11) Hallituksen esitys laiksi päästökauppalain
muuttamisesta
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraatit tässä asiassa
yrittivät löytää sellaisen ratkaisun,
jossa kaukolämpöä ja samalla kunnallisia
energiayhtiöitä ei asetettaisi niin paljon huonompaan
asemaan kuin nyt sitten tämä hallituksen esitys
merkitsee verrattuna muihin toimijoihin. Kaukolämpöhän
on Euroopan unioninkin hyväksymä ja suosittelema
lämmön ja sähkön yhteistuotantoon
liittyvä toimintatapa, ja Suomi on siinä pärjännyt
erittäin hyvin. Mutta nyt kun taakanjakoa tehdään
täällä kotimaassa, voidaan ihan itse
päättää, niin jopa komissio
on kiinnittänyt huomiota siihen, että näinkö me
jopa tukemalla tätä kautta suuria vientiyrityksiä annamme
niille tukea kunnallisten energialaitosten kustannuksella ja niitten kustannuksella,
jotka muulla tavoin joutuvat tätä tuottamaan.
Ymmärrämme hyvin sen, että päästökauppa
vaatii hintansa ja sitä olemme kaikki maksamassa, mutta
siinä pitäisi olla oikeudenmukainen suhde.
Kun tässä näin nyt sitten loppujen
lopuksi on käynyt, että näitä muutosesityksiä,
joita olemme tehneet, ei ole hyväksytty, niin esitän,
että tämä hallituksen esitys hylätään.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Suomen pitää olla mukana
ilmastonmuutosta torjuvassa työssä ja osallistua
päästöjen vähennyksiin. Suomi
on kuitenkin ottamassa itselleen liian isoa taakkaa kannettavaksi.
Oma mielipiteeni on, että jos päästökauppalakia
muutetaan esityksen mukaisesti, niin Suomen kilpailukyky vaarantuu.
Nykyisessä päästökauppajärjestelmässä päästöt
eivät vähene, vaan päästöt
siirtyvät niihin maihin, jotka eivät ole sitoutuneet
ilmastosopimuksiin. Samaa on sanonut muun muassa Outokummun toimitusjohtaja
Juha Rantanen. Hän sanoi, että Outokumpu voisi
investoida Tornioon, mutta ei sitä tee, koska ei tiedä päästökaupan
ja sähkönhinnan nousun tuomaa loppulaskua. Sen sijaan
että käytettäisiin suomalaisia tuotantolaitoksia,
jotka kuuluvat Rantasen sanojen mukaan eliittiryhmään
päästöjen vähentämisessä,
Outokumpu aikoo investoida Etelä-Afrikkaan ja Kazakstaniin.
Näissä maissa ei päästöjä lasketa.
Outokummussa pahoitellaan tilannetta, ja he toivovat, että voisivat
toimia täällä ja tarjota työpaikkoja
ihmisille. Saman suuntaisia puheenvuoroja on Rautaruukin johto käyttänyt:
Paljonko sähkö maksaa? Mikä on päästökaupan
loppulasku?
Nämä asiat eivät ole Suomen käsissä ratkaistavissa.
Niin kauan kuin USA, Kiina, Venäjä ja Brasilia
eivät sitoudu yhteiseen työhön, ei mitään
tapahdu. Kuten on sanottu, EU-maitten osuus maapallon hiilidioksidipäästöistä on
noin 14—15 prosenttia. Suomen osuus on pari kolme promillea.
Suomi on tehnyt jo paljon työtä päästöjen
vähentämiseksi. Suomi on maailman kärkimaita
uusiutuvan energian käyttöönotossa.
En hyväksy sitä, että Suomi tekee
enemmän kuin muut maat. Sen seurauksena Suomen kansantalous
kärsii ja työpaikat siirtyvät muualle. Totuus
on, että päästöt eivät
tällä lakimuutoksella vähene. Käy
niin, että työpaikat vähenevät, mutta
päästöt lisääntyvät.
Se tulee olemaan lopputulos. Tämän päivän
uutinen on, että UPM-Kymmene irtisanoo Suomessa mahdollisesti
130 ihmistä. Kajaanissa suljetaan paperikone kuukaudeksi.
Tuotantoa vähennetään Tampereella, Jämsänkoskella
ja Valkeakoskella. Syynä on puun ja energian kustannusten
nousu. Sekä Metsäteollisuus, Outokumpu ja Rautaruukki
ovat sanoneet, että päästökauppa
ei ratkaise ongelmia. Nyt on lopetettava kuvitelmat siitä,
että päästökaupalla saadaan
päästöjä vähennettyä.
Niin ei tule tapahtumaan. On kehitettävä uusi
näkemys siitä, miten luodaan Suomeen olosuhteet,
joissa metalli- ja metsäteollisuus voi jatkaa toimintaansa.
Puhemies! Esitän hallituksen esityksen hylkäämistä.
Päästöjen vähentämiseen
on kehitettävä joku muu tehokkaampi keino kuin
nykyinen päästökauppajärjestelmä.
Kannatan valiokunnan lausumaa, jossa kehotetaan kiirehtimään
toimenpiteitä turpeen päästökertoimen
tarkistamiseksi.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Päästökauppa on
osoittautunut hyvin ongelmalliseksi suomalaiselle perusteollisuudelle,
muun muassa metalli- ja puunjalostusteollisuudelle. Lisäksi epäoikeudenmukainen
päästökauppa nostaa sähkön
hintaa erityisesti pienkuluttajille. (Ed. Skinnari: Kannata hylkäysehdotuksia!)
Päästökauppalainsäädäntöä tulee
mielestäni kehittää sellaiseksi, että se
ottaa huomioon eri laitosten ympäristötehokkuuden
ja aiemmin tehdyt toimenpiteet päästöjen
vähentämiseksi. Tämä lakiesitys
ei sitä tee, ja siltä osin esitys on puutteellinen
ja vaikeuttaa suomalaisen perusteollisuuden toimintamahdollisuuksia.
