Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viime aikoina on kannettu huolta suomalaisen
puuta jalostavan teollisuuden puuhuollosta eli lyhyesti puuraaka-aineen saannista.
Erityisesti on oltu huolissaan siitä, mitä naapurimaamme
Venäjä tekee puun tuontitulleille. Tietty korotushan
on jo tapahtunut ja tiettyjä korotuksia on vahvasti tuotu
hyvinkin vaikuttavilta ja asiaa ratkaisevilta tahoilta esille. Me
tiedämme hyvin, että Suomessa on puuta jalostava
teollisuus joutunut tekemään eri syistä vaikeita
ratkaisuja. Tiedämme Kemijärven, tiedämme
kohteita muuallakin.
Myös omalla kotipaikkakunnallani Keuruun kaupungissa
Puhos Board on lopettamassa lastulevytuotannon entisellä Tiwin
tehdasalueella. Samoin UPM:n omistama Mahogany on lopettamassa maailmassa
aivan ainutlaatuista vaneria tuottavan Keuruun Mahoganyn tehtaan.
Vaneri on todella ainutlaatuista soitinvaneria, lentokoneitten,
veneitten vaneria, jollaista ei taideta maailmassa oikeastaan tällä hetkellä muualla
tehdäkään.
Tällainen tuotantolaitos on kotipaikkakunnallani Keuruulla
sulkeutumassa. Ehkä muilla materiaaleilla sitten jatkossa
näitä tuotteitten nykyisiä käyttötarpeita
joudutaan korvaamaan.
Näille menetyksille, joita puuta jalostava teollisuus
on kokenut, on tietysti monia syitä. Energiakysymys, johon
täällä viitattiin, on yksi, energiakustannukset,
mutta ei voi välttyä siltä, ettei jo ainakin
tiettyä vaikutusta nimenomaan raaka-aineen saatavuudellakin
näihin asioihin olisi. Mutta ennen kaikkea on se uhka edessä päin,
kuinka Suomen puuhuolto puuta jalostavan teollisuuden käyttötarpeisiin
voidaan turvata.
Me kaikki tiedämme varsin hyvin, että Suomen
metsät kasvavat ainutlaatuisen tehokkaasti. Suomessa on
harjoitettu vuosikymmenet järkevää metsien
hoitoa. Meillä on ollut lainsäädäntö tässä asiassa,
mutta ennen kaikkea omatoimiset yksityismetsänomistajat,
kuin myös — tunnustus on annettava — puutavarayhtiötkin
ovat hoitaneet esimerkillisen hyvin metsiään.
Metsäntutkimus ja metsien hoitotiede, nämä ovat
olleet Suomessa maailman kärkiluokkaa. Voimme olla aidosti
ylpeät.
Siksi Suomen metsät kasvavat ja onneksi kasvavat ja
onneksi kasvavat vielä enemmän kuin tämänhetkinen
metsien hakkuumäärä on maassamme. Hakkuumahto
on niin suuri, että asiantuntijat vakuuttavat, että Suomi
saa maan omista metsistä niin paljon puuta, että vaikka
Venäjän tuonti ei vain ehtyisi vaan tyrehtyisi
jopa, niin teollisuus voi ainakin kuutiomäärillä mitattuna saada
sen raaka-aineen, mitä se tarvitsee. Voi olla, että tiettyjen
puulajien osalta juuri niitten tehtaitten tuotantosuuntien määriin,
mitä tehtaat nykyisillä tuotantotavoillaan tarvitsevat,
voi tulla tiettyjä järjestelyjä, mutta
kuutiomäärillä mitattuna nykyinen teollinen
tarve pystytään tyydyttämään
suomalaisista metsistä.
Puuhuollon turvaamisesta on käyty tässä eduskuntasalissa
keskustelua eri yhteyksissä. On todettu, että tarpeen
on saattaa Suomen tieverkko kuntoon, niin paikalliset maantiet kuin
yksityistiet kuin myös radat, jo liikenteeltä lopetetut tai
muutoin vähäliikenteiset radat halutaan ottaa käyttöön.
Muun muassa Stora Enson metsäjohtaja totesi jo puoli vuotta
sitten, että jos Haapamäki—Parkano—Pori-rata,
jolla ei ole ollut yhtenäistä liikennettä pitkään
aikaan, olisi nyt käytössä, niin nyt
sitä todella tarvittaisiin. Samoin VR:n taholta on todettu,
että jos tuo rata olisi liikenteessä, se olisi
Länsi-Suomen vilkkain puutavararata.
Mutta perussyy, millä voidaan taata, että Suomen
metsistä saadaan puuta markkinoille, kohdistuu siihen,
että tehtäisiin lakialoitteeni 126/2007
vp ehdottama ratkaisu metsän myyntiveron alentamisesta.
