1) Hallituksen esitys laeiksi yrityksen saneerauksesta annetun
lain ja takaisinsaannista konkurssipesään annetun
lain 23 §:n muuttamisesta
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Lyhyesti vain tästä laista,
joka lakivaliokuntaan nyt lähtee.
Hallituksen hyvä tarkoitus on pyrkiä siihen, että jatkossa
yrityssaneerauksiin hakeuduttaisiin huomattavasti aikaisemmin kuin
nykyään. On kieltämättä päässyt
käymään niin, että saneeraus tulee
mieleen liian myöhään, kun näyttää jo,
että mahdollisuudet pelastaa yritys ja työpaikat
ovat jo paljon heikommat. Mutta samaan aikaan tästä seuraa,
että tosiasiassa yrityssaneerauksen kriteerit monelta osin
ja monista näkökulmista kiristyvät, ja
tämän takia pyydän kollegoita jo nyt
pistämään korvan taakse, kaikkia joita
yrityssaneeraus kiinnostaa, että tämä hyvä tarkoitus
on varmaan meidän kaikkien yhteinen, mutta löydämmekö keinon,
jossa emme sitten samalla tosiasiallisesti vaikeuttaisikin vielä pelastettavissa olevien
yritysten selviämistä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Yrittäjyyden edistäminen
edellyttää, että taloudellisissa vaikeuksissa
olevia yrityksiä autetaan jatkamaan toimintaansa. Yritysten
joutuminen konkurssiin ilman saneerausta on Suomessa yleisempää kuin
muissa yritysystävällisissä maissa. Oikeudessa
hylätään usein syyttä saneeraushakemuksia.
Yrittäjille ei anneta pienintäkään mahdollisuutta
välttää konkurssia. Yritykset ovat joutuneet
lopettamaan toimintansa saneeraushakemusten pitkän käsittelyajan
takia. Vuonna 2005 saneeraushakemusten keskimääräinen
käsittelyaika oli noin 70 päivää.
Käsittelyn venyminen johtuu osittain huonosti tehdyistä saneeraushakemuksista,
joita yritykset joutuvat täydentämään.
Kun oikeudenistuntoon ei osallisille ole löytyä yhteistä aikaa,
käsittely pitkittyy jälleen. Tuomioistuimen ratkaisu
ottaa oman aikansa. Se annetaan kahden viikon kuluttua käsittelyn
päättymisestä, mutta siihen voi mennä kolmekin
kuukautta.
Tätä taustaa vasten pidän hieman
outona, että saneeraushakemusten käsittelyyn toimivaltaisia käräjäoikeuksia
vähennetään. Kun viideltä ennen
toimivaltaiselta käräjäoikeudelta poistetaan oikeus
käsitellä saneeraushakemuksia, on uhkana se, että hakemusten
käsittely pitkittyy edelleen. Yritysten oikeuksien turvaamiseksi
on saneeraushakemusten käsittelyaikoja lyhennettävä.
Tämä edellyttäisi toimivaltaisten käräjäoikeuksien
lisäämistä. Käsittelyaikojen
lyhentämiseksi yrityksille on annettava lisätietoa
ja ohjausta saneerausmenettelystä niin, että hakemukset tehdään
oikein. Hakemusten istuntokäsittelyyn osallistuminen tuomioistuimen
määräämänä aikana
tulisi olla lain säätämä pakko.
Muutoksen saaminen hylättyyn saneeraushakemukseen on
ollut vaikeaa, koska konkurssihakemusten käsittelyyn ei
saa keskeytystä. Yritys siis voidaan pakottaa konkurssiin
muutoksenhakuprosessin aikana. Tähän tulee nyt
merkittävä muutos. Yritystä, jonka saneeraushakemus
on käsittelyssä, ei saa hakea konkurssiin. Myöskään yritystä,
joka hakee muutosta päätökseen saneeraushakemuksesta,
ei saa hakea konkurssiin.
Yrityssaneerausten selvittäjien rooli on ratkaiseva
yritysten ja velkojien kannalta. Suomessa selvittäjien
osaaminen on enintään tyydyttävää tasoa.
