17) Hallituksen esitys laiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Koetan mahdollisimman lyhyesti esitellä tämän
valiokunnan kannanoton.
Haluan kuitenkin aluksi todeta, että esityksessä ehdotetaan,
että lääkkeiden erityiskorvattavuutta
koskevia sairausvakuutuslain menettelysäännöksiä muutetaan.
Voimassa olevan lain perusteella erityiskorvattavuudesta on päätetty
lääkeainekohtaisesti. Kaikki kyseistä lääkeainetta sisältävät,
markkinoilla päätöksen ajankohtana olleet
ja markkinoille myöhemmin tulleet lääkevalmisteet
on hyväksytty valtioneuvoston asetuksessa mainitun sairauden
hoidossa automaattisesti erityiskorvattaviksi. Nyt menettely muuttuisi
niin, että lääkkeiden erityiskorvattavuus
tulisi ratkaistavaksi hakemusmenettelyn periaatteiden mukaisesti
ja lääkkeiden erityiskorvattavuudesta päättäisi
lääkkeiden hintalautakunta.
Yhteisölainsäädännössä jäsenvaltioiden
varsinaisia lääkkeiden hintasääntelytoimenpiteitä sekä lääkkeiden
korvattavuutta rajoittavia toimenpiteitä koskee niin sanottu
transparenssidirektiivi (89/105/ ETY). Esitettyjen
uudistusten tarkoituksena onkin muuttaa Suomessa voimassa olevaa
lääkekorvausjärjestelmää siten,
että se vastaa mainitun direktiivin asettamia vaatimuksia
kansalliselle sääntelylle. Ehdotus liittyy valtion
vuoden 2004 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu siten käsiteltäväksi
sen yhteydessä.
Kun asiantuntijakuuleminen tältä osin oli
valiokunnassa varsin laaja ja mielipiteetkin aika kirjavia ja monitahoisia,
ehkä jossakin määrin vaikeaselkoisiakin,
niin voidaan todeta, että tässä yhteydessä jossakin
määrin varmaan on ennakoitu niin sanotun lääkekorvaustyöryhmän
esitystä, joka myöhemmin liittyy tämän
lain valmistumisen jälkeen lääkkeiden
korvausjärjestelmään.
Valiokunta on perusteluissaan todennut, että hallituksen
esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella se pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin:
Valiokunta toteaa, että Euroopan unionin jäsenvaltioissa
on useita erilaisia lääkkeiden hinta- ja korvausjärjestelmiä,
jotka ovat muotoutuneet eri tavoin kehittyneiden terveydenhuoltojärjestelmien
osana. Suomen lääkekorvausjärjestelmäuudistusta
valmistellaan parhaillaan sosiaali- ja terveysministeriössä.
Korvausjärjestelmän rakenne ja erityiskorvausjärjestelmän
sisällölliset kysymykset onkin tarkoitus laajemmin
ratkaista tämän työn yhteydessä.
Myös sairausvakuutuslain kokonaisuudistusta valmistellaan
osana sosiaaliturvalainsäädännön
selkeyttämistyötä.
Haluan todeta, että lääkkeiden erityiskorvauksen
edellytyksiin ei hallituksen esityksessä ole esitetty muutoksia
nykyiseen käytäntöön verrattuna.
Ongelmallisena esityksessä on pidetty sairausvakuutuslain
9 §:ssä mainittua edellytystä, jonka
mukaan lääke voidaan hyväksyä erityiskorvattavaksi
sen oltua peruskorvattavana kaksi vuotta. Säännöksen
mukaan lääke voidaan hyväksyä erityiskorvattavaksi
myös tätä aikaisemmin, mikäli
laissa mainittavat erityisedellytykset täyttyvät.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaakin, että erityiskorvattavaksi
hyväksytään lääkevalmisteet,
joiden merkitys sairauden hoidossa on käytössä ja
tutkimuksessa osoitettu ja että lääkkeiden
hyödyllisyys muihin hoitovaihtoehtoihin on perusteltu.
Siksi valiokunta toteaa, että kahden vuoden määräajasta
tulee voida poiketa ja hyväksyä lääke
ilman viivettä erityiskorvattavaksi silloin, kun se osoittautuu
aikaisempia lääkkeitä tarkoituksenmukaisemmaksi
ottaen huomioon sekä lääkkeen vaikuttavuus
että hinta. Tämä edellyttää kuitenkin
myös muiden erityiskorvattavuuden edellytysten täyttyvän
kyseisen lääkevalmisteen kohdalla.
Valiokunta toteaa lisäksi, että hakijalta
ei yleensä ole tarkoituksenmukaista edellyttää vanhojen
jo erityiskorvattavien lääkevalmisteiden osalta
yhtä laajoja selvityksiä kuin uusilta lääkeaineilta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tarkoituksena on nimenomaan,
että erityiskorvattavuuden uudistaminen edelleen sellaiselle
valmisteelle, joka on jo erityiskorvattava, toteutettaisiin hallinnollisesti
mahdollisimman kevyellä menettelyllä. Tämän
vuoksi valiokunta pitää asianmukaisena, että hintalautakunnasta annettavassa
asetuksessa mahdollistetaan, että erityiskorvattavuushakemukseen
vaaditaan tavallista suppeampi selvitys, kun kyseessä on
voimassa olevan erityiskorvattavuuden uusinta. Lääkkeiden
hintalautakunnan voimavarat on myös turvattava siten, ettei
käsittelyyn tulevien hakemusten suuri määrä aiheuta
ongelmia lääkkeiden erityiskorvattavuuden jatkumiselle.
Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa, joka on kirjoitettu sinne
valiokunnan perustelujen sivulle 3.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan vielä korostaa, että valiokunnan
saamissa selvityksissä on suhtauduttu kriittisesti Kansaneläkelaitoksen asemaan
hintalautakunnassa ja sen yhteyteen perustettavassa asiantuntijaryhmässä.
Valiokunta toteaa kuitenkin, että lääkkeiden
hintalautakunta on lakisääteinen hallintoviranomainen,
joka hoitaa laissa sille säädettyjä tehtäviä.
Asiantuntijaryhmässä on lakiehdotuksen mukaan
oltava edustettuina lääketieteen, farmakologian,
terveystalouden ja sosiaalivakuutuksen asiantuntemusta. Valiokunnan
käsityksen mukaan asiantuntijaryhmään
voidaan siis nimetä Kansaneläkelaitoksen edustaja.
Valiokunta korostaa kuitenkin, että edustajia nimettäessä on
syytä huolehtia siitä, etteivät nimetyt
henkilöt ole hallintolain tarkoittamassa mielessä säännönmukaisesti esteellisiä asioiden
käsittelyssä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että yksittäisten hakemusten yhteydessä pyydetään
tarvittaessa asiantuntijalausuntoja myös potilasjärjestöiltä.
