7) Hallituksen esitys laiksi perhehoitajalain 2 ja 3 §:n
muuttamisesta
Valto Koski /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti. Niin kuin hallituksen
esityksessä lukee, esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
perhehoitajalakia korottamalla perhehoitajalle maksettavan hoitopalkkion
vähimmäismäärää 300
eurolla perhehoidossa olevaa henkilöä kohti kalenterikuukaudessa
ja luopumalla palkkion enimmäismäärän
sääntelystä. Tämän
lisäksi perhehoitajalle maksettavaa kulukorvausta ja käynnistämiskorvausta
koskevat säännökset siirrettäisiin
asetuksesta lain tasolle ja sen lisäksi vielä samalla
korotettaisiin kulukorvauksen vähimmäismäärä 350
euroon perhehoidossa olevaa henkilöä kohti kalenterikuukaudessa
ja luovuttaisiin kulukorvauksen enimmäismäärän
sääntelystä.
Valiokunta on omassa kannanotossaan todennut: "Hallituksen esityksen
perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen
perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena." Näin ollen se puoltaa lakiehdotuksen
hyväksymistä muuttamattomana. Tähän
sisältyy vastalause, ja äsken kun katselin tuonne
saliin, niin pelkäsin, että ketään
vastalauseen esittäjää ei ole paikalla.
Nyt onneksi ed. Rauhala näyttää olevan
paikalla. Jos näin ei olisi ollut, niin olisin tullut kysyneeksi,
mitä varten vastalause yleensä on tehty.
Esityksen tavoitteena on parantaa perhehoidon asemaa sijaishuoltojärjestelmässä.
Perhehoitajia ei ole ollut riittävästi saatavilla,
mikä osaltaan on lisännyt ammatillisten perhekotien
ja laitoshuollon tarvetta. Valiokunta katsoo, että hoitopalkkion
ja kulukorvauksen vähimmäismäärien
korottamisella ja enimmäismäärien sääntelystä luopumisella
voidaan tukea perhehoitajaksi ryhtymistä ja perhehoitajana
jatkamista sekä edistää kuntien mahdollisuuksia
perhehoidon kehittämiseen.
Lakiehdotuksen mukaisten euromäärien lisäksi
1.1.2006 vahvistettuja palkkioita ja korvauksia tarkistetaan vuoden
2007 alusta lukien indeksien muutosta vastaavasti. — Tästä asiasta
ei enempää.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tällä esityksellä halutaan
tukea perhehoidon asemaa sijaishuollon muotona. Tällä hetkellä perhehoitajan
työstä saatu korvaus on pieni. Perhehoitajia on
nykypäivänä vaikea löytää,
vaikka tämän tärkeän työn
tekijöitä tarvittaisiin koko ajan lisää.
Hallitus esittää nyt hoitajien palkkion vähimmäismäärän
nostamista 300 euroon ja luopumista palkkion enimmäismäärän
säätelystä sekä kulukorvausten
vähimmäismäärän nostamista
350 euroon, samoin luopumista sen enimmäismäärän
sääntelystä. Hallitus on esityksellään
oikealla asialla. Mutta kuten vastalauseessakin todetaan, lasten
huostaanottojen määrä on kasvanut seitsemässä vuodessa
neljänneksen.
Minusta tätä asiaa pitäisi tarkastella
laajemmin. Yksi iso perheitä hajottava tekijä on
työttömyys ja köyhyys. Minä näen
selvän yhteyden huostaanottojen määrän
kasvulla ja sillä, että tässä maassa
on EU:n mittapuun mukaan 600 000 köyhää ihmistä,
joista 120 000 on lapsia. Näitten perheitten tukeminen
ja auttaminen ennalta, ennen kuin joudutaan turvautumaan huostaanottoon
ja sijaisperheisiin, on erittäin tärkeää.
Peräänkuulutan tässä ennakoivaa
tukitoimintaa. Yhdenkään lapsiperheen ei pitäisi
joutua hyvinvointivaltiossa kokemaan köyhyyttä.
Pitää muistaa, että huostaanottojen määrä kasvoi
rajusti, kun viinaveroa nostettiin. Onko niin, että viinan veroale
maksatetaan nyt lapsilla?
Hallituksen esityksessä perhehoitolain muuttamisesta
yleistä kustannustason nousua ei ole otettu huomioon. Valiokunnan
mietintöön sisältyvässä vastalauseessa
sanotaan, että todellisessa elämässä perhehoitajille
on jo viime vuonna maksettu kulukorvauksia keskimäärin
400 euroa kuussa. Hallituksen tekemä korotusesitys on siis liian
pieni. Kannatan vastalausetta. Sekä palkkion että kulukorvauksen
vähimmäismäärä pitää nostaa
400 euroon.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
todettu, tämä hallituksen esitys korottaa siis
hoitopalkkioiden ja kulukorvauksien vähimmäismääriä ja
poistaa enimmäissääntelyn. Sehän
on totta, että perhehoitajista on koko maassa huutava pula
ja samanaikaisesti lasten ja nuorten huostaanotot ovat rajusti lisääntyneet.
Näiltä osin uskonkin, että tämä laki
tulee houkuttelemaan nykyistä enemmän ihmisiä perhehoitajiksi.
Perhehoitajien asemaa on kuitenkin jatkossakin parannettava, ja
auttamatta vanhentunut perhehoitajalaki tulisikin viimeistään
ensi kaudella korjata.
Hyvin tuettu ja laadukkaasti järjestetty perhehoito
on inhimillinen hoitomuoto, ja se on toisaalta myös useimmiten
hyvin paljon edullisempi hoitomuoto kuin laitoshoito, kuten tässä ed. Kangas
peräänkuulutti.