Mainitsen tässä esimerkkinä suomalaisen
terästeollisuuden, jossa tuotettua yksikköä kohden hiilidioksidipäästöt
ovat pienet verrattuna moniin vanhentuneisiin tehtaisiin Euroopassa
ja muuallakinpäin maailmaa. Esimerkiksi Rautaruukin terästehdas
Raahessa on tällainen, jossa nimenomaan hiilidioksidipäästöt
ovat tuotettua tonnimäärää kohti
vähäisemmät kuin monissa kilpailijamaissa,
ja juuri tätä tämä päästökauppajärjestelmä ei
huomioi nykyisellään.
Nykyisen päästökauppalain mukaan
perusteollisuutemme joutuu maksamaan siitä, että kilpailijamaissamme
uusitaan vanhentunutta teollisuutta, ja voisi tässä sanoa,
että meidän kustannuksellamme. Pahinta mielestäni
kuitenkin on se, että teollisuutta voi siirtyä meiltä maihin,
missä ei ole lainkaan päästövelvollisuuksia,
eli tässä laissa on myöskin tällainen
selvä porsaanreikä, ja silloinhan ei tietenkään
saada mitään todellisia päästöjen
vähennyksiä aikaan.
Eli päästökauppa ei ole nykymuotoisena
toimiva eikä se siis välttämättä edes
vähennä päästöjä.
Päästökauppa ei myöskään
toimi, ennen kuin kaikki maat saadaan varmasti sitoutumaan päästöjen
vähentämiseen. Erityisen tärkeä on suuri
päästöjen aiheuttaja Yhdysvallat, ja
on tärkeää, että se saadaan
sitoutumaan myöskin tähän mukaan. Tämähän
taisi olla aikoinaan jopa amerikkalaisten idea, tämä päästökauppa,
mutta sitten jostain syystä he tästä vetäytyivät
pois. Venäjähän on Kioton sopimuksessa
jo mukana, mutta tällä nykyisellä päästökauppajärjestelmällä myöskin
Venäjä pystyy uusimaan laitteistoaan, ja sillä tavalla
me joudumme siinä myöskin maksajaksi.
Arvoisa puhemies! Sähkön hintajärjestelmään
pitää myös löytää sellaisia
säätelykeinoja, ettei päästökauppa
nosta sähkön hintaa, vaikka sähköntuotanto
tapahtuisi uusilla, vähäpäästöisillä biopolttoaineilla
tai vaikkapa tuulivoimalla. Nykyinen päästökauppajärjestelmä nimittäin
nostaa sähkön hintaa yleisesti riippumatta siitä,
millä tavoin se on tuotettu, ja erityisesti tämä tuntuu
pienkuluttajien kukkarossa. Suuret yhtiöthän ovat
useimmiten omistajina näissä voimalaitoksissa
ja myöskin sähkön jakelussa, ja ne pystyvät
sitä omaa sähkön hintaa sillä tavalla
hoitamaan, että välttämättä niille
ei samanlainen taakka tule tästä päästökaupasta.
Eli päästökauppajärjestelmässä on
tiettyä keinottelun makua niin kauan, kun näitä puutteita
ei korjata.
Arvoisa puhemies! Suomen tulee kaikin tavoin Euroopan unionissa
vaikuttaa siihen, että päästökauppajärjestelmää lähdetään
muuttamaan sellaiseksi, että se ottaa huomioon ympäristötehokkuuden
ja myöskin aikaisemmin tehdyt toimenpiteet päästöjen
vähentämiseksi. Silloinhan tästä tulee
oikeudenmukainen ja hyvä järjestelmä.
Kyllä on selvää, että päästöjä pitää ryhtyä vähentämään,
ei siitä ole kysymys, mutta sen pitää tapahtua
oikeudenmukaisella päästökaupalla ja
mekanismilla. Päästökauppajärjestelmäähän
voitaisiin kehittää niin, että katsotaan, minkälaisilla
päästöillä joku tuote valmistetaan, ja
palkitaan niitä, jotka mahdollisimman pienillä päästöillä sen
tekevät.
Mutta koska nyt ollaan tässä tilanteessa,
että tässä on jälleen se ota
tai jätä -tilaisuus eli joko hyväksytään
tämä hallituksen esitys tai hylätään, niin
kannatan ed. Kankaan esitystä, että tämä lakiesitys
hylättäisiin, (Ed. Skinnari: Minä tein
ensiksi!) jolloin saadaan mahdollisuus siihen, että ryhdytään
tosissaan suunnittelemaan parempaa päästökauppajärjestelmää — ja
jos Skinnari on näin tehnyt, niin yhdyn vain sitten kannattamaan myöskin,
jos se on selkeä hylkyesitys tälle laille.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on semmoinen niin
kuin hylkyshow menossa näköjään,
ja ehkä se sitten huomenna selviää,
kuka on tehnyt mitäkin tämän äsken
mainitun hankkeen hyväksi. Minä en sitä hylkyä todellakaan
kannata. Minä kannatan, että mietintö hyväksytään.
Arvoisa puhemies! Näissä käytetyissä puheenvuoroissa
oli joitakin minun mielestäni sellaisia yksityiskohtia,
jotka ehkä ainakin reunahuomautuksen ansaitsevat. Ed. Kangas
puheenvuorossaan viittasi siihen, että ei olisi laajahkoa sitoutumista
näihin ilmastoasioihin. Olen huomannut, että ed.
Tiusanen käyttää puheenvuoron minun jälkeeni.
Hän voi vielä tätä täsmentää, mutta
minä olen nyt ymmärtänyt niin, että Balilla
päästiin jonkinlaiseen laajaan konsensukseen näissä asioissa,
jossa siis siellä kaikki mukana olleet ovat jollakin tavalla
pelissä mukana, elikkä toisin sanoen juuri tämä ehto,
minkä ed. Kangas asetti, on toteutumassa nyt sen kahden
vuoden neuvottelujen tuloksena, ja ed. Valppaan puheen kohdalla
on aivan täsmälleen sama asia. Sitä samaa
perustetta käytettiin siinäkin. Tämä antaa tietysti
aiheen siihen, että edustajien, jos tämä on totta,
minkä sanoin, ja ed. Tiusanen sen sitten vahvistaa tai
kumoaa, kannattaa kuunnella uutisia. Mutta jos minä olen
väärässä, niin sitten se on
minulle suuri häpeä.
