Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri Stubbin
lausunnot ovat tänä syksynä herättäneet
keskustelua kansainvälisessä mediassa ja myös
täällä Suomessa. Pääministeri
sanoi eilen Lontoossa, että seuraava hallitus tulee olemaan
Nato-myönteisempi. Enemmistö kuitenkin kansasta — ja
olettaisin, että täällä eduskunnassakin — on
kannattanut sitä pitkäaikaista Suomen linjaa,
että olemme sotilaallisesti liittoutumattomia. Kysyisinkin
nyt pääministeriltä: mihin te perustatte
arvionne seuraavasta hallituksesta, ja onko niin, että seuraavilla
eduskuntavaaleilla ei todellakaan ole väliä? (Kari
Rajamäki: Kokoomus ja perussuomalaiset!)
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ehkä ensimmäinen
kysymys edustaja Komille on: saisiko tuon lausunnon verbatim, että olen
jossain noin sanonut?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää jatkokysymyksen, ilmoittautumaan
nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä perustuu mediasta saamiimme
tietoihin, myös täällä Suomessa.
Paula Lehtomäki /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministeri, ehkä te
voisitte näin aluksi kertoa, mitä te olette sanonut
esimerkiksi Saksassa vieraillessanne Der Spiegel -lehdelle,
mitä te olette Suomen Nato-jäsenyydestä sanonut
Britanniassa vieraillessanne. Kun katsoo sitä, millä tavalla meille
kerrotaan teidän sanomisistanne, niin syntyy vaikutelma
siitä, että te käytte isoissa Nato-maissa
lupailemassa, että täältä tullaan,
joten olkaa hyvä, pääministeri, teillä on
nyt mahdollisuus kertoa meille. Toivon mukaan sen jälkeen,
puhemies, voimme esittää asiasta lisäkysymyksiä.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Suomen hallituksen Nato-linja on kirkas.
(Välihuutoja vasemmalta) Se tarkoittaa sitä, että me
emme tämän hallituskauden aikana hae tai valmistele
Nato-jäsenyyttä. Se tarkoittaa myös sitä,
että Suomella on edelleen olemassa optio Nato-jäsenyydestä.
Minun mielestäni Natosta kuten kaikista kansainvälisistä organisaatioista
pitää voida käydä maltillista
ja rauhallista keskustelua.
Mitä olen sanonut eri puheissa tai eri haastatteluissa
Nato-jäsenyydestä? Olen muun muassa kertonut sen,
että noin 25 prosenttia meidän väestöstämme
on Nato-jäsenyyden kannalla. Olen myös sanonut
sen, että tämän hallituskauden aikana
ei haeta Nato-jäsenyyttä. Olen myös sanonut
sen henkilökohtaisena mielipiteenä, että Suomen
olisi pitänyt liittyä Natoon vuonna 1995. (Kari
Rajamäki: Aika erikoinen kanta!) Ja olen myös
sanonut sen, että huonon sään aikana
Suomen ei kannata liittyä Natoon, ja juuri nyt on huono
sää. (Markku Rossi: Te olette pääministeri!)
Paula Lehtomäki /kesk:
Arvoisa puhemies! Arvoisa pääministeri, te
sanotte, että Suomen hallituksen Nato-linja on kirkas.
Te aivan oikein kerrotte, että teidän hallituksenne
ohjelmassa lukee, että Suomi ei hae Nato-jäsenyyttä.
Mutta sitten te, arvoisa pääministeri, käytte
jatkuvasti sekä ulkomailla että kotimaassa sanomassa,
että teidän mielestänne tämä linjaus
on itse asiassa väärä, koska teidän
henkilökohtainen mielipiteenne on se, että olisi
pitänyt jo ajat sitten liittyä ja pitäisi
pikimmiten liittyä, jos sellainen mahdollisuus olisi. Pääministeri,
arvioitteko te, että hallitusohjelmakirjauksen ja teidän
puheidenne kokonaisuus aukeaa kirkkaana suomalaisille ja Suomen
rajojen ulkopuolella?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Kyllä arvioin, että aukeaa
kirkkaana. Suomi ei hae Nato-jäsenyyttä eikä Suomi valmistele
Nato-jäsenyyttä. Suomi on myös avoin
demokraattinen yhteiskunta, jossa voi vuonna 2014 käydä avointa
keskustelua, muun muassa Nato-jäsenyydestä, (Kari
Rajamäki: Pääministeri edustaa Suomea!)
ehkä toisin kuin joskus 1970-luvulla. Eli ilmoitan aivan
kirkkaasti Suomen linjan sekä ulkomailla että täällä Suomessa.
