3) Hallituksen esitys laiksi tuloverolain muuttamisesta; Lakialoite
laiksi tuloverolain 77 §:n muuttamisesta annetun
lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ehdotan, että käsittelyn
pohjaksi hyväksyttäisiin vastalauseen 2 mukainen
ehdotus, joka pitää sisällään
siis nämä kokoomuksen ryhmäaloitteet
sekä kotitalousvähennyksen laajentamisesta että myös
niin sanotun Holm—Vihriälä-mallin kokeilun
käynnistämisestä.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa herra puhemies! Äskeisellä asialla
eli tuloveroasteikon muuttamisella oli tarkoituksena lisätä kulutusta
ja siten luoda työpaikkoja. Kuitenkaan hallituksen oma
työllisyysastetavoite ei missään nimessä ole
parantunut vaan päinvastoin karkaa käsistä koko
ajan. Siksi luulisi, että kaikki keinot nimenomaan olisivat
tarpeen, jotta tämä tavoite saavutettaisiin. Tästä käytiin äsken
pitkä keskustelu, en paneudu siihen sen enempää.
En malta olla kuitenkaan kommentoimatta ed. Kallikselle, että ihmettelen
kristillisyyttä, jos kristilliset ovat sitä mieltä,
että kansanedustajan, jonka lapset ovat jo aikuisia, palkka
riittää menoihin ja semmoinen kansanedustaja,
joka sanoo, että tuloveroja pitää vielä kuitenkin
alentaa, syö silloin liikaa. Varmasti kansanedustajan palkka
riittää erittäin hyvin yhdelle ja kahdelle hengelle,
mutta entäs jos samalla nettopalkalla elätetään
neljä, kuusi tai kahdeksan henkeä, niin ei varmasti
enää pysty syömään
yli, pystyy syömään ali oikein hyvin.
Olen pettynyt, että laki yrittäjien työvoimakustannuksien
alentamisesta on tällä lailla torpattu. Olen vielä enemmän
pettynyt kotitalousvähennyksen noston jättämisestä tekemättä.
Kun me kansanedustajat viime kesänä saimme palkankorotuksen,
muistutin jo tässä aikaisemmin, että me
hurskastelimme. Monet hurskastelivat iltapäivälehtien
palstoilla, että nyt on varaa antaa hyväntekeväisyyteen
rahaa. Valitettavasti ... (Välihuuto) — Muistan
täältä ihan muutaman nimeltäkin,
mutta en nyt viitsi ruveta sanomaan, ketkä täällä sellaista
luettelivat. — Mielestäni ei se ole mitään,
että antaa kerran elämässään
vaikka 500 euroa hyväntekeväisyyteen, paljon tärkeämpää meillä Suomessa
on luoda työpaikkoja. Yksi paras keino siihen on, että me
kansanedustajat, jotka saamme näinkin hyviä palkkoja,
tarjoamme työtä kodeissamme toisille suomalaisille
ihmisille.
Hallitusohjelmaan on hienosti laitettu tämä haaste
työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisesta.
Tätä pääministeri Vanhanen höysti
vielä elokuussa tällä, että nyt
lapsentekopuuhiin vaan ja väestö lisääntymään.
Miten on kenenkään pariskunnan, jolla on monta
lasta, molemman aikuisen mahdollista olla töissä muuta
kuin sen pakon edessä, että sitä rahaa
on pakko hakea jostain? Sitä on monessa perheessä haettava
jopa kahdesta työpaikasta, kun yhden työpaikan
tulot eivät riitä, ja kun tekee kahta työpaikkaa,
progressiivinen vero iskee yhä pahemmin.
Mutta miten se on mahdollista? Siis minä puhun omasta
kokemuksestani. Kun on viisi lasta kotona, on niin suuri työmäärä pyöritettävänä siellä
kotona,
että jos ei apua olisi kotona, en mitenkään
voisi olla tässä kansanedustajana. Se tietysti
sopisi hyvin monelle täällä näin;
menisi yksi nainen puhumasta täällä,
päästäisiin siitäkin. Mutta
siltikin olen sitä mieltä, että tässä on
erittäin tärkeä asia, että meillä kotien
työtä myöskin työtätekevien
vanhempien jaksamisen takia helpotetaan kotitalousvähennyksellä.
Ainoastaan siinä tapauksessa, että minullakin
nyt on joku kotona, muu kuin itse siellä, minun on mahdollista tässä yrittää saada
muutosta nyt tällä kertaa tähän
asiaan, mahdollisesti toisena iltana johonkin toiseen asiaan, eli
minä pystyn keskittymään omaan työhöni
kunnolla, kun tiedän, että meillä asiat
kotona ovat hyvin. Samanlaisen tilanteen hyvin moni täällä pystyisi
järjestämään. Palkka ei teille
voi olla esteenä sille, pelkästään
halu ja haluttomuus. (Ed. Laitinen: Mistä edustaja tietää meidän
järjestelymme?) — No, en tiedäkään. Minä puhun
yleisesti.
Viikkosiivous on monella varmastikin ollut semmoinen, joka odottaa,
ja sen jälkeen tapellaan lauantaina, kumpi puolisoista
sen tekee, samoin kylpyhuoneremontit, tietokoneen asennukset, kaikki
tämmöiset hommat. Niille on helposti saatavissa
tekijä, kun olemme valmiit maksamaan siitä, ja
sen tekee mahdolliseksi kotitalousvähennys. Samoin väestön
ikääntyminen lisää kunnissa
tällä hetkellä hirveästi paineita
tuottaa vanhuspalveluita, ja sitten kunnissa huomataan, että niihin
rahat eivät riitä. Mutta meillä on myöskin
vanhempaa väestöä, joka on itse valmis maksamaan
siitä, että pystyy asumaan vähän
pidempään kotonaan, kun saa vähän
apua: joku tulee laittamaan ruokaa joka päivä tai
käy kaupassa taikka hoitaa taloutta muuten.
Kotitalouksissa nimittäin löytyy aina tekemätöntä työtä.
Sen tietävät kaikki ne, joilla on siellä vastassa
muutakin kuin vaimo tai puoliso, kun menette kotiin täältä illalla.
On tärkeätä meillä työpaikkojen
luomisen takia, että meillä nimenomaan työntekijät
ja työpaikat kohtaavat toisensa selvästi paremmin
kuin nykyisin. Tämähän menee pelkästään
huonompaan suuntaan. Tätä ongelmaa ei ratkaista
meidän marginaalisen pienen hyvätuloisten ryhmän
voimin, ja sitä varten onkin hirveän tärkeätä,
että tätä kotitalousvähennyksen
suuruutta saadaan laajennettua, jolloin yhä enempi osa
ihmisistä pystyy käyttämään
tätä, koska kaikkein eniten tätä kotitalousvähennyksen
tuomaa apua kotonaan tarvitsevat esimerkiksi juuri yksinhuoltajaäidit,
jotka eivät selviä niistä tehtävistä,
mitä heidän on siellä yksin joka päivä ehkä kohdattava,
samoin yksinhuoltajaisät, jotka saattavat olla hyvinkin
poropeukaloita kotitaloustöissä.
Tämä kotitalousvähennys on nykyisin
jo osoittanut toimivuutensa työllisyyttä parantavana
veroratkaisuna, ja tämmöisessä tilanteessa olisikin
ollut ensiarvoisen tärkeätä, että sitä olisi siksi
laajennettu. Verovuonna 2000 käytti kotitalousvähennystä 31 000
henkilöä ja rapiat päälle. Nyt
uusimmat tilastot vuodelta 2001 osoittavat, että 90 000
henkilöä on käyttänyt kotitalousvähennystä,
ja se tarkoittaa, että myöskin työpaikkoja
on lisääntynyt huima määrä.
Mikä on siinä yhtä lailla tärkeää,
on se ... Kun täällä huudellaan, että mistä tiedät,
onko meillä apua kotona vai eikö, niin en tiedäkään.
En tiedä monestakaan. Sen sijaan tiedän hyvin
monesta tapauksesta, jossa sanotaan, että kyllä meillä käy
siivooja, mutta arvaa, laitanko sen verottajan tietoon. Minusta
tämä on nimenomaan se suurin aspekti, minkä takia
nimenomaan täytyy luoda semmoiset edellytykset tarjota
työtä, että myöskin asian vieminen
verottajan kautta julkiseksi hyväksi on mahdollista. En
missään nimessä sano, että se olisi
jotenkin puolueittain rajattu, kuka käyttää pimeää työvoimaa.
Sitä varmasti käyttävät kaikki,
ja sillä tarkoitan myöskin vasemmistoliiton edustajia
ja kannattajia.
Saadakseen nykyisen lain mukaan 1 150 euron kotitalousvähennyksen
veronmaksajan täytyy maksaa yrittäjälle
laskuja 2 083 euron arvosta. Se on 2,5 viikkoa työtä.
