12) Hallituksen esitys laiksi sosiaalihuoltolain 6 §:n
muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Eva Biaudet /r:
Ärade talman, arvoisa puhemies! Tämä hallituksen
esitys huolestuttaa minua. Pelkään ja minulla
on suuri huoli siitä, että lapsi heitetään
nyt pesuveden kanssa. Päivähoidon hallintoa muuttamalla
mielestäni ei voida ratkaista koettuja toiminnallisia puutteita
päivähoidossa, joita ovat esimerkiksi lapsiryhmien
liian suuret koot ja henkilöstön täydennyskoulutuksen
puute. Mielestäni olisi tärkeätä tiedostaa
ja tunnustaa se asia, että päivähoito
on ja sen pitäisi olla selkeästi koko sosiaalipalvelujärjestelmän osa,
koska päivähoidossa on tavoitteena koko lapsen
kehitys, lapsen kokonaisvaltainen kasvu ja hänen oppimisensa
tukeminen. Yhteistyössä tärkeimmät
henkilöt ovat vanhemmat, perhe.
Meillä alkaa kohta olla kokemuksia esiopetuksen järjestämisestä kunnissa.
Siinä kunnat ovat voineet tehdä vapaammin valintoja
hallinnosta ja myös siitä, missä esiopetuksen
järjestävät. Mielestäni näiden
ratkaisujen ja toimintamallien arviointi on vielä edessä,
ennen kuin haluamme levittää ja jatkaa tällaista
vapaata päätöksentekoa hallinnosta ja
siitä, missä päivähoidon pitäisi
toimia. Ennen kuin tehdään se ratkaisu, pitäisi
ainakin pystyä arvioimaan, miten se on toiminut esiopetuksessa.
Mielestäni viimeaikaiset tiedot, joiden mukaan selvästi
hyvin monessa kunnassa ei ole kannettu sitä vastuuta, jota
lainsäädännössä on
annettu suosituksina esimerkiksi ryhmäkoosta tai niin edelleen,
ovat huolestuttavia eivätkä anna syytä suurimpiin
vapauksiin.
Myös sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä on
pohtinut tätä. Sille työryhmälle
ovat antaneet lausuntoja myös eri asiantuntijatahot. Mielestäni
erittäin painavat asiantuntijatahot, kuten terveyden- ja
sosiaalihuoltoalan ammattijärjestö Tehy, Sosiaalityöntekijäin
Liitto, Kunta-alan ammattiliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja
Lastensuojelun Keskusliitto, ovat ilmaisseet näkemyksenään,
että heidän mielestään ei ole mitään
perusteita tai ainakaan riittäviä perusteita päivähoidon
hallinnollisen aseman muuttamiselle. Varmasti tässä on
hyvin paljon myös reviiriristiriitoja. Tunnustan ja tiedän
ja olen tietoinen niistä, mutta silti mielestäni
ainakin näiden tahojen huolet pitäisi pistää korvan
taakse, kun valiokunnassa mietitään tätä lakiehdotusta.
Nykylakihan antaa itse asiassa mahdollisuuden myös kunnille
sijoittaa sosiaalihuoltopalvelut kokonaisuutena valitsemansa toimielimen
alaisuuteen. Tällöin voidaan kunnassa jo nyt laittaa
esimerkiksi opetus ja sosiaalihuolto saman toimielimen alle mutta
ei ole mahdollista irrottaa päivähoitoa erikseen
ja muuttaa hallintoa.
Mielestäni kunnat voisivatkin itse asiassa järjestää hallintojaan
enemmän kuin tänään tekevät,
jos ne kokevat, että se on ongelma eikä jokin muu.
Tänä päivänä saamme
hyvin paljon tutkimustuloksia siitä, että lasten
mielenterveys ja lasten hyvinvointi eivät ole paranemaan
päin vaan itse asiassa kasvavalla määrällä lapsia
on psykososiaalisia ongelmia. Mielestäni on erittäin
keskeistä, että pystymme vielä enemmän
parantamaan, mutta meillä on päivähoitojärjestelmä, joka
pystyy tunnistamaan ja puuttumaan mahdollisimman varhain näihin
asioihin. Tässä keskeinen yhteistyökumppani
on tietenkin perhe. Sosiaalihuolto voi mielestäni myöskin
luoda hyvät perhekohtaiset, perhelähtöiset
tukijärjestelmät, mikä on keskeistä lapsen
hyvinvoinnille ja aivan välttämätöntä.
Hallinnon muuttaminen ei saa romuttaa näitä asioita.
Myös muut yhteistyökumppanit ovat tärkeitä päivähoidolle:
omalääkärit, neuvolat, kotipalvelut,
sosiaalityöntekijät ja perheneuvolat. On rakennettu
myös erittäin voimakkaasti yhteistyötä sosiaali-
ja terveydenhuollon välille. Monissa kunnissa ne on myös
hallinnollisesti yhdistetty. On ihan oikein se ajatus, joka tässä ehkä kuitenkin
on takana, että myös opetustoimen, päivähoidon
ja sosiaalihuollon välillä olisi suurempi yhteistyö,
ja olen siitä ihan samaa mieltä, eikä ole olemassa
mitään sellaisia esteitä, jotka itse
asiassa tekisivät tämän mahdottomaksi.