Tämä istuu erittäin hyvin tulossa
olevaan lastensuojelulain kokonaisuudistukseen. Näiltä osin kunnilla
ja tietysti vaikeassa tilanteessa olevilla perheillä ja
lapsilla on lainsäädännön osalta
perusasiat kunnossa. Toivon, että lastensuojelulain kokonaisuudistuksessa
kuitenkin vakavasti mietittäisiin, millä tavoin
termistöä voitaisiin muuttaa, koska useimmiten
perhehoitajat sekoitetaan ammattimaisten perhekotien toimintamalliin, jossa
on kuitenkin aivan toisenlaisesta mallista kyse.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys, samoin
kuin nuo kaksi seuraavaakin, kuuluu tähän hallituksen
laajaa julkisuutta ainakin vähän aikaa nauttineeseen
viimeisimpään köyhyyspakettiin. Tekisi
mieleni käyttää ilmausta niukkas- tai
pitäisikö sanoa hiukkasköyhyyspaketti.
Valiokunnan tekstikin osoittaa tässä tapauksessa,
millä tavalla nämä attribuutit ovat kuvaavia.
Valiokunta on toivonut, että kun vähimmäismäärää korotetaan
ja enimmäismäärä poistetaan,
niin tämä muutos heijastuisi myöskin korkeampiin
palkkioihin eikä vain vähimmäismäärään.
Kunnilla on ollut viime aikoina tapana kuitenkin aika tiukasti pitäytyä vähimmäismäärissä
johtuen
kuntien taloudellisesta tilanteesta, ja silloinhan tämä tarkoittaa
sitä, että pakottavasti tämä vaikuttaa
todellakin vain niihin hoitopalkkioihin ja kulukorvauksiin, jotka
ovat alle vähimmäismäärän,
ja muihin ei. No, toivotaan, että vaikuttaa. Mutta joka
tapauksessa nämä palkkiot ovat olleet liian pieniä ja
ovat keskimäärinkin liian pieniä. Siksi,
kun itselläni ei ollut tilaisuutta olla valiokunnassa paikalla,
kun tätä lopullisesti käsiteltiin, ilmoitan
tässä yhteydessä kannattavani vastalauseessa
esitettyä pykälämuutosta ja samoin tulen
tekemään myöskin tuon omaishoitajia koskevan
lakiesityksen yhteydessä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Sirkka-Liisa Anttila.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän uudistuksen arvioidaan
koskevan noin 1 100:a hoitajaa, ja kysymys ei ole suinkaan
pienestä määrästä.
Perhehoitohan on inhimillistä, se on usein sitä myös
sen jälkeen, kun perhehoidossa ollut huostaanotettu lapsi
ja nuori on aikuistunut. Usein tukiyhteys säilyy perheeseen
täysi-ikäisyyden jälkeenkin. Avohuollon
tuki on tärkeää, ja sillä pyritään
moni lastensuojelutilanne ratkaisemaan, mutta toisaalta välillä on
tilanteita, joissa avohuollon tukea käytetään
hyväksi ja huostaanotto siirtyy liian kauaksi eteenpäin
sen takia.
Perhehoitajia tarvitaan yhä lisää,
ja esimerkiksi täällä Helsingissä meillä on
ollut jatkuvasti ongelmana se, että me emme saa riittävästi
perhehoitajia. Heille olisi paljon suurempi tarve, ja uskon nyt,
että tämä palkkion korotus ja enimmäismäärän
poisto mahdollistavat uudet toimintatavat myös täällä,
mahdollistavat sen, että myös palkkioilla ja kulukorvauksen
nostolla voimme vaikuttaa halukkuuteen ryhtyä perhehoitajiksi
ja jatkaa perhehoitajina työskentelyä niiden osalta, jotka
jo nyt ovat valinneet tämän arvokkaan tavan auttaa
lapsia ja nuoria, jotka tarvitsevat pysyviä aikuissuhteita.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! On kysymys tärkeästä laista, perhehoitajalaista. Valiokunnassa
tämän asian käsittely eteni hyvinkin
sutjakkaasti, nopeasti. Ehkä on hyvä, että siellä menevät
nopeasti jotkut asiat, jotka ovat aika selkeitä, mutta
tässä hallituksen esityksessä on vain
määrätty euromäärä ja
kaksi pykälää eikä laajemmin
käsitellä kokonaisuudessaan perhehoitajan työhön
ja koko lastensuojelutyöhön liittyviä kysymyksiä.
Tässä on jo mainittu tämä vastalause,
joka on liitetty näihin molempiin pykäliin, mitkä tässä on,
sekä hoitopalkkion vähimmäismäärän
korottamiseen että sitten kulukorvauksiin. Vastalauseessa
korotukset ovat suurempia. Katson, että ne ovat aivan oikeutetusti
suurempia, koska täällä on jo tullut
esille ei pelkästään perhehoitajan työn
arvokkuus yleisellä tasolla, vaan se, millä tavalla
perhehoitajia on saatavissa. Siinä tapahtuu koko ajan muutoksia.
Kuitenkin, niin kuin erään asiantuntijan lausunnosta
on selvästi luettavissa, perhehoito on paitsi inhimillisin,
myös kevein taloudellisesti ja tuloksellisin keino huolehtia
näistä lapsista, nuorista ja kehitysvammaisista
ja myös vanhuksista, joita perhesijoituksessa voi olla,
mielenterveyskuntoutujista ja muista hoivan tarvitsijoista.
Usein perhehoidossa, joka tapahtuu perhehoitajan kotona, syntyy
pitkiä, kiinteitä hoitosuhteita, voi sanoa, kiintymyssuhteita.
Tämä nimenomaan on se hoitava ja kantava ja parantava
seikka, jolla on merkitystä mielestäni tuloksellisuuteen.
Tässä näen sen tuloksellisuuden ihan
päivittäisessä hyvinvoinnissa. Sillä vuorovaikutussuhteella,
mitä perhekodissa syntyy, voidaan saada aikaan hyvää oloa
ja inhimillistä oloa lapsille ja hoidettaville. Monet perhehoitajat,
jotka ovat pitkään tätä työtä tehneet,
voivat kertoa, että he ovat pienestä vauvasta
lähtien hoitaneet aikuisuuteen ja aikuisuudesta aina sinne
vanhuuteen suhde on säilynyt ja ei ole siis pelkästään
kysymys siinä kodissa olosta, vaan on tullut perheenjäsen,
johon pidetään yhteyttä vielä perheestä lähtemisen jälkeen.
