Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on illan toinen kertomusmietintö käsittelyssä.
Kun edellisessä kertomuksessa on kysymys hallituksen ja
hallinnon omasta käsityksestä siitä,
mitä he omasta mielestään ovat tehneet,
tässä on sitten Valtiontalouden tarkastusviraston
kertomus käsittelyssä eli tässä on
kysymys riippumattomasta ja ulkopuolisesta tilintarkastuksesta ja
toiminnan tarkastuksesta, jonka tuottamat tulokset saattavat sitten
olla ehkä kriittisempiäkin kuin miten hallinto
itse arvioi itseään. Näiden tarkoituksena
on totta kai myös toimia eduskunnan apuna budjettiprosessissa
arvioitaessa budjetin määrärahoja ja
sitä, mitkä poliittisesti asetetut tavoitteet
ovat toteutuneet ja mitkä eivät, ja toisaalta
tietenkin ihan niitä kysymyksiä, onko tilit pidetty
oikein.
Valtiontalouden tarkastusvirastohan siirtyi eduskunnan yhteyteen
perustuslain nojalla. Tämän uudistuksen oli tarkoitus
nimenomaan korostaa sitä, että — muuttivat
siis valtiovarainministeriön yhteydestä — tämä tarkastustoiminta olisi
aikaisempaa riippumattomampaa ja että tämä tarkastustoiminta
myös paremmin palvelisi eduskunnan tarpeita. Se kertomus,
jota tämä mietintö käsittelee,
on toinen Valtiontalouden tarkastusviraston eduskunnalle antama
kertomus.
Sanon seuraavan asian paperista, että sanon sen täsmällisesti:
"Tarkastusvirasto on katsonut, että tilintarkastuskertomuksessa
valtion tilinpäätöksestä esiin
tuodut puutteet eivät olennaisuuden periaate huomioon ottaen
olisi esteenä valtion tilinpäätöksen
vahvistamiselle, mikäli tällainen menettely olisi
olemassa." Eli tämän tilintarkastuksen osalta
tämä on varmasti tärkein huomio. Tässä kertomuksessa
kielteisen laillisuuskannanoton saaneita tilivirastoja on paljon,
mutta nämä kielteiset laillisuuskannanotot koskevat yleensä taloudenhoidon
joitain osa-alueita, ja kysymys on järjestelmien epätäydellisyydestä tai ikään
kuin siitä, että järjestelmät
eivät ole niin hyviä kuin niiden pitäisi
olla, mutta kyse ei ole varsinaisesti valtion varojen väärinkäytöstä.
Tilintarkastuksen ja toiminnantarkastuksen Valtiontalouden tarkastusvirastossa
on tarkoitus palvella toisiaan. Ne kriteerit, joita käytetään
siinä, kun valitaan tarkastuskohteita, ovat asioiden taloudellinen
merkitys, se että tuotetaan uutta ja mielenkiintoista tietoa,
talousarvion noudattamisen varmistaminen sekä myös
asian merkitys eduskunnan kautta. Eduskunnan kannalta tietenkin
on myös tärkeää, mitä itse
asiassa useissa näissä kertomusmietinnöissä valtiovarainvaliokunta
on korostanut, että olisi tärkeää,
että käsiteltäisiin suuria linjoja ja
merkittäviä asioita. Välillä näyttää siltä,
että ikään kuin suuret ja pienet asiat
näissä kertomuksissa sekoittuvat toisiinsa liiaksi
tai niitä ei ole niin helppo erottaa sieltä.
Valiokunta on kiinnittänyt myös eduskunnan huomiota
itseensä eli todennut, että kun tämä Vtv:n
sijainti eduskunnan yhteydessä on kuitenkin sen verran
uusi asia, on varmasti myös niin, että eduskunta
voisi itse hyödyntää esimerkiksi näitä raportteja,
joita on laadittu toiminnantarkastuksissa, ja näitä raportteja
myös eri erikoisvaliokunnat valtiovarainvaliokunnan lisäksi
voisivat hyödyntää ehkä jopa
nykyistä paremmin.
Kun tämä siirto eduskunnan yhteyteen tapahtui,
niissä keskusteluissa tämä siirto oli
jollain tavalla ehkä katkera pala valtiovarainministeriölle tai
he olivat hieman huolissaan siitä, millä tavalla
tämä uudistus nyt vaikuttaa heidän yhteyteensä,
siihen millä tavalla valtiovarainministeriön ja tarkastusviraston
välit toimivat. Vielä vuosi sitten, kun käsiteltiin
tätä Vtv:n kertomusta, valtiovarainministeriön
kommentit olivat melko kriittisiä ja happamia, mutta tänä vuonna
ollaan selvästi jo paremmassa tilanteessa ja vuoropuhelu on
kehittynyt myönteiseen suuntaan, ja valiokunta pitää tätä asiaa
tärkeänä ja hyvänä.