Olen iloinen siitä, että hallitus on tehnyt
ponnen, jossa se haluaa kuitenkin tarkastella ja seurata tilannetta
ja palata asiaan ja arvioida näiden päämäärien
toteutumista. Olen huolestunut varsinkin kokonaisvaltaisen lastensuojelutyön
mahdollisuuksista selviytyä myös uudenlaisissa
hallintoratkaisuissa. Mielestäni tänään
ei pitäisi tehdä laisser faire -politiikkaa, jossa
vastuu siirretään kunnille, että tehkööt
miten haluavat. Mielestäni meillä on tarpeeksi
myös sellaisia esimerkkejä, joissa se ei ole aina
onnistunut. Mielestäni on hyvin tärkeätä,
että lapsilla kaikissa kunnissa koko Suomessa olisi hyvä päivähoitojärjestelmä,
joka myös pystyy tarpeeksi ajoissa puuttumaan perheen ongelmiin.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Tässä salissa viime viikolla kerrottiin,
kuinka tärkeätä on se, että hallitus noudattaa
eduskunnan tahtoa, kun eduskunta esittää yksimielisen
ponnen. Tässä nyt on taas yksi näistä eduskunnan
hyväksymistä yksimielisistä ponsista.
Me voimme tietysti hieman kysellä, mikä tämä eduskunnan
yksimielisten ponsien käytäntö on, kun
hyväksytään paljon sellaisia yksimielisiä ponsia,
joiden suhteen loppujen lopuksi osoittautuu, etteivät ne
niin yksimielisiä olekaan. Tämä on minusta
eräs eduskunnan työtapoihin liittyvä seikka,
jota kannattaisi hieman pohtia.
Joka tapauksessa tällä lainsäädännöllä ei
siirretä päivähoitoa opetustointa johtaviin
lautakuntiin vaan annetaan kunnille vapaus tehdä tätä. Minun
on vaikea ymmärtää, että ne
henkilöt, jotka niin voimakkaasti luottavat omiin argumentteihinsa
siitä, että päivähoidon olisi
hyvä olla sosiaalipuolen lautakunnissa, eivät
luota tämän argumentin kantavuuteen sitten kunnallisessa
päätöksenteossa vaan uskovat, että heidän
argumenttinsa kunnan tasolla kuitenkin kumoutuu, vaikka se valtakunnan
tasolla on niin selkeä.
Edelleen vertailusta nykyiseen esikoululainsäädäntöön
ja siihen, että esikoulu on toteutunut huonommin — ja
tästä olen ehdottomasti sitä mieltä,
että se on toteutunut huonommin — siellä,
missä se on tehty opetustoimen yhteydessä: Se
ei johdu siitä, että se on tämän
tai tuon lautakunnan alaisena, vaan siitä, että kun
se tehdään opetustoimen yhteydessä, se
on eri lainsäädännön alaista
eivätkä ne normit, jotka koskevat esikoulua silloin,
kun se on päivähoidon alaista, koske sitä silloin,
kun se on opetustoimen alaista. Niiden pitäisi koskea sen
takia, että opetustoimen normittomuus tässä asiassa
on ollut huono.
Todettakoon siis, että päivähoidon
järjestämistä, sen sisältöä,
opetustavoitteita ja muuta koskevaa lainsäädäntöä ei
olla muuttamassa vaan se lainsäädäntö pysyy
edelleen samanlaisena kuin se on ja koskee kuntia, järjestävät
ne tämän hallinnon sitten ihan, miten sattuvat
järjestämään. Sen takia ensimmäinen
pelko, joka tähän on liittynyt, on se, että päivähoidosta
tulee koulu. Kun päivähoidon opetustavoitteita
ei tässä muuteta, tätä kautta
ei siitä pitäisi tulla koulumaisempaa.
Toinen pelko, joka on sanottu, on se, että yhteydet
lastensuojeluun katkeavat. Sen takia lakiesitykseen varmuuden vuoksi
vielä lisättiin pykälä, jossa
korostettiin näitä yhteyksiä.
Ed. Biaudet kertoi kauniisti niistä piirteistä, joita
päivähoidossa pitäisi olla sen suhteessa
erilaisiin kunnan toimintoihin. Mietin, mikä näistä virkkeistä ei
sopisi koulutoimeen, mikä näistä olisi
semmoista, että tätä yhteyttä esimerkiksi koulutoimen
ja lastensuojelun välillä ei tarvittaisi. Eikö tuolla
perusteella oikeastaan, jos on sitä mieltä, että vain
sosiaalilautakunnan alaisuudessa nämä yhteydet
voivat toimia, se tarkoittaisi sitä, että peruskoulutkin
pitäisi siirtää sosiaalilautakuntien
alaisuuteen?
Voi tietysti olla, että syntyy kuntia, joissa aivan
oikein tämä uhka toteutuu ja yhteydet lastensuojeluun
jostakin syystä heikkenevät, mutta voi olla, että käy
myös toisin päin, koska lastensuojelun yhteydet
päivähoidon osalta ovat niin ilmeisiä.
Jos sitten päiväkoti ja koulu ovat saman lautakunnan
alaisina, voi olla, että tämä yhteys, joka
on jo päiväkotivaiheessa syntynyt, säilyy kouluvaiheessa,
koska yksi lastensuojelun ongelmista meillä on se, että lapsen
siirtyessä päiväkodista kouluun nämä yhteydet
katkeavat. Jostakin syystä en itse ole pystynyt selvittämään,
johtuuko se olemassa olevasta lainsäädännöstä vai
ihmisten mielikuvituksessa olevasta lainsäädännöstä — päiväkodit
useinkaan eivät voi myöskään
opettajille kertoa niistä lastensuojeluongelmista, joita
ne ovat lapsissa havainneet, mitä itse pidän aivan
käsittämättömänä ja
ymmärtääkseni myös ikään
kuin lakiin perustumattomana pelkona. Olen itse lakia tulkinnut
sillä tavalla, että tämän kertomisen
pitäisi olla mahdollista.
