4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rautatiejärjestelmän
liikenneturvallisuustehtävistä annetun lain muuttamisesta
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä on hallituksen
esitys eduskunnalle laiksi rautatiejärjestelmän
liikenneturvallisuustehtävistä annetun lain muuttamisesta.
Tässä käsitellään hyvin
pitkälle liikenneturvallisuuteen liittyvien työntekijöitten
ja kaikkien veturinkuljettajien koulutusta ja tutkinnon hyväksymistä.
Tällä hetkellähän koulutusta
järjestää VR:n koulutuskeskus Pasilassa.
Tämä on ennakointia tietenkin tähän
yksityistämiseen ja siihen mahdollisuuteen, että tulisi
yksityisiä rautatiealan yrittäjiä. Silloin
kun on muitakin kuin VR, niin VR ei anna koulutusta tietenkään
muille, ja tämä on sillä tavalla sidoksissa
tähän yksityistämiskuvioon.
Tässä on työryhmä ollut
taustalla, ja täällä on myös
ollut ammattijärjestöjen edustajia. Mutta näistä esityksen
vaikutuksista tässä ensin on todettu, että "esityksellä arvioidaan
olevan ainoastaan melko vähäisiä taloudellisia
tai muita vaikutuksia". Jos ajatellaan tällä hetkellä,
että sinne tulisi joku koulutuksen antaja, niin kyllähän
tämä budjettivarainen raha, OKM:n alainen koulutus täytyisi
olla, mutta budjetissa ei ole varattu tähän rahaa,
niin että tämä on siltä osin
auki.
Sitten Liikenteen turvallisuusvirasto ilmoittaa myös,
että heillä ei ole kaikissa tilanteissa mahdollisuutta
ottaa näitä tutkintoja vastaan tai järjestää lupakirjan
uudistamiseen tarvittavaa koulutusta ja koetta. Sekin on tietyllä tavalla
ongelmallinen asia.
Sitten täällä on nostettu esille
yksi taho — tämä kritisointi ei millään
tavalla liity nyt tähän nimeen: Kouvolan seudun
ammattioppilaitos — joka voisi olla koulutuksen järjestäjä.
Mielestäni kumminkin jonkunlainen kilpailutus tässäkin koulutuksen
järjestämisessä olisi syytä käydä,
ja niin kuin totesin aikaisemmin, tähän ei ole
rahoitusta olemassa.
Sitten ennen kaikkea tämä työopastaminen. Koulutushan
on tällä hetkellä teoriapainotteista hyvin
pitkälle koulutuskeskuksessa, ja sitten siihen liittyy
työharjoittelu, ja sen päälle tulee sitten
vielä työnopastajan mukana tapahtuva koulutus.
Tällä hetkellä ei ole tietoa tarkkaan,
kuka tämän työnopastuksen sitten järjestäisi.
(Pentti Kettunen: Onko liukkaan kelin harjoittelua?) — Sekin,
liukkaan kelin harjoittelu, kuuluisi tähän.
"Liikenteen turvallisuusvirasto on katsonut momentissa ehdotetun
mallin ongelmalliseksi säännöstä soveltavan
viranomaisen kannalta ja on todennut, että edellytykset
työnopastukseen määräämiselle
olisivat mallissa niin tiukat, ettei virastolla olisi välineitä velvoittaa
rautatieyritystä aidosti tarjoamaan työnopastusta."
Elikkä tämä ollaan sitten siirtämässä sille
yrittäjälle, joka mahdollisesti olisi täällä rautateillä toimimassa.
Tässä muutamia epäkohtia.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Tältäkin osin on syytä kyllä nyt
huomauttaa, että kannattaa olla vähän
tarkka siinä, ettei tehdä ohitusraiteita hallitusohjelman
kohdalle, jossa lähdetään siitä,
että VR Oy, Valtionrautatiet Osakeyhtiö, säilytetään
valtio-omisteisena palvelutaso-ohjauksen piirissä, ja erityisesti
tässä, että EU:n kilpailusääntöihin
pohjautuvasta kilpailusta henkilöliikenteen osalta voidaan
päättää vasta kilpailun avaamisen
hyödyistä ja haitoista tehdyn perusteellisen kokonaistaloudellisen
arvion pohjalta, ja tällöin on varmistettava kokonaistaloudellinen
tehokkuus, raideturvallisuus, palveluiden saatavuus sekä henkilöstön
aseman tasa-arvoinen turvaaminen.