Arvoisa puhemies! Toinen yksityiskohta koskee tätä amerikkalaisten
päästökauppajuttua. Täällä annettiin
todistus juuri, että amerikkalaisilla on tällaista
hommaa ollut, mutta ei olisi enää. Kyllä se
nyt vaan sillä tavalla on, että on, ja se koskee
nimenomaan rikkipäästöjä ja
se on Suurten järvien alueella. Teollisuus on itse sen kehittänyt,
kun on ongelmissa rikkipäästöjen kanssa,
ja sillä tavalla on pyrkinyt sitä tuotantoilmastoa
parantamaan ja nimenomaan ilman laatua parantamaan. Se, missä suhteessa
ei ole päästy eteenpäin ennen nyt sitä hetkeä,
mikä koitti tässä juuri Balilla Indonesiassa,
oli se, että Yhdysvallat ei lähtenyt mukaan tähän
niin sanottuun ilmastonmuutosprosessiin Bushin hallinnon aikana,
ja se oli huono homma. Mutta nyt siis tilanne on korjautumassa.
Arvoisa puhemies! Se varsinainen asia, minkä takia
tulin tänne pönttöön myöhäisenä illan hetkenä,
koskee tätä turvejuttua. Minä olen tottunut
vähän sellaiseen, että jos on olemassa
jokin alustava niin sanottu tieteellinen tulos, niin ensiksi se
asetetaan tiedeyhteisön arvioitavaksi, ja sitten kun se
on asetettu tiedeyhteisön arvioitavaksi sekä yksittäisenä tutkimuksena
että sitten muitten tekeminä vastaavina selvityksinä,
siitä seuraa se vaihe, että voidaan katsoa, mikä on
niin sanottu oikea totuus.
Nyt kyllä ollaan siirrytty aika mielenkiintoiseen vaiheeseen
eduskunnan politiikanteossa, nimittäin sellaiseen vaiheeseen,
että Vtt:n johonkin suuntaan viittaavia tutkimustuloksia
kuluvalta vuodelta vielä Research Notes -julkaisussa käytetään
perustana, johonka perustaan liitetään lausuma,
joka on siis todellinen kannanotto. Siis se saa luuta ja lihaa seurakseen.
Tätä minä en kyllä nyt oikein
ymmärrä, eikä tämä ole
turvetuotannon etu, ei tämä ole Vapo Oy:n etu
eikä tämä ole kenenkään
etu kerta kaikkiaan. Pitäisi olla malttia näissä asioissa
ehdottomasti. Siitä huolimatta antaa mennä tämä nyt,
kun tämmöinen hallituspuolueitten voimin on tänne
saatu aikaiseksi, mutta tämän soisi jäävän
ainoalaatuiseksi ohilaukaukseksi.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Balillahan sovittiin siitä, että ruvetaan
neuvottelemaan kahden vuoden aikaan, ruvetaanko sitoutumaan vai
eikö ruveta sitoutumaan. Olen ed. Pulliaisen kanssa samaa
mieltä, että toivottavasti se prosessi johtaa
siihen, että ne maat sitoutuvat. Venäjäkin
on sitoutunut, mutta eihän siellä tunnu mitään
tapahtuvan. Melkein entinen meno on päällä ja
saastuttaminen, eli pitää olla aitoja sitoutumisia.
Ei myöskään presidentti Bush ole vielä lausunut
Balin kokouksen päätöksistä,
mitä mieltä presidentti siitä on, sitoutuuko
vai ei. Siellä on maan sisälläkin erilaisia
näkemyksiä, ja presidentti on ollut vähän
kovemmilla linjoilla kuin ehkä Al Gore ja muut.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En malta olla toteamatta tässä sitä,
että Suomen eduskunta täysistunnossa yksimielisesti
puolitoista vuotta sitten kesäkuussa hyväksyi
nämä kahdeksan pontta, joista ensimmäisenä oli
juuri se, mitä Balin kokouksessa sovittiin, eli se, että kaikki
lähtisivät tähän mukaan, ja
hyvin ovat nämä asiakirjat lukeneet. Tosin se
myös käännettiin englannin kielelle,
eli tavoite on ollut tässä ilmeinen. Kun aina
puhutaan siitä, onko näillä päätöksillä mitään
merkitystä, niin jälleen kerran näemme,
että kyllä niillä on.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin onnittelut talousvaliokunnalle
ja erikoisesti ed. Skinnarille ja valiokunnalle ja koko eduskunnalle.
(Ed. Skinnari: Koko eduskunnalle, kohta 1!) Mutta sitten tuo ed.
Kankaan suhtautuminen näihin asioihin on hiukan persoonallinen.
Kun lauantaista ja sunnuntaista on kulunut aikaa muutama tunti,
niin pitäisi nyt antaa aikaa ryhtyä toimenpiteisiin
eikä heti niitata maan rakoon tällaisia pyrkimyksiä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella, minä olen osallistunut yhteentoista
osapuolikokoukseen, Bali oli yhdestoista, ja missään
ei ole ollut niin dramaattista tilannetta. Se, että päästiin
siihen johtopäätökseen, ei todellakaan
riippunut Suomen eduskunnan talousvaliokunnan jostakin paperista
vaan siitä, (Ed. Skinnari: Täysistunnon paperista!)
että oli se todella vahva kansainvälinen painostus,
yleinen mielipide, 15 000 ihmistä Balilla, paljon
nuoria ihmisiä ja sitten edustajia, joita oli usea tuhat
siinä, neuvottelijoita siinä samassa tilassa,
heidän henkinen panoksensa tämän yhteisen
sopimuksen puolesta.
Tuli buuaukset Yhdysvaltain Dobrinskylle, joka oli pääneuvottelija
ja joka — niin kuin aina, hän on ollut vuosia — sanoi,
että me emme lähde mukaan tähän,
mutta sitten, sanotaan, 10—15 minuutin kuluttua hän
käytti uuden puheenvuoron ja sanoi, että me lähdemme
kuitenkin. Kyllä hän varmasti teki sen sillä mandaatilla,
mikä oli presidentti Bushin hallinnolta, ei hän
omiaan siellä puhunut. Pidettiin niin pitkään
kiinni kuin voitiin, mutta kun maailman yleinen mielipide, Australiakin
on tullut mukaan Kiotoon, oli vastaan, niin ei voinut jäädä edes
supervalta yksin. Kyllä se niin on.