Kolmanneksi on pelätty, että sosiaalitoimen asema
kunnissa heikkenee ja että sosiaalitoimen tehtäväksi
tulisi vain ikävien ja huonojen asioitten selvittely. Ensinnäkään
en pidä vanhuutta ikävänä ja
huonona asiana. Siinä mielessä se, että vanhustenhoito
joka tapauksessa jää sosiaalitoimeen, ei tätä paljon
muuta. En kuitenkaan ymmärrä tätä yhteyttä,
koska itsekin kolmen lapsen isänä, jolla on siis
ollut kolme sosiaalitoimen alaista lasta, en ole koskaan joutunut
sosiaalivirastossa sen takia asioimaan, että lapset ...
(Ed. Stenius-Kaukonen: Ei ole todennäköistä,
että ministeri Soininvaara kuuluu niihin, jotka tarvitsevat).
Mutta se, että päiväkoti on sosiaalitoimen yhteydessä,
ei millään tavoin kiillota sosiaalitoimistojen
ovea sen takia, että eihän asianomainen palvelunkäyttäjä lainkaan
tiedä, mikä lautakunta tätä asiaa
hoitaa.
Sitten neljäs seikka: Minusta todistustaakka on niillä,
jotka sanovat, että tämä valittu tie
on turmion tie. Heidän pitäisi osoittaa, että niissä kunnissa,
jotka, ihme kyllä, ovat tämän lainsäädännön
jo etukäteen panneet toimeen, olisi tapahtunut jotakin
sen kaltaista kehitystä, jota he epäilevät
tapahtuneen. Esimerkiksi meillä on Imatralta kokemusta
siitä, että tämä yhteys näyttää toimineen
erittäin hyvin. On tietysti mielenkiintoista, että Imatralla
on näin voitu menetellä, vaikka laki on vasta
eduskunnassa, mutta siellä on osattu varmaan hyvin ennakoida
tätä lainsäädäntöä.
Edelleen voi sanoa, että pienet ja erityisesti pienet
kaksikieliset kunnat tarvitsevat tätä lainsäädäntöä,
koska pienissä kunnissa usein on sillä tavalla,
että siellä on yksi rakennus, jossa on sekä peruskoulu
että päiväkoti, toisessa päässä peruskoulu
ja toisessa päiväkoti. On tietysti hiukan erikoista,
että tämä yksi rakennus on kahden hallintokunnan
hallitsema. Jos pienessä kunnassa edelleen on vielä sekä suomen-
että ruotsinkielisiä oppilaita ja suomen- ja ruotsinkielisiä päiväkotilapsia
ja sitten jo lainsäädännön mukaan
koulupuolella pitää olla oma elin ruotsinkieliselle koululle — hyvin
monessa kunnassa on lähdetty siitä, että oma
elin pitää olla myös ruotsinkieliselle
päivähoidolle — kunnasta alkavat kohta loppua
luottamusmiehet, jotka joutuvat jakaantumaan neljään
eri päätöksentekoelimeen. Voi olla, että hoidettavia
lapsia on vähemmän kuin luottamusmieselimissä olevia
henkilöitä.
Olen hämmästyksekseni havainnut, että myös varsin
isot kunnat ovat aikeissa käyttää tätä lainsäädäntöä.
Se ei ole ollut tässä tarkoituksena, mutta toisaalta
en pysty menemään esimerkiksi Vantaalle sanomaan,
että tämä ei olisi heidän kannaltaan
hyvä ratkaisu. Itse en usko, että maailma tästä kovin
toisenlaiseksi muuttuu. Se, että tämä on
herättänyt niin suurta tunnekuohua, saattaa olla
enemmän virkamiesten ja oikeastaan alan ammattilaisten
reviiririitaa. En usko, että lapset tässä tulevat
muutosta suurestikaan havaitsemaan.
Kuitenkin se, että meillä olisi jokin elin
kunnassa, joka miettii lapsuutta alusta loppuun, voi olla hyväkin
asia. Se, että lapsuus katkaistaan kuudesta vuodesta ja
aletaan miettiä sitä uudestaan, ei välttämättä sekään
ole hyvä. Sen takia itse olen tämän esityksen — tosin
kyllä vuoden harkittuani, mitään esitystä en
ole näin pitkään harkinnut — antanut.
Minusta on aika erikoista, että kun kunnat saavat palvelut
järjestää melkein miten sattuu ja tämä eduskunta
on sallinut tässä, miten sen sanoisi, aika suuria
vapauksia, niin sitten hallintoa kuitenkin säädeltäisiin
niin tarkkaan, että me esitämme, missä lautakunnassa
mikin asia käsitellään.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Soininvaara ei ilmeisesti ole riittävän
pitkään ollut laatimassa eduskunnassa ponsia,
jotta hän ymmärtäisi, mitä tarkoittaa
ponsi, jossa on kaksi lausetta. Ensimmäisessä osassa
sanotaan: "Jotta esiopetus ei jäisi irralliseksi muusta
varhaiskasvatuksesta ja perusopetuksesta, tulee kunnilla olla joustava
mahdollisuus hallinnon järjestämiseksi." Tämä on
selkeä. Tästä löytyi yksimielisyys,
mutta toisesta lauseesta, ministeri Soininvaara, ei löytynyt
yksimielisyyttä. Siinä lukee: "Sivistysvaliokunnan
mielestä johdonmukaisinta kokonaisuuden kannalta olisi antaa
kunnille mahdollisuus järjestää koko
päivähoidon hallinto opetustoimesta." Eli "olisi
johdonmukaisinta". Tämä on huomattavasti epävarmempi
kannanotto. Tämä ponsi ei ole vahingossa näin
kirjoitettu. Tämän on vielä kirjoittanut
sivistysvaliokunta, ja tietysti eduskunta on sen sitten hyväksynyt.
