Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssähän
on hallituksen esitys sotilasvammalain 6 §:n muuttamisesta.
6 § käsittelee sotainvalidien invaliditeettiprosenttia,
sen vaikutusta kuntoutukseen ja niiden etujen tuomista, mitä haittaprosentista
seuraavat. Takavuosina prosentti, joka oikeutti vähän
laajempaan kuntoutukseen ja mahdollisuuksiin, oli 30 prosenttia.
Viime aikoina se on muutettu 25:een, ja nyt tällä hallituksen
esityksellä ja tällä sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnöllä se muuttuu 20:een. Mutta miten tätä maailmaa
tässä voisi käsitellä ja nähdä,
viitaten siihen, mitä viime perjantaina keskustelussa täällä useammassa
palautepuheenvuorossa kuultiin, tuntuu aika erikoiselta, että puhutaan
työkyvyttömyysasteesta ja 20 prosentista. On tämä aika
erikoista, kun tämä väki on osallistunut
1939—45 sotiin, keski-ikä on yli 85, ja puhutaan
työkyvyttömyysasteesta.
Näin ajatellen ja arvellen olisi tullut tässä yhteydessä valiokunnan
jo puuttua ja vaatia vähän enemmänkin
kuin valiokunnan kannanotoissa sanotaan. Valiokunta on kiinnittänyt
huomiota siihen, että tuntuu erikoiselta työkyvyttömyysaste-käsite.
Termi on ollut jo sotilasvammalaissa sekä alemman asteen
säädöksissä vuodesta 48 lähtöisin.
Silloin mielestäni se on liittynyt ja käynyt erinomaisen
hyvin tähän asiaan, mutta aika on ajanut sen käsitteen
ohi, ja tämän asiaan kuntoon saattamisen olisi
luullut jo hallituksen taholtakin tulevan kuntoon ja järjestykseen.
Muutos parantaa selkeästi niiden lievävammaisten
sotainvalidien asemaa, jotka eivät ole pitkäaikaisen
laitoshuollon tarpeessa, koska heillä on mahdollisuus saada
70 päivää osa-aikaista hoitoa joko päiväsairaalassa
tai vastaavassa kunnallisessa laitoshoidossa. Pidän tätä erittäin
onnistuneena ja hyvänä, ja sen pohjalta voidaan nähdä myöskin,
että uudistus edistää sotainvalidia kotona
hoitavan puolison työssäjaksamista taikka muuten
helpottaa puolison tai muun omaisen elämää.
Kyllä kuitenkin, kun sodasta on kulunut yli 60 vuotta,
olisi aika kohtuullista ryhtyä pohtimaan ja selvittämään
sitä, että kaikki viime sotien veteraanit pääsisivät
vastaavien kuntoutuspalvelujen pariin. Pidän tätä tämän
nykyisen yhteiskunnan, sivistyneen yhteiskunnan eräänlaisena
häpeätahrana. Tätä ei ole haluttu
hoitaa eikä tehty eikä hoidettu. Kun maailmaa
katsotaan eteenpäin, niin muutaman vuoden kuluttua voidaan
todeta, että tämän pohjalta oli vahinko,
ettei tätä asiaa hoidettu tai haluttu hoitaa.
Pidän aika erikoisena, että valiokunta asiaa pohtiessaan
ja tehdessään erimielisen mietinnön ei
ole kuitenkaan voinut yhtyä näihin lausumaehdotuksiin
ja vastalauseeseen. Vastalauseesta voisi arvella, että siinä on
hyvä sisältö, mutta se on vaikeaselkoinen,
vaikeaselkoinen niin, että valtaosa edustajista ei tätä ymmärrä eikä käsitä,
mistä on kysymys. Oma henkilökohtainen kantani
tähän asiaan on olemassa kuitenkin, että kaikki nämä asiat
pitäisi saattaa kuntoon ja järjestykseen riippumatta
siitä, kuuluuko hallitukseen vaiko oppositioon.
Kun tässä nyt itse lähes puolitäydelle
salille elikkä lähes tyhjälle salille
tätä asiaa kerron, niin täällä äsken
oli ed. Laukkanen paikalla, ja toivon, että hän
on nytkin kuulolla. Juhannusviikolla tässä menneen,
kuluneen vuoden aikana maanantaipäivänä Kouvolan
Sanomat kirjoitti, että ed. Lahtela on yhteistyökyvytön,
ei tule toimeen eduskunnan eikä eduskuntaryhmän
kanssa, ei voi olla, että asioita voitaisiin rakentaa näin
yhteistyökyvyttömän edustajan välityksellä eteenpäin. Näin
suurin piirtein oli sanatarkka lainaus lehdestä. Tässäpä mielessä loisinkin
elämää ja tunnelmaa nyt sitten hallitusryhmän
edustajana taikka niin kauan, kunnes siitä ryhmästä erotetaan, että on
henki syntymässä sen tyyppinen, että mietintö ei
ole syntynyt oikein eivätkä hallitusryhmät
ole tätä oikeassa hengessä pohtineet.
