7) Laki sotilasvammalain 6 §:n muuttamisesta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyse on lakialoitteesta, joka on tehty yhteistyössä kaikkien
eduskuntaryhmien kanssa, ja niin pitääkin olla,
koska kyse on veteraanien asioista ja osaltaan kunniavelan maksamisesta.
Tämä on siis kaikkien eduskuntaryhmien yhteisesti
jakama tavoite, ja tarkoituksena on se, että me kiitämme
siitä, mitä veteraanit ovat meille tehneet. He
ovat mahdollistaneet elämisen vapaassa, kehittyvässä ja
hyvässä kotimaassa, ja sen vuoksi on kunnia-asia,
että me huolehdimme veteraaneista heidän viimeisinä vuosinaan.
Arvoisa puhemies! Eduskuntaryhmien puheenjohtajat ja sitä kautta
myöskin kaikki ryhmät ehdottavat sotainvalidien
haitta-asterajan laskemista 20 prosentista 15 prosenttiin niin,
että tämä ehdotus astuisi voimaan tulevana
vuonna 1. heinäkuuta. Kunnan tai kuntayhtymän
järjestämistä sosiaali- ja terveydenhuollon
avopalveluista aiheutuvat kustannukset voitaisiin korvata niille
vuosien 39—45 sotien johdosta vahingoittuneille tai sairastuneille,
joiden sotilasvammalain mukainen työkyvyttömyysaste
on nykyisen 20 prosentin sijasta vähintään
15 prosenttia.
Ehdotettu lainmuutos laajentaa korvauksen saajien piiriä ja
edesauttaa ikääntyneiden sotainvalidien selviytymistä omassa
kodissaan tukipalvelujen, omaishoidon tuen sekä avosairaanhoidon
turvin. Tämä tarkoittaa 3 miljoonan euron lisäsatsausta
veteraanien hyvinvointiin.
Tämän lakialoitteen lisäksi eduskuntaryhmän puheenjohtajat
ovat myös jättäneet talousarvioaloitteen
veteraanien kuntoutusmäärärahojen lisäämiseksi.
Rintamaveteraanien kuntoutuksen tarkoituksena on veteraanien toimintakyvyn edistäminen
ja säilyttäminen niin, että mahdollisimman
pitkään he kykenevät selviytymään
itsenäisesti jokapäiväisistä toiminnoistaan.
Eduskuntaryhmät siis esittävät yhteisesti
kuntoutuksen määrärahoihin miljoonan
euron korotusta.
Tässä yhteydessä totean vielä sen,
että jo aiemmin kaikki eduskuntaryhmät ovat päättäneet, että näiden
veteraanien kuntoutusmäärärahojen pitäisi
olla riittävällä tasolla suhteessa siihen, mitä veteraanit
voivat näitä palveluita käyttää. Tämän
vuoksikin oli välttämätöntä,
että myös eduskuntaryhmät tähän
asiaan tarttuivat, kun budjettiesitys ei sitä tavoitetta
täyttänyt, vaan siellä oli vaan sitten
huomioitu se, että kun veteraanien määrä on
laskenut, niin myös se kuntoutusmäärärahojen
määrä oli pudonnut. Mutta nyt, kun selvitimme
asiaa yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön
virkamiesten kanssa, niin saimme tiedon, että tällä miljoonan
euron lisäyksellä pystytään
merkittävästi asiaa auttamaan. Ja tietysti erittäin
hyvä parannus on ollut myös se, että nyt
kunnat voivat lähestyä kaikkia veteraaneja ja kutsua
heitä sinne kuntoutuksen piiriin. Niistä asiaan
liittyvistä tietosuojaongelmista on päästy eroon,
mikä on tietysti ihan välttämätöntä,
jotta mahdollisimman moni veteraani pääsisi tämän kuntoutuksen
piiriin.
Kiitän kaikkia eduskuntaryhmiä siitä,
että ovat olleet mukana näiden tärkeiden
asioiden edistämisessä.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Lähetekeskustelussa on hieno kaikkien ryhmien
yhteisaloite. Sotilasvammalain muutos auttaa sotainvalideja selviytymään,
tuo palveluja omaan kotiin myös lievästi vammautuneille
veteraaneille. Lämpimästi kannatan aloitetta.
Suomessa elettiin kohtalon hetkiä reilu 70 vuotta sitten.
