2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi elintarvikelain muuttamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä elintarvikelain muutos
tarkoittaa EU:n nimisuojajärjestelmää,
elikkä EU:n lainsäädännössä säädetään
laatujärjestelmistä, joissa tuotteen nimeä suojataan
tuotteen maantieteelliseen alkuperään, ominaisuuksiin
tai valmistusmenetelmiin liittyvistä syistä. Valiokunta kannattaa
tätä esitystä, mutta haluaa painottaa kahta
asiaa.
Ensinnäkin halutaan painottaa näitä tarkastuksia.
Kun tässä artiklassa 36 tämän
lain osalta on mainittu sana "kaikille", siis tarkastuksia kaikille,
se ei kuitenkaan viittaa yksittäisiin toimijoihin, joten
siitä ei seuraa sitä, että kaikkia valmistajia
tai kaikkia tuotteita koskeva täydellinen ennakkotarkastusvelvollisuus
olisi välttämätön, ja tätä valiokunta
haluaa selventää niin, että nämä tarkastukset
ovat tuoteryhmittäin eivätkä jokaista
valmistajaa kohti. Elikkä valiokunta korostaa, että nimisuojatuotteiden
valmistajien ennakkotarkastuksen suhteen ei saa myöskään
olla tulkinnanvaraisuuksia ministeriön ja alemman hallinnon
välillä.
Samoin tässä on kysymys siitä, saadaanko
tässä mennä kotirauhan piirissä olevan
valmistuksen menetelmien osalta käyttämään
tarkastusvaltaa. Nämä tarkastukset voidaan tehdä myös
niissä tiloissa, jotka eivät ole valmistustiloja.
Kun ne ovat kotirauhan piirissä, tarkastukset voidaan tehdä myöskin
muualla.
Puhemies! Lopuksi: Se ilmoitus, joka näistä annetaan,
annetaan vain yhden kerran, elikkä tässä ei
tarvitse silloin, kun tulee muutoksia, niitä ilmoituksia
tehdä uudelleen. Lakiehdotuksen mukaan ilmoitusvelvollisuus
siis koskee elintarvikealan toimijoita, jotka valmistavat suomalaisia nimisuojatuotteita,
ja näitä tuotteita on kaiken kaikkiaan tällä hetkellä kymmenen.
Siinä mielessä tämä laki on
myöskin hyvä, että tällä edesautetaan
ja kannustetaan näiden nimisuojatuotteiden hakemiseen,
koska niillä saadaan markkinaetua, ja tätä tämä lakiesitys
myöskin tukee.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Kyse on hyvin pitkälle siitä,
millä tavalla meillä ja Euroopassa halutaan perinneruokia
arvostaa ja suojella. Nimisuojahan tuli EU:ssa käyttöön vuonna
93, ja nyt mukana on yli 1 100 erilaista tuotetta. Esimerkiksi
meillä Suomessa karjalanpiirakka sai perinneruokien nimisuojan,
ei kuitenkaan alkuperämaasuojaa, eli niitä voidaan valmistaa
missä vain, kunhan tuo resepti on oikeanlainen ja valmistus
oikeanlainen. Samanlainen suoja on myös sahdilla, esimerkiksi
italialaisella mozzarellalla, belgialaisella lambic-oluella ja monella
muulla. Nämähän on EU:ssa jaettu kolmeen
erilaiseen luokkaan: on suojattu alkuperänimitys, suojattu
maantieteellinen merkintä sekä aito perinnetuote,
jossa on myös tuo valmistaminen ja tuotanto sidottu tiettyyn
alueeseen.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esitteli tämän
heidän mietintönsä, ja tämä siis koskee
EU:n nimisuojajärjestelmää. Puhutaan nimisuojasta
ja suojataan siis alkuperänimityksiä, ja hyvin
pitkälle tämä hallituksen esitys on tämän
täytäntöönpanoa.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni on hyvin tärkeää,
että ihmiset voivat luottaa siihen, että jokin
tuote, jonka he hankkivat, on sellainen, miksi se on luvattu. Tätä kautta
tässä lainsäädännössä esimerkiksi
on ilmoitusvelvollisuus niistä nimisuojatuista tuotteista,
jotka Suomesta on listoille otettu, ja tällaisia tuotteita
on tällä hetkellä kymmenen: Lapin Puikula,
Lapin Poron liha ja niin poispäin. Tuotteiden valmistajia
Suomessa on noin 120. Tämä menee ihan hyvään
suuntaan, ja kohtuu pienillä muutoksilla nämä on
Suomessa vastaanotettu ja on päästy siihen, että kaupan asiakkaalla
on enempi tietoa siitä, mitä he ovat ostamassa.
