3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lapseen kohdistuneen
seksuaalirikoksen selvittämisen järjestämisestä annetun
lain muuttamisesta
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! On erittäin kannatettavaa, että lapsiin kohdistuneiden
seksuaalirikosten selvittämisestä johtuvien terveydenhuollon
kustannusten lisäksi myös lapsiin kohdistuneiden
pahoinpitelyrikosten selvittämisestä aiheutuvat
terveydenhuoltokustannukset ovat jatkossa valtion korvattavia. Kunnat
ostavat näitä palveluita yliopistollisilta sairaanhoitopiireiltä,
ja tämä lakimuutos mahdollistaa oikeuspsykiatrian
yksiköiden lisäresursseja henkilöstön
palkkaamiseen, ja tämä parantaa pahoinpitelyrikosten
uhriksi joutuneiden lasten mahdollisuutta päästä tutkimuksiin. Erityisen
tärkeää olisi varmistaa uhriksi joutuneiden
lasten hoidon ja kuntoutuksen oikea-aikaisuus ja riittävä kesto.
Tässä asiassa meillä on vielä parannettavaa.
Myös pahoinpitelyjen ennaltaehkäisyyn ja tunnistamiseen
olisi kiinnitettävä nykyistä enemmän
huomiota.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä esitystä varsin
kannatettavana. On hyvä, että näiden
seksuaalirikosten rinnalle nostetaan myös pahoinpitelyrikokset
ja siirretään kunnilta valtion korvattavaksi.
Tällaiset ikävät tapaukset ovat yleisiä,
ja on syytä, että näihin suhtaudutaan äärimmäisellä vakavuudella.
Tätä samaa sukua on tietysti se, että on
tärkeää selvittää myös
työntekijöiden rikostaustaa. Olen erittäin
tyytyväinen siitä, että hallitus kertoi
tällä viikolla, että myös vapaaehtoistyötä tekevien
rikos- ja sakkorekisterit tulevat tulevaisuudessa selvittelyn piiriin.
Rikostaustaa voisi pyytää jatkossa vapaaehtoistyön
järjestäjä. Toivon, että tässä asiassa myös
lyhyet työsuhteet ja sijaisuudet otettaisiin näiden
tarkastelujen pariin eli laajennettaisiin nykyisestä työ-
ja virkasuhteista koskemaan myös vapaaehtoistyötä ja
lyhyitä työsuhteita. Myös rikosrekisteriotteiden
käsittelyä on tarpeen tarkentaa. Tämä hieman
tästä nyt käsittelyssä olevasta asiasta
viereen, mutta sellainen asia, jonka halusin tässä vielä esille
nostaa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys tässä lainmuutoksessa
on hyvinkin kannatettava myös opposition puolelta. On tärkeää,
että yhtenäistetään näitten
uhrien oikeusturvaa ja asemaa siten, että myös
pahoinpitelyrikosten uhriksi joutuneitten lasten oikeuspsykiatrinen
tutkiminen toteutuisi valtion kustannuksella.
Haluan kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että käytännössä nämä tutkimukset
jatkossakin ovat kuntien maksettavina. No, raha tulee valtiolta
tällä kertaa, mutta kuten tässä esityksessä todetaan,
tämä 2,2 miljoonaa euroa, joka on arvioitu tähän
pahoinpitelyrikosten selvittämiseen, otetaan pois valtionosuusmäärärahoista,
jotka kunnille peruspalvelujen järjestämiseen
on osoitettu. Siinä mielessä en pidä hyvänä,
että tälläkin tavalla ikään
kuin kuntien määrärahat heikkenevät.
Siinä mielessä, jos nämä määrärahat
eivät tule riittämään, toivon,
että se ylimenevä raha otetaan silloin jostain
muualta kuin kunnilta.
