sellaisina kuin ne ovat, 2 §:n 5 kohta laissa
1138/2010, 11 § osaksi laissa 1138/2010,
14 § laeissa 543/2004 ja 1138/2010,
18 § laeissa 1251/1997, 1293/2009
ja 1138/2010 ja 20 § laissa 1138/2010, seuraavasti:
2 §
Määritelmät
Tässä laissa ja sen nojalla annetuissa
asetuksissa tarkoitetaan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
5) kansainvälisillä yleissopimuksilla:
a) ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna
1974 tehtyä kansainvälistä yleissopimusta
(SopS 11/1981, SOLAS-yleissopimus);
b) alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973
tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvää vuoden 1978
pöytäkirjaa (SopS 51/1983, MARPOL 73/78 -yleissopimus);
c) kansainvälistä merenkulkijoiden
koulutusta, pätevyyskirjoja ja vahdinpitoa koskevaa vuoden
1978 yleissopimusta (SopS 22/1984, STCW-yleissopimus);
d) kansainvälisistä säännöistä yhteentörmäämisen
ehkäisemiseksi merellä vuonna 1972 tehtyä kansainvälistä yleissopimusta
(SopS 30/1977, COLREG-yleissopimus);
e) vuoden 1969 kansainvälistä aluksenmittausyleissopimusta
(SopS 31/1982);
f) yleissopimusta (n:o 147), joka koskee kauppa-aluksissa
noudatettavaa vähimmäistasoa (SopS 54/1979);
g) öljyn aiheuttamasta pilaantumisvahingosta
johtuvasta siviilioikeudellisesta vastuusta vuonna 1969 tehdyn kansainvälisen
yleissopimuksen muuttamisesta tehtyä vuoden 1992 pöytäkirjaa
(SopS 43/1996);
h) vuoden 1966 kansainvälistä lastiviivayleissopimusta
(SopS 52/1968);
i) merityötä koskevaa vuoden 2006
yleissopimusta (SopS 52/2013);
j) vuoden 2001 kansainvälistä yleissopimusta alusten
haitallisten kiinnittymisenestojärjestelmien rajoittamisesta
(SopS 93/2010);
k) vuoden 2001 kansainvälistä yleissopimusta
aluksen polttoaineen aiheuttamasta pilaantumisvahingosta johtuvasta
siviilioikeudellisesta vastuusta (SopS 4/2009);
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
11 §
Aluksen tarkastus tai tutkimus
Aluksen tarkastus tai tutkimus on toimitettava, jos aluksella
ei ole 10 §:ssä tarkoitettuja asiakirjoja tai
jos on perusteltua aihetta olettaa, että aluksen tosiasiallinen
tilanne ei olennaisessa määrin vastaa asiakirjoissa
annettuja tietoja.
Ulkomaalaisella aluksella on toimitettava PSC-direktiivin mukainen
yksityiskohtainen tarkastus, jos 1 momentissa tarkoitetun tarkastuksen
yhteydessä ilmenee seikkoja, joiden perusteella voidaan
olettaa, että alus tai sen varusteiden kunto ei olennaisilta
osin täytä niille asetettuja vaatimuksia. Yksityiskohtainen
tarkastus on toimitettava myös ulkomaalaisella aluksella, jonka
lippuvaltio ei ole 2 §:n 5 kohdassa mainitun kansainvälisen
yleissopimuksen sopimuspuoli. Valvontaviranomaisen on ilmoitettava puutteista
työsuojeluviranomaiselle noudattaen, mitä laivaväen
työ- ja asuinympäristöstä sekä ruokahuollosta
aluksella annetussa laissa (395/2012) säädetään,
ja valtakunnallisille merenkulun työmarkkinajärjestöille,
jos tarkastuksessa havaitaan laivaväen asumis- ja työskentelyolosuhteissa
olennaisia puutteita tai jos puutteista on tehty tämän
lain 20 §:ssä tarkoitettu ilmoitus.
Jos alusturvallisuutta ei voida todeta asiakirjoista, koska
niitä ei ole joko sen vuoksi, että aluksen lippuvaltiota
eivät sido sellaiset kansainväliset sopimukset,
jotka velvoittavat aluksen pitämään hallussaan
10 §:ssä tarkoitetut asiakirjat, tai
että alus ei kuulu sopimusten piiriin, on tarkastusta suoritettaessa
tutkittava, että alus ei alusturvallisuuden osalta olennaisessa määrin
poikkea niistä vaatimuksista, jotka vastaavan kokoisen
ja vastaavaan liikenteeseen käytettävän
suomalaisen aluksen on täytettävä.
