17 §
Edunvalvojan tehtävä lakkaa, kun:
1) edunvalvojalle annettu määräys
lakkaa 15 §:n mukaan olemasta voimassa;
2) päämies kuolee;
3) edunvalvoja vapautetaan tehtävästään
tai julistetaan vajaavaltaiseksi;
4) päämies täyttää 18
vuotta, jos edunvalvojan tehtävä perustuu
päämiehen alaikäisyyteen; tai
5) edunvalvonnasta on vieraassa valtiossa tehty päätös,
joka tunnustetaan Suomessa, jos edunvalvojan tehtävän
jatkuminen olisi ristiriidassa kyseisen päätöksen
kanssa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tuomioistuimen on hakemuksesta määrättävä edunvalvojan
tehtävä lakkaamaan, kun päämies
ei enää ole edunvalvonnan tarpeessa. Tuomioistuin
voi määrätä edunvalvojan tehtävän lakkaamaan
myös, jos päämiehen asuinpaikka on siirtynyt
vieraaseen valtioon eikä edunvalvonnalla voida
enää toteuttaa sitä tarkoitusta, jonka
vuoksi se on asetettu.
Tuomioistuimen ohella myös holhousviranomainen voi
3 momentissa mainituilla perusteilla määrätä edunvalvojan
tehtävän lakkaamaan, jos edunvalvoja on määrätty
8 tai 9 §:n nojalla. Edellytyksenä on lisäksi,
että päämies kykenee ymmärtämään
asian merkityksen ja että hän yhdessä edunvalvojan
kanssa pyytää edunvalvojan tehtävän
määräämistä lakkaamaan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
65 §
Edunvalvonta tai toimintakelpoisuuden rajoitus on
merkittävä holhousasioiden rekisteriin, kun:
1) täysi-ikäiselle määrätään
edunvalvoja;
2) täysi-ikäisen toimintakelpoisuutta
rajoitetaan;
3) alaikäisen edunvalvojaksi määrätään
muu henkilö kuin hänen vanhempansa;
4) alaikäiselle määrätään
9 §:n nojalla edunvalvoja tai alaikäisen toimintakelpoisuutta
rajoitetaan 19 §:n nojalla;
5) poissa olevalle tai tulevalle omistajalle määrätään
edunvalvoja;
6) henkilö, jolle on vieraassa valtiossa määrätty
edunvalvoja, saa asuinpaikan Suomessa, paitsi jos on päätetty,
ettei edunvalvojan toiminnan valvontaa järjestetä Suomessa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
90 §
Valtion ja kunnan viranomainen sekä muu julkisoikeudellinen
yhteisö, Kansaneläkelaitos, Eläketurvakeskus,
eläkesäätiö ja muu eläkelaitos,
vakuutuslaitos, pankki tai muu rahalaitos, sosiaali- tai
terveydenhuollon toimintayksikkö ja terveydenhuollon
ammattihenkilö sekä yksityinen sosiaalipalvelun
tuottaja ovat salassapitosäännösten estämättä velvollisia pyynnöstä antamaan
holhousviranomaiselle ja tuomioistuimelle ne tiedot ja selvitykset,
jotka ovat tarpeen vireillä olevan asian ratkaisemiseksi,
ja holhousviranomaiselle lisäksi ne tiedot ja selvitykset,
jotka ovat tarpeen vieraassa valtiossa vireillä olevan
aikuisen tai lapsen suojelua koskevan sellaisen asian ratkaisemiseksi,
jossa vieraan valtion viranomainen on valtiosopimuksen nojalla pyytänyt
tietoja.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
10 a luku
Kansainvälisen yksityisoikeuden alaan kuuluvat
säännökset
Suomen viranomaisten kansainvälinen toimivalta
95 a §
Yleiset toimivaltaperusteet
Suomen viranomaiset ovat toimivaltaisia edunvalvontaa
koskevassa asiassa, jos:
1) henkilöllä, jonka edunvalvonnasta on kysymys,
on Suomessa asuinpaikka;
2) henkilö, jonka edunvalvonnasta on kysymys, on vailla
asuinpaikkaa tai hänen asuinpaikkaansa ei voida selvittää ja
hän oleskelee Suomessa; tai
3) asia koskee Suomessa olevaa omaisuutta tai päämiehen
edustamista Suomessa.
Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, Suomen
viranomaiset ovat toimivaltaisia sellaisen Suomen kansalaisen edunvalvontaa koskevassa
asiassa, jolla on asuinpaikka vieraassa valtiossa, jos asiaa ei
voida saattaa ratkaistavaksi tuossa valtiossa tai tämä tuottaisi
kohtuuttomia vaikeuksia ja asian ratkaisemista Suomessa on pidettävä tarpeellisena.
95 b §
Toimivalta poissa olevan tai tuntemattoman henkilön
edunvalvontaa koskevassa asiassa
Suomen viranomaiset ovat toimivaltaisia asiassa, joka
koskee edunvalvontaa sellaisen puolesta, jonka olinpaikkaa tai henkilöllisyyttä ei
tiedetä, jos asialla, jota edunvalvojan tulee hoitaa, on
sellainen yhteys Suomeen, että asian ratkaisemista täällä on
pidettävä tarpeellisena.
95 c §
Toimivalta kiireellisissä tilanteissa
Jos on tarpeen valvoa kiireellisesti sellaisen henkilön
etua, joka oleskelee Suomessa tai jolla on täällä asia
tai omaisuutta hoidettavana, Suomen viranomaiset ovat toimivaltaisia
järjestämään edunvalvonnan.
95 d §
Edunvalvojan toiminnan valvontaan liittyvät toimenpiteet
Suomen viranomainen on toimivaltainen tutkimaan omaisuuden
hoitosuunnitelmaa, tilivelvollisuutta ja edunvalvojalle myönnettävää lupaa
koskevan asian sekä muun edunvalvojan toiminnan valvontaan
liittyvän asian, jos edunvalvojan toiminnan valvonta kuuluu
Suomen holhousviranomaiselle tai jos asia koskee aikaa, jolloin
Suomen holhousviranomaisen tuli valvoa edunvalvojan toimintaa.
95 e §
Toimivalta edunvalvojan vapauttamista koskevassa asiassa
Suomen viranomainen voi vapauttaa tehtävästään
edunvalvojan, jonka Suomen viranomainen on määrännyt
edunvalvojaksi, vaikka se ei olisi toimivaltainen 95 a §:n
nojalla.
Sovellettava laki
95 f §
Edunvalvontatoimenpiteisiin sovellettava laki
Käyttäessään toimivaltaa
edunvalvontaa koskevassa asiassa Suomen viranomaiset soveltavat
Suomen lakia. Jos asialla on läheinen yhteys vieraaseen
valtioon, kyseisen valtion laki voidaan kuitenkin poikkeuksellisesti
ottaa huomioon, jos sen henkilön etu, jonka edunvalvonnasta
on kysymys, sitä edellyttää.
95 g §
Alaikäisyys
Kysymyksiin, onko oikeustoimen osapuoli alaikäinen
ja miten ikä vaikuttaa hänen oikeustoimikelpoisuuteensa,
sovelletaan Suomen lakia, jos hänellä on
asuinpaikka Suomessa oikeustoimen ajankohtana. Jos hänen
asuinpaikkansa on tuolloin vieraassa valtiossa, sovelletaan
sen valtion lakia, jota on sovellettava kyseisessä vieraassa
valtiossa.
95 h §
Alaikäisen edunvalvonta välittömästi
lain tai tahdonilmaisun nojalla
Kysymyksiin, kuka on välittömästi
lain tai tahdonilmaisun nojalla alle 18-vuotiaan edunvalvoja ja
millä edellytyksillä tällainen edunvalvonta
välittömästi lain tai tahdonilmaisun nojalla
päättyy, sovelletaan sen valtion lakia, joka määrätään
sovellettavaksi toimivallasta, sovellettavasta laista,
tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta
sekä yhteistyöstä vanhempainvastuuseen
ja lasten suojeluun liittyvissä asioissa Haagissa 19 päivänä lokakuuta 1996
tehdyn yleissopimuksen 16 ja 21 artiklassa.
Sellaisen edunvalvojan tehtävän hoitamiseen,
jota 1 momentissa tarkoitetaan, sovelletaan sen valtion lakia, jossa
päämiehellä on asuinpaikka. Jos asuinpaikka
siirtyy toiseen valtioon, sovelletaan sen lakia.