Hallituksen lakiesitys ei puutu riittävästi tähän
ongelmaan. Saneeraus- ja konkurssivälittäjien
osaamisen ja sertifioinnin kehittäminen vaikuttaisi merkittävästi
siihen, että yritysten saneerauksista tulisi potentiaalinen
vaihtoehto konkursseille. Yritysten saneeraushakemusten käsittely
vaatii tuomareilta hyvää asiantuntemusta, koska
niiden käsittely poikkeaa muista oikeusasioista. Tuomareilta
vaaditaan yritysjuridiikan tuntemuksen lisäksi liiketoiminnan
syvällistä asiantuntijuutta. Siksi alempien oikeuksien
tekemät yrityssaneerausratkaisut on voitava tutkia ylemmissä tuomioistuimissa
siten, että yritykset olisivat suojattuja konkurssilta
asian ollessa vireillä tuomioistuimissa. Koska toimivaltaisten käräjäoikeuksien
määrää vähennetään,
on olennaista, että jäljelle jäävien
käräjäoikeuksien tuomarit täydennyskoulutetaan
käsittelemään saneeraushakemuksia.
Yrittäjän asemaa konkurssissakin tulee vahvistaa,
mutta oikeusministeriö on torjunut kaikki ehdotukset yrittäjien
vapauttamisesta velkavastuusta omaisuuden luovutuksella. Menettelyä kutsutaan
henkilökohtaiseksi konkurssiksi. Mielestäni konkurssitilanteessakin
pitäisi pyrkiä ylläpitämään
yrittäjyyshalukkuutta estämällä yrittäjän
pitkäaikainen ylivelkaisuus ja tulevaisuuden romahtaminen.
Nyt Suomessa on satoja entisiä yrittäjiä,
jotka painivat 90-luvun alun lama-aikana aiheutuneiden velkojen
kanssa. Heillä ei ole juuri minkäänlaisia
mahdollisuuksia selvitä velkataakastaan puhumattakaan yrittäjäksi
palaamisesta.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksellä on varmasti
hyvä tarkoitus ja pyrkimys, mutta tämmöinen
yrityssaneeraus ei välttämättä ole
niin ongelmaton kuin helposti nähdään,
koska tietysti, jos tällainen yritys, joka on saneerauksessa,
jatkaa toimintaansa, se hyvin usein muodostaa kilpailuhäiriön.
Esimerkiksi kuljetusalalla on paljon tapauksia, joissa saneerauksessa
oleva yritys sitten hinnoittelee palvelunsa epäterveesti
ja aiheuttaa muille yrityksille vahinkoa ja ehkä jopa niiden
joutumisen maksukyvyttömyystilaan. Tämä haittatekijä tietysti
on todellinen.
Sitten myös kuljetusalalla, jossa sinänsä tarvitaan
liikenneluvat, liikenneluvissa on vaatimus, että liikenneluvan
haltijan täytyy olla vakavarainen. Nyt tietysti, jos yritys
on saneerauksessa, se ei voi olla vakavarainen, eli tässä on
myös ristiriita niiden lupavaatimusten välillä,
joita vaaditaan elinkeinolta, ja toisaalta sitten sen tosiasiallisen
tilan takia, joka vallitsee, jos yritys saa yrityssaneerauksen.
Sinänsä sen yrittäjän ja
yrityksen kannalta, joka pääsee saneeraukseen,
se voi monta kertaa olla myönteinen asia. Tosin yrityssaneerauksesta
nykyisellään monet eivät suinkaan selviä,
vaan joutuvat konkurssiin. Mutta toisaalta sitten voidaan aiheuttaa
aika paljon vahinkoa muille samalla alalla toimiville yrityksille,
ja toivottavasti tämä näkökohta
lakiehdotuksen käsittelyssä tulee tarkkaan tutkintaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi yrityksen saneerauksesta
annetun lain ja takaisinsaannista konkurssipesään
annetun lain muuttamisesta on hyvä ja aiheellinen, ja täällä esitetyt
näkökohdat, joita muun muassa ed. Laxell toi esille,
ovat huomionarvoiset. On tärkeää, että vaikeuksiin
jouduttuaan yrittäjä omaisi vielä yrittäjyyshalukkuutta, että elämä ei
päättyisi siihen, että tulee näitä ongelmia,
vaan yrittäjä voisi löytää uudet
keinot selvitä. Ed. Kuisma toi kyllä ihan huomionarvoisia
näkökohtia nimenomaan kuljetusalalta esille.
Toivon, että nämä molemmat näkökohdat, mitä edustajat
Laxell ja Kuisma ovat esille tuoneet, saisivat valiokunnassa osakseen
riittävän huomion.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Minunkin mielestäni pitää yrityksiä tukea,
ja sitä kauttahan ne työpaikat syntyvät,
ja myös silloin, kun yrityksellä menee huonosti
ja mahdollinen yrityssaneeraus tulee eteen, pitäisi silloin
ymmärtää yrittäjää.
Mutta veloista vapautus kokonaan, siitä on myös
... Joku ne velat aina maksaa, joku toinen yrittäjä mahdollisesti.