Sitten tämä linja on todella sellainen, niin
kuin ed. Pulliainen sanoi, että me olemme päässeet
siihen, että on kahdet raiteet mutta ne menevät
samaan paikkaan eli Kööpenhaminaan. Vuonna 2009
pitäisi olla sitten sopimuksen valmis. Näistä kahdesta
raiteesta ensimmäinen raide on siis se, että kaikki
valtiot, myös Yhdysvallat, ja toinen raide on se, että ne,
jotka ovat Kiotossa sisällä, ovat tekemässä Kioton
sopimuksen sisällä tätä samaa
päämäärää,
koska Kioton sopimuksessa edellytetään, että vuoden
2012 jälkeen jatketaan uudella sopimuksella.
Sitten tähän päästökaupan
historiaan. Siinä vasemmistoliiton puhujat ovat siinä mielessä oikeassa,
että Kiotossa vuonna 1997 Yhdysvaltain ehto sille, että se
tulee mukaan, oli päästökaupan mukaan
ottaminen. Nyt sitten sattui niin, että päästökauppa
tuli mukaan, mutta ei Yhdysvallat. Silloin täytyy tietysti
muistaa se, että Yhdysvaltain kongressi, joka taisi olla
demokraattienemmistöinen, äänesti kuitenkin
niin, että emme ratifioi, ja silloin Yhdysvallat jäi
ulkopuolelle. No, nyt se on ainut maa, taitaa olla sitten muutama, joku
lilliputti, sivussa, joka on Kioton ulkopuolella.
Todellakin tämä idea, niin kuin ed. Pulliainen sanoi,
päästökaupasta pohjautuu kokemuksiin rikkioksidien
päästökaupasta, ja se on tällainen amerikkalainen
idea. Päästökauppa sinänsä ei
ole ongelmaton asia, sehän on selvä. Siihen liittyy paljon
erilaisia ongelmia, mutta hyvin tärkeä asia on
se, minne laitetaan päästökatto, miten
matala se on, että sen alla, missä tapahtuu tämä vuorovaikutus
eli tämä kauppa, se sitten johtaa aitoihin vähenemisiin.
Muun muassa EU:n kohdallahan pitää muistaa
se, että vanha EU:n hyvä periaate on se, että vähintään
puolet EU:n vähennyksistä pitää tapahtua
aidosti EU:n omassa hiilidioksidi- ja kasvihuonekaasutuotannossa,
ei niin, että ostetaan muualta, siis cdm:n kautta, sitten
ji:n eli joint implementationin kautta tai enintään
yhteistoteutuksen kautta tai päästökaupan
kautta päästöoikeuksia niin kuin muualta,
että voidaan päästää rikkaana
alueena kasvihuonekaasuja. Tämä on erittäin
tärkeätä, että todella me EU:ssa
ja Suomessa itse omin toimin aitoja vähennyksiä teemme.
Nimittäin nimenomaan kehittyvien maiden hallitukset kritisoivat
nimenomaan EU:ta tässä asiassa. Tämä tulee
vastaan.
Puhemies! Todella Balilla mentiin eteenpäin, mutta
Suomessa ei mennä eteenpäin. Kyllä talousvaliokunnan
mietintö on mielestäni, en nyt sano millään
kansainvälisellä viitekielellä sitä, mutta
sanon, ettei se anna ainakaan mistään hyvin pinnalta
ole. Kun luen näitä lausumaehdotuksia, niin tuota
toista, kakkosta, ed. Pulliainenkin tiedemiehenä, monen
asian tuntijana, hiukan kritisoi, mutta olkoon menneeksi, hän
sanoi, antaa nyt mennä. Ed. Pulliainen, minä kyllä ymmärrän,
että hallituspuolueen kansanedustaja joutuu joskus näin
sanomaan, mutta ei tuo tiede kyllä näin veny,
niin kuin tässä todetaan näistä kotimaisista
tutkimustuloksista.
Minulla oli mahdollisuus keskustella professori Ilkka Savolaisen
kanssa paluumatkalla Balilta nimenomaan näistä tutkimuksista.
Meillä oli Osakassa nelisen tuntia aikaa välilaskun
aikana, ja hän kävi läpi ja katsottiin
niitä tutkimuksia. Millään tieteellisellä tavalla
niissäkään Vtt:n tutkimuksissa Espoossa
ei ole osoitettu, että turpeesta saataisiin jollakin ihmelaskentakeinolla nimenomaan
ilmastonmuutoksen kannalta hyvä energianlähde.
Lähimmäksi päästään
silloin, jos muutetaan energiaturpeen hankkiminen pois suoalueilta
ja ojitetuilta suometsäalueilta nimenomaan suopelloille,
koska suopelloilla tapahtuu joka tapauksessa noin senttimetrin turpeen
haihtuminen taikka oksidoituminen, siis hapettuminen hiilidioksidiksi,
vuositasolla. Silloin tavallaan se, että se otetaan pois
ja poltetaan uunissa, sitten kompensoituu juuri tällä,
että tämä tavallaan luonnostaan tapahtuva
suopeltojen hiilidioksidipäästö niin
kuin kuittaantuu siinä samalla, mutta sekään
ei tee tätä.
Tässä sitten puhutaan tästä 100
vuoden tarkastelujaksosta. Se on täysin epätieteellistä.
Nythän meillä on 20 vuoden tai enintään
50 vuoden jaksoja, mitä meidän pitää tarkastella,
mieluummin tämä 20. Vuoteen 2020 on siis 12 vuotta,
sehän on se jakso, jonka sisällä pitäisi
tapahtua oleellisia hiilidioksidipäästövähennyksiä,
EU:n yhteisesti sovittu 20 prosenttia taikka sitten mieluummin 30
tai 35. Balilla puhuttiin aina vähintään 25—40
prosentista vuoteen 2020.