Nyt tämän koulutuksen osalta tämä käsittely on
ollut sellaista, että ikään kuin ennakoidaan
jo, että konduktöörejä tarvitaan
joissain yksityisissä yhtiöissä. Kuitenkin
tältä osin selvitykset ovat siis kovasti auki,
tai toisaalta EU:n osalta vähän kolkkapoikatyyliin
noudatetaan jo Trafissa liikenteenohjaussuunnitelmia, joita muut
EU-maat eivät ota edes hyllyltä, koska katsovat,
että ne eivät ole hallinnassa. Tältä osin
on tietysti selvää, että valtion kannalta
ja yhteiskunnan kannalta VR:n hallintoneuvoston pitää olla
erittäin tarkkana nyt siinä, että valvotaan
merkittävissä, laajakantoisissa asioissa sitä,
että yhtiön toimintaedellytykset ja turvallisuus
pystytään varmistamaan.
Olisi myöskin syytä eduskunnassa liikenne-
ja viestintävaliokunnan tämän lain osalta
katsoa tätä kokonaiskehystä, ettei ikään
kuin eletä sellaista tilannetta, jota ei ole vielä päätetty.
Eli kannattaa mallioppilaasta siirtyä mieluummin malliosaajaksi.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt keskustelemme rautatiejärjestelmän
liikenneturvallisuustehtävistä annetun lain muuttamisesta. Muutosesitykseen
sisältyy muun muassa esitys siitä, että operaattoria
velvoitetaan antamaan työnopastusta toiselle operaattorille.
Tilanne on todella erikoinen ja johtaa käytännössä kohtuuttomuuteen,
koska toimivan operaattorin tehtävä on huolehtia
nimenomaan oman liikenteen hoidosta ja henkilökunnan osaamisesta.
Työnopastus voidaan hoitaa myös siten, että työnopastusta
tarvitsevat operaattorit voisivat esimerkiksi vuokrata oppilaitoksen
hyväksymät työnopastajat opastamaan työntekijöitään.
Tällöin on mahdollisuus käyttää operaattorin
omaa kalustoa, ja se on perusteltua liikenneturvallisuuden kannalta.
Näin koulutettava kuljettaja saisi opin tulevan työnantajan
kalustolla ja oppisi myös reitin ja operaattorin omat käytännöt.
Tuen Rajamäen pitämää puheenvuoroa
siitä, että hallitusohjelma ei sisällä,
että meidän VR:ää kilpailutettaisiin
tai että yksityisiä otettaisiin vielä rautatieliikenteeseen
mukaan.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Voi olla kyllä, että joissain
kohdissa tavaraliikenteen liikuttelun kannalta tai tavallisen junankäyttäjänkin
kannalta voisi olla parempi, että olisi käytössä myös
nykyistä enemmän vaihtoehtoja, vaikka toki arvostan
sitä työtä, mitä VR:ssä tehdään.
Mutta voisi olla viisautta suhtautua avarasti myös muihin
mahdollisuuksiin. Tässä äskettäin
uutisoitiin siitä, että käytännössä VR
estää kilpailua sillä, että se
ei suostu vuokraamaan kalustoaan muille toimijoille. Olisi mielenkiintoista
kuulla liikenneministerin kanta tähän asiaan: toimiiko
VR oikein?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Kyllönen, otetaan 5 minuuttia puhuja-aitiosta.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Hyvä eduskunta! Arvoisa puhemies! Lähetekeskustelussa
olevassa lainsäädännössä ei
tällä hetkellä puututa millään
tavoin rautatieliikenteen kilpailun avaamiseen vaan pyritään
osaltaan varmistamaan tasapuoliset ja syrjimättömät
toimintaedellytykset kaikille toimijoille ottaen huomioon se, että tavaraliikennelaki
on jo useita vuosia sitten avannut kilpailun tavaraliikenteen puolella
raideliikenteessä.