Tämä potilasjärjestöjen
mukaanottokeskustelu käytiin aika pitkälti läpi
valiokunnassa. Tältä osin päädyttiin
vain toteamaan — niin kuin äsken totesin — että näitten
hakemusten yhteydessä käytäisiin menettely,
jossa asiantuntijalausuntoja pyydettäisiin nimenomaan potilasjärjestöiltä,
jotka eivät kuitenkaan ole tässä mukana.
Arvoisa puhemies! Tähän esitykseen liittyy vastalause
1 ja vastalause 2, jotka varmaan, niin kuin edellisenkin asian yhteydessä,
täällä saavat omat kommenttinsa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki siis käsittelee
erityiskorvattavia lääkkeitä, joilla
hoidetaan vaikeita sairauksia, kuten diabetesta, astmaa, verenpainetautia, mielenterveyshäiriöitä,
neurologisia sairauksia ja syöpää. Tässä lakiehdotuksessa
oleva kahden vuoden karenssiaika, ennen kuin uusi lääke
voidaan hyväksyä erityiskorvattavaksi, on näiden vaikeiden
sairauksien hoidossa kohtuuton.
STM:ssä on hintalautakunta, jonka pitäisi
olla niin ponteva ja niin asiantunteva, että lääke
voitaisiin aikaisemmin hyväksyä erityiskorvattavaksi
eli välittömästi, kun se tulee peruskorvattavaksi,
se voitaisiin myöskin ottaa erityiskorvattavaksi. Karenssiaika
erityiskorvattavuudessa eriarvoistaa ihmisiä, koska rikkaat
ihmiset voivat ottaa sen lääkkeen käyttöönsä välittömästi
peruskorvauksella, mutta köyhät eivät
voi tehdä tätä, joten odotusaika, kaksi
vuotta, voi jollekin köyhälle ihmiselle tulla
todella kohtalokkaaksi.
Arvoisa herra puhemies! Kun lakiehdotusta yksityiskohtaisesti
käsitellään, niin kokoomus tulee tekemään
9 §:ään muutosehdotuksen, jossa siis
karenssiaika poistetaan ja hintalautakunta ottaa suuremman vastuun
lääkkeen vaikuttavuudesta.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä n:o
62, joka käsittelee lääkkeiden erityiskorvattavuutta
koskevia sairausvakuutuslain menettelysäännöksiä ja
niiden muuttamista, on hyvin paljon asioita. Nyt teille, joita tämä asia
kiinnostaa, suosittelen valiokunnan mietinnön lukemista.
Siinä on erittäin hyvä esittely alareunassa
koko tämän ison asian perimmäisistä muodoista.
Koko tässä kentässähän
on peruskorvattavia lääkkeitä, mikä tarkoittaa
sitä, että 50 prosenttia potilaalle maksetaan
siitä lääkkeen summasta, joka menee yli
10 euron. Sitten on erityiskorvattavia lääkkeitä kaksi
ryhmää. Toinen on semmoinen, jossa 75 prosenttia
korvataan siitä summasta, joka menee yli 5 euron, siis
aika huomattava korvaus, ja toinen, jossa 100 prosenttia korvataan
siitä summasta, joka menee yli 5 euron.
Nyt tähän kokonaisuuteen, missä uudet
lääkkeet tulevat Suomessa markkinoille, hallitus
esittää muutoksia ensinnäkin niin, että erityiskorvattavien
lääkkeiden asiat ratkaistaan jatkossa hakemusmenettelyllä.
Siinä on ollut tietynlainen automatiikka aikaisemmin ja
tietynlaiset aikasäädökset. Nyt tämän
päätöksen jatkossa tulee tekemään
hintalautakunta. Hintalautakunnan on tehtävä se
määräajassa, ja tämä päätös
koskee nyt jatkossa eteenpäin lääkevalmistetta,
eikä sitä tehdä enää lääkeainekohtaisesti.
Toisin sanoen paljon enemmän joudutaan nyt tekemään
päätöksiä kuin aikaisemmin.
Nykyisessä käytännössä on
myöskin ollut niin, että valtioneuvoston asetus
on säädellyt kaikki ne sairaudet ja lääkkeet,
eli entisaikaan sanottuna lääkeaineet, joiden
pohjalta valtioneuvosto on sitten tehnyt päätökset,
mitä sairauksia ja millä lääkkeellä mitäkin
voidaan hoitaa ja miten niiden korvattavuus järjestyy.
Tällä hetkellä vielä ei ole
hakemusmenettelyä, mutta tällä hetkellä erityiskorvattavaksi
lääke tulee vasta kahden vuoden odotusajan jälkeen.
Kaksi vuotta on ensin oltava peruskorvattavana lääkkeenä,
niin kuin ed. Asko-Seljavaara täällä vähän
aikaa sitten mainitsi.
Haluan tätä erityiskorvattavien päätösmenettelyä käydä vähän
läpi sen takia, että henkilökohtaisesti
minua tämä kaksi vuotta närästää aika paljon.
Ryhmänä olemme siitä tekemässä vastalausetta,
ja siksi siihen vähän haluan paneutua. Kun erityiskorvauspäätöstä tehtäessä huomioidaan
sairauden laatu, lääkkeen tarpeellisuus, lääkkeen
taloudellisuus ja tutkimuksissa ja käytössä osoitettu
lääkkeen hoidollinen arvo, niin varmasti kuulijatkin
jo ymmärtävät, että on aika paljon
tietoa kasassa tästä uudesta lääkeaineesta, joka
olisi tulossa potilaiden hyväksi.
Tämä lääke hyväksytään
kuitenkin hintalautakunnassa tulevaisuudessa vasta sen jälkeen,
kun lääkkeen välttämättömyys
on todettu, sen korvaava tai korjaava vaikutus on todettu, sen tarpeellisuus
on todettu ja sen taloudellisuus on todettu. Siitä huolimatta
tarvitaan lähtökohtaisesti tältä peruskorvattavalta
ajalta kahden vuoden almanakat, ennen kuin voidaan ajatella lopullisesti,
että uusi lääke erityiskorvataan. Herää tietysti ilman
muuta kysymys, miksi näin on. Tarkemmat perustelut muilta
osin, arvoisa puhemies, on esitetty vastalauseessamme, joten en
niitä tässä luonnollisestikaan lähde
siteeraamaan.
Sen sijaan tähän samaan asiaan liittyen haluaisin
myöskin mainita sen, että Kilpailuvirasto hyvin
selkeästi omassa lausunnossaan sanoo: "Kahden vuoden sääntö merkitsee
auttamattomasti kilpailun vääristymistä erityiskorvattavien
lääkkeiden ryhmään päässeiden
valmisteiden ja kahden vuoden odotusajalla olevien valmisteiden välillä.
Vaikutus on sitä merkittävämpi, mitä enemmän
ko. lääkkeet ovat tiettyjen sairauksien hoidossa
toisiaan korvaavia. Sääntö heikentää yritysten
kannustimia tuoda uusia lääkevalmisteita Suomen
markkinoille ja asiallisesti rajoittaa lääkkeiden
valinnan mahdollisuuksia juuri vakavimpien sairauksien hoidossa
julkisia varoja juurikaan säästämättä.