Tätä on kyllä suurennuslasilla hallitusryhmien
kesken viilattu, kun tämä on esitetty.
Tässä asiassa viisautta olisi ollut se, että asiantuntijat
tämän ensin tutkivat ja arvioivat, ja kuten lakiesitystä valmistelleen
työryhmän esitystä hallituksen esityksessä kommentoitaessa
todetaan, ensinnäkin järjestöistä suurin
osa ei ole kannattanut muutosta. Kaikkein mielenkiintoisinta on
se, että hallituksen esityksen valmistelutyöryhmä ei
puoltanut myöskään hallinnon muuttamista
nykyisestä, vaan työryhmän kannanoton
mukaan pienten lasten hoitojärjestelmä on osa
sosiaalihuoltoa ja osa sosiaalipalvelujärjestelmää,
jonka hallinnosta vastaa nykyisin koko sosiaalihuollosta vastaava
toimielin.
Kaikkein mielenkiintoisinta tässä esityksessä on
se, että sosiaali- ja terveysministeriön ja Stakesin
edustajien mukaan yhden keskeisen palvelujärjestelmän
osan, pienten lasten hoitojärjestelmän, hallinnon
irrottaminen sosiaalihuollon kokonaisuudesta ei ole tarkoituksenmukaista
eikä sitä tulisi tässä vaiheessa
toteuttaa. Aivan muiden tahojen kannanotot, kuten Kuntaliiton, sisä- ja
opetusministeriön, ovat tässä ilmeisesti
painaneet enemmän.
Kun eduskunta on ponnen hyväksynyt, ministeri Soininvaara,
niin eduskunta tietysti myöskin arvioi, onko se ollut kaikin
osin toteuttamiskelpoinen ponsi. On aivan turha lähteä vertaamaan tätä siihen
ponteen, josta erityisen pontevasti viime viikolla täällä puhuttiin.
Toivoisin, että ministeri Soininvaara osoittaisi yhtä suurta
aktiivisuutta sosiaali- ja terveysvaliokunnan ponsien toteuttamiseen
kuin tämän ponnen eteenpäinviemiseen.
Tosin hän totesi juuri, että hän vuoden
tätä asiaa harkitsi.
Erityisen tärkeää on se, että päivähoidossa kyetään
havaitsemaan ne ongelmat, joita lapsilla mahdollisesti jo siinä vaiheessa
on. Nyt on tehty esimerkiksi väitöskirja varusmiespalveluksen aloittaneiden
nuorten keskuudessa ja selkeänä johtopäätöksenä oli,
että itse asiassa ne ongelmat, jotka johtivat usein siihen,
että varusmiespalvelus jouduttiin keskeyttämään,
jo päivähoitoiässä olisi saatettu
havaita, jos niihin olisi paneuduttu. Silloin hakemalla apua ja
antamalla apua niitä olisi voitu ehkäistä.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä en
halua tätä laajemmin käsitellä,
vaan kuten totesin, sosiaali- ja terveysvaliokunta tämän
asian tällä kertaa käsittelee, tekee
tästä mietinnön, ja me asiaa tutkimme
tietysti perusteellisesti.
Vielä esiopetuksesta totean, että silloin,
kun sivistysvaliokunta tämän ponnen on tehnyt,
käsiteltiin esiopetusta kokonaisuudessaan. Varmaankaan
sivistysvaliokunta ei kuunnellut asiantuntijoita siitä,
mikä on oikea paikka hallinnon järjestämiseksi
päivähoidossa yleensä, ja varsinkaan kun
se ei edes kuulu sivistysvaliokunnan toimialaan. Nimenomaan sosiaali-
ja terveysvaliokunta ei mitenkään perusteellisesti
tätä yksittäistä asiaa käsitellyt.
Margareta Pietikäinen /r:
Fru talman! För min del vill jag börja med
att konstatera att det är med glädje jag tagit
del av denna lagproposition. Möjligheten för kommunerna
att själva välja hur dagvården administreras är
efterlängtad.
Själv gjorde jag en lagmotion i ärendet redan 1999
och motiverade behovet av en ändring bland annat på följande
sätt: Barndagvården borde mer än tidigare
ses som en del av begreppet det livslånga lärandet.
Dagvården är mera än endast vård.
Dagvården tillskrivs i allt högre grad en pedagogisk
funktion, vilken tydligt framgår bland annat av den förskoleundervisning
som bedrivs inom dagvården.
Jag konstaterade också att som en grund för den
gemensamma förvaltningen för dagvården och
utbildningen ligger tanken på ett livslångt lärande
och en språklig och kulturell fostran som har sin början
redan före skolstarten. Man kan också konstatera
att i de flesta länder i Europa ses barndagvården
som en naturlig del av utbildningssektorn.
Kulturutskottet har, det vill jag säga till ledamot
Stenius-Kaukonen, uttryckligen också hört sakkunniga
i frågan och kulturutskottet har upprepade gånger
tagit ställning för en lagändring, bland
annat vid behandlingen av lagen om förskolan, då också min
lagmotion togs upp till behandling.
