Klaus Bremer /r:
Arvoisa puhemies! Kesän 2000 aikana etsittiin kahdesti
Itämerellä veneitä sen vuoksi, että maissa
olevat omaiset olivat huolestuneet, koska veneessä olijoiden
matkapuhelimet olivat suljettuina. Nämä molemmat
etsinnät tulivat maksamaan toista miljoonaa markkaa ja osoittautuivat
täysin turhiksi. Etsityt olivat turvallisesti satamassa,
heillä ei ollut mitään hätää, he
jopa soittivat sieltä matkapuhelimella, vaan eivät
kotiin kertoakseen, että kaikki oli hyvin.
Kun ryhdyin asiaa selvittämään, osoittautui, että sekä poliisiviranomainen,
joka vastaa etsinnöistä maan kamaralla maamme
rajoja pitkin, että myös rajavartiosto, joka vastaa
etsinnöistä merialueilla, kumpikin viranomainen
oli täysin turhautunut turhista etsinnöistä.
Poliisi kertoi, että vuoden 2000 alusta 14. päivään
syyskuuta mennessä oli suoritettu 600—700 etsintää,
joista kaksi kolmasosaa eli noin 400—500 etsintää oli
turhia. Poliisi totesi, että kyllä todellakin
poliisilla hupenevilla resursseillaan on tärkeämpääkin
tehtävää kuin hukata henkilöstövoimia
ja materiaalia turhiin etsintöihin.
Rajavartioston esikunnasta kerrottiin samaan aikaan, että kaiken
kaikkiaan 21. päivään syyskuuta mennessä vuonna
2000 oli suoritettu 187 etsintää, joista luokkaan
epäselvä, ikivaltainen tai muu tilastoitiin 91
eli puolet, 50 prosenttia. Kun tähän lisätään,
että etsinnöissä varsinkin merialueilla
usein on liikkeellä helikopteri tai kaksi, on lentokone
tai lentokoneita, on valvontaveneitä, on partioveneitä,
ja kun tiedetään, että esimerkiksi keskiraskas
helikopteri maksaa noin 55 000 markkaa tunnissa, kevyt
kaksimoottorinen helikopteri noin 15 000 tunnissa, lentokone
noin 8 000—9 000 markkaa tunnissa, valvontavene 6 000
markkaa tunnissa, partiovene 2 000 markkaa tunnissa, ei
kovin kauan tarvitse etsiä, kun kustannukset ovat toisella
miljoonalla. Sen lisäksi tietysti etsinnöissä käytetään
hyvin paljon muita viranomaisvoimia samoin kuin vapaaehtoisia meripelastusvoimia
jne., jotka tietysti myöskin ovat menopuolella yhteiskunnalle.
Ruotsalainen eduskuntaryhmä teki edellä esitetyn
johdosta lakialoitteen n:o 93/2000, joka nyt toteutuu hallituksen
esityksen muodossa. Asiassa on kuitenkin huomautettavaa tavasta,
jolla lakialoite n:o 93 eteni tähän toiseen käsittelyyn
ja toteutumiseen.
Ruotsalaisen ryhmän tekemä lakialoite näet lähetettiin
liikennevaliokuntaan, samalla kun ministeriöstä tuli
vihreää valoa asian puolesta. Kun sitten asia
tuli hallituksen esityksenä eduskunnan käsiteltäväksi,
se lähetettiin hallintovaliokunnan käsiteltäväksi
ilman koordinaatiota liikennevaliokunnassa olevan rinnakkaisen lakialoitteen
kanssa. Näin alkuperäinen hallituksen esityksen
pohjana oleva lakialoite muhii edelleen liikennevaliokunnassa ja
kuoleentuu sinne. Tällainen ei voi olla hyväksyttävää lainsäädäntökäytäntöä.
Lopputulos on kuitenkin hyvä tässä asiassa,
ja ruotsalainen eduskuntaryhmä iloitsee siitä,
että sen aloite tuo lisää turvallisuutta
merialueille ja samalla tietysti koko Suomeen etsintöjen
osalta ja lisäksi säästää miljoonia
kansantaloudelle sekä rahassa että turhassa työssä.
Ed. Laitinen merkitään läsnä olevaksi.
Keskustelu päättyy.