Tätä samaa sukua ovat sitten ruuan alkuperämerkinnät,
joissa toivoisin Euroopan unionin olevan myös aiempaa aktiivisempi
viemään niitä eteenpäin, niin
että aina kaupasta ostettaessa tietäisimme, mitä ostamme,
ja toisaalta estämään sitä,
että näissä tuotteissa ei harhaanjohtavasti annettaisi
ymmärtää tuotteen olevan jostain muualta
kuin mistä se oikeasti onkaan. Meillä Suomessa
on Hyvää Suomesta -merkki, joka kertoo pääraaka-aineiden
ja raaka-aineiden alkuperän, ja erilaisia maakunnallisia
merkkejä, mutta muistamme sen, miten jokin aika sitten
esille nousi Makuja Pohjois-Karjalasta, joka synnytti toki sellaisen
kuvan, että nämä tuotteet on myös
tehty tämän alueen raaka-aineista, mutta merkki
ei kertonutkaan raaka-aineiden alkuperästä eikä sillä ollut
kotimaisuusvaatimusta, ja näin ollen se nousi silloin yhtenä esimerkkinä esille,
missä syntyi harhaanjohtava kuva.
Arvoisa puhemies! Itse toivon, että yhtä lailla, kuin
näiden tässä esityksessä esillä olevien
nimisuojattujen tuotteiden asemaa vahvistetaan, vahvistettaisiin
myös ihmisten mahdollisuutta tietää ruuan
alkuperämerkinnät. Minun mielestäni pitäisi
mahdollisimman pian saada tilanne siihen, että kaikessa
ruuassa olisi tiedossa se, mistä ruoka tulee, mistä raaka-aineet
on tuotu ja niin poispäin. Toisaalta me tarvitsisimme Suomeen
myös aidon virallisen lähiruokamerkin, sillä minun mielestäni
kuluttajilla pitäisi aina olla oikeus tietää,
mistä heidän ruokansa tulee.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki ei todellakaan
liity millään lailla alkuperämerkintöihin,
ja olisin suonut, että tämä hallitus
hallitusohjelmansa mukaisesti olisi ottanut sen alkuperämerkintäasian
vakavasti. Täällä on allekirjoitukset
pitkästi yli sadalta kansanedustajalta, jotka vaativat
pakollisia alkuperämerkintöjä. Onneksi
tässä asiassa on joitakin liikahduksia tulossa,
mutta myöhemmin tulemme saamaan tästä asiasta
lakiesityksen.
Mutta sen sijaan halusin puheenvuoron tästä nimisuoja-asiasta,
joka koskee todellakin vain kymmentä suomalaista tuotetta,
joista tutuimpia ehkä Lapin Poron liha, Lapin Poron kuivaliha, Kalakukko
ja Karjalanpiirakka. Tämäntyyppisiä tuotteita
olette varmaan jokainen huomannut kaupassa, että siellä ei
välttämättä myydäkään karjalanpiirakoita
vaan riisipiirakoita, jos ne eivät todellakaan ole aitoja
karjalanpiirakoita. Eli tämän tason pienestä asiasta
Suomessa on kyse.
Mutta syy siihen, miksi halusin puheenvuoron, on se, että juuri
tämäntyyppistä työtä,
mitä valiokunnassa nyt tehtiin, meidän olisi kaikessa lainsäädännössä tehtävä:
kun kävi ilmi, että Evira aikoo joka ainoan tuotteen
tarkastaa ja lisätä valtavan koneiston tähän,
niin estimme sen, koska EU vaatii vain tuoteryhmien tarkastukset.