Näin ollen kyseinen sääntö tulisi
poistaa laista. Sen sijaan voidaan sinänsä pitää luonnollisena
terveystaloudellisten selvitysten asettamista lääkkeiden
erityiskorvattavuutta koskevien päätösten
edellytykseksi."
Arvoisa puhemies! Minusta tämä on erittäin painavaa
tekstiä. En muista, että viime kaudella olisi
kertaakaan Kilpailuvirasto ollut sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
selittämässä näistä asioista
jotain. Pyydetyssä asiantuntijalausunnossa kuitenkin nyt
ihan selvästi sanotaan, että kilpailu vääristyy
väärään suuntaan ja tämä kohdistuu
nimenomaan vakavimpien sairauksien hoitoon. On tietysti aika mielenkiintoista,
että hallitus ei tätä asiaa ole saanut
tietoonsa esitystä tehdessään, koska
tuskinpa näitä kahta vuotta olisi jätetty,
jos muun muassa tämä seikka olisi tiedetty. Tähän perustuu
meidän 9 §:n muutosehdotuksemme, jonka tulemme
tässä esittämään.
Lopuksi sanoisin vielä tästä asiantuntijaryhmästä ja
hintalautakunnasta ja Kelasta, mihin jo valiokunnan puheenjohtajakin
puuttui. Eräänlainen esteellisyys on kyllä odottamassa
nurkan takana sen takia, että hintalautakunnan jäseninä on jo
kaksi Kansaneläkelaitoksen virkailijaa, asiantuntijaryhmässä tulee
olemaan Kelan asiantuntijoita ja koko tämä korvausmetodi
vielä pyörii sairausvakuutuksen kautta Kelan sisällä.
Kyllä siinä on Kelalla tekemistä, että jääviysasiat
ja esteellisyysasiat muistetaan. Tästä aivan erityisesti puhuttiin
valiokunnassa vaan sen takia, että se saatiin valiokunnan
mietintöön, ja todettiin, että jos siinä hyvin
asiat hoidetaan, niin silloin jääviysasiaa ei
tule. On hyvä, että potilasjärjestöryhmät
on saatu tähän mukaan. Minusta on aivan oikein,
että he ovat kohderyhmiä, joilta tarvittaessa
voidaan asiantuntijamaisesti kysyä mielipiteitä.
Sen aktiivimpaa osaa heille on ehkä vähän vaikea
tässä kuvitella.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä on
ihan tavallisten ihmisten kannalta erittäin keskeisestä asiasta
kysymys. Kuten ed. Asko-Seljavaara jo omassa puheenvuorossaan totesi,
on kysymys sellaisista ihmisistä, jotka ovat vakavasti
sairaita ja jotka tarvitsevat lääkkeitä niin
välttämättä, että on
katsottu, että ne pitää erityiskorvata.
Tässä menettelyssä, jolla lääkkeet
on saatu erityiskorvattaviksi, on aiemmin kuitenkin ollut puutteita,
minkä vuoksi asiasta on valitettu EU:n komissiolle, joka
on vienyt asian EY-tuomioistuimeen. Tuomioistuin on nyttemmin tehnyt
päätöksen, jonka perusteella lakia ollaan
kyseisellä tavalla muuttamassa. Se on hyvä asia.
Se on tietysti välttämätöntäkin, koska
EY-tuomioistuimen päätös on pantava täytäntöön,
mutta se on tietysti hyvä asia myöskin sen vuoksi,
että se parantaa erityiskorvattavia lääkkeitä tarvitsevien
ihmisten asemaa erityisesti taloudellisesti mutta myöskin
merkittävältä osalta lääketieteellisesti
ja hoidollisesti.
Samanaikaisesti kun tämä lakiesitys on valmisteltu — ja
pikkuisen on jäänyt sellainen tuntu, että hieman
hätäisesti — on valmisteilla tämä niin
sanottu iso lääkekorvauslain muutos. Ainakin huhujen
mukaan se on tulossa keväällä tänne eduskuntaan
ja tulee varmasti, jos esitys tulee noudattamaan niitä suuntaviivoja,
jotka sitä valmistelleitten työryhmien esityksistä on
luettavissa, herättämään voimakasta
keskustelua, koska se näyttäisi tulevan muuttamaan
voimakkaasti erityiskorvattavien lääkkeitten korvausperusteita.
Tätä lakiesitystä voisi pitää ikään
kuin eräänlaisena verryttelyeränä.
Ongelma tältä osin on se, että tässä lakiesityksessä olisi
jo voitu hoitaa joitain asioita lääkkeitten käyttäjien
kannalta parempaankin tilaan tai toisaalta ne olisi voitu jättää ratkaistavaksi
sitten sen ison lääkekorvausuudistuksen yhteydessä.
Ne on nyt kuitenkin ratkaistu tässä yhteydessä ja
siltä osin ei ole päästy parhaaseen mahdolliseen
lopputulokseen.
Valiokunta sinänsä mietinnössään
pyrki, kuten täällä paikalla olevat valiokunnan
jäsenet hyvin muistavat, lopputulokseen, jolla voitaisiin poistaa
ne uhat, jotka erityisesti potilaitten kannalta tähän
esitykseen vieläkin sisältyvät. On myönnettävä,
että valiokunta onnistuikin mietinnössään
siinä suhteessa kohtuullisen hyvin, mutta paremminkin olisi
voinut menestyä muuttamalla myöskin pykälät
niin, että nämä uhat olisivat poistuneet.
Aika olennaista ja huomattavaa on, kuten täällä myöskin
edellä jo todettiin, että valiokunnassa mielipiteet
jakautuivat voimakkaasti. Niin sanotut viranomaisnäkemykset
puolustivat omaa aikaansaannostaan eli tätä lakiesitystä,
mutta poikkeuksetta sekä kaikki potilasjärjestöt
että myöskin lääketeollisuuden
edustajat ja Kilpailuviraston edustajat suhtautuivat samoista lähtökohdista
samoin perustein kriittisesti tähän, Kilpailuviraston
edustaja toki vain vapaata kilpailua koskevalta osalta ja lääketeollisuuskin
ehkä hieman rajatusti omista intresseistään,
mutta kaikki kuultavina olleet tärkeimpien kansantautien
potilasjärjestöt olivat asiasta erinomaisen yksimielisiä.
Tätä voi tietysti tarkastella myöskin
yksilölliseltä kannalta. Itsellänikin
on asiasta jonkin verran kokemusta, kun olen sairastanut 40 vuotta ykköstyypin
diabetesta ja olen käytännössä joutunut
tässä viimeisen 10—15 vuoden aikana muutaman
kerran kokemaan, mitä tarkoittaa se, että lääkkeitten
erityiskorvattavuusratkaisut eivät suju parhaalla mahdollisella
tavalla.
