Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama vuosi sitten niin sanottu energiatehokkuustodistus
oli ajankohtainen. Se kärsi kyllä silloin sellaisen,
voisiko sanoa, tiedotusongelman, että Ylen pääuutislähetyksissä puhuttiin
uudesta energiaverosta, joka tulee ihmisten maksettavaksi, ja sillä sitten
kuitenkin haluttiin tarkoittaa tätä niin sanottua
energiatodistusta. Sen hinnasta oli myös puhe. Puhuttiin
hyvin laajasta haitarista.
Puhemies! Tulen jatkamaan puhujakorokkeelle.
Toinen varapuhemies:
Edustaja on ystävällinen.
Kiitos, puhemies! — Puhuttiin laajasta haitarista,
joka oli sieltä ihan alle 1 000 eurosta pitkälle
yli 1 000 euron, ehkä jo 2 000—3 000
euroon. Siis kaiken kaikkiaan puhuttiin verotyyppisestä asiasta.
Nyt meillä on hallituksen esitys 170, joka sisältää tämän
saman ajatuksen, siis sen, että energiatehokkuutta selvitettäisiin
rakennusten myynnin ja vuokrauksen yhteydessä, ja siinä on
tämä kuuden asunnon raja tämän
energiatodistuksen luonteessa. Luonne muuttuu, onko kysymyksessä pienrakennus
tai sitten suurempi rakennus, vuokratalo tai osaketalo, jossa on
lukuisia huoneistoja. Näiden pientalojen kohdalla edelleen energiatodistus
olisi käytössä, joka olisi yksityiskohtaisempi,
ja taas suurempien rakennusten kohdalla selvittäisiin vähemmällä ja
tällöin päästäisiin
käytäntöön, jolloinka voitaisiin
käyttää jo tiedossa olevia energiakuluja,
lämmitysöljymääriä tai
yleensä lämmitykseen käytettävää energiamäärää.
Tällöin ei tarvittaisi tällaista erillistä todistusta,
vaan jo voimassa olevia tietoja voitaisiin tässä käyttää.
Niin, puhemies, tässä on tietysti erittäin
tärkeitä asioita kansalaisen näkökulmasta.
Ensinnäkin, hinnan kohtuullisuus on pidettävä aina
mielessä. Ei voi asettaa, vaikkei olekaan mistään
verosta kysymys, myöskään mitään
kallista energiatodistusta, joka rasittaisi asianomaisia taloudellisesti.
Toinen näkökulma on se, että kuitenkin
on selvitettävä, jos sitten halutaan energiatodistus näille
pientaloille, mikä on rakennuksen todellinen energiatalous,
missä ovat ne niin sanotut heikot kohdat, mitkä ovat
sen vahvuudet jne., ja voidaan nämä yksilölliset
mieltymykset myös tässä energiankäytön
kohdalla eliminoida.
Tämä on kuitenkin tietysti siinä näkökulmassa
tärkeä asia, että rakennusten energiankulutus on
merkittävä osa kaikesta yhteiskunnan energiankäytöstä.
Eri tavoin asiaa laskien asumisen energiankäyttö joka
tapauksessa ulottuu aina sinne 40 prosenttiin saakka, ja tietysti
rakennuksen rakenteissa olevat heikkoudet silloin on selvitettävä.
Tässä ylä- ja alapohja, sisä-
ja ulkokuori ovat nämä neljä kohdetta,
joita selvitetään, ja niiden kunto on tietysti
tärkeätä. Mutta kiinnitän huomiota
myös siihen, että alkuperäisessä esityksessä oli
mukana myös ilmastointi ja sen tarvitsemat energiapanokset
ja myöskin keskuslämmityksen ja koko lämmitysjärjestelmän
tilan selvittäminen.
Sinänsä siis hyvä asia, mutta silloin
alun pitäen, kun tämä asia putkahti julkisuuteen,
se informaatio sisälsi epätarkkuutta, ja siitä johtui
sitten hyvin paljon ihmisten epävarmuutta ja asian vastustamista.