Jos yritykseltä tilaa viikkosiivousta, niin siinä ei
monta viikkoa siivota, saati sitten, jos tarvitsee apua esimerkiksi
lastenhoitoon iltapäivisin, mihin sen auliisti hankin.
(Ed. O. Ojala: Kotiapulainen kaikille veronmaksajien rahoilla, eikö niin!) — En
minä sitä sano, että se on ... Minä maksan
auliisti sen hinnan, mitä tämä pyytää,
taulukkopalkan ja paremmankin, koska minä haluan, että minun
kotonani on mahdollisimman luotettava ihminen, ja luotettavalle,
hyvälle työntekijälle jokainen meistä on
valmis maksamaan hyvän palkan. (Ed. O. Ojala: Veronmaksajien
rahoilla!) — Tällä hetkellä yrityksetkin
saavat vähentää tuloksestansa työntekijöittensä kulut.
Minä ihmettelen, miksi samaa ei voida viedä kotitalouksien
puolelle, mutta saataisiin edes tätä vähennystä hieman nostettua,
jotta saataisiin edes hieman samaan suuntaan kuin yrityksillä tämä työntekijän
palkkaaminen.
On ehdottomasti tärkeintä tulevaisuudessa, että kotitaloudet
rinnastetaankin yrityksiin, mutta tässä vaiheessa
minulle riittää aivan hyvin se, että tätä kotitalousvähennyksen
määrää nostetaan. Jos vasemmistoliiton
ajatus on se, että tällaista ei tarvitse, tämä on
hapatusta ja piikayhteiskuntaa, niin kysyisin, mikä ero
on sillä ihmisellä, joka tulee minun kotiini siivoamaan,
ja sillä ihmisellä, joka kunnan työntekijänä siivoaa. Työtehtävät
on samat. Minä arvostan työntekijääni
erittäin paljon, maksan hyvän palkan. Mitä varten
se on silloin piikomista, jos se tapahtuu yksityisessä kotitaloudessa?
Mitä varten lastenhoito, joka tapahtuu minun taloudessani,
on piikomista ja ihmisen alistamista, kun lastenhoito, joka tapahtuu
... (Ed. Huovinen: Kuka täällä niin on
sanonut?) — Täällä vihjaillaan
sellaista. Jos näin ei ole sanottu, niin olen erittäin
tyytyväinen, ja luotankin siihen, että kotitalousvähennystä viedään
positiivisessa hengessä eteenpäin.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Kuntatalous on kääntynyt pysyvästi
hallitusohjelmankin mukaan tällä hallituskaudella
alijäämäiseksi, ja näyttää olevan,
että ennusteiden mukaan se on noin 210—330 miljoonaa
euroa alijäämäinen tällä hallituskaudella.
Se on valtava määrä, ja sitä taustaa
vasten tietenkin tämä kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen
suuri korottaminen merkitsee sitä, että entistä enempi kunnat
joutuvat taloudellisiin ongelmiin, kun indeksitarkistuksetkin tehdään
kaikesta huolimatta vaan 75-prosenttisina ja 25 prosenttia jää edelleenkin
kuntien kustannettavaksi. Tämän johdosta, herra
puhemies, tulemme asian yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään
ensimmäisen vastalauseen mukaisen pykäläehdotuksen.
Mitä tulee sitten tähän kotitalousvähennykseen,
niin tämä työllisyysongelma näyttää olevan
kokoomukselle helppo ratkaista: toinen puoli ihmisistä palkkatöihin
jonnekin ja toinen puoli tulee kotiin tekemään
töitä eli kotitöitä, niin ongelma
on ratkaistu. Kyllä kotitalousvähennyksen vaikutus
työllisyyteen on lähinnä marginaalinen.
Siinä mielessä se on täysin ylimainostettu.
Sitten mitä tulee vielä tähän,
että on kunnan työntekijä: Minä olen
ymmärtänyt niin, että kunta palkkaa työntekijöitä ja
kunnan työntekijät tulevat siivoamaan vanhuksille,
sairaille ja muuten heikkokuntoisille ihmisille, jotka eivät
itse pysty sitä taloudellisista syistä järjestämään.
Hyvätuloiset ihmiset palkatkoot siivoojat itse.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! En tiedä, minkä takia
ed. Hemming haluaa uskonasiat vetää tähän
keskusteluun, kun hän peräänkuulutti
minun kristillisyyttäni. En tiedä, kristillisyys
on ainakin toivon mukaan tuohon sisäänkirjoitettu
ja vaikuttaa omantunnon kautta ja oikeudenmukaisuustunteen kautta.
Mutta kun ed. Hemming totesi, että viiden lapsen kansanedustaja
on tiukalla, minä en hetkeäkään
epäile, etteikö näin olisi, mutta minä luulen,
että ed. Hemming ymmärtää, että viiden
lapsen pienituloinen yksinhuoltaja on vielä tiukemmalla.
Sitten kun pitää ruveta katsomaan, kumpaa tässä autetaan,
ja kun kaikkea ei voi kaikille antaa, niin me olemme tulleet siihen
tulokseen, että ei anneta nyt niin suuria tuloveronkevennyksiä vaan
kohdennetaan osa kevennyksistä — huom. osa niistä,
alennetaan kyllä tuloveroa, mutta ei niin paljon kuin hallitus
esittää — elintarvikkeiden arvonlisäveron
alentamiseen. Minun omatuntoni sanoo, että tämä on
oikeudenmukaisempi ja sosiaalisempi ratkaisu. Siitä hyötyy yhtä paljon
viiden lapsen kansanedustajaperhe kuin viiden lapsen pienituloinen
perhe, yhtä lailla ne hyötyvät, mutta
suhteellisesti hyötyy kyllä paljon enemmän
se pienituloinen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hemming totesi kansanedustajien
palkankorotuksesta ja siitä, että jotkut olivat
lupailleet hyväntekeväisyyteen. En tiedä,
en ole semmoisia lehtiä lukenut, mutta varmaan ovat jotkut
luvanneetkin. Mutta sitä minä ihmettelinkin, ed.
Hemming, miksi te sitten niin kovasti ajatte tuloveron alennusta
mahdollisesti vielä lisää ja kaikenlaisia
veroaleja lisää, koska sehän on se oikeudenmukaisin
keino kuitenkin tehdä tulonjako. Sattuu olemaan semmoisia,
jotta saattavat luvata, mutta eivät annakaan sitten. Verotus
on kuitenkin semmoinen, että se on aika lahjomaton juttu Suomessa
onneksi vielä, eli se vero otetaan pois ja sitä kautta
voidaan niitä köyhiä auttaa, vaikka olisi
vähän semmoinen itsekkäämpikin
henkilö, joka ei muista tätä hyväntekeväisyyspuolta.
Sen takia odottaisi, että kokoomus huomaa tämän eikä jatkuvasti
ole kinuamassa lisää veroalea, koska sitten mennään
aika hakoteille ja ollaan menossa sen tyyppiseen hommeliin, jossa
hentomieliset tai ne, joilla on inhimillisempi ote, voivat köyhempiä auttaa,
mutta osa joutuu siinä kerjuulle.
Mutta tämä toinen kysymys kotitaloustyöstä ja
lisää sen verotukemisesta: Olen samaa mieltä kuin
ed. Kuoppa, että kyllä tässä aika
marginaalisesta ilmiöstä on kyse. Itse kun tunnen
työttömiä, jotka on sitä kautta
työllistetty, niin kyllä minä luulen,
että aika pahasti se nainen katsoisi, kun emäntä polkisi
kuntopyörää ja isäntä vaikka soutaisi
siellä ja huutelisi, että hei, pitäisi
nuo kaapit pestä. Kyllä minä itse olen
nähnyt sillä tavalla, jotta ainakin kun vielä itse
olen työkykyinen, niin haluan osallistua lauantaina mattojen piiskaukseen
ja luuttuamiseen, eikä meillä koskaan kinata,
niin kuin ed. Hemming totesi, että kuka tässä tekee
mitäkin. Se on ilon aihe, että yhdessä osallistutaan
perhetöihin.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Helppo jatkaa ed. Esa Lahtelan puheenvuorosta
todetessa, että on ilo ja hauska asettua yhdessä emännän
kanssa perhetöihin yhteistyön merkeissä.
Mielestäni siinä on se aasinsilta, mikä mielestäni
liittyy tähän verotukseen: kodin merkitys verotuksen,
yhteiskunnan, toimenpiteisiin ja toimeentuloon. Jos tämä asia
toimii, koti tukee, koti on vahva, lapset kasvavat ja perhe voi hyvin,
niin silloin tämä veron maksukaan ei ole mikään
erityinen ongelma olemassa.
Tähän nähden, tässä nyt
vaikka voimaantulosäännöksestä puhutaankin
ja tämä mietintö koskee nimenomaan vain
voimaantulosäännöstä, niin herra
puhemies, en paljon poikkea aiheesta, mutta voisi todeta, että kun
tämä liittyy kuitenkin hallituksen esitykseen
veroasteikon alentamisesta, niin kyllähän tässä jo
aikaisemmin käytyyn keskusteluun viitaten kokonaan kuntatalouden
ongelmat ovat jääneet huomiotta ja näkemättä tai
ainakin liian vähälle huomiolle.