Tässä on oikeastaan neljä asiaa,
jotka omasta mielestäni vaativat muutosta, ja kun niitä muutoksia
ei saatu valiokunnassa, tein niistä vastalauseen, johon
ed. Rauhala yhtyi. Huomasin tänään, että sekä täällä jaetussa
että netistä löytämässäni
vastalauseessa 2 oli ensimmäisenä allekirjoittajana
Leena Rauhala ja minä toisena. Sillä ei ole sinänsä merkitystä.
Voi se olla niinkinpäin, mutta uskoisin, että järjestys
oli kuitenkin tämä, kun itse olen tämän
kirjoittanut. Mutta joka tapauksessa ne asiat ovat tärkeimpiä.
Ongelma on ensinnäkin se, että tukkuhinnan voimassaolo — ed.
Akaan-Penttilä selvitti, miten tämän
hinnan vahvistaminen tapahtuu ja miten se liittyy tähän
erityiskorvattavuuteen — on nyt kytketty sillä tavoin,
että pitkäaikaissairailla, erityisesti diabeetikoilla,
ei sen myötä synny riittävää varmuutta
siitä, että välttämättömien
lääkkeitten erityiskorvattavuus jatkuisi, kun
tämä tukkuhinta vahvistetaan tietyin määräajoin.
Sellainen ei voi olla hyvän hoidon riittävä perusta esimerkiksi
diabeteksen osalta.
Toisekseen, itse asiassa samaan hoidon jatkuvuuden turvaamiseen
liittyy myöskin ongelma, joka syntyy siitä, että hintalautakunnalle
tulee oikeus poistaa joku tietty erityiskorvattavaksi hyväksytty
lääke erityiskorvattavien listalta. Siihen toki
voi olla ihan hyviä perusteitakin, mutta asia on kuitenkin
niin merkittävä yksittäisen potilaan kannalta,
että saattaisi olla perusteltua, että tämä poistaminen
tapahtuisi ikään kuin vähän
korkeammalla tasolla kuin pelkästään
hintalautakunnassa, ja siksi olemme tässä esittäneet,
että se tapahtuisi ministeriön päätöksestä.
Kolmanneksi se asia, johon myöskin täällä esitetyssä kokoomuksen
vastalauseessa on otettu keskeisesti kantaa, eli tämä kahden
vuoden karenssi. Vaikka yritin kuinka tarkasti kuunnella ministeriön,
Kelan ja muitten asiaa välttämättömänä pitävien
perusteluja kahden vuoden karenssille, en niitä löytänyt.
Itse asiassa minua hieman ihmetyttää siinäkin
suhteessa, että kun tämän koko lainsäädännön
lähtökohtana oli EY-tuomioistuimen päätös
ja direktiivi, jossa korostetaan läpinäkyvyyttä,
transparenssia, niin on aika kummallista, että kuitenkin
sinne sitten halutaan välttämättä jättää tuo
kahden vuoden karenssi, jolle ei löydy realistisia perusteita.
En ole voinut keksiä sille muuta syytä kuin sen,
että hintalautakuntaan tulevat viranomaiset ikään
kuin hakevat sieltä selkänojan itselleen tehdä päätöksiä,
joille ei muuten löydy perusteita. Varsinainen pelko on
tässä se, että erityiskorvattavuushakemusta
ei hylätä siksi, että on olemassa ne
syyt, jotka tässä mainitaan: vaikuttavuus, lääketieteellinen
merkitys jne., vaan että on olemassa tämä kahden
vuoden sääntö. Näin syntyy kehäpäätelmä,
joka ei voi koitua ainakaan potilaan eduksi.
Neljänneksi ja lopuksi: Myöskin siirtymäsäännös
saattaa aiheuttaa potilaalle vaikeuksia sillä tavoin, että se
olisi paras tässä yhteydessä muuttaa.
Arvoisa puhemies! Tulen esittämään
yksityiskohtaisessa käsittelyssä neljään
eri kohtaan muutosesitykset.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan,
että lääkkeitten erityiskorvattavuutta
koskevia sairausvakuutuslain menettelysäännöksiä muutetaan.
Monien esimerkkien valossa voin todeta, että on paikallaan,
että näitä säännöksiä muutetaan,
koska lääkkeitten erityiskorvattavuudesta ja hintalautakunnan
toiminnasta tulee paljon valituksia. Varsinkin vähävaraisille
pitkäaikaissairaille ja monia sairauksia sairastaville
ihmisille tämä on tärkeä asia.
Hallituksen esityksessä on monia tärkeitä kohtia.
Esitystä on valiokunnassa valmistettu huolella, ja valiokunta
on kuullut asiantuntijoita, esimerkiksi entistä kansanedustajaa
Marjatta Stenius-Kaukosta, joka on Suomen Diabetesliiton varapuheenjohtaja.
Muutokset eivät saa merkitä potilaitten lääkekulujen
kasvua. Monilla ihmisillä menee jo nyt huonosti ja paljon
rahaa lääkkeisiin. Jos sattuu sairastamaan väärää sairautta,
johon purevia lääkkeitä hintalautakunta
ei ole sattunut hyväksymään, silloin
potilas on lääkekulujensa kanssa todellisessa
liemessä. Syöpäpotilailla on monilla
tämä tilanne. Alkaako raha ratkaista, kuka saa
lääkettä ja hoitoa ja kuka ei saa? Näin
ei voi olla Suomessa. Kyllä kansalaisen pitää saada
hoitoa ja lääkitystä tuloihinsa ja varallisuuteensa
katsomatta.
Syöpää sairastavien potilaitten ja
heidän järjestönsä taholta on
kuulunut tyytymättömyyttä syöpälääkkeiden
korvattavuudesta ja niistä menettelytavoista, joilla korvattavuusasioita
on käsitelty. Esimerkiksi eturauhassyövän
osalta lääkkeitä on valittu korvattavaksi
enemmän mielivallan kuin hoitotulosten ja kokemusten pohjalta. Syöpäpotilaita
ei hoideta eikä heidän tarvitsemiaan lääkkeitä korvata
EU-suositusten mukaisesti. Levinneen eturauhassyövän
hormonihoidon tehon päätyttyä sairaalat
ovat lähettäneet potilaita kotiin odottamaan kuolemaa,
vaikka tehokkaita ja hyvin siedettyjä lääkkeitä sairauden
hoitoon olisi ollut olemassa. Syöpäpotilaita ei
kohdella tasavertaisesti muitten potilaitten kanssa hoidon ja lääkityksen
suhteen.
Vuodesta 1994 oli voimassa laki ja käytäntö, ettei
syöpälääkkeitten hinta saanut
olla esteenä hoidossa käytettävien lääkkeitten
korvattavuudelle. Kuitenkin käytäntö on
ollut toisenlainen. Asetus vuodelta 98 edellytti selvitystä hoidosta ja
lääkkeitten antamasta vasteesta. Lääkkeen kustannuksista
annetaan sairausvakuutuslain mukainen korvaus vain siinä tapauksessa,
että lääkkeitten hintalautakunta on vahvistanut
lääkkeille korvausperusteena olevan kohtuullisen tukkuhinnan.