Suomi ei ole tällä hetkellä hakemassa Nato-jäsenyyttä,
mutta siitä keskustellaan.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministerillä on
oikeus mielipiteisiinsä, mutta silloin kun pääministeri
esiintyy pääministerinä, on ilman muuta
selvää, että teidän henkilökohtaiset
mielipiteenne tulkitaan Suomen kannaksi. Natosta keskustelu on tervetullutta,
ja sitä me voimme täällä käydä,
mutta ajatteletteko te, pääministeri Stubb, että presidentit
Obama ja Putin tai pääministerit Cameron ja Merkel
voisivat antaa kansainväliselle lehdistölle lausuntoja,
jotka eivät edusta heidän maansa kantaa, ja sanoa perään,
että tämä oli vain henkilökohtainen
mielipiteeni? On päivänselvää,
että jos te annatte lausunnon, se tulkitaan Suomen viralliseksi
kannaksi. Sen vuoksi ehkä kannattaisi ulkomailla esiintyessä pientä pidättyväisyyttä
Suomen
hallituksen ja eduskunnan linjoista poikkeavissa mielipiteissä harjoittaa.
Mitä mieltä olette?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Viimeisen kymmenen päivän
aikana olin Berliinissä, keskustelin liittokansleri Merkelin
kanssa ja annoin kolme haastattelua paikalliselle lehdistölle,
sen jälkeen Tanskassa keskustelin pääministeri
Thorning-Schmidtin kanssa, annoin haastattelut Tanskan medialle, sen
jälkeen Pariisissa, jossa annoin kolme tai neljä haastattelua
paikalliselle medialle ja tapasin pääministeri
Vallsin ja presidentti Hollanden. Eilen olin Lontoossa, jossa annoin
muun muassa BBC Hardtalk -haastattelun ja keskustelin pääministeri
Cameronin kanssa. Kaikissa näissä keskusteluissa,
kaikissa näissä haastatteluissa oli päivänselvää,
että Suomen hallituksen linja pääministerin
johdolla on kristallinkirkas: Suomi ei ole tämän
hallituskauden aikana hakemassa tai valmistelemassa Nato-jäsenyyttä.
Pitää myös olla niin, että Suomen
pääministeri voi keskustella ulkomailla tai kansainvälisessä mediassa
Suomen asemasta.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministerillä on
oikeus ja hänellä on velvollisuus esittää Suomen
kantoja. Se on päivänselvää. Äsken
toistitte sen kristallinkirkkaan kannan täällä,
että hallitus ei hae Nato-jäsenyyttä tällä kaudella
eikä sellaisia suunnitelmia ole. Mutta jostain kumman syystä kansainvälisestä lehdistöstä
tulee
hieman erilainen kuva ja viesti läpi. Onko teitä tulkittu
väärin, vai miksi emme saa tätä kristallinkirkasta
viestiä ulkomaisesta mediasta? (Ben Zyskowicz: Jos te olettekin
lukenut Suomenmaata! — Naurua)
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ehkä tässä jää nyt
vähän sellainen vaikutelma, että edustaja
Tiilikainen on lukenut tulkintoja siitä, mitä on
sanottu, eikä varsinaisesti sitä, mitä on
sanottu. En näe mitään ristiriitaa niiden
haastattelujen kanssa, jotka olen antanut muun muassa Der Spiegelille,
Frankfurter Allgemeine Zeitungille, Süddeutsche Zeitungille,
Le Mondelle, Figarolle, Financial Timesille tai BBC:lle. Ne ovat
kaikki aivan Suomen perusulkopoliittista linjaa. Jää jotenkin
sellainen kuva, että te yritätte kehittää jonkinnäköistä pelkotilaa
siitä, että Suomen linja ei olisi selkeä Euroopan
unionin maissa suhteessa ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan. Ymmärtäisin
tämäntyyppisen keskustelun, jos siinä olisi
jotain häikkää, mutta en näe
näissä haastatteluissa minkäännäköisiä ongelmia.