Lakiehdotuksessa muutetaan voimassa olevaa niin sanottua kelpoisuuslakia
olemassa olevan soveltamiskäytännön pohjalta
ja yhtenäistetään lakia myös
uuden rautatielain kanssa. Lakiehdotukseen on otettu mukaan ne säännökset,
joilla velvoitettaisiin rautatiealan oppilaitokset antamaan alan
koulutusta tasapuolisesti ja syrjimättömästi
koulutettavien työnantajayrityksistä riippumatta.
Nämä säädökset täydentävät
rautatielain 35 §:ää, jossa
säädetään koulutuspalvelujen tarjoamisesta.
Toimivien oppilaitosten hyväksyntä olisi jatkossa
voimassa 5 vuotta kerrallaan, ja Trafi toimii tässä toimivaltaisena
viranomaisena.
Ammattitaitoisen työvoiman — tavaraliikennepuolella
puhutaan lähinnä veturinkuljettajien — saamisesta
alalle: Niiden operaattorien osalta, jotka ovat tulossa tavaraliikenteen
toimijoiksi, on nyt ollut iso kynnyskysymys lähteä liikenteeseen
ja toimimaan aktiivisesti alalla. Ainakin tähän
mennessä saatujen tietojen perusteella voidaan olettaa,
että niillä yrityksillä, joilla on intressi
lähteä palvelua tuottamaan, on halu tuottaa sitä yhteysväleillä,
joissa VR ei ole tällä hetkellä toimiva
operaattori, ja senkin vuoksi on syytä tarkastella asioita
niin, että syrjimättömät ja
tasapuoliset toimintaedellytykset toteutuvat.
Haluaisin huomauttaa, että kun tässä käytiin läpi
näitä eri lausuntoja, niin liikenne- ja viestintäministeriö on
lausuntokierroksen jälkeen järjestänyt
kuulemistilaisuuden, jossa kaikki nämä asiat on
käyty lävitse, ja esitysluonnoksen jatkovalmistelussa
on otettu mahdollisuuksien mukaan kaikki lausunnot ja kuulemistilaisuudessa esille
tuodut näkemykset huomioon. Lakiesityksestä on
muun muassa poistettu hyvämaineisuuden osoittamista koskenut
6 §:n 1 momentin 5 kohdan muutosehdotus
ja tehty lakiesitykseen useita täsmennyksiä. Samoin
esitysluonnoksen osalta jatkovalmistelussa on otettu huomioon tietosuojavaltuutetun
tekemät tärkeät huomautukset kelpoisuusrekisteriin
rekisteröidyistä henkilöistä.
Sitä vastoin niitä lausunnoissa esille tulleita
asioita ja ehdotuksia, jotka olisivat ristiriidassa tämänhetkisen
sitovan EU-lainsäädännön kanssa,
ei valitettavasti ole voitu ottaa jatkovalmistelussa huomioon.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteen sisältö sinällään
on oikean suuntainen. Jos radalle tulee uusia toimijoita, niin on varmasti
kaikkien kannalta tärkeintä se, että sen koulutuksen
järjestää tässä maassa
parhaiten osaava henkilöstö, että yrityssalaisuudet
eivät saa siirtyä, ja ehkä se velvoite,
mutta velvoitteellekin varmasti luodaan hinnastot. Kysymys on silloin
siitä, haluammeko tälle ja näille meidän rautateille
sellaisia toimijoita, joilla nyt on mahdollisuus täällä toimia,
että heidän koulutustasonsa tulisi jostakin muualta,
että se ostettaisiin vaikkapa Englannista. Minä en
ainakaan sitä toivo. Siinä mielessä esitys
on oikean suuntainen, kun huolehditaan siitä, että siinä eivät
yrityssalaisuudet eivätkä liikesalaisuudet liiku
siinä koulutusvaiheessa ja että koulutustaho saa
riittävän suuren korvauksen antamastaan koulutuksesta.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellähän
tavaraliikenne on kilpailutuksen alla elikkä siellä voi
kilpailla, ja meillä ei ole syntynyt tälle alalle
vielä toimijoita, jotka pystyisivät tässä toimimaan.