Niistä toki ilmoitetaan, mitä nimisuojatuotteita
missäkin aiotaan ruveta tuottamaan, mutta ei se tarkoita,
että jokaiseen putiikkiin täytyy jokainen tuote mennä erikseen
tarkastamaan. Näin meidän kannattaisi toimia muussakin
lainsäädännössä, ettei sitä turhaa
byrokratiaa tulisi. Elikkä kiitän valiokuntaa
yli puoluerajojen hyvästä työstä.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Me suomalaiset olemme monta kertaa jopa hieman liian
vaatimattomiakin niistä tuotteista, mitä meillä on.
Se, että nimisuojalla pyritään suojaamaan
ja halutaan suojata tiettyjä suomalaisia perinnetuotteita,
on äärimmäisen hyvä asia.
Tässä lakiesityksessä, aivan kuten
edustaja Kalmari tuossa edellä kertoi ja kuten valiokunnan
puheenjohtaja, edustaja Leppä kertoi, näihin tarkastuksiin
halutaan järkevyyttä. Nehän ovat menneet
monilta osin kyllä maataloudenkin suhteen ja elintarvikevalvonnan
suhteen jo liiankin tiukoiksi, joten se, että tässä nyt
saadaan järkevyyttä ja laajoja tuoteryhmiä saman
lain alle, on kyllä hyvä asia.
Herra puhemies! Nämä alkuperämerkinnät, mitkä ylipäätään
elintarvikkeissa meillä ovat, vaatisivat kyllä vielä huomattavasti
lisää kehittämistä, ja todellakin
sitä lakiesitystä tänne olisi kaivannut
siitä, että velvoitetaan kaikki elintarvikejalostajat
merkitsemään se tuotteen alkuperä sinne
pakkaukseen mahdollisimman selvästi. Nytkin meillä on
hyvin paljon niitä tuotteita, jotka ovat Produced in EU,
Tehty EU:ssa, mikä ei sinänsä kerro yhtään
mitään, tai sitten se on hyvin pienellä printattuna
sinne tuotteen alakulmaan, että tämä sinänsä suomalaisen
nimiseltä kuulostava tuote onkin jalostettu ja tehty aivan jossain
muualla taikka sen alkuperä, mikä on jalostettu
Suomessa, on jostain aivan muualta.
Tämä elintarvikelainsäädäntö vaatii
ilman muuta kehittämistä. Tämä on
yksi hyvä askel eteenpäin, ja täytyy
kiittää valiokuntaa hyvästä mietinnöstä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kuka se kissan hännän
nostaa, jos ei kissa itse, mutta täytyy myös olla
samaa mieltä edustaja Kalmarin kanssa ja valiokunnan puheenjohtaja
Lepän tuodessa esille sen, että turhaa byrokratiaa
vältettiin tässä kohtaa. Se on hienoa,
että valiokunta poliittisesti niin yksimielisesti näki
tämän tarpeellisena asiana. Mutta jos ei tuossa
valiokunnassa niin missä oltaisiin törmätty
liialliseen byrokratiaan? Siinä mielessä lakiehdotus
on sinällään hyvä ja juuri tuolla
tarkennuksella, minkä valiokunta aikaiseksi sai. (Mikko
Savola: Onhan siellä oppositiokin!)
Kuinka ollakaan, niin silti tässä on erinomainen
mahdollisuus, kun nämä ilmoitetaan. Itse näen
tässä suuren mahdollisuuden näitten tuotteitten
viennin edistämisellä. Nyt kun meillä on tiedossa,
kuka valmistaa näitä nimisuojalla olevia tuotteita,
on paljon helpompi lähteä vientiponnisteluihin,
koska näihin tuotteisiin saa EU:lta markkinointirahaa.
Nyt se vain edellyttää kansallista osaamista ja
yhteistyökykyä ja varmasti tarkastustoimintaa
seuraavilta tahoilta hieman pieniä neuvoja. Kuten valiokunnassa
kuulemisissakin tuli esille, tällaista suunnitelmaa nyt hahmotellaankin
jo, mikä on erinomainen asia. Tämä on
suuri mahdollisuus nyt suomalaisille tuotteille päästä Euroopan
markkinoille tai muuallekin maailman markkinoille, kun me olemme tällaisessa
tilanteessa tällä hetkellä elintarvikkeiden
viennin osalta, kun meillä on vastassa Venäjä-pakotteet.