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! Mielipidemittauksista on käynyt selville
se, että Suomen kansan ylivoimainen enemmistö vastustaa Suomen
mahdollista Nato-jäsenyyttä. Pääministeri
Stubbin henkilökohtainen kanta on kaikkien tiedossa. Te
olette todella Nato-intoilija.
Seuraavien eduskuntavaalien jälkeen varmaankin tulee
esille tämä Suomen mahdollinen Nato-jäsenyys
tai sitten Nato-optio. Hyväksyttekö te sen, pääministeri
Stubb, että seuraavien eduskuntavaalien jälkeen
Nato-jäsenyydestämme, Suomen Nato-jäsenyydestä,
järjestetään neuvoa-antava kansanäänestys,
jolloin kansa saa sanoa painavan sanansa meidän liittoutumattomuudesta
tai liittymisestä Natoon?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Tämä taitaa olla
hallituksen kyselytunti, ja tässä hallitusohjelmassa
ei ole minkäännäköistä ehdotusta
Nato-kansanäänestyksestä.
Toisaalta voisin ehkä ottaa kantaa niihin sananparsiin,
joita aika usein kuulee sanottavan Nato-sanan yhteydessä.
Siihen liittyy "into" tai siihen liittyy "kiima" tai joku vastaava.
Minun mielestäni se on osoitus siitä, että meillä on
edelleen tässä maassa erittäin vaikea
keskustella pohjoisatlanttisesta yhteistyöorganisaatiosta
nimeltä Nato, jossa on 28 demokraattista oikeusvaltiota jäsenenä ja
jossa on 22 Euroopan unionin 28 maasta jäsenenä ja
jossa on 95 prosenttia Euroopan unionin väestöstä jäsenenä.
Se nähdään jonkinnäköisenä pelotteena,
organisaationa, jonka kanssa emme halua olla missään
tekemisissä, vaikka kaikki suurimmat kriisinhallintatoimet, (Puhemies
koputtaa) joita olemme viime vuosien aikana tehneet, ovat tapahtuneet
Natossa.
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! Silloin jos asiasta järjestettäisiin
kansanäänestys, kansa ja me kaikki pääsisimme
keskustelemaan tästä Nato-linjauksesta. Hyväksyttekö te
sen, että me keskustelemme siitä esimerkiksi seuraavien vaalien
jälkeen? (Kari Rajamäki: Huhtikuussa äänestetään!)
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ilman muuta meidän on keskusteltava
Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikasta ja Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittisista
valinnoista jatkuvasti. Minun tehtäväni pääministerinä ja
kansanedustajana on ajaa Suomen etua ja edistää Suomen
turvallisuutta ja miettiä niitä ratkaisuja, jotka
a) lisäisivät turvallisuutta tällä maantieteellisellä alueella
ja b) lisäisivät Suomen päätöksentekovaltaa
ulko- ja turvallisuuspolitiikassa.
Tällä hetkellä me olemme Nato-kumppanimaa,
mikä käytännössä tarkoittaa
sitä, että olemme erittäin Nato-valmiit
mutta meiltä puuttuu kaksi kokonaisuutta: 1) kollektiivinen
puolustus, artikla 5, ja 2) päätöksentekomahdollisuus
siinä organisaatiossa. Minun mielestäni meidän
tehtävänämme on avoimesti keskustella
Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittisista ratkaisuista ilman, että käytetään
tämäntyyppistä pelottelukieltä. (Kari
Rajamäki: Nyt lukemaan Paasikiven muistelmia!)
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies, kansalaiset, pääministeri!