Ne, jotka silloin uhrasivat nuoruutensa ja terveytensä,
ovat vain hetken enää joukossamme. Olemme paljosta
velkaa, isänmaasta, kaikesta. Kiitos. Isoisäni
oli Suomen kohtalon hetkien taisteluissa Karjalankannaksella. Suomelle
kävi lopulta hyvin, saimme pitää vapaan
maan. Myös isoisälleni kävi hyvin, sillä hän palasi
kotiin perheensä luokse. Kaikki eivät palanneet,
ja jotkut, jotka palasivat, kärsivät vammoista
lopun ikänsä. Meillä on vielä joukossamme
sotaveteraaneja, osa heistä myös sotainvalideja.
Ikääntyessä sotavammat vaivaavat yhä enemmän
ja heikentävät arjessa jaksamista.
Veteraanin invaliditeetin aste on kohdellut epäreilusti
palveluiden osalta niitä, joiden sotavamma on määritelty
10—15 prosentin suuruusluokkaan. Heidän ei ole
mahdollista saada samanlaisia ruokapalveluita, pyykinpesua, siivouspalveluita
kuin niiden sotainvaliditovereiden, joilla on korkeampi invaliditeettiaste.
Sotilasvammalaki turvaa sotainvalideille varsin kattavan palvelukokonaisuuden,
mutta alle 20 prosentin haitta-asteen invalideilla ei ole ollut
sotilasvammalain nojalla oikeutta kotiin vietäviin palveluihin.
Nyt tällä ryhmien yhteisaloitteella korjataan tilannetta
laskemalla haitta-asteen raja 15 prosenttiin. Tähän
epäkohtaan on kauan vaadittu muutosta. Viime vuoden budjettikäsittelyssä valtionvarainvaliokunnassa
saatiin tieto, että sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee
kaikkia sotainvalideja tasavertaisesti kohtelevan sotilasvammalain,
joka voi astua voimaan vuonna 2015. Asia jäikin eduskunnan
hoidettavaksi, mutta mehän hoidamme asian kuntoon.
On valitettavaa, että edelleen 10 prosentin invaliditeettiluokkaan
kuuluvat sotainvalidit jätettiin ryhmien lakimuutosesityksen
ja siten parempien palvelujen ulkopuolelle. Toivon, että eduskuntakäsittelyssä lakiehdotusta
vielä tältä osin korjataan paremmaksi.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Joka vuosi tämä sama savotta
käydään läpi täällä eduskunnassa.
Ensin kuntoutusmäärärahoja tiukennetaan.
Sen jälkeen veteraanijärjestöt ottavat yhteyttä ja
muistuttavat olemassaolostaan. Sen jälkeen kutsutaan kaikki
eduskuntaryhmät koolle ja tehdään yhteinen
päätös, tullaan vähän
vastaan. Taas tällä kertaa on tapahtunut tämä sama tilanne.
Se on positiivista, että tämä sotavammahaitta-aste
lasketaan 15:een, mutta eihän se riitä. Tämän
haitta-asteprosentin olisi pitänyt olla jo kauan sitten
0. Veteraanit ovat yli 90-vuotiaita, yli 100-vuotiaita. Minkä takia
pitää olla vielä haitta-asteprosentti?
He kaikki tarvitsevat jo jonkinnäköistä apua
ja suurin osa erittäin paljon ja varsinkin näitä kotiin
vietäviä palveluita. He ovat sen varmaan ansainneet,
ja olen sataprosenttisen varma, että koko Suomi olisi tämän
takana. Elikkä tämä sotavammaprosenttimäärä pitäisi
poistaa kokonaan, aivan kuten myös edustaja Karimäki tässä edellä otti
asian esille.
Olin käymässä viikko sitten Laitilan
veljeskodissa. Siellä hoitohenkilökunta sanoi,
että heillä on vähän vaikeuksia,
kun tämä prosenttimäärä on vielä olemassa,
ja he sanoivat, että se olisi pitänyt poistaa
jo kauan sitten.
Veteraaneja on jäljellä enää 26 000—27 000, ja
poistuma on todella nopeaa. Eikö meidän maassamme
ja varsinkin eduskunnassa ole tahtoa, että vielä kerran
harkitsisimme ja poistaisimme tämän haitta-asteen
kokonaan?
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Elomaa toi esille juuri niitä kriittisiä seikkoja.
Siis tämä itse asia, tämä lakialoite,
on äärimmäisen hyvä ja tervetullut.