Tietenkin jo lainkin mukaan jälkihuollon toimenpiteet ovat
erittäin tärkeitä, mutta myös
senkin jälkeen, kun jälkihuollon toimenpiteet
loppuvat.
Jos me nyt puhumme, että meillä ihmisten hoidossa
viranomaiset tulevat mukaan silloin, kun eivät omaiset
ja suku ja lähi-ihmiset voi auttaa vapaaehtoisesti eikä erilaisten
hyväntekeväisyys- ym. järjestöjen
kautta pystytä auttamaan, ei ole resursseja, niin meillä on
tämmöinen muoto, joka on aivan laillinen
ja siten sillä on turvattu rakenne. Mutta se on hyvin inhimillinen
ja hyvä tapa hoitaa lapsia aikuisuuteen ja siitä eteenpäin. Monetkin
perhehoitajat sanovat, että kaikki se, mikä lasten
ja näitten hoidettavien kohdalla ilman tätä perhehoitomahdollisuutta
tapahtuisi, jää pois, monet sosiaalitoimessa tai
oikeusistuimissa olot, vankiloissa olot jne. Pystytään
siis tekemään ennalta ehkäisevää työtä.
Syy, miksi erityisesti meidän tulee arvostaa tätä perhehoitajatyötä ja
kaiken kaikkiaan lastensuojelutyötä, on se, että monetkaan
hoidettavat eivät ole hyvin helppoja kaiken kaikkiaan.
On moniongelmaisuutta ja monivammaisuutta, ja sitä kun
sitten rakkaudella ja inhimillisyydellä hoidetaan, siitä tulee
ansaita hyvä palkkio ja korvaukset, jotta sitä työtä jaksetaan
tehdä.
Tilastoista on nähtävissä, että jos esimerkiksi vertaamme
Suomea ja Ruotsia ja Norjaa, niin meillä perhehoitajien
määrä koko ajan vähenee ja perhehoidossa
olevien lasten määrä sitä myötä vähenee
verrattuna Ruotsiin. Voi sanoa, ettei ole hyväksi suomalaiselle
hyvinvointiyhteiskunnalle, että perhehoitajaprosentit ovat
paljon korkeammat Ruotsissa ja Norjassa. Toivoisin, että me
pääsisimme samaan kuin näissä muissa
Pohjoismaissa on päästy.
Tässä vastalauseessa siis 2 §:ään,
hoitopalkkioon, ja 3 §:ään, kustannusten
korvaamiseen, euromäärät esitämme
suurempina, ja tulen sitten yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään
nämä pykälämuutosehdotukset,
että laki käsiteltäisiin näitten
pykälien mukaan, niin kuin ne on näissä pykälissä 2
ja 3 esitetty. Vielä haluan perusteeksi ottaa sen, että esimerkiksi
Kuntaliiton valiokunnalle antamassa lausunnossa todetaan, että perhehoitajalle
maksetut hoitopalkkiot ja kulukorvaukset ylittivät jo vuonna
2004 keskimäärin hallituksen esityksen mukaiset
vähimmäismäärät. Perhehoitajaliiton
selvityksen mukaan vuonna 2005 keskimääräinen
kulukorvaus oli 4 000 euroa kuukaudessa. Tämäkään
ei riitä kattamaan lapsen perheelle aiheuttamia kuluja.
Palkkioita koskeva korotusehdotus on myös pohjoismaisessa
vertailussa alhainen. Muissa Pohjoismaissa perhehoitoa on määrätietoisesti
tuettu ja siten on pystytty lisäämään
tämän tärkeän kasvatustyön tarjoajia,
tätä avotyömuotoa, niin kuin täällä jo mainittiin.
Jos verrataan taloudellisia kustannuksia esimerkiksi laitoshoitoon
ja ammatilliseen perhekotiin, niin jos vuorokausikustannus perhehoidossa on
muutama kymmenen euroa eli vähän yli 40 euroa,
niin se sitten esimerkiksi ammatillisen perhekodin kohdalla on 133
euroa eli kolminkertainen. Tietenkin laitoshoitoon verrattuna ero
on vielä suurempi. Kyllä näkisin, että tässä olisi
voitu ottaa pohjaksi se, mikä on nyt se arkitilanne tai konkreettinen
tilanne kustannusten ja kulujen kohdalla perhehoitajien työssä,
ja olisi lähdetty sitä korotusta rakentamaan siitä käsin.
Valto Koski /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Anteeksi, että olin vähän
hidas. Kun olen rauhallinen luonteen laadultani, en aina kerkiä mukaan.
Joku äsken kyllä sanoi, että aika nopeasti
esittelet nämä valiokunnan kannanotot.
Kiinnitin ed. Rauhalan puheenvuorossa huomion siihen, että aika
nopeasti ne asiat käsitellään valiokunnassakin.
Minä nyt uskon, että ed. Rauhala ei tältä osin
tarkoittanut, että tätä lakia ei olisi
riittävästi pystytty käsittelemään.
Tähänhän on merkitty kolme tahoa, jotka
kiinteästi ovat tämän lain valmistelussa
olleet mukana ja joita voi pitää hyvinä asiantuntijoina.
Sen lisäksi pyytäisin opposition edustajaakin
huomioimaan, että meillä on 52 lakiesitystä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan käsiteltävänä ja
silloin tämän tyyppiset kysymykset, joista nyt
tässä on kysymys, voidaan hoitaa tälläkin
tavoin. Mutta uskon, ettei tästä ole ollut kysymys.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies ja arvoisa valiokunnan puheenjohtaja! Todella
en tarkoittanut sitä, että liian vähän
käsiteltiin, vaan sitä, että kun hallituksen
linjaus tässä on tämä, niin
on edetty, niin kuin sanotaan, lyhyemmän kaavan mukaan.