Olen siis iloinen siitä, että tämä tärkeä lakiesitys
on nyt eduskunnan käsittelyssä. Tein asiasta lakialoitteen
vuonna 1999. Sivistysvaliokunta, niin kuin aikaisemminkin on tullut
esille, on myös useaan otteeseen ottanut kantaa tässä asiassa
muun muassa mietinnössä hallituksen esityksestä esiopetusta
koskevaksi lainsäädännöksi. Minä taas
haluan siteerata sivistysvaliokunnan esityksen pohjalta seuraavan
lausuman, jonka siis myös eduskunta on hyväksynyt:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
valmistelee säännösmuutokset, jotka antavat
kunnille mahdollisuuden halutessaan siirtää päivähoidon
hallinto ja ohjaus sosiaalilautakunnalta opetustoimesta vastaavalle lautakunnalle."
Näin on siis nyt tapahtunut, ja tämä on,
korostan vielä, erittäin myönteinen asia. Kiitos
tästä, ministeri Soininvaara.
Monessa kunnassa on, varsinkin sen jälkeen, kun esiopetuslaki
astui voimaan, ihmetelty, miksi on ollut pakko käsitellä lasten
päivähoitoasiat esimerkiksi päihdehuollon,
toimeentulotuen, vanhustenhuollon ja pitkäaikaishoidon
kanssa samassa kokouksessa. Heidän mielestään
ja myös minun mielestäni päivähoidon
luottamushenkilökäsittelyssä on tärkeää nähdä lapsuus
tärkeänä kokonaisuutena ja käsitellä lasten
päivähoitoa, esikoulua ja koulunkäyntiä saumattomasti
ja samoilta lähtökohdilta käsin. Tietenkin
kunnissa on ihmetelty sitä, että kun esiopetuslaki
astui voimaan, kunnissa oli mahdollisuus, mitä tulee esiopetukseen,
tehdä omia ratkaisujaan, ja sitä todella ihmeteltiin,
minkä takia ei koko päivähoidon kannalta.
Itse espoolaisena — siellä ruotsinkielinen
lapsiasiain- ja opetuslautakunta on vastuussa koko ruotsinkielisestä päivähoidosta
ja myös opetuksesta — voin sanoa, että meillä on
tästä myönteisiä kokemuksia.
Ministerihän mainitsi jo, että Imatralla — ja
Kerava taitaa olla toinen — on hyvin tuloksin kokeiltu
tätä uutta mallia.
Mielestäni, siis korostan vielä, tämä on
myönteinen asia. Tätä on kauan odotettu.
Tässä mielestäni on hyvä, että nyt
on kuunneltu myös kuntia. Nyt en puhu Kuntaliitosta, vaan
puhun nimenomaan kuntien luottamushenkilöistä ja
virkamiehistä, jotka ovat todenneet, että näin
voidaan kehittää päivähoitoa
ja koulua myönteiseen suuntaan. Sen takia olen iloinen,
että nyt on kuunneltu sekä kuntia että myös
eduskunnan enemmistöä, joka, vielä korostan,
on edellyttänyt, että tämä lakimuutos
pitäisi tehdä.
Lagändringen har alltså varit väntad
och önskad. Ett stort antal kommuner har varit aktiva i frågan
och tagit kontakt med säkert många riksdagsledamöter
för att få en ändring till stånd.
Nu ligger det här förslaget framför oss
och jag hoppas på en snabb och positiv uskottsbehandling.
Eva Biaudet /r(vastauspuheenvuoro):
Ärade talman! Det är inte det här
jag är orolig för. Jag kan ju avslöja
för resten av plenisalen att riksdagsledamot M. Pietikäinen
har uppvaktat också mig när jag var minister och
att jag uttryckligen inte gav ut den här lagen, eftersom
jag hyste samma oro då som jag känner idag. Jag är
också intresserad av att höra hur det faktiskt
har gått i Esbo när ni nu har hållit
på lite mera än ett år, ja kanske inte
ens ett år ännu, men åtminstone en lite
längre tid.
Olen nimenomaan huolestunut sellaisista kunnista kuin Espoo,
siis vähän isommista kaupungeista. Pienimmissä kunnissa
varmasti voitaisiin liittää huomattavankin paljon
enemmän hallintoa yhteen ja silti kokonaisuus on helposti
jotenkin käsiteltävissä.
Jag är orolig för det här kunskapsinriktade
sättet att se på barn, man måste inse
att det är det som är det viktiga. Vi har reda
en fantastisk fostringsplan inom dagvården, där
man ser på barnet som en social helhet och jag tycker att
det är det viktigaste också i framtiden. Jag tror
att vi alla säkert vill samma sak, men jag är
trots allt inte helt trygg med att ge kommunerna full frihet.
Henrik Lax /r(vastauspuheenvuoro):
Ärade fru talman! I likhet med min kollega Margareta Pietikäinen är
jag också mycket glad för att lagförslaget
har givits i den här formen. Jag tror att min kollega Biaudet
oroar sig i onödan, men för säkerhets
skull har regeringen fattat ett beslut om en kläm genom
vilken den här saken skall följas upp och det är
säkert bra.
Det väsentliga är väl ändå det
som ledamot Stenius-Kaukonen framförde att det är
viktigt att problem som ett barn har kan upptäckas i tid.
Att här nu bekänna sig till en övertro
på någon förvaltningsgrens förmåga
att lösa det tror jag inte är befogat. Därför
delar jag minister Soininvaaras uppfattning att det måste
vara möjligt att lösa sådana ärenden
i samförstånd mellan de olika förvaltningsgrenarna.
Margareta Pietikäinen /r(vastauspuheenvuoro):
Fru talman! Riksdagsledamot Biaudet var bekymrad över
att stora kommuner skulle ha speciellt stora problem med att sköta
verksamheten enligt en sådan här modell. Jag är
av absolut motsatt åsikt. Den sakkunskap som man i en stor kommun
uttryckligen kan ha genom att samordna kunskap om barn och ungdom,
den skall man kunna utnyttja. Det finns nog inga, tycker jag, faror
där när man jämför olika kommuners
storlek.
