oikeus kieleen
ja omaan kulttuuriimme, ja on erittäin hyvä asia,
että meillä on saamelaisten kielipesätoimintaa,
ja sitä pitää pitää yllä, mutta
se ei nyt suoranaisesti liity tähän saamelaiskäräjälakiin,
eivätkä ne omistusoikeusasiat myöskään
liity tähän. Eli tässä olisi
hyvä muistaa se, että tämä on
nimenomaan saamelaiskäräjistä eikä tästä muusta
toiminnasta säätävä laki. Meillä on
erillinen poronhoitolaki ja meillä on Metsähallitus-laki
ja muu lainsäädäntö, joissa nämä asiat
tulevat julki.
Sitten edustaja Maijala myös kannatti jonkun ulkopuolisen
henkilön asettamista. Tilanne on kyllä se, että tämä eduskunta
on se päättävä elin tässä asiassa.
Se on myös meidän velvollisuutemme. Nyt meillä on
sen verran hyvä tilanne, että hallituksessa ja
hallituksen saamelaisasioiden ministerityöryhmässä on
päästy yhteisymmärrykseen. Siinä myös
edelliset hallituspuolueet, vasemmistoliitto ja vihreät,
ottivat aktiivisesti — sen verran kuin olivat hallituksessa — osaa tähän,
ja tämän perusteella tilanne on tietysti se, että nyt
on perustuslakivaliokunnan aika miettiä, täyttääkö tämä lainsäädäntö nyt
ne vaatimukset, mitä meidän perustuslaissamme
on. Se on nimenomaan perustuslakivaliokunnan tehtävä, mutta
me olemme pyrkineet ottamaan kaikki näkökohdat
huomioon. Me olemme kuulleet kaikkia tahoja.
Meidän on myös sanottava se, että eihän
tämä helppo prosessi ole ollut, mutta juuri sen
takia olen iloinen siitä, että olemme nyt päässeet
näin pitkälle. Toivoisin, että nyt, kun
menemme eteenpäin keskusteluissa, katsoisimme, mitä tämä laki
todella pitää sisällään
ja mitä se ei pidä sisällään,
emmekä mene sitten arvioimaan sitä niin, että nyt
tulee enemmänkin poissulkevia sääntöjä,
koska näin ei ole.
Arvoisa puhemies! Tässä vaiheessa haluan kiittää tähänastisesta
keskustelusta ja toivon myös, että perustuslakivaliokunta
ottaa sen ajan, minkä perustuslakivaliokunta tarvitsee
tämän tärkeän lain eteenpäinviemiseksi.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Anssi Joutsenlahti.
__________
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näin yleisenä huomiona haluaisin
muistuttaa siitä, minkä olen nähnyt aika monen
muunkin lain yhteydessä, että jos pykälät on
kirjoitettu huonosti, niin silloin alkavat ongelmat. Työnjako
ei voi olla niin, että kovin suurelta osin eduskunnassa
hoidetaan niitä pykälämuutosasioita,
jotka olisi pitänyt jo lain valmisteluaikana hoitaa. Totta
kai viimekätinen päätäntävalta
on tässä talossa, ja niin pitää olla.
Mutta sitten pykälien ja lain perustelujen keskinäisestä suhteesta.
Vaikka en olekaan juristi, niin muistan kyllä hyvin sen — ja
olen paljon miettinyt — että esimerkiksi vuonna
1981, kun UK-puistolaki päätettiin, siellä oli
selvänä valtion velvoitteena lain perusteluosassa,
että Savukosken Yläperäntie kunnostetaan
puiston rajalle asti korvauksena menetetyistä työpaikoista.
Nyt vielä, yli 30 vuoden päästä,
se velvoite on täyttämättä,
ja on teetetty maksettuja selvityksiä siitä juristeilla,
jotka toteavat, että lain perusteluosan huomautukset eivät
ole juridisesti millään lailla sitovia.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja, edustaja
Koskinen.
