7 luku
Aluksista aiheutuvan ilman pilaantumisen ehkäiseminen
4 §
Ilmaa pilaavien aineiden päästäminen
poikkeustilanteessa
Tässä luvussa säädettyjä päästökieltoja
ja päästörajoituksia ei sovelleta:
1) päästöihin, jotka ovat
tarpeen aluksen turvallisuuden varmistamiseksi tai ihmishengen pelastamiseksi;
2) aluksen tai sen varusteiden vahingoittumisesta aiheutuneisiin
päästöihin, jos kaikkiin kohtuullisiin
toimenpiteisiin päästön ehkäisemiseksi
tai vähentämiseksi on ryhdytty vahingoittumisen
tai päästön havaitsemisen jälkeen
eikä laivanisäntä tai aluksen päällikkö ole
aiheuttanut vahinkoa tahallisesti tai toiminut huolimattomasti tietäen,
että vahinko todennäköisesti seuraisi.
7 §
Polttoaineiden laatuvaatimukset
Aluksella käytettävien polttoaineiden tulee täyttää MARPOL
73/78 -yleissopimuksen VI liitteen ja
Euroopan unionin säädösten mukaiset vaatimukset.
Edellä 1 momentissa tarkoitettuja vaatimuksia ei kuitenkaan
sovelleta tutkimus- ja testaustarkoituksiin tarkoitettuihin polttoaineisiin
eikä sellaisella aluksella käytettäviin
polttoaineisiin, jossa käytetään 9 a §:ssä tarkoitettua
päästönvähentämismenetelmää,
joka täyttää MARPOL 73/78 -yleissopimuksen
VI liitteen ja Euroopan unionin säädösten
mukaiset vaatimukset.
Jos alukselle ei ole voitu hankkia 1 momentin mukaiset vaatimukset
täyttävää meriliikenteessä käytettävää polttoainetta,
aluksen päällikön tai tämän
tehtävään valtuuttaman on ilmoitettava
asiasta aluksen lippuvaltion toimivaltaiselle viranomaiselle ja
määräsataman toimivaltaiselle viranomaiselle.
Suomalaisten alusten ja suomalaisten satamien osalta toimivaltainen
viranomainen on Liikenteen turvallisuusvirasto.
Liikenteen turvallisuusvirasto ilmoittaa Euroopan komissiolle
ja Kansainväliselle merenkulkujärjestölle
tapauksista, joissa suomalaiseen satamaan saapunut alus on esittänyt
todisteet siitä, että 1 momentin mukaiset vaatimukset täyttävää meriliikenteessä käytettävää
polttoainetta
ei ole ollut saatavilla.
9 §
Polttoaineen luovutustodistus, polttoainenäytteet ja
polttoainetta koskevien merkintöjen tekeminen laivapäiväkirjaan
ja öljypäiväkirjaan
Kansainvälisessä liikenteessä olevalla
aluksella, jonka bruttovetoisuus on vähintään
400, on oltava polttoaineen toimittajan antama MARPOL 73/78
-yleissopimuksen VI liitteen mukainen polttoaineen luovutustodistus,
johon on liitetty polttoainenäyte. Todistus ja näyte
on säilytettävä aluksella MARPOL 73/78 -yleissopimuksen
VI liitteen mukaisesti.
Polttoainetta koskevat toimet on merkittävä aluksen
laivapäiväkirjaan ja öljypäiväkirjaan MARPOL
73/78 -yleissopimuksen VI liitteen ja Euroopan unionin
säädösten mukaisesti.
9 a §
Päästönvähentämismenetelmät
Aluksella voidaan 7 §:n 1 momentin vaatimukset
täyttävän polttoaineen sijaan käyttää päästönvähentämismenetelmää,
jonka avulla aluksen rikkidioksidipäästöt
saadaan kokonaisuudessaan ja jatkuvasti laskemaan vähintään vastaavalle
tasolle, kuin millä ne olisivat, jos aluksella käytettäisiin
7 §:n 1 momentin vaatimukset täyttävää polttoainetta.
Suomalaisella aluksella käytettävät
päästönvähentämismenetelmät
hyväksytään noudattaen neuvoston direktiivin
1999/32/EY muuttamisesta meriliikenteessä käytettävien
polttoaineiden rikkipitoisuuden osalta annetun Euroopan parlamentin
ja neuvoston direktiivin 2012/33/EU säännöksiä.
10 §
Uusien päästönvähentämismenetelmien
koekäyttö
Uuden päästönvähentämismenetelmän
koekäytön tulee täyttää MARPOL
73/78 -yleissopimuksen VI liitteen ja Euroopan unionin
säädösten mukaiset vaatimukset.