Puu, jota myydään nyt tukkipuuna, on pääosin
kasvanut pinta-alaverokauden aikana, jolloin on maksettu pinta-alaverojärjestelmän
mukainen, keskimääräiseen puun tuottoon
perustuva pinta-alavero metsästä, jossa puut ovat
kasvaneet.
1990-luvun puolivälissä tuli käyttöön
myöskin vaihtoehtona myyntivero. Jotka tuolloin 1994 alusta
menivät myyntiveroon, niiltä silloin ei enää pinta-alaveroa
mennyt, mutta vuonna 2005 vielä pinta-alaverojärjestelmän
valinneet maksoivat pinta-alaveron, ja näin ollen, olipa
nyt ollut kumpi verojärjestelmä tuona kolmentoista vuoden
aikana, niin tukkipuu on pääosin kasvanut pinta-alaverokauden
aikana. Jos on ollut pinta-alavero vuoden 2005 loppuun, niin vasta
2006 ja 2007 kasvu on tapahtunut aikana, jolloin tuota veroa ei
ole mennyt.
Ainakin minun oikeustajuni mukaan olisi selkeä tarve
korjata kaksinkertaisen verotuksen olemassaolo nyt kauppaan tulevasta
puusta. Metsänomistajat, jotka varsinkin nyt ovat olleet
pinta-alaverojärjestelmän parissa vuoden 2005
loppuun saakka, tietävät ja muistavat erittäin
hyvin, että vero on jo kertaalleen mennyt. Kun nyt sitten
ryhtyy myymään puuta, niin menee myyntivero 28
prosenttia kauppahinnasta. Tämä ei todellakaan
kannusta puun myyntiin.
Haluankin aloitteellani luoda järjestelmän, jolla
Suomen puuhuolto turvataan riippumatta siitä, mitä naapurimaamme
Venäjä täysin itsenäisesti ja
suvereenisti puun vientitulleille tekee. Venäjällä on
täysi oikeus tehdä omat itsenäiset ratkaisunsa
ja pitää niistä kiinni. Suomesta voidaan
saada puu markkinoille omasta maasta siten, että se työllistää ihmisiä,
työllistää koneyrittäjiä,
kuljetusyrittäjiä, ja sikäli kuin on
päätehakkuista kyse, niin myös metsän
uudistamistyössä mukana olevia. Ja silloin, kun
näin tapahtuu, niin todella rahavirrat liikkuvat maaseudulla
ja niistä yhteiskunta saa verotuloina takaisin sen, mitä se menettäisi,
jos myyntiveroa alennettaisiin.
Myös muita keinoja voi olla, joilla kannustetaan positiivisesti
veronalennuksin metsän ja puun myyntiin, mutta silloin
kun tämä veronalennus kohdistuisi juuri myyntiveroon,
niin sen kansa, metsänomistajat, niin naiset kuin miehet,
niin kaupungeissa kuin maaseudulla, selkeimmin tajuavat. Usein on
tuotu esille, että uudistamisvähennyksiä voidaan
myöskin korottaa. Se on yksi tapa, mutta selitäpä kaupunkilaismetsänomistajalle,
ehkäpä naispuoliselle, arvokas asia, että on
metsänomistaja ja pitää metsistään huolta,
selitäpä hänelle, että kohonneitten
metsänuudistuskustannusten lisärasituksesta voisi saada
muutaman prosentin alennuksen. Kun hän tätä puhetta
kuuntelee, niin hän päättää,
että hän ei varmasti myy metsää,
kun tulevat nuo kohonneet uudistuskustannuksetkin vielä.
Mutta jos aloitteeni mukaan tehtäisiin, että puun
myyntiverosta tehtäisiin aloitteeni määrittelemät
vähennykset, niin silloin se olisi selkeä kehotus
harkita myönteisesti metsäkaupan tekoa. Väitän,
että tämä olisi todella toimiva systeemi.
Silloin me voimme kunnioittaa Venäjän itsenäisiä ratkaisuja,
jotka se omassa kauppapolitiikassaan ja tullipolitiikassaan tekee.
Meillä on omat mahdollisuudet, ottakaamme ne käyttöön, työllistäkäämme
maaseudun ihmiset, koneyrittäjät. Antakaamme rahan
liikkua maaseudulla ja samalla pitäkäämme
huoli, että puuhuolto on turvattuna. Myöskin se
bioenergia, joka tulee metsäteollisuuden tuotannon yhteydessä,
saa silloin raaka-aineensa.
Suomalaiset vientimarkkinat voidaan säilyttää,
ja toivon, että lakialoitteeni synnyttäisi hallituksen
parissa niin paljon huomiota ja myönteistä mielenkiintoa,
että lakialoitteeni ajatus voisi tulla mahdollisimman pikaisesti
hallituksen esityksenä tänne eduskuntaan ja turvaamaan
Suomen teollisuuden puuhuollon.
Keskustelu päättyi.