14 §
Aluksen pysäyttäminen, sen käytön
rajoittaminen sekä sen varusteen, laitteen, toiminnon ja järjestelyn
käytön kieltäminen
Jos alusturvallisuudessa oleva vika tai puute on sellainen,
että aluksen käyttö siinä liikenteessä,
johon se on tarkoitettu, aiheuttaa välitöntä vaaraa
alukselle tai aluksen laivaväelle, vaaraa ihmishengelle
taikka olennaista vaaraa terveydelle, muulle liikenteelle tai meriympäristölle, valvontaviranomaisen
on tehtävä kirjallinen päätös
aluksen pysäyttämisestä, sen käytön
rajoittamisesta tai sen varusteen, laitteen, toiminnon tai järjestelyn
käytön kieltämisestä, kunnes vika
tai puute on korjattu. Kirjallinen päätös
on perusteltava ja siinä on annettava tieto kaikista niistä olosuhteista,
jotka ovat johtaneet aluksen pysäyttämiseen.
Valvontaviranomainen voi tehdä 1 momentissa tarkoitetun
päätöksen myös, jos laivanisäntä tai
aluksen päällikkö vastustaa tarkastusta
tai jos valvontaviranomaiselle ei anneta niitä asiakirjoja,
luetteloita tai tietoja, joita se on oikeutettu 6 §:n
nojalla saamaan, taikka jos laivanisäntä tai aluksen
päällikkö ei korjaa alusturvallisuudessa havaittua
puutetta tai epäkohtaa valvontaviranomaisen asettaman määräajan
kuluessa.
Päätöstä, jolla alus pysäytetään,
sen käyttöä rajoitetaan tai sen varusteen,
laitteen, toiminnon tai järjestelyn käyttö kielletään,
on heti noudatettava. Päätöksestä on
viipymättä ilmoitettava aluksen päällikölle
ja ulkomaisen aluksen ollessa kyseessä myös lippuvaltion
hallinnolle tai sitä edustavalle lähimmälle
konsulille tai diplomaattiselle edustajalle. Ilmoitukseen on liitettävä tarkastuskertomus.
Lisäksi asiasta on tarvittaessa ilmoitettava nimetylle
katsastajalle tai hyväksytyille laitoksille, jotka vastaavat
luokitustodistusten antamisesta. Valvontaviranomaisen on kutsuttava
lippuvaltion hallinnon edustaja paikalle, jos päätös
aluksen pysäyttämisestä perustuu laivaväen
asumis- ja työskentelyolosuhteissa ilmeneviin olennaisiin
puutteisiin. Valvontaviranomaisen on lisäksi ilmoitettava
puutteista valtakunnallisille merenkulun työmarkkinajärjestöille.
Jos 1 momentissa tarkoitettuja puutteita ei voida korjata tarkastussatamassa,
valvontaviranomainen voi antaa alukselle luvan jatkaa matkaansa
lähimmälle, päällikön
ja kyseisen viranomaisen valitsemalle soveltuvalle korjaustelakalle
tai seuraavaan satamaan, jos alus noudattaa lippuvaltion toimivaltaisen
viranomaisen määräämiä ja
valvontaviranomaisen hyväksymiä ehtoja.
Jos 1 momentissa tarkoitettu päätös
aluksen pysäyttämisestä perustuu laivaväen
asumis- ja työskentelyolosuhteissa ilmeneviin olennaisiin puutteisiin,
pysäyttämismääräystä tai
toiminnon keskeyttämistä ei saa peruuttaa ennen
kuin kyseiset puutteet on korjattu tai valvontaviranomainen hyväksynyt
toimintasuunnitelman puutteiden ripeäksi korjaamiseksi.
18 §
Muutoksenhaku
Tämän lain nojalla tehtyyn valvontaviranomaisen
päätökseen saa vaatia oikaisua Liikenteen
turvallisuusvirastolta siten kuin hallintolaissa (434/2003)
säädetään. Oikaisuvaatimus tämän
lain 14 ja 14 b §:ssä tarkoitetusta pysäyttämispäätöksestä ja
14 c—14 h §:ssä tarkoitetusta satamaan
pääsyn epäämismääräyksestä on
käsiteltävä viipymättä.