Kohtuullisella tukkuhinnalla tarkoitetaan enimmäishintaa,
jolla valmistetta saadaan myydä apteekeille ja sairaaloille.
Lääke voi jäädä kokonaan
potilaan maksettavaksi, jos hintalautakunta ei pääse
sopimukseen tukkuhinnasta hankkijan kanssa. Hintalautakunta voi
tukkuhinnan perusteella kumota hyviä lääkkeitä.
Sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva
lääkkeitten hintalautakunta ei ole toiminut kansanterveyslain
hengen mukaisesti. Miksi potilaat ovat ahdistuneina joutuneet toteamaan,
ettei vuoden 1998 jälkeen ole hyväksytty yhtään syöpälääkettä korvattavuuden
piiriin? Lautakunnan kriteereitten on koettu perustuvan vanhoihin tutkimuksiin
eikä uusimpiin kliinisiin hoitotuloksiin. Esimerkiksi Taxotere
ja Zometa ovat molemmat hyviä syöpälääkkeitä.
Siitä huolimatta niitä ei ole hyväksytty
korvattavuuden piiriin. Doketakseli on erinomainen lääke
myös rintasyövän ja myooman hoitoon.
Zometa hidastaa kasvaimen kasvua ja vahvistaa luustoa ja poistaa kipua.
Näissä sairauksissa potilaalla on kovia kipuja,
joiden lievittämiseen ei riitä lääkäreitä.
Oikealla lääkkeellä kipuja on mahdollisuus
lievittää paljon nykyistä tehokkaammin.
Molemmat lääkkeet ovat uusimpien tutkimusten
mukaan tehokkaita eturauhassyövän hoidossa, mutta
hintalautakunta ei ole hyväksynyt niitä korvattavuuden
piiriin. Juuri tällaisten tapausten valossa tuntuu siltä,
että hintalautakunnan toimintaperiaatteita on hyvä tarkistaa
ja että sairausvakuutuslain menettelysäännöksiä muutetaan.
Arvoisa puhemies! Suomessa sairausvakuutuslaki on osa maamme
perusturvajärjestelmää. Sen toimivuus
on pystyttävä säilyttämään
jatkossakin, niin että se palvelee kansalaisia parhaalla mahdollisella
tavalla. Yleinen lääkekorvausjärjestelmä tuli
Suomessa voimaan 1964. Lääkkeitten korvattavuuden
edellytyksistä, korvauksista ja järjestelmän
hallinnosta säädetään sairausvakuutuslaissa.
Lääkekorvausjärjestelmä on muuttunut
monimutkaiseksi, ja näitten muutosten seurauksena potilaan
itse korvattava osuus lääkkeen hinnasta on jatkuvasti
kasvanut. Järjestelmään kohdistuu edelleen
muutospaineita.
Lääkekorvausjärjestelmän
uudistaminen jatkuu. Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä julkaisi
maaliskuun lopussa 2003 loppuraporttinsa, jonka pohjana olivat lääkekorvaustyöryhmä
2000:n
ja selvitysmies Pauli Ylitalon raportit ja muutosehdotukset.
Voimassa olevassa lääkekorvausjärjestelmässä lääkekorvausluokkia
on kolme: 100 prosentin, 75 prosentin ja 50 prosentin. Jokaiseen
korvausluokkaan sisältyy ostokertakohtainen omavastuu.
Työryhmä ehdottaa järjestelmää yksinkertaistettavaksi
vähentämällä korvausluokkia kolmesta
kahteen. Lääkkeitten peruskorvaus olisi 50 prosenttia
ja erityiskorvaus vaikeissa ja pitkäaikaissairauksissa
90 prosenttia. Lääkekorvauksen ulkopuolelle jäisivät
niin sanotut nollaluokan lääkkeet sekä sellaiset
lääkkeet, joille ei ole vahvistettu kohtuullista
tukkuhintaa. Alemman erityiskorvausluokan poistuminen olisi merkittävä muutos
varsinkin sydänpotilaille, koska suuri määrä sepelvaltimo-
ja verenpainepotilaita on putoamassa alempaan, 50 prosentin korvausluokkaan.
Samoin on käymässä keuhkoastmapotilaille.
Vain pieni osa esimerkiksi korvausluokkaan kuuluvista sairauksista
tullaan katsomaan niin vaikea-asteisiksi, että ne täyttävät
erityiskorvausluokan vaatimukset. Alemman erityiskorvausluokan mukaisia
korvauksia sai viime vuonna noin 800 000 henkilöä.
Valiokunnan mietinnössä todetaan, että "Lääkkeiden
hintalautakunnalle asetettava perusvelvollisuus, käsittelyn
määräaika ja päätösten
valituskelpoisuus tekevät erityiskorvauksen saamisen lääketeollisuuden
kannalta joustavammaksi ja lisäävät oikeusturvaa".
Erityisesti potilaitten aseman parantaminen on tärkeää,
ja tavoitteena pitää olla korvattavien lääkkeitten
määrän lisääminen ja
laadun parantaminen. Mietintöön on tehty vastalause
2, jossa aivan oikein todetaan, että "Erityiskorvattavuutta
koskevan päätöksen muuttaminen määräaikaiseksi
vaarantaa pitkäjännitteisen hoidon". Vastalauseessa
muistutetaan, että "erityiskorvattavuus ei voi perustua
korvauskäytännölle, jossa pitkäaikaissairaat joutuvat
elämään epävarmuudessa siitä,
jatkuuko heidän käyttämiensä lääkkeitten
erityiskorvattavuus vai ei". Nämä ovat arvokkaita
huomioita tämän asian käsittelyssä.
Kannatan ed. Virtasen tekemää ehdotusta.
Pehr Löv /r:
Värderade herr talman, arvoisa herra puhemies! Nya
mediciner kommer relativt sent ut på marknaden i Finland.
Det här gäller speciellt de så kallade
specialersättningsgilla medicinerna, som används
vid behandlingen av svåra kroniska sjukdomar. Vi har ett
förfaringssätt sedan 1998, där de här
specialersättningsgilla medicinerna måste vänta
två år efter att de har blivit godkända
som basersättningsgilla innan de kan godkännas
som specialersättningsgilla mediciner. Det här
har gjort att det inte gått att ta många viktiga
mediciner i användning. Trots att ett undantagsförfarande
har varit möjligt har endast tre mediciner under den här
tiden gått igenom detta såll.
Puhemies! Uudet lääkkeet tulevat Suomessa markkinoille
suhteellisen myöhään. Tämä koskee
erityisesti erityiskorvattavia lääkkeitä,
joita käytetään kroonisiin, vaikeisiin
sairauksiin. Kaiken lisäksi meillä on ollut vuodesta
98 niin sanottu karenssiaika näille lääkkeille
peruskorvattavuuden hyväksymisen jälkeen. Vaikka
poikkeusmenettelykin tähän asti on ollut mahdollista,
ainoastaan kolme lääkettä on lävistänyt
tämän seulan.
