2 luku
Katsastuslupa
4 §
Lupavaatimus
Jollei 5 §:stä muuta johdu, katsastustoimintaa saa
harjoittaa vain se, jolle on myönnetty tässä laissa
tarkoitettu lupa (katsastuslupa).
5 §
Ilman katsastuslupaa suoritettavat katsastuksen osat
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää, että pakokaasupäästöjen,
jarrujärjestelmien, vetokytkimien ja nopeudenrajoittimien
tarkastuksia ja muita katsastustehtävien vähäisiä osia
voi suorittaa myös muu kuin se, jolle katsastuslupa on
myönnetty (tarkastuspaikka). Tarkastuspaikalla
on oltava käytettävissään tarvittavat
toimitilat, riittävä tarkastuslaitteisto sekä pätevä ja asiantunteva
henkilöstö.
Liikenteen turvallisuusvirasto valvoo tarkastuspaikkoja
ja voi antaa niille huomautuksen tai kirjallisen varoituksen, jos:
1) tarkastuspaikalla ei ole käytettävissä tarvittavia
toimitiloja;
2) tarkastuspaikalla ei ole käytettävissä riittävää tarkastuslaitteistoa;
3) tarkastuslaitteiden huolto tai mittatarkkuuden tarkastus
on laiminlyöty; taikka
4) tarkastuksia ei ole suoritettu asianmukaisesti.
Liikenteen turvallisuusvirasto voi päättää,
ettei tarkastuspaikan tarkastuksia hyväksytä,
jos kirjallisesta varoituksesta huolimatta 2 momentissa tarkoitettuja
puutteita tai laiminlyöntejä edelleen esiintyy.
Tarkastuspaikoille asetettavista vaatimuksista ja toiminnan
valvonnasta säädetään tarkemmin
valtioneuvoston asetuksella. Valtioneuvoston asetuksella säädetään
myös tehtävien suorittamisesta annettavista todistuksista
ja niiden kelpoisuudesta. Virkavastuusta säädetään 52 §:ssä.
6 §
Katsastuslupa
Katsastuslupa myönnetään
hakemuksesta katsastusten suorittamiseen katsastuslajeittain yhteen
tai useampaan lupalajiin seuraavasti:
1) kevyiden ajoneuvojen määräaikais-
ja valvontakatsastuksiin;
2) raskaiden ajoneuvojen määräaikais-
ja valvontakatsastuksiin;
3) kevyiden ajoneuvojen määräaikais-,
valvonta-, rekisteröinti-, muutos- ja kytkentäkatsastuksiin;
4) raskaiden ajoneuvojen määräaikais-,
valvonta-, rekisteröinti-, muutos- ja kytkentäkatsastuksiin.
7 §
Katsastusluvan myöntämisen edellytykset
Määräaikais- ja valvontakatsastuksiin
oikeuttavan katsastusluvan myöntämisen edellytyksenä on,
että:
1) hakijalla on oikeus harjoittaa elinkeinoa Suomessa;
2) hakija ei ole konkurssissa ja jos hakija on luonnollinen
henkilö, hän on täysi-ikäinen
eikä hänen toimintakelpoisuuttaan ole rajoitettu;
3) hakija on luotettava;
4) hakijan toiminta on järjestetty siten, ettei hakijan
harjoittama muu ajoneuvoihin liittyvä toiminta kuin katsastustoiminta
vaikuta katsastuksen lopputulokseen;
5) hakija pystyy varmistamaan toiminnan riittävän
korkean laadun ja hakijalla on laadunhallintajärjestelmien
vaatimuksia koskevan standardin SFS-EN ISO 9001:2008 tai tätä uudemman
kyseisen standardin mukaan akkreditoidun sertifiointielimen sertifioima
hakijan katsastustoimipaikat kattava riittävän
laaja laadunhallintajärjestelmä; laadunhallintajärjestelmässä on otettava
huomioon katsastustoiminnalle säädetyt ja määrätyt
vaatimukset;
6) hakijalla on palveluksessaan täysi-ikäinen, luotettava
ja ammattitaitoinen katsastustoiminnasta vastaava henkilö,
joka ei ole konkurssissa ja jonka toimintakelpoisuutta ei ole rajoitettu;
7) hakijan palveluksessa olevat katsastajat ovat luotettavia
ja ammattitaitoisia ja heillä on katsastusoikeuksiinsa
kuuluvien ajoneuvojen ajo-oikeus;
8) hakijalla on riittävät toimitilat, joissa
katsastukset suoritetaan;
9) hakijalla on katsastuslaitteet ja varusteet, joilla katsastukset
voidaan suorittaa asianmukaisesti sen mukaan kuin 12 §:n
2 momentissa säädetään;
10) hakijalla on asianmukaiset yhteydet ajoneuvoliikennerekisteriin;
11) hakija pystyy huolehtimaan asianmukaisesta tietosuojasta;
12) hakijalla on vastuuvakuutus, jonka vakuutusmäärän
arvioidaan katsastustoiminnan laatu ja laajuus huomioon ottaen riittävän
katsastustoiminnasta ajoneuvoille mahdollisesti aiheutuvien vahinkojen
korvaamiseen ja joka muilta ehdoiltaan vastaa alalla tavanomaista
vakuutuskäytäntöä.
Rekisteröinti-, muutos- ja kytkentäkatsastuksiin
oikeuttavan katsastusluvan myöntämisen
edellytyksenä on, mitä 1 momentin 1—3 ja
5—12 kohdassa säädetään.
Lisäksi edellytetään, että luvan
hakija on riippumaton.
Erityisestä syystä henkilö hyväksytään
katsastustoiminnasta vastaavaksi henkilöksi useammalle
kuin yhdelle katsastustoimipaikalle, jos hän pystyy tosiasiallisesti
vastaamaan tehtävistään. Erityisenä syynä voidaan
pitää ainakin katsastustoimipaikan vähäistä aukioloaikaa
ja seudun katsastusvelvollisuuden alaisen ajoneuvokannan vähäisyyttä.
Katsastuslupaa ei myönnetä, jos hakemuksesta
tai olosuhteista muuten käy ilmi, että hakemukseen
liittyvät järjestelyt on tehty katsastusluvan
edellytyksiä koskevien säännösten kiertämiseksi.
8 §
Lupa raskaiden ajoneuvojen katsastukseen poikkeuksellisin edellytyksin
Jos seudun raskaiden ajoneuvojen katsastuspalvelujen tarjonta
on puutteellista, Liikenteen turvallisuusvirasto voi myöntää katsastusluvan raskaiden
ajoneuvojen määräaikais- ja valvontakatsastuksiin
hakijalle, jonka toimipaikan tilat tai laitteet eivät vähäisiltä osin
täytä tässä laissa taikka sen
nojalla säädettyjä tai määrättyjä vaatimuksia.
Katsastuspalvelujen tarjonnan puutteellisuutta arvioitaessa
on otettava huomioon ainakin suunnitellun katsastustoimipaikan etäisyys
6 §:n 2 tai 4 kohdassa tarkoitetun katsastusluvan nojalla
toimivasta raskaiden ajoneuvojen katsastustoimipaikasta sekä seudun
tyypilliset asiointimatkat ja katsastusvelvollisuuden alaisten raskaiden
ajoneuvojen määrä.
Liikenteen turvallisuusviraston on peruutettava tässä pykälässä tarkoitettu
katsastuslupa, jos 1 momentissa säädetty katsastuspalvelujen puutteellisuutta
koskeva edellytys ei enää täyty, jollei
katsastustoimipaikan tiloja ja laitteita saateta vastaamaan 7 §:ssä säädettyjä vaatimuksia.
Peruutetun
luvan mukainen toiminta on lopetettava viimeistään
vuoden kuluttua siitä, kun 2 momentissa tarkoitettu
raskaiden ajoneuvojen katsastustoimipaikka on aloittanut seudulla
toimintansa.
9 §
Hakijan luotettavuuden arviointi
Katsastusluvan hakijaa pidetään luotettavana,
jos hakija taikka yhtiömuodossa toimivaan hakijaan määräävässä asemassa
oleva ei ole liiketoimintakiellossa tai määrätty
liiketoimintakieltoon viiden viimeisen vuoden aikana.