Myös tässä mietinnössä on
itse asiassa viitattu tähän talousarviolakiin
ja niihin uudistuksiin, joita talousarviolaki tuo muassaan.
Eräänä asiana tässä mietinnössä on
myös mainittu, että Valtiontalouden tarkastusvirasto
on tehnyt esiselvityksen ja aloittanut tarkastuksen liittyen sisäasiainministeriön
toimitilahankintoihin. Kyseisessä kertomuksessa on tehty
toiminnantarkastuksia liittyen valtion hankintoihin, ja kuten ehkä julkisuudestakin
olette seuranneet, sisäasiainministeriön kohdalla
nämä toimitilahankinnat ovat herättäneet
erilaista kritiikkiä ja niiden tietojen perusteella, mitä Valtiontalouden tarkastusvirastolla
on ollut, he ovat päätyneet aloittamaan tästä asiasta
tarkastuksen. Valiokunta pitää tätä asiaa
hyvänä ja katsoo, että tämä tarkastus
varmasti tulee tässä asiassa myös palvelemaan
eduskunnan tiedonsaantitarvetta.
Tässä mietinnössä on myös
käsitelty kysymystä, josta puhuin jo edellisen
mietinnön kohdalla, eli tulosohjauksen puutteellisuutta.
Myös tässä kohtaa on mainittu laskentatoimi
ja laskentatoimen kehittymättömyys. Tässä on
käsitelty erikseen työvoima- ja elinkeinokeskuksia,
jotka ovat näissä laskentatoimiasioissa ja kielteisten laillisuuskannanottojen
määrissä olleet eräänlainen
murheenkryyni ja joita on käsitelty näissä mietinnöissä aikaisemminkin.
Itse asiassa kolmetoista työvoima- ja elinkeinokeskusta
on saanut huomautuksia. Se on varmaan ihan selvää tässä salissa
oleville, että osa näistä työvoima-
ja elinkeinokeskusten ohjaamisen ongelmista liittyy siihen, että niitä ohjataan
kolmesta ministeriöstä, ja valiokunta ottaa sellaista
kantaa, että tätä ohjausta tulisi yhtenäistää niin,
että tämä ohjauksen monimutkaisuus ei
enää siltä osin vaikeuttaisi te-keskusten
toimintaa.
Toisaalta kuulemisen aikana meille on myös vakuutettu,
että laskentatoimen puutteiden korjaamiseksi on tehty asioita.
Te-keskukset itse ovat nähneet tilanteensa niin, että kun
ne ovat aloittaneet, ne ovat keskittyneet enemmän tuloksen
tekemiseen ja kysymys laskentatoimesta ja siitä, onko sitten
kaikki kustannukset oikein raportoitu, ei ole ollut niin keskeinen.
Mutta tietenkin voi olla sitä mieltä, että on
vaikea loppujen lopuksi arvioida sitä, tekeekö tulosta
tai saako aikaan niitä tärkeitä yhteiskunnallisia
vaikutuksia, jos ei kuitenkaan pystytä seuraamaan, kuinka paljon
työntekijöiden ajasta tai kuinka paljon resursseista
on sitten mennyt minkäkin tavoitteen saavuttamiseen.
Viimeisenä asiana tässä mietinnössä on
käsitelty talousarvion ulkopuolisten rahastojen tilintarkastusta,
jotka eivät tällä hetkellä ole
Valtiontalouden tarkastusviraston tilintarkastuksen piirissä.
