6) Hallituksen esitys laiksi työaikalain 2 ja 7 §:n
muuttamisesta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi haluan todeta, että tämä mietintö on
yksimielinen, mikä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa ei aina ole ihan tavallista, mutta tämä asia
on sellainen, joka on koettu kaikilla tahoilla kannatettavaksi.
Kysehän tässä on siitä, että perhepäivähoitajat
pääsevät työaikalain soveltamisalan
piiriin ja perhepäivähoidossa voidaan jatkossa
käyttää jaksotyöaikaa. Samalla
perhepäivähoitajien työn saattaminen
työaikalain piiriin myöskin täyttää kansallisen
lainsäädäntömme velvoitteet
EU:n työaikadirektiiviä kohtaan.
Tällä hetkellä perhepäivähoitajien
säännöllinen viikkotyöaika on
43 tuntia 15 minuuttia, ja tämän muutoksen jälkeen
se putoaa 40 tuntiin viikossa. Perhepäivähoitajan
työ on luonteeltaan sellaista, että jatkossakin
helposti yksittäisen päivän työajan
pituus on enemmän kuin 8 tuntia, mikä on varsin
luonnollista, koska jos lapset tuodaan perhepäivähoitoon
ja lasten vanhemmat tekevät 8-tuntista työpäivää ja
heidän pitää vielä mennä työpaikalle
ja tulla sieltä takaisin, niin siitä kertyy enemmän
kuin 8 tuntia. On tietysti tärkeätä,
että lapset voisivat olla siellä yhden perhepäivähoitajan
hoidettavina eikä heidän tarvitsisi vaihtaa hoitopaikkaa
kesken päivän. Sen takia on varsin luontevaa,
että esimerkiksi 9 tuntia voisi olla tämä päivittäinen
työaika, mutta koska siitä kertyy viiden päivän
aikana enemmän kuin tämä 40 tuntia, niin
sitten on mahdollista tämän tasoittamisjakson
kautta, vapaapäivien kautta, tasoittaa sitä, että tämä viikoittainen
työaika vuositasolla, joka tässä on maksimitasoitusjakso,
saadaan keskimäärin pudotettua sinne 40 tuntiin.
Tämä on siinä mielessä hyvin
kannatettava esitys, koska tiedetään, että perhepäivähoito
vaatii työntekijöiltä varsin paljon ja
siitäkin huolimatta, että tämä muutos
tehdään, voi olla vaikeuksia perhepäivähoitajien
saatavuudessa.
Niin hyvä tarkoitus kuin tällä lakiesityksellä onkin
ja kuinka kannatettava se onkin, on kuitenkin rehellisyyden nimissä tuotava
esille se, että kun valiokunta tästä varsin
perusteellisen asiantuntijakuulemisen kävi ja kuuli sekä pienten
kuntien edustajia, sellaisten kuntien, joissa lasten päivähoito
perustuu perhepäivähoitojärjestelmään,
että myöskin isompien kuntien edustajia, sellaisten
kuntien, joissa perhepäivähoito on yhtenä mahdollisuutena,
niin kävi ilmi, että tähän liittyy
kyllä se uhka, että perhepäivähoito
joissakin kunnissa saattaa vähentyä merkittävästi,
koska tästä aiheutuu lisäkustannuksia.
Tämä voi aiheuttaa hoitajapulaa, ja ennen kaikkea
haaste liittyy siihen, miten tämä hoitomuoto koetaan
jatkossa palvelun käyttäjien näkökulmasta.
Tietysti palvelujen käyttäjät ovat tottuneet
nykyjärjestelmään, että perhepäivähoitajat
ovat tehneet pitkää työpäivää ja
vanhemmat ovat voineet aina jättää lapsen
samalle perhepäivähoitajalle. Jaksottumistyön
kautta tietysti joudutaan käyttämään enemmän
tilapäistä apua kuin aikaisemmin.
Tämä saattaa johtaa myös siihen,
että perhepäivähoidossa painottuu entistä enemmän
yritystoiminta, koska yritystoiminnassa tietenkään nämä työaikavelvoitteet
eivät ole olemassa. Tämäkin asia on tässä valiokunnan
mietinnössä huomioitu. Tärkeintä tietysti
olisi se, että yrittäminen perustuu aitoon haluun
eikä siihen, että järjestelmä muutetaan
sellaiseksi, että perhepäivähoitoa voidaan
vain yritystoiminnan kautta jatkossa hoitaa.
