Ville Itälä /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan esittää kysymykseni
pääministeri Vanhaselle liittyen yritysverouudistukseen.
Ymmärrän hyvin, että tarkoitus on
ollut hyvä, mutta tässä verouudistuksessa
on niin paljon huonoja elementtejä, että yrittäjyyden
ja työllisyyden kannalta tulos ei kuitenkaan ole hyvä. Haluan
ennen kaikkea puuttua nyt kysymyksessäni vapaaehtoiseen
eläkesäästämiseen. Ihmisiä, jotka
ovat säästäneet, siirtäneet
ansiotuloaan tulevia eläkkeitä varten, on 600 000.
He eivät ole vain kiukkuisia, vaan he ovat raivoissaan
tästä päätöksestä,
ja tämä on varmaan hallituksellekin tullut yllätyksenä,
kuinka tyrmistynyt vastaanotto on. Kysyn pääministeriltä:
Onko pääministeri valmis nyt täällä eduskunnassa,
kun tämä esitys tulee, neuvottelemalla meidän
kanssamme muuttamaan tätä esitystä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Aina eduskunta lakeja säätäessään
käy lakiesityksen lävitse ja laki aikanaan hyväksytään.
Tässä vaiheessa esityksen pääperiaatteet
on hallituksessa päätetty. Nyt on käynnissä varsinainen
lainvalmistelu, ja moniin niihin detaljeihin, yksityiskohtiin, joita
esille on noussut, aikanaan tulee vastauksia.
Ville Itälä /kok:
Arvoisa puhemies! Minä en saanut tähän
vastausta, onko halua muuttaa sitä linjausta, joka on tehty.
Minä tiedän sen, miten tässä käytiin
keskustelua ennen vaaleja. Teidän edeltäjänne,
ed. Jäätteenmäki, ennen vaaleja sanoi,
että tasa-arvon näkökulmasta näihin
eläkkeisiin ei tulla puuttumaan. (Ed. Tulonen: Näin
on!) Keskiverto vakuutuksenottaja on nainen, 37-vuotias, joka säästää tätä eläkettään
70 euroa kuukaudessa.
Vastaatteko te nyt heille, että te ette tule muuttamaan
tätä teidän linjaustanne ja tulette kiristämään
heidän verotustaan tämän osalta?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Huomaan, että kokoomus on hairahtunut vakuutuskauppiaiden
kelkkaan tässä asiassa. (Hälinää)
Tuo esimerkki on sinänsä hyvä. — Kuunnelkaa! — Esimerkki
on sinänsä hyvä. Sen tyyppistä esimerkkiä Valtion
taloudellinen tutkimuskeskus selvitti. 28 000 euroa vuodessa
ansaitsevan tämän tyyppisen naishenkilön
osalta tapahtuu kyllä tässä vähennysvaiheessa
10 euron vähennys kuukauden osalta, mutta kun hän
pääsee eläkkeelle, hän saa korkojen
kanssa sen takaisin. Kaikilla, jotka tienaavat tätä vähemmän, tämä etu
hallituksen esityksen perusteella vahvistuu nykyisestä,
(Ed. Elo: Aivan!) ja se on esimerkkilaskelmilla myöskin
kerrottavissa. Todella kehottaisin kokoomuspuoluetta nyt katsomaan
asiantuntijoitten kanssa kunnolla tämän, ennen
kuin lähtee tuollaisia väitteitä esittämään. Hallitus
on perusteellisesti selvittänyt, päättänyt omat
linjauksensa ja pitää niistä kiinni.
Ville Itälä /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri antaa tässä väärää kuvaa.
Nyt täytyy puhua siitä, mitä tapahtuu
nyt ja tässä, ei siitä, mitä tapahtuu
20 tai 30 vuoden päästä. Edes tämä hallitus
ei pysty tietämään, mitä silloin
tapahtuu, mikä on pääomaveroprosentti.
Nyt on kysymys siitä, että tämä on
tasa-arvo- ja oikeudenmukaisuuskysymys. Ei pidä halveksia
niitä kotiäitejä, jotka ovat hoitaneet
lapsia ja hakevat tätä eläkettä tasavertaiseksi
miesten kanssa, ja perheessä on säästetty.