Johannes Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta on aloittanut jo asiantuntijakuulemiset,
ja varmasti ministerin toivomalla tavalla käymme huolellisesti
ne läpi eri tahoja kuunnellen.
Yksi kysymys tässä on tietysti tämä aikataulu: kun
saamelaiskäräjien vaaliluetteloon ilmoittautuminen
alkaisi normaalisti jo marraskuun puolivälissä,
niin jos tämä huolellinen käsittely venyy sitten
sinne marraskuun puolelle, onko sitten vaihtoehtona se, että tämä vaaliluetteloon
ilmoittautuminen menisi vielä nykyisten normien mukaan
ja tämä uusi laki tulisi voimaan sitten vasta ensi
vuoden puolella, vai onko ministeriöllä sitten
valmius tätä vaalien valmisteluaikataulua entrata,
jos tosiaan tässä ikään kuin
ihanneaikataulussa ei pysytä?
Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri, nostitte esille puheenvuorossanne
asian, että tämä olisi jotenkin oppositio—hallitus-asetelma
tai puoluepolitiikkaa, kun totesitte, että oppositiosta
keskustan edustajat tätä ovat vastustaneet. Haluan korostaa,
että tässä ei ole kysymys hallitus—oppositio-politiikasta
ja vielä vähemmän puoluepolitiikasta.
En nyt tietenkään voi puhua niiden lappilaisten
edustajien puolesta, jotka eivät tässä ole paikalla,
mutta olemme tästä asiasta olleet aikaisemmin
hyvin yksituumaisia, mikä tässä olisi
oikea ratkaisu. Yli puoluerajojen olemme nähneet samalla
tavalla nämä asiat, niin kuin tässäkin
salissa tänään olemme nähneet.
Haluan varmistaa vielä: Kun kysyin sitä, onko olemassa
joku kansainvälisen oikeuden Suomea sitova normi tai kansainvälisoikeudellinen
sopimus, joka edellyttää meiltä, että laissa
on tässä määritelmässä 3 §:ssä nyt
siihen 2 momenttiin lisätty ryhmäidentifikaatio,
niin ette yksilöinyt vastauspuheenvuorossanne mitään
tällaista normia. Ymmärsinkö oikein,
että tämmöistä sitovaa normia
sinänsä ei ole olemassa, mikä tarkoittanee
sitä, että tässä on kysymys
poliittisesta valinnasta, otetaanko se 2 momentti sinne vai ei?
Eeva-Maria Maijala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysyn ministeriltä ihan tarkennuksen
vuoksi, että sanoitteko, että saamelaislaki ja
saamelaiskäräjät eivät vaikuta alueen
elinkeinojen harjoittamiseen elikkä niillä ei
ole mitään merkitystä alueen elinkeinojen
harjoittamiselle, sillä minulla on kyllä mielikuva
siitä, että tällä on lausuntojen
antamisineen ja kaikkine muineen erittäin suurikin merkitys
alueen elinkeinojen harjoittamiselle.
Toiseksi kysyn, kolmannen kerran tälle päivälle,
tästä Kemin Lapin alueen saamelaisväestön,
metsälappalaisväestön roolista: mikä se
teidän mielestänne tulisi jatkossa olemaan, ja
miten se asia tulisi ratkaista?
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten varsinaiseen puhujalistaan.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri totesi, että tässä on
kysymys poliittisten oikeuksien saamisesta. Juuri näin,
tästä on kysymys. Mutta toisaalta on kysymys siitä,
kuka kuuluu alkuperäiskansaan. Puheenvuorossani problematisoin
sen, että meillä on tällainen käytäntö,
että alkuperäiskansaan voi kuulua vain kuulumalla
tähän vaalikäräjäluetteloon,
jonka nykyisin vallassa oleva saamelaiskäräjät
muokkaa käytännössä. Siinä on
valitusoikeus, mutta ymmärrämme, että se
on selvä asia, että vaalilautakunta ja saamelaiskäräjät
valitsevat, täydentävät tätä joukkoa.