Siellä on myös oma nimeni alla, ja se tietysti
kertoo siitä, miten tähän on suhtauduttu
meidän ryhmässä. Vaikka näitten
veteraanien määrä putoaa, niin ei sitä voi ihan
laskennallisesti sanoa, että kustannukset putoavat samassa
suhteessa, koska näitten veteraanien keski-ikä on
varmaan jossain 90 vuoden huitteilla ja kyllä nämä heidän
terveydentilansa ja ongelmansakin ovat hyvin vaativia hoitaa.
Ja itse asiassa aivan tämä sama itseäni
häiritsee. Kun olin tätä heidän
lähetystöään täällä vastaanottamassa
ja heidän viestiään, niin kerroin siinä,
että tämä menettelytapa on semmoinen, mikä häiritsee.
Eihän tämä nyt voi olla näin.
Eikö tätä millään voi
hoitaa mitenkään muuten kuin sillä lailla,
että he tulevat tänne joka ikinen vuosi pyytämään
rahaa? Kyllä heille pitäisi se velka maksaa ilman
muuta, ja jos sanotaan, että on vaikea arvioida, kuinka
paljon sitä rahaa menee, niin minä väitän,
että se on kyllä puppua. Jos sinne laitetaan liikaa,
niin se on kyllä varmaan helppo ottaa pois, mieluummin
niinpäin. Tämä pitäisi hoitaa
ihan toisella tavalla ja tuo haitta-aste ilman muuta laskea nollaan.
Tässä kohtaa on aivan turha puhua mistään
säästöistä. Me voimme tässä yhteiskunnassa
säästää monesta paikasta, mutta
näitten ihmisten kohdalla säästöistä ei
kannata edes keskustella. Sieltä ei voida säästää.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Myös sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän
ja valtiovarainvaliokunnan sosialidemokraattisen ryhmän
vastaavana haluan myönteisenä todeta sen, että eduskunnassa
on yhteistä tahtotilaa nimenomaan veteraanien asioissa.
Se on myöskin sillä tavalla poikkeuksellista,
että kun valtiovarainvaliokunnan hallitusryhmät
nyt parhaillaan vasta käsittelevät ensi vuoden
talousarvioesitystä, niin oltiin myöskin valtiovarainvaliokunnan
vastaavissa ryhmien johdon kanssa samaa mieltä, että tätä asiaa
ei tarvitse jättää makaamaan ja odottamaan
joulukuun budjettikäsittelyä, vaan on tärkeätä,
että nämä veteraanien osalta myönteiset askeleet
otetaan tietoisesti jo välittömästi.
Ne tullaan ottamaan sitten valtiovarainvaliokunnan budjettimietinnössä joulukuussa
tietysti huomioon eli ne ensi vuodelle tulevat 4 miljoonan euron
lisäykset, joista 3 miljoonaa euroa tulee tähän
haitta-asteen alentamiseen ja miljoona euroa veteraanien kuntoutukseen.
Olen kyllä myös henkilökohtaisesti
sitä mieltä, että veteraanien ja sotainvalidien
jaksamisen ja omaehtoisen elämän ja avopalveluiden
osalta tämä haitta-asteen aleneminen ei ole mitään
salamasotaa kyllä ollut. 2003 alennettiin 25 prosenttiin,
ja 2007 tuli jaksottainen laitoshoito ja 2013:n alusta pysyvä laitoshoidon
korvaaminen 20 prosentin sotainvalideille. Tältä osin
esillä on ollut monesti valtiovarainvaliokunnan budjettikäsittelyn
yhteydessä, että sen 15 prosenttiin alentamisen
olisi pitänyt tapahtua jo aikaisemmin. Valitettavasti siinä ei
nyt sitten ennen tätä edetty. Ja voin sanoa, että veteraanien
oma ja järjestöjen aktiivisuus on kunnioitettavaa,
ja he ovat itse onneksi myös luoneet riittävää painetta,
jotta poliittinen yhteisymmärrys tässä asiassa
huolimatta budjetin miljoonien vähyydestä on löytynyt.
Haluan kuitenkin tässä yhteydessä kiinnittää siihen
huomiota, että laajemminkin rintamaveteraanien kuntoutuksessa
pitäisi edetä. Pitää olla omaishoitoa
ja nimenomaan omaehtoista pärjäämistä tukevia
kotipalveluja, henkilökohtaista huolenpitoa ja tukemista
enemmän niin ateria-, vaatehuolto- kuin kuljetus-, saattaja-
ja sosiaalisen kanssakäymisen palveluissa. Veteraanijärjestöt
ja -veljet tukevat toisiaan tavattoman vahvasti, mutta
myöskin muita turvaverkkoja ja nuorempien valmiutta osallistua
heidän järjestöään tukeviin
toimiin tarvitaan.
