3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi maataloustuotteiden
markkinajärjestelystä annetun lain muuttamisesta
ja elintarvikelain 2 §:n 3 momentin kumoamisesta
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakiesitys pitää sisällään
näköjään 122 sivua, ja tähän
ei oikein perusteellisesti vielä ole ehtinyt paneutumaan,
mutta pääosin tämä lakiesitys
nyt käsittelee maataloustuotteitten markkinajärjestelyjä ja
sitä kautta myös paljon puhuttuja tuottajaorganisaatioita
ja niitten mahdollistamista myös Suomessa. Näistähän
on aika paljon varsinkin viime kaudella puhuttu ja puhuttiin myös
nyt kilpailulainsäädännön muuttamisen yhteydessä viime
keväänä.
Kun tämän lakiesityksen perusteluja ja taustoja
tässä on nopeasti lueskellut, jotenkin ainakin minulle
on tullut se tunne, että ministeriössä katsottaisiin,
että näillä tuottajaorganisaatioilla
ei olisi mahdollisuuksia vaikuttaa maataloustuotteitten markkinoilla
ja että ongelmat olisivat pääosin kaupan
ja teollisuuden välillä. Tähän
on syytä muistuttaa, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto
totesi maaliskuussa tänä vuonna alkutuottajaselvityksessä,
että alkutuottajien asemaa elintarvikeketjussa hankaloittavat
sekä tiukka sääntely että toimivan
kilpailun kannalta kyseenalaiset sopimuskäytännöt
päivittäistavarakaupan ja teollisuuden kanssa.
Siinä samassa selvityksessä todettiin myös
se, että alkutuottajan neuvotteluasema on yleensä erittäin
heikko, ja sitä taustaa vasten tässä lähetekeskustelussa
vain haluan tuoda esille sen, että on aivan välttämätöntä,
että tämä laki ja tämän
lain jälkeen asetukset mahdollistavat sitten Suomessa varmasti
myös näitten tuottajaorganisaatioitten perustamisen,
eli se ajatus, että niillä ei olisi hyötyä tuottajille,
on väärä. Nyt lailla ja asetuksilla pitää mahdollistaa
niitten perustaminen myös Suomessa.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin on syytä ottaa
tämä EU:n tahtotila vakavasti. Meillä toki
tuottajaorganisaatiotoiminta, organisoituminen, on tapahtunut esimerkiksi
maidontuotannossa osuuskuntien kautta, mutta missä sitä ei
ole, pitää olla tasapainoisempi vastapaino sinne
kaupan keskusliikkeiden vastapainona. Jos mietitään
tuottajan saamaa osuutta ruuasta, se on minimaalinen: esimerkiksi possunleikkeessä
se
on 12 prosenttia, kun kaupan ja teollisuuden osuus on 77 prosenttia.
Jos kaupan osuus maitopurkista on enemmän kuin viljelijän
osuus, niin täytyy sanoa, että se ei todellakaan
ole oikein. Siinä ei ole tarvinnut paljon tissiä herutella
niin sanoakseni, että se voitto on tullut. Kun meillä on
käytännössä kaksi sisäänostajaa,
meidän on tehtävä kaikkemme, että tämä meidän
markkinaketju toimisi reilummilla pelisäännöillä.
Olen kiitollinen ministeri Ihalaiselle siitä työstä,
mitä hän on kilpailulainsäädännön
osalta jo tehnyt. Toivottavasti se johtaa tuloksiin, mutta jos katsoo
niitä seurauksia, mitä kaupassa tässä välivaiheessa
on tapahtunut, niin ne eivät todellakaan ole suomalaisen
tuotannon hyväksi. Päinvastoin tuntuu, että monella
taholla alkuperää yritetään
häivyttää ja kaupan omien tuotemerkkien
valta-asemaa nostaa entisestäänkin, näin
esimerkiksi monien vihannesten osalta.
Tuottaja- ja toimialaorganisaatiot voivat olla avain
oikeudenmukaisempaan tulonjakoon elintarvikeketjussa ja voivat olla
mahdollisuus luomu- ja lähiruuan lisääntymiseen.
Siksi minusta tätä lainsäädäntöesitystä tulee
tutkia tarkkaan sitten valiokunnassa, voisimmeko mennä esimerkiksi
Saksan mallin mukaisesti, jossa näillä tuottaja- ja
toimialaorganisaatioilla (Puhemies koputtaa) on paljon enemmän
valtaa kuin nyt on suunniteltu.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Yksi näkökulma tämän
lain osalta, eli maataloustuotteiden markkinajärjestelyjen
ja elintarvikelain muutosten osalta, on se, että emme tee
tästä tarpeettoman monimutkaista. Tämä lakinippu,
niin kuin edustaja Korhonen täällä totesi,
on 122-sivuinen. Toivottavasti tämä ei nyt merkitse
sitä, eikä se saa merkitä sitä,
että me keksimme pyörää uudelleen.
Meillä on toimivat osuuskunnat, jotka ovat tuottajaorganisaatioita.
Tältä pohjalta meidän täytyy
voida myös nämä hyväksyä asianomaisiksi
tuottajatoimialaorganisaatioiksi, jotta meillä ei tule
jälleen uutta hallintomallia ja jälleen uutta
hallintoporrasta, joka ei varmastikaan mitään
lisäarvoa tuota. Siksi tämä näkökulma
pitää meillä valiokuntakäsittelyssä varmasti
esillepäin tuoda.
Samalla sitten on myöskin se, mihinkä myös täällä jo
viitattiin, että selvät sävelet tarvitaan myöskin
siihen, miten lakia tulkitaan niin, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto
ei tee sellaisia ratkaisuja, jotka edistävät tuontia,
avaavat tuonnille lisää tilaa ja mahdollisuuksia
ja heikentävät kotimaisen tuotannon kilpailukykyä ja
toimintaedellytyksiä. Sen verran tarkkaan pitää tämä perustelu
kirjoittaa, että näin ei tule tapahtumaan, vaan että tämä nimenomaan
on kaikella mahdollisella tavalla tukemassa kotimaista tuotantoa.
Keskustelu päättyi.