Hakijaa tai 1 momentissa tarkoitettua muuta henkilöä ei
kuitenkaan pidetä luotettavana, jos hänet on tuomittu:
1) kymmenen viimeisen vuoden aikana vähintään
kahden vuoden pituiseen vankeusrangaistukseen;
2) viiden viimeisen vuoden aikana rangaistukseen vakavasta ajoneuvojen
katsastusta, rekisteröintiä, verotusta, kirjanpitoa
tai varainhallintaa koskevien säännösten
rikkomisesta taikka yli kuuden kuukauden, mutta alle kahden vuoden
pituiseen vankeusrangaistukseen muusta rikoksesta, jonka katsotaan
osoittavan henkilön tai yhtiön olevan ilmeisen
sopimaton harjoittamaan katsastustoimintaa; taikka
3) kolmen viimeisen vuoden aikana enintään kuuden
kuukauden pituiseen vankeusrangaistukseen tai toistuvasti sakkorangaistukseen
rikoksista, joiden katsotaan osoittavan henkilön olevan
ilmeisen sopimaton harjoittamaan katsastustoimintaa.
Hakijaa tai 1 momentissa tarkoitettua muuta henkilöä ei
myöskään pidetä luotettavana:
1) rikossyytteen ja sen edellyttämien tutkimusten ajan,
jos näillä voi olla vaikutusta hakijan tai henkilön
edellytyksiin hoitaa tehtäväänsä;
2) enintään viiden vuoden ajan aiemman toiminnan
perusteella, jos hakija tai henkilö on toiminnallaan aiheuttanut
muusta kuin tässä pykälässä tarkoitetusta
syystä katsastusluvan peruuttamisen 43 §:n 2 ja
3 momentin nojalla; taikka
3) jos viimeisen viiden vuoden aikana hakijan tai
henkilön toiminnan vuoksi on annettu toistuvasti katsastustoiminnan
harjoittamiseen liittyviä huomautuksia tai kirjallisia
varoituksia taikka hakijaa tai henkilöä on 44 §:n
nojalla kielletty suorittamasta katsastuksia.
10 §
Hakijan luotettavuudesta päättäminen
Liikenteen turvallisuusvirasto päättää erikseen
katsastusluvan hakijan tai 9 §:ssä tarkoitetun
muun henkilön pyynnöstä taikka muutoin tarvittaessa,
katsotaanko hakija tai henkilö luotettavaksi.
11 §
Hakijan riippumattomuuden arviointi
Rekisteröinti-, muutos- ja kytkentäkatsastuksiin
oikeuttavan katsastusluvan hakijaa pidetään riippumattomana,
jos hakija taikka yhtiömuodossa toimivaan hakijaan määräävässä asemassa
oleva ei harjoita tai ole kaupallisesti, taloudellisesti tai muuten
riippuvuussuhteessa siihen, joka harjoittaa:
1) ajoneuvojen tai niiden osien valmistusta, maahantuontia,
kauppaa, suunnittelua, markkinointia, korjausta tai huoltoa;
2) vakuutustoimintaan liittyvää ajoneuvojen vahinkotarkastustoimintaa;
taikka
3) luvanvaraista liikennettä.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun katsastusluvan
hakija tai muu mainitussa momentissa tarkoitettu henkilö ei
saa myöskään olla riippuvuussuhteessa
1 momentissa tarkoitettua toimintaa harjoittavien muodostamaan järjestöön.
Riippuvuussuhteena ei pidetä:
1) katsastusluvanvaraiseen toimintaan tarvittavien tilojen ja
laitteiden vuokrausta 1 momentissa tarkoitettua toimintaa
harjoittavalta tai harjoittavalle; eikä
2) toimimista ajoneuvolaissa tarkoitettuna hyväksyttynä asiantuntijana
tai tutkimuslaitoksena.
12 §
Katsastustoimipaikan toimitilat ja katsastuslaitteet
Riittävinä toimitiloina pidetään
tiloja, joissa katsastukset voidaan suorittaa asianmukaisesti ja
säästä riippumatta. Katsastustoimipaikan
tilojen on sijaittava toistensa läheisyydessä.
Katsastukset voidaan 7 §:n 1 momentin 9 kohdassa tarkoitetulla
tavalla suorittaa asianmukaisesti, jos katsastustoimipaikalla on
katsastusluvassa tarkoitettuja katsastuksia varten laitteet ja
varusteet, jotka soveltuvat katsastettavien ajoneuvojen tarkastuksiin.
Liikenteen turvallisuusvirasto antaa tarkemmat tekniset
määräykset katsastuslaitteista ja -varusteista,
katsastustoimipaikan tiloista sekä katsastustoimipaikan
erillään oleville toimitiloille sallituista enimmäisetäisyyksistä. Etäisyyttä koskevia
määräyksiä annettaessa on otettava
huomioon asiakaspalvelunäkökohdat ja katsastustoiminnasta
vastaavan henkilön mahdollisuus varmistaa katsastusten
asianmukainen suorittaminen.
13 §
Katsastusluvan hakeminen
Katsastuslupaa haetaan kirjallisesti Liikenteen turvallisuusvirastolta.
Hakemukseen on liitettävä:
1) yhtiömuodossa toimivalta hakijalta kaupparekisteriote
tai muu vastaava selvitys sekä selvitys omistussuhteista;
2) tieto siitä, millaista 6 §:ssä tarkoitettua
lupaa haetaan;
3) tieto paikasta, jossa toimintaa ryhdytään harjoittamaan;
4) selvitys siitä, miten hakija varmistaa toimintansa
riittävän korkean laadun, ja selvitys laadunhallintajärjestelmän
sertifioinnista 7 §:n 1 momentin 5 kohdassa mainitun
standardin mukaisesti;
5) tieto katsastustoiminnasta vastaavasta henkilöstä;
6) selvitys siitä, miten hakijan on tarkoitus toteuttaa
yhteydet ajoneuvoliikennerekisteriin ja miten hakija huolehtii asianmukaisesta
tietosuojasta;
7) selvitys siitä, miten toimitilat, laitteet sekä katsastustoiminnasta
vastaava henkilö, katsastajat ja 9 §:ssä tarkoitetut
henkilöt täyttävät hakemuksen
mukaisen toiminnan vaatimukset;
8) selvitys vastuuvakuutuksesta;
9) arvio katsastustoiminnan aloittamisajankohdasta.
Määräaikais- ja valvontakatsastuksia
suorittamaan oikeuttavan katsastusluvan hakijan, joka harjoittaa
ajoneuvojen taikka niiden osien tai varusteiden valmistusta, maahantuontia,
kauppaa, suunnittelua, markkinointia, korjausta tai huoltoa, vakuutustoimintaan
liittyvää ajoneuvojen vahinkotarkastustoimintaa
taikka luvanvaraista liikennettä on osoitettava, miten
hakija järjestää toimintansa siten, ettei
hänen harjoittamansa muu toiminta vaikuta katsastuksen
lopputulokseen. Rekisteröinti-, muutos- ja kytkentäkatsastuksiin
oikeuttavan katsastusluvan hakijan on esitettävä selvitys
siitä, että hakija täyttää 11 §:ssä säädetyt
riippumattomuusvaatimukset.
Jos katsastusluvan hakijalla on voimassaoleva katsastuslupa,
hakemukseen ei tarvitse liittää niitä 1
momentissa tarkoitettuja selvityksiä, jotka on toimitettu
lupaviranomaiselle edellisen hakemuksen yhteydessä tai
valvontaa varten edellyttäen, että asiakirjoissa
olevat tiedot pitävät edelleen paikkansa.
14 §
Katsastusluvan myöntäminen
Liikenteen turvallisuusviraston tulee myöntää katsastuslupa
hakijalle, joka täyttää 7—9 sekä 11
ja 12 §:ssä säädetyt,
kyseistä lupaa koskevat edellytykset ja esittää 13 §:ssä tarkoitetut selvitykset.