Arvoisa puhemies! Nimittäin täällähän
mainitaan, että lasten oikeuspsykiatrian yksiköissä tehtyjen
virka-apupyyntöjen mukaiset pahoinpitelytutkimukset ovat
kasvaneet vuosien 2010 ja 2011 välillä noin 30
prosenttia. Lapsiin kohdistuneiden seksuaalirikosten tutkimukset
ovat kasvaneet samana aikana noin 20 prosenttia yhden vuoden aikana.
Lisäksi, kun tässä esityksessä todetaan,
että vuoden 2013 ennusteen mukaan lasten pahoinpitelytutkimusten
määrä kasvaa kuitenkin odotettua nopeammin
ja määrä saattaa nousta suuremmaksi kuin
lapsiin kohdistuneiden seksuaalirikosten tutkimusten määrä,
on varauduttava siihen, että nämä määrärahat
eivät välttämättä tule
riittämään.
Mutta kuitenkin on hyvä, että hallituksessa tunnustetaan
se tosiasia, että kaikkien lasten tulee saada kaikkein
parasta mahdollista tukea silloin, kun on näin törkeästä rikostutkimuksesta kysymys.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Olen tämänkaltaisten
asioiden yhteydessä usein kiinnittänyt täällä huomiota
tietosuojanäkökohtiin ja ennen kaikkea siihen,
että minusta tuntuu, että eräänlaiset
tietosuojatalebanit eli äärimmäisyysajattelijat
ovat saaneet liikaa valtaa siihen, mitä tietosuojasta säädetään.
Tarkoitan tällä sitä, että tuntuu
usein siltä, että tietosuoja on tärkeämpi
asia kuin se, että pystyisimme auttamaan lapsiamme ja nuoriamme
oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Niinpä tässäkin
hallituksen esityksessä sivulla 6, Suhde perustuslakiin
ja säätämisjärjestys, korostetaan:
"Perustuslakivaliokunta on useissa ratkaisuissaan pitänyt
tällaisen sääntelyn yhteydessä asianmukaisena,
että viranomaisen tiedonsaantioikeus ulotetaan vain sen
tehtävien hoidon kannalta välttämättömiin
tietoihin." Siis välttämättömiin,
ei esimerkiksi tarpeellisiin.
Kun oli kerran esitys, jossa siviilipuolen lääkärit
voisivat armeijapuolen lääkäreille, molemmat
vaitiolovelvollisia, antaa tietoja, jotka ovat tarpeen tämän
varusmiehen palveluksen järjestämiseksi, niin
perustuslakivaliokunta katsoi, että se on vastoin perustuslakia
ja siinä olisi pitänyt lukea "välttämättömiä".
Mihin tällainen tiukka tietosuoja ja sen erittäin
tiukka tulkinta käytännössä johtaa?
Me olemme puhuneet kouluissa tapahtuvista asioista, me olemme puhuneet
perheissä tapahtuvista asioista, joissa tieto ei kulje
viranomaiselta toiselle. Meillä on muistissa traaginen
Eerika-tytön tapaus, jossa saattaa olla, että lainsäädäntö ei suoranaisesti
ollut esteenä, mutta jossa tiukat tietosuojatulkinnat ovat
tehneet eri viranomaiset varovaisiksi antamaan tietoa toisille viranomaisille,
vaikka nämä toiset viranomaiset sitä tietoa tarvitsisivat
ja vaikka nämä toiset viranomaiset olisivat vaitiolovelvollisia.
No, mitä tänä päivänä?
Eilen Oulussa puukotettiin neljää nuorta ihmistä.