Oli erittäin myönteistä kuulla ja
nähdä ed. Hemmingin puheenvuoro kotitalousvähennyksestä,
siinä sivussa heitetyt esitykset ja näköalat siitä,
kuinka siitä pääsisivät vain
hyvätuloiset osakkaiksi ja osallisiksi. Mielestäni
tässä asiassa on nähtävissä sellainenkin
näköala, että on ihmeellinen järjestelmä,
kun samanaikaisesti tässä on nuorta vähän
koulutettua väkeä harjaantumassa työelämään,
hakemassa vailla työtä. Mielestäni hallitukselle
olisi nopein tie työllistää tämä kansa
ja väki sallimalla semmoinen mahdollisuus, että niin
duunari kuin herrakin voisi palkata tämän avustajan
kotiin tekemään kotitaloustöitä,
ja silloin, kun äsken kuvailemaani tapaan isännän
mennessä lauantaina kotiin yhteistyössä puisteltaisiin
niitä avustajan vähän aikaisemmin jo
putsaamia mattoja, silloin tämä perhe ja elämä voisi
vasta hyvin.
Tässä on ihmeellinen näköala
tämän vanhan hallituksen aatepoliittiselta linjalta,
kokoomuksen ja sosialidemokraattien, ettei ole löydetty
yhteistyötä ja yhteisymmärrystä näin
selkeässä ja yksinkertaisessa asiassa. Tässä olisin
toivonut, että olisi käyty sellainen henkinen
taistelu, että tämä olisi voitu synnyttää ja
tehdä. Siihen nähden ei olisi ollut mikään
ongelma myöskään keskustan rintaman,
mitä mielestäni lähimpänä kansaa
olevat edustajat, itseni lisäksi ed. Oinonen, täällä edustavat,
yhtyä tähän asiaan täysin rinnoin.
Toivon mukaan joskus tulee vielä sellainen hallitus, mikä rohkenee
tehdä semmoisen näköalan, että tämä nuori
tekijä, nuori tyttö tai poika, hankkii elämänkokemusta
ja työtä sillä perusteella, että palvelee
perhettä, työnantajaa, alkaen sieltä matalammalta
orrelta tehden kotitaloustyötä. Sen parempaa yhteiskunnallista
kasvatusta tuskin monikaan pystyisi saamaan.
Herra puhemies! Ettei tämä nyt luistaisi ihan kokonaan
kehumisen linjalle, voisin todeta, että ed. Hemming varmaan
puheenvuorossaan tarkoitti enemminkin kaikkea muuta kotitaloudessa teetettävää työtä,
mistä tämä vähennys voidaan tehdä.
Mielestäni tähän asiaan liittyy aivan
samalla lailla ed. Hemmingin kuvailema näköala siitä,
että tehdään korjausta, remonttia, mitä tahansa,
kun se voidaan tehdä virallisesti kuitilla vähennykset
tehden, sosiaaliturva maksaen ja veronpidätykset hoitaen,
se kuitenkin koostuu tämän yhteiskunnan kokonaishyödyksi.
Tämän osalta voi todeta, että kyllä tässä keskustelussa
kuitenkin jotain hyvää on nähtävissä ja
tätä asiaa eteenpäin viedään.
Mutta valiokunnan mietintöön nähden — mietintöhän
on pitkänpuoleinen, tässä on useanlaisia
kannanottoja olemassa — mitä täältä lopusta
katsoin, kun täällä on erinomaisen hyviä lakialoitteita,
erinomaisen hyviä aloitteita, kuten ed. Zyskowiczin aloite 121/2003
laki yrittäjien työvoimakustannusten alentamisesta
kokeiluluonteisesti määräaikaisena, niin
onpa tämä aivan erikoinen homma, ettei tätä ole
voitu hyväksyä eikä nähdä eikä viedä eteenpäin
eikä edes tällä rintamalla kuulla asiantuntijoitakaan
täällä mitenkään. Miten
voidaan näin leväperäisesti suhtautua
edustajien tekemiin hyviin aloitteisiin, joilla olisi todella työllistävä ja
merkittävä merkitys ja myöskin, väittäisin,
valtiontaloudellisesti tänne valtion kassaan kasvattava
merkitys olemassa?
Samoin myöskin tässä asiassa, vaikka
ed. Esa Lahtela poistuikin salista, on ed. Esa Lahtelan toimenpidealoite
31/2003, missä tulonhankkimisvähennyksen
perusteita muutettaisiin siten, että työhön
liittyvän asunnon kustannukset olisivat verovähennyskelpoisia
samoin kuin työpaikan ja asunnon väliset matkakustannukset
ovat verovähennyskelpoisia. Tässäkin
asiassa voisi olla, että kun tätä asiaa
katsoo näin Etelä-Suomesta, Kaakkois-Suomesta,
Pohjois-Karjalaan, jos sieltä Kiteeltä tämä kansalainen
tulee tänne Helsinkiin töihin, onhan se maailman
ihme, ettei tätä asumiskustannusta voi vetää ja
hoitaa ja kannustaa sitä kautta tätä karjalaista
kansaa hankkiutumaan tänne Helsingin korkeudelle parempien ansioitten
pariin.
Erityisesti vielä voisi tässä todeta,
että yksi merkittävä aloite, mikä täällä on
olemassa, on ed. Oinosen toimenpidealoite 39/2003 puukaupan verotuksen
hoitamisesta ja toteuttamisesta silloin, kun pinta-alaverotuksen
siirtymäkausi päättyy. Tässä mietinnönkin
johdannossa on otettu erinomaisen hyvin tämä sisältö huomioon,
mitä tämä merkitsisi ja kuinka se parantaisi
elämää, loisi teollisuudelle kilpailukykyä,
jatkuvuutta ja uskottavuutta. Tällaiset asiat päältä katsoen
näitten monien muittenkin aika hyvien asioitten lisäksi
ovat jättäneet lukijan suuren ihmetyksen valtaan,
että näitä ei ole kuultu eikä nähty,
ja kun katsoo tätä asiantuntijalistaa, ei edes
kuultu semmoisia asiantuntijoita, jotka olisivat tästä asiasta jotakin
ymmärtäneet.
Kyllä valiokunta on tehnyt hyvän mietinnön, mutta
siinä, että on suhtauduttu yliolkaisesti näihin
edustajien aloitteisiin kuulematta edes asiantuntijoita siltä rintamalta,
olisivatko ne toteuttamiskelpoisia ja kuinka hyvin ne voisivat tätä yhteiskuntaa
kehittää, on tapahtunut ehkä harkitsematon
virhe. On menty kovin nopeasti eteenpäin eikä ole
ajateltu sitä hyvää, mitä yhteiskunta näistä olisi
saanut, jos näitä olisi pohdittu ja otettu huomioon.
Mutta toivon, että myöhempinä aikoina
näihin voidaan vielä palata ja vuoden kuluttua
keskustelussa todetaan, että parannusta on tapahtunut.
Haluan olla läsnä kuulemassa, kuka sen parannuksen
todellinen aiheuttaja sitten on olemassa, uusi vaiko vanha hallitus.
(Ed. Laitinen: Kyllä asiantuntijoita kuultiin!)
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustajakollega Seppo Lahtelan erinomaisen
hyvän puheen jälkeen haluan vielä muutaman
sanan tässä käyttää.
Aivan tekee mieli yhtyä niihin ajatuksiin, mitä ed.
Seppo Lahtela toi esille. Kuntatalouden kysymykset kaipaisivat huomiota
tässäkin yhteydessä paljon enemmän,
(Ed. O. Ojala: Eivät ne kiinnostaneet välikysymyksen aikana! — Ed.
Kallis: Viime perjantaina äänestettiin!) koska
kuntatalous on maassa edelleenkin suurissa vaikeuksissa. Me tiedämme
kunnat, jotka joutuvat korottamaan veroprosenttiaan, noin nelisenkymmentä kuntaa.
Me tiedämme, että kunnat velkaantuvat, kunnat
tekevät yhä enemmän negatiivisia vuosikatteita
ja kuntien palvelutarjonta heikkenee.
Mutta sitten menen tähän ed. Seppo Lahtelan esiin
nostamaan aloitteeseeni, joka liittyy juuri tähän
metsäverokysymykseen. Minusta on perin outoa, että meillä ei
poliittisella tasolla tajuta, mihinkä tilanteeseen olemme
menossa, kun pinta-alaverotus nykyisten lakien mukaan on päättymässä.
2006 on vain tämä puun myyntituloihin perustuva
metsäverotus, joka tuli aikanaan, ja siihen jäi
rinnalle tuo 13 vuoden pinta-alaveropohjainen verojärjestelmä.
