3) Hallituksen esitys eduskunnalle säätiölaiksi
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, värderade talman! Esitys uudeksi
säätiölaiksi on yksi hallituskauden laajimmista
uudistuksista oikeusministeriön toimialalla. Esityksessä ehdotetaan
kokonaan uutta lakia, joka korvaa vuodelta 1930 olevan nykyisen
säätiölain.
Säätiöiden merkitys muun muassa koulutuksen,
tutkimuksen, kulttuurin sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen
rahoittajina ja tuottajina on viime aikoina kasvanut. Ilman säätiöitä yhteiskunnassamme
olisi huomattavasti vaikeampaa rahoittaa tätä tärkeätä toimintaa.
Siksi on mielestäni erittäin tärkeää,
että säätiölakia nyt ajanmukaistetaan.
Uudella säätiölailla edistetään
säätiöiden toimintamahdollisuuksia ja
vahvistetaan kansalaisyhteiskuntaa siten, että säätiöt
voivat toimia mahdollisimman tehokkaasti, joustavasti ja ennakoitavalla
tavalla, joka hyödyttää säätiön
tarkoitusta ja ottaa huomioon myös säätiöiden
sidosryhmien oikeutetut odotukset. Uudessa laissa on muun muassa
selvemmät säännökset säätiön tarkoituksesta
ja sen edistämisestä, säätiön
hallituksen tehtävistä ja vastuusta sekä avoimuutta
lisääviä uusia toimintakertomus- ja tilinpäätösvaatimuksia.
Talman! Syftet med den nya stiftelselagen är att utöka
stiftelsernas verksamhetsmöjligheter och stärka
det civila samhället så att stiftelser kan bedriva
sin verksamhet på ett sätt som är så effektivt,
smidigt och förutsägbart som möjligt
och som medför nytta för stiftelsens ändamål
och beaktar även de berättigade förväntningarna
hos stiftelsens intressegrupper. Den nya lagen innehåller
bland annat tydligare bestämmelser om stiftelsens ändamål
och dess främjande, om styrelsens uppgifter och ansvar
samt nya krav i fråga om stiftelsens verksamhetsberättelse
och bokslut, som ska öka stiftelsens öppenhet.
Arvoisa puhemies! Lakiehdotuksessa on otettu voimassa olevaa
lakia paremmin huomioon erilaiset, erikokoiset, eri aloilla ja eri
tavoin toimivat säätiöt. Uudessa laissa
selvennetään sekä pääomasäätiöiden
että jatkuvarahoitteisten toiminnallisten säätiöiden
toiminnan ja rahoituksen reunaehtoja. Ehdotuksessa tuodaan erilaisten säätiöiden
hyviä säätiökäytäntöjä lakiehdotukseen
siten, että hyvä säätiötapa
käy nykyistä selvemmin ilmi suoraan laista. Esimerkiksi
uudessa laissa on nimenomaiset säännökset
säätiön johdon huolellisuus- ja lojaliteettivelvollisuudesta suhteessa
säätiöön, mistä ei
nimenomaisesti säädetä vielä voimassa
olevassa laissa. Näin selvennetään hyödyllisenä pidetyn
säätiötoiminnan periaatteita ja toimintatapoja,
mikä on eduksi säätiöille, niiden
piirissä toimiville ja koko yhteiskunnalle.
Arvoisa puhemies! Ehdotuksessa on myös otettu huomioon
säätiötoiminnan tulevaisuuden mahdollisuuksia
ja haasteita tavalla, joka helpottaa säätiötoiminnan
kehittämistä. Esimerkiksi säätiön
tarkoituksen muuttamista koskevissa uusissa säännöksissä on
otettu huomioon yhtäältä se, että yhteiskunnan
muuttuessa säätiön varallisuutta voidaan
edelleen käyttää tehokkaasti ja tuloksellisesti
hyödylliseen tarkoitukseen, ja toisaalta säätiön
perustajan ja säätiön muiden rahoittajien
ja etutahojen oikeutetut odotukset siten, että viime kädessä rekisteriviranomainen
edelleen
arvioi tarkoituksen muutoksen rekisteröinnin edellytykset.