Täytyy sekin todeta, että ne puheet, siis
eri puolilta maailmaa tulevat viralliset hallitusten puheet, olivat
paljon radikaalimpia, paljon aktiivisempia kuin nämä meidän
puheemme täällä Suomessa näissä asioissa.
Tässä tuntuu vain pahalta, että me olemme
todella jämähtäneet omahyväisyyteen.
Olemme Suomessa jo tehneet paljon ja meillä on asiat kunnossa,
ei tarvitse, odottelemme. Samalla asia kulkee eli aika kulkee eteenpäin
ja me jämähdämme pois tästä,
esimerkiksi kestävän kehityksen kannalta tärkeistä innovaatioista,
niiden soveltamisesta, joka sitten olisi esimerkiksi meidän
viennillemme hyvinkin edullista ja Suomen kansantaloudelle. Suomihan tällä hetkellä
itse
hiipuu siellä 20 prosentin tasolla. Me tuotamme siis enemmän,
noin 20 prosenttia yli meidän Kioton tasomme tällä hetkellä kasvihuonekaasuja.
Vuosi 2005 oli toisenlainen, mutta nyt 2006 oli huono ja 2007 on
vielä huonompi.
Näin ollen tähän valiokunnan lausumaehdotukseen
tästä, että eduskunta kiirehtii hallituksen toimenpiteitä turpeen
päästökertoimen tarkistamiseksi ottaen
huomioon Kansainvälisen ilmastopaneelin Ipcc:n tieteelliset
selvitykset, jos siinä nyt viitataan tähän
Vtt:n tutkimukseen, aivan niin kuin siellä professori Savolainen
totesi, sieltä on otettu joku sivulause tai joku tällainen
mukaan ja tällä tavalla yritetty solmia tällaista
näkökulmaa, että turpeesta saataisiin
jollakin tavalla kestävämpi energian raaka-aine.
Sitten kun turvetta aina verrataan kivihiileen ja sanotaan, että no,
kivihiileen nähden, niin edes kivihiileen nähden
turpeesta ei saada millään tavalla ilmastonmuutoksen
kannalta edullisempaa energianlähdettä. Ja miksi
verrata kivihiileen, kun pitäisi päästä molemmista
pois, sekä turpeesta että kivihiilestä?
Kumpaakaan ei pitäisi käyttää.
Arvoisa puhemies! Täällä puhuttiin
tänään, muun muassa ed. Valpas, myös
Rautaruukista. Tämänkin kohdalla me kävimme
ja te kävitte pitkän, pitkän keskustelun
valtionyhtiöistä. Tämä Rautaruukki-asia
sinänsä on tietysti tärkeä,
koska Suomessa tuotetun teräksen ominaispäästö, jos
me laskemme siihen tämän hiilidioksidipäästön,
on edullisempaa kuin monessa muussa paikassa maailmalla. (Puhemies:
10 minuuttia on kulunut!)
Arvoisa puhemies! Lopetan aivan pian ja tässä mielessä haluan
sen kertoa vielä, että Balilla todellakin tämä sektoriajattelu
etenee ilmeisesti ja sellaisia pohditaan esimerkiksi terästeollisuuden
kohdalla. Olen itse aikaisemmin suhtautunut siihen hiukan skeptisesti,
mutta ilmeisesti tämän tyyppistä ajattelua
mennään eteenpäin. Olisi ollut hienoa,
jos nämä arvoisat rautakourat, teräskourat,
jotka olivat täällä aivan lähes
puoleenyöhön, muun muassa Raahesta, olisivat olleet
vielä tämänkin kuulemassa. Huomasin,
että mukana oli muun muassa pitkäaikainen pääluottamusmies
Raivio.
Puoliyö juuri kohta lyö, ja kello lyö kyllä koko planeetalle,
jos me emme todella ryhdy nimenomaan toimenpiteisiin, aitoihin vähentämistoimenpiteisiin,
hiilidioksidin ja muiden kasvihuonekaasujen osalta. Mutta en yhdy
niihin, jotka ovat hylkäämässä tätä esitystä.
Kyllä me tarvitsemme myös päästökauppaa,
vaikkakin ontuvana, mutta me tarvitsemme.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vain tuosta turpeen ipcc-luokituksesta todellakin,
että Ruotsi aikanaan tässä käytti
erittäin viisasta neuvottelutaktiikkaa, kun se sai sen vihreän
sertifikaatin puun ja turpeen yhteispoltolle. Turvetta todellakin
Suomessa kasvaa vuosittain enemmän kuin sitä käytetään.
5 miljoonaa hehtaaria Suomen soista on ojitettu metsätalouskäyttöön.
3 miljoonaa hehtaaria on suurin piirtein luonnonvaraisena, ja 0,5
prosenttia suopinta-alasta on turpeenottokäytössä.
Kysymys on siitä, haluammeko käyttää omaa
kotimaista raaka-ainetta, joka varmasti on kaikissa olosuhteissa
puhtaampaa kuin kivihiilen raijaaminen tuolta maailmalta tänne.
Kyllä kokonaistalouskin pitää ottaa huomioon.
Ed. Tiusasen maailmanlopulla pelottelua en kyllä jaksa
ollenkaan ymmärtää. Jos emme käytä omia
varojamme, sitten hyväksykäämme se, että sähkön
hinta nousee tai energian hinta nousee tässä maassa
aivan pilviin. Se syö meiltä talouskasvua pois,
ja sitten emme voi huipputeknologiallamme osallistua kehittämään
tämän maailman energiataloutta paljon parempaan
suuntaan tarjoamalla parempia vaihtoehtoa. En halua tästä enää tämän
enempää väitellä, mutta totean
vain, että kyllä kansallisilla näkökohdilla
pitää olla merkitystä ja kun on kotimainen
biopohjainen raaka-aine käytössä, miksi
emme sitä käyttäisi.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Varsinainen peruslaki säädettiin viime
hallituskaudella ja sitä varsinaista peruslakia laadittaessa
jakosuhteiden perusteena olivat nimenomaan energiavaltaisen perusteollisuuden kilpailukyky
ja työllisyysvaikutukset. Sen tähden teollisuutta
kohdeltiin hiukan kevyemmin. Nyt tässä uudessa
laissa ei ole haluttu muuttaa tätä jakosuhdetta.