Liikenteen turvallisuusvirasto myöntää kirjallisesta
hakemuksesta luvan koekäytölle edellyttäen,
että 1 momentissa tarkoitetut vaatimukset täyttyvät.
Lupa voidaan myöntää enintään 18 kuukaudeksi.
Koekäytön tulokset on toimitettava Liikenteen
turvallisuusvirastolle, joka saattaa ne yleisesti nähtäville
kuuden kuukauden kuluessa koekäytön päättymisestä.
11 a §
Meriliikenteen polttoaineen toimittajia koskevat velvoitteet
Meriliikenteen polttoaineen toimittajan on annettava kansainvälisessä liikenteessä
olevalle alukselle
MARPOL 73/78 -yleissopimuksen VI liitteen
ja Euroopan unionin säädösten mukaisesti
polttoaineen luovutustodistus, johon on liitetty sinetöity
polttoainenäyte, jonka vastaanottavan aluksen edustaja
on allekirjoittanut. Meriliikenteen polttoaineen toimittajan
on säilytettävä jäljennös
polttoaineen luovutustodistuksesta vähintään
kolmen vuoden ajan todistuksen antamisesta.
12 §
Meriliikenteen polttoaineiden valvonta
Tulli valvoo Suomesta alukselle toimitettavien meriliikenteen
polttoaineiden rikkipitoisuusvaatimusten noudattamista ottamalla
edustavan määrän näytteitä polttoaineiden
varastoilta ja jakeluasemilta, analysoimalla näytteet ja raportoimalla
tuloksista Liikenteen turvallisuusvirastolle.
Liikenteen turvallisuusvirasto valvoo aluksissa käytettäviä polttoaineita
koskevien vaatimusten noudattamista MARPOL 73/78 -yleissopimuksen
VI liitteen ja Euroopan unionin säädösten
mukaisesti.
13 §
Meriliikenteessä käytettäviä polttoaineita
koskeva raportointi ja tietojenvaihto
Meriliikenteen polttoaineiden valmistajilla, myyjillä ja
maahantuojilla on velvollisuus antaa tietoja Liikenteen turvallisuusvirastolle
Suomessa markkinoille saatettujen meriliikenteen polttoaineiden
määristä ja laadusta siten kuin MARPOL
73/78 -yleissopimuksen VI liitteessä ja
Euroopan unionin säädöksissä määrätään.
Liikenteen turvallisuusvirasto pitää yllä yleisesti
saatavilla olevaa rekisteriä meriliikenteessä käytettävien
polttoaineiden paikallisista toimittajista.
Liikenteen turvallisuusvirasto raportoi meriliikenteessä käytettävistä polttoaineista
Euroopan komissiolle ja Kansainväliselle merenkulkujärjestölle
sekä vastaa meriliikenteessä käytettäviä polttoaineita
koskevasta tietojenvaihdosta siten kuin MARPOL 73/78 -yleissopimuksen VI liitteessä
ja
Euroopan unionin säädöksissä määrätään.
15 §
Tarkemmat säännökset ja määräykset
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa MARPOL
73/78 -yleissopimuksen VI liitteen, Helsingin
sopimuksen ja Suomen muiden kansainvälisten velvoitteiden
sekä Euroopan unionin säädösten
täytäntöön panemiseksi tarkempia säännöksiä Suomen
vesialueella ja talousvyöhykkeellä sekä suomalaisten
alusten osalta myös Suomen aluevesien ja talousvyöhykkeen
ulkopuolella:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6 a) 9 a §:ssä tarkoitetuista
päästönvähentämismenetelmistä ja
niiden hyväksymisestä;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Liikenteen turvallisuusvirasto voi MARPOL 73/78 -yleissopimuksen
VI liitteen, Helsingin sopimuksen tai Euroopan unionin säädösten
täytäntöön panemiseksi antaa
teknisiä määräyksiä Suomen
aluevesillä ja talousvyöhykkeellä sekä suomalaisten
alusten osalta myös Suomen aluevesien ja talousvyöhykkeen
ulkopuolella:
1) 5 §:n 3 momentissa tarkoitetuista
moottoreiden sekä pakokaasujen puhdistuslaitteiden ja puhdistusmenetelmien
vaatimustenmukaisuudesta myönnettävistä tietyn
laitteen, aineen, välineen tai kojeen tehokkuuteen perustuvista
samanarvoisuuksista;
2) 9 §:n 2 momentissa tarkoitetuista
merkinnöistä aluksen laivapäiväkirjaan
ja öljypäiväkirjaan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
7 a luku
Alusten energiatehokkuus
1 §
Aluksen energiatehokkuutta koskevat vaatimukset
Alukselle tulee laskea saavutettu energiatehokkuutta
mittaavan suunnitteluindeksin arvo MARPOL 73/78 -yleissopimuksen
VI liitteen vaatimusten mukaisesti.