Tietenkin koen, että meillä valiokunnassa, jos
asiantuntijoita esittää lisää,
kyllä siihen mahdollisuudet on ollut, että olisin
voinut varmasti saada lisää siihen. Kyllä olen
täysin hyväksynyt sen toimintatavan ja aikataulun,
millä tavalla tätä on käsitelty.
Mutta jotenkin vaan tuntuu siltä, että jatkossa
ainakin, kun tätä lastensuojelukysymystä tarkastellaan,
voitaisiin näitä enemmän ja laajasti
käsitellä ja syvemmin sitten puuttua tähän.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys on hyvää tarkoittava,
mutta vastalause on vielä parempi. Siksi kannatankin sitä.
Mutta ihan niin kuin täällä ed. Rauhala
jo sanoi aikaisemmin, ihan varmasti nämä asiat
pitää käsitellä sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa nopeasti, koska työn määrä on
suuri, mutta siitä huolimatta jatkossa pitää kiinnittää huomiota myös
asian tärkeyteen ja siihen syvyyteen, koska kyse on tulevista
elämistä, jos nyt saa sanoa näin.
Perhehoitohan on paljon inhimillisempää ja yhteiskunnalle
edullisempaa kuin laitoshoito. Siksi pidän tätä hallituksen
linjaa oikeana. Tiedän, että perhehoitajat tekevät
erittäin arvokasta työtä ja monta kertaa
ne suhteet perheen ja näitten hoitolasten välillä ovat
pitkäkestoisia ja jatkuvat senkin jälkeen, kun
nämä lapset ovat aikuisia, hyvinkin lämpiminä ja
läheisinä. Olen siitä saanut nähdä käytännön
esimerkkejä.
Siitä huolimatta mielestäni perheiden hyvinvointiin
on kiinnitettävä huomiota, jaksamista on tuettava
työelämässä ja perheitä on
tuettava enemmän. Tällä tarkoitan jaksamista
ja henkistä osaamista ja koulutusta ja kasvatuksessa neuvomista.
Meidän ei tarvitse kuin avata silmämme, kun lähdemme
ulos asioimaan tai kaupungille ja kylille hoitamaan asioita, kun
huomaamme, kuinka paljon perheissä on hätää,
sairautta ja henkistä pahoinvointia. Juuri niin kuin täällä puhuttiin,
työn menettämisen uhka tai työttömyys, lähinnä työn
menettämisen uhka, on suuri stressitekijä, ja
se heijastuu tietenkin perheissä.
Päämäärän tulee
olla se, että ongelmiin puututaan ennen kuin perhehoitoa
tarvitaan. Tietoa on lisättävä neuvoloissa,
kouluissa, työpaikoilla ja kaikkialla, missä se
vain suinkin on mahdollista. Kysymys on siitä, että meidän
on puututtava ihmisten hätään mahdollisimman
nopeasti.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä lakimuutoshan
nyt on taas osa sitä sosiaali- tai köyhyyspakettia,
mistä jo ed. Virtanen puhui. Hallitushan tuo meille lukuisia tämmöisiä yhden
kahden pykälän muutoksia eikä kuitenkaan
esimerkiksi saa aikaan varhaiskasvatuslain kokonaisuudistusta, mitä me
olemme kovasti jääneet odottamaan.
Esimerkiksi tässä laissa annetaan vain lisää rahaa
näille perhehoitajille, ja tämä onkin
yksi niitä hyviä asioita näissä hallituksen
roiskimissa lakiuudistuksissa, koska perhepäivähoitohan
on halvempaa kuin varsinainen laitoshoito. Sen takiahan kannatankin
tätä ed. Rauhalan vastalausetta, jossa perhehoitajan
asemaa ihan selkeästi parannetaan lisää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kannatan tätä hallituksen
roiskimispolitiikkaa, josta professoriedustaja äsken juuri
puhui. Nimittäin tässä on hallituksen,
olipa minkä värinen ja kokoinen tahansa, pakko
tehdä juuri tällä tavalla. Ed. Asko-Seljavaara äsken
kiinnitti huomiota näihin kustannuksiin vertaillen laitoshoitoa
ja perhehoitoa, ja se laitoshoito on tosi kallis ratkaisu.
Ja kun, arvoisa puhemies, olen täällä kaikissa mahdollisissa
yhteyksissä, missä se nyt paikallisten pelisääntöjen
mukaan on vain ollut mahdollista, puhunut harmaan talouden kuriin
saattamisesta ja julkisen talouden liikkumavaran lisäämisestä,
kun eduskunta on mennyt kaikenlaisia verolakeja säätämään
ja velvoittamaan verohallinnon keräämään
nuo varallisuudet yhteiseen kassaan, niin tässä on
nyt juuri tyypillinen tapaus siitä, että julkisella
vallalla täytyy olla hynää riittävästi,
jotta se pystyy järkevällä tavalla nämä asiat
hoitamaan.
Se tarkoittaa juuri sitä, mitä hallitus on
nyt esittänyt tässä roiskimisessaan,
ed. Asko-Seljavaara, ja mitä sitten vielä opposition
puolelta on vastalauseessa esitetty vähän niin
kuin lisää. Ja silloin kun oppositio tällä tavalla
tekee, se tietysti osoittaa sen, mistä ne varallisuudet
kerätään tähän tarkoitukseen,
ja oppositio on ainakin tuosta keskiviivasta tänne vasempaan
osoittanut, mistä ne rahat kerätään.
Minusta näin juuri pitää tehdä ja
pitää olla mukana ajassa.
Kun täällä on ed. Moilanen-Savolainen
paikalla, niin esimerkiksi hän tietää varsin
hyvin valtuutettuna Oulun valtuustossa saman minkä minäkin,
että vuodesta 2000 lähtien meillä huostaanotot
ovat lisääntyneet suoraan sanottuna räjähdysmäisesti
ja tarve tämän laatuisiin järjestelyihin
on samassa suhteessa lisääntynyt, ja kun on niitä niin
sanottuja vanhoja rästejä, niin vielä enemmän.