Tällainen keskiverto vakuutuksenottaja on tällä hetkellä tosiaan
37-vuotias nainen. Tässä on paljon tavallisia
palkansaajia, pätkätyöläisiä,
näitä ihmisiä. Nyt puhutaan siitä,
miten he säästävät eläkettään
tässä ja nyt ja mitä se maksaa, ja te
kiristätte tätä säästämistä. Teillä ei
todellakaan voi olla tietoa, mitä tapahtuu 30 vuoden päästä.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Nyt puhutaan ensinnäkin järjestelmästä,
jossa sekä vakuutusyhtiöt että vakuutetut saavat
valtion, siis kaikkien veronmaksajien, tukea. Tämä kannattaa
muistaa. Puhutaan järjestelmästä, nykyjärjestelmästä,
joka on kokonaisuus ja joka ulottuu siis päätöksiin
myös siltä osin, mitä eläkkeellä kertyy
aikanaan tuloa ja miten sitä verotetaan. Sitä verotetaan
nykyjärjestelmässä ansiotulon mukaisesti
ja samoin vähennys tehdään nyt sitä eläkkeelle
siirtymistä ennen ansiotulon perusteella. Se on progressiivinen
vero. On aivan selvää, että pieni- ja
keskituloiset kärsivät nykyjärjestelmässä.
Hallituksen esityksen pohjalla, joka on pääomaverotasoinen,
pieni- ja keskituloiset hyötyvät tästä järjestelmästä.
Tämä on täysin selvää.
Tämä on oikeudenmukaisin järjestelmä (Ed.
Itälä: 100 miljoonaa euroa valtiolle vuodessa!)
ja tietenkin vakuutusyhtiöille vähän ongelmallisempi,
koska ihan niitä rasvaisimpia voittoja ei kykene nyt enää aikaansaamaan.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Näyttää siltä,
että kokoomus, jonka linjaa muutenkin ovat verovähennykset,
näyttää täysin unohtavan sen, että totta
kai nekin verovähennykset ovat jostakin pois. Ne ovat valtion
tuloista pois. Nyt, kuten valtiovarainministeri selvitti asiaa,
nimenomaan on tärkeää, että pieni-
ja keskituloiset hyötyvät tästä asiasta,
ja minun ymmärtääkseni kuitenkin tämä lisäeläkejärjestelmä on
tarkoitettu nimenomaan eläkejärjestelmäksi
elikkä tarkoitus on, että saa eläketuloja,
ja silloin on tärkeää, että kun sen
silloin eläkkeenä saa aikanaan, silloin siinä verohelpotus
tulee.
Mutta, arvoisa ministeri, olisiko nyt järkevää, että te
vielä tarkemmin ja nopeasti toisitte sen esityksen tänne,
koska niin kauan kuin tilanne on näin epäselvä,
kaikki väärä tieto ja huhu liikkuu, ihmiset
eivät tiedä ja ihmiset ovat todella huolissaan?
Samalla toivoisin myös, että ministeri kertoo,
miten me huolehdimme siitä, että me turvaamme
tämän lakisääteisen eläkejärjestelmän. Se
on kuitenkin se iso asia. Miljardin verohelpotukset ovat pois valtion
kassasta. (Ed. Zyskowicz: Vasemmistoliitto, siellä aina
ystävä, kun verotusta kiristetään!)
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tämäkin lakiesitys valmistellaan
tietenkin kunnolla ja perusteellisesti. Tuossa kevään
korvalla viimeistään koko tämä yritysverouudistus
ja siihen liittyen myöskin tämäkin eläkesäästämistä koskeva
osa on eduskunnan käsittelyssä. Itse uskon vakaasti,
että sitä mukaa kuin alan asiantuntijat, joilla
ei ole oma lehmä ojassa, voivat saada julkisuuteen kantojansa,
tämäkin asia lähtee selviämään.
Jo yksi keskeinen asiantuntija, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus,
on antanut tästä omat laskelmansa, ja ne kertovat juuri
sitä, mihin äsken viittasin: pieni- ja keskituloisilla
vakuutuksenottajilla tämän jälkeen tilanne
on parempi kuin nykyjärjestelmässä, ja
silloin puhutaan paitsi vähennysoikeudesta myöskin
siitä tilanteesta, kun ihminen on eläkkeelle siirtynyt.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Voi olla, että vakuutusyhtiöt
ovat tämän yksilöllisen eläkejärjestelmän
maineen vähän pilanneet omalla markkinoinnillaan,
jossa tällä verosuunnittelulla on ollut aika iso
paino, (Ed. Huotari: Näin juuri on!) mutta samanaikaisesti
meillä nyt syntyy kyllä se ongelma, että nimenomaan
usein naiset, joilla on puutteellinen eläketurva, rikkonainen
työhistoria, saattavat joutua vaikeuksiin. Olisi tietysti
mahdollista korjata tätä asiaa toistakin kautta.