Nyt tämän käsillä olevan lain säätämiseen
jouduttiin, kun komissio teki päätökset
kansallisesta jakosuunnitelmasta vuosille 2008—2012. Neuvottelutulos,
jonka Suomi saavutti, oli erittäin hyvä. Suomea
kohdellaan selkeästi helläkätisemmin
kuin muita eurooppalaisia valtioita. Suomi oli ainoa jäsenvaltio,
jonka osalta komissio on ottanut huomioon 2005 sen poikkeuksellisuuden.
Päästökaupasta ja sen järkevyydestä,
mistä täällä on ollut puhetta,
olen ihan samaa mieltä vasemmistoliiton kanssa, että nykymuotoisena päästökauppa
ei ole ollut täysin järkevää,
se ei ole vähentänyt päästöjä.
Mutta toivon, että nyt jatkossa saamme siihen useampia
valtioita mukaan ja saamme nimenomaan nämä isot,
jolloin päästökauppa todella vähentää päästöjä ja
päästään järkevään
toimintaan. Silloin markkinat myös toimivat tällä sektorilla.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Päästökauppa
mekanismina astuu voimaan 2008 Kioto-sopimusmaiden sisällä,
ja se on tärkeä asia. Toinen tärkeä asia
on se, että Yhdysvalloissa on osavaltioita, jotka ovat
kehittäneet päästökauppajärjestelmää,
ovat valmiit tulemaan siihen mukaan ja käyvät
muun muassa Kanadan kanssa jo nyt tällaista päästökauppaa. Myös
päästökauppatyyppisesti toimivat lukuisat suuret
kaupungit ja teollisuusalueet.
Mutta ed. Hoskosen puheenvuoroon haluaisin todeta, että soiden
metaanipäästöt kaiken kaikkiaan tekevät
niistä sen tyyppisen bioympäristön, jonka
lisääntymistä ja kasvua ja siis hiilidioksidin
nielufunktiota ei voi verrata juuri tällä tavalla
kuin te teitte, että suot kasvavat ja lisääntyvät, suon
biomassa lisääntyy, ja sen takia me voisimme ikään
kuin toisaalla sitä polttaa ja tällä tavalla tuottaa
hiilidioksidia, koska sinänsä turve on sen tyyppinen,
kaiken kaikkiaan sen tyyppinen bioraaka-aine, että sen
ominaispäästöt ovat monella tavalla suuria
ja yksi on nimenomaan hiilidioksidin ja metaanin vapautuminen suoluonnossa. Näitä
tutkimuksia
on Suomessa paljon tehty, ja on todella ikävää,
että Vtt:n tutkimuksia käytetään
väärin.
Tässä mielessä talousvaliokunnan
mietinnöstä haluan nyt painokkaasti todeta, että en
ole missään tapauksessa nimenomaan näiden
mietinnön lausumaehdotusten takana. Nämä ovat
molemmat falskeja, ja tämä 2. kohta on erityisen
falski.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Pari näkökohtaa: Ensinnäkin,
mikä koskee turvetta, siis nyt tehdyiltä soilta
otettua turvetta, niin se on meillä tällä hetkellä tekninen
välttämättömyys sen takia, että chp-tuotannossa
nykyisellä kattilatekniikalla me olemme siihen sidottu
ja ne suot on kunnostettu sitä varten niin, että siinä suhteessa
se liikkuma-alue on hyvin kapea, se kannattaa järkevästi
hoitaa.
Toinen asia, mihinkä kiinnitän huomiota, on päästökauppa.
Ed. Matikainen-Kallströmille: Onhan se hyvä, että nyt
me olemme kokeilleet, meillä on siis teknisiä kokemuksia
näistä asioista. Nyt, kun se laajenee, niin me
voimme kehittää sitä järjestelmää.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessähän
tämän taakanjaon kotimainen osuus on ihan niin
kuin ed. Matikainen-Kallström täällä sanoi,
jatkoa tälle, mitä on aikaisemmin tehty. Mutta
nyt on kysymys siitä, että tässä kotimaisessakin
energiakeskustelussa ja päästökaupassa
pitäisi myös nähdä tämä kaukolämmön
asema ja myös kunnallisten energiayhtiöitten asema.
Se on nyt tässä valiokunnan mietinnössä kyllä ihan
hyvin tuotu esille, mutta johtopäätökset
siitä eivät ole olleet oikeat. Sen takia olemme
nyt tämän hylkäämisen kannalla, koska
se olisi voitu hieman kirjoittaa niitten murtolukujen osalta toisinkin.
Mutta tämä Suomen johdonmukaisuus ja sitten
myös maine: Viime lokakuussa Euroopan unioni oli järjestänyt
kansallisille parlamenteille energia- ja ilmastokokouksen, jossa
jälleen kerran käsiteltiin näitä kysymyksiä.
Barrosokin sitten siinä loppuyhteenvedossaan totesi, että näissä ympäristöasioissa
pitäisi menetellä niin esimerkillisesti kuin Suomi
ja Ruotsi, ja tässä järjestyksessä.
Se toisaalta tuntuu jopa jossain määrin kohtuuttomalta.
Mutta esimerkiksi siinä tulevaisuuskokouksessa, joka
oli joulukuussa 2006 — haluan nyt kerran vielä toisessakin
asiayhteydessä mainostaa vielä sitä eduskunnan
tekemää päätöstä — niin
kyllä siinä tulevaisuusvaliokunnan työssä, joka
puhemies Lipposen johdolla tehtiin, nimenomaan ensimmäisenä kohtana
oli se, että kaikki maat pitää saada
mukaan. Tämän levyn toistaminen on ollut, ja se
on EU-päätösasiakirjoihin tullut. Sitten
vielä innovaatiotkin olivat tässä eduskunnan
8 kohdan ohjelmassa. Innovaatiot olivat juuri siinä mielessä,
että kyseessä on iso bisnes. Kyllä tämä näkemys
kesti aika hyvin näissä EU-käsittelyissäkin.