Nyt tämä esitys perustuu osittain EU-lainsäädäntöön
ja sen harmonisointitarpeisiin. Sanoisin, että tämän
asian valiokuntakäsittelyn aikana, vaikka suhtaudun aika
kriittisesti esitykseen, varsinkin juuri tähän
9 §:ään, on voitu saada aikaan mietintö,
joka kuitenkin aika pitkälle velvoittaa nyt ministeriöitä noudattamaan
parempaa, joustavampaa käytäntöä.
Tässä sanotaan: "Valiokunta toteaa, että kahden
vuoden määräajasta tulee voida poiketa
ja hyväksyä lääke ilman viivettä erityiskorvattavaksi
silloin, kun se osoittautuu aikaisempia lääkkeitä tarkoituksenmukaisemmaksi
ottaen huomioon sekä lääkkeen vaikuttavuus että hinta."
Käsittelyn aikana myöskin valmisteleva virkamies
ministeriöstä hyväksyi tämän
toteamuksen, joten toivottavasti tämä myöskin
alkaa toimia näin.
Sen lisäksi valiokunta lausumassaan edellyttää lainmuutoksen
vaikutuksia seurattavan erityisesti siltä osin, että erityiskorvattavuuden
uudistaminen vanhoille lääkevalmisteille toteutetaan hallinnollisesti
mahdollisimman kevyellä menettelyllä ja että tätä suurta
määrää varten, joka tulee hakemuksia,
myöskin voidaan antaa resursseja. Tämä on
niin tärkeä lausuma, ja koko mietinnön
sisältö todennäköisesti nyt
johtaa siihen, että me saamme todella joustavamman käytännön
ja uudet, tärkeät lääkevalmisteet
tulevat aikaisemmin markkinoille. Toivon ainakin näin.
Talman! Den här lagstiftningen har kommit till delvis
på grund av harmoniseringsbehovet till EU-lagstiftningen
i övrigt, men det viktiga är nu att vi får
ett smidigare förfaringssätt när det
gäller godkännandet av de här specialersättningsgilla
medicinerna. Utskottet har i sitt betänkande under behandlingen
lyckats med skrivningar som förpliktar ministeriet att
se till att så kommer att ske. Vi förutsätter
att mediciner, som är lämpliga både när
det gäller medicinsk effekt och prismässigt, kan
tas i bruk utan dröjsmål oberoende av den så kallade
karenstiden. Dessutom kräver vi i en kläm att
man får ett smidigare administrativt förfaringssätt
när det gäller mediciner vilkas verksamma ämne
har godkänts tidigare för att undvika en alltför
stor anhopning av ansökningar i läkemedelsprisnämnden.
Puhemies! Toivon todella, että tämä valiokunnan
mietintö tässä muodossa johtaa siihen,
että saadaan parempi käytäntö juuri
koskien erityiskorvattavia lääkkeitä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen
yhteydessä sosiaali- ja terveysvaliokunta perehtyi asiaan
kyllä syvällisesti. Asiantuntijakuuleminen oli
hyvä. Usealta eri kannalta tuli asiantuntijoitten näkemyksiä tähän
hallituksen esitykseen ja sen eri kohtiin, ja sillä lailla
ne aiheuttivat hyvinkin kriittistä ja vähän
ristiriitaistakin pohdintaa tätä hallituksen esitystä kohtaan.
Joidenkin asiantuntijoitten kysymyksenä oli, miksi tässä vaiheessa
tämä hallituksen esitys täytyy käsitellä ja
viedä loppuun, koska todella keväällä on
odotettavissa tämmöinen suurempi lääkekorvauksiin
liittyvä esitys, sairausvakuutukseen liittyvä esitys
tulossa. Kuitenkin tällä on varmasti nyt oma merkityksensä,
että se viedään loppuun. Tietysti se,
että valiokuntakäsittelyssä saatiin aikaan
hyviä lausumia, on myös myönteistä.
Tämän käsittelyn yhteydessä valiokunnan
lausumaehdotukset, kolme kaiken kaikkiaan, ovat todella ydinasioihin
puuttuvia ja nostavat tärkeitä asioita esille.
Vastalauseita on kaksi, ja toisessa olen toisena allekirjoittajana.
Niin kuin täällä ed. Virtanen sanoi,
hän on varsinainen vastalauseen tekijä, ja olen
sitten allekirjoittajana siihen yhtynyt. Näissä molemmissa
on vähän samoja asioita kuin lausumaehdotuksissakin
nostettu mutta lähdetty pykälämuutoksia
edellyttämään ja näin haluttu
se problematiikka, mikä lain sisällä on,
nostaa vahvemmin esille.
Erityisesti se on tämän lain myötä merkittävää,
että tämähän koskettaa nimenomaan
pitkäaikaissairaita ja eri sairauksia, joita on todella
hyvin paljon. Nimenomaan potilasjärjestöjen asiantuntijoiden
kautta huoli siitä, minkälaisen epävarmuuden
tämä lakiesitys nyt aiheuttaa lääkkeitä käyttäville,
mielestäni oli vakava. Sen vuoksi näissä vastalauseissa
ja erityisesti vastalauseessa 2 on lähdetty laajemmin ottamaan
tätä, mitä tämä hallituksen
lakiesitys merkitsee nimenomaan lääkkeen käyttäjiä ajatellen.
Ainakin me Pirkanmaan kansanedustajat olemme olleet jo kuulolla ajatellen
sitä kevään lakia, joka on tulossa, ja
siinä yhteydessä meitä on lähestytty,
että voisimme siihen paneutua huomioiden ehkä tässäkin
nyt esillä olevat asiat.
Siis erittäin tärkeästä asiasta
on kysymys ja mielestäni erityisesti myös siitä näkökulmasta, että tällaisten
lakien myötä hoidossa ihmisten sairastaessa eivät
saisi taloudelliset näkökulmat tulla ensisijaisiksi
tai sellaisiksi, jotka voimakkaasti ohjaavat päätösprosessia
tai menettelytapaa, jonka lopputulema on se, kuinka hyvää lääkettä potilas,
ihminen voi käyttää, kuinka hyvää hoitoa
hän voi saada sairautensa hoidossa. Kuitenkin kaikkein
tärkein on se, mikä lääkkeen
hoidollisuus ja tarpeellisuus on, jonka lääketieteen asiantuntijat
ovat arvioineet. Sen tulisi olla hyvin vahvana perustana silloin,
kun hoidossa lääkkeen tarpeellisuutta ja sitä kautta
myös lääkkeen erityiskorvattavuutta arvioidaan
ja päätetään, mikä lääke
on saatava erityiskorvattavuuden piiriin. Nyt tässä on
epävarmuutta.
Arvoisa puhemies! Ed. Virtanen toi esille vastalauseen 2 neljä eri
kohtaa, mitkä siellä ovat pykälämuutoksissa.
9 § on sama, mikä on vastalauseessa 1, jossa on
karenssiasiasta kysymys, kahden vuoden karenssin poistamisesta,
sen merkityksestä. Se on myös tässä toisessa.