Mutta syntyy myös se eriarvoisuus, että kollektiivisten
lisäeläkejärjestelmien, joita myös
on olemassa, verokäytäntö säilyy
sitten huomattavasti edullisempana kuin näitten yksilöllisten.
(Ed. Zyskowicz: Tietysti, koska punamulta pitää kollektiivista
eikä yksilöstä!) Tätä ei oikein
voi pitää oikeudenmukaisena, että naisen, jolla
on rikkonainen työhistoria, on vaikeampi paikata omaa eläketurvaansa,
mutta tämmöinen kollektiivi, joka sopii työnantajan
kanssa jostakin järjestelystä, saa paremman eläketurvan.
Olisiko mahdollista, että työnantajan kanssa voisi myös
yksilöllisesti sopia lisäeläkejärjestelmistä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tähän keskusteluun on vaikea
sillä tavalla ottaa kantaa, että edustajat eivät
esitä varsinaisia kysymyksiä, mitä halutaan
muutettavaksi.
Tässä kritiikissä, joka on syntynyt,
on oikeastaan kaksi kohtaa. Toinen kritiikki kohdistuu siihen, että vuodesta
2005 eteenpäin tapahtuvan säästämisen
veroetu sidotaan 62 vuoteen. Jos käytetään
esimerkkinä nyt 37-vuotiasta ihmistä, jonka eläketapahtuman
pitäisi tapahtua 25 vuoden päästä,
niin koko meidän yhteiskuntamme kaikki eläkeuudistukset
ovat tähdänneet siihen, että silloin
eläkkeelle siirtymisen yleinenkin ikä olisi noin
2—3 vuotta nykyistä kauempana ja pidemmällä.
Meillä on pyrkimys nostaa eläkkeellesiirtymisikää,
ja tämänkin järjestelmän tämän suuntainen
muuttaminen on linjassa tämän yleisen uudistuksen
kanssa.
Toinen kritiikki kohdistui siihen, että tämä vähennysjärjestelmä muuttuu,
mutta samalla aikanaan eläkkeen nostamisessa tapahtuva
vero muuttuu myös ansiotulosta pääomaveroksi,
ja tästähän tulee aiheutumaan säästöä valtiolle. Tämä järjestelmä on
viime vuosina laajentunut nopeasti. Tämän järjestelmän
suosio on kasvanut nopeasti, ja samalla sen valtiontaloudellinen merkitys
on kasvanut huomattavasti, ja tällä ratkaisulla
tullaan saavuttamaan noin 100 miljoonan säästö.
Tämä on osa tätä ratkaisua.
(Ed. Zyskowicz: Eli veronkiristys!)
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Joitakin viikkoja sitten valtiovarainministeri
sanoi, että ovi on auki ja valtiovarainministeri haluaa
tehdä yhteistyötä opposition kanssa.
Nyt ei kannattaisi pikkuasioihin puuttua eikä tehdä tästä mitään
arvovaltakysymystä, mutta kyllä minä olen
melko vakuuttunut siitä, että te hallituksen piirissäkin
tiedätte, että on eräitä asioita
tässä, mitä kannattaisi muuttaa. Jos
te tuotte sen tuossa muodossa eduskuntaan, niin mikään
ei muutu, huutoa tulee, mutta mikään ei muutu.
Eikö olisi viisasta nyt neuvotella vaikkapa meikäläisten
kanssa (Naurua) ja katsoa, mitkä ovat ne pienet kohdat,
joiden vaikutus valtion kassaan ei ole kovin suuri mutta jotka muuttamalla,
muutama asia, saataisiin, uskokaa tai älkää,
parempi ratkaisu? Eli päteekö vielä tämä teidän
tarjouksenne, että haluatte neuvotella oppositiopuolueitten
ja myöskin kristillisdemokraattien kanssa, joilla on kyllä hyviä esityksiä tähän?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kuten ensimmäisessä vastauksessani
totesin, tämän eläkesäästämistä koskevan
lainsäädännön detaljien valmistus
on käynnissä. Tähän liittyy
hyvin paljon yksityiskohtia, ja katsotaan, kun valmistelu etenee,
onko näissä detaljeissa sellaista säädeltävää,
johon neuvoja varmasti otettaisiin vastaan. Mutta ei tässä ed.
