8) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lastensuojelulain 29 §:n
muuttamisesta
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten kaikki hyvin tiedämme, nuorten
työttömyystaso on Suomessa huolestuttavan korkealla ja
suunta on viime vuosina ollut vain nouseva.
Nuorten jatkuvasti kasvanut työttömyys on
lisännyt myös alle 25-vuotiaiden toimeentulotuen saajien
määrää. Pelkästään
Helsingissä oli viime vuonna yli 9 000 toimeentulotuella
pääsääntöisesti elävää nuorta,
joista moni on vakavassa syrjäytymisvaarassa. Kuluvana
vuonna nuorten määrä on ollut edelleen
kasvussa. Työ- ja elinkeinoministeriön tuoreimman
työllisyyskatsauksen mukaan alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita
oli tämän vuoden elokuussa 7 400 enemmän
kuin edellisen vuoden elokuussa eli yhteensä noin 39 300.
Näiden lukujen ulkopuolelle jää vielä tuhansia
nuoria, jotka eivät ole ilmoittautuneet työnhakijoiksi.
Nuoret ovat olleet viime päiviin saakka marginaalisessa
asemassa sosiaalityössä. Nuoruus on jäänyt
lapsuuden ja lastensuojelun varjoon. Käytännössä lastensuojelu
on pystynyt vastaamaan vain kaikkein kiireellisimpiin ja vakavimpiin
lasten ja nuorten tuen, avun ja huolenpidon tarpeisiin. Siten monien
nuorten oman elämän ja tulevaisuuden näkymien
selkiyttämiseen tarvittava ulkopuolisen tuen tarve on tullut
esille vasta nuoren tullessa toimeentulotuen piiriin täysi-ikäisyyden
kynnyksellä. On erittäin hienoa, että lastensuojelua
on lähdetty parantamaan ja uudistamaan, mutta emme saa
unohtaa kokonaiskuvasta nuoria ja nuoria aikuisia, jotka ovat jo
itsenäistymisen kynnyksellä.
Nuorten työttömyyteen ja syrjäytymiseen
on lähdetty tarjoamaan ratkaisuksi meidän kaikkien hyvin
tietämää ja tuntemaa nuorisotakuuta,
ja vaikka nuorisotakuu kaikkine toimenpiteineen on iso askel syrjäytymisen
estämiseksi, eivät sen välineet tavoita
valitettavasti kaikkia. Merkittävien tulosten saavuttamiseksi
tarvitaan muitakin toimenpiteitä, kuten sosiaalityötä näiden
nuorten parissa. Pelkät työllistämispalvelut
ja toimeentulotuki ilman siihen liittyvää sosiaalityötä eivät riitä ratkaisuksi
siihen, että yhteiskunnan valtavirran ulkopuolella elävien
nuorten elämässä nuorisotakuun arvokkaat
tavoitteet toteutuvat.
Puhemies! Työttömien, toimeentulotukikierteeseen
jumiutuneiden nuorten auttamiseksi olisikin välttämätöntä,
että sosiaalityöntekijät tai -ohjaajat
velvoitettaisiin tapaamaan henkilökohtaisesti kaikki alle
25-vuotiaat toimeentulotukea hakevat. Tällä hetkellä toimeentulotukilain
mukaan asiakkaalla on oikeus tavata sosiaalialan ammattilainen,
mutta laki ei velvoita tähän kumpaakaan osapuolta.
Ilman tuloja oleva nuori voi näin hakea toimeentulotukea
kirjallisesti pitkiäkin aikoja ilman, että hänen
tarvitsee koskaan tavata kasvotusten sosiaalityöntekijää tai
-ohjaajaa.