On siis huomioitava myöskin ne käytännön hankaluudet,
jotka tästä tulevat, mutta ne ovat kuitenkin pienempi
asia kuin se, että tätä muutosta ei toteutettaisi,
koska on tietysti aika epänormaalia, että perhepäivähoitajalla
on ollut selvästi pidempi työaika kuin kunta-alalla
keskimäärin.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Täytyy käyttää tilaisuutta
hyväksi, kun voi kerrankin ainakin osittain kehua hallituksen
esitystä. Valiokunta oli tästä asiasta
hyvin yksimielinen, kun tätä käytiin
lävitse. Tavoitehan on aivan oikea: halutaan perhepäivähoitajat
saada yhdenvertaiseen asemaan muiden työntekijöitten kanssa.
Tällä hetkellähän heillä on
ollut paljon pidempi työaika, samaten heikommat työnteon ehdot.
Yksin se, koska työaika alkaa, koska se loppuu, on ollut
hyvin liukuvaa. Siitä johtuen työpäivän
pituus on voinut vaihdella hyvinkin paljon, ja aina se ei suinkaan
ole ollut korvattavaa aikaa.
Mutta jos halutaan, että esimerkiksi haja-asutusalueilla
ihan aidosti on vaihtoehtoja lastenhoidossa, niin silloin pitää kyllä huolehtia
siitä, että myöskin perhepäivähoito
tulee kyseeseen tulevaisuudessa. Se vauhti, jolla perhepäivähoitajia on
vähentynyt, on ollut kyllä hyvin huolestuttava.
Jos määrä tipahtaa kolmasosaan 20 vuoden aikana,
niin muutos on ollut kyllä raju. Kyllä se liittyy
siihen, mikä on palkkataso, mitä maksetaan korvauksina
siitä, että lapset tulevat jonkun kotiin hoidettaviksi,
ja millaiset ovat sitten sijaisjärjestelyt.
Se, mikä valiokunnan puheenjohtaja Satoselta jäi
huomioimatta, on se, että pitää varoa
myös sitä, että tätä tilannetta
ei käytetä siihen, että perhepäivähoitajat
ajetaan pakkoyrittäjiksi sen takia, että sillä tavoin
pystyttäisiin kiertämään näitä työaikasäädöksiä.
Mutta tämä on hyvä ensimmäinen
askel. Täytyy toivoa, että tässä lähdetään
nyt menemään siihen suuntaan, että myös
muut työnteon ehdot tulevaisuudessa paranevat oleellisesti.
Seppo Särkiniemi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Muutamia hajanaisia ajatuksia.
Maailma on kyllä oleellisesti parempi paikka, kun tämä laki
astuu voimaan ja asiat korjataan niin kuin tässä sanotaan.
Tämä järjestelmä tarkoittaa
sitä, että perhepäivähoitajien
selkänahasta ei samalla tavalla enää oteta
sitä, mikä tähän asti, mikä oikeastaan
liittyisi järjestelmän synnyttämien ongelmien
korjaamiseen. Koko tämä kysymys on siitä mielenkiintoinen,
että tällaisella hoitomallilla, niin kuin mietinnössäkin
sanotaan, on tarjottu erinomainen vaihtoehto erityisesti pienten
lasten ja sisarusten hoidon järjestämiseen ja
se soveltuu erinomaisen hyvin haja-asutusalueille.
Sitten se muutos, minkä ed. Mustajärvi tuossa mainitsi:
Perhepäivähoitajien määrässä on
kuitenkin tapahtunut melkoinen vähentyminen, ja se näkyy.
Liekö taustalla arvostusten muutosta ja ehkä myöskin
lapsiperheiden asuinoloissa tapahtuneita muutoksia. Voi olla, että perheissä,
joissa on yksi tai kaksi lasta, koti on useimmiten ainakin kaupungeissa
hyvin pieni. Tämä käytännössä tarkoittaa
sitä, että kustannukset tulevat nousemaan 7—10
prosenttia, niin kuin täällä on mainittu,
mutta se kyllä kannattaa tässä maksaa.
Mutta, arvoisa rouva puhemies, tässä on eräs seikka,
johon kiinnittäisin huomiota. Täällä aina muiden
asioiden yhteydessä puhutaan kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta
ja nimenomaan palvelurakenneuudistuksesta. Tällä asialla
on minun mielestäni yhteys tähän kysymykseen.
Kädessäni on erään eteläsuomalaisen
kaupungin tiedot päivähoidon kustannuksista. Nämä eivät
nyt ole ihan sellaisia tietoja, että sormet Raamatulla
voisi sanoa, että asiat ovat 100-prosenttisesti näin,
mutta tähän suuntaan. Näiden laskelmien
mukaan perhepäivähoitopaikka maksaa vuodessa lapsesta keskimäärin
11 700 euroa ja sama hoitopaikka kokopäivähoitona
päiväkodissa 19 000 euroa. Siinä on
noin 7 200 euron ero.