Kalliksenkaan puheenvuorossa mitään varsinaista
esitystä tai neuvoa tullut. (Ed. Kallis: Kyllä minä voin
antaa!)
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! Kokoomus mielestäni vastuuttomasti
antaa nyt kansalaisille kuvan, että tässä tapahtuu
merkittävä muutos huonompaan suuntaan. (Ed. Itälä:
Näin tapahtuu!) Kun kokoomukselainen valtiovarainministeri
teki asuntolainojen korkovähennykseen vastaavanlaisen uudistuksen
93, jossa muutettiin vähennys tehtäväksi
ansiotuloverotuksen sijasta pääomatuloverotuksen
puolella ja alijäämähyvityksenä,
jos ei ole pääomatuloa, se ei aiheuttanut minkäänlaista
ongelmaa, ei tarvinnut tehdä yhtään uutta
lainasopimusta. Kysymys on yhtä pitkäjänteisestä toiminnasta,
kun kysymys on omasta asunnosta, jossa asutaan. Tässä on
kysymys aivan samasta. Järjestelmä muuttuu vain ansiotulopuolelta
pääomatulopuolelle, ja mikä tärkeintä,
parannus kohdistuu juuri siihen ryhmään, josta
on pidetty ääntä. Sellainen henkilö, joka
joutuu olemaan pois työelämästä,
on pienituloinen. Hänen kohdaltaan, aivan kuten valtiovarainministeri
totesi, tilanne muuttuu parempaan suuntaan, koska nyt kaikki saavat
tämän vähennyksen samalla veroprosentilla.
Ja mikä kaikkein tärkeintä eläkepolitiikan
näkökulmasta, kun pyritään nostamaan
nimenomaan sitä eläkkeellä olemisen ajan
toimeentuloa, niin tässä verotus siellä tulee
kevenemään, jolloin hyöty kohdistuu juuri
oikeaan ajankohtaan.
Kun kysymys on pitkäaikaissäästämisestä,
kysyn valtiovarainministeriltä: Onko tämä linjassa niiden
suunnitelmien kanssa, jotka tulevat myöhemmin pitkäaikaissäästämisen
osalta hallituksen puolelta?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Pitkäaikaissäästämisen
eri muodothan ovat työryhmän valmistelussa, pankinjohtaja
Louekosken johtamassa Siva-työryhmässä. Tämä hallituksen
linjaratkaisu nyt on tehty erillisenä. Sitten katsomme
muitten säästökohteitten osalta, pitkäaikaissäästämisen
osalta, mitä esityksiä tulee tuosta työryhmästä ja
mitä niiden kanssa tehdään.
Tässä yhteydessä on kyllä sitten
hyvä myöskin korjata sitä väärinkäsitystä,
jota kokoomus nyt ei huomaa ainakaan korjata, että ne ihmiset, jotka
ovat tehneet sopimuksen nykyjärjestelmän mukaisesti,
voivat tätä sopimustansa noudattaa aivan niin
kuin ennenkin niitten säästöjensä osalta,
jotka he ovat tehneet tuossa järjestelmässä. Vasta
sitten, kun uusi järjestelmä astuu voimaan, he
voivat käyttää uuden järjestelmän
mukaisia säästöjänsä tuosta
vuodesta 2005 eteenpäin. Ei ole siis mitään
pelkoa siitä, että jos on sopimus esimerkiksi
mahdollisuudesta jäädä eläkkeelle 60
vuoden iässä, joutuisi odottamaan nykyjärjestelmän
muuttuessa uuteen 62 ikävuoteen saakka.
Ed. Petri Salo merkitään
läsnä olevaksi.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Nyt on kyllä hyvä pitää mielessä,
että lakisääteiseen työeläkejärjestelmään
on juuri tehty erittäin mittavat muutokset, jotka edelleen
edesauttavat sitä, että jopa matalankin työllisyysasteen
yhteiskunnassa tuo järjestelmä kestää.
Muissa maissa katsotaan ihmetellen, miten me olemme voineet tällaisen
järjestelmän luoda. Siellä on myös
superkarttuma, joka auttaa niitä, jotka normaalin työikänsä aikana
eivät ole pystyneet hyvää eläkettä aikaansaamaan,
edellyttäen, että työhyvinvointiin panostetaan.