Katsastuslupa myönnetään sen jälkeen,
kun Liikenteen turvallisuusvirasto on tarkastanut katsastustoimipaikalla,
että katsastustoimipaikan toimitilat ja laitteet sekä muut
katsastusluvan myöntämisen edellytykset
täyttyvät.
Katsastuslupa myönnetään katsastustoimipaikkakohtaisena.
3 luku
Katsastustoiminnasta vastaavaa henkilöä ja katsastajaa
koskevat vaatimukset
15 §
Katsastustoiminnasta vastaavan henkilön ja katsastajan
luotettavuus
Katsastustoiminnasta vastaavan henkilön ja katsastajan
on oltava luotettavia.
Edellä 1 momentissa tarkoitettua henkilöä ei pidetä luotettavana,
jos hänet on tuomittu:
1) kymmenen viimeisen vuoden aikana vähintään
kahden vuoden pituiseen vankeusrangaistukseen;
2) viiden viimeisen vuoden aikana rangaistukseen vakavasta ajoneuvojen
katsastusta, rekisteröintiä tai verotusta koskevien
säännösten rikkomisesta taikka yli kuuden
kuukauden, mutta alle kahden vuoden pituiseen vankeusrangaistukseen
muusta rikoksesta, jonka katsotaan osoittavan henkilön
olevan ilmeisen sopimaton harjoittamaan katsastustoimintaa;
3) kolmen viimeisen vuoden aikana enintään kuuden
kuukauden pituiseen vankeusrangaistukseen rikoksesta, jonka katsotaan
osoittavan henkilön olevan ilmeisen sopimaton suorittamaan katsastustehtäviä;
4) kolmen viimeisen vuoden aikana toistuvasti sakkorangaistuksiin
muista liikennerikoksista kuin liikennerikkomuksista.
Edellä 1 momentissa tarkoitettua henkilöä ei myöskään
pidetä luotettavana:
1) rikossyytteen ja sen edellyttämien tutkimusten ajan,
jos näillä voi olla vaikutusta henkilön
edellytyksiin hoitaa tehtäväänsä;
2) jos hänet on tuomittu tai määrätty
ajokieltoon, eikä ajokielto ole päättynyt;
3) enintään viiden vuoden ajan, jos hän
on toiminnallaan aiheuttanut muusta kuin tässä pykälässä tarkoitetusta
syystä katsastusluvan peruuttamisen 43 §:n 3 momentin
nojalla; taikka
4) jos viiden viimeisen vuoden aikana hänen toimintansa
vuoksi on 44 §:n nojalla annettu toistuvasti katsastustoiminnan
harjoittamiseen liittyviä huomautuksia tai kirjallisia
varoituksia taikka häntä on 44 §:n nojalla
kielletty suorittamasta katsastuksia.
16 §
Katsastustoiminnasta vastaavan henkilön ja katsastajan
luotettavuudesta päättäminen
Liikenteen turvallisuusvirasto voi päättää erikseen
katsastustoiminnasta vastaavan henkilön tai katsastajan
pyynnöstä taikka muutoin tarvittaessa, katsotaanko
katsastaja ja katsastustoiminnasta vastaava henkilö luotettavaksi.
Sakkorangaistukseen tuomittu tai määrätty
katsotaan sopimattomaksi katsastustehtäviin enintään
kuudeksi kuukaudeksi.
Katsastustoiminnasta vastaavan henkilön ja katsastajan
virkavastuusta säädetään 52 §:ssä.
17 §
Katsastajan ammattitaitovaatimukset
Katsastajalta edellytetään peruskoulutusta
ja jatkokoulutusta. Jatkokoulutus koostuu määräaikaiskatsastuskoulutuksesta
ja siihen liittyvästä harjoittelusta, erikoiskoulutuksesta
sekä määräajoin toistuvasta
täydennyskoulutuksesta.
Katsastajalta edellytetään lisäksi
alalle soveltuvaa ajoneuvojen korjaamokokemusta tai vastaavaa kokemusta
sekä jatkokoulutukseen liittyvää käytännön
kokemusta katsastustehtävistä.
Peruskoulutuksesta säädetään
18 §:ssä ja jatkokoulutuksesta 19 §:ssä.
18 §
Katsastajan peruskoulutus
Määräaikais- ja valvontakatsastuksia
suorittavalta katsastajalta edellytetään peruskoulutuksena
vähintään:
1) tekniikan ammattikorkeakoulututkintoa ja vähintään
30 opintopistettä joko ammattikorkeakoulun ajoneuvotekniikan
perus- ja ammattiopintoja tai ammattikorkeakoulun muita soveltuvia
konetekniikan perus- ja ammattiopintoja;
2) katsastustoimintaan soveltuvaa, ammatillisesta aikuiskoulutuksesta
annetussa laissa (631/1998) tarkoitettua erikoisammattitutkintoa;
tai
3) katsastustoimintaan soveltuvaa, ammatillisesta aikuiskoulutuksesta
annetussa laissa tarkoitettua ammattitutkintoa.
Muita kuin määräaikais- ja valvontakatsastuksia
suorittavalta katsastajalta edellytetään peruskoulutuksena
vähintään 1 momentin 1 tai 2 kohdassa
tarkoitettua koulutusta.
Teknillisen oppilaitoksen autotekniikan opintolinjan tai vastaavan
teknikkotason tutkinnon katsotaan täyttävän
1 ja 2 momentissa säädetyn peruskoulutusvaatimuksen.
Opetus- ja kulttuuriministeriötä ja
Opetushallitusta kuultuaan Liikenteen turvallisuusvirasto antaa
tarvittaessa tarkemmat määräykset siitä, mitkä:
1) perus- ja ammattiopinnot katsotaan 1 momentin 1 kohdassa
tarkoitetuiksi muiksi soveltuviksi konetekniikan perus- ja ammattiopinnoiksi;
2) erikoisammattitutkinnot katsotaan 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetuiksi
soveltuviksi erikoisammattitutkinnoiksi;
3) ammattitutkinnot katsotaan 1 momentin 3 kohdassa
tarkoitetuiksi soveltuviksi ammattitutkinnoiksi;
4) teknikkotason tutkinnot katsotaan 3 momentissa tarkoitetuiksi
vastaaviksi teknikkotason tutkinnoiksi.
19 §
Katsastajan jatkokoulutus
Katsastajalta edellytetään jatkokoulutuksena henkilön
katsastustehtäviä vastaavaa määräaikaiskatsastuskoulutusta
kevyiden ajoneuvojen ja raskaiden ajoneuvojen määräaikais-
ja valvontakatsastuksiin sekä ammattitaidon säilyttämiseksi
tarkoitettua täydennyskoulutusta. Raskaiden ajoneuvojen
jarrujen laajoja tarkastuksia sekä rekisteröinti-,
muutos- ja kytkentäkatsastuksia suorittavalta katsastajalta
edellytetään jatkokoulutuksena myös katsastustehtäviä vastaavaa
erikoiskoulutusta.
Pääsyvaatimuksena 1 momentissa tarkoitetun määräaikaiskatsastuskoulutuksen
kevyiden ajoneuvojen koulutusjaksolle on ajoneuvoalan korjaamokokemus
tai vastaavaa kokemus. Ammattikorkeakoulun ajoneuvotekniikan perus-
ja ammattiopintojen lisäksi tätä kokemusta
edellytetään kuusi kuukautta, muiden
soveltuvien ammattikorkeakoulun konetekniikan perus- ja ammattiopintojen
lisäksi kaksitoista kuukautta sekä erikoisammattitutkinnon
tai ammattitutkinnon lisäksi kolme vuotta.
Pääsyvaatimuksena 1 momentissa tarkoitettuun
raskaiden ajoneuvojen määräaikaiskatsastuskoulutukseen
on kuuden kuukauden kokemus kevyiden ajoneuvojen määräaikais-
ja valvontakatsastuksista, raskaiden ajoneuvojen jarrujen laajan
tarkastuksen erikoiskoulutukseen raskaiden ajoneuvojen määräaikaiskatsastuskoulutus
sekä rekisteröinti-, muutos- ja kytkentäkatsastusten
erikoiskoulutukseen kuuden kuukauden käytännön
kokemus katsastustehtäviä vastaavien ajoneuvojen
määräaikais- ja valvontakatsastuksista.