Lisäksi tavoitteena on lisätä säätiöiden
tunnettuisuutta ja luotettavuutta kansalaisyhteiskunnan toimijoina
ja kumppaneina lisäämällä toiminnan avoimuutta
ja säätiöiden piirissä toimivien
oikeussuojakeinoja. Esimerkiksi konsernitilinpäätöksen
laatimisvelvollisuutta laajennetaan, ja säätiön
toiminnasta ja lähipiiritoimista pitää kertoa
kattavammin toimintakertomuksessa. Säätiön
peruspääomavaatimus kaksinkertaistetaan 50 000
euroon, mikä vastaa vanhan lain pääomavaatimuksen
nykyarvoa.
Säätiövalvonnan tehostamiseksi Patentti-
ja rekisterihallituksen ja muiden viranomaisten välisen
tietojenvaihdon esteitä poistetaan ja PRH:n tietojensaantimahdollisuuksia
muutenkin parannetaan. Tarkoitus on, että uusi säätiölaki
tulee voimaan vuoden 2015 aikana.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä lopuksi todeta, että uutta
säätiölakia on valmisteltu erittäin avoimesti.
Laajan lausuntokierroksen jälkeen jatkovalmistelussa keskustelua
on jatkettu kriittistä palautetta antaneiden kanssa. Jatkovalmistelussa tehdyistä
muutoksista
on keskusteltu eri tahojen, kuten Valtakunnansyyttäjänviraston,
harmaan talouden torjuntayksikön ja Säätiöiden
ja rahastojen neuvottelukunnan, kanssa. Jatkovalmistelussa päästiin
kaikkia näitä tahoja tyydyttävään
ratkaisuun. Teknistä viimeistelyä vaille valmis
hallituksen esitysluonnos ja kirjallinen arvio kaikesta lausuntopalautteesta
julkistettiin ministeriön verkkosivuilla maaliskuussa tänä vuonna. — Kiitos.
Stefan Wallin /r:
Ärade talman! Jag ska börja med ett citat.
"Stiftelserna är en viktig del av det finländska
medborgarsamhället. I egenskap av självständiga
aktörer finansierar de bland annat vetenskap, konst och
kultur samt producerar olika välfärdstjänster.
Det arbete som välfungerande och öppna stiftelser
utför ökar kunskapen, kunnandet och välfärden
i vårt samhälle."
Med de här kloka orden definieras stiftelsernas roll
och betydelse i broschyren God förvaltning i stiftelser,
som har givits ut av stiftelsernas gemensamma organ, Delegationen
för stiftelser och fonder rf, Säätiöiden
ja rahastojen neuvottelukunta ry. Och på bättre
sätt kan man knappast sammanfatta uppgiften för
landets stiftelser, som i dag uppgår till över
2 800 till antalet. Varje stiftelse och varje fond har
sin unika historia och bakgrund. Gemensamt har de att de förkovrar
ett kapital som donatorn i tiden bedömt att bäst
kan göra nytta genom att användas som utdelning
för allmännyttiga ändamål.
Stiftelsernas roll är alltså betydande i
dagens Finland. Enligt årsredovisningarna i stiftelseregistret
var stiftelsernas sammanlagda balansomslutning hela 13 miljarder
euro 2012. Över 200 stiftelser i Finland förvaltar
en egendom på mera än 10 miljoner euro.
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
uusi säätiölaki korvaa edellisen vuodelta
1930. Maailma on muuttunut paljonkin runsaan 80 vuoden aikana, myös
säätiöiden toiminnan ja toimintaympäristön
osalta.
Uudessa laissa selvennetään säätiökäytäntöjä nykyisen
hyvän säätiötavan mukaisesti
ja otetaan paremmin huomioon erilaiset säätiöt,
myös sellaiset, joita ei edes mainita nimenomaisesti nykyisessä laissa.