Mutta siellähän on myöskin äitiyden
ajalta kertyvä eläke, josta valtio ottaa kustannukset kantaakseen — pieni
lähestyminen juuri näitten työelämän
pätkien eläkekertymän osalta. Ja nyt edelleen
säilyy mahdollisuus yhteiskunnan tuella kartuttaa itselleen
yksilöllistä eläkettä. Kyllä edelleen
yhteiskunta verovähennyksillä tämänkin
uudistuksen jälkeen tukee yksityistä eläkevakuutusta
sen lisäksi, että lakisääteinen
työeläkejärjestelmä on kestävällä pohjalla
ja näitä aukkoja kattaa. (Ed. Itälä:
Heikkenee oleellisesti!)
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Jos katsomme taaksepäin, niin meillä on
todella ollut verotuksessa tämmöinen aika paljon
tekemättömyyden tilanne. Kaksi kertaa viimeisen kahdeksan
vuoden aikana yritysverotusta kiristettiin ja pöytälaatikoissa
makasivat nämä sukupolvenvaihdosasiat ja arvonlisäveronhuojennusasiat
ja muut ja jotka nyt toteutuvat, kun on vahva yrittäjyysote
tässä mukana.
Ylijohtaja Arvela selvitti eduskuntaryhmässämme
tätä eläkeasiaa, ja jos laskettaisiin
koko aika, niin hän totesi, että tämä vero
toki itse asiassa marginaalisesti paranee.
Arvoisa puhemies! Olisin kysynyt valtiovarainministeriltä juuri
tästä valmistelusta. On minusta hyvä,
että käydään keskustelua ja
käydään, ed. Itälä,
rauhallista keskustelua näistä vaikutuksista.
Onko tarkoitus todella käyttää Valtion
taloudellista tutkimuskeskusta ja muita tahoja, kun katsotaan näitten
verouudistusten vaikutusta, jotta säädökset
saadaan mahdollisimman hyviksi tässä sinällään
erittäin tärkeässä uudistuspaketissa,
jota hallitus on lähtenyt toteuttamaan?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Totta kai, näin tehdään
normaalin käytännön mukaisesti. Hallituksen
tässä detaljivalmistelussa, jossa linjojen sisällä tapahtuu
normaali verovalmistelu, tehdään sitten tietysti
ratkaisut asiantuntijoita perusteellisesti kuullen, niin kuin kyllä tähän
linjaratkaisuunkin tultaessa jo on tehty, ja eduskunnalla on oma
mahdollisuutensa kuunnella asiantuntijoita. Eduskuntafoorumi, ed.
Kallis, on yksi foorumi, jossa on luontevaa keskustella, tarvittaessa
tehdä yhteistyötäkin yli hallitus—oppositio-rajojen.
Mutta niin kuin sanoin, hallitus on tarkkaan arvioinut tämän
linjaratkaisunsa perusteet ja siitä pidämme kiinni. Mutta
sen sisällähän tietenkin on mahdollisuuksia
katsoa, kun tämä alue, joka on teknisesti vaikeasti
valmisteltavaa, tulee siihen vaiheeseen, jossa sitten näitä yksityiskohtia
enemmän perataan.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Joka tapauksessa tässä uudistuksessa,
niin kuin on todettu, valtion verotulot kasvavat 100 miljoonalla eurolla
ja saman verran vakuutuksenottajat häviävät.
Tämä tietysti jakautuu voittajille ja häviäjille
tämä 100 miljoonaa. Kysyisin: Onko tässä myös
kaavailtu osana tätä säästöä vähennettävän määrän
ylärajan alentamista 8 500 eurosta alaspäin?
Toinen kysymys tästä mahdollisesta siirtymäsäännöksestä:
Tuntuu aika kohtuuttomalta, jos tämä astuisi todella
kaikkinensa voimaan vuoden 2005 alusta. Tähän
liittyy muun muassa paljon aivan teknisiäkin ongelmia.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Siirtymäsäännöstä arvioitiin
ja päädyttiin sitten, että sitä ei
tarvita. Tämä on aivan selkeä ratkaisu,
jossa vanhan järjestelmän mukainen työn
ja säästöjen kertyminen ja niitten hyväksikäyttö voi
tapahtua. Sitten kun uusi järjestelmä astuu voimaan,
niin siltä osin kuin säästöt osuvat
tuohon ajankohtaan, säästäjät
käyttävät niitä. Muilta osin
voi sanoa, että todella täsmennyksiä tulee
aikanaan, ja siinä on sitten aikanaan myöskin
eduskunta mukana valmistelussa.