Niin kuin ed. Kuisma täällä totesi, voi
joskus tulla epäreilua kilpailuakin sitten toisia yrittäjiä vastaan,
niin että tästä pitäisi pitää huoli.
Näistä 90-luvun yrittäjistä,
jotka silloin laman aikaan joutuivat tällaiseen tilanteeseen,
kyllä voi sanoa, valtaosa joutui aivan omaa syyttään.
Silloin ajanmeno oli aika raju, ja heitä pitäisi
vielä ymmärtää. Heitäkin
on koko joukko tässä maassa, jotka ovat niin kuin
yhteiskuntakelvottomia, ja heidät pitäisi nyt
armahtaa ja päästää muitten kansalaisten
kanssa samalle riville ja mahdollisesti yrittämään
uudestaan.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Markkinataloudessa konkurssi tai lopettaminen on
tapa poistaa ylikapasiteettia tai vanhentunutta tuotantoa. Kyllä ed.
Kuisma toi aivan oikean asian esiin tässä, että yrityssaneerauksesta
monta kertaa aiheutuu suurempi vahinko kilpailutilanteessa, kun
on ylikapasiteettia olemassa.
Sen sijaan, niin kuin ed. Laxell toi hyvin esiin, Suomi tarvitsee
vähitellen jo yrittäjän henkilökohtaisen
konkurssin lainsäädännön. Se
on keino saada se yrittäjyys takaisin yrittäjyyteen.
Tosin se ei ole ihan ongelmaton, mutta se on varmasti parempi tie.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! On ihan oikein, että vaikeuksissa
olevia yrittäjiä autetaan ja tehdään
lainsäädäntöä siten
kuin tässä on kysymys, että he myöskin
jaloilleen tarvittaessa nousevat ja vaikeuksista selviävät.
Mutta haluaisin tässä yhteydessä huomauttaa
siitä, että aivan keskeinen tehtävähän
yhteiskunnalla ja nimenomaan eduskunnalla ja hallituksella on toimia
niin, että yrittäjiä ei joutuisi vaikeuksiin
niin paljon kuin on joutunut viime aikoina. Eli ennalta ehkäisevä toimenpide
sektorille, joka kuitenkin on tämän maan pelastaja,
eli yritystoimintaan.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suomessa olisi aika tärkeää,
että myös tällainen henkinen ilmasto
kehittyisi siihen suuntaan, että yritysten elinkaariajatteluun
sisältyy aivan luonnollisena asiana myös sekin,
että yritys voi tehdä konkurssin. Tämä on
eräs tärkeä asia, koska hyvin usein yrittäjästä,
joka joutuu sitten taloudellisiin vaikeuksiin, niin että yritys
voi mennä nurin, tulee melkein kuin epähenkilö. Tässä suhteessa
henkisen ilmaston pitäisi kehittyä kyllä siihen
suuntaan, että se on yksi osa myös yritystoimintaa,
totta kai kaikkine seuraamuksineen.
Ed. Laxell nosti myös tämän henkilökohtaisen
konkurssin esille. Tätä olisi kyllä tarvittu
erityisesti 90-luvun ongelmien selvittämisessä,
mihin myös ed. Kangas viittasi. Uusi ulosottolakihan toki
tulee nyt vastaan, ja voi kai luonnehtia niin, että kuitenkin
niillä ihmisillä, jotka jäivät tuon
90-luvun laman alle, on näköpiirissä tunnelin
suussa valoa, koska tuossa 2007 uuden ulosottolain mukaan ensimmäiset
velat alkavat olla siinä iässä, jolloinka
ne todella vanhenevat. Siellä on monta sellaista pykälää,
joka voi viedä sitä velallisen asemaa edelleenkin
eteenpäin. Henkilökohtainen konkurssi olisi se
tekijä, joka tuon tilanteen nollaisi, ja ihminen pääsisi
jälleen tavallaan normaaliin elämään.