Vain kymmenen tuotetta — toivottavasti, kun tämä nyt
antaa mahdollisuuden viennin edistämiselle, näitä tuotteita
myös lisää syntyy. Kyllä meillä tässä maassa
on tuotteita, joille kannattaa nimisuojaa hakea.
Tulin tänne korokkeelle sen takia, että edustaja
Heinonen varmaan tahtomattaan haastoi tähän keskusteluun,
kun se tässä yhteydessä kuitenkin tuli
käsittelyyn. Kysynkin edustaja Heinoselta: Olisiko teillä joku
kilometriraja esittää, että mikä on
sitä lähiruokaa? Jos se on vaikkapa 80 kilometriä,
niin onko Tallinnassa tuotettu tomaatti sitten lähiruokaa?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Yritetään pysyä kuitenkin varsinaisessa
otsikkoasiassa, mutta edustaja Heinonen antaa nyt tarkan kilometrimääritteen,
olkaa hyvä.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvostettu puhemies! On totta, että näissä aina on
tämäntyyppisiä haasteita. Mutta tietysti
jonkinlaisia rajauksia on jo olemassa, sillä jos puhutaan
esimerkiksi tämäntyyppisistä nimistä,
joihin edellä viittasin, eli maakuntien nimistä taikka
kuntien nimistä taikka muista vastaavista, perinteisistä,
historiallisistakin, maakunnallisista nimistä, niin niistä ehkä niitä löytyy.
Mutta on aivan totta, että lähiruoka ei ole
aivan helppo asetella. Suomessa ruokaa voidaan tuoda kauempaa ja
toisaalta voidaan ajatella, että onko lähiruokaa
sitten vaikkapa rajan eteläpuolella tuotettu, joka on kilometreissä lähempänä. Itse
en koe sitä näin, että se olisi tällainen
kilometrillinen kysymys, niin kuin kysyjä, ystävä, hyvin
tietää, että siitä ei ole kyse.
Mutta minun mielestäni ennen muuta pitäisi päästä eroon
siitä, että harhaanjohtavasti käytetään
näitä nimiä hyväksi.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kun valiokunta oli yksimielisesti tämän
mietintötekstin takana, jolla ohjeistetaan hallintoa, ja
kun näyttää siltä jo tässä ensimmäisessä käsittelyssä,
että koko eduskunta yhtyy tähän samaan,
on erittäin tärkeää, että ministeriö nyt
tulosohjatessaan näitä tarkastuksia suorittavia
tahoja pitää visusti mielessään,
mitä tässä mietinnössä sanotaan,
ja myös tekee ne ohjeistukset niin, että se toteutuu, mitä mietinnön
teksti edellyttää, ettei käy niin, niin
kuin valitettavasti viime perjantaina saimme kuulla siitä Maaseutuviraston
onnettomasta linjauksesta, että maataloustukien maksatukset
siirtyvät. Täysin käsittämätön
linjaus. Täysin vastoin sitä, mitä me
olemme täällä yhteisesti sopineet. Tällaista
ei saa tulla, ja siksi on oleellisen tärkeää,
että myös eduskunta vahtii sen, että asianomainen
ministeriö toimii oikealla tavalla.
Puhemies! Keskustelu alkuperämerkinnöistä on äärimmäisen
tärkeä asia. On selvää, että mitä paremmin
on merkitty alkuperä, se edistää sekä kuluttajien
luottamusta että kuluttajien tietämystä siitä,
mistä ja miten ruoka on tuotettu. Ja kun me kaikki tiedämme
sen, että suomalainen ruoka on tuotettu ehdottomasti maailman
tiukimpien kriteereiden mukaisesti, niin se on koko suomalaiselle
elintarviketaloudelle, koko ketjulle, etu siitä, että alkuperä tiedetään.
Tätä meidän pitää kaikkien
edistää kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Yleiskeskustelu päättyi.