Hyvinkin älykkäänä ihmisenä luulen,
että tiedätte hyvin, mitä media tekee,
tämän päivän Suomessa varsinkin,
koska edustatte sitä tahoa, joka sen omistaa. Luulen, aivan
kuten edustaja Kettunenkin, että tässä on
jo tulevaa hallitusta kohtaan ehkä tietynlaista kiristystä,
mutta huolestuttavaksi tämän tekee se, että muutama
vuosi sitten olitte kuuluisan Jorma Ollilan, Elop-Ollilan, kanssa
samassa Suomi-brändityöryhmässä,
niin että varmasti tiesitte, mitä ulkomaille pitäisi
antaa. Ja samaan aikaan nykyinen EU:n vähemmistövaltuutettu
Astrid Thors leimasi Suomea rasistiseksi, vaikka samaan aikaan todettiin,
vähän sen jälkeen, että Suomi
on Pohjoismaitten vähiten rasistinen maa.
Eli kun te olette tämän brändäyksen
kärjessä, kaikki tyyli ja äly ja muu
sopii siihen, niin minkä takia te tavallaan halveksitte
eduskunnan älyä ja yksityisten ihmisten älyä sillä,
ettette myönnä, että te tiedätte
hyvin, mitä media tekee? Ja pitäisitte huolta
siellä siitä, koska olette erittäin kielitaitoinen,
minkä kuvan annatte, ettekä tavallaan (Puhemies
koputtaa) sitä kautta sanoisi, että...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jaaha, arvoisa edustaja, taitaa olla aika täynnä.
... kuka haluaa seuraavaan hallitukseen, niin kannattaa ruveta
vaikka keskustankin vähän Nato-myönteiseksi.
Vai mitä, pääministeri?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Nyt en ihan taas löytänyt
välttämättä kysymystä tuossa,
(Eduskunnasta: Eikä ihme!) mutta sinänsä mielenkiintoinen,
hyvä puheenvuoro. (Naurua)
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ei ole ensimmäinen
kerta, kun tässä salissa joudutaan keskustelemaan
siitä, miten Nato-haukkojen lailla on milloin pääministeri
Stubb, milloin puolustusministeri Haglund liihotellut kansainvälisillä areenoilla.
Ei voi olla aivan sattumaa, että kaikista kansainvälisistä lehdistä tulee
sama viesti, viesti, että Suomen pääministeri, jonka
ulkomailla ehdottomasti ajatellaan tuovan esiin Suomen kannan, viestittää,
että Suomi on kovaa vauhtia menossa Natoon. Nyt tuli kansainvälisten
lehtien kautta viesti, että seuraavalla hallituskaudella
Nato on paljon todennäköisempi kuin nyt.
Kysymys kuuluu: Käykö tässä niin
kuin kävi Wikileaks-vuotojen osalta? Teidän avustajanne Wikileaksin
mukaan kävi ennen viime eduskuntavaaleja lupaamassa Yhdysvaltain
suurlähetystössä, että Suomi
liittyy Natoon, jos kokoomus on pääministeripuolue.
Tällaisiako vuotoja tulee nyt sitten Berliinin- ja Lontoon-matkoilta
tulevaisuudessa? (Kari Rajamäki: Eihän se ole
enää salaisuus!)
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Tuskinpa tulee. Eli ne keskustelut,
jotka käyn muiden valtion- ja hallitusten päämiesten
kanssa, ovat aivan samantyyppisiä kuin ne haastattelut,
jotka annan. Mutta ehkä tässä nyt jää jatkuvasti
sellainen kuva, että me olisimme ikään
kuin hivuttamassa Suomea Natoon. Kaksi huomiota tästä:
Ensimmäinen on se, että Suomi on Nato-kumppanimaa.
Kaikissa niissä kriisinhallintaoperaatioissa, joita Nato
on viime vuosien aikana tehnyt — Bosnia, Kosovo ja Afganistan — Suomi
on ollut mukana, ja suurin osa eduskunnasta myös on ollut
ne hyväksymässä.
Huomio 2: Suomi on demokraattinen maa. Ei Suomea väkisin
ja vänkäämällä Natoon
viedä. Mutta minun mielestäni tässä salissa
ja muualla pitää myös voida käydä ihan
avointa ja rehellistä keskustelua Natosta ilman, että puhutaan
Nato-haukoista tai -liehittelijoistä.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Kukaan ei kiellä avointa keskustelua,
mielipiteiden kertomista, mutta on aivan eri asia, kertooko kokoomuksen
puheenjohtaja kokoomuksen puoluevaltuustossa kokoomuksen kantoja
vai Suomen pääministeri Berliinissä tai
Lontoossa pääministerinä omia kantojaan.