Vastalauseessa 1 on lausumaehdotuksena kysymys tästä, miten
erityiskorvattavuusmenoihin pystytään varaamaan
riittävät vuosittaiset rahat, missä on
erittäin tärkeää myös,
että talouskehitys ei estä hoitoa. Tässä 9 §:n
kohdalla vastalauseessa 2 on maininta, että "uusien lääkkeiden
pääsyä erityiskorvauksen piiriin ei myöskään
tule rajoittaa erityiskorvattavuuden muutoksiin varattuihin määrärahoihin,
vaan koko sairausvakuutuksen lääkekorvauksiin
varattuihin määrärahoihin valtion talousarvion
sairausvakuutusmomentilla". Joka tapauksessa ainakin haluan korostaa
sitä samaa, mitä myös vastalauseessa
1 on olemassa.
Itselleni tämä asia oli suhteellisen vaikea, vaikka
olen peruskoulutukseltani sairaanhoitaja ja jo viime kaudella olin
perehtynyt jonkin verran siihen prosessiin, millä tavalla
eri lääkkeet tulevat erityiskorvattavuuden piiriin.
Sen vuoksi näen, että tämä esitys
on sinänsä hyvin tärkeä ja on
tärkeätä, että tähän
perehdytään ja pikkutarkkuudella käydään
tätä asiaa läpi. Olen erittäin kiitollinen
niille asiantuntijoille, jotka valaisivat meitä valiokuntalaisia
siellä valiokuntatyöskentelyssä. Siihen
perustuu tämä pikkutarkkuus myös vastalauseessa
2. Todella toivon, että tähän vielä voidaan
seuraavissa käsittelyissä ottaa kantaa ja äänestää tämän
puolesta, koska hoidon jatkuvuudesta on kysymys.
Sellainenkin asia on, että tietysti hinta ei merkitse
silloin, kun on kysymys pitkäaikaissairaanhoidosta ja laitoshoidosta,
ihmisistä, jotka ovat laitoshoidossa, sairaalahoidossa.
Silloin siinä hoidossa, oli sitten erityiskorvattava tai
peruskorvauksen piirissä oleva lääke,
sillä ei sillä lailla ajatellen potilaan taloudellista
tilannetta ole merkitystä, mutta erityisesti, kun tänä päivänä entistä enemmän
pitkäaikaissairaat ovat työelämässä,
sairastavat hyvin nuoresta lähtien vaikeita sairauksia,
saatikka sitten vielä vaikeiden sairauksien loppuvaiheessa,
jolloin monet haluavat olla kotona hoidossa, silloinhan tämä,
minkälaista lääkettä ja minkä hintaista
lääkettä he saavat, nousee erittäin
tärkeäksi asiaksi ja siinä todella se,
että ei köyhyys ja rahanpuute potilaalla estä hyvää hoitoa
hänen sairautensa eri vaiheissa.
Tietysti se, mistä tämä hallituksen
esitys on lähtenyt liikkeelle, on kysymys tästä,
että erityiskorvattavuuden kohdalla menettelytavasta, miten
on tähän saakka menetelty, on valitettu. Se on tietysti
hyvä asia, että tämä prosessi
on nyt lähtenyt liikkeelle ja EY-tuomioistuin on sen käsitellyt
ja sieltä on tämä pohja tälle
hallituksen esitykselle tullut. Siinä on erittäin
paljon hyvää, niin kuin meidän valiokunnan
mietinnössäkin lausumaehdotuksineen jne.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ei ole mitenkään haitaksi
valiokunnalle, että siellä on asiantuntevia jäseniä sekä ammattilähtöisesti että myöskin,
niin kuin ed. Virtanen totesi: 40 vuotta henkilökohtaista
tutustumista insuliinin käyttöön. Tämä valiokunnan
työskentely sinänsä ja mielestäni
myös erityisesti vastalauseiden lähtökohdat
ovat hyvin perusteltuja. Tietysti, kun paikalla on myös
valiokunnan puheenjohtaja, on hyvin aiheellista esittää kysymys:
Miksi kokonaisuudessaan valiokunta ei voinut poistaa kahden vuoden
karenssia, erityisesti koska nyt siirrytään käytäntöön,
jossa käsitellään ei lääkeainetta vaan
lääkevalmistetta? Korvauskäytäntö ja yleensäkin
arviointi koskee yksittäistä valmistetta eikä vaikuttavaa
ainetta, lääkeainetta. Näin ollen kysymys
siitä, miten nopeasti saadaan uusia valmisteita käyttöön,
on todella ongelmallinen, jos on tällainen kahden vuoden
miettimisaikamahdollisuus.
Toisin kuin ed. Löv itse en kovin innostu siitä, että mietintöön
on otettu nämä velvoitteet, sinänsä aivan
hyvät, joita valiokunta korostaa, että erityiskorvattaviksi
hyväksytään lääkevalmisteet, joiden
merkitys sairauden hoidossa on käytännössä osoitettu,
ja että tässä asiassa pitäisi
myös edetä nopeasti. Kuitenkaan näitä mietinnön
tekstejähän ei voi pitää velvoittavina
sinänsä eikä niitä todellakaan
tarvitse vahvistuttaa ministeriöllä, niin kuin
ed. Löv totesi, että ministeriö ikään kuin
hyväksyy ne. Käytännössä painopiste
on nimenomaan lääkkeiden hintalautakunnan työtehtävien
kohdalla. Sinne nyt varmasti myöskään ministeriöohjaus
ei jatkuvasti ulotu.
Ongelmallista, mistä vähemmän on
puhuttu, on se, että lääkkeiden hinta
jatkuvasti nousee. Ongelma on myöskin se, pääsevätkö uudet
lääkevalmisteet ylimalkaan korvausten piiriin.
Lähtökohtanahan on se, että lääke
voidaan ottaa sairausvakuutuksen korvausjärjestelmän
piiriin vain, jos lääkkeiden hintalautakunta on
vahvistanut myyntiluvan haltijan hakemuksesta sille kohtuullisen,
korvausperusteeksi hyväksyttävän tukkuhinnan.
Tämän tukkuhinnan kohtuullisuus usein ei sitten
toteudu. Uusi lääke on kallis eikä pääse
mukaan korvausjärjestelmään. Näin
ollen siitä ei myöskään tule
erityiskorvattavaa lääkettä. Tässä on
tietysti vastuu teollisuuden. No, me tiedämme, että nykyään
esimerkiksi kotoinen lääketehdas Orion haluaa
tuottaa uuden molekyylin mutta myös maksimaalista voittoa
omistajilleen. Näin ollen hinta, mikä tälle
molekyylille sitten laitetaan, kun se saadaan patentin suojassa myyntiin,
on todellakin usein titrattu mahdollisimman lähelle korkeinta
käyttökelpoista hintaa.