Tieto uhkailusta oli poliisilla. Poliisi ei voinut tietosuojan vuoksi
ilmeisesti antaa sille edelliselle koululle tietoa, että siellä koulun
käytävillä kävelee nuori mies,
joka on uhannut tappaa kaikki koulun oppilaat. Ja poliisi ei antanut
eivätkä lastensuojeluviranomaiset antaneet — ja
taas ilmeisesti tietosuojan vuoksi — tälle uudelle
koululle tietoa, että siellä kävelee
käytävillä kaveri, joka on uhannut tappaa kaikki
oppilaat. Tätä tietoa ei ollut koulussa, ei koulun
rehtorilla, ei koulun terveydenhoitoviranomaisilla. En minä tiedä,
olisiko tämä tieto voinut estää tämän
tapahtuman, mutta siitä olen vakuuttunut, että tämän
tiedon olisi pitänyt olla koulun rehtorilla ja koulun terveydenhoidon
ihmisillä, jotka tietysti ovat omalta osaltaan vaitiolovelvollisia
näiden asioiden suhteen.
Eli, herra puhemies, kiinnitän taas kerran huomiota
siihen, että asetetaan lapsemme ja nuoremme tärkeämmäksi
asiaksi kuin tietosuoja.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tulin tähän puhujakorokkeelle
kanssa, ettei heti keskeytetä.
Edellinen edustaja puhui asiaa ja sitä edellinenkin
kyllä. Tosiaan psykologina koen asian äärimmäisen
hankalaksi siinä, että nämä tietosuojakysymykset
eivät todellakaan suojele oikeastaan muita kuin niitä,
voisiko sanoa, tekijöitä, voisiko sanoa, huonoja
kasvattajia isoilla oikein lainausmerkeillä ja huonoja
päätöksiä tehneitä poliitikkoja.
Suomessa on kymmenen vuotta yritetty saada — hei, hallituksen
miehet siinä — kouluihin psykologeja ja kuraattoreja,
mutta se kupla ei ole mitenkään edes, voisiko
sanoa, valaistunut, vaan se on jo puhjennut siinä, että hallituksella
ei ole varaa edes hoitaa lapsia kouluissa. Eli psykologeja ei saada
kouluihin, kunnille on sälytetty tämä taakka,
mutta sille asialle ei voi mitään. Tämä on
täyttä puppua tavallaan tämä niin
sanottu lastensuojelu karuimmillaan.
Täälläkin puhutaan koko ajan lastenpsykiatriasta
ja -lääkäreistä. Kaikista suurin
ongelma Suomessa on tänä päivänä lasten
hoidon suhteen, että heitä lääkitään
enemmän kuin koskaan, jatkuvasti enemmän, mutta
ei välitetä, niin kuin äsken edellinen
hallituspuolueen edustaja toivoi. Lapsista ei välitetä,
vaan heitä lääkitään.
Tämä on tietysti koko suomalaisessa yhteiskunnassa.
Psykiatria ei ole mitään psykologiaa. Niin kuin
aikoinaan professorini sanoi, psykologia yliopistotasolla on ainoa
tiede, joka voisi auttaa Suomea myös poliittisesti. Tätä hän
ei sanonut, minä sanoin sen. Eli psykiatri on lääkäri,
joka erikoistuu mielisairauksiin ja on kemian käyttäjä.
Psykiatri ei ole mikään psykologi. Näitä on
maa täynnä. Täällä eduskunnassakin
edelleen puhutaan jatkuvasti yleensä lääkepsykiatriasta
eikä oikeasta kasvatuksellisesta, parantavasta psykologiasta.
Kauhein esimerkki oli aikoinaan, kun urheiluministeriltä kysyi
henkisestä valmennuksesta, että miksei sitä Suomessa
ole ollenkaan, niin hän koiranleukana — en viitsi
sanoa, mihin viittaan, enempää, ettei puhemies
hermostu — sanoi: "Ai, edustaja Virtanen on sitä mieltä,
että täällä urheilijat tarvitsevat
terapiaa." Muut ministerit nauroivat ja jotkut hallituspuolueen
edustajat. Jopa terapia-sana oli vasemmistolaiselle kulttuuriministerille
vitsin aihe, koska se viittaa juuri sinne psykiatriseen puoleen,
että heitä pitäisi lääkitä.