Aluksen saavutetun energiatehokkuutta mittaavan suunnitteluindeksin
arvon tulee olla MARPOL 73/78 -yleissopimuksen
VI liitteen vaatimusten mukainen.
2 §
SEEMP-suunnitelma
Aluksella, jonka bruttovetoisuus on vähintään
400, on oltava MARPOL 73/78 -yleissopimuksen VI liitteen
mukainen energiatehokkuuden hallintasuunnitelma (SEEMP-suunnitelma). Suunnitelma
voi olla osa aluksen turvallisuusjohtamisjärjestelmää.
3 §
IEE-todistuskirja
Kansainvälisessä liikenteessä olevalla
aluksella, jonka bruttovetoisuus on vähintään
400, on oltava MARPOL 73/78 -yleissopimuksen VI liitteen mukainen kansainvälinen
energiatehokkuustodistuskirja
(IEE-todistuskirja), jonka mukaan alus täyttää VI
liitteen määräykset.
Liikenteen turvallisuusvirasto antaa kirjallisesta hakemuksesta
suomalaisen aluksen IEE-todistuskirjan edellyttäen, että alus
täyttää MARPOL 73/78 -yleissopimuksen
VI liitteen vaatimukset. Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa
ulkomaisen aluksen IEE-todistuskirjan aluksen lippuvaltion pyynnöstä.
Todistuskirja annetaan määräajaksi ja
enintään viideksi vuodeksi kerrallaan.
4 §
Poikkeukset aluksen energiatehokkuutta koskeviin vaatimuksiin
Liikenteen turvallisuusvirasto päättää MARPOL
73/78 -yleissopimuksen VI liitteen 19 säännön
mukaisista poikkeuksista aluksen energiatehokkuutta
koskeviin vaatimuksiin.
5 §
Tarkemmat säännökset ja määräykset
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa MARPOL
73/78 -yleissopimuksen VI liitteen, Helsingin sopimuksen
ja Suomen muiden kansainvälisten velvoitteiden sekä Euroopan
unionin säädösten täytäntöön
panemiseksi tarkempia säännöksiä Suomen
vesialueella ja talousvyöhykkeellä sekä suomalaisten
alusten osalta myös Suomen aluevesien ja talousvyöhykkeen
ulkopuolella:
1) 1 §:ssä tarkoitetun aluksen
energiatehokkuutta mittaavan suunnitteluindeksin vaatimustenmukaisuuden
valvonnan järjestämisestä;
2) 4 §:ssä tarkoitetuista
poikkeuksista aluksen energiatehokkuutta koskeviin vaatimuksiin.
Liikenteen turvallisuusvirasto voi MARPOL 73/78 -yleissopimuksen
VI liitteen, Helsingin sopimuksen tai Euroopan unionin säädösten
täytäntöön panemiseksi antaa
teknisiä määräyksiä Suomen
aluevesillä ja talousvyöhykkeellä sekä suomalaisten
alusten osalta myös Suomen aluevesien ja talousvyöhykkeen
ulkopuolella:
1) 1 §:ssä tarkoitetusta
aluksen energiatehokkuutta mittaavan suunnitteluindeksin laskennasta;
2) SEEMP-suunnitelman laadinnasta;
3) IEE-todistuskirjasta.
9 luku
Jätteiden vastaanotto satamassa
5 §
Sataman jätehuoltosuunnitelmasta kuuleminen ja tiedottaminen
Ennen sataman jätehuoltosuunnitelman esittämistä elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskuksen tai kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen
hyväksyttäväksi, sataman pitäjän
on varattava satamaa käyttävien alusten haltijoille,
heidän edustajilleen ja muille tahoille, joille jätehuoltosuunnitelmalla
voi olla vaikutusta, tilaisuus lausua mielipiteensä sataman
jätehuoltosuunnitelmasta tai sen tarkistamisesta. Jätehuoltosuunnitelman
luonnos on oltava nähtävillä sataman pitäjän
toimipaikassa ja muulla tarkoituksenmukaisella tavalla vähintään
14 päivän ajan sataman toiminta-aikana. Sataman
pitäjän on ilmoitettava nähtävillä pitämisestä sataman
käyttäjille ja muille tahoille ilmoitustaulullaan
sekä internetsivuillaan, sähköistä tiedonvälitystä apuna käyttäen,
kirjeitse tai joillain muulla tiedon antamiseen soveltuvalla tarkoituksenmukaisella
tavalla.