Muuhun tämän lain nojalla tehtyyn päätökseen
sekä oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen
saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996)
säädetään.
Hallinto-oikeuden päätökseen aluksen
pysäyttämistä, aluksen käytön
rajoittamista sekä sen varusteen, laitteen, toiminnon tai
järjestelyn kieltämistä, aluksen pääsyn
epäämismääräystä ja
laivanisännän liikennöinnin keskeyttämistä koskevassa
asiassa saa hakea muutosta valittamalla siten kuin hallintolainkäyttölaissa
säädetään. Hallinto-oikeuden
muuhun päätökseen saa hakea muutosta
valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Valituskirjelmä on toimitettava oikaisupäätöksen
antaneelle valvontaviranomaiselle, jonka tulee toimittaa asiassa
kertyneet asiakirjat ja oma lausuntonsa viipymättä valitusviranomaiselle.
Valitus on käsiteltävä viipymättä.
20 §
Rikkomuksista ilmoittaminen ja ilmoituksentekijän henkilöllisyyden
salassa pitäminen
Ilmoitus alusturvallisuutta koskevan säännöksen
tai määräyksen rikkomisesta on, mikäli
mahdollista, tehtävä kirjallisena valvontaviranomaiselle.
Suullinen ilmoitus voidaan tehdä vain silloin, jos asian
kiireellisyyden tai muun syyn vuoksi kirjallinen ilmoitus ei ole
mahdollinen.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun ilmoituksen tekijän
henkilöllisyyttä ei saa paljastaa aluksen päällikölle,
omistajalle eikä laivanisännälle. Jos ilmoituksen
perusteella toimitetaan tarkastus, tarkastaja ei saa ilmoittaa,
että tarkastus toimitetaan ilmoituksen perusteella. Tarkastajan
on toteutettava kaikki laivaväen haastattelut luottamuksellisesti.
Valvontaviranomaisen on ilmoitettava lippuvaltion hallinnolle
ja tarvittaessa suomalaiselle työsuojeluviranomaiselle
sellaisesta ilmoituksesta, joka ei selkeästi ole perusteeton
sekä sen johdosta toteutetuista toimenpiteistä.
Työsuojeluviranomainen ilmoittaa tarvittaessa tällaisesta ilmoituksesta
Kansainväliselle työjärjestölle. Jos
valvontaviranomainen pitää ilmoitusta selkeästi
perusteettomana, sen on ilmoitettava tästä perusteluineen
ilmoituksen tekijälle.
Valvontaviranomaisen on viipymättä tiedotettava
lippuvaltion hallinnolle laivaväen asumis- ja työskentelyolosuhteista
koskevien säännösten tai määräysten
rikkomista koskevasta ilmoituksesta, jota ei Suomea sitovien kansainvälisten
määräysten mukaisesti ole kyetty käsittelemään
aluksella, sekä pyydettävä suunnitelma korvaavista
toimenpiteistä. Valvontaviranomainen toimittaa tällaista
ilmoitusta koskevan tarkastusraportin sekä lippuvaltion
vastauksen Kansainväliselle työjärjestölle
ja valtakunnallisille merenkulun työmarkkinajärjestöille.
Edellä 9 §:ssä mainitun
viranomaisen tai satamaoperaattorin on toimitettava valvontaviranomaiselle
kirjallisesti tieto sellaisesta tavanomaisten tehtäviensä suorittamisen
yhteydessä tietoonsa tulleesta alusturvallisuutta koskevan säännöksen
tai määräyksen ilmeisestä rikkomisesta,
joka voi vaarantaa aluksen turvallisuutta tai aiheuttaa kohtuutonta
haittaa meriympäristölle. Tieto tulee toimittaa
mahdollisuuksien mukaan sähköisesti. Tieto voidaan
toimittaa suullisesti, jos asian kiireellisyyden tai muun syyn vuoksi
tiedon kirjallinen toimittaminen ei ole mahdollista. Ilmoitukseen
on liitettävä seuraavat tiedot:
1) aluksen nimi;
2) aluksen IMO-tunnistenumero;
3) radiokutsutunnus;
4) lippuvaltio;
5) edellinen käyntisatama;
6) määräsatama;
7) kuvaus aluksella todetuista rikkomuksista.
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Muutoksenhaussa ennen tämän lain voimaantuloa
annettuun hallintopäätökseen sovelletaan tämän
lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.