Solidaarisuus oli ainoa, mitä uudet jäsenmaat
ovat tuoneet tähän mukaan.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Olen hylyn kannalla, hylkyesityksen
kannalla ja pidän tätä päästökauppalain
muutosta ja näitä uusien vastuiden jakoja kohtuuttomana suoneniskuna
juuri lapsiperheitä, eläkeläisiä ja monia
pienituloisia kohtaan, niitä, joiden tuloihin ei ole tehty
vuosiin tasokorotuksia ja joiden tulonsiirtojen, eläkkeiden
ynnä muiden ostovoimaa syö heikko tai kokonaan
puuttuva indeksisuoja. Mutta kyllä tämän
kaltaiset ilmastotalkoot ja taakan jakaminen tympäisevät
myös tavallisilla palkkatuloilla eläviä.
Toki haluan alleviivata, että suomalainen duunari kannattaa
ilmastotalkoiden tavoitetta vähentää päästöjä.
Heitä tympäisee se, että päästökauppa
on kokonaisuudessaan aivan muuta. Se on taloudellista keinottelua,
ansiottomien voittojen tavoittelua ja rajua tulojen uusjakoa päästökaupan
avulla.
Ehkä on syytä tässä yön
tunteina vielä kuitenkin palata hieman historiaan, jolloin
päästökauppaideaa vielä makusteltiin
ja siihen asetettiin aivan uudenlaisia ympäristöodotuksia
ja toiveita. Neljä vuotta sitten marraskuussa 2003 Euroopan parlamentin
jäsen, vasemmiston Esko Seppänen arvioi päästökaupan
voittajia ja häviäjiä. Täytyy sanoa,
että Seppäsen visio on täydellisesti
toteutunut ja nyt täällä porvarihallitus
on vahvistamassa päästökaupan kieroutunutta
kapitalistista luonnetta. Neljä vuotta sitten Seppänen
kirjoitti: "Suomen vihreät ympäristöministerit
ottivat EU:ssa Suomelle muita vaikeammin täytäntöönpantavat
Kioton ilmastokokouksen velvoitteet päästöjen
vähentämiseksi. Suomesta haluttiin tehdä tässä asiassa
vihreä mallimaa, eikä sille tarkoitukselle asetettu
hintalappua. Päästökauppadirektiiviä perustellaan
niin, että se on vihreä markkinamekanismi. Se
ei muka häiritse markkinoiden vapaata toimintaa, niin kuin
verot ja kiellot." Seppänen jakoi voittajat ja häviäjät
teollisuudessa aivan täsmälleen niin, kuin ne
nyt päästökaupan kokemuksesta voidaan
nähdä, jopa täällä käsittelyssä olevassa
päästökauppalakia valmistelleen talousvaliokunnan
mietinnössä. Häviäjiä teollisuudessa
ovat olleet ne suomalaiset yritykset, jotka ovat tuottaneet lopputuotettaan
kilpailijoihinsa nähden alas ajetuilla päästöillä,
muun muassa Rautaruukki Raahessa ja jaloterästehdas Torniossa.
Mutta vielä Seppäsen osuvista ennusteista. Hän
totesi neljä vuotta sitten: "Päästöjen
pörssittämisen ja hiilidioksidin päästökaupan
suuriin häviäjiin saattaa kuulua sähkön
hinta, sillä keinotellaan. Sähkökin on
Suomessa pörssitetty", kirjoitti Seppänen. "Sen
hinta ei riipu tuotantokustannuksista, vaan pohjoismaisen sähköpörssin pörssihinnoista.
On tärkeää ymmärtää tämä:
sähkön hinta ei riipu sen tuotantokustannuksista. Sähkön
hinnan määrää pörssissä aina
kaikkein kalleimmalla kustannuksella tuotetun sähkön hinta.
Ne, jotka tuottavat halvimmalla, saavat kalliilla tuotetusta sähköstä suurimman
hyödyn. Jos kallis tuottaja, jolla ei ole päästöoikeuksia, panee
myllynsä päälle ja joutuu sitä varten
ostamaan pörssistä päästöoikeuksia,
sähkön hinta nousee. Sen tuottajan päästöoikeudesta
maksama hinta ei kuitenkaan mene vain tämän tuottajan
asiakkaiden maksettavaksi, vaan kaikkien sähkön
tarvitsijoiden maksettavaksi." Näin totesi Seppänen
ja oli siinä täysin oikeassa.
Arvoisa herra puhemies! Vihreistä arvoista on tullut
entistä konkreettisemmin ihmiskunnan eloonjäämisen
kysymys. Mutta vihreiden arvojen toteuttaminen, talouden sopeuttaminen
luonnon uusiutumisen ja tuottokyvyn kannalta kestäviin
puitteisiin vaatii pääoman voiton tavoittelun logiikan
hylkäämistä, ja me tiedämme,
että päästökauppa tarkoittaa
aivan muuta, se tarkoittaa ilmakehän yksityistämistä.
Saastuttamista se ei hillitse. Päästöoikeuksia
ostetaan ja myydään, ja laskun maksavat sähkön
kuluttajat. Lasku lankeaa maksukykyyn katsomatta. Hinnannousu
ei ole sähkön käyttäjälle
lankeava ympäristövero, haittavero, jollaiseksi
se täällä on myös haluttu eri
puheenvuoroissa muuttaa. Se on ylimääräinen
keinotteluvoitto, jolla ei ole mitään reaalitaloudellista
yhteyttä päästöjen vähentämispäämäärän
kanssa. Kapitalismissa luonnon ja ihmisen riistolla ovat samat juuret.
Kapitalistien voiton tavoittelu on täsmälleen
samanlaista niin luontoa kuin ihmistäkin kohtaan. Kasaaminen kasaamisen
vuoksi, tuotanto tuotannon vuoksi, on kapitalistisen talouden syvin
olemus. Kapitalismissa luonto on "pelkkä kohde, pelkkä hyödyn
asia; sitä ei tunnusteta enää mahdiksi
sinänsä". Näin kirjoitti Karl Marx. "Minun
jälkeeni vedenpaisumus" on kasautuvan pääoman
tunnuslause.