Tarkempia säännöksiä jatkokoulutuksesta
annetaan liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella.
Lisäksi liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella
säädetään jatkokoulutukseen
liittyvistä kokeista ja niistä annettavasta todistuksesta.
Liikenteen turvallisuusvirasto antaa kuitenkin tarvittaessa määräykset
jatkokoulutukseen liittyvien kokeiden arvostelu- ja hyväksymisperusteista.
20 §
Poikkeus peruskoulutusvaatimuksesta
Henkilö täyttää 18 §:ssä tarkoitetun
katsastajan peruskoulutusvaatimuksen, jos hän
on suorittanut vähintään 30 opintopistettä tekniikan ammattikorkeakoulututkinnon
opintovaatimuksiin kuuluvia 18 §:n 1 momentin
1 kohdassa tarkoitettuja joko ajoneuvotekniikan perus- ja ammattiopintoja
tai muita soveltuvia konetekniikan perus- ja ammattiopintoja. Poikkeus
on voimassa 2 vuotta kevyiden ajoneuvojen määräaikaiskatsastuskoulutukseen
liittyvän loppukokeen suorittamisesta.
21 §
Katsastustoiminnasta vastaavan henkilön ammattitaitovaatimukset
Katsastustoiminnasta vastaavalta henkilöltä edellytetään
katsastustoimipaikan katsastusoikeuksien mukaista:
1) 17—19 §:ssä tarkoitettua koulutusta;
ja
2) riittävää käytännön
kokemusta katsastustehtävistä.
Katsastustoiminnasta vastaavalta henkilöltä edellytettävästä käytännön
kokemuksesta säädetään
tarkemmin liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksella.
4 luku
Katsastusten suorittamisen yleiset vaatimukset
22 §
Katsastusluvan mukaisen toiminnan aloittaminen
Katsastusluvan mukainen katsastustoiminta on aloitettava kuuden
kuukauden kuluessa katsastusluvan myöntämisestä.
Liikenteen turvallisuusvirasto voi hakemuksesta erityisestä syystä pidentää määräaikaa.
23 §
Tasapuolisuus katsastustoiminnassa
Katsastusluvan haltijalla on velvollisuus vastaanottaa ja suorittaa
jokaisen sitä haluavan asiakkaan ajoneuvon katsastus
säännösten ja katsastuslupansa mukaisesti.
Katsastukset on suoritettava ajoneuvon merkistä, tyypistä,
käyttöönottoajankohdasta ja muista vastaavista
seikoista riippumatta. Velvollisuus vastaanottaa ja suorittaa katsastus
ei kuitenkaan koske kevyttä ajoneuvoa, jota tavanomaisesta
poikkeavien mittojensa takia ei voida katsastaa katsastusluvan
haltijan toimitiloissa.
Katsastusluvan haltijan ja katsastustoimipaikan on järjestettävä toimintansa
siten, etteivät muut seikat kuin ajoneuvon kuntoon sekä säännösten-
ja määräystenmukaisuuteen liittyvä arviointi
voi vaikuttaa katsastuksen lopputulokseen.
Jos katsastusluvan haltija markkinoi tai tarjoaa katsastuksia
yhdistettyinä huoltoon tai korjaukseen taikka ajoneuvoon
kohdistuvaan muuhun toimenpiteeseen, katsastustoimipaikalla on oltava
saatavissa katsastus erillisenä ja erikseen hinnoiteltuna
toimenpiteenä. Katsastus ja ajoneuvoon mahdollisesti kohdistuva
muu toimenpide on erotettava ajallisesti ja muutoinkin selvästi
toisistaan.
24 §
Poikkeus hallintolain esteellisyysvaatimuksesta katsastuksessa
Sen estämättä, mitä hallintolain
(434/2003) 28 §:n 1 momentin 4 kohdassa
säädetään, katsastaja saa suorittaa
ajoneuvon määräaikais- ja valvontakatsastuksen,
vaikka hänen työnantajansa on tuonut ajoneuvon
maahan tai myynyt sen taikka jota tämän yrityksessä on
huollettu tai korjattu.
25 §
Katsastuksen suorittaminen katsastustoimipaikan ulkopuolella
Katsastusluvan haltija saa katsastaa katsastustoimipaikan toimitilojen
ulkopuolella olevissa tiloissa ajoneuvot, joita ei tieliikenteessä yleisesti
sallituista arvoista poikkeavien mittojen, massojen tai muiden ominaisuuksien
vuoksi ole mahdollista katsastaa katsastustoimipaikan toimitiloissa
taikka joiden katsastus on muutoin epätarkoituksenmukaista
katsastustoimipaikan varsinaisissa tiloissa. Katsastustoimipaikan
ulkopuolella olevien toimitilojen sekä katsastuksessa käytettävien
laitteiden ja varusteiden on suoritettavien katsastusten edellyttämässä laajuudessa
vastattava tässä laissa ja sen nojalla varsinaisen
katsastustoimipaikan toimitiloille, laitteille ja varusteille säädettyjä ja
määrättyjä vaatimuksia.
Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa poikkeustapauksessa
katsastusluvan haltijalle luvan katsastaa toistaiseksi muitakin
kuin 1 momentissa tarkoitettuja ajoneuvoja katsastustoimipaikan ulkopuolella
sijaitsevissa, hyväksymissään tiloissa.
Luvan myöntämisen edellytyksenä on, että ajoneuvoja
on niiden suuren lukumäärän, liikenneturvallisuuden,
ympäristöseikkojen tai muun vastaavan syyn vuoksi
epätarkoituksenmukaista siirtää katsastustoimipaikalle
katsastettaviksi. Lisäksi luvan myöntämisen
edellytyksenä on, että katsastustoimipaikan ulkopuolella olevat
toimitilat ja katsastuksessa käytettävät laitteet
ja varusteet vastaavat suoritettavien katsastusten edellyttämässä laajuudessa
tässä laissa ja sen nojalla varsinaisen katsastustoimipaikan
toimitiloille, laitteille ja varusteille säädettyjä ja
määrättyjä vaatimuksia.
Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa tarkempia määräyksiä 1
ja 2 momentissa tarkoitettuihin katsastuksiin käytettävistä toimitiloista, laitteista
ja varusteista sekä siitä, millaisia ajoneuvoja
voidaan 1 ja 2 momentin mukaan katsastaa katsastustoimipaikan ulkopuolella.
26 §
Palvelutietojen ja katsastushintojen ilmoittaminen
katsastuspalvelurekisteriin
Katsastusluvan haltijan on talletettava suorakäyttöisesti
katsastuspalvelurekisteriin:
1) katsastustoimipaikan nimi, sijainti ja yhteystiedot;
2) katsastuslajeittain palveluajat, jolloin katsastustoimipaikalla
on yleisesti saatavissa katsastuspalveluita;
3) tiedot tarjottavista katsastuspalveluista ja niistä yleisesti
perittävistä maksuista ajoneuvoluokittain ja katsastuslajeittain.
Liikenteen turvallisuusvirastolla on erityisestä syystä oikeus
muuttaa katsastuspalvelurekisteriin talletettuja tietoja, jos se
havaitsee niissä virheitä tai puutteita. Ennen
kuin virasto muuttaa katsastuspalvelurekisteriin talletettuja tietoja,
katsastusluvan haltijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi.
Liikenteen turvallisuusvirasto antaa tarkemmat tekniset määräykset
katsastuspalvelurekisteriin ilmoitettavista tiedoista ja siitä,
miten ilmoitus rekisteriin tehdään.
27 §
Katsastusasiakirjojen säilyttäminen ja luovuttaminen
Katsastustoimipaikan on lähetettävä rekisteröinti-,
muutos- ja kytkentäkatsastusta koskevat todistukset
ja muut asiakirjat Liikenteen turvallisuusvirastolle säilytettäviksi
mahdollisimman pian sen jälkeen, kun katsastus on suoritettu
loppuun. Liikenteen turvallisuusvirasto saa salassapitosäännösten
estämättä luovuttaa näitä todistuksia
ja asiakirjoja sekä muita katsastustoiminnassa tarvittavia
asiakirjoja teknisellä käyttöyhteydellä katsastustoimipaikoille
katsastustoimintaa varten.