Jos ajattelemme, paljonko tässä olisi varaa
lisätä perhepäivähoitajien palkkaa,
jotta tämän mahdollisuuden valitseminen olisi
houkuttelevaa sekä työntekijöitten kannalta
että perheiden kannalta — nimittäin tämä kustannus
mittaa käyttötaloutta; tässä ei
ole vielä mukana ollenkaan se, mikä täytyy
ottaa kokonaiskustannuksiin, kun mukaan lasketaan investoinnit — minua
ihmetyttää, että tällaista ikään
kuin parannusohjelmaa ei voisi tehdä tai suositella. Tiedän, että nämä palkkakysymykset
sovitaan ihan jossakin muualla kuin täällä,
mutta tällaisena rakennekysymyksenä voisi ihan
ajatella, että tästä voisi pienen suosituksen
tehdä. Jos tähän suuntaan lakia kehitettäisiin
ja ministeriö toimisi, toisin sanoen niin, että nykyjärjestelmässä perhepäivähoidon
houkuttelevuutta kehitettäisiin, se tulisi suhteellisesti
ottaen erinomaisen halvalla.
Kokonaisuutena on sanottava, että vasta sitten tämä järjestelmä toimii
minun mielestäni oikeudenmukaisesti, kun on olemassa lastenhoitoon hoivaseteli.
Se annetaan vanhemmille oikeutena, ja he saavat itse päättää,
käyttävätkö sen päiväkotiin,
perhepäivähoitoon, omaan hoitoon kotona, naapurilta
ostettuun vai kuinka tehdään. Vasta sitten tämä asia
on sellaisessa järjestyksessä, että voidaan
puhua oikeudenmukaisesta mallista. Mutta tämäkin
uudistus on hyvä.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Oli miellyttävää kuunnella
valiokunnan puheenjohtajan esittelyä tästä lakiesityksestä,
ja pikkuhiljaa ollaan menossa hyvään suuntaan.
Me tiedämme kaikki, että perhepäivähoitajat
ovat aliarvostettu, naisvaltainen porukka, ja aliarvostus näkyy
myös palkkauksessa, kuten edellinen puhuja viittasi. Se
ei tietenkään nyt tällä asialla
korjaannu vaan on muitten foorumeiden asia. Mutta tämä on
hyvä, eteenpäin menevä askel sille, että saisimme
tämän meille kaikille niin tärkeän
ammattiryhmän säilymään vielä kuvioissa
mukana.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys on tärkeä ja
erittäin tarpeellinen. Työaikalakia ehdotetaan
muutettavaksi siten, että perhepäivähoitajien
työ tulee työaikalain soveltamisalan piiriin ja
perhepäivähoidossa voidaan käyttää jaksotyöaikaa
ja näin omassa kodissa työskentelevät
perhepäivähoitajat pääsevät yhdenvertaisempaan
asemaan muiden työntekijöiden kanssa. Tämä muutos
edistää hoitajien työssäjaksamista
ja siten välillisesti varmasti myös lasten hoitoa
ja hoidon laatua. Perhepäivähoito on merkittävä vaihtoehto
erityisesti pienten lasten ja sisarusten hoidon järjestämisessä.
Se soveltuu myös hyvin haja-asutusalueille. Lakiesitys
osaltaan edesauttaa sitä, että perheiden suosima
perhepäivähoito säilyisi tulevaisuudessakin
merkittävänä lasten päivähoitomuotona.
Perhepäivähoidon toteuttamistavat ovat monipuolistuneet
viime vuosien aikana. Lapsia hoidetaan paitsi hoitajan kotona myös
vuorotellen eri hoitajien kotona, hoidon piiriin kuuluvien perheiden
kotona, parityöskentelynä toisen perhepäivähoitajan
kotona ja kunnan järjestämissä tiloissa
ryhmäperhepäiväkodissa. Sovellettavat työaikanormit
vaihtelevat perhepäivähoidossa nykyisin sen mukaan,
missä lapsia kulloinkin hoidetaan.
Arvoisa puhemies! Joissakin kunnissa pidetään
mahdollisena, että perhepäivähoito vähentyy
merkittävästi tai loppuu kokonaan ehdotetuista
muutoksista johtuvien lisäkustannusten, hoitajapulan tai
hoitomuodon suosion romahtamisen takia. Lainsäädäntö antaa
kunnille kuitenkin mahdollisuuden kehittää paikalliseen
tilanteeseen sopivia ratkaisuja, joilla kohtuullisin kustannuksin
turvataan hoitomuodon jatkuminen ja kehittyminen. Tärkeää on,
että nykyisille perhepäivähoitajille
tulee järjestää tarvittavaa (Puhemies:
2 minuuttia!) täydennyskoulutusta niin, että he
voivat sijoittua töihin muiden päivähoitomuotojen
palvelukseen.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä perhepäivähoitajien
palkkaus on kyllä jäänyt vuosien saatossa
niin paljon kehityksestä jälkeen, että tämä on
varmaan se keskeinen syy, miksi perhepäivähoitajia
on erittäin vaikea saada. Toinen on tietenkin tämä työaikakysymys, joka
ei ole minustakaan ihan kohdallaan. Eli näihin kahteen
asiaan jos kiinnitettäisiin huomiota, niin voitaisiin varmasti
saada enemmän perhepäivähoitajia.