Siellä eräs yrittäjä on jo muistaakseni
saanut turvallisuustodistuksen, mutta hänellä ei
ole kalustoa eikä ole miehistöä. Tietenkin
jos tällä saadaan tämä asia
ratkaistua, että he pystyvät kouluttamaan miehiä,
koska tietojeni mukaan he ovat yrittäneet vielä VR:ltäkin heitä hankkia,
mutta VR:ltä ei ole ollut halukkaita lähtemään
yksityiselle töihin. Sitten on vielä tämä kalustokysymys,
että mistä he kaluston hankkivat. He ovat halukkaita
vuokraamaan VR:ltä, mutta kuka nyt kilpailijaa, toista
ottaa sinne ja antaa kalustonsa sitten kilpailtavaksi? Tämä on
kyllä edustaja Kaikkoselle ihan suora vastaus, että et
sinäkään tekisi sillä tavalla,
jos sinulla olisi tämmöinen rautatieyritys, että sinä ottaisit
sitten kaverille kanssa koneet, että ala painaa vaan, että kilpaillaan
nyt täällä.
Tässä on vielä sitten yksi este se,
että meillä on tällä hetkellä vielä aika
paljon, suuri osa, rautateistä yksiraiteisia, elikkä ei
voida mennä toista pohjoiseen ja toista tulla etelään.
Senkin takia tämä on kilpailutuksen osalta erittäin
haasteellinen.
Tässä lyhyesti, puheenjohtaja.
Merja Kuusisto /sd:
Puhemies! Aivan niin kuin Raimo Piirainen tuossa sanoi, onhan
se ihan selkeätä, että jos yrityksellä on
kalustoa, niin ei voida edellyttää, että sitä kalustoa
sitten vuokrataan toiselle operaattorille, kun ei sitä kalustoa kumminkaan
esimerkiksi VR:llä niin hirveästi ylimääräistä ole,
että sillä pystyisi sitten toinenkin operaattori
nämä tavarakuljetuksensa huolehtimaan. Ja kyllähän
se lähtökohta on, että jos lähdetään
siitä, että kilpailu on rehellistä, niin
silloin uusilla toimijoilla, jotka tulevat esimerkiksi tavarankuljetukseen,
kyllä pitää olla osaavat työntekijät
koulutettuna ja myös riittävä kalusto.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Päivän tekstiä sivuten
rohkenen todeta, että ollaan varovaisia tämänkin
tyyppisissä asioissa. Kun antaa pahalle pikkusormen, niin
se vie helposti koko käden. Tässä vuosikymmen
sitten Ison-Britannian pääministeri, rautarouva
Thatcher privatisoi Ison-Britannian rautatieliikenteen kokonaisuudessaan.
Siinä meni kiskot, ja siinä meni kalusto. Kuinkas
kävikään? Yksityinen piti sitä hetken
aikaa, otti pienet, sievoiset voitot, myi edelleen, näin
kävi pari kolme kertaa, ja kun kymmenkunta vuotta kului,
Iso-Britannia, Englanti, osti rautatiet takaisin yksityiseltä ja rautatieverkoston
ja kaluston kunnossapito tuli maksamaan enemmän kuin alkuperäisessä kaupassa
Iso-Britannia hyötyi.
Arvoisa puhemies! Haluan lausua tämän vanhan
totuuden kaikille hallituspuolueiden edustajille, että olkaa
varovaisia, kun rupeatte yksityistämään
Suomen kansalaisten omistamaa omaisuutta.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Imatralle tuli luvat yksityiselle yritykselle
siirtää puutavaraa Pelkolan terminaalista Kaukopään
tehtaille tässä ihan muutama hetki sitten. Prosessihan
oli pitkä, ja nämä turvallisuusselvitykset ynnä kaikki
muut, mitä siihen liittyy, vaativat aikaa, ja hyvä niin.