Mitä tulee sitten siihen, että valtio säästää tässä,
tietenkin, kun valtaosa näistä säästäjistä on nyt
siinä vaiheessa, jossa säästöjä tehdään
ja tehdään vähennyksiä, niin
näin tapahtuu. Me olemme merkinneet noin 100 miljoonaa
siihen tuloa. Mutta pitkällä aikavälillä tietenkin
käy niinpäin, että lopulta valtio joutuu
hiukan maksumieheksi, jo pelkästään sen
vuoksi, että säästökausi pitenee
nyt tämän eläkkeellesiirtymisajan vuoksi 60:stä 62
ikävuoteen saakka.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Eläkesäästäjät
ovat tavallisia, ahkeria, työssäkäyviä ihmisiä,
jotka haluavat vahvistaa omilla toimillaan, omilla säästöillään,
omaa eläketurvaansa. Näiden ihmisten verotusta
te nyt kiristätte, näitä ihmisiä te
nyt rokotatte. Tämä on fakta, vaikka valtiovarainministeri
Kalliomäki eräänlaisen uuskielen merkeissä puhuu
säästöistä. Kyse on siis veronkiristyksistä.
Mitä tulee esitettyihin laskelmiin, Vattin laskelmat
perustuvat siihen, että kun aikanaan saadaan sitä eläkettä 15:n,
20:n, 25:n tai 30 vuoden päästä, niin
sitten pääomaverokanta olisi edullisempi kuin
ansiotuloverotus. Tekö, ministeri Kalliomäki,
menette takuuseen siitä, minkälainen verojärjestelmä Suomessa
on 20 tai 25 vuoden kuluttua? Tekö tiedätte, että silloin
pääomaverokanta on eri kuin ansiotuloverotus?
Tekö tiedätte, että se on alempi kuin
ansiotuloverotus 20 tai 25 vuoden kuluttua? On aivan järjetöntä puhua
niistä ajoista.
Toinen kysymys: Jos tämä on niin edullinen eläkesäästäjille,
kuin te väitätte, niin miten on mahdollista, että valtion
verotulot kuitenkin lisääntyvät 100 miljoonalla
eurolla vuodessa?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ed. Zyskowicz, kuuloa pitäisi terästää.
Tähän viimeiseen kysymyksen osaan vastasin juuri äsken,
juuri edellisen puheenvuoron jälkeen. Sillä tavalla
tässä kyllä on hämmästyttävä tilanne,
että ed. Zyskowiczin kysymyksen ensimmäisestä osasta,
toteavasta osasta, voimme olla samaa mieltä: vakuutuksenottajat
ovat tavallisia, ihan rehellisiä, hyviä suomalaisia,
Suomen kansalaisia.
Mutta muilta osin hämmästelen ed. Zyskowiczin
tapaa arvioida näitä järjestelmiä.
Eikö järjestelmä ole sellainen, jota
pitää katsoa kokonaisuutena? Kokoomus siis haluaa
katsoa vain sitä osaa järjestelmästä,
jossa ihminen ei ole vielä siirtynyt eläkkeelle
vaan saa tämän vähennysoikeuden. Se on
aivan käsittämätön tarkastelukulma, eikä ole
edes sen lain mukainen, jota tässä valmistellaan,
eikä nykyisenkään järjestelmän
ja lain mukainen kanta.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Näiden vakuutusten, yksityisten eläkevakuutusten, voimakas
lisääntyminen kertoo varmasti siitä, että ei
ole luottamusta nykyiseen yleiseen eläkejärjestelmään.
Sinänsä voi ajatella, että ne myös kertovat
siitä, että nykyinen eläkejärjestelmä ei ole
riittävän tasokas, siis ei saada riittävästi
rahaa sitten, kun jäädään eläkkeelle.
Onko tähän jotain suunnitelmia, jotta ihmisten
luottamus eläkejärjestelmään
lisääntyisi, miten esimerkiksi tämä kaikkein
pienituloisimpien eläkeläisten kansaneläkkeen
tasokorotus?