Muut kuin 1 momentissa tarkoitetut katsastusta koskevat todistukset
ja muut asiakirjat on säilytettävä katsastustoimipaikalla.
Määräaikaiskatsastusta koskevat asiakirjat
ja tarkastustodistukset säilytetään vähintään
kaksi vuotta ja muut asiakirjat vähintään
15 vuotta.
28 §
Katsastustoiminnan päättyminen
Katsastustoimipaikan toiminnan keskeytyessä tai päättyessä katsastusluvan
haltijan on toimitettava katsastuksen suorittamiseen välittömästi
liittyvät asiakirjat ja lomakkeet Liikenteen turvallisuusvirastolle
sen pyynnöstä. Näihin asiakirjoihin sovelletaan
muutoin, mitä 27 §:ssä säädetään.
5 luku
Jatkokoulutuslupa
29 §
Jatkokoulutuksen antaja
Katsastustoiminnasta vastaavien henkilöiden ja katsastajien
jatkokoulutusta antavalla on oltava Liikenteen turvallisuusviraston
myöntämä lupa jatkokoulutuksen antamiseen.
Liikenteen turvallisuusvirasto antaa luvan myös yksittäisen täydennyskoulutustilaisuuden
järjestämiseen. Tällaisen tilaisuuden
järjestäjään sovelletaan, mitä tässä laissa
ja sen nojalla säädetään jatkokoulutusluvan
hakijasta ja jatkokoulutusluvan myöntämisestä.
Liikenteen turvallisuusvirasto voi tarvittaessa antaa erikois-
ja täydennyskoulutusta.
30 §
Jatkokoulutusluvan myöntämisen edellytykset
Jatkokoulutuslupa myönnetään
hakijalle, jos:
1) hakijalla on oikeus harjoittaa elinkeinoa Suomessa;
2) hakija ei ole konkurssissa ja jos hakija on luonnollinen
henkilö, hän on täysi-ikäinen
eikä hänen toimintakelpoisuuttaan ole rajoitettu;
3) hakijalla on palveluksessaan täysi-ikäinen ja
asiantunteva koulutustoiminnasta vastaava henkilö, joka
ei ole konkurssissa ja jonka toimintakelpoisuutta ei ole rajoitettu;
4) hakijalla on käytettävissään
riittävä ja katsastustoimintaan perehtynyt ammattitaitoinen opetushenkilöstö;
5) hakijalla on käytettävissään
riittävät ja tarkoitukseen soveltuvat toimitilat;
6) hakijalla on käytettävissään
tarvittavat opetusmateriaali ja -välineet;
7) hakijalla on yksityiskohtainen koulutusohjelma, josta käyvät
ilmi opetettavat asiat, aikataulut ja suunnitellut opetusmenetelmät.
31 §
Jatkokoulutusluvan hakeminen
Jatkokoulutuslupaa haetaan kirjallisesti Liikenteen
turvallisuusvirastolta. Hakemukseen on liitettävä:
1) selvitys siitä, missä laajuudessa koulutusoikeutta
haetaan;
2) tieto koulutustoiminnasta vastaavasta henkilöstä sekä hänen
katsastustoimintaan liittyvästä koulutuksestaan
ja kokemuksestaan;
3) selvitys pääasiallisen opetushenkilöstön ammattitaidosta;
4) selvitys opetusmateriaalista;
5) selvitys koulutuksen sisällöstä,
josta käyvät ilmi opetettavat asiat ja niiden
aikataulu sekä opetusmenetelmät;
6) tiedot paikoista, joissa koulutusta pääasiassa
annetaan, sekä selvitys vaadittavan käytännön
harjoittelun mahdollisuuksista ja kirjallisten kokeiden käytännön
järjestelyistä;
7) arvio siitä, milloin koulutustoiminta on tarkoitus
käynnistää.
Liikenteen turvallisuusviraston pyynnöstä luvanhakijan
on esitettävä virastolle koulutuksessa käytettävä opetusmateriaali
kokonaisuudessaan.
Jos jatkokoulutusluvan hakijalla on voimassaoleva jatkokoulutuslupa,
hakemukseen ei tarvitse liittää niitä 1
momentissa tarkoitettuja selvityksiä, jotka on toimitettu
lupaviranomaiselle edellisen hakemuksen yhteydessä tai
valvontaa varten edellyttäen, että asiakirjoissa
olevat tiedot pitävät edelleen paikkansa.
32 §
Jatkokoulutusluvan myöntäminen
Liikenteen turvallisuusviraston tulee myöntää jatkokoulutuslupa
hakijalle, joka täyttää 30 §:ssä säädetyt
edellytykset ja esittää 31 §:ssä tarkoitetut
selvitykset.
33 §
Jatkokoulutukseen liittyvät kokeet ja niitä koskevien
asiakirjojen säilyttäminen
Liikenteen turvallisuusvirasto järjestää määräaikaiskatsastuskoulutukseen
liittyvät loppukokeet ja koulutuksen antaja muut
jatkokoulutukseen liittyvät kokeet.
Jatkokoulutukseen liittyvien kokeiden järjestäjän
on säilytettävä koeasiakirjat viisi vuotta
ja tiedot kokeiden tuloksista kymmenen vuotta.
34 §
Tasapuolisuus jatkokoulutuksen antamisessa
Jatkokoulutusluvan haltija on velvollinen tarjoamaan järjestämäänsä jatkokoulutusta
tasapuolisesti kaikille peruskoulutusvaatimuksen täyttäville
henkilöille.
Jatkokoulutusluvan haltijan on järjestettävä koulutusta
suomen tai ruotsin kielellä. Koulutukseen hakeutuvalla
on oikeus saada koulutusta omalla kielellään,
suomeksi tai ruotsiksi.
35 §
Poikkeus hallintolain esteellisyysvaatimuksesta jatkokoulutuksessa
Jatkokoulutusluvan haltijan palveluksessa olevaan ei koulutustoiminnassa
sovelleta hallintolain 28 §:n 1 momentin 4 kohtaa.
6 luku
Valvonta
Toiminnan asianmukaisuuden valvonta
36 §
Katsastustoiminnan seuranta
Liikenteen turvallisuusvirasto seuraa katsastuspalvelujen alueellista
tarjontaa, katsastuksesta perittävien maksujen kehitystä ja
katsastustoiminnan harjoittamista muutoinkin. Virasto antaa vuosittain
liikenne- ja viestintäministeriölle selvityksen
seurannan tuloksista.
37 §
Valvonta
Tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten
noudattamista valvoo Liikenteen turvallisuusvirasto.
Liikenteen turvallisuusvirasto tarkastaa vähintään
viiden vuoden välein, että katsastusluvan ja jatkokoulutusluvan
haltija edelleen täyttävät luvan myöntämisen
edellytykset.
38 §
Tietojen antaminen valvontaviranomaiselle
Katsastusluvan haltijan on annettava pyynnöstä salassapitosäännösten
estämättä Liikenteen turvallisuusvirastolle
valvontaa varten tarvittavat tiedot mukaan lukien tiedot luvanhaltijan
kirjanpidosta, varainhallinnasta, hallinnosta, tilojen ja laitteiden
vuokrauksesta sekä katsastuksia suorittavista henkilöistä ja
harjoitetusta katsastustoiminnasta. Lisäksi katsastusluvan haltijan
on salassapitosäännösten estämättä annettava
pyynnöstä Liikenteen turvallisuusvirastolle katsastustoiminnan
valvontaa, seurantaa ja tutkimustoimintaa varten tiedot katsastustoiminnassa
edellisen ja kuluvan vuoden aikana katsastuksista perityistä keskimääräisistä maksuista
katsastuslajeittain
ja ajoneuvoluokittain.
