Täysistunnon pöytäkirja 95/2004 vp

PTK 95/2004 vp

95. TORSTAINA 23. SYYSKUUTA 2004 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Joukkoliikenteen työsuhdematkalippu

Rakel Hiltunen /sd:

Arvoisa puhemies! Tässä syksyn aluksi on käyty vilkasta keskustelua joukkoliikenteen toimintaedellytyksistä. Täällä Pääkaupunkiseudulla on esitetty kiivaita mielipiteitä julkisen linja-autoliikenteen säilyttämisen puolesta, keskusteltu länsimetrosta ja olemme voineet myös todeta, että lähijunaliikenne on voimakkaasti lisääntynyt. Eilen vietimme autotonta päivää.

Myös maan hallituksella tuntuu olevan selvä henkinen sitoutuminen joukkoliikenteen kehittämiseen. Vain toimivat kannustimet puuttuvat. Kun meillä kerran on käytössä työsuhdeautoilun ja lounassetelien veroetu, miksei voida yhtä hyvin suosia joukkoliikennettä? Kysyn liikenneministeriltä:

Olemmeko saamassa käyttöön joukkoliikenteen työsuhdematkalipun?

Ed. Pekka Nousiainen merkitään läsnä olevaksi.

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen

Arvoisa puhemies! Ministeriössämme on valmisteltu tätä asiaa. Meillä tässä taannoin sai työryhmä valmiiksi esityksen, johonka nimenomaan joukkoliikenteen toimintaedellytysten parantamiseksi sisältyi myös työsuhdematkalipun käyttöönotto. Tilanne on tällä hetkellä se, kun on kyse työsuhdematkalipussa nimenomaan verotuksesta — tämä mietintö on siis lausunnolla, mutta tämä kohta oli mietinnössä todella täysin yksimielinen — että olen lähettänyt tämän ehdotuksen ja ehdotukseni valtiovarainministeri Kalliomäelle ja ministeri Wideroosille valmisteltavaksi eteenpäin. Kun on kyse verotuksesta ja todellisesta hyödystä työntekijälle, niin pidän tärkeänä sitä, että meillä on tästä kanta, kun nyt käymme tähän tulopoliittiseen ratkaisuun syksyllä. Vaikka tämä ei tietenkään liity oleellisena asiana tähän tuporatkaisuun, sillä tavalla liittyy kuitenkin, että toivoisin ja lähtökohtani on se, että valtiovalta eli hallituksemme (Puhemies koputtaa) voisi ottaa kantaa tähän verokysymykseen siinä vaiheessa, kun työmarkkinaosapuolet istuvat neuvotteluun keskenään, (Puhemies koputtaa) niin että heillä olisi tämä asia jo tiedossaan eli se, miten valtiovalta suhtautuu tähän kysymykseen. Tämä on siis meillä valmisteltu ja tässä tilanteessa.

Kimmo  Kiljunen /sd:

Arvoisa puhemies! Suurkaupunkialueella joukkoliikennejärjestelmien runko perustuu raideliikenteeseen. Helsingin seutu on ainoa suurkaupunkialue Suomessa, ja meillä Helsingin seudulla nimenomaan Helsinki on investoinut metroon.

Mihin toimenpiteisiin hallitus voisi ryhtyä, että naapurikunnat myöskin oivaltaisivat sen, että metro on toimiva joukkoliikennejärjestelmä ainoastaan, jos se kattaa myöskin naapurikuntien alueet? Kyse ei ole ainoastaan investoinnista länsimetron suuntaan, vaan myöskin itään päin. Espoota ja Vantaata täytyisi rohkaista sen suuntaisesti, että metron jatkorakentamiselle tulisi tilaa.

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen

Arvoisa puhemies! Vuosi sitten kirjoitettiin Pääkaupunkiseudun kuntien ja YTV:n ja liikenneministeriön yhteinen niin sanottu liikennejärjestelmäsopimus, ja tähän sopimukseen sisältyy myös Marja-rata ja metroon liittyvät rakentamisaikataulut kustannusarvioineen. Tässä meidän ministerityöryhmässämme tähän aikatauluun viitaten metron rakentamishanke sijoittuu tämän hallituskauden jälkeiselle ajalle. Mutta tilanne on tietysti se, että olemme ministeriössä mukana olleet valmisteluissa. Metrohankkeesta ja Marja-radasta on tehty taloudellisia selvityksiä, ja nyt sitten myös metrohankkeesta olemme mukana lukuisissa ympäristövaikutusten arviointiselvityksissä.

Ongelmana on tässä tietysti taustalla kuntien suurikin erimielisyys, mutta minun lähtökohtani on se, että tässä pää täytyy jollakin tavalla avata. Lähden siitä, että mieluusti vielä tämän vuoden puolella hallitus voisi tehdä metro- ja miksei myös Marja-rata -kysymyksestä (Puhemies koputtaa) periaatepäätöksen, jossa määriteltäisiin muun muassa rahoitusosuudet kuntien ja valtion kesken.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.