Uudella lailla vahvistetaan kansalaisyhteiskuntaa, korostetaan säätiöiden yleishyödyllistä
käyttöä,
lisätään avoimuutta ja tehostetaan valvontaa.
Yhtä kaikki, muutokset helpottavat säätiömuodon
käyttöä heikentämättä säätiön
sidosryhmien asemaa.
On tärkeätä, että säätiölaki
on ajan tasalla myöskin avoimuuden osalta. Tällä tavalla
lisätään myöskin suuren yleisön
tietoisuutta siitä tärkeästä,
joskus lähes korvaamattomasta työstä, mitä vaikkapa
lääketieteellistä tutkimusta tai kulttuuria
tukevat säätiöt tekevät. Sopiikin
kysyä, miten paljon hyvää jäisi
tekemättä yhteiskunnassa, mikäli säätiöt
eivät olisi olemassa tai pystyisi kanavoimaan tuottoansa
yleishyödylliseen käyttöön samalla
tavalla kuin nyt.
On syytä onnitella oikeusministeriä hyvin
valmistellun lakiesityksen johdosta. Laki antaa kansalaisyhteiskunnalle
entistäkin parempaa selkänojaa sen tullessa voimaan
ensi vuoden heinäkuussa.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Kuuntelin mielenkiinnolla edustaja Wallinin...
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Taikka puhemies vaikka.
Niin, anteeksi, puhemiehelle tarkoitus on tässä puhua. [Puhuja
yskäisi.] — Pannaan köhän
syyksi. — Kuuntelin mielenkiinnolla edustaja Wallinin puheenvuoroa,
ja täytyy myöntää, että kaikki,
mitä hän sanoi suomen kielellä, minä ymmärsin,
ja oli täyttä asiaa puheen sisältö.
Entisenä tilintarkastajana ja reviisorina kiinnitin tässä huomiota,
kun säätiölain muutosta lueskelin, semmoinen
sentin paksu kirjanen, siihen, että eräistä toimista
huolimatta säätiöissä jatketaan
perinteiseen tapaan perinteistä tilintarkastusta. Tämän
tilintarkastuksen suorittavat auktorisoidut tilintarkastajat: KHT
eli Keskuskauppakamarin hyväksymä tilintarkastaja,
HTM eli kauppakamarin hyväksymä tilintarkastaja,
ja eräissä säätiöissä tarkastuksen
voi suorittaa myöskin julkishallinnon tilintarkastaja eli
JHTT. Niissä tapauksissa yhdistyslain puolella voidaan
jättää tilintarkastukset tekemättä.
Se on minusta erittäin huono asia.
Epäselvyyksien välttämiseksi ja edelleenkin säätiölainsäädäntöön
luottaen tämä on hyvä ratkaisu, ettei
lähdetty tinkimään tässä kontrollointiasiassa.
Tästä olen erittäin tyytyväinen,
että se siellä säilyy. Tiedän,
että eräät järjestöt
ja säätiöt toivoivat, että näistä voitaisiin
luopua, mutta tämä on vanha, hyväksi
havaittu tapa, että kontrolli pelaa. Se, niin kuin kokemuksesta
tiedän, että monessa säätiössä on
hallituksen lisäksi valtuusto tai joku muu hallintoelin
ja he valitsevat tilintarkastajan, on minusta hyvä. Se,
että hallitus — sekin on mahdollista lain mukaan — valitsee
tilintarkastajan, on minusta huono, koska jos puutut asioihin, mitkä eivät
ole hallitukselle mieleen, niin olet hyvin nopeasti entinen tilintarkastaja.
Tämän vuoksi olisin toivonut, että jokaiseen
säätiöön hallituksen lisäksi
olisi tullut joku ylempi orgaani päättämään
tämäntyyppisistä asioista.
Kiitoksia ministerille valmistelusta ja kaikille, jotka siinä olette
mukana olleet.
Keskustelu päättyi.