Nämä tulkitaan ilman muuta samalla lailla kuin
me tulkitsemme, jos tänne esimerkiksi Cameron tulee vierailulle ja
hän kertoo kantojaan — kyllä ne tulkitaan Ison-Britannian
kannoiksi. Sen vuoksi tämä kysymys nouseekin jatkuvasti
esille: miksi te, pääministeri, miksi te, puolustusministeri,
viikko toisensa jälkeen jatkuvasti viette eteenpäin
Suomen Nato-jäsenyyttä, vaikka hallitusohjelma
sanoo toisin?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Arhinmäki mainitsi tuossa
David Cameronin. En ole tietenkään hirveän
tarkkaan Britannian hallitusohjelmaa, jossa siis ovat mukana konservatiivit
ja Lib Demit, lukenut, mutta tuskinpa siinä hallitusohjelmassa luki
missään vaiheessa, että Britannian EU-jäsenyydestä järjestetään
kansanäänestys. Onko Cameron silloin hallituksen
linjoilla vai ei, puhuuko hän silloin Britannian pääministerinä vai
konservatiivien puheenjohtajana? Varmaankin konservatiivien puheenjohtajana,
ei pääministerinä. Kyllä tässä on
nyt valitettavasti vähän sellaisia piirteitä,
että pyritään pelottelemaan Nato-jäsenyyden
kanssa ja pyritään lietsomaan ja ikään kuin
tunkemaan tätä keskustelua johonkin nurkkaan ja
myös ehkä rajoittamaan sitä kautta sananvapautta.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Hallituksen sinä ministerinä,
jonka ainoana tehtävänä on Suomen ulko-
ja turvallisuuspolitiikasta vastaaminen, haluaisin todeta, että mielestäni
tämän hallituksen aikana ei hallitus ole tehnyt
ainoatakaan sellaista kannanottoa, tehnyt ainoatakaan sellaista
päätöstä tai tehnyt ainoatakaan
sellaista lausumaa tai tekoa, joka olisi ristiriidassa hallitusohjelman
tämän täällä mainitun
peruskirjauksen kanssa. Tämä on minusta kristallinkirkas
asia. Se on eri asia, että sitten käydään
keskustelua, mutta haluaisin kuitenkin muistuttaa, että me
täällä hallituksen aitiossa istuessamme
emme voi edustaa mitään muita kantoja kuin sitä,
mikä on hallitusohjelmaan kirjattu. (Välihuutoja)
Minä palaan omilla mielipiteilläni jatkossa ihan
muissa yhteyksissä asiaan.
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Täydennän tätä ulkoministerin
ihan hyvää tarkennusta, ja olisin edustaja Arhinmäelle
vain muistuttanut siitä, että olette itse aikanaan
keväällä 2011 ollut mukana hyväksymässä semmoista
hallitusohjelmaa, missä myös lukee — sen
lisäksi, että siinä todetaan, että tällä hallituskaudella
ei haeta eikä valmistella Nato-jäsenyyttä — että ylläpidetään
mahdollisuutta hakea Nato-jäsenyyttä. Sen olette
itsekin hyväksyneet. Ja kun näin kerran siinä lukee,
niin on ihan luonnollista, että siitä voidaan
käydä keskustelua avoimessa demokratiassa, ja
sitä on käyty. Mutta minä en ole kuullut
yhtään lausuntoa, missä... (Paavo Arhinmäen
välihuuto) — Jos te, edustaja Arhinmäki,
nyt rauhoittuisitte ja löytäisitte yhden semmoisen
lausunnon, missä pääministeri, minä tai
joku muu olisi väittänyt, että Suomi
olisi hakemassa Nato-jäsenyyttä tällä hallituskaudella
vastoin hallitusohjelmaa, niin silloin ymmärtäisin,
että olisitte tuohtunut.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä alkuperäinen
kysymys asetettiin pääministerille vedoten siihen,
mitä lehdissä on lukenut. Sain tänään
kuulla ehdottomasti eduskunnan eturiviin kuuluvien toimittajien
suusta, joilla on pitkä kokemus ja osaaminen journalismista,
että tänään pidetyssä eduskuntaryhmien puheenjohtajien
paneelissa kokoomuksen, perussuomalaisten, keskustan, vihreiden,
RKP:n ja kristillisdemokraattien puheenvuoroissa kaikilla näillä luettelemillani
puolueilla oli erittäin pitkälle menevä myönteinen
kanta arvioida, pohtia Suomen mahdollista tulevaa Nato-jäsenyyttä. Herra
pääministeri, pidättekö täysin
sopimattomana tällaista keskustelua, että sitä käydään eduskuntaryhmien
toimesta? (Naurua — Sirkka-Liisa Anttila: Tilaustyö!)