Tämän takia tälle julkiselle vallalle
ja sen käyttäjille tulee hirmuisen suuri inhimillinen
vastuu hoitaa näitä asioita, ja sen takia pitää myöskin
keskittyä toisaalta hoitamaan nämä asiat, mitä tässä nyt
hoidetaan, ja toisaalta se varojen kassaan kerääminen
niin, että tämä inhimillinen toimeliaisuus
on mahdollista.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä ihmettelen hieman ed. Asko-Seljavaaran
näkemystä. Hän käytti sanamuotoa "annetaan
vain lisää rahaa". Minä en näkisi
tätä perhehoitajien lakiesitystä näin
synkkänä enkä myöskään
sosiaalipakettia kokonaisuudessaan tarpeettomana. Kyllä hallituksella
lienee ihan vakava aikomus puuttua niiden ihmisten asemaan, jotka
nyt elävät köyhyydessä ja heikommassa asemassa
kuin ihmiset keskimäärin.
Täällä on hyvin mielenkiintoisella
tavalla puhuttu minimitason riittävyydestä. En
oikein sitä kaikilta osin ymmärrä, koska
toisaalta me olemme hyvin huolestuneita kuntien taloudesta ja toisaalta
olemme hyvin herkästi esittämässä erilaisia
tasokorotuksia ilman sitä tietoa, kuinka ne tullaan myös
valtionhallinnon puolelta rahoittamaan.
Tässä jokainen on yksimielinen siitä,
että perhehoito on useimmissa tapauksissa kolme, neljä kertaa
halvempaa kuin laitoshoito. Mutta se täytyy myöskin
muistaa, että kaikissa tapauksissa, kaikissa lastensuojelutapauksissa,
se ei ole mahdollista. Raskaimmat tapaukset on selvästikin siirrettävä laitoshoitoon,
mutta mitä enemmän me saamme ihmisiä ylipäätään
perhehoitajiksi, sitä paremmat mahdollisuudet meillä on
ohjata näitä huostaanotettuja lapsia perhehoitoon.
Siitä syystä minä näen,
että tämän lain selkeä viesti
on se, että kuntien kannattaa satsata perhehoitoon, ja
se kannattaa tehdä siitä syystä, että vaikka
se tänään maksaa, niin se tulee huomenna takaisin.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin tämä laki
on yksi niistä hyvistä sosiaalipakettiin kuuluvista
laeista juuri sen vuoksi, että tämä kotihoito
on halvempaa kuin laitoshoito. Mutta jos ajatellaan näitä monia
muita lakeja, jotka nyt ovat meillä käsittelyssä,
niin kuin eilen erityislastentarhanopettajia koskeva, niin kun kerran
heitä ei ole saatavana ja he maksavat paljon enemmän kuin
valtio heihin panostaa, niin miksi se laki otetaan voimaan, kun
me odotamme tätä päivähoitolainsäädännön
kokonaisuudistusta? Se olisi hyvin voitu ottaa samanaikaisesti sen
kanssa.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Moilanen-Savolainen lopetti puheenvuoronsa
siihen, mistä ajattelin aloittaa. Mutta olisin halunnut
tähän vielä lisätä sen,
että on erittäin tärkeää,
että perhehoitajista pidetään huolta
koko sen ajan, kun he toimivat perhehoitajina. Heille pitää olla
riittävästi tukitoimia, heille pitää olla riittävä koulutus
ja tuki siinä kasvatustyössä, mitä he
tekevät. Vain siten he jaksavat toimia perhehoitajina.
Pelkästään taloudellinen kannustin ei
riitä.
Toisaalta olen samaa mieltä ed. Moilanen-Savolaisen
kanssa siitä, että meillä eivät
suinkaan kaikki huostaanotetut lapset sovellu perhehoitoon, vaan
osa tarvitsee ehdottomasti huomattavasti raskaampia laitoshoitopaikkoja.
Mutta toisaalta olen erittäin kiinnostunut siitä,
miksi meillä kuitenkin kunnat hyvin erilaisilla prosenteilla sijoittavat
lapsia erilaisiin hoitopaikkoihin. Meillä on kuntia, joissa
valtaosa lapsista ja nuorista on sijoitettu perhehoitoon, ja meillä on
vastaavasti kuntia, joissa valtaosa lapsista ja nuorista on sijoitettu
laitoshoitoon, ja lasten ja nuorten taustoista ei ole erotettavissa
semmoisia tekijöitä, jotka selittävät
nämä prosenttierot. Meillä on selkeästi
sosiaalitoimessa, lastensuojelussa erilaisia käytäntöjä,
erilaisia arvostusmalleja jopa, toiminnan taustalla, ja mielestäni
tähän olisi syytä myös puuttua.
Siellä on mahdollisesti saatavissa myös kustannussäästöjä,
vaikka näitä asioita ei välttämättä haluta
tässä yhteydessä aina nostaa esille.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Jos tätä keskustelua
laista perhehoitajalain 2 ja 3 §:n muuttamisesta kuuntelee
henkilö, joka tulee saliin eikä tiedä,
mistä ollaan tulossa ja mihin ollaan menossa, niin kyllähän
tämä taas kerran varsin mielenkiintoiselta kuulostaa.
Hallitus tietoisesti kasasi 80 miljoonan euron sosiaalipaketin,
(Ed. Kangas: 40 miljoonaa!) tietoisesti etsi hyvinkin tarkalla seulalla
ja kammalla ja haravalla niitä toimenpiteitä,
joilla pystyttäisiin vaikuttamaan siihen elämäntilanteeseen,
joka on vähimmäisturvan varassa olevilla, niillä ihmisillä, joilla
Suomessa ei mene niin hyvin kuin kenties jollakin toisella menee,
etsi toimenpiteitä, joilla heidän asemaansa pystyttäisiin
parannusta löytämään. Kuulostaa
siltä — se on tietysti politiikan termi — että tämä on
roiskimista. Haluaisin toisaalta kuulla, millaisia toimia ne sitten
olisivat olleet, jotka eivät olisi menneet roiskimiseksi, täsmällisemmin.