Näiden rahastojen taseiden loppusumma on 18,7 miljardia
euroa, eli kysymys on hyvin suuresta omaisuusmassasta. Se on noin
puolet itse asiassa siitä, mikä on valtion budjetin
loppusumma. Sitä kautta tuntuisi luontevalta, että eduskunta
myös näistä rahastoista saisi tietoa Valtiontalouden
tarkastusviraston kautta. Eduskunta on tämän asian
aiemminkin ottanut esiin, ja tarkastusvirasto itse on tiedustellut
ministeriöiltä, jotka hallinnoivat näitä rahastoja,
mitä mieltä he tästä uudistuksesta
ovat. Ministeriöt ovat itse suhtautuneet tähän
ehkä hieman nihkeästi ja pitäneet nykytilaa
sopivana, mutta tässä mietinnössä kuitenkin
todetaan, että rahastojen toiminta ja rahavirrat ovat kiinteässä yhteydessä talousarviotalouteen,
jota tarkastusvirasto tarkastaa, ja valiokunta katsoo, että näiden
ulkopuolisten rahastojen tarkastukseen tulee palata viimeistään
siinä vaiheessa, kun talousarviolain yhteydessä käsiteltävän
tilinpäätösuudistuksen mukaisesta tilinpäätösraportoinnista
on saatu riittävästi kokemuksia.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen kertomusta valtiovarain hoidosta
on tarkoitus jatkossa kehittää todella tilinpäätöskertomuksen
suuntaan. Tätä kehitystä tukee se, että tarkastusviraston
tämänkertaisessa kertomuksessa ensimmäistä kertaa
arvioidaan myöskin tilakertomusta kahden hallinnonalan,
valtiovarainministeriön ja opetusministeriön,
osalta.
Tässä kertomuksessa on valtiovarainvaliokunta
arvioinut myöskin tarkastusviraston toimintaa viraston
henkilökunnan kannalta. Kertomuksesta käy ilmi,
että tarkastusviraston henkilöstön keski-ikä on
hieman koko budjettivaltionhenkilöstön keski-ikää korkeampi
ja niin sanottujen seniori-ikäisten osuus koko henkilöstöstä on
varsin merkittävästikin suurempi kuin valtiolla yleensä.
Kertomuksessa ei ole erikseen arvioitu viraston henkilöstön
vaihtuvuutta, mutta saadun selvityksen mukaan tämä on
viime vuosina ollut huomattavasti suurempi kuin valtionhallinnossa keskimäärin.
Merkittävänä syynä tähän
on ollut Vtv:n henkilöstön palkkauksen jälkeenjääneisyys.
Arvoisa puhemies! Tästä on nyt parina vuonna
käyty keskustelua uskoakseni kansliatoimikunnassa ja myös
valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja tarkastusjaostossa. On niin,
että Vtv:n henkilökunta on jäänyt
suhteessa koko eduskunnan henkilökuntaan eräiltä osin
jälkeen. Toisaalta me tiedämme, että tarkastustyön
vaativuus on varsin korkealla tasolla ja että pätevät
ihmiset helposti ostetaan yksityiseen tilintarkastustoimeen jne.
Minusta tämä Vtv:n asema ja palkkaus on tärkeätä nyt
tänä tai ensi vuonna korjata, jos ja kun me aiomme
saada riittävää osaamista Vtv:n toimintaan,
joka on tietysti edellytys sille, että tarkastustoiminta
tuottaa niitä tuloksia, joita sen odotetaan tuottavan.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Valtiovarainvaliokunta on mietinnössään
käsitellyt muun muassa tähän kertomukseen
sisältyvää te-keskusten tulosohjauksen
puutteellisuutta. Me kaikki muistamme, että aluehallinto
koottiin aikanaan kolmen ministeriön alaisista yksiköistä. Jo
alun pitäen oli nähtävissä,
että kunkin hallinnonalan osalta kulttuuri oli aika lailla
erilainen ja että tällainen yhteenliittäminen
ei välttämättä tapahdu hetkessä.
Se vaatii aikaa, se vaatii sitä, että te-keskuksissa
on selkeä johto ja selkeä tavoite.
Mielestäni valtiovarainvaliokunta on mietinnössään
osunut aika lailla oikeaan siinä, että näiden
kolmen ministeriön, kauppa- ja teollisuusministeriön,
työministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön,
osalta on välttämätöntä tiivistää yhteistyötä.
Samalla on tärkeää toteuttaa yksi yhteinen
tulosohjausasiakirja. Luulen, että tämä on ainoa
selkeä mahdollisuus saavuttaa ne tulostavoitteet ja se
yhteensopivuus, mitä aikanaan te-keskuksia muodostettaessa
asetettiin tavoitteeksi.
On muistettava, että tällainen eri hallintokulttuurien
yhteensovitus toki vie aikaa, mutta mielestäni tässä ollaan
nyt hyvin onnistumassa pääosassa maata. Toki eräitä te-keskuksia
varmaan vielä on jäljessä, mutta uskon,
että tässä ollaan oikeaan suuntaan menossa.
Keskustelu päättyy.