Sari Essayah /kd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! "Mustaa, ruskeaa vai sinistä ripsiin,
syvyyttä katseeseen, sillä koe-eläinkani
on testannut aineen puolestasi." Tällaista mainostahan
me emme näe missään. Kosmetiikan kokeileminen
eläimillä on ollut arka asia myös kosmetiikan
valmistajille. Koe-eläimeksi kani on sopinut hyvin muun
muassa silmänärsytystesteihin, koska se ei kyynelehdi.
Testattavat aineet pysyvät hyvin silmässä.
Kanit laitetaan näissä ärsytyskokeissa
laatikoihin niin, että vain pää näkyy ulkopuolella.
Eläimet eivät saa päästä hieromaan silmiään
käpälillään, ja kanin toiseen
silmään tiputetaan tätä testattavaa
ainetta ja silmää seurataan pari vuorokautta.
Yleensä tuo silmä syöpyy aineen vaikutuksesta
ja kani menettää tuskaisella tavalla näkönsä.
Noin 38 000 eläintä vuodessa on joutunut
Euroopassa kärsimään kosmetiikkayritysten
eläinkokeissa. Eläinkokeilla testattua kosmetiikkaa on
tietenkin jo boikotoitu vuosien ajan, ja se on myöskin
helppoa, koska näitä vaihtoehtoja on olemassa
markkinoilla, ja tietenkään meikkejä ei ole
tarpeellista välttämättä ollenkaan
käyttää.
Kosmetiikan tutkiminen eläinkokeilla aiheuttaa eläimille
turhaa kärsimystä, sillä valmisteiden
turvallisuus on mahdollista varmistaa vaihtoehtoisilla testausmenetelmillä.
Suurinta osaa kosmeettisten aineiden eläinkokeista ollaan
kieltämässä pysyvästi ja lopullisesti
EU-direktiivillä vuodesta 2009 lähtien sekä myöskin
eläimillä testatun kosmetiikan myynti vuoteen
2013 mennessä. Direktiivistä on neuvoteltu jo
noin 20 vuoden ajan, mutta siirtymäaika jäi yhä kosmetiikan suurvalmistajamaiden,
muun muassa Ranskan, painostuksen vuoksi pitkäksi. Alun
perin tämän direktiivin piti astua voimaan jo
vuonna 1998. Siitä päätettiin vuonna
1993, ja siinä silloin säädettiin kolmen
vuoden siirtymäaika ja sen lisäksi vielä kahden
vuoden lykkäys sen jälkeen. Suomi on johdonmukaisesti
kannattanut eläinkokeitten kieltoa jo silloin vuodesta
1993 lähtien.
Tämän kosmetiikka-asetuksen 2 §:n
perusteella "kosmeettisessa valmisteessa ei saa olla ainesosia tai
niiden yhdistelmiä, jotka on testattu eläinkokeilla
kesäkuun 30 päivän 2002 jälkeen". Lisäksi
kemikaalilainsäädännössä on
velvoite välttää eläinkokeita.
Tämä on nyt tämä voimassa oleva
asetus. Ensimmäisen kerran Suomessa tämä asetus
saatettiin voimaan jo silloin ihan ensimmäisten valtioitten
joukossa, EU-valtioitten joukossa, vuonna 1996.
Suomessa yleisellä tasolla eläinkokeita säätelee
eläinsuojelulaki ja sen perusteella annettu asetus koe-eläintoiminnasta.
Yksityiskohtaisin säännöksin osoitetaan,
mihin tarkoitukseen eläinkokeita saa ja mihin niitä tulee
käyttää sekä miten eläimiä tulee
hoitaa. Koe-eläintoiminta on tarkasti valvottua. Eläinkokeita
voidaan pitää tarpeellisina lääketieteellisessä tutkimuksessa,
jossa kokeita ei voida korvata vaihtoehtoisilla menetelmillä,
ja haluan todellakin tässä korostaa, että tässä ei
ole tarkoitus missään tapauksessa laajentaa kieltoa
näihin lääketieteellisiin eläinkokeisiin.
Esimerkiksi geeniteknologia ja ihmisen tautiperimän selvittäminen
ei ole mahdollista ilman eläinkokeita. Samoin jos kaikki
eläinkokeet päätettäisiin lopettaa
kokonaan, muun muassa tällaisten tautien kuin syöpä,
dementia, aids ja ms-tauti tutkiminen loppuisi siihen paikkaan.
Eläinkokeita pyritään Suomessa laskemaan määrällisesti,
ja kansainvälisesti verrattuna olemmekin varsin maltillisella
linjalla. Suomessa meillä käytetään
noin 200 000 eläintä näissä eläinkokeissa,
kun esimerkiksi Ruotsi käyttää kaksinkertaisen
määrän ja Kanadassa peräti noin 1,7
miljoonaa eläinkoetta tehdään vuosittain.
Yhdysvalloissa ei edes hiiriä ja rottia luokitella millään
tavalla koe-eläimiksi.
Tulevaisuudessa tämän esimerkin kani joutuu yhä harvemmin
tällaiseen tilanteeseen, sillä on olemassa vaihtoehtoisia
menetelmiä, tällaisia niin sanottuja soluviljelmämenetelmiä,
joitten ansiosta eläinkokeet voidaan ennen pitkää ehkä lopettaa
lähes kokonaan. Solu- ja kudosviljelmillä voidaan
korvata esimerkiksi juuri nämä tällaiset
kanin silmänärsytyskokeet täysin. Yhdistelmä-
ja kudosviljelmissä solut käyttäytyvät
lähes normaalilla tavalla, koska ne ovat vuorovaikutuksessa
toistensa kanssa. Tällöin viljelmä vastaa
mahdollisimman hyvin ihmisen elävän kudoksen tilannetta.