Tiedän, että tähän löytyy
pitkät listat asioita, joita pitäisi varmaan kohentaa,
mutta itse katson, että tämä on yksi
laki. Tänäänkin meillä on vielä ensimmäisessä käsittelyssä elatusturvalain
muutos ja omaishoidon tuesta annetun lain muutos, jotka liittyvät
samaan asiaan. Hallitus viestittää omalta osaltaan
tahtonsa. Tässä ollaan perhehoitajien asemaa ja
tilannetta muuttamassa ja ollaan muuttamassa myönteisesti
kahdella tavalla: Hoitopalkkion vähimmäismäärää nostetaan
ja kulukorvaukseen tehdään muutoksia, joilla perhehoitajan
asemaa parannetaan.
Minä ymmärrän sen, että tämä saattaa
kuulostaa ja tuntua siltä, että heitetään
rahaa kuin haulikolla ampuen, mutta itse jonkun verran tunnistan sitä ja
tiedän siitä valmistelusta, jolla esimerkiksi
tämä laki on tänne eduskunnan käsittelyyn
tullut ja valiokunnan käsittelystä läpi
mennyt. Nämä ovat erittäin tarkkaan mietittyjä asioita.
80 miljoonan euron panostuksella tässä on yksi
osa niistä toimenpiteistä, joilla esimerkiksi
niitten lasten tilannetta, niitten perheitten tilannetta, joissa
voidaan pahoin ja jotka eivät (Puhemies: 2 minuuttia!)
meinaa yhteiskunnan rattaissa pysyä, pyritään
auttamaan.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin tämä laki
on yksi niitä, jotka hyödyttävät
todella erittäin paljon näitä lapsia
ja perhehoitajia. Mutta kun ed. Rehula sanoi, että valtio
jollakin tavalla korvaisi koko tämän sosiaalipaketin,
se ei ollenkaan pidä paikkaansa, koska kuten itse kuulimme,
valtiovarainministeriön virkamies esitti meille, että tämä paketti,
mikä nyt on tulossa vain ensi vuodeksi, mistä me
nyt sovimme, maksaa 33 miljoonaa euroa enemmän kunnille
kuin valtio siitä korvaa. Siis kyllä tämä rasittaa
kuntataloutta erittäin voimakkaasti.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Tarkistan pöytäkirjasta, käytinkö sanoja
"valtio korvaa". Tässä on hallituksen toimesta
kasattu 80 miljoonan euron sosiaalipaketti, jonka osana tämä laki
perhehoitajalain 2 ja 3 §:n muuttamisesta on tehty. Tästäkin
asiasta käsitykseni mukaan ja minulla olevan tiedon mukaan
on sovittu kuntien kanssa yhteistyössä tavalla,
jolla tämä toteuttaminen käytännön
tasolle viedään. Milloin lainsäädäntö tulee
voimaan; täällä lukee voimaantulosäännöksessä 1.1.
Tämänkään lain osalta maailma
ei valmistu tässä tasavallassa 1.1.2007, mutta
tässä on kysymys selkeästä hallituksen
viestistä ja tahtotilasta.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Rehula toteaa, että hallituksen köyhyyspaketti
oli 80 miljoonaa euroa. Sehän oli 40 miljoonaa, mikä valtion
osuus oli. Kunnathan joutuivat maksamaan lähes puolet siitä,
ja Raha-automaattiyhdistys sitten 3 miljoonaa vielä hyvistä hankkeistaan
joutuu antamaan. Tässä velkaiset, köyhät
kunnat joutuvat nyt sitten nostelemaan taksoja ja veroäyriään
ja muuta elikkä köyhät joutuvat itse
kustantamaan itselleen köyhyyspaketin. Se on paljon vähemmän
se 40 miljoonaa kuin varallisuusveron poisto, 120 miljoonaa, tämän
maan rikkailta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minustakin tämä keskustelu
tästä lakiesityksestä on kuulostanut
vähän leveälahkeiselta vai pitäisikö sanoa
leveähelmaiselta. Mutta minulla on kädessäni
tämä täällä mainostettu
valtiovarainministeriön paperi nimeltään
"Valtion toimenpiteiden kuntavaikutukset", allekirjoitus valtiovarainministeriö,
Raija Koskinen. Sen mukaan kun sosiaali- ja terveyssektorille osoitetaan
424 miljoonaa, tai itse asiassa kuntasektorille, niin sen nettovaikutukset
kunnille ovat 19 miljoonaa, kun siitä otetaan indeksikorotukset,
kustannustenjaon tarkistus ja tämä niin sanottu
pakkolaina pois. Ja kuten täällä nyt
todettiin, niin tämän Sosiaalialan kehittämishankkeen — jolla
nimellä se nyt tässä valtiovarainministeriön
paperissa tunnetaan ja joka kai nyt on sitten se virallinen nimi, sanotaan
sitä nyt sitten köyhyyspaketiksi tai sosiaalipaketiksi — nettovaikutus
kunnille on todellakin - 33 miljoonaa euroa.
Se, mikä minua siinä tietenkin huolestuttaa suhteessa
esimerkiksi nyt tähän lainsäädäntöön, on
se, kun me kaikki tiedämme, mikä se kuntien tilanne
on, että kun siinä nostetaan alarajaa 300 euroon,
niin kun tämä kokonaisvaikutus on negatiivinen,
se lisää kuntien innostusta pysyttäytyä siinä minimimäärässä.
Ja jotta voitaisiin tietysti kaikkien perhehoitajien asemaa parantaa,
niin pitäisi todellakin parantaa niitä kaikkien
keskimääräisiä edellytyksiä.
Kun se keskimääräinen palkkio ja kulukorvaus
on tällä hetkellä jo 400 euroa, niin
vähin, mitä nyt olisi pitänyt tehdä,
olisi ollut saattaa nämä korvaukset sille tasolle.
Tähän tämä minun huoleni perustuu.