Jag vill också betona det som finns i lagförslagets
2 § där man också i lagen uttryckligen
vill kräva samarbete mellan barnskyddet och socialväsendet.
Det här är en viktig paragraf som jag tycker att är
en helt naturligt sak. Jag tycker också, och jag vet, att
skolmyndigheterna i dag idkar samarbete med barnskyddet och socialmyndigheterna
vid behov. Det här är en helt naturligt process,
men det är bra att paragrafen finns här.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Ajattelin myös osallistua Rkp:n eduskuntaryhmän
avoimeen ryhmäkokoukseen ja todeta, että tämähän
ei pakota tekemään suuria lautakuntia, vaan vapautetaan
se seikka, että päivähoidon pitää olla
samassa lautakunnassa esimerkiksi vanhustenhoidon kanssa. Tämähän
tekee mahdolliseksi myös sen, että päivähoitoa
varten on oma lautakunta, niin kuin Helsingillä muuten
oli 80-luvun alussa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä oikeastaan
on keskeisiä asioita tullut esille, ja kovasti hyviä seuraamuksia
saattaisi olla siitä, että päivähoito-
ja koulumaailma lähentyisivät toisiaan, mutta
edelleen kannan huolta siitä, miten kolmas tukijalka eli
lastenneuvolatyö ja kouluterveydenhuolto, mutta ennen kaikkea
neuvolapuoli, joka on terveydenhuollon alaista toimintaa, tähän
ympätään. Se on aivan yhtä oleellinen
osa asiantuntijuutta ja lasten tuntemusta kuin on päivähoitopuolikin
ja erityisesti niiden lasten kohdalla, joilla on nähtävissä ja
ennakoitavissa ongelmia tulevassa ajassa. Itse toiminta on oleellista;
on ihan sama, kuka niitä seiniä hallinnoi, ei
sillä ole kunnassa ilmeisestikään kovin
suurta merkitystä.
Mietin itse vielä sitä, että on monta
kertaa unohtunut laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta. Äkkiseltään
en löytänyt täällä jälleen
kerran mitään viittausta siihen. Ehkä olen
vähän ohuesti lukenut tämän,
mutta kuitenkin ehkä valiokunta joutuu jälleen
kuulemaan asiantuntijoita ja ministeriäkin useampaan kertaan,
ennen kuin tämä kokonaisuus on taas selvillä.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tämänkin
jälkeen päivähoito on sosiaalihuoltoa
ja laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta koskee sitä ihan
riippumatta hallintokunnasta.
Sitten pieni vihje kunnille: laittakaa neuvolatoiminta samaan
lautakuntaan opetustoimen ja päivähoidon kanssa,
niin saatte aikaan ihan hyvän kokonaisuuden.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin joltain on jäänyt
tänne lappu, jossa lukee "pohdittavia asioita". Jos joku
tuntee sen, tulkoon hakemaan.
Arvoisa puhemies! Tätä keskustelua kuunnellessani
tuli mieleen taas kerran se, että kun puhutaan lasten hyvinvoinnista
ja lasten arjesta, pitäisikö seuraavaa hallitusta
perustettaessa miettiä, olisiko järkevää kokeiluluontoisesti
ainakin miettiä, mitä jos hallituksessa olisikin
lapsiasioiden tai perheasioiden ministeriö. Nimittäin
täälläkin on tullut esimerkkejä aika
paljon siitä, että tällä hetkellä sosiaali-
ja terveysministeriön ja opetusministeriön välillä tieto
ei kulje. Tämä on ollut itse asiassa pikkuisen
varjokeskustelua siitä. Sama näkyy olevan kuntatasolla,
että sosiaalilautakunnan ja opetuslautakunnan välillä tai
esittelevien virkamiesten välillä tieto ei kulje.
Saattaa olla, että pysyvänä ratkaisuna
ei ole perusteltua, että yhdelle elämäntilanteelle
tai ikäryhmälle olisi oma ministeriö tai
ministeri, mutta mielestäni suomalaisessa yhteiskunnassa
tällä hetkellä on todella monta esimerkkiä siitä,
että lapsen asema hajoaa niin moneen eri hallintokuntaan,
että sitä sosiaalista kokonaisuutta, josta ed.
Biaudet puhui, mutta toisaalta myös sitä tosiasiaa,
kuinka päivähoidossa on myös paljon pedagogista
näkemystä, ei osata yhdistää sen
takia, että ne on jaettu hallintokuntien välille.
Täällä puhuttiin neuvoloista ja oppilashuollosta.
Olen selvittänyt eri kuntien tilanteen oppilashuollon osalta,
miten niitä vanhan ajan kouluterveydenhuoltajia eri kunnissa
on. Tilanne on lähestulkoon säätelemätön.
Se kuuluu sosiaali- ja terveyspuolelle. Joka koululla pitää olla
jonkin sortin kouluterveydenhuolto, mutta käytännössä kunnissa
se vaihtelee hirvittävän paljon. Se on yhä useammin
niin, että joku terveyskeskuksen terveydenhoitajista ja
yksi lääkäreistä on nimetty
siksi henkilöksi ja silloin tällöin hänet
on jopa koululla nähty. Tilanne on aivan erilainen kuin se,
mikä oli muun muassa 70-luvulla, kun minä kävin
peruskoulua, ja 80-luvun alussa, jolloin terveydenhoitaja, jopa
meille tuttu lääkäri, oli osa kouluyhteisöä.