Eli tämä on todella tärkeä ja
arka aihe, ja tämä pitäisi saada pohjiaan
myöten läpeensä hoidettua.
Kevennykseksi sanon tähän loppuun, että on onni,
ettei Malala saanut Nobelin rauhanpalkintoa. Malala on siis islamilaistyttö,
joka on uskaltanut puhua samoista asioista kuin täällä kansanedustajien
halveksima ja korkeimman oikeudenkin sitten poliittisesti tuomitsema
perussuomalainen kansanedustaja Jussi Halla-aho, joka tarttui samoihin
asioihin, mutta hänestä on tehty negatiivisen
brändäyksen esimerkki Eurooppaan ja ulkomaille,
kun sen sijaan Aamulehteä myöten kehuttiin rohkeata,
uskomattoman valistunutta nuorta islamilaista tyttöä siitä,
että hän on tuonut lasten hyväksikäytön,
seksuaalisen väärinkäytön, insestisen
islamilaisen uskonnon, koulukasvatuksen estämisen esiin.
Suomalaiset lehdet kehuvat, mutta kun suomalainen kansanedustaja tuo
asian esiin, niin hänet tuomitaan poliittisin perustein
lähinnä yhden äärioikeistolaisen
puolueen ajojahdin tuloksena. Eli tämä kevennyksenä tähän
loppuun, että onneksi ei Malala saanut sitä Nobelin
palkintoa.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Palaan nyt tähän
aihealueeseen, mitä tämä hallituksen
esitys koskee, sinänsä värikkään
esityksen jälkeen.
Minun mielestäni on aina ollut epäkohta, että lapsen
pahoinpitelyjä ja seksuaalisia hyväksikäyttöjä käsitellään
eri tavalla. Nyt tämä esitys on siinä mielessä loistava,
että kustannukset maksetaan samalla tavalla pahoinpitelyissä ja seksuaalisissa
hyväksikäytöissä. Meillä on
edelleenkin ongelmia ollut muun muassa terveydenhuollon ammattihenkilöiden
suhteen ilmoitusvelvollisuudesta. Toisista he ovat velvollisia tekemään
ilmoituksen ja toisista ei, eli pahoinpitelyistä ei. Eli
tässä on monennäköistä epäkohtaa ollut,
että näitä asioita ei käsitellä samalla
tavalla, koska on myös tapauksia monesti, että lapsia sekä käytetään
seksuaalisesti hyväksi että pahoinpidellään,
ja samanlainen hyvä kohtelu pitää saada.
Se on todella hyvä, että nyt nämä kustannukset
pieniltä kunnilta omalla tavallaan menevät pois
ja vakiinnutetaan, että tämä lasten haastattelu
tehdään osaamiskeskuksissa. Se on oikeusturvanäkökohta
kaikkien osapuolien kannalta, ja tiedän, että se
ammattitaitoisten henkilöiden toiminta on huippua. Huoleni
vain koskee sitä, että siellä on aivan
liian vähän sitä henkilökuntaa
sitä työtä tekemään,
valitettavasti.
Haluan nostaa esille tämän lastentalopilottimallin,
mikä Turussa nyt on kokeilussa. Sehän on hieno
asia. Se on lapsen edun mukaista, ja siinä koetetaan kehittää viranomaisyhteistyötä.
Siitä saadaan kokemuksia, mutta tässä vaiheessa
sanon, että se ei saa olla ratkaisevaa, onko lastentalo
vai ei, mutta viranomaisten pitää toimia hyvin yhteydessä toisiinsa.