Olen hyvin tyytyväinen siitä, että hallitus
on antanut edes jotain.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Minunkin huoleni on se, mikä edellisessä puheenvuorossa
tuli esiin, että on kysymys nyt tästä vähintään
olevasta summasta, mikä määritetään. On
hyvä tietysti, että ylärajaa ei määritetä.
Mutta kun täällä on nyt sitten menty
tähän koko sosiaalipakettiin ja laajemmin keskustelemaan,
niin tietysti sillä on varmasti oikeutuksensa, kun kuitenkin
tässä rahasta puhutaan ja rahaa kohdennetaan näihin
perhehoitajan palkkioihin ja korvauksiin. Minusta se on ongelma,
että tässä mennään
näin minimillä, että se korvaus on näin pieni,
ja tiedetään jo, että nyt se, mikä minimissään
maksetaan, ylittää jo sen kaiken, mitä pitäisi
maksaa, että kulukorvaus jo tällä hetkellä on enemmän
kuin se 400 euroa. Kaiken kaikkiaan se työ edellyttäisi
nyt sitä, että me saisimme lisää perhehoitajia.
Minun kysymykseni on, mikä tämän
lain vaikuttavuus sitten kuitenkaan on. Jos me sitä ajamme,
mitä täällä puheenvuoroissa
on ollut, että me saisimme perhehoitajia lisää eli
tälle avohoitomuodolle, tälle hyvälle,
inhimilliselle hoitomuodolle nyt painopistettä lisää,
että me saisimme lapsille koteja enemmän, niin
minä en ole ihan vakuuttunut, että me tällä ropsauksella,
ripsauksella sen saavutamme. Sen vuoksi minä olen tässä huolissani
ja toivoisin, että me voisimme tehdä nimenomaan
vaikuttavuudesta selvityksiä enemmän. Kun me näitä rahamääriä ropsauttelemme, niin
se voi olla, että se menee ihan hukkaan. Jos se ei ole
riittävää, niin kuin monessa asiassa
on ... En sitä sano, totta kai on hyvä, että lisää tulee. Mutta
jos puhutaan kokonaisuudessaan vaikuttavuudesta ja tuloksellisuudesta,
niin mieluusti näkisin sellaisen selvityksen, mitä tällä on
merkitystä tässä nyt, kun tämä laki
saadaan voimaan.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tuo oli aika hyvä näkökulma,
että pitää nähdä se
vaikuttavuus, että tämä perhehoito on tuloksellista,
se on hyvää, se on laadukasta. Juuri tällaisia
näyttöjä pitäisi olla, että siihen
voidaan sitten satsata. Uskon kyllä jo omasta kokemuksestani
ja siksi, että tämä laki on näin
pitkällä, että sitä näyttöä positiivisesta
kehityksestä on ollut.
Itse olen siinä käsityksessä, että perhehoitajista
on pikemminkin pulaa ja heitä tarvitaan lisää, niin
että hatunnosto niille, jotka tähän työhön lähtevät.
Mutta ihmettelen kyllä, että jos kunnille nyt
laitetaan lisää velvoitteita ja sitten kuitenkaan
ei valtion toimesta niitä korvata, niin silloin ollaan
kyllä hakoteillä. Me kaikki tiedämme, mitä kunnissa
ajatellaan: siellä toivotaan, ettei enää tule
lisää lakisääteisiä velvollisuuksia
tai oikeuksia. Jos niitä laitetaan, on löydyttävä myös valtiolta
sitten tuki ja rahoitus. Muuten niitä ei saa laatia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On jännä kuunnella tätä keskustelua,
kun köyhät pallotteloo köyhiä nurkasta
nurkkaan. Minä äsken justiin tuolta pöntöstä pidin
saarnan, jossa minä sanoin, että menkää ja
kerätkää ne rahat sieltä, mitä eduskunta
on päättänyt, niin ei tarvitse tällaista
pallottelua täällä harrastaa. Tämä on minusta
suoraan sanottuna hurskastelua.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin, ed. Rehulalla varmaan ei ole
tätä paperia käytettävissä,
joka tuli valtiovarainministeriöstä. Tässä ihan
selvästi sanotaan, että ne palvelut, joita me
nyt olemme päättämässä ensi
vuodeksi, perhehoitajat, tulkkipalvelut, omaishoito, vammaisten
päivätoiminta, erityislastentarhanopettajat, maksavat
51 miljoonaa kokonaisuutena, ja se on hyvin alakanttiin oleva laskelma,
ja siitä hyvitetään 18 miljoonaa, eli
kuten ed. Virtanen sanoi, 33 miljoonaa jää kuntien maksettavaksi.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on todisteltu
useaan kertaan, että lastensuojelutapaukset ovat lisääntyneet.
Ed. Pulliainen muun muassa käytti esimerkkinä Oulun
kaupunkia. Näin on.
Mutta jos ajatellaankin asiaa niin, että tätä hallituksen
esitystä ei olisi annettu (Ed. Pulliainen: Eihän
se olisi ollut mahdollista!) eikä perhehoitajille osoitettaisi
mitään uudenlaisia porkkanoita, ei myöskään
kunnille, niin kuinka kauan kuntatalous kestää sen?
Mielestäni tämän lain perusidea on se,
että viestitetään kuntien suuntaan, että hyvänen
aika, järjestäkää perhehoitajien
asemaa paremmaksi, jotta laitoskuluja saadaan vähennettyä.
Kuntatalous myöskin tervehtyy sitä kautta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! On pakko todeta ensinnäkin ed. Pulliaiselle,
että näinhän se juuri on. Jos harmaan
talouden maksamatta jättämät verot saataisiin
kerättyä, valtion ja kuntienkin rahoitustilanne
varmaan paranisi todella runsaasti (Ed. Pulliainen: Ratkaisevasti!)
ja näiltä keskusteluilta voitaisiin välttyä.
Mutta kun niitä ei nyt saada, ei se silti aiheuta sitä,
ettei esimerkiksi perhehoitajien vähän paremmasta
ansiotasosta pitäisi pitää huolta. Tässä on
se ongelman ydin, että me emme voi puhua vain konditionaalissa
täällä vaan pitää tehdä sellaisia
päätöksiä, jotka oikeasti vaikuttavat.