Toivoisinkin, että ed. Laukkanen vaalipiirissäni
levittäisi edelleenkin semmoista sanomaa, että taas
huomenna ed. Lahtela äänesti —onko se huomenna
vaiko seuraavana päivänä — äänesti sellaisen
lausuman puolesta, missä lukee näin: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus ryhtyy lähivuosina
toimenpiteisiin lainsäädännön
muuttamiseksi niin, että asteittain kaikki 1939—1945 sotiemme
veteraanit pääsevät sotavammalaissa määriteltyjen
avo- ja laitoshoidon palveluiden piiriin." Ja lausuma loppuu. Tämän
puolesta äänestän ja tämän
puolesta seison ja katson, että kun eduskunnassa puhutaan,
että hallitus ryhtyy lähivuosina toimenpiteisiin,
luulisin, että täällä ei ketään,
joka vähänkin omallatunnolla on varustettu, ketään
edustajaa ole sellaista läsnä, joka ei tämän
puolesta voisi äänestää ja seisoa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun tästä käytiin perusteellinen
keskustelu perjantaina, olin vähän hämmennyksen
vallassa, kun lähes jokainen kansanedustaja, joka käytti puheenvuoron,
puhui sotaveteraaneista yksinomaan, kun on sotilasvammalaista kysymys. Kuitenkin
mietinnössä lukee aivan selvästi: "On kuitenkin
huomattava, että sotilasvammalain soveltamisalaan kuuluvat
myöskin ne, jotka vahingoittuvat asevelvollisuusaikanaan
tai puolustuslaitoksen palveluksessa ollessaan." Asia sanotaan harvinaisen
selvästi, mutta teksti, jota suusta päästellään
täällä, on ihan kokonaan muuta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Yhtyen siihen, mitä ed. Pulliainen äsken
totesi: Kun lukee valiokunnan mietintöä, joutuu
hämmennyksen valtaan monessakin suhteessa. Ja kun kuunteli
todella perjantaina niitä puheita, oli kyse hallituspuolueitten
tai opposition edustajista, kaikki olivat sitä mieltä,
että nämä asiat pitäisi saada
kuntoon.
Tuntuu todella käsittämättömältä,
että kun sotainvalideillakin keski-ikä on noin
85 vuotta, siitä huolimatta pitää todeta
työkyvyttömyysaste, joka nyt toki pudotetaan 20
prosenttiin. Mielestäni ja niin kuin moni muukin edustaja
täällä on todennut, vastalauseeseen kirjattu
lausumaehdotus olisi sellainen, johon koko eduskunnan tulisi lähteä mukaan.
Mielestäni olisi tietysti voinut laatia tarkemmankin ajankohdan
siihen, jopa ensi vuoden tai sitä seuraavan, että kaikki
veteraanit pääsevät avo- ja laitoshoidon
palveluksiin niin kauan kuin keskuudessamme ovat. Tuntuu todella käsittämättömältä
tämä hallituspuolueitten
menettely. Kun lukee todella tämän lausumaehdotuksen,
niin siinä minun mielestäni on pyritty hakemaan
sitä, että kaikki voisivat siihen yhtyä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minusta ed. Vistbacka puhuttelevasti
kertoi ja ymmärsi, miten tämä asia on
olemassa.
Erittäin hyvin valiokunnan kannanotoistakin käy
ilmi se, että kunnille osoitettua rahaa on vuosittain jäänyt
käyttämättä, muun muassa 2005 vuodelta
noin 1,5 miljoonaa euroa. Eritasoisia kuntia on olemassa, eritasoisia
haluja, tahtoja on olemassa. Eivät nämä rahat
mihinkään katoa, ne palaavat sieltä takaisin
ja käytetään edelleenkin samaan tarkoitukseen,
mihin niitä tässä osoitetaan. Tältä osin
se osoittaa sen, että kunnissa ei hoideta, ei haluta hoitaa
tai ei pystytä hoitamaan näitä asioita.
Ed. Vistbacka on aivan oikeassa siinä. Nyt pitää tehdä,
pitää tarttua silloin, kun se on vielä mahdollista.
Kohta se ei enää ole.
Yleiskeskustelu päättyy.