Eläinkokeissa on muutenkin pyritty eettisempään
suuntaan. Tuntemattomien aineiden ja voimakkaammin ärsyttävien
kemikaalien alkutestaukset tehdään nykyään
vaihtoehtoisin menetelmin, ja teollisuuskin on vapaaehtoisesti ottanut
vaihtoehtoisia testejä seulontatesteikseen, koska ne ovat
nopeampia ja halvempia kuin jopa nämä eläinkokeet.
Se, miksi olen tämän lakialoitteen tehnyt: Suomessa
ei lain tasoista kieltoa näistä eläinkokeista
ole, elikkä meillä on todellakin vaan tämä kosmetiikka-asetus,
jossa tätä asiaa on kielletty. Lain tasoista kieltoa
eläinkokeitten käytölle valmiin kosmeettisen
tuotteen, sen aineosien tai niiden yhdistelmien testaukseen ei siis
ole. Kun koe-eläintoimintaa koskevaa eläinsuojelulain pykälää muutettiin
vuonna 1985, niin silloin talousvaliokunta täsmensi mietinnössään
tätä hallituksen esitystä näin:
"Esimerkiksi yksinomaan kauneudenhoitoa palveleviin tarkoituksiin
suoritettavat eläinkokeet eivät tule kysymykseen 9 §:n" — nykyisin
31 § — "mukaisina tieteellisinä kokeina
tai muina koe-eläimillä suoritettavina kokeina
ja testeinä." Eli jo silloin talousvaliokunta rajasi nämä kosmetiikkateollisuuden
kokeet ihan selkeästi omaan kategoriaan näistä lääketieteellisistä ja
tieteellisistä eläinkokeista, joten jos Suomi
nyt lainsäädännön tasolle siirtäisi tämän
kiellon koe-eläinten käyttämisestä kosmetiikkateollisuudessa,
niin silloin me edelleenkin vahvistaisimme sitä pyrkimystä olla
Euroopan unionin edelläkävijä näissä eläinsuojeluasioissa ja
samalla myöskin näyttäisimme hyvää tietä unionin
antaman direktiivin vahvistamisessa myös niissä maissa,
joissa kosmetiikkateollisuus on aloittanut suuren lobbauksen sen
vastustamiseksi.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Ed. Essayahin lakialoite on sinällään
terveellä pohjalla, oikeista lähtökohdista
lähtevä. Ymmärrän kuitenkin
niin, että meillä Suomessa myös asetustasoinen
säädöspohja tämän laatuisten
eläinkokeiden kieltämiseksi on varsin toimiva.
Kuten ed. Essayah totesi, meillä eläinkokeiden
määrä on varsin alhainen. Osa niistä on
välttämättömiä, kun
kehitetään uusia lääkkeitä ja
hoitomuotoja. Toisaalta bioteknologia on siinä määrin
meillä kehittynyt ja kehittyy, että entistä vähemmän
on tarvetta myös näissä tilanteissa eläinkokeisiin. Solu-
ja kudosviljelmät, kuten taannoin eräässä ajankohtaisessa
televisio-ohjelmassa hyvin kerrottiin, ovat tässä suhteessa
tulleet entistä yleisemmiksi ja entistä tärkeämmiksi,
ja meillä kaikkinensa eettinen laatu tässä suhteessa
on mielestäni varsin korkea. En näe kuitenkaan
mitään estettä sille, etteikö nykyinen
asetuspohjainen säädöstö voitaisi
myös lakitasoisena tässä lakialoitteessa
tarkoitetussa mielessä säätää.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Vastauksena ed. Väistölle,
että meillä tosiaankin on asetustasolla tämä säädetty
ja nyt monessa valiokunnassa on tuoteturvallisuuslaki käsittelyssä. Tämä kosmetikka-asetus
perustuu käsiteltävänä olevaan
tuoteturvallisuuslakiin. Mutta samalla kauppa- ja teollisuusministerö on
myöskin asettanut oman toimikunnan, jossa mietitään,
josko tämä todellakin tehtäisiin omaksi
kosmetiikkalaiksi ja sen alle sitten tämä siinä vaiheessa
tietysti uudistettava kosmetiikka-asetus. Itse päädyin
kuitenkin tänne eläinsuojelulain puolelle, koska
mielestäni tässä on nyt nimenomaan kysymys
eläinten käyttämisestä tässä testauksessa,
ei niinpäin kuin tuoteturvallisuuslaissa, jossa lähdetään
siitä ajatuksesta, että ennen kaikkea kosmetiikka
on se pääasia, ja säädellään
sitä, että kosmetiikkaan ei saa käyttää eläinkokeita.
Mielestäni tässä kuitenkin eläin
on tärkeämpi suojeltava kuin se kosmeettinen aine.
Sen tähden katson, että tämä luonnollisesti
eläinsuojelulakiin soveltuisi, koska eläinsuojelulaissa
on käsitelty koe-eläinten käyttöä muutenkin
ja siellä on määritelty, missä yhteyksissä koe-eläimiä saa
käyttää ja minkälaisilla lupakäytännöillä,
joten sinne se soveltuisi asiayhteytensä puolesta parhaiten.
Keskustelu päättyy.