Tälläkin hetkellä yhteiskunnassa on vaikea
arvioida onko se tuhansia vai kymmeniätuhansia, jotka joutuvat
tietyllä lailla elämään yhteiskunnan
kannalta ikään kuin maan alla. Se on ongelma,
joka toimii muun muassa yrittäjyyden esteenä hyvin
voimakkaasti tällä hetkellä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin usea edustaja on todennut,
varmasti saneerausmenettely määrätyssä tilanteessa on
paikallaan, ja väistämättä konkurssimenettely minun
mielestäni joissakin tilanteissa on järkevämpi
kuin saneerausmenettely huomioiden erään korkeimman
hallinto-oikeuden päätöksen, joka koski
kuljetusalaa. Sen seurauksena tämävaikeuksiin
joutunut yritys pystyi jatkamaan toimintaansa
mutta hinnoitteli tuotteensa, palvelunsa, sillä tavoin,
että sen alueen muut yrittäjät joutuivat
taloudellisiin vaikeuksiin ja niistä meni kaksi kolme konkurssiin
ja tämä yksi jonkin aikaa pyöri mutta
sitten joutui lopettamaan. Toivoisin, että kun valiokunnassa
käsitellään tätä, niin
kiinnitettäisiin huomiota siihen, että saneerausmenettelyllä ei
saada vaarantaa liikaa muitten yrittäjien toimintaa. Tämä koskee
esimerkkitapausten valossa erityisesti kuljetuspuolta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä taitaa olla jo kolmas
kerta tämän syksyn aikana, kun henkilökohtaisen
konkurssin mahdollisuudesta täällä isossa
salissa keskustellaan. Juuri tässä yhteydessä,
kun näin on ja kun tämän pitäisi
olla oikeusministerin tiedossa, olisin odottanut, että oikeusministeri
Luhtanen olisi ollut itse esittelemässä tätä hallituksen
esitystä, mutta tiedän sen, että hän
on Luxemburgissa tällä hetkellä, niin
että virkatehtävät on hoidettava ja me nyt
selviydymme tästä näin itse. Mutta kun
tilanne on tämän laatuinen ja kun asia on kuitenkin eräällä tavalla
koko ajan tämän vaalikauden ollut esillä,
niin olisi toivonut, että tätä asiaa
olisi käsitelty ja pohdiskeltu ja miksi ei siihen nyt olla
jo menossa, niin että tiedettäisiin sitä tulevaisuutta vähän
seuraavaa vaalikautta ajatellen.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Yrittäjyyteen liittyy aina riski,
ja aina tulee niin olemaan, mutta on tietysti totta se, että monelle
silloin, kun miettii yrityksen perustamista, olennaista on se, kuinka
korkea se riski on, ja tässä suhteessa olisi erittäin
tärkeää, että yrittäjä voisi esimerkiksi
oman asuntonsa suojata johonkin euromääräiseen
summaan asti. Toki tiedän, että sitä ei
tarvitse välttämättä takauksena
antaa, mutta usein pienyrittäjällä tilanne
on se, että siellä on kaikki pelissä,
ja sitten joudutaan niihin tilanteisiin, joista tässä nyt
keskustellaan.
Mitä sitten tässä aikaisemmin ed.
Rossi viittasi tähän lama-ajan tilanteeseen, niin
siitä täytyy sanoa, että se aikakausi
on ollut täysin poikkeuksellinen, ja siinä suhteessa
tietysti niihin toimiin, joilla erityisesti huomioidaan tällä aikakaudella syntyneet
ylivelkaantumiset, on syytä paneutua ihan poikkeuksellisena
asiana. On sitten hiukan toinen asia muuttaa tätä lainsäädäntöä pysyvästi.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä yrittämiseen
liittyvä riski, jonka ed. Satonen toi esille, on tosiaan
aina olemassa. Yrityksiä perustetaan, ja aika
paljon, ehkä puolet, joutuu lopettamaan ongelmien takia.
Kun vuonna 1989 jouduin nostamaan silloisen Wärtsilä Meriteollisuuden
konkurssista, jouduin perehtymään tähän
lakiin. Vaikka siihen on tehty aika paljon muutoksia, tähän
konkurssilainsäädäntöön,
niin me olemme edelleen hyvin kaukana siitä, mitä esimerkiksi
Pohjois-Amerikassa USA:ssa on. Siellä lähtökohtana
on, että yrittäjä kun yrittää ja
epäonnistuu, niin hänen tulee yrittää uudestaan,
koska toisella kerralla se on helpompaa. Sen takia lainsäädäntöä täytyy muokata
siihen suuntaan, että tämä tulee mahdolliseksi.
Esimerkiksi yrittäjän oma omaisuus, oma asunto
ja auto ja tällaiset, siitä löytyy chapter
11, chapter 13 Yhdysvalloista esimerkiksi. Toivon, että kun
nyt viedään tätä eteenpäin,
niin myös otettaisiin ohjelmaan tämän
konkurssilainsäädännön laajempi
muokkaaminen, niin että tosiaan yrittämiseen löytyy
edellytyksiä, koska siihen aina liittyy riski ja liian
moni menee nyt nurin.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Viittaan ed. Pulliaisen puheenvuoroon.