He olivat merkittävä osa arkea silloin, jos lapsilla
tai nuorilla oli kriisi tai halua puhua jollekin luotettavalle.
Tämä on vain yksi esimerkki siitä,
että tällä hetkellä tuntuu,
että kun lasten ongelmia katsotaan, ei katsota kokonaisuutta.
Toinen esimerkki on se, että vaikka nyt on yli kaksi vuotta
puhuttu tässä salissa rintaäänellä vaikka
kuinka pitkään iltapäiväkerhoista,
lasten yksinäisistä illoista, yhä yhteiskunnan
osalta on jätetty erilaisten vapaaehtoisjärjestelmien
ja kunnallisen paikallisen kekseliäisyyden varaan, miten
ykkös- ja kakkosluokkalaisten yksinäiset iltapäivät
täytetään. Jälleen kerran minusta
tuntuu, että asia ei oikein kunnolla kuulu kummallekaan
ministeriölle, ei sosiaali- ja terveysministeriölle
eikä opetusministeriölle. Monesti kuntatasolla
on sama asia.
Kun täällä puhutaan siitä,
niin kuin ministeri Soininvaarakin hyvin puhui, että täytyyhän
asian olla niin, että myös koulupuolella pitää päteä samojen
kriteerien, joista ed. Biaudet puhui perustellessaan sitä,
että päivähoito on sosiaalitoimen yhteydessä,
niin mielestäni ministeri Soininvaara osui naulan kantaan.
Niinhän sen täytyisi olla. Mutta onko nykyisessä koulukeskustelussa,
esimerkiksi viime keväänä käydyssä keskustelussa tuntijaosta,
missään vaiheessa oikeasti keskitytty siihen,
onko koulussa aikuisia ihmisiä, jotka hoitaisivat oppilashuoltoa
ja näitä ongelmia? Sen takia mielestäni
nyt käyty keskustelu siitä, saako kunnissa järjestää eri
lautakuntiin näitä asioita, oikeastaan onkin enemmän
varjokeskustelua sille, että harvassa kunnassa näitä asioita
lähestytään kokonaisvaltaisesti perheen
lähtökohdasta.
Tässä tilanteessa minusta tuntuu, että viisasta on
se, mitä ministeri esittää, siis että kunnissa harkittakoon.
Mutta toivottavasti se tarkoittaa sitä, että kunnissa
lähdetään hakemaan semmoisia lautakuntakokonaisuuksia,
joissa lapsen koko arki on samassa lautakunnassa, jolloin siis myös koululaisten
elämässä on sosiaalipoliittista osaamista,
tukirakenteita, ja vastaavasti päivähoidossa jo
pedagogista ongelmanhallintaa.
Lopetan tämän pohdinnan vielä erillisestä lapsinäkökulmasta
niin kuntatason lautakunnissa kuin ministeriötasolla kertomalla
esimerkin siitä, että olen yrittänyt
selvittää, mitä tapahtuu, jos neuvolassa
lapsen tietoihin liitetään semmoinen tieto, että lapsi
on motorisesti hiukan — tämä on hankala
sana — kömpelö. Kömpelöksi
ei kuulemma enää saa sanoa, mutta joka tapauksessa kaikki
asiat ovat muuten hyvin, mutta motorisesti on ongelmia. Miten se
tieto siirtyy sitten kouluun ja minkälaista apua lapsi
saa?
Jos lapsi on kielellisesti kömpelö ja tarvitsisi puheterapiaa,
tieto pääsääntöisesti
kuulemma siirtyy. Mutta jos hän onkin jaloistaan tai käsistään,
yleismotoriikaltaan, kömpelö, niin nykyisin se
tieto ei siirry millään tavalla. Kukaan ei missään
ajattele sitä, miten lapsi siirtyy päivähoidosta
kouluun. Kaikki näkevät, että tämä on
ongelma, mutta neuvola, oppilashuolto, päiväkoti ja
koulu eivät siirrä keskenään
tietoa, eivät puhu. Minusta tässä on
osittain kyse siitä, että opetusministeriön
ja STM:n välillä ei yhteistyö toimi.
Lopetan siihen, arvoisa puhemies, että minusta tässä keskustelussa
olisi ollut todella paljon hedelmällisempää olla
läsnä, jos myös opetusministeri olisi
ollut läsnä. Silloin olisimme oikeasti voineet
puhua siitä, mitkä ovat tämän
päivän koulun näkökulmasta ne
asiat, mitkä liittyvät sosiaalikysymyksiin, ja
päinvastoin.
Markku Markkula /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri Soininvaaran toteamus, että päivähoito
myös tämän lakimuutoksen jälkeen
on sosiaalihuoltoa, todella pysäytti miettimään,
mistä tässä kaiken kaikkiaan on kyse.
Toki juridisesti varmasti näin on, mutta kyllä asian
käsittelyt sekä viime eduskuntakaudella että tällä kaudella, joita
sivistysvaliokunta omalta osaltaan pienten, alle kouluikäisten,
lasten kasvatuksen ja kehittymisen osalta on käynyt, korostavat
nimenomaan sitä, että päivähoito
ensisijaisesti on varhaiskasvatusta, siis lapsen henkisen kasvun
ja virikkeisen kehityksen perustan vankistamista.
Tässä mielessä oli kyllä jopa
aika järkyttävää, että ed.