Toimeentulotukilain säännökset eivät
siis nykyisessä muodossaan edistä sellaista nuorten
tukemista, jolla sosiaaliviranomaisen aktiivinen puuttuminen voisi
toimia nuorten parhaaksi. Vaikka monissa kunnissa, kuten Helsingissä,
on jo pyritty vastaamaan syrjäytymistä estäviin
tarpeisiin priorisoimalla alle 25-vuotiaiden toimeentulotukiasiakkaiden
henkilökohtainen tapaaminen, ei pelkkä hyvä tahto
riitä, kun työhön ei riitä taloudellisia
resursseja. Tämän vuoksi on tapaamisvelvoite tarpeen
saattaa lain tasolle, jotta myös resurssit tälle
työlle saadaan mitoitettua.
Arvoisa puhemies! Viime viikolla puhuttaessa lastensuojelulain
muuttamisesta edustaja Zyskowicz kysyi ministeri Huoviselta, onko
hallituksen piirissä harkittu sellaista muutosta, että toimeentulotukiasiakkaalla
tai ainakin nuorella asiakkaalla olisi velvollisuus tavata sosiaalivirkailija
ennen kuin voi saada pidempään toimeentulotukea.
Ministeri ei ottanut kysymykseen kantaa muutoin kuin toteamalla,
että nuoria kyllä jo tälläkin
hetkellä velvoitetaan monissa tukimuodoissa, esimerkiksi
työttömyysturvan osalta. Hän epäili
sitä, miten hyvin pystyttäisiin tuomaan tapaamisvelvoite
toimeentulotukeen, mutta lupasi ottaa tämän vinkin
huomioon ja katsoa, mitä sille voitaisiin tehdä.
Puhemies! Nyt on sen huomioon ottamisen ja tekojen aika. Tulen
jättämään tällä viikolla
laki-aloitteen toimeentulotukilain muuttamiseksi siten, että sosiaalityöntekijät
tai -ohjaajat velvoitetaan tapaamaan kaikki alle 25-vuotiaat toimeentulotukea
hakevat asiakkaat, jotta heille voidaan selvittää tukimahdollisuudet
sekä antaa neuvontaa, tukea ja kannustusta tulevaan. Aloite
on saanut tukea kaikista puolueista ja yli sata allekirjoitusta.
Meillä ei ole varaa eikä aikaa hukata näiden
lasten kohdalla enää yhtään
hetkeä, vaan toimeen on tartuttava juuri nyt.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt käsitteillä olevassa
hallituksen esityksessä halutaan muuttaa lastensuojelulain
29 §:ää, ja tämän keskeisen
pykälän ajatushan on siinä, että sosiaalityöntekijät
tapaisivat näitä avohuollossa olevia ja perheen
ulkopuolelle sijoitettuja alle 18-vuotiaita lapsia. Tämähän
on nytten tämän lakialoitteen pähkinä,
ja siitä muutama huomio.
Pääministeri Kataisen hallituksen ohjelman mukaan,
kuten täällä sanotaan, hallitus tekee
toimia huostaanottojen vähentämiseksi. Sen vuoksi hallitus
on päättänyt laittaa painopistettä lastensuojelussa
ennalta ehkäisevään työhön,
ja pyrittäisiin saamaan purettua näitä laitostyyppisiä toimenpiteitä elikkä lasten
huostaanottoa. Sinänsä erittäin kannatettava
ajatus tämä, että ennalta ehkäisevän
työn merkitys tunnustetaan tässä hallituksessa.
Lapsiasiavaltuutettu kiinnitti tälle työryhmälle
antamassaan selvityksessä huomiota siihen, että sosiaalityöntekijöillä on
liian suuri työtaakka eikä heillä ole
aikaa käytännössä tavata näitä lapsia.
Nytten tässä lakiesityksessähän
lähdetään siitä, että vähintään
kaksi tuntia kuukaudessa avohuollon asiakkaita, lapsia, olisi jatkossa
sitten tavattava. Kuitenkin sosiaalityöntekijät
kyselyssä ovat vastanneet, että 84 prosentilla
näistä ammattilaisista ei ole riittävästi
aikaa näitten lasten tapaamiseen, joten pahoin pelkään,
että tämä lakiesitys itsessään
ei anna heille yhtään lisää aikaa.