Oikeusministeriö perustelee jatkuvasti tätä henkilökohtaisen
konkurssin tilannetta sillä, että kysymys on velkojan
asemasta, halutaan turvata myös sitten omistus siltä puolelta,
ja myös, että yleinen lainkuuliaisuus ja velanmaksuajatus
säilyy ihmisillä eikä niin, että ongelmien
tullessa ne sitten ikään kuin kuitataan pois.
Taisi olla Aku Ankassa aikoinaan, että kun Aku Ankalla
oli paljon laskuja pöydällä, niin hän
päätti selviytyä niistä ja poltti
ne sitten pois siitä silmistään. No,
vähäksi aikaa ne katosivat, mutta ei velka kaikonnut minnekään.
Nämä ovat siis niitä oikeusministeriön
toki vähän paremmalla juridisella kielellä selvitettyjä perusteluja,
joita tietysti olisi hyvä kuulla tässäkin
salissa.
Mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että tämän yhteiskunnan
yksi suurimmista häpeäpilkuista on se, että me
emme ole pystyneet 90-luvun laman jäljiltä, jossa
sekä yhteiskunta että monet tekijät olivat
vaikuttamassa näiden yrittäjien tilanteeseen,
sitten tätä hoitamaan niin, että olisi
voitu yleinen armahdus näiden velkojen kohdalla tehdä.
Olisimme saaneet monta yrittäjää, tekijää, tähän
yhteiskuntaan, jos tuo lainsäädäntö olisi pystytty
hoitamaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdyn, mitä ed. Rossi juuri edellä sanoi,
niihin näkemyksiin, joilla 90-luvun laman kärsineitä voitaisiin
auttaa.
Mutta tuon näkemyksen takaajan asemasta. Yrittäjä kun
ottaa lainaa, lainalla on usein myös sivullisia takaajia.
Toivon, että lainsäädännössä tämän
takaajan asemaan kiinnitettäisiin huomiota, koska hän
ei yleensäkään voi millään
tavalla vaikuttaa siihen, mitenkä yrittäjä velallisena
on tuota velkaa käyttänyt, mutta takaajalla on
kuitenkin täysi maksuvelvollisuus, kuten omasta velasta,
ja tämä on minusta epäkohta. Minä toivon, että takaaja
saisi lievemmän kohtelun. Silloin pankit eivät
antaisi myöskään liian helposti ja harkitsematta
lainaa, ja samalla velallisen vastuu velan käytöstä olisi
varmasti harkitumpaa.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! 90-luvun lama on aika kaukana takanapäin,
ja sen uhrit ovat kärsineet paljon, mutta tietysti ei nykyisellä lainsäädännöllä,
niin kuin tällä, voi sitä enää paikata.
Se oli poikkeuksellinen tilanne. Se olisi pitänyt hoitaa
toisella tavalla. Silloin pelastettiin pankit ja uhrattiin yrittäjät,
ja se oli poliittinen virhearvio silloiselta hallitukselta ja silloiselta eduskunnalta.
Mutta yrittämiseen liittyy tietysti riski, niin kuin
täällä aika oikein on sanottu, ja myöskin
sitten markkinatalouteen ja yritystalouteen se, että jos
sinne sitten valtiovalta sotkeutuu rajoittamalla tätä riskiä,
niin helposti siinä joudutaan ojasta allikkoon, eli jos
tehdään yhdelle oikeutta, niin tehdään
monelle vahinkoa, eli tässä täytyy olla aika
varovainen. Konkurssi on normaali, niin kuin täällä ed.
Sjöblom jo sanoi. Ehkä parempaa tulosta kuin tällä yrityssaneerausmenettelyllä saataisiin
ehkä juuri sillä, että konkurssisääntöjä tarkasteltaisiin
ajanmukaiseksi ja otettaisiin myös mukaan tämä henkilökohtainen
konkurssi. Sitähän on Suomessa käsitelty
aikaisemmin, mutta aika heppoisin perustein on oikeusministeriön
ja eräiden asiantuntijoiden taholta toistaiseksi torjuttu
tämä ajatus henkilökohtaisesta konkurssista.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ahon hallitus joutui tietysti katastrofaaliseen
tilanteeseen pelastamaan Suomen kansantalouden ja yrityksetkin suurelta
osin ja nimenomaan pankit. Meillä oli aikaa ehkä yhden
yön yli kehittää järjestelmä,
jolla hoidetaan tämä tilanne, ja siinä ei
ollut käytettävissä mitään
sellaisia keinoja, että olisi 100 000 yritykselle
jaettu suoraa rahaa, vaan pankkijärjestelmän pelastamisen
kautta pelastettiin kansantalous ja Suomen luottokelpoisuus jne.,
ja päästiin sitten siihen uraan, missä nyt ollaan,
ja talous on hyvässä mallissa.