Kaiken kaikkiaan haluan korostaa sitä, että vaikka
tässäkin Pelkola—Kaukopää-akselilla
on kohtuullisen lyhyet matkat, käytetään
VR:n kiskoja jnp., niin turvallisuus ennen kaikkea, rakennetaan
näitä asioita miten tahansa. Tässä viittaan
muun muassa Myllykosken esiin nostamaan koulutukseen, ja myöskin
edustaja Rajamäki tätä asiaa omassa puheessaan
käsitteli.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Kuten täällä puhujat
ovat todenneet, niin tässä on kysymys hallitusohjelman
edellyttämistä, muun muassa turvallisuuteen liittyvistä kysymyksistä,
ja muun muassa nämä henkilöliikenteen
kilpailuttamiset Englannissa ja muualla ovat kyllä varsin ikäviä kokemuksia.
Meillä on, ja oli erityisesti viime hallituksen aikana,
vähän tällaista ideologista yksityistämishalua,
että valtion toiminta on ikään kuin paha. Kysehän
on tältä osin strategisesta ja maan kilpailukyvyn
ja koko meidän talouden kannalta niin keskeisestä asiasta
kuin raideliikenteestä. Sillä on Venäjän-liikenteen
ja muun osalta suuri merkitys logististen tavaraketjujen ja meidän vientiteollisuuden
kannalta, ja siinä ei ole kyllä varaa hirveisiin
virheisiin. Lannoiteteollisuudenkaan myyntiin ei sinänsä olisi
ollut viime kaudella varaa kansallisista syistä, mutta
tässä tapauksessa varsinkaan ei voida ajatella
tämmöistä ideologista ratkaisua.
Minä olisin kysynyt tätä edustaja
Oinoselta, mutta hän ei ole paikalla: minusta on aika erikoinen
ratkaisu, että Vapo, valtionyhtiö, on tehnyt tällaisen
yksityistä tavaraliikennettä koskevan sopimuksen,
jota nyt ilmeisesti joudutaan operaattorin takia lykkäämään.
Asia on kuitenkin periaatteessa aika mielenkiintoinen — olisi
luullut Vapon käyttävän VR:ää ja
hakevan VR:n kanssa ratkaisuja. Mutta ehkä hallintoneuvoston
puheenjohtaja, edustaja Oinonen Vaposta jossain vaiheessa kertoo,
minkä takia tämmöinen ratkaisu on tehty.
Ei voi olla, että edustaja Oinosen johtama hallintoneuvosto
ei olisi näin periaatteellisesti merkittävää asiaa
käsitellyt.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On todella mielenkiintoista nähdä,
mihinkä tällä rautatieliikenteen kilpailuttamisen
selvittämisellä päästään
eteenpäin ja mikä se ideologinen tausta vielä siinä sitten
on, kun asiaa toteutetaan ministeri Kyllösen johdolla.
Mutta, arvoisa puhemies, kyllä se on selvää, että Suomen
kaltaisessa maassa ensimmäisenä täytyy
turvata suomalaisen rautatiejärjestelmän toimivuus
niin henkilöliikenteen kuin tavaraliikenteen puolella,
ja se edellyttää silloin koko maan kannalta järjestelmien
kehittämistä niin, että myös
meidän toimivalla valtionyhtiöllämme eli
VR:llä on toimintaedellytykset. Jos kilpailulla kuoritaan
sitten ne tärkeimmät eurot, mitä pystytään
vilkkaammilla alueilla aikaansaamaan, niin kyllä meille
käy lopuksi niin, että myös rautatieliikenteessä liikennemuoto
alkaa takkuilla mitä pohjoisemmaksi mennään.
Eli Valtionrautateiden täytyy olla tulevaisuudessakin koko maan
liikenneyhtiö huomioiden myös meidän Venäjälle
suuntautuva liikenne ja siellä tapahtuvat asiat.