Tämä on mielestäni erittäin
iso perustuslakikysymys ja tulee valiokunnassa kyllä tarkkaan
tutkia.
Toinen asia, yhteistoimintavelvoite. Nyt pitää kyllä ministerinkin
miettiä tätä asiaa. Toivon, että ministeri
miettii tätä vähän pitemmälle,
nimittäin kun tätä neuvottelumandaattia
vahvennetaan, tai oikeutta ja velvoitetta, joka tässä on
viranomaisilla — ja toisaalta sitten näkisin,
että oikeutena saamelaiskäräjillä — niin
onhan se päivänselvää, että se
tulee vaikuttamaan erittäin paljon nimenomaan maankäyttökysymyksiin.
On kysyttävä tässä yhteydessä,
mikä tässä on suhde kunnalliseen itsehallintoon.
Kunnillahan on monopoli muun muassa kaavoituksessa, mutta näillä alueilla
tämä kunnan valta suhteutettuna tähän
saamelaiskäräjien valtaan ja sitten tähän yhteistoimintavelvoitteeseen
kyllä muuttaa mielestäni tätä perusasiaa
aika isosti. Tämä on iso kysymys mielestäni
perustuslakivaliokunnan toiminnassa.
Totesitte, ettei tässä ole veto-oikeutta.
Ei kylläkään ole, mutta käytännössä tulee
olemaan. Jo nyt, vaikka tämä neuvotteluvelvoite
on kevyempi nykyisessä laissa, kyllähän
me tiedämme, mistä on kysymys saamelaisalueella
monien elinkeinohankkeitten kohdalla. Jos saamelaiskäräjät
ottaa siihen kielteisen kannan syystä tai toisesta, niin
kyllä se hankkeen toteuttaminen valitusprosessien kautta
menee niin pitkäksi, että yleensä ne
raukeavat.
Suhde Metsähallitus-lakiin on myös mielenkiintoinen
ja erittäin keskeinen tässä, koska Metsähallitushan
nämä maat omistaa. Nyt tämä yhteistoimintavelvoite
myös siinä muuttaa nykytilannetta niin, että saamelaiskäräjien
vaikutusmahdollisuus kasvaa merkittävästi.
Minusta tässä ei kenenkään
pitäisi panna päätä pensaaseen
ja todeta, että ei tällä ole tällaisia seurausvaikutuksia.
Aivan näihin olennaisiin kysymyksiin, jotka ihmiset kyllä siellä tiedostavat, tällä
on
seuraukset.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Palaan vielä lyhyesti tuohon saamelaismääritelmään
siltä osin, että kun te, arvoisa ministeri, puheessanne
totesitte ihan, niin kuin laissa on, että siinä on
tämä itseidentifikaatio ja objektiiviset kriteerit
ja sitten sen lisäksi on tämä ryhmäidentifikaatio,
niin jos tässä on joku ristiriita keskenään
niin, että jostain syystä tätä ryhmäidentifikaatiota,
ryhmähyväksyntää, ei tule, niin
miten näette, mikä teidän mielestänne
pitäisi tässä sitten kantavoittaa? Onko
se niin, että tämä ryhmäidentifikaatio
on se viimeinen, joka tarvitaan joka tapauksessa aina, ilman sitä ei
pääse, ja jos näin on, niin onko tämä pykälä sitten
muotoiltu liian avoimeksi tässä, koska sehän
ei ihan suoraan sano näin, että se 2 momentti
siitä on ehdoton?
Toinen, johon haluan sitten mennä, on tämä neuvotteluvelvoite.
Nykyisessä laissahan ei tämäntyyppistä ole
suoraan. Se on enemmän tämmöinen kuulemisvelvoite.