Minä sinänsä ymmärrän
ed. Moilanen-Savolaisen logiikan, se on sinänsä oikeaa.
Mutta kuinka moni kunta saadaan oikeasti uskomaan, että kun
ne nyt saatuaan lisää 51 miljoonaa menoja ja 18
miljoonaa tuloja sitten tekevät ne päätökset, jotka
niitä menoja lisäävät, siitä sitten
joskus tulevat ne tulot, jotka tulevat sitä kautta, että laitossijoitukset
vähenevät ja perhehoito lisääntyy, mikä on
halvempaa? Se on normaalien kuntapäättäjien,
etenkin kamreerien katsannossa kovin monen mutkan takana, ja tämä on
se ongelma tässä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kun edelleenkin on käsittelyssä perhehoitajalain
2 ja 3 §:n muutos, tuon esiin ajatukseni siitä,
miten minä koen ja miten tämä lakiesitys tulisi
kokea. Aivan niin kuin ed. Moilanen-Savolainen totesi, perusideahan
tässä lainmuutoksessa on se, että viestitetään
kunnille, että perhehoito on keino etsiä ratkaisuja
tilanteisiin, joissa ongelmia on.
Toisekseen ainakin itse toivoisin, että tästäkin keskustelusta
voisi välittyä sellainen viesti, että kun
palkkio nousee ja kulukorvaukseen on muutos, niin jokainen meistä näkee,
että eihän ole kysymys suurensuurista summista,
mutta joku perhehoitoa harkitseva voisi tehdä sellaisen
johtopäätöksen esimerkiksi tämän
keskustelun perusteella, että harkitsisi entistä vakavammin
ryhtymistä perhehoitajaksi ja niin, että se myös
taloudellisesti olisi paremmin mahdollista kuin vielä tänä vuonna
on, kun tämä laki ensi vuoden alusta muuttuu.
Arvoisa rouva puhemies! Nyt on käyty keskustelua kuntien
valtionosuuksista, ja tämähän ei johda
yhtään mihinkään. Me emme saa
tällä keskustelulla yhtään euroa
lisää, mutta hämmennänpä vielä hieman
lisää tätä soppaa. Ed. Asko-Seljavaara,
minulla on käytettävissäni valtiovarainministeriön
Raija Koskisen laskelma, ei tässä juuri kädessäni,
mutta tiedän nuo luvut. On ihan sellainen yksi perusasia,
joka on päätetty tässä tasavallassa
90-luvun alussa, taitaa olla 93 tai jotain niillä main,
että meillä on valtionosuusjärjestelmä,
jossa ei ole korvamerkittyjä rahoja, ei tähän
asiaan eikä mihinkään muuhunkaan. Se
on sitten isomman kysymyksen paikka, pitäisikö sellaiseen
järjestelmään siirtyä. Oma käsitykseni on — ja
väitän kuntataloutta ja kunnallistalouttakin jonkun
verran tuntevana — että on isomman remontin paikka,
jos tälle tielle lähdetään.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Pahoittelen, että viivyttelen tätä keskustelua
vielä ja pidennän sitä, mutta en voinut
olla pyytämättä puheenvuoroa, kun täällä opposition
edustajat sekä oikealta että vasemmalta laidalta
salia surkuttelevat sitä, että kuntien kustannukset
tämän lakiesityksen myötä tulevat
lisääntymään, ja heidän
oma vastauksensa on vastaesityksessä se, että lisätään
vielä enemmän kustannuksia.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän täysin,
kun ed. Rehula käytti tuon puheenvuoron. Tämän
hallituksen esityksen tarkoitus on varmasti juuri tämä,
minkä hän sanoi: saada uusia henkilöitä mukaan
perhehoitotoimintaan ja viestittää kunnille, että tämä hoitomuoto on
hyvä. Siitä huolimatta ei kaikkia tapauksia pystytä hoitamaan
perheissä vaan tarvitaan muita toimenpiteitä.
Ed. Rehula edelleenkin aivan oikein toteaa, että näistä korvamerkityistä rahoista
on pyritty eroon. Niitä on kuitenkin esitetty jälkeenpäin muun
muassa lastenpsykiatriseen hoitoon valtion toimesta. Juuri tänään
kuulin selkäpotilaitten ongelmista. He toivovat nimenomaan
kuntoutukseen korvamerkittyä rahaa, ja se ei ole varmasti
ainoa ryhmä.
Tosiasiahan on, että jos me jatkuvasti muutamme näitä valtionosuusjärjestelmiä ja
kunta—valtio-rahoitussuhteita, me emme pääse
koskaan sellaiseen tilaan, että voisimme nähdä,
millä asioilla on vaikutusta ja miten ne vaikuttavat, emmekä myöskään
saa kuntien taloutta valtion osalta kuntoon, joten kyllä siinä varmasti
jonkinlainen maltti on kuitenkin valttia.
Täytyy vaan lopuksi todeta, että mielestäni hallitus
on ainakin tämän hallituksen esityksen suhteen
tehnyt erittäin hyvää vaalipropagandaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Peltokorvelle vaan haluaisin todeta, kun
hän arvosteli ilmeisesti minuakin ja ed. Asko-Seljavaaraa
siitä, että haluaisimme tässä asiassa
lisätä kuntien menoja: Minä olin ymmärtävinäni,
että ed. Rehula ja etenkin ed. Moilanen-Savolainen halusivat
myöskin lisätä kuntien menoja, jotta perhehoitajia
saataisiin lisää. Me haluaisimme saada niitä vielä vähän
enemmän lisää. Yrittäkää nyt
päättää, kumpi tässä asiassa
teidän mielestänne on muna ja kumpi kana.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Perustuslain mukaan viimesijainen vastuu on
valtiovallalla eli tässä salissa, budjettivastuu
siitä, että kunnat pystyvät toteuttamaan
sellaista käytäntöä, että on
kylliksi perhehoitajia.
Yleiskeskustelu päättyy.