Herra puhemies! Kun meitä aina syytetään byrokratiasta,
niin sitä ei välttämättä aina
edes keksitä eduskunnassakaan. Valtiovarainvaliokunnan
liikennejaoston kuulemistilaisuudessa kävi ilmi mielenkiintoinen
yksityiskohta, joka liittyy Liikenteen turvallisuusvirastoon elikkä Trafiin
ja muun muassa sellaiseen asiaan, että joka ikinen vaunu,
joka Venäjältä Suomeen tulee, tarvitsee
oman erillisen propuskan, oman todistuksen siitä, että se
on turvallinen vaunu. Kuulostaa tietysti jossakin suhteessa hyvältä,
mutta käytännössä se on täysin
järjetön asia.
Elikkä kun tämänkaltaisia, voi sanoa,
tavaran ja liikenteen kulkuun liittyviä todistuksia vaaditaan,
varmaankin turvallisuussyistä, se käytännössä kuitenkin
aiheuttaa sen, että VR:lle nuo kustannukset ovat oikeasti
senkaltaisia, että ne häiritsevät toimintaa
ja varmaan jonkun verran kilpailuakin. Tässä suhteessa
haluan myös ministerin tietoon saattaa, että tämänkin
kaltainen ongelma on noussut esille, ja sillekin asialle pitää tehdä jotain.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä venäläisten
vaunujen liikkuminen ei ole mikään uusi kysymys,
ja tässä menneinä vuosinahan on tehty
sillä tavalla, että niitä on Suomessa
korjattu, jotta ne ovat olleet liikennekelpoisia ja niissä on
pysynyt tavara sisällä. Ne ovat olleet niin huonossa
kunnossa, että sinne ei ole tavaraakaan voinut laittaa.
Nyt kun turvallisuuskriteerit ovat tiukentuneet, niin on pakko
käännyttää joskus tavaravaunuja
rajalta pois, ja se on ihan tosissaan turvallisuuskysymys. Siellä saattaa
olla semmoinen tilanne, ettei jarruja ole vaunussa ollenkaan, ja
se on pakko käännyttää silloin
takaisin. Sitten vielä telit ja pyöräkerrat
saattavat olla niin huonossa kunnossa, että siinä on
suistumisvaara kiskoilta, ja senkin takia niitä täytyy
palauttaa.
Ei se voi olla yksistään niin, että Suomessa
laitettaisiin venäläisiä vaunuja kuntoon.
Kyllä sen kumppanin puolelta myös täytyy
vaunujen olla kunnossa.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Muutama sana venäläisiin
vaunuihin liittyen, kun niitä päivittäin
Imatralla liikkuu, ja liikkuu paljon, ja vuosikymmeniä itse
asiassa olen entisten työtehtävienikin kautta
niitä ollut seuraamassa ja lastaamassa.
Minun mielestäni on hyvä, että tämä rajalla oleva
kontrolli on tiukka, ja viittaan siihen edelliseen puheenvuoroon,
jossa puhuin turvallisuudesta. Tänäkin päivänä,
kun kuuntelee suomalaisia vaunuja ja sitten venäläisiä vaunuja,
tulee välillä mieleen, onkohan siellä laakereita
ollenkaan, kun kolina on myöskin sitä luokkaa.
Toki venäläinen vaunukalusto on parantunut huomattavasti.
Mutta tähän turvallisuuteen vedoten: edelleenkäsin
sen kontrollin sopii olla kyllä tiukkaa ja hyvää.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ei tässä tietysti
nyt pyörää kannata ryhtyä keksimään
uudelleen, mutta joka tapauksessa sanon sen, että totta
kai turvallisuus on ykköskysymys, mutta pitää päästä myös
Suomen ja Venäjän välisessä liikenteessä sellaiseen
tilanteeseen, jossa voidaan tietää etukäteen,
että ne Suomeen tulevat vaunut ja se kalusto ovat kunnossa,
ja se on tietystikin sitten jo ministeriön ja ministerin
ja Suomen ja Venäjän välisen liikenteen
ja niiden operoijien välistä asiaa, ja siihenkin
täytyy puuttua, eikä tietysti voida hyväksyä sellaista,
että sieltä tulee sellaisia vaunuja tänne,
joista tavarat ovat puolivälissä tippuneet jo
sitten matkasta pois.
Keskustelu päättyi.