Kuitenkin ympäristönäkökulmasta
on todettava, että ajatus on hyvä, mutta siitä ei
tietenkään saa tehdä liian monimutkaista
ja kallista. Nyt tämä uusi hallituksen esitys
on tältä osin aikaisempaa parempi. Tietysti ajan
mittaan tätä koko järjestelmää on
syytä kehittää. Itävallassa esimerkiksi
nämä negatiivitalot, rakennukset, jotka eivät
lainkaan käytä energiaa lämmitykseen,
ovat siinä mielessä rohkaiseva esimerkki, että meillä kuluu
kaiken kaikkiaan liikaa energiaa lämmittämiseen,
myöskin viilentämiseen, ja näitä energiapanoksia
voidaan vähentää.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on oikeastaan
todistus siitä, että Suomi kyllä lähes
kirjaimellisesti toteuttaa Euroopan unionin direktiiviä.
Kun tiedämme sen, että Pohjoismaissa vain Tanskassa
tällä hetkellä tämä on
voimassa, Ruotsissa valmisteilla ja monissa EU-maissa kuitenkin
se on puitelain tapainen, jossa mahdollistetaan todistusten anto,
niin Suomi on lähtenyt varsin reippaasti liikkeelle. En tiedä sitten
tosiasiassa, minkälainen merkitys tällä energiansäästöön
on, ja keskiössä tulisi kuitenkin olla se, että rakennusten
omistajat ymmärtäisivät sen, että energian
säästäminen on tärkeätä. Oma-aloitteisuus
tässä on keskiössä, ja sitä kautta
varmasti päästään parempaan
lopputulokseen kuin säätämällä tiukkoja
direktiivejä.
Erittäin huolestunut olen siitä, että tässä on
todettu niin, että valtioneuvosto antaa, ympäristöministeriö,
rakentamismääräyskokoelmiin liittyviä asetuksia,
ja nyt me emme oikeastaan tiedä yhtään
mitään, mitä nämä asetukset
ovat. Olemme hieman tyhjän päällä siinä.
Tiedämme vaan, että tämmöinen
energiatehokkuustodistus tullaan vaatimaan. Onneksi siitä on
loma-asunnot ja jo rakennetut omakotitalot jätetty ulkopuolelle, mutta
lisääkö tämä byrokratiaa
ja muodostuuko yksi ammattiryhmä? Sinänsä työpaikkoja
syntyy, mutta onko se sitten järkevää, ja
eikö meidän pitäisi entisestään
karsia byrokratiaa ja koittaa ihmisiä kannustaa muuten
tähän energiansäästöön?
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen perusteluissa rakennusten energiatehokkuutta
arvioidaan voitavan vielä parantaa ja päästä noin
5 prosentin säästöön energiankulutuksessa.
Ihmettelen aika lailla tällaista väitettä,
koska me tiedämme, että esimerkiksi VTT:n tutkimusten
mukaan matalaenergiatekniikoilla uusien kerrostalojen lämmitysenergian
tarvetta voidaan vähentää 70 prosenttia
nykyisestä. Korjausrakentamisessa päästään
edelleen kohtuullisen suuriin energiankulutuksen vähenemiin
ja pientaloissa pystytään suunnilleen puolittamaan
energiantarve vielä nykyisestä.
Eli potentiaalia edelleen energiankäytön tehostamisessa
rakennussektorilla on paljon, ja sitä kannattaisi hyödyntää.
Siksi on vähän sääli, että nyt
tässä esityksessä ei puututa ollenkaan
rakentamisen energianormeihin ja päinvastoin todetaan,
että ei ole aihetta tarkistaa näitä nykyisiä normeja.
Niillä normeilla voitaisiin edistää matalaenergiatekniikoiden yleistymistä hyvinkin
ripeästi.
Sitten tässä hallituksen esityksessä energiatodistuksista
on joitakin hieman ongelmallisia rajauksia. Itse olen jäänyt
miettimään sitä, että energiatodistusta
ei vaadita nykyisiltä omakotitaloilta ja alle kuuden asunnon
rakennuksilta. Ottaen huomioon, että energiatodistusta
vaaditaan ainoastaan silloin, kun vuokrataan tai myydään
asuntoa, niin en pitäisi ehkä ihan kohtuuttomana,
jos esimerkiksi nämä alle kuuden asunnon rakennuksetkin
tähän sisällytettäisiin ja niiltäkin
edellytettäisiin energiatodistusta. Mutta näitä rajauksia
kannattaa valiokuntakäsittelyssä arvioida ja miettiä,
ovatko ne perusteltuja ja olisiko syytä jo tässä vaiheessa
mennä vähän pidemmälle.
Keskustelu päättyy.