95 i §
Oikeustoimen toisen osapuolen asema
Oikeustoimi, jossa edunvalvonnassa olevan edustajana
oli henkilö, jolla ei ollut edustusvaltaa siihen sovellettavan
lain mukaan, on kuitenkin pätevä, jos:
1) oikeustoimi tehtiin saman valtion alueella olevien henkilöiden
välillä;
2) edustajalla oli oikeus toimia edustajana sen valtion lain
mukaan, jossa oikeustoimi tehtiin; ja
3) oikeustoimen toinen osapuoli ei tiennyt eikä hänen
pitänyt tietää, että edustusvaltaan sovellettiin
toisen valtion lakia.
Vieraassa valtiossa annetun päätöksen
tunnustaminen ja täytäntöönpanokelpoisuus
95 j §
Tunnustamisen edellytykset
Vieraassa valtiossa edunvalvontaa koskevassa asiassa annettu
päätös, joka on voimassa kyseisessä valtiossa,
tunnustetaan Suomessa ilman eri vahvistusta.
Päätöksen tunnustamisesta
voidaan kuitenkin kieltäytyä, jos:
1) päätös on annettu sellaisissa
olosuhteissa, että Suomen viranomainen ei vastaavissa olosuhteissa
olisi ollut toimivaltainen;
2) päätös on annettu pois jäänyttä henkilöä vastaan
eikä haastehakemusta tai vastaavaa ole annettu tiedoksi
pois jääneelle niin hyvissä ajoin ja
sillä tavoin, että hän olisi voinut valmistautua vastaamaan
asiassa;
3) päätös on ristiriidassa Suomessa
toteutetun toimenpiteen tai sellaisen toisessa vieraassa valtiossa
myöhemmin toteutetun toimenpiteen kanssa, joka tunnustetaan
Suomessa; tai
4) päätös on Suomen oikeusjärjestyksen perusteiden
vastainen tai ristiriidassa sellaisen Suomen lain säännöksen
kanssa, jonka soveltaminen on pakollista siitä riippumatta,
mitä lakia muutoin on sovellettava.
Helsingin hovioikeus voi hakemuksesta päättää,
tunnustetaanko vieraassa valtiossa edunvalvontaa koskevassa asiassa
annettu päätös Suomessa.
95 k §
Täytäntöönpanokelpoisuus
Vieraassa valtiossa edunvalvontaa koskevassa asiassa annettu
päätös, joka on siinä valtiossa täytäntöönpanokelpoinen,
on täytäntöönpanokelpoinen Suomessa,
jos Helsingin hovioikeus on hakemuksesta vahvistanut sen täällä täytäntöönpanokelpoiseksi.
Päätöksen vahvistamisesta täytäntöönpanokelpoiseksi
voidaan kieltäytyä 95 j §:n 2 momentissa
säädetyillä perusteilla.
95 l §
Päätöksen soveltaminen Suomessa
Kun edunvalvontaa koskeva vieraassa valtiossa annettu päätös
tulee sovellettavaksi Suomessa, päätöksen
soveltamista koskevat ehdot määräytyvät
Suomen lain mukaan.
Muita säännöksiä
95 m §
Oikeusjärjestyksen perusteiden vastaisuus
Vieraan valtion lain säännös on jätettävä huomiotta,
jos sen soveltaminen johtaisi Suomen oikeusjärjestyksen
perusteiden vastaiseen tulokseen.
95 n §
Viittaus vieraan valtion lakiin
Jollei erikseen toisin säädetä, viittauksella vieraan
valtion lakiin ei tässä luvussa tarkoiteta asianomaisen
vieraan valtion lain kansainvälisen yksityisoikeuden alaan
kuuluvia säännöksiä.
95 o §
Säännösten toissijaisuus
Tämän luvun säännöksiä on
noudatettava ainoastaan, jollei muusta laista tai Suomea
sitovasta kansainvälisestä velvoitteesta muuta johdu.
Tämän lain voimaantulosta säädetään
valtioneuvoston asetuksella.
Suomen viranomaisen kansainväliseen toimivaltaan sellaisessa
edunvalvontaa koskevassa asiassa, joka on vireillä tämän
lain tullessa voimaan, sovelletaan tämän
lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.
Viranomainen on kuitenkin toimivaltainen käsittelemään asian,
jos se on toimivaltainen tämän lain mukaan.
Tämä laki ei vaikuta sellaisen oikeustoimen pätevyyteen,
joka on tehty ennen tämän lain voimaantuloa.