Valitettavasti tässä yhteydessä on
otettava esille se asia, johon kiinnitin näkyvästi
viime kesänä muun muassa Helsingin Sanomien kirjoituksessa
huomiota. On täysin kestämätöntä ihmisen
turvan ja suojan osalta, että meillä piiloudutaan
ihmistä koskevassa tiedonvälittämisessä viranomaisten
kesken tietosuojalainsäädännön taakse.
Tämä on ala-arvoista ja hävettävää.
Meillä on riittävästi järkyttäviä tapauksia
lastensuojelusta lähtien, niin että luulisi jo
vihdoin silmien aukeavan. Mitä tulee veteraanien kuntoutukseen,
niin tässä on yksi esimerkki: Viime vuonna jäi
käyttämättä 1,5 miljoonaa euroa
veteraanien kuntoutusmäärärahoja — 1,5
miljoonaa euroa. Miksi? Koska Kansaneläkelaitos ei antanut
kunnalle ja veteraanijärjestöille tietoa ja tieto
ei kulkenut eli tietoa kuntoutusta tarvitsevista veteraaneista ei
saatu toimitettua kunnan ja Kelan välisellä tiedonvaihdolla.
1,5 miljoonaa jäi saamatta ja hoitamatta veteraanien ja
rintamamiesten kuntoutuspalveluja. Paikallinen rintamamiesveteraaniaktiivi
ja rintamamiesveteraanien hallituksessa oleva Aaro Monthan Varkaudessa
kertoi, että hänen piti kaupungilla kerätä näiden
veteraanien kirjekuoret ja kantaa ne Kansaneläkelaitoksen paikallistoimistoon,
jotta voitiin hakea ja löytää ne veteraanit.
Kaupungilla ei ollut mahdollisuutta saada näitten veteraanien
yhteystietoja, jotta olisi voitu kuntoutustietoa ja -tukea
järjestää. Kyllä tämä on
hävettävää.
Itse asiassa Kansaneläkelaitoksen valtuutetuissa keväällä edellytin
Kansaneläkelaitokselta selvitystä siitä,
mitä sosiaalietuuslakeja pitää muuttaa,
jotta varmistetaan, että muutoinkin sosiaalietuuksien antamisessa
varmistetaan viranomaisten yhteistyö ja tuen saanti sille,
joka tukea tarvitsee ja suojaa tarvitsee. Nyt kesän jälkeen Kansaneläkelaitoksen
puolella oli tehty hyvä valmistelu. Minä peräsin
silloin, että joka lakiin pitää kirjoittaa
pykälä, että järkeä saa
ja pitää käyttää. No,
nyt Kansaneläkelaitoksesta löytyy vastaava melkein
samaa tarkoittava pykäläehdotus jokaiseen sosiaalietuuksia
koskevaan lakiin. Onhan tämä uskomatonta. Täytyy
sanoa, että tämähän on ollut
jo tahallista ihmisten turvallisuuden ja oikeuksien vaarantamista,
koko tämä lain tulkinta ja käytäntö.
On turha syyllistää niitä yksittäisiä viranomaisia,
jos tällä tavalla lainsäädäntöä muun
muassa tietosuoja- ja muussa puolessa tulkitaan.
Mutta nyt on tärkeätä ja sosialidemokraatit edellyttävät,
että nämä lainmuutokset, mitä Kansaneläkelaitoksessa
olemme käyneet läpi, on hyvin nopeasti, pikaisesti
nyt hallituksen taholta tuotava lakeihin, jotta esimerkiksi tällaista
1,5 miljoonan euron veteraanien kuntoutusrahan käyttämättä jättämistä niin
kuin vuonna 2013 ei enää ikinä nähdä ja
että kukaan lapsi tai turvaa tarvitseva ei jää sen
takia ilman, että viranomainen ei voi — kokee,
ettei ole oikeutta — kertoa siitä toiselle velvolliselle
viranomaiselle. Sen pitää olla velvollisuus kertoa,
jos joku tarvitsee turvaa, apua ja oikeutta.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt keskustellaan erityisen tärkeästä lakialoitteesta,
ja sen tärkeydestä kertoo tietysti myös
se, että kaikki eduskuntaryhmät ovat tässä lakialoitteessa
mukana. Toisaalta en malta olla ihmettelemättä sitä,
mikä myös tässä salikeskustelussa
on jo tullut esiin, että kun on yhteinen tavoite, yhteinen
näkemys siitä, että sotilasvammalain
haitta-astetta pitää alentaa, niin miksi asiaa
ei saatu toteutettua STM:ssä nyttenkään.