Toki me menemme sitten näihin resursseihin, mitä hallitus
on tähän myös luvannut, mutta siitä myöhemmin.
Suomen kuuden suurimman kaupungin lastensuojelupalvelujen ja -kustannusten
vertailun mukaan yhdellä sosiaalityöntekijällä oli
avohuollossa vastuullaan 76 lasta ja nuorta. Tämä on
se keskiarvo kuuden suurimman kunnan kesken. Lisäksi Lastensuojelun
Keskusliiton mukaan vuonna 2012 saattoi olla semmoisiakin sosiaalityöntekijöitä,
joilla oli yli 120 lasta vastuullaan. Kui-tenkin lastensuojelun
laatusuositus olisi, että yhdellä sosiaalityöntekijällä olisi
20—30 lasta, joten tämä ero on niin valtavan
suuri, että hallituksen tulisi tehdä kovasti töitä,
jotta me emme tällä lailla taas lisäisi
kuntien kustannuksia ja velvollisuuksia.
Tässä lakiesityksessähän
kyllä kerrotaan, että valtio lisää näitä määrärahoja
siten, että sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen
tulee vuositasolla 23,4 miljoonaa euroa vuodesta 2015 alkaen. Tästä summasta
vain 3,4 miljoonaa euroa on tarkoitus kohdentaa lastensuojelun kehittämiseen.
Tämän arvion mukaan tällä summalla
saadaan 70 sosiaalityöntekijää lisää koko
maahan.
Nyt, arvoisa puhemies, kun vähän näitä tilastoja
katsotaan, mitä ei tästä löytynyt — tässä hallituksen
esityksessä ei kerrottu näitä tämänhetkisiä tilastoita
Suomesta — niin haluan kysyä sitä hallitukselta,
onko tämä riittävä resurssi
kunnille.
Meillähän on tällä hetkellä yli
80 000 lasta lastensuojelun avohuollon asiakkaina. Kehitys
on ollut niin huima, että vuonna 1996 oli noin 30 000
lasta ja vuonna 2011 yli 80 000 lasta, joten on lähes
kolminkertaistunut tämä avohuollon asiakkaitten
määrä. Toki tässä on
se lainmuutos, jolla näissä huostaanottoilmoituksissa
kynnys nousi, ja niittenkin huostaanottoilmoitusten määrä taisi
nelinkertaistua kuuden vuoden aikana, ja tällä hetkellä niitä on
kutakuinkin 100 000 ilmoitusta vuodessa.
Samanaikaisesti, kun me tiedämme, mikä kehitys
on ollut kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrässä — 20
vuoden aikana, vuodesta 1991 vuoteen 2011, kodin ulkopuolelle sijoitettujen
lasten määrä on kasvanut 8 000:sta
17 400 lapseen, elikkä on lähes kaksinkertaistunut
tämä kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrä — me
muistamme varmaan sen, että 20 vuotta sitten vielä,
tämän saman jakson aikana, perheet saivat kotihoidon
tukea ja kotihoidon apua siten, että 60 000 lapsiperhettä oli
tämän avun piirissä.
Arvoisa puhemies! Toivoisin, että hallitus ymmärtäisi
sen, että nämä aikaisemmat tehdyt synnit,
joilla on purettu tämä tuki perheiltä ja
heikommassa asemassa olevilta lapsilta ja heidän vanhemmiltaan,
ovat johtaneet siihen, että tämä on korreloitunut
nyt tilanteeseen, jossa me olemme hyvin kestämättömällä tasolla.
