Täysistunnon pöytäkirja 97/2012 vp

PTK 97/2012 vp

97. TIISTAINA 16. LOKAKUUTA 2012 kello 14.01

Tarkistettu versio 2.0

13) Hallituksen esitys eduskunnalle Euroopan yhteisön ja Venäjän federaation välillä tehdyn takaisinottoa koskevan sopimuksen toteuttamismenettelyistä Suomen tasavallan hallituksen ja Venäjän federaation hallituksen välillä tehdyn täytäntöönpanopöytäkirjan hyväksymisestä sekä laiksi pöytäkirjan lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta

 

Pirkko Mattila /ps:

Arvoisa herra puhemies! Hallintovaliokunnan mietintö koskien Euroopan unionin ja Venäjän federaation välille tehtävää takaisinottosopimusta annettiin yksimielisenä, ja siihen sisältyy myöskin valiokunnan muutosehdotus yksimielisenä. Kyse on laittoman maahanmuuton hallintatyökaluista, ja huomioni kiinnittyy nyt muutamiin seikkoihin.

Ensinnäkin Venäjältä Suomeen saapuvien määrä on huomattava ja tulee lisääntymään koko ajan, ja lisäksi kaavailtu viisumivapaus Euroopan unionin ja Venäjän välillä voi tulevaisuudessa aiheuttaa paineita rajoillemme. On sikäli tärkeää, että sopimukset saatetaan voimaan ja sitä varten on tietenkin ennen kaikkea toimiva järjestelmä, jossa määritellään, niin kuin tässä esityksessä on sanottu, käytännön asiat, esimerkiksi asiakirjat, käytettävä kieli, rajanylityspaikat ja toimivaltaiset viranomaiset, jotta toiminta on tehokasta. Tästä on selkeästi kustannussäästöjä valtiolle, ja muun muassa säilöönottoaikoja saadaan lyhennettyä. Elikkä käytännön esimerkkinä sopimuksen mukaan Rajavartiolaitos voi suorittaa sopimuksen mukaisia toimenpiteitä omiin lakisääteisiin tehtäviinsä liittyen ja toimeenpanna muiden viranomaisten tekemiä päätöksiä rajanylityspaikalla.

Meillä kuitenkin on tällä hetkellä, niin kuin sisäasiainministerikin totesi, tilanne sekin, ettei palauttaminen aina toimi, kuten tulisi, ja meillä on maassamme myös niitä rikoksentekijöitä ja myös rikoksenuusijoita, joita ei saada poistettua maasta, kun vastaanottava maa kieltäytyy, elikkä käsittelyssä oleva takaisinottosopimus ja nämä täytäntöönpanopöytäkirjat eivät ole peruste maasta poistamiselle, mutta ne ovat työvälineitä ja toivottavasti tehokkaita, jotta edustaja Zysko-wiczin taannoin kaipaamia rotevia poliiseja ei tarvittaisi. Sopimuksilla on myös laitonta maahantuloa hillitsevä, ehkäisevä vaikutus. Elikkä on niitä käytännön työkaluja, joita tarvitaan maasta poistamisen helpottamiseksi. Vaikka Euroopan unionin palauttamispolitiikka toteaa, että oleskeluoikeuden menettäneen tulee poistua vapaaehtoisesti ja muussa tapauksessa heidät on linjausten mukaan voitava poistaa voimatoimin, niin toivon todellakin, että tästä saadaan sitten niitä riittäviä työvälineitä tilanteen hallitsemiseksi.

Maahanmuuttovirasto on todennut, että Suomen käytännöt ovat olleet hyviä moneen muuhun maahan verrattuna Euroopan unionin alueella, vaikka ongelmia meilläkin on juuri näitten Euroopan unionin tekemien sopimuksien vuoksi, elikkä toivon, että Euroopan unionissa kiinnitetään käytännön ongelmiin enemmän huomiota, ja josko Suomi kuitenkin voisi olla sitten esimerkkinä Euroopan unionillekin muun muassa juuri viranomaistoiminnan sujuvuudessa ja poikkihallinnollisessa yhteistyössä.

Maria Tolppanen /ps:

Arvoisa puhemies! Laiton maahanmuutto on aina ongelma, ja se on asia, joka tässä maassa pitää pystyä hoitamaan. Sen lisäksi tässä maahanmuutossa on myös toisenlaista ongelmaa, ja nyt on kysymys lähinnä turvapaikanhakijoista.

Meillä on olemassa käytäntö, että kun henkilö saa turvapaikan, mikä sinänsä on ihan hyvä asia, niin hänelle ei annetakaan kotipaikkaa, vaan kaikilla turvapaikanhakijoilla, jotka saavat turvapaikan, on vapaa liikkuminen Suomessa ja he saavat vapaasti valita asuinpaikkansa. Toisin sanoen kun turvapaikka on myönnetty, turvapaikanhakija lähtee etsimään sitä kotia, johon voisi kotoutua, ja tämä aiheuttaa suunnattomia ongelmia kunnissa, ja tämä aiheuttaa kuntiin hallitsematonta maahanmuuttoa ja hallitsemattomia kustannuksia kuntien sosiaalilautakunnille.

Silloin, kun me puhumme ylipäätään maahanmuutosta ja ihmisistä, jotka tulevat tänne erilaisilla perusteilla, meidän pitää pystyä katsomaan näitä asioita rehdisti, silmät auki ja rehellisesti. Meidän pitää pystyä antamaan turvapaikka ja kotipaikka sellaisille ihmisille, jotka niitä tarvitsevat, mutta me emme pysty valitettavasti tekemään sitä yli kylkiemme. Meidän on otettava ne resurssit huomioon, mitä meillä on, ja silloin, jos maahanmuuttoa on laittomasti, kuten nyt esimerkiksi Venäjältä on tänne ja myöskin valitettavasti lahden toiselta puolelta — sehän ei ole laitonta, koska se on EU-maa, mutta sieltä tullaan meille työperäisinä maahanmuuttajina, ja me emme kykene kertomaan ihmisille sellaista tosiasiaa, että ei riitä, että Suomessa tehdään töitä viisi vuotta ja sen jälkeen saadaan eläke, koska tänä päivänä virolaisilla työn perässä Suomeen tulijoilla on kuulemani mukaan tällainen käsitys — kyllä meidän pitää pystyä olemaan rehellisiä silloin, kun me otamme ihmisiä tänne vastaan. Meidän pitää pystyä kertomaan, mitkä ovat Suomen säännöt, mitkä ovat ne asiat, mitä me kunnioitamme, ja mitä me odotamme, että täällä kunnioitetaan.

Tämän takia perussuomalaiset pitävät koko tämänhetkistä maahanmuuttopolitiikkaa Suomessa erittäin huonona. Maahanmuuttajat eivät ole huonoja. Me emme arvostele maahanmuuttajia, vaan me arvostelemme epäkelpoa maahanmuuttopolitiikkaa, johon tässä salissa on syytä palata varmasti vielä tämänkin syksyn aikana.

Keskustelu päättyi.