Jatkokoulutusluvan haltijan on pyynnöstä annettava
salassapitosäännösten estämättä Liikenteen
turvallisuusvirastolle tämän lain ja sen nojalla
annettujen säännösten noudattamisen valvontaa
varten tarvittavat tiedot mukaan lukien tiedot koulutusta antavista
henkilöistä ja annetusta koulutuksesta.
Katsastusluvan ja jatkokoulutusluvan haltijoiden on viipymättä ilmoitettava
toiminnasta vastaavien henkilöiden vaihdoksista
sekä muista toimintaa koskevista merkittävistä muutoksista
Liikenteen turvallisuusvirastolle. Katsastusluvan haltijan
on lisäksi ilmoitettava virastolle omistussuhteissaan tapahtuneista
muutoksista.
39 §
Katsastustoimipaikan ja koulutuspaikan tarkastukset
Liikenteen turvallisuusvirastolla on oikeus tehdä tässä laissa
tarkoitettujen valvontatehtävien hoitamiseksi
tarvittavia tarkastuksia paikoissa, joissa harjoitetaan katsastusluvassa
tai jatkokoulutusluvassa tarkoitettua toimintaa. Luvanhaltija on
velvollinen järjestämään olosuhteet
sellaisiksi, että tarkastus voidaan tehdä. Tarkastuksia
ei saa suorittaa pysyväisluonteiseen asumiseen
käytettävissä tiloissa. Tarkastuksessa
on noudatettava, mitä hallintolain 39 §:ssä säädetään.
40 §
Sopimuskumppanin suorittamat toimipaikan tarkastukset
Liikenteen turvallisuusvirasto voi tehdä 39 §:ssä tarkoitetun
tarkastuksen suorittamisesta sopimuksen yksityisen palvelun tuottajan kanssa.
Palvelun tuottajan kanssa on sovittava yksityiskohtaisesti tarkastettavat
katsastustoimipaikat ja jatkokoulutusluvan haltijoiden toimitilat
sekä niissä tarkastettavat kohteet.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun sopimuskumppanin ja
tämän palveluksessa olevan muun tarkastuksen suorittajan
tulee olla ammattitaitoisia suorittamaan kyseessä olevia
tarkastuksia. Tarkastusta suorittavalla on oltava Liikenteen turvallisuusviraston
antama todistus hänen oikeudestaan suorittaa tarkastuksia.
Todistus on pyydettäessä esitettävä asianomaisen
katsastusluvan haltijan tai jatkokoulutusluvan haltijan edustajalle.
Tarkastusta suorittavan virkavastuusta säädetään
52 §:ssä.
Liikenteen turvallisuusvirasto valvoo, että tarkastukset
suoritetaan säännösten ja palvelun hankintaa
koskevan sopimuksen mukaisesti ja vastaa sopimuskumppanien suorittamista
tarkastuksista. Edellä 1 momentissa tarkoitettu sopimuskumppani
on velvollinen antamaan Liikenteen turvallisuusvirastolle raportin
jokaisesta suoritetusta tarkastuksesta ja tarkastuksessa havaituista
puutteista siten kuin siitä tarkastusten suorittamista
koskevassa sopimuksessa sovitaan. Raportti on annettava
tiedoksi myös asianomaisille katsastusluvan ja
jatkokoulutusluvan haltijoille.
41 §
Katsastetun ajoneuvon tarkastus
Katsastustoimipaikan katsastustehtävien valvomiseksi
Liikenteen turvallisuusvirasto saa heti katsastuksen jälkeen
suorittaa ajoneuvolle katsastusta vastaavan tarkastuksen tai osan
siitä. Tarkastuksen suorittamiseksi Liikenteen turvallisuusviraston
virkamies saa pysäyttää ajoneuvon ennen
sen poistumista katsastustoimipaikalta. Tarkastus tulee suorittaa
siten, että siitä aiheutuu uudelleen tarkastettavan
ajoneuvon kuljettajalle mahdollisimman vähän vaivaa.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu tarkastus saadaan suorittaa
korvauksetta 1 momentissa tarkoitetun katsastustoimipaikan tiloissa
ja laitteita käyttäen. Tarkastukseen sovelletaan,
mitä ajoneuvolaissa ja sen nojalla säädetään
kyseisestä katsastuslajista.
Liikenteen turvallisuusvirasto saa osallistua ajoneuvolaissa
tarkoitettuun tekniseen tienvarsitarkastukseen, kun osallistumisen
tarkoituksena on mainitun lain 70 §:ssä säädetyn
tarkastuksen lisäksi valvoa katsastustoimipaikkojen katsastustehtäviä.
Liikenteen turvallisuusviraston virkamies toimii tarkastuksessa
ajoneuvon teknisenä asiantuntijana katsastuksen suorittamiseen oikeutetun
henkilön asemesta. Liikenteen turvallisuusviraston virkamiehellä on
tarkastuksessa sama toimivalta kuin ajoneuvolain 71 §:n
mukaan katsastuksen suorittamiseen oikeutetulla henkilöllä.
Edellä 1—3 momentissa tarkoitetuissa tarkastuksissa
Liikenteen turvallisuusviraston virkamiehellä on oltava
viraston antama todistus oikeudesta suorittaa tarkastus. Todistus
on pyydettäessä esitettävä tarkastettavan
ajoneuvon kuljettajalle.
42 §
Ajoneuvon määrääminen valvontakatsastukseen
Katsastustoimipaikan katsastustehtävien valvomiseksi
Liikenteen turvallisuusvirasto voi määrätä ajoneuvon
valvontakatsastukseen johonkin ajoneuvon lähellä sijaitsevaan
katsastustoimipaikkaan, jos se 41 §:ssä tarkoitetussa
tarkastuksessa havaitsee tai saa muutoin tiedon, että ajoneuvon
kunnossa tai säännöstenmukaisuudessa
on ilmeisesti sellainen vika tai puute, jonka johdosta ajoneuvo
olisi pitänyt hylätä edellisessä katsastuksessa.
Jos ajoneuvoa ei ole Liikenteen turvallisuusviraston määräämässä ajassa
hyväksytty valvontakatsastuksessa, ajoneuvoa ei saa käyttää liikenteessä.
Valvonnassa käytettävät seuraamukset
43 §
Katsastusluvan peruuttaminen sekä huomautus ja varoitus
Liikenteen turvallisuusviraston on peruutettava
katsastuslupa, jos:
1) katsastustoimipaikan toiminta on lopetettu kokonaan; tai
2) katsastusluvan haltija on asetettu konkurssiin.
Liikenteen turvallisuusviraston on peruutettava
katsastuslupa määräajaksi tai kokonaan, jos:
1) katsastustoimipaikalla ei harjoiteta säännöllistä katsastustoimintaa
tai toimintaa ei harjoiteta katsastuspalvelurekisteriin tehdyn ilmoituksen
mukaisesti;
2) katsastusluvan haltija ei enää täytä katsastusluvan
myöntämisen edellytyksiä; tai
3) katsastustoimipaikalla katsastuksia suorittava henkilöstö ei
täytä säädettyjä ammattitaito- tai
luotettavuusvaatimuksia.
Liikenteen turvallisuusvirasto voi peruuttaa katsastusluvan
määräajaksi tai kokonaan, jos:
1) katsastuksessa on hyväksytty liikenteessä käytettäviksi
ajoneuvoja, jotka eivät ilmeisen selvästi ole
olleet säännösten ja määräysten
mukaisia;
2) katsastuksessa on hylätty ajoneuvoja, joiden kaikkia
ilmeisiä vikoja tai puutteita ei ole huomioitu;
3) katsastuksessa on tarpeettomasti edellytetty korjattavaksi
ajoneuvojen vikoja tai puutteita;
4) katsastuksissa havaittujen vikojen tai puutteiden määrä taikka
katsastuksessa ensimmäisellä kerralla hylättyjen
ajoneuvojen suhteellinen osuus perusteettomasti poikkeaa merkittävästi toimipaikalla
katsastajakohtaisesti tai yleisestä valtakunnallisesta
tasosta taikka toimipaikalle katsastukseen esitettyjen ajoneuvojen
tosiasiallisesta kunnosta;
5) katsastuksessa on laiminlyöty ajoneuvojen verotukseen
liittyvää valvontaa tai muutoin jätetty
suorittamatta tehtävä, joka on erikseen säädetty
suoritettavaksi katsastuksen yhteydessä; taikka
6) toiminnassa on rikottu 23 §:ssä säädettyä tasapuolisuusvaatimusta
tai muuta tässä laissa tai sen nojalla säädettyä tai
määrättyä vaatimusta.