Herra puhemies! Vanhasen hallituksen ohjelmassa mainitaan tämä henkilökohtaisen
konkurssin tutkiminen. Tässä mielessä hallitus
teetti nykyisellä korkeimman oikeuden presidentillä Pauliine
Koskelolla selvityksen. Koskelo tuli siihen tulokseen, että tämä malli
ei ole soveltuva Suomeen, ja hallitus tyytyi siihen. On mielestäni ihan
edesvastuutonta, että hallitus tyytyi vain yhteen tällaiseen
raporttiin eikä lähtenyt viemään sitä laajemmalle
kierrokselle ja alkanut katsoa, voisiko siitä kuitenkin
löytyä toteutettava malli. Aika tiukoilla ehdoilla
pitäisi henkilökohtainen konkurssi mahdollistaa
Suomessa. Se sopisi meidän järjestelmäämme,
ja se pelastaisi paljon tilanteita. Nyt seuraava hallitus olkoon
aktiivisempi ja selkärankaisempi kuin nykyinen ja hoitakoon
tämän asian eteenpäin ja kuntoon.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun nyt olen viime aikoina toiminut Valtion
vakuusrahaston puheenjohtajana, niin totean sen, että tosiaan
90-luvun alussa aiheettomia konkursseja oli useita tuhansia, eli
siinä mielessä oli väärin näitä oikeita
yrittäjiä kohtaan, että he menettivät
kaiken omaisuutensa. Ainut, mitä nyt voidaan tehdä tänä päivänä,
on se, että kun ulosottokaari on lakivaliokunnassa käsittelyn
alla eli velan vanhentuminen 15—20 vuoden kuluttua, se
pitäisi eduskunnassa ehdottomasti saada läpi,
niin että nämä ihmiset pääsisivät
velkavankeudesta ja uudelleen yrittämään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi juuri äsken kertoi
sen taustan, johonka viittasin itse omassa puheenvuorossani. Elikkä juuri
siitä syystä, minkä ed. Kankaanniemi äsken
totesi, olisi nyt ainakin tämän hallituksen esityksen
perusteluissa minun mielestäni pitänyt käydä tämä asia
ja pohdiskelu läpi, miksi on poikettu hallitusohjelman
tavallaan ehkä ei ihan tavoitteestakaan mutta eräällä tavalla
hengestä ja kuitata se, ja sitten me olisimme todenneet,
olemmeko me samaa mieltä vai eri mieltä.
Sitten ed. Rossille äskeisestä hyvästä puheenvuorosta:
Asiathan ovat juuri niin kuin te kuvasitte äsken,
mutta siinä tilanteessahan
on myöskin niin, että kaikki yrittäjät
tietävät, että asianlaita on niin, eikö niin,
toisin sanoen omassa reaktiossaan, rahavirtojen ohjailussa, takauksessa
ja riskinotossa jnp., ottavat sen huomioon.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa todella on mainittu tästä henkilökohtaisesta
konkurssista. Oikeusministeri voisi tällä loppusuoralla
varmasti pistää paremman selvitystyön
käyntiin ja seuraavaa hallitusohjelmaa varten valmistella
pohjapaperit kuntoon.
Niin kuin ed. Rossi ja ed. Kuisma sanoivat, me aidosti tarvitsemme
jo tässä tilanteessa konkurssilainsäädäntöön
täydennyksen, joka mahdollistaa tämän
henkilökohtaisen konkurssin.
Ed. Kankaanniemi, jos yhdessä yössä pystyttiin
pankit pelastamaan, niin tässä on mennyt pitkälti
toistakymmentä vuotta näiden yrittäjien kohdalla.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä henkilökohtaisen
konkurssin mahdollisuus luultavasti nousee esiin myöskin
seuraavan hallitusohjelman papereihin. Olen aivan samaa mieltä kuin
täällä monet edustajat, että yksittäisen
lakimiehen analyysi ei välttämättä riitä siihen,
onko asiaa perusteellisesti tutkittu ja mietitty sen yhteiskunnallisia
vaikutuksia, mitä maksaa tämä nykyinen
järjestelmä ja mitä maksaa se järjestelmä,
että ihminen pääsee puhtaalta pöydältä jossakin
vaiheessa liikkeelle jälleen rehelliseen yrittäjätoimintaan.