Minun on vaikea uskoa siihen, että me näillä 70
työntekijällä voimme näin ison
asian saada kuntoon siinä mittakaavassa, mikä hallituksen
tavoite on. Täytyy muistaa, että hallituksen tavoite on
ennen kaikkea saada tämä laitoshuostaanottopaikkojen
määrän kasvu loppumaan ja kääntymään
toiseen suuntaan. Se on niin kallis yhteiskunnallinen ongelma, että jos
me emme sitä ajoissa pysty pysäyttämään,
niin sen hinta tulee meidän lapsillekin olemaan valtava,
sillä me tiedämme, että näitten
kustannukset ovat nousseet vuosi vuodelta, koska se on nykyään
tullut kannattavaksi liiketoiminnaksi. Ja siinä mielessä, koska
lasten sijaishuollosta on tehty — ja pian avohuollostakin
tehdään, jossain kokeiluna on sitä, että ulkoistetaan
nämä avohuollon tukitoimet — siitäkin
bisnestä, esittäisin sitä, että tämä sijaishuolto
ja lasten avohuollonkin palvelut jossain määrin
voitaisiin ottaa pois tämän kilpailurajoituksen
piiristä. Elikkä tällä tahdon
sanoa sitä, että jos me emme kilpailuttaisi näitä sijoituspaikkoja,
niin tänne ei syntyisi näitä monikansallisia,
jopa ulkomaalaisia yrityksiä, jotka tulevat vain tekemään
bisnestä lasten ja perheiden kustannuksella.
Arvoisa puhemies! Uskon kuitenkin siihen, että hallituksella
on hyvää tahtoa siinä, että meidän
lapsemme saavat tämän lainsuojan kautta mahdollisuuden
tavata sosiaalityöntekijää riittävän
usein. Tämä on kyllä tärkeä tahtotila.
Meidän tulee kuulla lapsia ja kuulla sitä viestiä,
mimmoisissa sijoituspaikoissa he asuvat sekä miten avohuolto
etenee. Kannustan hallitusta tähän suuntaan, mutta
toivoisin, että hallitus lisätalousarviokeskustelun
yhteydessä huomioisi sen ja seuraisi tarkalla silmällä sitä,
millä tavalla kuntien vastuut lisääntyvät
tämän lainmuutoksen myötä, ja
joustavalla tavalla lisäisi sitä resurssia kunnille,
jotka eivät tätä taakkaa pysty muutoin kantamaan.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Lain tarkoituksena on tosiaan, niin kuin
edustaja Niikko sanoi, että sosiaalityöntekijöillä olisi
mahdollisuus tavata sitten näitä lapsia, lakiin
kirjattaisiin näin. On hyvin tärkeätä,
niin kuin ministeri Huovisen kanssa täällä keskustelimme
aikanamme, että lapsi olisi se pääasia,
joka on tässä lastensuojeluasiassa esillä.
Tuntuu, että aikuiset päättävät,
mitä lapsille tehdään. Minä varsinkin olen
joutunut niissä tapauksissa olemaan nyt viime aikoina kosketuksissa,
että kun pitäisi huostaanottoja purkaa, lapsen
mielipidettä — ovat jo lähemmäs
10-vuotiaita — ei oteta huomioon, hänen näkemyksiään
siitä, haluaisiko hän olla isän vai äidin
luona vai sijaisperheessä. Tätä pitäisi kyllä edesauttaa,
että lapsille annettaisiin oikeus tähän.
Ministeri Huovinen toi esille myös sen, että pitäisi
ennalta ehkäistä, laittaa kuntoon, ettei vain puhuta,
se ennaltaehkäisy tulee aikaa myöten halvemmaksi.