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Tämähän
on erittäin tervetullutta keskustelua. Minun mielestäni
meidän pitää voida keskustella Suomen
ulko- ja turvallisuuspoliittisista ratkaisusta ilman minkäännäköisiä menneisyyden
traumoja tai minkäännäköistä ikään
kuin toisen keskustelijan nurkkaan ajamista. Minun mielestäni
meidän koko ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikkamme
perustuu itsenäiseen ja uskottavaan puolustukseen, se perustuu
yhteistyöhön Pohjoismaiden kanssa, se perustuu
yhteistyöhön Euroopan unionin kanssa ja se perustuu
yhteistyöhön myös Naton kanssa. Minun
mielestäni on erittäin tärkeää,
että Suomi ei ole minkäännäköisellä harmaalla
vyöhykkeellä ja että Suomi on integroitunut
kaikkiin niihin läntisiin instituutioihin, joissa kannattaa
olla mukana. Se on meidän ulko- ja turvallisuuspoliittinen
etumme, ja sitä me myös hallituksessa yhdessä rintamassa
ajamme.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ruotsia ei sijoiteta mihinkään
harmaalle vyöhykkeelle. Uusi Stefan Löfvenin hallitus
on hyvin selvästi liputtanut sotilaallisen liittoutumattomuuden
puolesta ja pohjoismaisen tiivistyvän puolustusyhteistyön
puolesta, erityisesti Suomen ja Ruotsin välillä,
ja rauhankumppanuuden kehittämisen puolesta yhdessä Suomen
kanssa. Korostettakoon, että rauhankumppanuus ei ole mikään
esiaste jäsenyydelle, vaan se on täysin erillinen
järjestely.
Eikö nyt olisi hyvä aika Suomen hallitukselle lujittaa
tätä selvää yhteistä suuntaa
Ruotsin kanssa, selvästi sanoa, että me olemme
samalta pohjalta rakentamassa tehokasta ja uskottavaa puolustuskykyä,
yhteistyötä Ruotsin, Pohjoismaiden kanssa, EU-jäsenyyden
hyväksikäyttämistä, sotilaallista
liittoumattomuutta ja sitten tätä Nato-rauhankumppanuutta?
Tämä on hyvin selkeä linja, ja varsinkin
tässä tilanteessa, kun Ruotsin osalta tilanne
on selkeytynyt, tästä olisi selvä etu
koko Itämeren alueen turvallisuuspoliittiselle keskustelulle,
jos näin hallitus — toivottavasti — viisaasti
tekee.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Taisin juuri edellisessä puheenvuorossa
todeta, että me jatkamme myös yhteistyötä Pohjoismaiden
välillä, ja puolustusyhteistyö Ruotsin
kanssahan on ollut Stoltenbergin raportista saakka yksi meidän
kulmakiviämme yhteistyössä. Kuitenkin
ehkä pieni täsmennys: Kun tämä koko
keskustelu lähti liikkeelle siitä, miten Suomen
positio määritellään, nyt haluaisin
muistuttaa siitä, että a) Suomi ei ole puolueeton,
b) Suomi ei ole sotilaallisesti liittoutumaton, vaan Suomi on sotilasliittoon
kuulumaton maa. Emme ole myöskään lähdössä rakentamaan
minkäännäköistä sotilasliittoa
Ruotsin kanssa, mutta tulemme tiivistämään
ilman muuta puolustusyhteistyötä myös
rakkaan naapurimme kanssa.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ulkoministeri Tuomiojan johdolla valmistellaan — ja
todella hyvä niin — tammikuuhun näillä näkymin
tähtäävää selvitystä näistä Suomen
eri yhteistyökuvioista. Ministeri on täällä eduskunnassakin
selvästi sanonut, että se ei ole yksinomaan mikään
Nato-selvitys. Kysyisin, kun varmaan se valmistelu on jo aika pitkällä:
Tullaanko siinä arvioimaan myös näitä eri
yhteistyökuvioita ei vain lyhytnäköisesti
juuri Suomen näkökulmasta, vaan laajemmin Baltian,
Itämeren turvallisuustilanteen näkökulmasta?