Ed. Pulliainen on kunnostautunut puhumalla harmaasta taloudesta
useasti täällä eduskunnassa, ja me kaikki
tiedämme, että yrittäjiä on
tällä hetkellä kahdessa kopassa: on sellaisia,
jotka ovat alkoholisoituneet, menettäneet terveytensä, jotka
ovat lamaantuneet, ja sitten niitä yrittäjiä, jotka
edelleen yrittävät, mutta yrittävät
bulvaanien ja harmaan talouden kautta pitää itsensä hengissä ja
jonkinlaisessa taloudellisessa tilanteessa, ja silläkin
on oma hintalappunsa, joka kulkeutuu harmaan talouden kautta, joka
ei koskaan tuloudu valtiolle tai yhteiskunnalle takaisin. Minä väitän,
että jos tämä harmaa talous otetaan toiseen
vaakakuppiin ja henkilökohtainen konkurssi toiseen ja katsotaan,
kumpi on kokonaistaloudellisempaa, niin ehdottomasti henkilökohtainen
konkurssi ja sitä kautta avoimeksi kaikki yritystalous,
mitä tehdään.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Euroopan unionin jäsenyys
ja Suomen jäsenyys talousliitossa on luonut vakautta. Näin
ollen meillä ei ole niitä samoja tilanteita edessä, joissa
yrittäjät voisivat pelätä sitä,
että heillä on ykskaks yllättäen
velat moninkertaistuneet eli syntyy devalvaatio. Taisi olla valtiovarainministeri
Viinanen, joka hävisi silloiset 1 000 markkaa
lyötyään julkisen vedon siitä,
että devalvaatiota ei tule. Näin ollen monet yrittäjät
luottivat silloin siihen, mitä valtiovarainministeri sanoi:
ei tule devalvaatiota. Minullekin soitti eräs yrittäjä. Heräsin
Tukholmasta PN:n kokouksesta, seitsemältäkö se
oli aamulla, kun hän kahdeksan aikaan luuli soittavansa.
Hän kysyi minulta, tuleeko devalvaatio, ja siinä unenpöpperössä sanoin, että no
en minä ainakaan tiedä, että tulee. Sehän tuli
samana päivänä. Reilu yrittäjä kyllä ilmoitti minulle
jälkikäteen, että hän silti
minua äänestää, mutta se on
sitten toinen kysymys.
Mutta ed. Pulliaiselle edelleenkin, että tänä päivänähän
on tietysti juuri niin kuin kuvaatte. Minä olen puhunut
nyt pitkälti 90-luvun laman uhreista ja siitä,
että tämän yhteiskunnan olisi pitänyt
pystyä se asia hoitamaan kuntoon, olisiko siihen mennyt
yksi yö vai muutama päiväkin, mutta se
on se häpeätahra, mikä kyllä meidän
pitää ihan jokaikisen jakaa.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Pidän erittäin tärkeänä sitä,
että meillä on opetusohjelmiin otettu varhaiskasvatuksesta
lähtien yrityskasvatus ja se on poikkihallinnollisesti
mukana hallitusohjelmassa. Uskon, että meillä löytyy
eri aloilta tulevaisuudessakin yrittäjiä, mutta
sen suurin este ovat juuri ne seikat, jotka täällä on
viimeisten puheenvuorojen aikana tuotu esiin, elikkä se,
että meillä edelleen on kohtuuttoman suurena,
koko loppuelämään vaikuttavana riskinä yrittäjyyden
toinen osa, joka on riski siitä, että yritys ei
ehkä menestykään ja menee konkurssiin.
Sen lisäksi, että siitä seuraa lopunikäinen velka
yrittäjälle, mahdollisesti myös omaisille,
se ei riitä Suomessa. Meillä se on niin suuri
rangaistus, että se aiheuttaa jopa puolisolle kelpaamattomuuden
virkoihin ja toimiin. Meillä on paljon asenteissa korjattavaa.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomessa on ollut valtavan isoja konkursseja, esimerkiksi
Hankkija,
Haka jnp. ja isot paikalliset 1980—1990-luvulla
kaatuneet rakennusliikkeet. Se on aiheuttanut sen, että ne alihankkijat,
jotka ovat urakoineet näissä yhtiöissä,
ovat samalla sitten kaatuneet ja menettäneet koko omaisuutensa.