Mielestäni pinta-alaveropohjainen järjestelmä sisälsi
monia hyviä periaatteita. Se oli metsänhoitoon
kannustava, puuhuollon turvaava ja monessa suhteessa myös
helppo ja yksinkertainen toteuttaa ennen kaikkea verovelvolliselle mutta
myöskin verottajalle. Vastoin kaikkia asiantuntijoita aikanaan
tuli tämä puun myyntituloihin perustuva verotus.
Mielestäni pinta-alaverotusta olisi voitu kehittää ja
pitää sitä metsäverotuksen pohjana.
Nyt kun on päättymässä tämä siirtymäkausi, on
ennakoitavissa suuria ongelmia puumarkkinoille ennen ja jälkeen.
Ennen siirtymäkauden päättymistä on
ennakoitavissa puun hinnan laskua, josta ensimmäiset merkit
on osaltaan saatu jo tänä syksynä. Minä pelkään,
että tämä kehitys jatkuu. Jos ei löydetä selkeitä lainsäädännöllisiä korjauksia
tilanteeseen, kun vuosi 2006 koittaa, pelkään,
että sitten tulee puusta pula. Pinta-alaverovelvolliset
hädissään verotuksellisista syistä joutuvat
aukkohakkaamaan metsiä, ja näin ollen sitten puuta
ei välttämättä olekaan tarjolla,
kun tämä verojärjestelmä päättyy.
Minusta hyvin nopeasti olisi selvitettävä joustavia
säännöksiä lainsäädäntöön,
millä tämä verojärjestelmän
muutos voisi tapahtua niin, että ongelmia ei tulisi valtakunnan
puuhuoltoon, ja perusasia, joka koskettaa metsänomistajia,
tulisi myös korjata, että samasta vero-objektista
ei menisi kaksinkertaista veroa. Kun on maksettu vuosikymmeniä pinta-alaveroa
ja kun sitten päälle tulee puun myyntituloverotus,
niin kiistatta samasta verokohteesta maksetaan kaksinkertainen tulovero.
Tämä on kysymys, jota ei ole tajuttu riittävästi.
Olen tehnyt asiasta kirjallisia kysymyksiä myös
eduskunnassa, ja on sanottu, että velvollisuushan ei ole
myydä. Se on aivan totta, mutta jos ajatellaan, että talous
pyörii, niin on aivan järkevää,
että myöskin metsää joskus myydään,
ja minusta sen tulisi tapahtua metsänhoidollisista näkökohdista
ennen muuta eikä verotuksellisista syistä. (Ed.
Hemmilä: Oikein!)
Metsänhoidollisuus on minusta se ykkösnäkökohta.
Se edustaa pitkäjänteisyyttä, ja järkevät metsänomistajat
haluavat toimiakin sen mukaan. Nyt kun pinta-alavero päättyy,
joudutaan tilanteeseen, mistä eräs kokenut metsäteknikko
sanoi, että joudutaan hakkaamaan keskenkasvuisia metsiä,
ja se on vähän niin kuin porsaita tappaisi. (Ed.
S. Lahtela: Hyvä vertaus!) Tämä ei ole
millään tavalla järkevää eikä metsänhoitoon
kannustavaa.
Samoin näen, että tässä on
vaarana myös, että tietyt luontoarvot kärsivät.
Se, että hädissään nyt joudutaan
hakkaamaan pinta-alaverokauden päättyessä metsiä aukoiksi,
jotta vältetään kaksinkertainen verotus
samasta verokohteesta, ei ikävä kyllä parhaimmalla
tavalla kunnioita myöskään pehmeitä metsänhoidollisia
käsittelymenetelmiä eikä myöskään
luontoarvoja. Toivoisin, että nyt yhdennellätoista
hetkellä, joka on koittamassa ja itse asiassa menossa,
tähän asiaan löydettäisiin terve
järki ja metsäverotuksessa tämän
siirtymäkauden loppuessa voitaisiin löytää ratkaisut,
joilla vältettäisiin pahimpia ongelmia.
Eräs sellainen olisi, että pinta-alaverotusta
jatkettaisiin. Se olisi hyvin yksinkertainen. En näe siinä mitään
väärää myyntiveron valinneitten osalta,
niin kuin kirjalliseen kysymykseen annetussa vastauksessa on sanottu.
Näen, että se joustavoittaisi tilannetta. Tai
sitten pitäisi löytää joitakin
muita puukauppatilanteeseen liittyviä verotusratkaisuja
siten, että puukauppa voitaisiin solmia vaikka tuon siirtymäkauden
aikana, mutta itse puutoimitus voisi tapahtua vaikka viiden vuoden
kuluttua tästä. Tämä loisi tasaista
työllisyyttä maaseudulle niin metsätyön
tekijöille kuin koneurakoitsijoille ja kuljetusurakoitsijoille
ja vältettäisiin puukaupan ruuhkautuminen, joka
on nyt edessä, ja toisaalta vältettäisiin
selvästi edessä oleva puupula.
Kuusitukkeja sahaavat sahat ovat valittaneet sitä,
että ne eivät kerta kaikkiaan tule vuoden 2006
jälkeen saamaan kuusitukkeja. Tämä ei
ole pikkujuttu ollenkaan. Jos suomalaisella mekaanisella puunjalostusteollisuudella
ei ole kuusilautaa, -lankkua, kuusipuuta tarjolla jalostettuna, menetämme
maailmanmarkkinoita. Me tiedämme, että kilpailu
maailmanmarkkinoilla on kova ja takaisin valtaaminen on vakava asia.
Minä toivon, että tähän metsäverokysymykseen
voidaan kiinnittää erityisen vakavaa huomiota.
Ed. Seppo Lahtela viittasi täällä myöskin
muihin hyviin aloitteisiin, edustajakollega Esa Lahtelan työstä johtuvaan
asuntovähennykseen ja työmatkakulujen vähennyksiin
liittyviin aloitteisiin. Ne ovat ihan aiheellisia.
Ed. Hemmingin erinomaisessa puheenvuorossa tuotiin esille kotona
tapahtuvan työn verovähennys. Minusta meillä yhteiskunnassa
on kateutta väärällä tavalla,
jos me kadehdimme niin sanottuja rikkaita. Minusta jos rikas ja
omistava, hyvätuloinen ihminen tahtoo palkata toisen töihin,
olkoon se oikeus. Silloin jos on tällainen hyvätuloinen,
joka voi palkata jonkun töihin, se auttaa sitten, että joku
toinen saa työtä. Paljon onnettomampi tilanne
on, että ihminen jää työttömäksi
eikä hänellä ole tuloja. Se on onneton
tilanne. Enkä minä sitä käy
kadehtimaan, jos se, joka toiselle työtä tarjoaa,
sitten ajan käyttää omaan tarkoitukseensa,
se olkoon hänen asiansa. Pääasia on,
että työtön ihminen saa työtä ja,
mikäli mahdollista, tekemättömät
työt tulevat tehdyiksi. Ennen kaikkea, jos tässä löydettäisiin
hyvin toimivat ja järkevät lainsäädännöt,
samalla edesautettaisiin sitä, että harmaata taloutta
poistuisi ja työntekijät voisivat saada sitten
myös sosiaaliturvan ja eläketurvankin paremmin
tekemästään työstä.
Mikä parasta, kotona tehtävä työ on
siitä yksinkertainen asia, että työpaikat
ovat olemassa valmiina. Ei tarvita kalliita EU-projekteja, ei kalliita
projektipäälliköitä ja projektisihteereitä eikä toimistoja.
Työpaikat ovat valmiina, työ odottaa tekijöitään,
ja yleensä ne työvälineetkin ovat olemassa.
(Ed. Kallis: Työvaatteetkin ovat olemassa!) Ne eivät
kovin kummoisia ole. Näen, että tässä on
semmoinen mahdollisuus, millä voidaan luoda työpaikkoja
nopeasti ja tasapuolisesti aika pitkälti kautta maan. Samalla
se palvelisi myöskin vanhuksia. Monet tekemättömät
työt, jotka nyt jäävät tekemättä,
tulisivat tehdyiksi. Ajattelen talojen remonttia ja kunnostamista. Tuommoisilla
pienillä kunnostustöillä moni talo säilyttäisi
arvonsa. Sillä olisi kaikella tapaa myönteiset
vaikutukset.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että juuri tuohon metsäverokysymykseen
voitaisiin aivan erityisesti paneutua lähitulevaisuudessa
ja välttää uhkaavat, suuret ongelmat,
jotka tällä hetkellä vain valistuneimmat
näkevät, mutta jos ei tapahdu niiden korjaamista,
me kaikki niihin joudumme.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Koska ed. Oinonen on kiinnittänyt
aivan oikein huomiota metsäverotukseen ja ansiokkaasti
puolusti aloitettaan äskeisessä puheenvuorossaan,
niin haluan kiinnittää huomiota myöskin
tähän. Luulen, että on aika vaikea nyt
kahden vuoden aikana tai itse asiassa noin vuoden kuluessa saada
aikaiseksi sellaista lainsäädäntöuudistusta,
mitä ed. Oinonen tuossa sinänsä hyvässä aloitteessaan
esittää. Mutta sen sijaan voitaisiin minusta varsin
perustellusti lainsäädäntöä muuttaa
siltä osin, mikä koskee tätä siirtymävaihetta,
vuosien 2006—2007 vuodenvaihdetta. (Ed. S. Lahtela: Se
sisältyy siihen aloitteeseen!) Ongelmahan on se, että tuolloin niistä kaupoista,
mitkä on tehty edellisen vuoden eli tämän
nykyisen järjestelmän ja lainsäädännön
aikana, tulevat metsätulot verotetaan sitten sen uuden
verojärjestelmän mukaan. Tähän
pitäisi saada joku vuoden taikka parin siirtymälaki.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Niin mielenkiintoista kuin voisi ollakin
käydä metsäverokeskustelua, haluan kuitenkin
mennä sen mukaisesti kuin päiväjärjestys
edellyttää, eli keskustelemme tuloverolain muutoksista.