Sehän tarkoittaa sitä, että perhe kokonaisvaltaisesti
otetaan oikein kunnolla huomioon jo neuvolasta lähtien
ja sitten koulumaailmassa. Niin kuin edustaja Niikko sanoi, nämä huostaanotot
ovat tosiaan nousseet voimakkaasti, ja sehän ei ole kenenkään
tahto. Pitäisi sitä perhetyötä tehdä ja
olla niitä sosiaalityöntekijöitä ja
muita, jotka sitten olisivat tämän perheen luona
ja keskustelemassa, tekemässä parhaansa. Jokaisella
meistä on niitä huonompia aikoja. Käy usein
niin, että kun lapsi otetaan huostaan, niin siinä ei
sitten näitä purkupäätöksiä tehdä mitenkään.
Toivoisin, että kun pian vietetään lapsen päivää,
niin entistä enemmän kiinnitettäisiin huomiota
tähän ennaltaehkäisyyn ja siihen, että lapsellakin
olisi oikeus mielipiteen ilmaisuun.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluaisin nostaa esille vielä yhden
tärkeän huomion tässä lainvalmistelussa,
että nyt kun ehdotettujen säännösten
mukaan tapaamisen toteutuminen on jatkossa kirjattava myös
avohuollossa olevan lapsen asiakassuunnitelmaan, niin pitää olla
tässä kohtaa hereillä, nimittäin
meillä on aluehallintoviraston mukaan päteviä lastensuojelutyössä olevia
sosiaalityöntekijöitä vain 58 prosenttia henkilökuntamäärästä.
Jos meillä on eri kunnasta riippuen jopa puolet tai
enemmän kuin puolet epäpäteviä sosiaalityöntekijöitä,
niin kuinka tämmöinen kirjaaminen ja asiakassuunnitelman
toteutuminen ja seuraaminen tulee onnistumaan? Nimittäin
kun vaihtuvuus on suurta näitten työntekijöitten
keskuudessa ja koulutus vaihtelevaa, niin tässä suhteessa
hallituksen tulisi myös jollakin tavalla evästää kunnat
toimimaan sen lapsen edun mukaisesti, jotta siitä ei tule
semmoinen pallo, jota pompotellaan henkilöltä toiselle.
Nimittäin lakiesityshän tässä pyrkii
hakemaan sillä säännöllisellä tapaamisella
semmoista suhdetta sen lapsen kanssa, että se saa semmoisen
jatkuvuuden, ja jatkuvuutta ei synny ilman päteviä työntekijöitä eikä taas
ilman rahaa, elikkä meidän täytyy myös
seurata tilannetta siltä osin, että kunnilla on varaa
palkata päteviä työntekijöitä lastensuojelun
sosiaalityöntekijöiden keskuuteen ja antaa heille
sitä vastuuta ja kannustusta työntekoon oikein
mitoitetuilla asiakasmäärillä ja oikean
suuruisella palkalla.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on askel oikeaan suuntaan, mutta nähtäväksi
jää, onko tämä riittävä.
Tässä on käytetty hyviä puheenvuoroja,
ja tiedämme, että tilastot kertovat karua totuutta.
Nimittäin lastensuojelutehtävien laajentaminen
erityislainsäädännöllä ehkäisevään
lastensuojelutyöhön ei ole tuottanut toivottavia
tuloksia. Samalla kun painotus korjaaviin raskaisiin toimenpiteisiin
on hallinnut toimintaa, on lastensuojelun kuormitus kolminkertaistunut
eikä henkilöstömäärää ole
lisätty. Sosiaalityöntekijän työn
houkuttelevuus on kärsinyt raskaasta työpaineesta.
Yksi idea, mitä olisi ehkä kehitettävä,
olisi esimerkiksi valtionosuuksien lastensuojelukerroin, jota voitaisiin
muuttaa ennaltaehkäisyyn kannustavaksi. Kuntien tulisi
kiireesti ryhtyä muodostamaan moniammatillisia tiimejä,
palkata väkeä perhetyöhön ja
lastensuojelun avopalveluihin ja panostaa vanhempien päihde-
ja mielenterveyspalveluihin. Tällainen toimenpide voisi
tuottaa tulosta pidemmällä aikajänteellä.
Keskustelu päättyi.