Sen takia olisi erittäin tärkeää,
että tämä henkilökohtainen konkurssi
-asia saataisiin täällä päiväjärjestykseen
ja hoidettua täällä eduskunnassa, koska
nämä ovat yleensä 1—5 henkeä työllistäviä yrittäjiä,
jotka sitten ensimmäisenä kaatuvat, kun se päätyönantaja
kaatuu. Siinä mielessä minä kannatan
lämpimästi tätä henkilökohtaisen
konkurssin lakia, että se saataisiin mahdollisimman nopeasti
aikaan täällä eduskunnassa.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä ehkä pelkästään
puhutaan yrittäjistä, jotka ovat konkurssiuhan
alla, mutta täytyy muistaa, että heillä kaikilla
on työntekijänsä. Tässä matkan
varrella on tullut tilanteita esille, joissa sitten myöskin
työntekijöitten palkat ovat joutuneet velkasaneerauksen
johdosta selvittelyyn ja yleensä pienentyneet. Tämäkin
täytyy muistaa, että tämä on
aika lailla isompi porukka kuin pelkästään
ne yrittäjät. Siinä on myöskin,
jos yritys jatkaa, ne työntekijät mukana, ja,
sanoisiko, oikeat juristit osaavat neuvoa kyllä työnantajaa
tässä kohtaa.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomen Yrittäjien hallituksessa
toimivana, niin kyllä meidän yksi keskeisin tehtävä on tämän
konkurssilainsäädännön aikaansaaminen, jotta
me saamme uusia yrittäjiä, joita esimerkiksi sukupolvenvaihdos
tässä yhteiskunnassa tarvitsee tullessaan valtavasti.
Tällä on merkittävä merkitys.
Olen aivan samaa mieltä kuin ed. Pulliainen monissa puheissaan
harmaasta taloudesta. Tällä me saamme sitä putsattua
merkittävästi, ja tämä yhteiskunta
saa siinä omansa takaisin.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ihan vielä tuon ed. Paajasen
puheenvuoron jälkeen: Vanhasen hallitus on tehnyt erittäin paljon
yrittäjyyttä edistäviä toimenpiteitä.
Nämä luovat pohjaa yrittäjyyden edistämiselle,
ne synnyttävät työpaikkoja, eli tässä suhteessa
tämä on toiminut, mutta sekin on pitkä tie.
Mutta siihen kuuluu sitten myös olennaisena juuri se mitalin toinen
puoli. Tässä suhteessa tietysti hallitukselle
kuuluu antaa tunnustusta myös sitten, että tämä saneerauskysymys
ja nämä yritysten konkurssiasiat ovat käsiteltävänä.
Pelisääntöjen pitää olla
selkeät. Se on aivan selvä. Emme me kaipaa niin
sanottuja luikuriyrittäjiä, jotka sitten katsovat,
että pinnataan ja tehdään kaikki mahdollinen.
Yhteiskunnalla pitää olla selkeät säännöt.
Mutta yhteiskunta on velkaa sen myös yrittäjille,
että kun tulee ongelma, hyvin usein jopa muista syistä ...
Alihankkija voi kaatua siihen, että pääyritys
lopettaa tilaamiset ja vuosia kestänyt järjestelmä ykskaks
luhistuukin. Tässä suhteessa nämä pelisäännöt
ovat tärkeitä, ja yhteiskunnan pitää vastata
huutoonsa. Ei yrittäjyys ja työpaikkojen kehittäminen
muuten onnistu. Tässä mielessä tämä esitys
on erinomaisen hyvä, ja sitä tulee viedä eteenpäin
ja hoitaa se nopeasti sitten valmiiksi eduskunnan taholta.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Tämä keskustelu on ollut
hyvä, ja tämä lakiehdotus korjaa tiettyjä tilanteita,
mutta minun mielestäni enemmän kuin katsotaan
taaksepäin tulisi katsoa eteenpäin. Me kaikki
tiedämme sen, että silloin 90-luvun alussa tehtiin
ehkä virheitä myös poliittisin päätöksin,
jotka ajoivat sitten yrittäjät siihen tilanteeseen,
mihin ajoivat, ja näitä 90-luvun alun uhreja on
edelleenkin liian paljon.
Minun mielestäni tämän henkilökohtaisen konkurssilainsäädännön
osalta valiokunta, joka nyt käsiteltävänä olevasta
laista tekee mietinnön, voisi tämän kysymyksen
nostaa esille ja omassa mietinnössään
patistaa vähän hallitusta tuomaan tämän
kysymyksen vielä voimakkaammin, ainakin sillä tavalla,
että selvitetään sitä perusteellisemmin
eikä tyydytä niihin selvityksiin, mitä nyt on
tehty.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Talousvaliokunta käsitteli
tätä edellistä konkurssilakia vuosi pari
sitten, ja siinä me totesimme klemmissämme, että edellytämme,
että oikeusministeriö tuo uudelleen käsiteltäväksi juuri
tämän kohdan. Sen takia edellisessä puheenvuorossa
sitä peräänkuulutin. Siitä on
kulunut runsas vuosi, ja ei taida vielä tulla.
Keskustelu päättyy.