Aluksi haluaisin todeta sen, että ihmettelen kyllä suuresti,
että sekä sosialidemokraatit että keskusta
ovat valinneet niin kylmäkiskoisen linjan. Varmasti tähän
punamullan paluuseen asetettiin aika suuria toiveita nimenomaan
pienituloisten ihmisten osalta. He varmasti ajattelivat, että nyt
on luvassa ehkä vähän erilaista politiikkaa
kuin aikaisemmin. Mutta hallitus valitsi kylmäkiskoisen
linjan ja lähti siitä, että velkarahalla nyt
ollaan valmiita tekemään verohelpotuksia, ja tätä meille
sitten perustellaan sillä, että näin
parannetaan työllisyyttä, kun saadaan kotimaista kulutusta
lisättyä. No, näinhän tietenkin
voi toivoa käyvän, mutta kun tiedämme,
että euromääräisesti kaikkein
hyvätuloisimmat elikkä ne, joilla sitä kulutuskykyä on
muutoinkin, hyötyvät näistä veronalennuksista
eniten, niin en ihan ole valmis tätä allekirjoittamaan.
Haluan nimenomaan muistuttaa siitä, että miljoona
aikuista suomalaista jää näiden verohelpotusten
ulkopuolelle eli runsas viidesosa, yli viidesosa, Suomen aikuisväestöstä,
ei saa euron euroa, ei sentin senttiä veronalennuksena,
ei tänä vuonna eikä ensi vuonna. Tämä minusta
on hyvä muistaa, ja tämä on ruvennut
valkenemaan myöskin kansalaisille yhä enemmän.
Eläkeläisryhmiä tavatessani ja muualla
he ovat todellakin nyt hämmennyksissä, mistä on
kyse, kun heille sitten selvittää, että kun
he eivät tule saamaan kunnallisverotuksessa tehtävää vähennystä ollenkaan
ja kun pienituloiset eivät maksa valtionveroa, niin he
eivät hyödy tästä. Kuitenkin
juuri tämä joukko olisi se, jolla olisi sitä kulutuskysyntätarvetta,
jos heillä olisi siihen rahaa, ja niin muodoin juuri he
olisivat se ryhmä, joka parhaiten varmaankin lisäisi
sitä kulutuskysyntää kotimaassa ja edesauttaisi
työllisyyttä ja talouden nousua. Mutta näin
ei siis tule tapahtumaan, ja tästä syystä olen
varsin pettynyt tähän hallitukseen.
Se on eri asia sitten, että kokoomuksen osalta olen
erityisen hämmentynyt, kun olen kuullut tämän
päivän keskustelua. Oikeastaan olen ryhtynyt miettimään
viime aikojen keskusteluja, että jos aikoinaan sanottiin,
vähän leikillisesti, vasemmiston joukoissa "ja
sitten verot valtion maksettavaksi", niin minulle on tullut sellainen
tunne, että kokoomus on sitä mieltä,
että verot valtion maksettavaksi, kun tuntuu, että valtion
pussi tai kassa on pohjaton ja sieltä voidaan koko ajan olla
ottamassa pois mahdollisia tuloja. Eli tuntuu siltä, että tulopuolesta
ei olla ollenkaan kiinnostuneita. Tämä on hyvin
erikoista, jos me ajattelemme, että kaikki täällä salissa
jatkuvasti suureen ääneen vakuuttavat olevansa
jos ei hyvinvointivaltion niin ainakin hyvinvointiyhteiskunnan puolella,
haluavansa turvata kansalaisille, kaikille väestöryhmille,
hyvät palvelut, toteuttavansa Kansallisen terveysohjelman
jne., jne., jne. Mutta ne voidaan turvata vain, jos meillä on
riittävä tulopohja valtiolle turvattu, ja silloin
ei voida koko ajan olla vain esittämässä lisää verohelpotuksia,
lisää verohelpotuksia toisensa jälkeen.
Eli tämä matematiikka ei kerta kaikkiaan vaan toimi,
vaan myöskin se tulopuoli on hoidettava. Jos nyt katsotaan,
niin on tulossa mittavat tuloverohelpotukset, on tulossa mittavat
yritysverohelpotukset ja on tulossa myöskin muun muassa mittavat
alkoholiveronalennukset, jotka myöskin ovat pois valtion
tulopuolelta. Eli minusta ne, jotka täällä vaativat
suuria veronalennuksia, ovat myöskin sitten vastuullisia
vastaamaan kansalaisille siitä, miksi rahaa ei riitä riittävästi
kunnille, miksi rahaa ei riitä riittävästi
esimerkiksi Kansallisen terveysohjelman toteuttamiseen jne. Eli täytyy
nyt olla sillä tavalla edes rehellinen, että katsoo
asioita laajemmin kuin ainoastaan aina yksi asia kerrallaan. Tässä suhteessa
on aivan selvää tietenkin, että kokoomuksella
on ideologinen linja ja se on tämä veronkevennyslinja,
ja se on myös yksityistämislinja, jota ei kuitenkaan suoraan
kehdata sanoa, mutta se näkyy juuri siinä, että halutaan
palveluseteleitä ja kotitalousvähennyksiä,
kaikkia näitä tämän tyyppisiä,
jotka ovat pois jostain muualta. Se on hyvä, jos heillä tämä valinta
on, mutta tässäkin olisi rehellisempää sanoa
se ääneen.
Ed. Hemmingille sanoisin vielä sen, että me emme
ole täällä vasemmistoliiton puolella
puhuneet mitään piikayhteiskunnasta emmekä ole myöskään,
kuten tästä valiokunnan mietinnöstä käy
ilmi, sitä vastaan, että kunnan myöntämän palvelusetelin
verottomuus otetaan käyttöön. Meillä ei
ole siihen mitään huomautettavaa. Sen me olemme
valmiit hyväksymään.
Mutta nämä massiiviset verohelpotukset: Me katsomme,
että kun me puhumme palvelujen puolesta, niin me emme voi
samanaikaisesti olla ajamassa massiivisia verohelpotuksia, niin
mukavaa kuin tietysti olisikin kansalaisille kertoa, että kaikkea
tätä hyvää me ajamme. Kyllä se
hallituskokemus meille sen verran opetti, että emme nyt
lähde ihan mahdottomia esittämään
täällä näin. Pitäydymme
realiteeteissa, teemme oman vaihtoehtobudjetin, joka on todella
todellinen vaihtoehto: ei euron euroakaan kustannukset lisääntyisi
siitä, mitä on hallituksen esitys, mutta ne varat
käytettäisiin toisella tavalla. Tämä on meidän
vaihtoehtomme, mutta näyttää siltä,
että samanaikaisesti kun esimerkiksi kunnissa nostetaan
monia maksuja, muun muassa sähkön hintaa, jätemaksuja
ja monia muita maksuja, hinnat kallistuvat moneltakin osin, niin
pienituloisille ei ole kuitenkaan tulossa lisää ostovoimaa,
jolla he voisivat nämä nousevat maksut maksaa.
Otetaan vaikka Helsingissä esimerkiksi liikennemaksu, jota
nostetaan vahvasti sen takia, että talous on huonossa kunnossa.
Mutta juuri tämä, että minusta, jos ajaa
palveluja tai haluaa, että palvelut ovat kunnossa, niin
samanaikaisesti ei voi ajaa verohelpotuksia.
Vihreät ovat tehneet oman vaihtoehtomallinsa, mutta
siihenkin meidän mielestämme sisältyy
monia ongelmia. Meidän mielestämme ympäristöveron
ajatuksen pitäisi olla nimenomaan se, että se
tuottaa jotakin pysyvää hyötyä,
mutta nyt tässä on käymässä niin,
että jos ne esitykset, mitä vihreät tekevät,
ohjaavat kysyntää oikeaan suuntaan, niin silloin
sitä tuloa ei tulekaan. Eli silloin täytyy löytyä taas
jokin uusi malli, millä sitä voidaan löytää,
jokin uusi rahanlähde. (Välihuuto) — Aivan
oikein, kulutus ehkä menee oikeaan suuntaan, mutta rahanlähdehän
silloin ehtyy.