Nyt tässä on vielä kirjattu tämä pyrkimys
tähän yhteisymmärrykseen, joka on ymmärrettävä,
ja totta kai se on aina tavoiteltava. Mutta miten näette
oikeusministerinä: jos käy sitten niin, että huolimatta
siitä, että on nämä neuvottelut
käyty ja pyritty yhteisymmärrykseen, ei päästä jostain
syystä ja syntyy toisenlaisia ratkaisuja, niin näettekö tässä valitusprosessissa
ongelmana sen, että tämä on aika semmoinen
tulkinnanvarainen kysymys, onko neuvoteltu tarpeeksi, onko pyritty
riittävästi yhteisymmärrykseen ja niin
edelleen? Näettekö tässä määritelmässä ongelmia?
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuossa pitemmässä puheenvuorossani
totesin sen, että tämä kokemus näiden
kolmen pohjoisen pitäjän alueella ja myös
Sodankylässä on tämän prosessin
aikana ollut sellainen, että ministeriö ei ole
oikein tahtonut aidosti kuulla niitten viestiä, jotka ovat
edustaneet erilaisia tulkintoja kuin saamelaiskäräjien
enemmistön näkemys. Tämä on
vakava asia. Siltäkään ei pidä sulkea
silmiään, miltään asialta ei
pidä sulkea silmiään tässä.
Nyt pitää kaikki nähdä realistisesti.
Mutta erityisesti se on nähtävä, että saamelaisväestön
sisällä on jyrkkiä ristiriitoja, voimakkaita
ristiriitoja, ja ne tulevat näkymään.
Minusta tällä ei ratkaista näitä.
Tämä ryhmäidentifikaatiokohta on juuri
se, joka minun näkemykseni mukaan estää tämän
ongelman ratkaisun. Pitäisi olla joku objektiivisempi,
ulkopuolinen valintamenettely tähän alkuperäiskansan
joukkoon.
Mutta tämä ei ole ainoa kasvamassa oleva ristiriita
noilla pohjoisilla alueilla, vaan oikeasti niiden kesken, jotka
kuuluvat tähän saamelaiseen alkuperäiskansaan,
ja sitten niiden pitäjäläisten kesken,
jotka samoilla alueilla, esimerkiksi Enontekiöllä,
harjoittavat poronhoitoa, on kypsymässä erittäin
vakavia ristiriitoja. Ne liittyvät tähän
prosessiin, mikä meillä on ollut tässä menossa.
Minun täytyy sanoa, että olen ihmetellyt, että ministeriössä ei
ole haluttu näihin vakavasti suhtautua. Siellähän
on meneillään esimerkiksi Näkkälän
paliskunnan jakoprosessi. Siinä on kysymys juuri näihin
saamelaisasioihin liittyvistä asioista.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Haluaako edustaja jatkaa? Silloin voi tulla tänne puhujakorokkeelle.
Puhemies! Riittää kyllä, kun tähän
nyt tällä kertaa lopetan. Totean vain sen, että toivon, että ministeriö olisi
paljon paremmin nämä ristiriitojen syvyydet tiedostanut
tätä prosessia johtaessaan.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Ensi viikolla olen menossa Lappiin, Inariin,
muun muassa kuuntelemaan, mitä mieltä siellä ollaan
muun muassa ILO-sopimuksesta, ja kuten tiedätte, tällä hetkellä meillä on
oikeusministeriön ja saamelaiskäräjien
välillä käynnissä neuvottelut
tästä ILO-sopimuksen ratifioinnista. Se prosessi
on kesken. Haluan käydä Lapissa kuuntelemassa,
mitä mieltä siellä ollaan, ja haluan
käydä siellä myös sen takia,
että on hyvä itse paikan päällä pystyä kertomaan,
mitä ILO-sopimuksen ratifiointi tarkoittaa ja mitä se ei
tarkoita, koska myös sen osalta on olemassa paljon väärinkäsityksiä ja
paljon huhuja, jotka herättävät sitten
pelkoja ja jotka ovat vahingollisia tähän yhteiseen
ilmapiiriin nähden.