En kyllä usko tuohon, mitä ed. Särkiniemi
toi esille, että tämä seteli olisi joku
ratkaisu. Minusta se on vain askel tähän yksityistämisen
suuntaan ja ei mitään takeita ole siellä yksityissektorilla,
että siellä työajat tai palkkaukset olisivat sen
kummemmin kunnossa. Olen sitä mieltä, että jos
perhepäivähoitoa halutaan kehittää,
tarvitaan tätä kunnallista perhepäivähoitoa
enemmän ja siellä kunnolliset työajat,
työolosuhteet ja palkkaus.
Seppo Särkiniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan ihan lyhyesti kommentoida. Minä en
voi käsittää, miksi tällainen
retorinen keino jatkuvasti toistuu ja toistuu, jos kunta toimii
palvelun järjestäjänä. Siis
demokraattisesti päätetään,
millainen palvelu kansalaisille annetaan, ja se maksetaan veroista.
Jos sen palvelun tuottaa joku muu kuin kunnan oma palvelutuotanto-organisaatio,
se ei ole yksityistämistä. Siinä ei kansalaisilta
viedä mitään oikeutta pois. Heille ei
tule yhtään latia lisää maksettavaa.
Se on järjestämistapa. Mutta kun se näin
tehdään, se avaa uuden kanavan ja voi toimia todella
merkittävänä innovatiivisena keinona,
kun se käyttää markkinoita. Siis se ei
supista eikä kavenna hyvinvointiyhteiskuntaa piiruakaan,
mutta se ottaa yhden keinon lisää.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan lyhyesti puolustaa ed. Särkiniemeä tässä asiassa.
Nimittäin tämä keskustelu voidaan käsitellä Suomessa myös
paljon laajempana asiana. Voidaan sanoa niin, että kun
meillä on saman alan asiantuntemusta oikeassa kourassa
ja vasemmassa kourassa, niin vain ne sormet sormien lomaan yhteen laittamalla
saadaan paras lopputulos, ja sitä ed. Särkiniemi
tässä tarkoittaa. Se, joka palvelua tarvitsee,
saa itse kilpailuttaa ja valita. Sillä ei ole mitään
tekemistä politiikan kanssa, vaan rahojen oikealla käytöllä on
tärkein merkitys sen lisäksi, että sillä lailla
on valinnan vapauskin olemassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin itse hallituksen esitys
ja mietintö ovat ihan ok, ja sillä saattaa olla
kyllä ne vaikutukset, jotka valiokunnan puheenjohtaja Satonen totesi.
Nämä ovat vähän sellaisia asioita,
että niillä on puolensa ja puolensa, mutta nyt
on valinta tehty näin, ja tämä on niin
kuin periaatteellisessa mielessä erittäin iso
asia, hyppäys.
Mutta, arvoisa puhemies, minä kiinnittäisin huomiota
mielenkiintoiseen yksityiskohtaan tässä hallituksen
esityksen esittelyssä. Nimittäin täällä todetaan,
että laki on tarkoitettu tulemaan voimaan syksyllä 2010.
Eli tässä onkin tiukka paikka, siellä on
nimittäin lumi tulossa maahan nyt, ja se voi jäädä talvelle.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Särkiniemelle vain toteaisin,
että tässä varmaan ajatellaan vähän
eri näkövinkkelistä tämän
setelin suhteen, ja luulen, että tämä seteliasia
ei ratkaise ollenkaan tätä työolo-, työaika-
ja palkkauskysymystä, joka tässä on keskeinen.
Jos näitä seteleitä sitten aletaan jakaa
yhteen sun toiseen tarkoitukseen, niin ymmärrätte
varmaan, mihin se johtaa. Se johtaa melko villiin tilanteeseen,
ja on käsittämätöntä ajatella
niin, että kun se on yksityisellä, se tulee jotenkin
edullisemmaksi, koska miksi se tulee sitten edullisemmaksi: onko
se tehokkaampi siellä se työntekijä,
vai tekeekö se pienemmällä palkalla tai
heikommissa työolosuhteissa tai erilaisen työaikalain
piirissä? Siinä on juuri semmoinen kysymys, josta
me emme varmaan ihan helpolla yhteisymmärrystä löydä,
mutta se ehkä ei ole tarpeen tässä kysymyksessä.
Yleiskeskustelu päättyi.