Toisaalta me kyllä näemme, että esimerkiksi juuri
sähkön hinnan nosto on nimenomaan pienituloisille
kaikkein suurin ongelma, koska todellakin se maksetaan euroissa
ja siinä eivät prosentit paljon paina. Jos ajatellaan,
niin 10 euron korotus esimerkiksi pienituloiselle saattaa olla ihan todellinenkin
ongelma. Otin tämän 10 euroa vain esimerkkinä,
mutta tässä suhteessa toivoisin, että vihreiden
kanssa voisimme käydä vähän
pidempääkin debattia siitä, onko tämä ympäristöverolinjaus
oikea pitkän päälle ja kuinka kestävä se on.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan ensimmäiseksi kannatan ed.
Jari Koskisen tekemää ehdotusta, että käsittelyn
pohjaksi otetaan kuitenkin vastalause 2. Sitten muutama huomio.
Ed. Ojala äsken puhui siitä, kuinka kokoomuksen
linja näyttää olevan, että verot
valtion maksettavaksi. Näin ei todellakaan ole. Tuloja syntyy
ainoastaan luomalla työpaikkoja. Jos kansa on työttömänä,
ei voi olla tuloja. Juuri siksi täytyy työpaikkojen
luomisesta huolehtia erityisen tärkeästi.
Tästä oikeastaan päästäänkin
siihen, että kun jatkuvasti joudutaan keskustelemaan siitä,
pitäisikö kotitalousvähennystä nostaa,
niin siksi pitäisikin loppujen lopuksi lopettaa tämä keskustelu ja
siirtyä siihen, mikä olisi oikeasti se kaikkein tärkein
asia, eli että perhe rinnastettaisiin työnantajaksi
aivan siinä kuin mikä tahansa yritys ainakin ja
myöskin työnantajan verotuskohtelu olisi samanlainen
kuin missä tahansa yrityksessä. Silloin voisimme
lopettaa keskustelun siitä, ketä se suosii ja
ketä se ei suosi, onko kyseessä verohelpotus vai
ei.
Ed. Laitiselle: Hän epäili, että kotitalousvähennyksen
nostamisella on marginaalinen vaikutus työllistämiseen.
Jos 20 000 työpaikan luominen tällä kotitalousvähennyksellä,
mitä tähän mennessä on luotu,
on marginaalista, niin mikäpäs minä olen
sitä kiistämään. Minulle 20 000 työpaikkaa
on viidesosa 100 000:sta. Minusta on erittäin
tärkeää, että tämän
verran pystytään luomaan, tämän
verran pystytään ylläpitämään. Mahdollisesti
pystyttäisiin nostamaan tämä 30 000:een
eli pystyttäisiin luomaan 10 000 uutta työpaikkaa
tällä sektorilla, luotaisiin yrityksiä, jotka
tarjoavat palveluita. (Ed. E. Lahtela: Kokopäiväisiä!) — Jos
käyttäjiä on 90 000 ja tätä oltaisiin
valmiit lisäämään, niin silloin
varmasti työpaikkojen määrä nousisi
jopa 30 000:een.
Ed. Kallikselle: Olen samaa mieltä kanssanne, että on
valitettavaa, että ruuan arvonlisäverokeskustelua
ei täällä edes listalla ole. Mielestäni se
onkin jatkossa tutkittava, sillä EU-käytännöt arvonlisäverohelpotuksissa
eivät suinkaan ole kaikissa maissa yhteneväisiä.
Muun muassa Englannissa ei arvonlisäveroa oteta lastenvaatteista ollenkaan.
Siitä näkee, että jokainen maa voi arvottaa
sen asian, (Ed. Kallis: Ei voi! Ei voi!) mistä halutaan
arvonlisäveroa vähentää, ja
ruoka olisi minusta erinomainen sellainen kohde.
Ed. Seppo Lahtela piti hallituspuolueen edustajana hienon puheen.
On hauska kuulla, että hän kannattaa näitä kokoomuksen
tekemiä linjauksia. Toivon kuitenkin, että vuoden
kuluttua, kun hän on niitä valmis viemään
eteenpäin ja kannattamaan, ei maassa ole sellaista määrää työttömiä ihmisiä ja
inhimillistä kärsimystä, että nämä tulevat
liian myöhään.
Täällä arvosteltiin, että olen
huolissani rikkaiden ihmisten mahdollisuudesta ottaa lastenhoitajia
ja muuta siivousväkeä koteihinsa. Näin
ei ole, tämä ei pidä paikkaansa. On poliitikkomaista nostaa
puheesta muutamia yksityiskohtia jättäen toisia
asioita huomioimatta. Kannan nimittäin erityistä huolta
juuri yksinhuoltajista, jotka pitkän työpäivän
jälkeen tällä hetkellä joutuvat
selviytymään yksin kaikista kotitöistään,
oli kyseessä remontti, sähkötyöt,
tietokoneen asentaminen tai mikä hyvänsä.
Yksinhuoltajalla on helposti taloudellinen pakko tehdä tämä yksin,
vaikka ei olisi taitoa, vaikka siihen menisi enemmän aikaa kuin
siten, että palkkaisi toisen ihmisen, ja siitäkin
huolimatta, että palkkaisi toisen ihmisen, myöskin
antaisi työpaikan toiselle.
Tästä meillä on kyse, ja toivonkin,
että keskustelua kotitalousvähennyksistä myös
tulevaisuudessa tullaan jatkamaan asialliselta pohjalta.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on hyvin valmisteltu, ja
valiokunta on mietintönsä hyvin perusteellisen
asiantuntijakuulemisen kautta tehnyt, ja mietintö on sisällöllisesti
hyvä.
Kyllä se vaan, ed. Hemming, on sillä tavalla, että kotitalousvähennys
on yksi yritystukimuoto ja sillä tavalla täydentää tietenkin
meidän keinovalikoimaamme, millä kannustetaan
yrittäjyyteen, ja se on hyväksyttävä juttu,
olen sen julkisuudessa sanonut.
Varsin moni on minulta kysynyt — jos ed. Hemming kuuntelisi,
olisi ihan hyvä juttu — eikä kaikkein
vähiten kokoomuslaiset, että eikö tälläkin
yritystukimuodolla vääristetä kilpailua,
kun valtio tulee tällä tavalla subventoimaan yritystoimintaa.
Olen heille sanonut sen, että ei ole siitä kysymys
ollenkaan. Tämä sopii tähän
meidän keinovalikoimaamme erinomaisen hyvin, ja minä en
ole tyrmäämässä kotitalousvähennystä. Itse
asiassa olen ollut tekemässä työtä sen
puolesta. Mutta tosiasia on, ed. Hemming, se, että tällä kotitalousvähennyksellä on
kuitenkin marginaalinen vaikutus työllisyyteen. Se on juuri näin:
marginaalinen vaikutus. Mutta jos se vähentää harmaata
taloutta, pimeätä työtä, niin hyvä niin,
silloin sillä on jo saatu aikaan se, mitä tavoitellaankin.
Se luo uutta yrittäjyyttä, ja se on hyvä asia,
mutta ei kannata hurskastella tämänkään
asian osalta sillä tavalla, että tällä muka poistettaisiin
Suomessa työttömyys. Ei, tämä on yksi
monista tukimuodoista, yritystukimuodoista, ja me sosialidemokraatit
hyväksymme, että sitä käytetään.
Itse asiassa me olemme tämän aikaansaaneet.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Aivan varmuuden varalta tulin tänne
korokkeelle, koska luulen, etten pysy 2 minuutissa, sen verran monta
asiaa on tässä keskustelussa tullut, joita haluan
kommentoida.
Aloitan tuosta ed. Ojalan äsken käyttämästä puheenvuorosta,
jossa hän syvästi paheksui näitä verohelpotuksia,
joita nyt ollaan tekemässä. Haluaisin muistuttaa
ed. Ojalaa ja vasemmistoliittoa siitä, että nimenomaan
tässä nyt tehtävässä ratkaisussa
painotus pieni- ja keskituloisiin on huomattavasti suurempi kuin
esimerkiksi viime kaudella tehdyissä budjeteissa, joita
myös vasemmistoliitto oli tässä salissa
hyväksymässä.
Mihin tällä sitten pyritään?