Ja onko tarkoitus esittää kysymyksiä myös
siitä, millä tavalla, kun huolehdimme omasta asiasta,
samalla myös huolehdimme siitä, että Itämeren
ympäristössä Baltian maat tuntevat olonsa
jatkossakin turvalliseksi ja että me yhdessä Ruotsin
ja muiden Pohjoismaiden kanssa voimme katsoa koko tämän
alueen turvallisuutta? Tuleeko tämä kuitenkin
olemaan yksi sen tammikuun selvityksen näkökulma
tässä meidän tulevaisuuskatsauksessamme?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Tästä ei ole vielä yhtään
riviäkään, ainakaan ministeritasolla,
ollut katsottavana, mutta tämähän ei
ole — huomattakoon — turvallisuus- ja puolustuspoliittinen
selonteko, jollaisen, hyvin laajan, hallitus on toimittanut eduskunnalle
ja eduskunta käsitellyt. Tämä on katsaus
tähän koko turvallisuuspoliittiseen yhteistyökehitystilanteeseen,
mahdollisuuksiin niin Naton kumppanuuden kuin Euroopan unionin,
pohjoismaisen yhteistyön, YK:n, Etyjin ja muiden osalta.
En osaa sanoa, missä määrin siinä nyt
lähdetään tällaista laajempaa
turvallisuutta avaamaan, kun se on ollut jo koko ajan meidän
ulko- ja turvallisuuspolitiikan perusta: se, että me haluamme
toimia sellaisten ratkaisujen puitteissa ja puolesta, jotka ylläpitävät
ja lisäävät vakautta tietysti juuri meidän
lähiympäristössämme. Tämähän
on itsestään selvää, ja sitä taustaa
vasten tietysti arvioidaan myöskin niitä ratkaisuja,
jotka tulevat poliittisessa keskustelussa (Puhemies koputtaa) esiin
suhteessa liittoutumiseen.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Puhemies! Tässä on käynyt sillä tavalla,
että keskusta joutuu puolustamaan hallituksen virallista
linjaa sitä itseään vastaan. Mutta kyllähän
se on isänmaallinen tehtävä. (Naurua)
Suomen virallisen linjan julistaminen kaikissa paikoissa on
kyllä pääministerille tärkeä asia, se
on tärkein asia, kuten myös ulkoministerille — hänen
ensimmäinen puheenvuoronsa olikin tämän
keskustelun parhaimpia puheenvuoroja sitä aitiota täältä päin
katsottaessa. Näissä asioissa ei voi olla selittelyjä eikä sekaannuksia,
vaan pitää olla selvyyttä, ja ministerien
toiminnan täytyy tätä koko ajan varmistaa,
että on selvyys Suomen linjassa.
Herra pääministeri, tämä on
ollut hyvä keskustelu kaiken kaikkiaan. Tällä on
myös viesti teille, herra pääministeri.
Aiotteko ottaa varteen tämän keskustelun viestin,
olla tarkempi?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kääriäinen
tuossa puhui äsken hämmentämisestä (Seppo
Kääriäinen: Sekaannuksesta!) ja linjan
selkeyttämisestä ja sekaannuksesta. Nyt haluaisin
kysyä edustaja Kääriäiseltä:
onko Suomen linjan selittäminen ulkomaalaisessa lehdistössä tai
vaikkapa puheissa hämmentämistä, vai
onko tämäntyyppinen kyseenalaistaminen ja tavalla
tai toisella viestin selittäminen johonkin suuntaan ehkä enemmänkin hämmentävää?