Ihan lyhyesti, puhemies, näistä kysymyksistä vielä.
Todettakoon vielä, että näissä YK:n
sopimuksissa ei ole sellaista velvoitetta tähän
ryhmäidentifikaatioon, mutta Suomi näkee sen tarpeelliseksi,
koska me haluamme noudattaa kansainvälistä oikeuskäytäntöä ja
me haluamme myös olla edistyksellinen maa tässä suhteessa.
On kyllä äärimmäisen tärkeätä,
että alkuperäiskansa itse pystyy olemaan mukana
päättämässä, kuka kuuluu
siihen alkuperäiskansaan ja kuka ei. Minä en haluaisi,
että minä voisin päättää,
että minä ryhdyn nyt saamelaiseksi, eikä alkuperäiskansa
itse voisi siitä olla mitään mieltä.
Juuri sen takia tähän lakiin on nyt otettu tämä määritelmä niin,
että siinä on yhdistetty sekä tämä itseidentifikaatio
että ryhmäidentifikaatio.
Edustaja Maijala, kun kysyitte, mitä te olette: Se
on asia, jota teidän itse pitää miettiä,
ja jos tilanne on se, että koette, että itse olette
saamelainen, ja jos tilanne on se, että te myös
koette, että ryhmässä voidaan hyväksyä ja
että te olette ylläpitänyt sukusiteittenne
kautta sitä saamelaista kulttuuria, teillä on
sitten mahdollisuuksia tämän uuden lainsäädännön
mukaan ehkä tulla hyväksytyksi saamelaisten vaaliluetteloon.
Elikkä näissä nämä yhdistyvät,
ja se viimeinen taho, joka tämän ratkaisee, on
Suomen korkein hallinto-oikeus. Tätä määritelmää on
mietitty hyvin tarkkaan, ja minun mielestäni siinä on
juuri ne ainesosat, jotka siinä pitääkin
olla. Elikkä se ei ole poissulkeva, se on tämän
hetken määritelmää täsmällisempi
ja siinä mielessä myös parempi.
Sitten tästä neuvotteluvelvollisuudesta: Tässä ei
kajota kuntien itsemääräämisoikeuteen,
tässä puhutaan vain siitä, että on
neuvotteluvelvollisuus, eikä tulla pitämään
selkoa siitä, kuinka nämä neuvottelut
nyt ovat käytännössä menneet. Minä toivon,
että kaikki meidän viranomaiset toimivat niin,
että rehellisyyden nimissä pyritään yhteisymmärrykseen.
Meillä on hyvä hallinto Suomessa, ja minä uskon,
että meidän viranomaiset myös haluavat
tätä ja että yhdessä saamelaiskäräjien
kanssa halutaan pystyä sitten pääsemään
yhteisymmärrykseen niissä asioissa, jotka ovat
laajakantoisia ja jotka koskettavat saamelaisia erityisen paljon.
Tässä suhteessa luottaisin myös suomalaisiin
virkamiehiin.
Sitten vielä tästä suhteesta esimerkiksi
Metsähallitus-lakiin ja muihin lakeihin: Totta kai nämä liittyvät
toisiinsa, mutta nimenomaan tämä saamelaiskäräjälaki
on laki, joka säätää sitä,
millä tavalla saamelaiskäräjiin valitaan
henkilöt, miten käräjät itse
toimii, minkälainen toimintakertomus heidän pitää tehdä ja
niin edelleen ja niin edelleen. Sitä minä tarkoitin
siinä edellisessä puheenvuorossani. Meillä on
eri poronhoitolaki ja eri kalastuslaki ja niin edelleen. Elikkä tämä laki on
siinä mielessä poliittisen päätöksenteon
laki, kun on kyse saamelaisten poliittisista oikeuksista.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, aikataulusta: Edustaja Koskinen,
perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja, kysyi tästä aikataulusta.