Liikenteen turvallisuusviraston on kuitenkin annettava katsastusluvan
haltijalle katsastusluvan peruuttamisen sijasta huomautus
ja tarvittaessa kirjallinen varoitus, jos luvan peruuttaminen
olisi kohtuutonta. Jos katsastusluvan peruuttamisen taikka varoituksen
tai huomautuksen antamisen peruste on sellainen, että se
voidaan korjata, Liikenteen turvallisuusviraston on ennen luvan
peruuttamista taikka varoituksen tai huomautuksen antamista annettava
luvanhaltijalle mahdollisuus kohtuullisessa määräajassa korjata
puute tai laiminlyönti. Lupa voidaan peruuttaa, jos epäkohtaa
ei ole määräajassa korjattu.
44 §
Katsastusten suorittamiskielto sekä huomautus ja varoitus
katsastajalle
Liikenteen turvallisuusvirasto voi enintään kuuden
kuukauden määräajaksi kieltää katsastajaa
suorittamasta katsastuksia, jos hän on katsastuksessa:
1) hyväksynyt liikenteessä käytettäviksi
ajoneuvoja, jotka eivät ilmeisen selvästi ole
olleet säännösten ja määräysten
mukaisia;
2) hylännyt ajoneuvoja, joiden kaikkia ilmeisiä vikoja
tai puutteita ei ole huomioitu;
3) tarpeettomasti edellyttänyt korjattavaksi ajoneuvon
vikoja tai puutteita;
4) laiminlyönyt ajoneuvojen verotukseen liittyvää valvontaa
tai muutoin jättänyt suorittamatta tehtävän,
joka on erikseen säädetty suoritettavaksi katsastuksen
yhteydessä; taikka
5) rikkonut 23 §:ssä säädettyä tasapuolisuusvaatimusta
tai muuta tässä laissa tai sen nojalla säädettyä tai
määrättyä vaatimusta.
Liikenteen turvallisuusviraston on kuitenkin annettava katsastajalle
katsastusten suorittamiskiellon sijasta huomautus ja tarvittaessa
kirjallinen varoitus, jos kielto olisi kohtuuton ja ilmenneet rikkomukset
tai laiminlyönnit ovat vähäisiä.
45 §
Väliaikaiset toimenpiteet katsastustoiminnan puutteiden
johdosta
Jos on ilmeistä, että katsastusluvan haltijan tai
katsastajan katsastustoiminnassa on olennaisia puutteita tai väärinkäytöksiä,
Liikenteen turvallisuusvirasto voi väliaikaisesti kieltää katsastusluvan
haltijan katsastustoiminnan harjoittamisen ja katsastajan katsastusten
suorittamisen sekä tarvittaessa estää katsastusluvan
haltijaa tai katsastajaa käyttämästä ajoneuvoliikennerekisteriä ja
tallettamasta tietoja tietojärjestelmään. Väliaikainen
kielto sekä käytön ja tallettamisen estäminen
ovat voimassa, kunnes katsastusluvan peruuttamista tai
katsastajan katsastusten suorittamisen kieltämistä koskeva
asia on lopullisesti ratkaistu 43 tai 44 §:n nojalla. Asia
on ratkaistava ilman aiheetonta viivytystä.
Edellä 1 momentissa tarkoitettuja väliaikaista
kieltoa sekä tietojärjestelmän käytön
ja tallettamisen estämistä koskevia päätöksiä on
noudatettava päätöksistä tehdyistä valituksista
huolimatta.
46 §
Katsastustoimipaikan toimitilan tai laitteen käyttökielto
Jos tarkastuksessa tai muuten havaitaan, ettei katsastustoiminnassa
käytettävä toimitila tai laite täytä tässä laissa
tai sen nojalla annetuissa säännöksissä tai
määräyksissä asetettuja vaatimuksia,
Liikenteen turvallisuusvirasto voi kieltää toimitilan
tai laitteen käytön taikka rajoittaa sen käyttöä siihen
asti kunnes toimitila ja laite on saatettu säännösten
ja määräysten mukaisiksi.
47 §
Jatkokoulutusluvan peruuttaminen sekä huomautus ja
varoitus jatkokoulutusluvan haltijalle
Liikenteen turvallisuusviraston on peruutettava jatkokoulutuslupa
määräajaksi tai kokonaan, jos
jatkokoulutusluvan haltija ei enää täytä luvan
myöntämisen edellytyksiä.
Liikenteen turvallisuusvirasto voi peruuttaa jatkokoulutusluvan
määräajaksi tai kokonaan, jos:
1) koulutuksessa ei ole noudatettu koulutusta koskevia säännöksiä;
tai
2) koulutusta ei ole hoidettu luvan mukaisesti tai muutoin asianmukaisesti.
Liikenteen turvallisuusviraston on kuitenkin annettava jatkokoulutusluvan
haltijalle luvan peruuttamisen sijasta huomautus ja tarvittaessa kirjallinen
varoitus, jos luvan peruuttaminen olisi kohtuutonta.
Jos jatkokoulutusluvan peruuttamisen taikka varoituksen tai huomautuksen
antamisen peruste on sellainen, että se voidaan korjata,
Liikenteen turvallisuusviraston on ennen luvan peruuttamista taikka
varoituksen tai huomautuksen antamista annettava luvanhaltijalle
mahdollisuus kohtuullisessa määräajassa korjata
puute tai laiminlyönti. Lupa voidaan peruuttaa, jos epäkohtaa
ei ole määräajassa korjattu.
7 luku
Erinäiset säännökset
48 §
Henkilörekisteritiedot
Liikenteen turvallisuusvirastolla on sen estämättä,
mitä tietojen salassapidosta säädetään, oikeus
saada tarpeellisia tietoja rikosrekisteristä ja ajoneuvoliikennerekisteristä katsastusluvan
myöntämistä ja
peruuttamista koskevien asioiden käsittelyä, 10
ja 16 §:ssä tarkoitettua päätöksentekoa
ja 6 luvussa tarkoitettua valvontaa varten. Tieto rikoksesta voidaan
salassapitosäännösten estämättä luovuttaa
43 §:ssä tarkoitettujen toimenpiteiden yhteydessä katsastusluvan haltijalle
sekä 10 ja 16 §:ssä tarkoitettujen päätösten
yhteydessä päätöstä pyytäneelle
katsastusluvan hakijalle tai 9 §:ssä tarkoitetulle
henkilölle sekä päätöstä pyytäneelle
katsastustoiminnasta vastaavalle henkilölle tai katsastajalle.
49 §
Salassapitovelvollisuus
Katsastusluvan haltija tai hakija taikka näiden palveluksessa
oleva ei saa ilmaista sivulliselle tietoonsa tullutta 9 ja 15 §:ssä tarkoitetun henkilön
rikosta koskevaa tietoa, joka on saatu 48 §:n nojalla rikosrekisteristä tai
ajoneuvoliikennerekisteristä.
50 §
Pakkokeinot
Liikenteen turvallisuusvirasto voi asettaa 28 §:ssä tarkoitettujen
asiakirjojen ja lomakkeiden toimittamisvelvollisuuden, 38 §:ssä säädetyn
tiedonantovelvollisuuden ja 45 §:ssä tarkoitetun
kiellon tai rajoituksen noudattamisen tehosteeksi uhkasakon. Uhkasakosta
säädetään muutoin uhkasakkolaissa
(1113/1990).
Sitä, joka ei noudata tämän lain
nojalla määrättyä, uhkasakolla
tehostettua velvollisuutta, kieltoa tai rajoitusta, ei voida tuomita
rangaistukseen samasta teosta.