Ei varmaan meille sosialidemokraateille ainakaan verotus ole mikään
itseisarvo, vaan se on väline. Se on väline siihen,
että me saisimme yhteiskunnassa aikaiseksi mahdollisimman
paljon uutta työtä, uusia työpaikkoja,
tätä kautta verotuloja, joilla verotuloilla me
voimme sitten huolehtia niistä kaikkein heikoimmassa asemassa
yhteiskunnassamme olevista tehokkaiden, laadukkaiden julkisten palvelujen
kautta. Ei tämä ole mikään itsetarkoitus, että nyt
niin kuin kilpalauletaan verotusta mahdollisimman alas, vaan sillä on
selkeä tarkoitus, jotta me voimme todella pitää huolta
hyvinvointiyhteiskunnan palveluista myös jatkossa. Tämä on
se pitkä linja, johon tämä nyt tehtävä ratkaisu täytyy
sijoittaa.
Jos ajatellaan jo tehtyjä verohelpotuksia, niin kyllä kai,
jos katselee aivan viimeaikaisia tilastoja, voidaan vasemmistoliitossakin
myöntää se, että tehdyt ratkaisut
ovat osaltaan pitäneet yllä sitä kotimaista
kulutuskysyntää, jonka varassa tällä hetkellä Suomen
työllisyys monelta osin on. Vaikka saammekin näitä valitettavia
ilmoituksia irtisanomisista ja työpaikkojen menetyksistä, niin
voi kyllä kysyä, minkälaisissa lukemissa
olisimme, mikäli olisimme vaan tumput suorana jääneet
odottelemaan, että kylläpä se vienti
siitä varmaan itsekseen sitten pikkuhiljaa käynnistyy. Kyllä tässä täytyy
olla rohkeutta myös tehdä ratkaisuja muistaen
kuitenkin sen, että hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohja
on turvattava. Nämä eivät siis poissulje
toisiaan.
Arvoisa puhemies! Sitten menen tähän kotitalousvähennykseen,
joka on herättänyt tässä keskustelua.
Minä sosialidemokraattina hyväksyn tämän
vähennyksen oikein hyvin, ja aivan kuten ed. Laitinen äsken
totesi, me olemme olleet tätä kannattamassa. Juuri
siitä syystä en pidä sellaisesta stereotyyppisestä ajattelutavasta,
jota ed. Hemming puheenvuorossaan toi esiin, eli hyvin mustavalkoisesti
ajatellaan, että aina kun puhe tulee salin tältä laidalta,
niin sen täytyy olla joku tällainen julkisen puolen
puolustuspuheenvuoro.
Minä luotan siihen, että meillä julkiset
palvelut ovat ne ensisijaiset. Olen valmis poliittisena päätöksentekijänä todellakin
tekemään kaikkeni, että nimenomaan se
julkinen on se ykkönen ja julkisen sektorin palvelujen
kautta me pidämme suurimmasta osasta kansalaisia huolta
emmekä luo rinnalle mitään kovin suurta
kilpailevaa vaihtoehtoa. Tätä ajattelutapaa, että on
vain nämä kaksi vastakkain eikä kumpikin
vaihtoehto, minä en todellakaan ymmärrä.
Sillä on varmaan tämmöinen ideologinen
väritys, mutta jos toisen kauden kansanedustajana saa opastaa
ensimmäisen kauden kansanedustajaa, niin tämän
neuvon annan, että kovin mustavalkoisin lasein ei mielestäni
kannata näitä asioita katsoa.
Miksi muuten te kuvittelette, että me olisimme hyväksymässä tämän
kotitalousvähennyksen? Ihan tuosta noin vaan hyvää hyvyyttämmekö?
Ei, vaan siksi, että se meidänkin mielestämme
on merkityksellinen tietylle osalle suomalaisia. Se tuo uusia työpaikkoja
aivan varmasti, mutta ei mitenkään massamittaisessa
määrässä, niin kuin täällä annettiin
ymmärtää. Se saattaa varmasti sellaista
yritystoimintaa verotuksen piiriin, joka muuten ehkä tehtäisiin
harmaana tai pimeänä. Nämä tavoitteet
hyväksymme. Itse hyväksyn erittäin hyvin
sen perustelun, että väestömme ikääntyy.
Meillä on varmasti tarpeita, joita me voimme täydentää näillä palveluilla,
kun julkinen sektori ei varmastikaan aivan kaikkeen siihen kysyntään
vastaa tulevaisuudessa.
Mutta kuitenkin tästä kaikesta huolimatta
on huomattava, että vaikka me laittaisimme minkälaiset
vähennysoikeudet kotitaloustyölle, niin kaikilla
ei kuitenkaan ole siihen varaa, kun ei ole riittävää työtuloa,
jotta sen palvelun voi ulkopuolelta yksityiseltä palveluntuottajalta
ostaa. Kaikilla ei siihen ole varaa. Meillä on siihen varaa,
ja minä olisin aivan valmis hyvätuloisena kansanedustajana
maksamaan ilman tätä vähennystäkin kotiini
tulevaa siivousapua. En edellytä, että valtio
minua siinä erityisesti, niin kuin kokoomuslaiset tykkäävät
sanoa, "holhoaa" tai "paapoo". Minä ihan itse osaan mennä ostamaan
sen palvelun yrittäjältä enkä välttämättä kaipaisi
tätä verovähennystä siihen.
Mutta kun olemme yhteisesti sen saaneet täällä aikaiseksi
ja todenneet nämä hyvät tavoitteet, kuten
harmaan työn ja -talouden kitkeminen, uudet työpaikat
jne., niin olen ollut valmis tähän järjestelmään.
Mutta se ei ole järjestelmä kaikille, ja se meidän
pitää pitää mielessä.
Lisäksi haluan tuoda sen näkemyksen, joka verojaostolle
on tuotu tietoon, että tämmöiset erilliset
vähennysjärjestelmät tekevät
koko ajan tästä meidän verotuksestamme
kuitenkin yhä monimutkaisempaa. Verohallituksen kanta on se,
että mitä yksinkertaisempana pystymme tämän
järjestelmämme pitämään,
sen parempi. Kovin paljon näihin vähennyksiin
ei pidä mennä, ainakaan mihinkään
Amerikan-malliin, jossa on sitten yksityisen kansalaisen lähestulkoon
pakko palkata jonkin tason juristi tekemään oma
veroilmoituksensakin, kun pelkkiä vähennysoikeuksia on
yli 200 eri kohdassa.
Elintarvikkeiden alv:n alentamisesta, jota kristillisdemokraatit
ovat muun muassa täällä esitelleet, sanon
vain sen, että kukaan ei ole vielä kyennyt takaamaan
sitä, että se todella siirtyy hintoihin. Meillä on
siitä valitettavia esimerkkejä muilta aloilta,
joilla on alvia alennettu, että se vaikutus hinnassa ja
sitä kautta esimerkiksi työllisyydessä ei
olekaan ollut se, mitä sen on odotettu olevan.
Lastenvaateasiasta vain sen verran, että todellakin
on erilaisia mahdollisuuksia, eri Euroopan mailla näitä poikkeuksia
alv-kannoissa, ja toki pitää pyrkiä yhtenäisyyteen.
Mutta juuri kun tämä hinta on sitten kuluttajalle
se, mikä ratkaisee, niin lastenvaatteet maksavat Britanniassa
aivan yhtä paljon, jos eivät enemmänkin,
kuin Suomessa. Jos tässä sallitaan, puhemies,
niin tämän satun tietämään
omasta kokemuksesta sattuneesta syystä johtuen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Otin tämän puheenvuoropyynnön
silloin, kun ed. Hemmilä käytti erinomaisen puheenvuoron
liittyen metsäverotukseen, jossa hän toi esille
ajatuksen eräästä järjestelystä,
jolla helpotettaisiin tätä siirtymäkauden
ongelmallista vaihetta, kipukohtaa, joka tulee tuottamaan paljon
tuhoa, ellei sitä ajoissa jollakin tavalla yritetä hoitaa.
Olisin kannattamassa ed. Hemmilän hyvää ajatusta,
josta itsellänikin on itse asiassa jo olemassa aloite,
että voitaisiin puukauppatilanteessa, jossa kauppa on tehty
ennen määräajan päättymistä,
kuten puheenvuorossani sanoin, tuo itse puu toimittaa ja mitata
siirtymäkauden jälkeen. Toivon, että tämmöisiä joustavia
ratkaisuja, ellei pinta-alaverotusta voida suoranaisesti jatkaa,
hyvin nopeasti tehtäisiin, jotta metsänomistajat
voisivat tietää niistä riittävän
ajoissa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluaisin puolestani ensimmäisen
kauden kansanedustajana neuvoa toisen kauden kansanedustajaa ed.
Huovista tai itse asiassa kysyä, oletteko ihan oikeasti
sitä mieltä, että vasemmistoliiton uudet
kansanedustajat eivät voisi kyseenalaistaa hallituksen
tekemiä ratkaisuja sen vuoksi, että vasemmistoliitto
oli hallituksessa. Se on aika mielenkiintoinen periaate, ja se esiintyi
täällä runsaasti välikysymyskeskustelussa.