Asian olisi voinut hoitaa ilman tätä lakialoitetta
varaamalla ihan reilusti ensi vuoden budjettiin tarvittavat eurot. Mielestäni
veteraanit eivät ole ansainneet tätä poukkoilevaa
politiikkaa, jota tässä salissa ja tässäkin
asiassa tehdään.
Mutta sitten itse tästä asiasta: se, että edesautamme
ikääntyneiden sotainvalidien selviytymistä omassa
kodissaan tukipalveluiden, omaishoidon tuen sekä avosairaanhoidon
turvin, on yksinkertaisesti meidän velvollisuutemme. Suomen
sotien veteraanien keski-ikä on lähes 90 vuotta,
ja valtion on mielestäni kyllä huolehdittava siitä,
että sotainvalidi- ja veteraanietuuksiin oikeutetut ryhmät
saavat etuudet ja palvelut niin kauan kuin saamme heidät
keskuudessamme pitää.
Veteraanipoliittisen ohjelman yhtenä painopisteenä on
kunnallisten avopalveluiden haitta-asterajojen asteittainen alentaminen
määrärahojen puitteissa. Nyt tässä yhteydessä on
helppo vedota kaikkiin tässä salissa ja tässä talossa,
tätä eduskuntatyötä kun teemme:
määrärahat on syytä löytyä niin
kauan kuin näihin on tarvetta.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa ovat
nousseet esiin myös veteraanien kuntoutuksen määrärahat,
ja on totta, että koko kunniavelka on maksettava sotaveteraaneille,
se on meidän velvollisuutemme. Eduskuntaryhmät
ovat tässä kyllä toimineetkin hyvässä yhteisymmärryksessä,
ja yhteisaloittein on kuntoutusmäärärahoja
lisätty. Haluan myös kiittää veteraanijärjestöjä siitä,
että he ovat toimineet tässä kiitettävän
aktiivisesti.
Valtiovarainvaliokunnan kunta- ja terveysjaostossa on myös
kiinnitetty huomiota siihen, että on todella huolestuttavaa,
että kaikkia apua tarvitsevia veteraaneja ei ole tavoitettu
tietosuojaongelmien vuoksi. Kiirehdin myös Kelan lainmuutoksia,
jotta aivan varmasti jokainen apua tarvitseva veteraani haetaan,
etsitään, tavoitetaan ja annetaan hänelle
apua.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Keskustelu on ollut hyvää,
ja se tekee olon vähän hiljaiseksi, kun jää miettimään
niitä sotavuosia ja niitä miehiä, jotka
siellä olivat taistelemassa meidän isänmaamme
puolesta, miten he riutuneina, väsyneinä, loukkaantuneina,
palasivat kotiin ja monet myös jäivät
sinne taistelukentille.
Tämä on kyllä ihan hieno asia, että me
täällä eduskunnassa, kaikki eduskuntaryhmät,
voimme nytten tehdä yhdessä työtä sen
eteen, että meidän sotaveteraanit saavat kotiin
palveluita, saavat kuntoutusta, heistä pidetään
huolta ja sen kautta myös viestitään
sitä arvostusta, jota tunnetaan heitä kohtaan.
Me olemme Tuusulassa hyvin paljon tehneet sen eteen työtä,
että veteraaneilla olisi hyvä olla ja elää Tuusulassa.
Monesta kunnasta poiketen meillä on ollut niin, että he
ovat saaneet silmälasit ja hammashuollon ja myös
sitten kotiin siivouspalvelut ja ilman muuta myös kuntoutusta.
Toivon, että mahdollisuuksien mukaan myös kunnat
lisäävät kotiin vietäviä palveluita,
ihan vanhuspalvelulain mukaisestikin. Me emme voi tehdä liikaa
heidän hyväkseen, meidän täytyy kaikki
mahdollinen palvelu antaa, mitä he tarvitsevat, ja vastata
siihen. Meillä on taloudellisesti siihen mahdollisuuksia,
meillä on osaavaa, ammattitaitoista henkilökuntaa.
Se vaatii vain sitä yhteistä tahtoa.
Keskustelu päättyi.