Energiamarkkinoiden kehitys meillä ja Euroopassa kertoo
markkinaehtoisen ympäristöpolitiikan konkurssista,
täydellisestä epäonnistumisesta. Alan
kotimaiset ja ulkomaiset suuryhtiöt keräävät
valtavia voittoja. Ne nostavat kotitalouksien laskuja keinottelemalla
pohjoismaisella sähköpörssillä ja
päästökaupalla. Samalla ne laiminlyövät
investointeja energiaa säästävään
teknologiaan ja uusiutuvan energian käytön kehittämiseen.
EU:n yhteisten markkinoiden vahvistuminen ja kehittyminen vain kiihdyttää keskittymistä
ja
monopolisoitumista. Valtion ja kuntien energiatuotannon yksityistäminen
on osoittautunut myös suureksi virheeksi. Jos ilmastonmuutosta
halutaan vakavassa mielessä torjua, on energiamarkkinat
alistettava yhteiskunnalliseen ohjaukseen.
Arvoisa herra puhemies! Kehitys, jota tälläkin
päästökauppalain muutoksella edistetään, kulkee
aivan päinvastaiseen suuntaan. Toivottuja tuloksia ei synny.
Syntyy ansiottomia voittoja ja toisaalta pienituloisten ahdinkoa
ja sosiaalista hätää. Yritykset hakeutuvat
maapallolla alueille, joissa ympäristönormit eivät
ole häiritsemässä ja joissa voidaan vapaasti
saastuttaa, riistää luontoa ja ihmisiä.
Sitä varten monet polvilleen painetut köyhät
kehitysmaat perustavat vapaita talousalueita ja houkuttelevat luokseen
näitä saalistajia. Tässä on
mielestäni koko päästökaupan
ydin. Se on kaukana siitä toiminnasta ja niistä tavoitteista,
joita vakavan ympäristöliikkeen tulisi ajaa.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Siitä olemme täysin yhtä mieltä varmaan
kaikki, että koko päästökaupalla
on iso osuus kuluttajahinnan määräytymisessä.
Mutta nyt esitetyllä lailla ei asiantuntijoidenkaan mukaan
ole vaikutusta kovinkaan paljoa. Kauppa- ja teollisuusministeriön
laskelmien mukaan tämän lain merkitys kaukolämmön
vuosikustannushintaan on kerrostalohuoneistossa noin 3 euroa ja pientaloissa
6 euroa, joten itsekin kaukolämmön käyttäjänä en
ole pelokas tämän lain merkityksestä.
Sen sijaan siitä kokonaismääräytymisestä, mitä päästökauppa
aiheuttaa sähkön hintaan kuluttajille, siitä voimme
olla peloissamme.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Suomessa sähkön hinta on
edelleen kuitenkin yksi Euroopan halvimpia, jos ei halvin, erityisesti
teollisuuden sähkön hinta. Windfall-voitot, niin
kuin ed. Yrttiaho totesi, ovat ongelma. Pohjoismainen sähkömarkkina
ja sähköpörssi on ongelma juuri tästä syystä,
että koko sähkön hinta määräytyy
sen viimeisen segmentin mukaan, joka otetaan viimeksi käyttöön,
eli kaikkein kallein on lopulta sitten esimerkiksi lauhdevoima tai kaasuturbiini,
joka pannaan sitten pakkasella päälle.
Mutta yksi asia, jota pitäisi pystyä kehittämään,
on nimenomaan huutokauppa. Kun puhuimme Balin-terveisistä,
niin huutokaupalla tullaan yhä suurempi osa päästöoikeuksista
antamaan tai välittämään teollisuudelle,
ja se on aivan oikea tapa. Siinä jää yhteiskunnalle
sitä rahaa. Se jää ikään
kuin kauppatavaraksi, jota voidaan sitten myydä. Me tiedämme
monien suomalaisten energiantuottajien myyneen sitten pörssiin
päästöoikeuksiaan, jotka ne saivat ilmaiseksi
valtiolta, ja tällä tavalla tehneet sitten tiliä. Tällainen
on muun muassa Kotkan Energia Osakeyhtiö. Tämä on
ongelma mielestäni. Tämä ei ole myöskään
eettisesti oikein. Lopulta veronmaksajat sitten kuitenkin maksavat
tätä ympyrää, jota pyöritetään
tässä tapauksessa näiden päästöoikeuksien
kanssa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Herra puhemies! Ihan lyhyesti vaan, että tämäkin
keskustelu on osoittanut sen aikaisemmin tiedossa olleen asian,
että poliittisen kentän äärivasemmasta
laidasta ja äärioikeasta laidasta ei apua näihin
ilmastotalkoisiin ole.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuohon, mitä ed. Pulliainen toteaa,
jos hän tarkoittaa vasemmistoliittoa vasempana laitana,
niin on aivan selvä, että vasemmistoliitto on
sitoutunut nimenomaan ilmasto-ongelman ratkaisemiseen. Se on tärkein,
keskeisin ongelma, mikä meillä on globaalisti,
ja se ratkaistaan myös paikallisesti ja yhteistyössä eri
toimijoiden kanssa. Siis siinä on nämä molemmat osat.
Se, että meillä löytyy ed. Kangas tai
joku muu, joka on esimerkiksi turpeen ystävä,
se ei tee kuitenkaan oikeutta sille, että näin
voi todeta vasemmistoliiton kohdalta. Mielestäni on hyvin tärkeätä rohkeasti
lähteä etsimään erilaisia välineitä,
joilla ilmastonmuutoksen ongelmia ratkaistaan, ja tässä tilanteessa,
missä olemme, päästökauppa on
yksi niitä, mutta päästökauppaa pitää pystyä kehittämään
ja tekemään se myös globaaliksi. Nämä Balin-askeleet,
vaikka ne olivat lyhyitä ja ontuvia, kuitenkin kohdistuvat
siihen suuntaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan selvyyden vuoksi. Kuulemistani puheenvuoroista
ed. Kankaan ja ed. Yrttiahon puheenvuorot olivat esimerkkejä siitä,
mitä äsken sanoin.
Keskustelu päättyi.