Sen voin kertoa, että tämäniltaisessa
BBC Hardtalkissa olin aika hämmentynyt siinä vaiheessa,
kun toimittaja rupesi tykittämään Suomen
pääministeriä suomettumisesta.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Puhemies! Jos tai kun puhutaan siitä, että seuraavalla
vaalikaudella Suomi olisi jotenkin Nato-myönteisemmällä kannalla — Suomi
tai Suomen hallitus tai eduskunta tai Suomen politiikka — niin
kyllähän se on spekulatiivista keskustelun herättämistä erittäin
olennaisesta asiasta Suomen oman turvallisuuden kannalta. Tämmöinen
kuva muodostuu ainakin median perusteella. Ei savua ilman tulta. Näissä asioissa
on oltava tarkka. Tätä tarkoitti varmaan täällä käyty
keskustelukin. Aiotteko te olla jatkossa tarkempi näissä kannanotoissanne?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Kun olen ilmasto- ja energiapoliittisessa
keskustelussa ja minulta kysytään, mikä on
nykyisen hallituksen linja suhteessa tuleviin vaaleihin, ja jos
minä siinä tilanteessa vastaan, että nykyinen
hallitus ei valmistele tai hae Nato-jäsenyyttä mutta
voisin kuvitella, että seuraavassa hallituksessa Nato-optio
säilyy, ja tämän tulkitsee suomalainen
media minun mielestäni täysin oikein, koska paikalla
ei siinä ollut yhtään ulkomaalaista mediaa,
niin — kysyitte, otanko tämän keskustelun
opiksi — kyllä, tulen sanomaan aivan samalla tavalla
myös seuraavan kerran. (Välihuutoja — Paavo
Arhinmäki: Aikamoista ylimielisyyttä!)
Paula Lehtomäki /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministeri, ilmeisesti
teidän itsenne mielestä tämä Suomen
ulko- ja turvallisuuspolitiikan linja on kirkas ja selkeä,
mutta tässä keskustelussa käy ilmi, että jo
tässä salissa on syntynyt hämmennystä siitä,
että te toistuvasti puhutte sekä kotimaassa että ulkomailla
aivan eri tavalla kuin mitä hallitusohjelmassa lukee, ja
se on omiaan hämmentämään Suomen
linjan selkeyttä myös siellä ulkomailla.
Ymmärrättekö te, että täällä salissa
tai muiden ihmisten silmissä voi syntyä tällaista
epätietoisuutta ja epäselkeyttä Suomen
hallituksen linjasta, ja onko teillä aikomustakaan millään
tavalla muuttaa omaa lausuntotoimintaanne sen eteen, että Suomen
linja kirkastuisi muillekin kuin vain teille itsellenne?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Aion pääministerin
ominaisuudessa ja muutoin jatkaa sitä tehtävää,
mikä on annettu pääministerille Suomen
ulko- ja turvallisuuspolitiikassa ja Suomen EU-linjan vaalimisessa.
Aion jatkaa aktiivista matkustamista ja keskustelua kansainvälisten
kollegoiden kanssa. Aion jatkaa myös kansainvälisten
haastattelujen antamista Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Tanskassa,
riippumatta siitä, missä ollaan. Aion edelleen
keskustella avoimesti Suomen kansainvälisestä asemasta — ja
toivottavasti sellaisella tavalla, joka jatkuvasti ja edelleen kirkastaa
Suomen linjaa ja vahvistaa Suomen asemaa kansainvälisillä foorumeilla.
Ei Suomen pääministeri matkusta ympäri
Eurooppaa ja lue paperista spiikkareita, joissa on hallituksen virallinen
kanta täsmällisesti sanottuna, vaan hän
lausuu sen kannan ulos, ja lausun sen vielä kerran: Suomi
ei ole tämän hallituksen aikana valmistelemassa
tai hakemassa Nato-jäsenyyttä. Toisin jos sanoo,
sanoo väärin.