Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tänään vietetään
lapsen oikeuksien päivää, ja parissakin
seminaarissa on ollut paljon puhetta lapsen oikeudesta vanhempien
aikaan. Pääongelmaksi on nähty, että vanhemmilla
ei ole tänä päivänä riittävästi
aikaa lapsilleen, ja pätkätyöt ja ylityöt ja
jatkuva epävarmuus tulevaisuudesta, kalliit asuntojen hinnat
jne. rassaavat perheitä. Hallitusohjelmassa on maininta
lapsiasiainvaltuutetun viran perustamisesta, ja Norjassahan tästä on erittäin
hyviä kokemuksia. Lasten asiat ovat ihan toisella tavalla
yleisessä keskustelussa kuin meillä Suomessa.
Kysynkin:
Milloin lapsiasiainvaltuutettu saa Suomessa aloittaa työnsä?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Valmistelu on menossa ministeriössä.
Nythän on aika monia malleja, eri Pohjoismaissakin on monia
malleja, onko tämä enempi tällainen sosiaali-
ja terveysministeriöön vai enempi esimerkiksi
eduskunnan oikeusasiamiehen kansliaan sopiva tyyppi elikkä juristeriaa
vai tällaista sosiaali- ja terveyspolitiikan kehitystyötä.
Tätä katsotaan, mikä malli Suomeen on juuri
paras ja mitä meillä tarvittaisiin. Mielestäni tällaiset
välityskanavat meillä ovat aika hyvät
jo eduskunnan oikeusasiamiehen kautta. Kun tämä valmistelu
on loppu, tämä kyllä tuodaan meillä eduskuntaan.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Puhemies! Köyhimmät lapsiperheet
voivat tänä päivänä aika
heikosti eikä heille ole kovinkaan paljon luvassa tältä hallitukselta.
Kysynkin:
Jos eduskunnassa päädytään
sellaiseen ratkaisuun valtiovarainvaliokunnan sosiaali- ja työjaostossa,
että lapsilisä annettaisiin myös köyhimmille
lapsiperheille eli käytännössä niille
perheille, jotka ovat toimeentulotuen varassa, niin olisiko teillä mitään
sitä vastaan, rouva ministeri?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Nyt kai kysyjä tarkoittaa tätä yhteensovitusta — kyllähän
lapsilisiä nytkin annetaan kaikille, jotka ovat toimeentulotuen
varassa. Tietysti silloin pitää miettiä kokonaisuutta:
samalla lailla voisi ajatella sitten, että kotihoidon tuki
olisi samassa asemassa kuin lapsilisät silloin, jos katsotaan
toimeentulotukea ja lapsiperheitten etuja. Mutta nythän
meillä on jo hallitusohjelmassa sovittu, että tätä kokonaisuutta, jossa
lapsiperheet nyt ovat — maksut, palvelut, tulot, tulonsiirrot — katsotaan
selvityksessä, koska nyt on aina näitä väliinputoajatapauksia.
Täytyy ottaa huomioon, että lapsiperheet ovat
toimeentulotuen piirissä keskimäärin
5,5 kuukautta. Eli sinne mennään ja sieltä tullaan
onneksi pois, se ei ole pysyvä olotila, ja muutammeko aina
sitten silloin näitä tapauksia varten viimesijaisen
turvan tasoa verrattuna ensisijaiseen turvaan? Mielestäni
tämä ei ole semmoinen kokonaisratkaisu lapsiperheitten
köyhyyteen, vaan kyllä silloin ehkä toimeentulotuen
tasossa pitäisi katsoa ratkaisua tähän
kokonaisuuteen.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Tähän lapsen oikeuksien
päivään liittyen kysyisinkin seuraavaa
ministeri Hyssälältä:
Päivähoitolaki ei tue ja ohjaa riittävästi
laadukkaan varhaiskasvatuksen järjestämistä ja
toteuttamista. Se ei vastaa nykypäivän varhaiskasvatuksen
haasteisiin. Se on yli 30 vuotta vanha. Siksi päivähoidon
kokonaisuudistus olisi mitä pikimmiten tehtävä.
Kesäkuussa tein asiasta kirjallisen kysymyksen, johon ministeri
Hyssälä vastasi, että kokonaisuudistus
kyllä tehdään ja että tämän
vuoden loppuun mennessä asetetaan laaja-alainen työryhmä ministeriössä uudistuksen
käynnistämistä aloittamaan.
Saamani tiedon mukaan työryhmää ei ole
vielä asetettu. Kysyisinkin: Koska se asetetaan?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Meillä on menossa useita uudistuksia,
jotka koskettavat lapsiperheitä: juuri mainitsemani kokonaisselvitys
tästä tilanteesta, lastensuojelulain uudistus
ja monia muita asioita, jotka liittyvät esimerkiksi juuri
Kansalliseen sosiaalihankkeeseen. Me katsomme kyllä tätä tilannetta
ministeriössä vakavasti myöskin päivähoidon
kehittämisen osalta ja pyrimme mahdollisimman pian tähän
paneutumaan.
Virpa Puisto /sd:
Puhemies! Haluan palata lapsilisäasiaan ja erityisesti
siltä osin, että ministerin esittämä keskimäärin
puoli vuotta köyhyyttä lapsiperheille on kylmä ote.
Se on keskimäärin. Ei voi olla niin, että ammatillisesti
vain minun tiedossani ovat kaikki ne köyhät lapsiperheet,
jotka ovat huomattavasti pidempään kuin puoli
vuotta. Kuukausikin köyhyyttä voi jo aiheuttaa
lapselle pysyviä vaurioita. Kysymys on nyt siitä,
halusimmeko ohjata tämän 10 euron korotuksen myös
näille köyhille eikä vain paremmin toimeentuleville
perheille. Sosiaalivaliokunta on nyt jättänyt
tätä koskevat lakialoitteet käsittelemättä ja
on todennut, että ministeri tuo jonkun yleisselvityksen
lapsiperheiden asemasta tämän eduskuntakauden
aikana. Milloin, ja katsotteko, että sillä selvityksellä köyhä lapsi
voi ostaa kengät?
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Toimeentulotuen perusosa on tietenkin tarkoitettu
lapsiperheiden taloudelliseksi tukemiseksi. Lapsilisäjärjestelmä taas
on tarkoitettu lapsettomien ja lapsia omaavien perheitten välisten
erojen tasaamiseksi, ja jos haluamme, että lapsilisät
tulevat etuoikeutetuksi tuloksi toimeentulotuessa, niin toimeentulotukimenot
vuositasolla kasvavat noin 140—150 miljoonaa euroa ja siihen
tulee 30 000 perhettä lisää. Tämä on
tietenkin sitten kysymys, haluammeko tähän tässä köyhyyden
estämisessä tai torjumisessa panostaa vai olisiko
parempi perusosaan. Tästä voidaan varmasti vielä keskustella.