Sehän kuitenkin tarkoittaisi sitä, jos näin
pitäisi menetellä, että missään
niissä asioissa, joissa vasemmistoliitto on ollut edellisessä hallituksessa
mukana, vasemmistoliitolla ei olisi ikään kuin
puhevaltaa. Implisiittisesti se tarkoittaisi todennäköisesti sitä,
että niihin huonoihinkaan asioihin, joihin edellisessä hallituksessa
oli pakko alistua, ei voisi nyt hakea muutosta. Minusta se on jo
kansanvallankin käytön kannalta kohtuullisen ongelmallinen
näkökulma.
Ed. Huovinen arvosteli ed. Outi Ojalan arvostelua hallituksen
veropolitiikkaa kohtaan siltä osin, ikään
kuin vasemmistoliitto ei olisi ottanut huomioon sitä kulutuskysynnän
lisäystä, jonka nämä verotusratkaisut
mahdollisesti tuovat ja sillä tavalla saavat viennin edistymään
ja pyörät pyörimään.
En tietenkään kiellä sitä, etteikö ratkaisu,
jos se on oikea, jos se on suunnattu parhaalla mahdollisella tavalla,
voi todella johtaa hyvään lopputulokseen: kansantulon
kasvuun ja sitä kautta yhteiskunnan käytettävissä olevien
tulojen kasvuun. Mutta kun tämä kansantaloustieteen
peruskurssin kuuluisa yhtälö Y=C+I+X+G eli
kansantulo on yhtä paljon kuin kulutus plus investoinnit
plus vienti plus julkinen kulutus muodostaa sen kokonaisuuden, silloin
se, mitä olemme epäilleet ja mitä itse
olen epäillyt, on se, että samalla, kun tämä verotusratkaisu
lisää C:tä eli yksityistä kulutusta,
sen vaikutus G:hen eli julkiseen kulutukseen saattaa kerroinvaikutusten vuoksi
ja sen vuoksi, että se on suuntautunut enemmän
suurituloisille, joitten kulutusalttius ei ole niin suuri kuin pienituloisten,
verotulojen vähentymisen myötä olla suurempi.
Tällä tavalla sen vaikutus ei ole kansantuloa
kasvattava vaan vähentävä. Tässä on
se ongelma. Minun henkilökohtainen pelkoni on juuri tämä.
Minä vanhana keynesiläisenä tunnen
sinänsä lämpöä mitä tahansa
toimenpidettä kohtaan, mikä lisää mitä tahansa
itse asiassa näistä neljästä termistä,
mutta kun ne ovat sillä tavalla tässä käytännön
kansantaloudessa keskenään kytköksissä,
että joskus toisen lisääminen vähentää toista,
niin silloin kysymys on siitä, ovatko ratkaisut nimenomaan
sellaisia, että ne ovat kokonaisuuden kannalta parhaita.
Tässä on se ongelma. Kuten täällä nyt
on kuitenkin kiistattomasti käynyt ilmi, nämä veroratkaisut
absoluuttisina euromäärinä ovat suosineet
selvästi enemmän suurituloisia kuin pienituloisia.
Jos hallitus on kuitenkin onnistunut arvioimaan nämä vaikutukset
paremmin kuin minä huolineni, niin olen kauhean onnellinen,
koska se on tietysti suomalaisten ja koko tämän
valtakunnan kannalta onnellinen ratkaisu, mutta epäilyttää.
Kotitalousvähennyksestä ed. Hemmingille: Olen
itse asiassa täysin samaa mieltä kuin ed. Huovinen
edellä. Minä olen itse ostanut ilman verovähennystä siivousta
aina, kun olen tuntenut sitä tarvitsevani. Kovin harvoin
kyllä tarvitsen. Ed. Lahtela täällä puhui
kauniisti siitä, kuinka mukavaa on, kun perhe siivoaa yksikseen.
Minä olen itse asiassa 30 vuotta vastannut oman perheemme
viikkosiivouksesta, ja missään muussa yksittäisessä toimessa
minulla ei ole ollut niin hyvää mahdollisuutta
ajatella kuin mattoja tampatessani tai imuroidessani. Itse asiassa,
ellen olisi sattunut kuulemaan tätä kotitalousvähennyskeskustelua
tuolla huoneessani, niin olisin varmaan jo tällä hetkellä imuroimassa
omaa asuntoani täällä Helsingissä,
koska se on sen tarpeessa. En siihenkään edes
isollakaan verovähennyksellä todennäköisesti
kuitenkaan palkkaisi ketään.
Eihän tässä mitään
ongelmaa olisi, jos kaikki verot voitaisiin panna valtion maksettavaksi, myöskin
tämä, mutta ajatellaanpa, mikä voisi olla
vaihtoehto. Se viiden lapsen yksinhuoltaja ei, kuten ed. Huovinen
täällä totesi, todennäköisesti
suurten verovähennysten jälkeenkään
pysty hankkimaan sitä ostettua siivouspalvelua, mutta sen
sijaan olisi kyllä mahdollista, että nekin siihen
verovähennykseen kuluvat rahat käytettäisiin
julkisen palvelun, tässä tapauksessa kotipalvelun,
lisäämiseen siten, että tämä pienituloinen yksinhuoltaja
normaalia tuloveroa maksamalla saisi ne palvelut omalta kunnaltaan.
Nythän on käynyt kuitenkin niinpäin,
että nämä palvelut kunnat ovat karsineet
sen vuoksi, että niitten verotulot eivät ole olleet
riittäviä kaikkien palvelujen tuottamiseen. Minä epäilen,
että kun nämä kaksi asiaa pannaan rinnakkain,
niin suosimalla kotitalousvähennystä kunnan julkisesti
tuottamien kotipalveluitten rinnalla suositaan suurituloisia eikä pienituloisia,
ja sen vuoksi en ole siitä kauhean ilahtunut.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Huovinen omassa puheenvuorossaan
totesi edelleen, niin kuin monet muutkin ovat väittäneet, että nämä veronalennukset
ovat oikeudenmukaisempia kuin aikaisemmin tehdyt ja suosivat pieni-
ja keskituloisia.
Mitä ensin tulee tähän pieni- ja
keskituloisten suosintaan, on syytä todeta se, että jo
tämän vuoden aikana toteutetut veronalennukset
lisäävät suurituloisten käteenjäävää tuloa
suhteellisestikin enemmän kuin pienituloisten. Otan muutaman
esimerkin:
12 500 euroa vuositasolla ansaitseva saa 96 euron alennuksen,
0,97 prosenttia, käteenjäävään
tuloon; 37 500 euroa ansaitseva saa 360 euroa, 1,59 prosenttia;
62 500 euroa ansaitseva 578 euroa, 1,72 prosenttia. Tämä on
käteenjäävän tulon muutos. Miten
voidaan väittää, että ne kohdistuvat
erityisesti pieni- ja keskituloisiin, kun ne suhteellisestikin suurempina
kohdistuvat käteenjäävän tulon
osalta nimenomaan suurituloisille?
Kun ed. Huovinen viittasi edellisen hallituksen ratkaisuun,
jossa vasemmistoliitto oli mukana, ja väitti nyt näitä oikeudenmukaisemmiksi, ihmetyttää
se,
että mitään niistä edellisen
hallituksen tekemistä ratkaisuista ei muuteta, sen sijaan
lisätään veronalennuksia. Nyt vain ero
on se, että ne kohdistuvat entistä enemmän
suurituloisempaan väestöryhmään,
ja vielä se ero, että nyt ne rahoitetaan velaksi,
eli velalla suurituloisille veronalennuksia.
Seppo Särkiniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskustelua on hyvin mielenkiintoista seurata,
ja silloin aina kun puhutaan pienituloisten asemasta, niin käydään
tärkeää debattia. Minusta tämä lakialoite
on kuitenkin erittäin tervetullut, ja minä kiinnittäisin
huomiota siihen näkökulmaan, joka tässä tahtoo
unohtua. Nimittäin aina tai ainakin lähes poikkeuksetta
silloin, kun palvelutuotanto on järjestetty niin, että sen
tekee julkinen taho — olletikin, että kyseessä on
laitoshuolto tai -hoito, jota tarvitaan ja joka on hyvä — on
pakko sanoa, että se on aina veronmaksajalle kaikista kallein
järjestelmä. Minusta on vähän
hankalaa asettaa vastakkain tässä suurituloisia
ja pienituloisia ja sanoa, että tämä hyödyttää suurituloisia
ja tähän ei pysty se viiden lapsen yksinhuoltajaäiti.
Varmasti on näin, mutta niille keskituloisille, jotka voisivat
tätä kautta hyödyntää toisenlaista
palvelurakennetta ja ikään kuin valita sen polun,
joka veronmaksajalle tässä on edullisempi, tämä tarjoaa
joustoa, tarjoaa uusia mahdollisuuksia. Tämä on
minun mielestäni ainoa polku, jota voidaan käyttää,
jos hyvinvointiyhteiskunta halutaan edes suunnilleen nykyisen kaltaisena
pitää pystyssä.
Yleiskeskustelu päättyy.