Tietosuojan, mitä edustaja Zyskowicz jatkuvasti nostaa
esiin, on oltava sellaista, että se on sen lapsen edun
mukaista ja muiden edun mukaista. Eli lainsäädäntömuutoksia
ehkä siinä tarvitaan, että tieto kulkee
viranomaisten välillä entistä paremmin,
ja siihen on tietyissä tapauksissa velvollisuus, ei pelkästään
oikeus.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä esitetään,
että myös pahoinpitelytapaukset lapsien osalta
tulevat lain piiriin, jolloin turvataan heille yliopistollisen keskussairaalan
tasoinen hoito, ja myös sitten on päätetty,
että kustannukset korvataan valtion toimesta. Se on todella
hyvä asia, että hoito on siellä yliopistollisessa
keskussairaalassa, koska tiedetään hyvin, että kunnissa
ei ole tällä hetkellä riittävää asiantuntemusta,
ja silloin kunnilla on mahdollisuus ostaa näitä palveluita.
Se myös sitten mahdollistaa sen, että yliopistollisten
sairaanhoitopiirien lasten oikeuspsykiatrian yksiköt kohdistavat
lisää henkilöstöä ja
voimavaroja näihin pahoinpitelytutkimuksiin. Tämä on äärettömän
tärkeätä, että sitä henkilökuntaa
on myös siellä pahoinpitelytutkimuskeskuksessa
riittävästi, jotta saadaan uhreiksi joutuneiden
lasten mahdollisuuksia parannettua, että he pääsevät
mahdollisimman nopeasti tutkimuksiin. Tässä on
hyvä myös, että tämä laki
mahdollistaa myös sen, että viranomaisten kesken
tieto kulkee, ettei tule sitten tiedon katkoksia.
Tässä nyt edustaja Tolvanen otti esiin tämän uuden
mallin, mitä on kokeiltu lasten seksuaalisessa hyväksikäytössä.
Sitä samaa mallia voidaan nyt myös sitten kehittää ja
hyväksikäyttää lasten pahoinpitelyjen
tunnistamisessa ja ennaltaehkäisyssä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Käyttääkö edustaja Kymäläinen
puheenvuoron paikaltaan vai täältä? — Paikalta.
Olkaa hyvä.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Virtanen totesi muutama hetki sitten muutaman
edustajan puhuneen täällä asiaa, mutta
valitettavasti samaa ei voi sanoa edustaja Virtasesta. Sen verran
karkasi tuosta asiasta.
Itse tähän hallituksen esitykseen: Tämä on erittäin
tärkeä valtion vastaama toiminnan siirto ja laajennus
kunnilta yliopistollisille sairaanhoitopiireille. Tärkeää on
korvamerkitä rahoitus, ettei se tosiasiallisesti valu ohi
vaan nimenomaan kohdistuu kaltoin kohdeltuihin lapsiin. Tämä on hallitukselta
hyvä esitys, johon nyt valiokuntakin yksimielisesti yhtyy.
Tärkeää on myös taata toiminnassa
se, että nämä palvelut ovat riittävän läheltä saatavissa
koko maassa, usein mukana kun on oltava myös saattajia.
Välimatkat eivät saa tämän vuoksi
venyä kohtuuttomiksi.
Arvoisa puhemies! Toisaalta tämän asian käsittelyn
yhteydessä muistuu mieleen aika, jolloin maassamme oli
erillinen kasvatusneuvolaketju erikoissairaanhoitopiirimallilla
toteutettuna. Se toimi läheltä, ennalta ehkäisevästi
ja kustannustehokkaasti. Säästösyistä se
ajettiin alas ja palvelut sälytettiin kunnille. Lopputuloksen
me nykyiset päättäjät tiedämme
ja näemme nyt. Nyt on jälkiviisaana helppo todeta,
että tuolloin hallinnollisia muutoksia tehdessä olisi
pitänyt pysähtyä ja kuunnella asiantuntijoita
näin vakavassa lasten asiassa.
Mutta kuten totesin, tämä on hyvä ja
tärkeä esitys hallitukselta ja vie asiaa oikeaan
suuntaan.
Puhemies
Eero Heinäluoma:
Asian käsittely keskeytetään.