Stenius-Kaukonen näinkin rajusti hyökkäsi
lakiesitystä vastaan epäillen, että sivistysvaliokunta
vähän puolihuolimattomasti nuo lausumat eduskunnan
täysistuntoon pari vuotta sitten olisi valmistellut. Kiistatta
näin ei ole, vaan tämä on tehty hyvin
huolellisen ja moneen kertaan käsitellyn valmistelun ja
asiantuntijakuulemisen perusteella.
Pidän erittäin tärkeänä,
että todella lapsen koko kehitystä ihan pienestä,
todella ensimmäisistä elinkuukausista alkaen,
kouluun ja sen jälkeenkin arvioidaan ja nähdään
nimenomaan kokonaisuutena, korostetaan lapsen herkkyyskausia ja
sitä henkistä kehitystä, johon jokainen myös
tähän kenttään vaikuttava kunnan
toimenpide omalta osaltaan antaa panostusta. Tässä mielessä on
hyvä, että lakiesitys on nyt täällä käsittelyssä.
Toivon todella, että kunnille annetaan nyt selkeä kokonaisvastuu,
korostetaan kunnan roolia omalta osaltaan perheen lisäksi
vaikuttaa lapsen myönteiseen kehitykseen. Kunnan vastuuseen
kuuluu kiistatta myös se, että kunnalla on harkinta
siitä, miten hallinnollisesti lasten päivähoito
on tarkoituksenmukaista järjestää.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen edellisen puhujan, kuten aiemminkin
puheenvuoron käyttäneiden, kanssa samaa mieltä siitä,
että päivähoito on varhaiskasvatusta,
se on sen olennainen sisältö. Päivähoito
ei voi olla mitään lasten "säilyttämistä".
Mutta tämä yhteinen näkemys ei poista
sitä, että sivistysvaliokunta katsoo asioita tietysti
vähän toiselta näkökannalta
kuin sosiaali- ja terveysvaliokunta, joka taas katsoo myöskin
sitä kokonaisuutta, mitä roolia sosiaali- ja terveyspalvelut
lapsen ja hänen perheensä tukemisessa näyttelevät.
Yhtä kaikki tätä asiaa on nyt syytä vielä valiokunnissa
arvioida, mutta nyt nimenomaan perustyön tekee sosiaali-
ja terveysvaliokunta ja sivistysvaliokunta antaa lausunnon. Mutta
niin kuin sanoin, kun ne kaksi lausetta siinä olivat, ei
ollut vahingossa sillä tavalla, että toiseen osioon
oli otettu selkeä kanta ja toiseen vähemmän
selkeä. Kyllä näistä on selvästi
erimielisyyttä, ja se näkyy myös lausunnoista.
Mielestäni ei pidä vähätellä sitä,
että nimenomaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset,
jotka työkseen ovat lasten kanssa tekemisissä,
arvioivat asian niin, että tämä tulisi
säilyttää sosiaalipuolella.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Stenius-Kaukonen viittasi sosiaalialan
ja päivähoidon ammattilaisiin, niin käsittääkseni heidänkin
kaikkien pääviesti koskee voimassa olevia resursseja
ja päivähoidon sisältöä.
Kyllä minun mielestäni kaikkein oleellisinta silloin
on, jos vetoamme heihin, kuunnella sitä, että ryhmäkoot
ovat joka tapauksessa tällä hetkellä monilla paikkakunnilla
aivan liian suuria, erityisresursseja erityisapua tarvitseville
lapsille ei ole. Tämä kysymys on joka tapauksessa
aivan eri mittaluokkaa kuin se, missä valiokunnassa tai
lautakunnassa näistä asioista kuntatasolla päätetään.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa puhemies! Haluan aivan sen takia ottaa puheenvuoron
vielä, vaikka varmasti jo kaikki se, mitä lähetekeskustelussa
on tarve tuoda esille, on tuotu esille, että kun käydään
keskustelua lasten ja nuorten kasvuun liittyen, kovasti vahvistaisin
sitä ajatusta, että kunnille annetaan nyt se vapaus,
koska meillä on erilaisia kuntia, erilaisia käytäntöjä nyt
jo kunnissa. Itse ainakin tiedän omasta maakunnastani,
sekä omasta kunnastani että muista kunnista, että yhdessä kunnassa
opetustoimella on enemmän vastuuta, osaamista ja tahtoa
nimenomaan kantaa päävastuu lasten päivähoidon
järjestelyistä ja käytännöistä,
toisessa kunnassa taas sosiaalitoimen puolella.
Painottaisin kovasti sitä, että meillä täytyy
olla neuvolatoiminnan, oppilashuollon ja sosiaalitoimen, terveystoimen
ja opetustoimen yhteistyötä, mitä ed.
Braxkin täällä toi esille. Ennen kaikkea myöskin
tulee paneutua sisällöllisiin ongelmiin, ryhmäkokokysymykseen
ja siihen, millä tavalla annamme vanhemmille mahdollisuutta
olla mukana päivähoidon kehittämisessä,
millä tavalla otetaan perheet mukaan.
Margareta Pietikäinen /r:
Herra puhemies! Haluaisin myöskin lopuksi vielä todeta,
että tämä esityshän todella
tarkoittaa sitä, että annetaan mahdollisuus kunnille
valita, minkä monijäsenisen toimielimen hoidettavaksi
päivähoito annetaan. Tämähän
on myönteinen asia, ja se korostaa nimenomaan kunnan vastuuta,
mutta myöskin vanhempien roolia. Tässä haluan
vielä korostaa, että hyvin moni vanhempainkokous
on nostanut tämän asian esille. Niissä nähdään,
että tällainen vaihtoehto pitäisi olla
olemassa. Uskonkin, että vanhempien tuki on olemassa tälle
lakiesitykselle.
Keskustelu päättyy.