Toinen kysymys, johon haluaisin vastauksen, on se, että tällä hetkellä kai
kukaan ja mikään instituutio ei voi taata sitä,
että kun ne eläkkeet tulevat maksuun, mitä tapahtuu,
jos nämä vakuutusyhtiöt ovat maksukyvyttömiä,
maksuvaikeuksissa. Ei ole mitään taetta siitä.
Aiotaanko puuttua niihin valheellisiin lupauksiin, joilla vakuutusyhtiöt
näitä vakuutuksia myyvät?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Tähän nykyiseen työeläkejärjestelmän
luottamukseen: Juuri sen takiahan on tehty kolmikannassa koko ajan
työeläkejärjestelmään
parannuksia, koko ajan sen järjestelmän maksajat
ovat varautuneet siihen, että suomalainen väestö ikääntyy,
suuret ikäluokat poistuvat suurin joukoin pois työelämästä ja
pienempi joukko kustantaa sitten tuon järjestelmän. Siihen
on liittynyt kaikki eläkerahastojen hallinnoinnin ja sijoitustoiminnan
eriyttämiset ja tämän tyyppiset asiat.
On suuri vahinko, jos kansalaiset eivät ole vielä tulleet
tietoisiksi siitä, että eduskunta on tehnyt todella
isoja päätöksiä sen eteen, että mitään
eläkepommia ei ole. Se on kyllä osoitettu monenlaisin
laskelmin, että suomalainen työeläkejärjestelmä on
ollut joustava.
No miksi sitten yksityistä eläkevakuutusta
on lähdetty ottamaan suurin joukoin? Se on oikeastaan näissä kysymyksissä tullut
esille, eli ihmiset hakevat tähän hetkeen verohelpotuksia.
Ei se kaikille ole ollut ... Kun täällä todetaan,
että ei se tulevaisuuden ... Ei edes huomata, että sitten
tulevaisuudessa saadaan se raha ja sitten saadaan verohelpotusta.
Kaikkein tärkeintä on, että juuri nyt saataisiin
veroja alennettua. Se on tällaiseksi järjestelmäksi
luotu. Vakuutusyhtiöt katsokoot itseensä. Tästä on
puhuttu jo edellisen eduskunnan aikana, että ne ovat markkinoineet
epäterveillä tavoilla näitä järjestelmiä.
Kuka tässä nykyisessäkään
järjestelmässä tietää sitä,
mikä on vakuutusyhtiöiden tilanne tulevaisuudessa?
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jo nyt käyty keskustelu on osoittanut,
että tässä veroratkaisussa tulee olemaan
voittajia ja häviäjiä, jos ei muutoksia
tähän systeemiin tehdä. Aivan yhtä hyvin
ja yhtä selvästi on käynyt ilmi, että verosuunnittelu
tulee olemaan aikamme sana lähivuosina. Tämä taas
luo mahdollisuuden sille, että syntyy verosuunnittelukirjallisuus,
joka on todellista bestsellerkirjallisuutta.
Aiotteko olla niin ovelia, että teette nuo kustantajat
luusereiksi muuttamalla tämän kansalaispalautteen
perusteella omaa ratkaisuehdotustanne?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ministeri Mönkäre tuossa kysyi,
että mikähän se kysymys oli tuossa äsken.
(Ed. Pulliainen: Ettekö ymmärrä?) Mutta
minä kyllä tähän viimeiseen
osaan vastasin pariin kolmeen otteeseen jo, että hallitus
on tehnyt tarkoin harkitun uudistuksen linjapäätökset
ja nyt niitä valmistellaan eduskuntaa varten yksityiskohtien
osalta. Tästä linjasta tietenkin pidetään
kiinni.
Mitä verosuunnitteluun tulee, niin sitähän
on ollut kautta aikojen; taitaa jo antiikissakin olla ollut verosuunnittelijoita
ja niin tulee olemaan tulevaisuudessakin. Tässäkin
yritysverouudistuksessa, johon sitten liittyy tämä eläkevakuutuskysymys,
on pyritty pitämään mahdollisimman hyvin kiinni
siitä, että verosuunnittelun kirjavuus ei nykyisestä paljon
pahentuisi. Meillähän on aika hyvä, laaja
veropohja tällä hetkellä, ja verosuunnittelu
on pysynyt Suomessa hyvin aisoissa. Uskon, että myöskin
tämän uudistuksen jälkeen näin
tulee käymään.