Sataman pitäjän tulee saattaa satamaa käyttävien
alusten jätehuollosta vastaavien ja heidän edustajiensa
saataville tiedot sataman jätehuoltojärjestelyistä sekä jätehuoltomaksuista
niin, että kaikki sataman merkittävät
käyttäjäryhmät saavat niistä tiedon.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus tai kunnan
ympäristönsuojeluviranomainen voi sataman jätehuoltosuunnitelmaa
hyväksyessään tarvittaessa määrätä,
millä kielillä tiedot on annettava satamaa käyttävien alusten
jätehuollosta vastaaville ja heidän edustajilleen.
10 luku
Jätteiden jättäminen satamaan
1 §
Velvollisuus jättää alusjätteet
ja lastijätteet
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä 3 momentissa säädetyn estämättä Liikenteen
turvallisuusvirasto voi edellyttää, että alukselta
toimitetaan kaikki jätteet satamaan ennen aluksen lähtöä satamasta,
jos on perusteltua aihetta olettaa, että siinä satamassa,
jonne jätteet aiotaan toimittaa, ei ole asianmukaisia vastaanottolaitteita
tai ei ole tiedossa, mihin satamaan jätteet aiotaan toimittaa,
ja siksi on olemassa vaara, että jätteet päästetään
veteen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
12 luku
Valvonta ja hallintopakko
1 §
Valvontaviranomaiset
Tässä laissa tarkoitettuja valvontaviranomaisia
ovat Liikenteen turvallisuusvirasto, Suomen ympäristökeskus,
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, rajavartiolaitos,
Tulli ja poliisi.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6 §
Rajavartiolaitoksen valvontatehtävät
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rajavartiolaitos osallistuu aluksesta ilmaan menevien päästöjen
ja haitallisten kiinnittymisenestojärjestelmien valvontaan
Suomen aluevesillä ja talousvyöhykkeellä siten
kuin 11 ja 12 §:ssä säädetään.
7 §
Tullin valvontatehtävät
Tulli valvoo Suomessa markkinoille saatettavien polttoaineiden
laatua koskevien tämän lain ja sen nojalla annettujen
säännösten ja määräysten
noudattamista.
8 §
Poliisin valvontatehtävät
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Poliisi osallistuu aluksesta ilmaan menevien päästöjen
ja haitallisten kiinnittymisenestojärjestelmien valvontaan
sisävesillä sekä Suomen aluevesillä siten
kuin 11 ja 12 §:ssä säädetään.
11 §
Tapahtuneiden päästöjen selvittäminen
sekä toiminta välittömän vesien
pilaantumisen vaaran ollessa käsillä
Liikenteen turvallisuusvirastolla sekä rajavartiolaitoksella
ja poliisilla on oikeus tapahtuneiden päästöjen
tai haitallisten kiinnittymisenestojärjestelmien selvittämiseksi
suorittaa suomalaisella aluksella tarkastuksia ja ottaa näytteitä vedessä havaitun
öljyn
tai muun haitallisen aineen alkuperän sekä aluksella
käytettävän polttoaineen laadun ja muiden
aluksesta ilmaan menevien päästöjen lähteen
selvittämiseksi. Sama koskee ulkomaista alusta sen ollessa
satamassa tai ankkurissa Suomen vesialueella tai sen purjehtiessa
Suomen vesialueella. Suomen aluemerellä purjehtivaan ulkomaiseen
alukseen kohdistuvista toimenpiteistä säädetään
12 §:ssä.
Jos tapahtuneiden päästöjen tai haitallisten kiinnittymisenestojärjestelmien
selvittäminen sitä vaatii tai on perusteltua syytä epäillä,
että aluksen matkaan jostakin muusta kuin aluksen rakenteisiin,
varusteisiin, laitteisiin, toimintoihin ja järjestelyihin
liittyvästä syystä liittyy välitön
ympäristön pilaantumisen vaara, Liikenteen turvallisuusvirasto
sekä rajavartiolaitos ja poliisi voivat pysäyttää aluksen
sen ollessa satamassa tai ankkurissa Suomen vesialueella. Sama koskee
suomalaista alusta sen purjehtiessa Suomen vesialueella tai sen
ulkopuolella ja ulkomaista alusta sen purjehtiessa Suomen vesialueella.
Suomen aluemerellä purjehtivaan ulkomaiseen alukseen kohdistuvista
toimenpiteistä säädetään
12 §:ssä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
18 §
Tarkemmat säännökset
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä Liikenteen turvallisuusviraston,
Suomen ympäristökeskuksen, elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskuksen, rajavartiolaitoksen, Tullin
ja poliisin tehtävistä valvontaviranomaisina ja
niiden välisestä työnjaosta.