Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva Yleisradion
hallintoneuvoston kertomus on ensimmäinen kertomus, joka
käsittelee Yleisradio Oy:n toimintaa vuonna 2012 hyväksytyn
Yleisradion rahoitusuudistuksen ja Yleisradion toimintaa ohjaavan
Yleisradio Oy:stä annetun lain muuttamisen jälkeen.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on mietinnössään
pitänyt tärkeänä, että eduskunta
nyt pystyy ottamaan vuosittain kantaa Yleisradion toimintaan hallintoneuvoston
kertomuksen kautta.
Eduskunnan valitsema hallintoneuvosto ei toteuttanut vielä vuonna
2013 yhtään Yleisradiosta annetun lain 6 a §:n
mukaista toiminnan ennakkoarviointia. Valiokunta on pitänyt
kuitenkin erittäin hyvänä, että hallintoneuvosto
on maaliskuussa 2013 valinnut tulevissa ennakkoarvioinneissa avustavan
riippumattoman asiantuntijan sekä tahon, joka arvioi Yleisradion
uusien palvelujen markkinavaikutuksia. Tämä tuo
omalta osaltaan uskottavuutta koko ennakkoarviointijärjestelmään
ja hallintoneuvoston työhön. Ensimmäinen
Yleisradion toimintaa eräiltä osin koskeva ennakkoarviointi
on tehty vuonna 2014.
Valiokunta on pitänyt tärkeänä,
että hallintoneuvosto jatkossa arvioi ennakkoluulottomasti tarvetta
ja mahdollisuuksia toteuttaa ennakkoarviointeja, jotta hallintoneuvosto
voi analyyttisesti ja avoimesti linjata niiden kautta Yleisradion julkisen
palvelun sisältöä ja sen rajanvetoa suhteessa
kaupallisiin toimijoihin. Valiokunta ei tässä mietinnössään
ota kantaa Yleisradion rahoituksen indeksisidonnaisuuteen vuonna
2015, sillä asia ratkaistaan vuoden 2015 talousarvioesityksen
käsittelyn yhteydessä. Valiokunta on kuitenkin
aiemmissa mietinnöissään katsonut, että säännöllisin väliajoin tulee
tarkastella muun muassa mahdollisista markkinoiden tai palvelutarpeiden
muutoksista aiheutuvia vaikutuksia Yleisradion rahoituksen indeksisidonnaisuuteen
sekä verotuksen
tasapuolisuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista.
Yleisradion julkisen palvelun sisällöstä ja alasta.
Valiokunta on pitänyt aiempienkin kannanottojensa mukaisesti
tärkeänä, että Yleisradion julkinen
palvelutehtävä säilyy laajana kattaen ohjelmatoiminnan
kaikki osa-alueet uutisista ja asiaohjelmista aina kulttuuriin,
urheiluun ja viihteeseen. Yleisradion ohjelmistojen monipuolisuus
mahdollistaa edelleen sen, että yhtiö tavoittaa
merkittävän osan katsojista ja kuulijoista. Hallintoneuvoston
kertomuksessa esitetyt katsojien tyytyväisyys- ja luottamusmittaukset
sekä eri kanavien katsojaluvut osoittavat valiokunnan arvion
mukaan, että Yleisradio on täyttänyt
julkisen palvelun velvoitteensa varsin hyvin.
Toiminnan eräät painotukset ja kehittämistarpeet.
Valiokunta on pitänyt tärkeänä,
että Yleisradio vakaan tulopohjan avulla kehittää toimintaansa
vastaamaan yleisön yhä monipuolistuvia palvelutarpeita
ja toiveita. Yleisradio on siitä annetun lain mukaisesti
panostanut myös nuorille suunnattuun ohjelmistoon. Kyseistä linjausta
on tämän kertomuksen käsittelyn yhteydessä kyseenalaistettu
valiokunnan asiantuntijakuulemisessa muun muassa sillä perusteella,
että kaupalliset kanavat tarjoavat tälle yleisöryhmälle
runsaasti ohjelmistoa ja että verovaroin kustannettu Yleisradio
kilpailee erityisesti tältä osin kaupallisten
toimijoiden kanssa. On erittäin tärkeää, että Yleisradio
tavoittaa ohjelmistollaan myös lapset ja nuoret jo sen
takia, että positiiviset kokemukset Yleisradion tarjonnasta
nuorella iällä kannustavat Ylen tarjonnan seuraamiseen
myös aikuisiällä. Valiokunta on kuitenkin
korostanut myös, että Ylen nuorille suuntaaman
ohjelmatarjonnan tulisi erottua kaupallisesta kilpailevasta ohjelmatarjonnasta
esimerkiksi sisällöltään, esittämistavaltaan
tai laadullisin kriteerein siten, että sen esittämistä voidaan
kilpailutilanne huomioidenkin perustella osana Yleisradion julkista
palvelua.
Valiokunta on korostanut, että Ylen on turvattava molempien
kansallisten kieliryhmien tarvitsemat palvelut yhtäläisin
perustein. Esimerkkinä valiokunta mainitsee viranomaistiedotteet,
erityisesti vaaratiedotteet, joiden osalta on ilmennyt puutteita.
Valiokunta on pitänyt tärkeänä, että viranomaistiedotteet
tavoittavat ymmärrettävällä tavalla
kaikki kohdealueella olevat kansalaiset. Valiokunta on korostanut
myös Yleisradion osuutta saamenkielisten uutis- ja ohjelmapalvelujen
järjestämisessä ja tämän
merkitystä saamen kielen elinvoimaisuuden varmistamiselle.
Hallintoneuvoston kertomuksen mukaan erityisryhmien tarvitsemia
palveluja on pystytty lisäämään
vuonna 2013 ja niitä kehitetään edelleen
kattavammiksi ja monipuolisemmiksi. Erilaiset tekstityspalvelut,
viittomakieliset tulkkaukset ja kuvatulkkaus sekä selkokielinen
ohjelmisto ovat elintärkeitä näitä palveluja
tarvitseville kansalaisille.
Valiokunta on korostanut, että Yleisradiolla on suuri
merkitys suomalaisen luovan sisältöliiketoiminnan
kehittämiselle ja kasvattamiselle. Yleisradion suunnitelmat
kasvattaa kotimaisten ohjelmien ostoja ovat tärkeitä alan
kaikille toimijoille. Valiokunta on yhtynyt kertomuksessa esitettyyn
näkemykseen, että suomalaisen median tärkein
tulevaisuuden kysymys on, miten säilyttää kotimaisen
sisällön ja tuotannon kilpailukyky.
Arvoisa herra puhemies! Valiokunta näkee suuria mahdollisuuksia
siinä, että Yleisradion laaja ja arvokas arkisto
avataan mahdollisimman kattavasti yleisön käyttöön.
Valiokunta on kannustanut Yleä yhteistyöhön
eri toimijoiden kesken arkiston käyttöä rajaavien
ongelmien ratkaisemiseksi.
Lopuksi valiokunta pitää erittäin
tärkeänä Ylen alueellisen televisio-
ja radiotoiminnan merkitystä alueiden identiteetin vahvistajana
ja monipuolisen ja kattavan alueellisen viestinnän, sananvapauden
ja tiedonvälityksen takaajana.
Edellä esittelemäni mietintö on ollut
yksimielinen.
Keskustelu päättyi.