51 §
Viittaukset rikoslain rangaistussäännöksiin
Rangaistus virkavallan anastuksesta säädetään
rikoslain (39/1889) 16 luvun 9 §:ssä.
Rangaistus salassapitovelvollisuuden rikkomisesta säädetään
rikoslain 38 luvun 1 ja 2 §:ssä sekä 40
luvun 5 §:ssä.
52 §
Virkavastuu
Katsastustoiminnasta vastaavaan henkilöön
ja katsastajaan katsastukseen liittyvissä tehtävissä, katsastajien
jatkokoulutustoiminnasta vastaavaan henkilöön
ja jatkokoulutusta antavaan henkilöön jatkokoulutukseen
liittyvissä tehtävissä sekä 5
ja 40 §:ssä tarkoitettuja tarkastuksia suorittavaan
henkilöön kyseisissä tehtävissä sovelletaan
rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä.
Vahingonkorvausvastuusta säädetään
vahingonkorvauslaissa (412/1974).
53 §
Oikaisu ja muutoksenhaku
Katsastusluvan haltijan katsastusasiassa ja jatkokoulutusluvan
haltijan koulutusasiassa tekemään päätökseen
saa vaatia oikaisua Liikenteen turvallisuusvirastolta siten kuin
hallintolaissa säädetään.
Liikenteen turvallisuusviraston oikaisuvaatimuksen johdosta
tekemään päätökseen
tai sen tämän lain nojalla muutoin tekemään
päätökseen haetaan muutosta siten kuin
hallintolainkäyttölaissa säädetään
(586/1996). Hallinto-oikeuden päätökseen
saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus
myöntää valitusluvan.
54 §
Virka-apu
Poliisi on velvollinen antamaan virka-apua tässä laissa
tarkoitettujen valvontatehtävien suorittamiseksi.
55 §
Tietojen antaminen epäillystä rikoksesta ja
epäkuntoisesta ajoneuvosta
Rikoksen esitutkintaa, syyteharkintaa tai ajo-oikeuspäätöksiä tekevä viranomainen
saa salassapitosäännösten estämättä ilmoittaa
Liikenteen turvallisuusvirastolle sellaisesta epäillystä rikoksesta,
jolla voi olla vaikutusta arvioitaessa 9 §:n 1
momentissa tarkoitetun hakijan ja henkilön luotettavuutta
katsastustoiminnan harjoittamiseen taikka 15 §:ssä tarkoitetun
henkilön luotettavuutta katsastustehtävissä.
Liikennevalvontaa tekevä viranomainen saa salassapitosäännösten
estämättä ilmoittaa Liikenteen turvallisuusvirastolle
ajoneuvossa valvonnan yhteydessä todetusta viasta tai puutteellisuudesta,
joka ilmeisesti on ollut ajoneuvossa sille viimeksi suoritetussa
katsastuksessa.
56 §
Tarkemmat säännökset
Tarkemmat säännökset tämän
lain täytäntöönpanosta annetaan
valtioneuvoston asetuksella. Valtioneuvoston asetuksella säädetään
lisäksi Liikenteen turvallisuusviraston apuna toimivan
neuvoa antavan koulutustoimikunnan asettamisesta, kokoonpanosta
ja tehtävistä.
Tarkempia säännöksiä katsastusluvan
myöntämisen edellytyksistä ja laadunhallintajärjestelmästä sekä katsastustoimipaikalla
säilytettävistä asiakirjoista voidaan
antaa liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella.
8 luku
Voimaantulo ja siirtymäsäännökset
57 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Lain 3 §:n 1 momentin 6 kohta ja 26 § tulevat
kuitenkin voimaan vasta vuoden kuluttua tämän
lain voimaantulosta.
Tällä lailla kumotaan ajoneuvojen katsastusluvista
annettu laki (1099/1998), jäljempänä kumottava
laki.
58 §
Siirtymäsäännökset
1. Kumottavan lain nojalla annetut säännökset
jäävät edelleen voimaan.
2. Tämän lain voimaan tullessa voimassa olevat
katsastusluvat ovat voimassa sellaisinaan luvassa määrätyn
ajan. Tällaisen luvan nojalla katsastustoimintaa harjoitetaan
tämän lain voimaan tullessa voimassa olleiden
säännösten mukaisesti. Luvanhaltijan
on kuitenkin talletettava 26 §:ssä tarkoitetut
tiedot katsastuspalvelurekisteriin. Lisäksi luvanhaltijaan
sovelletaan 37—46 §:ää.
3. Jos tämän lain voimaan tullessa voimassa olevan
katsastusluvan voimassaolo päättyy aikaisemmin
kuin kolmen vuoden kuluttua tämän lain voimaantulosta,
luvanhaltija saa jatkaa kyseisen katsastusluvan nojalla luvanmukaista
katsastustoimintaa kolme vuotta tämän lain voimaantulosta
ilmoitettuaan siitä kirjallisesti Liikenteen turvallisuusvirastolle
ennen luvan voimassaolon päättymistä.
Jos tällainen ilmoitus on tehty, luvanhaltijan on kyseisenä aikana
harjoitettava katsastustoimintaa tämän lain voimaan tullessa
voimassa olleiden säännösten mukaisesti.
Luvanhaltijan on kuitenkin talletettava 26 §:ssä tarkoitetut
tiedot katsastuspalvelurekisteriin. Lisäksi luvanhaltijaan
sovelletaan 37—46 §:ää.
4. Kaikkien katsastusluvan haltijoiden on talletettava 26 §:ssä tarkoitetut
tiedot katsastuspalvelurekisteriin kuukauden kuluessa mainitun pykälän
voimaantulosta.
5. Kumottavan lain 15 §:n mukainen tämän lain
voimaan tullessa toiminnassa oleva sivutoimipiste saa jatkaa toimintaansa
sellaisenaan siihen asti, kun toimintaa jatkaa 2 tai 3 momentin nojalla
se katsastustoimipaikka, josta sivutoimipiste on mainitun 15 §:n
mukaisesti hoidettu. Katsastusluvan haltijan oikeus sivutoimipisteeseen
päättyy kuitenkin kuuden kuukauden kuluttua siitä,
kun tämän lain 6 §:n 1 kohdassa tarkoitettuja
katsastuksia suorittamaan oikeutettu katsastustoimipaikka aloittaa
seudulla toimintansa.
6. Edellä 2 ja 3 momentista poiketen tämän lain
voimaan tullessa voimassa olevat oikeudet ajoneuvojen katsastukseen
katsastustoimipaikan ulkopuolella päättyvät
vuoden kuluttua tämän lain voimaantulosta.
7. Henkilön, joka tämän lain voimaan
tullessa täyttää katsastuksia suorittavalta
henkilöltä edellytetyt pätevyysvaatimukset,
katsotaan täyttävän 17 §:ssä ja
tämän lain nojalla säädetyt
ammattitaitovaatimukset, jos hän suorittaa säädetyn
täydennyskoulutuksen mukaan lukien erikoiskoulutuksen
kokeen säädetyin väliajoin.
8. Henkilö, joka tämän lain voimaan
tullessa täyttää katsastustoiminnasta
vastaavalta henkilöltä edellytetyt pätevyysvaatimukset,
katsotaan täyttävän 21 §:ssä ja
tämän lain nojalla säädetyt ammattitaitovaatimukset,
jos hän suorittaa säädetyn täydennyskoulutuksen
mukaan lukien erikoiskoulutuksen kokeen säädetyin
väliajoin. Kumottavan lain 29 §:n nojalla ammattitaitovaatimukset
täyttävän henkilön on suoritettava puuttuva
erikoiskoulutuksen koe viimeistään kolmen vuoden
kuluttua tämän lain voimaantulosta ja
sen jälkeen säädetyin väliajoin.
9. Ennen 2 päivää marraskuuta 2007
tehtyjä rekisteröinti-, muutos- ja kytkentäkatsastuksia koskevat
todistukset ja muut asiakirjat säilytetään
katsastustoimipaikalla viisitoista vuotta.
10. Tämän lain voimaan tullessa voimassa olevat
koulutusoikeudet jäävät sellaisinaan
voimaan.