Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Käsittelyssä on Kuntien takauskeskusta
koskevan, vuonna 1996 annetun lain muuttaminen. Tavoitteenahan on
turvata jatkossakin kuntien yhteinen varainhankinta ja kehittää sitä ympäröivä maailma
huomioon ottaen.
Käsiteltävänä oleva lakiehdotus
siis tavoittelee Kuntien takauskeskuksesta annetun lain ajanmukaistamista
niin, että varainhankintajärjestelmän
toimivuus voidaan turvata nykyisessä muuttuneessa toimintaympäristössä.
Lakiin ehdotetaan otettavaksi myös perustuslaista johtuvia lainsäädännön
alaan kuuluvia säännöksiä, jotka on
alemman asteisin säännöksin nyt säännelty. Lisäksi
voimassa olevaa lakia ehdotetaan täsmennettäväksi
ja Takauskeskuksen toimivaltaa eräiltä osin laajennettavaksi.
Herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan täsmennettäväksi
muun muassa niiden saatavien piiriä, joiden vakuutena voidaan
Kuntien takauskeskuksen myöntämää takausta
käyttää. Esityksessä ehdotetaan
myös luovuttavaksi Takauskeskuksen toimintaa ohjaavasta,
sisäasiainministeriön vahvistamasta ohjesäännöstä.
Nykyiseen ohjesääntöön sisältyvät
määräykset otetaan, kuten jo totesin,
perustuslain mukaisesti lainsäädännön
tasolle. Tällaisia määräyksiä ovat
muun muassa takauksen myöntämisen edellytyksiä ja
takauksen suhdetta Euroopan yhteisön valtiontukisäännöksiin
koskevat säännökset, samoin Takauskeskuksen
rahastoon siirrettyjen varojen sijoittamista ja käyttöä sekä takauskeskustarkastajan
toimivaltuuksia koskevat määräykset.
Kuntien takauskeskuksen tavoitteenahan on turvata kuntien varainhankinta.
Tässä tarkoituksessa Takauskeskuksen rahastoa
voitaisiin käyttää poiketen nykyisestä myös
tilapäisesti sellaisiin järjestelyihin, joilla
estetään Takauskeskusta välittömästi
uhkaavan maksuvelvoitteen syntyminen. Nykyisellään
Takauskeskuksen rahastoa on mahdollista käyttää vain
tilanteessa, jolloin maksuvelvollisuus on jo syntynyt. Ehdotetulla
lailla maksuvelvoitteen syntymistä ehdotetaan siis estettäväksi
aiennetulla järjestelyllä, jollainen voisi olla
lähinnä maksuvaikeuksiin joutuneen luottolaitoksen
eli Kuntarahoituksen pääomittaminen oman pääoman
ehdoin. Luottolaitoksen tulisi puolestaan palauttaa Takauskeskukselle
tämä sijoitettu pääoma heti,
kun siihen on taloudelliset edellytykset.
Tarkempia määräyksiä, herra
puhemies, Takauskeskuksen toimielimistä sekä niiden
toimeenpanosta, tehtävistä ja toimikaudesta sekä muusta Takauskeskuksen
toiminnasta annettaisiin jatkossa Takauskeskuksen valtuuskunnan hyväksymässä johtosäännössä.
Esityksen mukaan Takauskeskuksen jäsenyhteisöiksi
voisivat liittyä jatkossa myös kunnat, jotka eivät
tällä hetkellä ole Takauskeskuksen jäseniä.
Takauskeskuksen hallinnon ja tilien tarkastusta varten valittava
tilintarkastusyhteisö ja Takauskeskuksen valvonnasta vastaavia
takauskeskustarkastajia voitaisiin valita vuotta pidemmäksi
ajaksi, enintään kuitenkin neljäksi vuodeksi.
Säännöksiä Takauskeskuksen jäsenyhteisöinä olevien
kuntien oikeudesta hakea muutosta kunnilta perittäviä maksuosuuksia
koskeviin päätöksiin takausvastuun kattamiseksi
ehdotetaan tässä lakiehdotuksessa myös
täsmennettäväksi. Hallintokäyttölain mukaisesta
pääsäännöstä poiketen
Takauskeskuksen hallituksen päätös jäsenyhteisöjen
maksuosuuksien määräämisestä voitaisiin
kuitenkin panna täytäntöön muutoksenhausta
huolimatta.
Arvoisa puhemies! Tavoitteena on, että lainsäädäntö tulee
voimaan ensi vuoden alusta. Hallintovaliokunnassa voimme todeta,
että lakiehdotukset ovat hyvin valmisteltuja. Hallintovaliokunta
on ollut mietinnössään yksimielinen.
Yleiskeskustelu päättyy.