Mutta vielä erityiskorvattavista lääkkeistä: Hyvällä tavalla
täällä on viitattu suureen muutokseen,
jossa siirrytään kahteen korvausluokkaan. Toivon
mukaan poistetaan myös tällä hetkellä 10
euron omavastuu. Muistutan vielä, että sitä nostettiin
viime joulukuussa äänestyksen jälkeen
tässä salissa, vähän niin kuin
muuten vaan kaikessa hiljaisuudessa. Moni ei edes huomannut tapahtumaa.
Olemme siis siirtymässä uuteen tilanteeseen, johonka
liittyy uhka. Se uhka on juuri se, mihin on viitattu: Korvausprosentin
pudottaminen 100 prosentista 90 prosenttiin, tuo 10 prosenttia,
esimerkiksi insuliinien kohdalla saattaa olla merkittävä ja
potilaalle haitallinen taloudellinen rasite. 75 prosentista pudotetaan
valtaosa lääkkeistä 50 prosentin tasolle,
ei suinkaan nosteta 90 prosentin tasoon. Meillähän
tulisi olemaan nämä 50 ja 90 prosentin korvausluokat.
Meillä on lääkekatto. Hyvä,
että näin on; jotain eduskunta on saanut viime
vaalikausillakin aikaan. Meillä on myös hoitokustannuskatto. Nämä katot
pitäisi yhdistää yhdeksi katoksi ja myöskin
niin, että potilaan kohdalla erilaiset kuittien keräämiset
pitäisi jättää, niin kuin hoitokaton
yhteydessä on edelleenkin käytäntö. Myöskin
lääkekustannuskatossa on tilanne se, että jos
potilas on jo maksanut yli tämän kustannuskaton,
hänen pitää sitten anoa palautusta ja
etsiä siihen kuitteja. Sekään ei tunnu
ihan järkevältä näiden "ylivertaisten"
tietotekniikka-apuvälineiden aikakaudella.
On tehokkaasti vaikuttavia lääkevalmisteita, joille
ei ole saatu hyväksyttävää tukkuhintaa. Esimerkkinä vain
voin mainita entsyymisairauksiin liittyvät valmisteet (alfa-L-iduronidaasi), joiden
vuosikustannus on 200 000 euroa potilaalle; siinä on ikään
kuin potilaan elämän hinta. Ilman tätä entsyymivalmistetta
potilaan elämä on invalidisoitunut ja entsyymivalmisteen
kanssa lähes normaali. Meillä on tällaisia
sairaustyyppejä, harvinaisia, erittäisin harvinaisia,
mutta olemassa olevia. Näiden kohdalla käydään
päivittäistä kamppailua epätietoisuuden
vallitessa: saanko näytteen lääketehtaalta,
onko HUS antamassa minulle valmisteen jälleen, tämän
tarvittavan pistoksen ensi viikolla. Siis todella elämä on jatkuvasti
kuoleman kanssa keskustelussa. Tällaisista tilanteista
pitäisi tietysti päästä potilaan
ja inhimillisyyden näkökulmasta pois. Ei ole oikein
tällainen epätietoisuus!
Epätietoisuuteen viittaa myös edustajien Virtasen
ja Rauhalan allekirjoittama vastalause 2. Siinä on osuttu
varsin hyvin oikeaan, nimenomaan sen vuoksi, uskon, että ed.
Virtanen tuntee omakohtaisesti tilanteen. Näin ollen se,
että aina uudelleen pitäisi hakea erityiskorvattavuusoikeutta
ja päätöstä, estää kyllä pitkäjänteisen kestävän
tavan hoitaa.
Lopuksi, puhemies, siis hyvää työtä valiokunnan
jäsenten toimesta. On haasteellinen tilanne koko eduskunnalle,
kun tulemme käsittelemään suurta lääkekorvausuudistusta.
Ministeri Mönkärehän on henkilökohtaisesti
todennut, että hän tähtää potilaan
maksamien lääkekustannusten vähentämiseen.
Toivon mukaan hänen toiveensa toteutuu.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutamia kommentteja. Täällä ed. Virtanen
peräänkuulutti läpinäkyvyyttä.
Haluaisinkin huomauttaa, että tässä lakiesityksessähän siirrytään
hakumenettelyyn, joka samalla tuo myös oikeuden valittaa
päätöksestä. Samoin se tuo myös
määräajan siihen, millä tavoin
vastaus tulee saada hakemukseen.
Toisaalta, niin kuin valiokunnan mietinnössä todetaan,
tilanteen nykyisestä ei haluta muuttuvan millään
tavalla dramaattisesti. Erityiskorvattavuuden uudistamisen tulee
olla mahdollisimman kevyt ja menettelyn joustavaa. Tämä on
yhteinen tahto.
Keskustelu kahden vuoden määräajasta
näyttää jatkuvan täällä salissa.
Sitä käytiin valiokunnassakin. Sosiaali- ja terveysministeriö on
hyvin selkeästi todennut, että hallituksen esityksessä ei ole
asetettu kahden vuoden peruskorvattavuusaikaa ehdottomaksi edellytykseksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Mielestäni potilaan elämäntilanteeseen
tulee löytää kaikin tavoin inhimillisyyttä.
Virkavaltaisuutta tulisi välttää. Palvelujen
lääkkeiden saannissa ja niiden hinnan määrittelyssä ja
korvattavuudessa tulisi olla mahdollisimman joustavaa, aivan kuten
ed. Tiusanen täällä myös viittasi.
Tulisi harkita ne mahdollisuudet, joita tietotekniikka tänä päivänä antaa,
jotta asianomainen itse voisi välttyä joskus liiankin
suurelta kuittien tallentamiselta ja erilaisilta anomisilta. Nämä kysymykset
tulisi selvittää, ovatko nykyaikaiset keinot tässä missä määrin
tulossa apuun.
Sairas ihminen usein on myös eläkkeellä tai hänen
tulonsa ovat vähäisemmät verrattuna terveeseen,
ja näin ollen hänellä on käytettävissä elämässään
vähemmän taloudellisia voimavaroja. Siksi on epäkohta,
jos pääsee tapahtumaan niin, että lääkemenot
nousevat. Nämä ovat jo tällä hetkellä monen
eläkeläisen kohdalla, voi sanoa, kohtuuttoman
suuret. Lääkemenojen kasvuun ei ole aihetta. Siksi
olisi toivottavaa, että korvausprosentit voisivat säilyä ilman
että ne laskevat, mikä on nyt vakava vaara. Jos
lääkemenot kasvavat, on vaarana, että ryhdytään
välttämättömistä lääkkeistä myös
säästämään, ja se ei
ole inhimillistä eikä oikein. Hoidon jatkuvuus
on myös tärkeää.
Erityisen tärkeänä pitäisin,
kun näitä korvattavuusperiaatteita pohditaan,
kuulla asiantuntijoina nimenomaan erilaisia potilas- ja vammaisjärjestöjä,
koska siellä on tämän alan erityisasiantuntemusta,
jota on sinne hankittu. Toivon, että nämä asiantuntijanäkemykset
voisivat tulla hyvin vahvasti juuri lääkekorvauskäytäntöjä määriteltäessä kuulluiksi.
Yleiskeskustelu päättyy.