On tietysti niin, että meidän pitää nyt
yrittää vain sopeutua siihen: jos tässä talossa
menee enemmän aikaa, niin meidän pitää katsoa,
miten se voidaan järjestää. Minulla ei
ole vastausta siihen nyt tässä seistessäni,
mutta olemme tietenkin avoimia sille, että halutaan löytää ratkaisuja.
Tämä on ylipäänsäkin
sellainen asia, että tässä ollaan koko ajan
oltu sillä tiellä, että halutaan ratkaisuja,
jotta päästäisiin hyvässä yhteisymmärryksessä eteenpäin.
Se on meidän kaikkien etu. Se on saamelaisten etu, se on
suomalaisten etu, se on meidän kaikkien etu. — Kiitos,
puhemies.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Jos olisi selkeä yksimielisyys ja
yhteisymmärrys siitä, että tämä nykyinen
vaaliluettelo on syntynyt ja laadittu oikeudenmukaisesti ja oikeilla
perusteilla, silloin voitaisiin mielestäni tämä ryhmäidentifikaatio
kyllä tänne lakiin kirjoittaa. Mutta tässä laissa
nyt siunataan tämä nykytilanne tällä lisäyksellä,
joka tähän 3 §:ään
on laitettu. Siunataan siis se tilanne, josta kerroin, että 60-luvulta
lähtien on varsin sattumanvaraisesti muodostunut tämä nykyinen
vaaliluettelo. Tätä minun on erittäin
vaikea ymmärtää, koska ministeriölle
on kyllä saatettu tietoon se, että siellä on laaja
epäluottamus siihen, että tämä nykyinen vaaliluettelo
ei vastaa sitä todellisuutta. Kun sanon, että ministeriö ei
ole kuullut, niin tätä viestiä ministeriö ei
ole ottanut todesta eikä kuullut, vaikka sen olen esimerkiksi
tällä toimenpidealoitteella sinne kyllä saattanut
tietoon, että tämä olosuhdeanalyysi pitäisi
tehdä syvällisesti. Siis meillä ei näyttänyt
olevan siihen aikaa ministeriössä, vaikka tässä monta
vuotta tätä valmisteltiin, että olisi
asiantuntijajoukolla tehty analyysi esimerkiksi tästä,
vastaako tämä nykyinen vaaliluettelo sitä todellisuutta,
mikä siellä saamelaisalueella on ja Suomessa yleisestikin
on. Tämä on se, joka jättää varjon
tähän toimintaan nyt, ja sitä ei saa
enää pois, jos kerran aikaa ei ole tehdä tätä perusteellista
selvitystä.
Perustuslakivaliokunta joutuu tämän vakavasti
kyllä mielestäni miettimään,
hyväksyykö se tämän lähtökohdan.
Jos se sen tekee, niin se on kyllä erittäin kova
päätös. Kun puhuttiin tästä suomalaisesta
hallinnosta, siitä, minkälainen usko ministerillä oli
siihen, että suomalainen hallinto kyllä pystyy
neuvottelemaan niin, että lopputuloksesta ollaan yksimielisiä yhteisymmärryksessä,
niin tässä asiassa ei ole sitä.
Kun kerroin, että siellä alueella on erittäin
syvät ristiriidat ja ne ovat vakavia — en sano
tässä ääneen, miten vakavia
ne ovat, mutta ne ovat erittäin vakavia ja näkyvät
siinä elinkeinon harjoittamisessa esimerkiksi siellä porometsällä — silloin
on ehkä pakko todeta, että tällä kohtaa
on laitettu valitettavasti pää pensaaseen. En
voi muuta kuin olla huolestunut tulevaisuudesta tältä osin, kun
tuon saamelaisalueen tulevaisuutta ajattelen.
Keskustelu päättyi.