1 §
Lain tarkoitus
Tällä lailla pannaan täytäntöön
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2001/96/EY
irtolastialusten turvallisen lastaamisen ja lastinpurkamisen yhdenmukaistetuista
edellytyksistä ja menettelyistä, sellaisena kuin
se on muutettuna Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivillä 2002/84/EY,
jäljempänä irtolastidirektiivi.
Lain tarkoituksena on parantaa niiden irtolastialusten
turvallisuutta, jotka käyttävät suomalaisia
terminaaleja kiinteän irtolastin lastaamiseen tai purkamiseen,
siten että pienennetään aluksen rakenteelle
lastauksen tai lastin purkamisen aikana aiheutuvan liiallisen kuormituksen
tai fyysisten vaurioiden vaaraa vahvistamalla:
1) yhdenmukaistetut soveltuvuusvaatimukset tällaisille
aluksille ja terminaaleille; ja
2) yhdenmukaiset menettelyt tällaisten alusten
ja terminaalien välistä yhteistyötä ja
yhteydenpitoa varten.
2 §
Soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan:
1) irtolastialuksiin, jotka käyttävät
terminaalia kiinteän irtolastin lastaamiseen tai purkamiseen,
riippumatta siitä, minkä lipun alla ne purjehtivat;
ja
2) suomalaisiin terminaaleihin, joissa käy
tämän lain soveltamisalaan kuuluvia irtolastialuksia.
Tätä lakia ei kuitenkaan sovelleta laitteistoihin,
joita vain poikkeuksellisesti käytetään
irtolastialusten kuivan irtolastin lastaamiseen ja purkamiseen,
eikä tapauksiin, joissa lastaaminen tai lastin purkaminen
tapahtuu pelkästään kyseisen irtolastialuksen
laitteilla. Tämän momentin säännöksillä ei
kuitenkaan rajoiteta ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974
tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen (SopS 11/1981)
liitteen VI luvun 7 säännön määräysten
soveltamista.
Työsuojelusta ja työsuojeluviranomaisten suorittamasta
valvonnasta on voimassa, mitä siitä erikseen säädetään.
Sen lisäksi, mitä tässä laissa
säädetään, noudatetaan Suomea
sitovia kansainvälisiä sopimuksia ja kansainvälisiä velvoitteita.
3 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) kansainvälisillä yleissopimuksilla satamavaltioiden
suorittamasta alusten valvonnasta annetun neuvoston direktiivin
95/21/EY 2 artiklan 1 kohdassa määriteltyjä yleissopimuksia,
sellaisena kuin direktiivi on muutettuna Euroopan parlamentin ja
neuvoston direktiivillä 2001/106/EY sekä Euroopan
parlamentin ja neuvoston direktiivillä 2002/84/EY;
2) vuoden 1974 SOLAS-yleissopimuksella ihmishengen
turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehtyä kansainvälistä yleissopimusta
siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen;
3) BLU-säännöstöllä Kansainvälisen
merenkulkujärjestön (IMO) päätöslauselman A.862(20)
liitteen mukaista irtolastialusten turvallista lastaamista ja lastin
purkamista koskevaa toimintasäännöstöä siihen
myöhemmin tehtyine muutoksineen;
4) irtolastialuksella irtolastialusta
sellaisena kuin se on määriteltynä vuoden
1974 SOLAS-yleissopimuksen liitteen IX luvun 1.6 säännössä ja
tulkittuna vuoden 1997 SOLAS-konferenssin päätöslauselmassa
6, eli:
a) yksikansista alusta, jonka lastitilat on varustettu kaltevin
ylä- ja alasivusäiliöin ja joka on ensisijaisesti
tarkoitettu kuivan irtolastin kuljettamiseen; tai
b) malminkuljetusalusta, jolla tarkoitetaan yksikansista merialusta,
jossa on kaksi pitkittäislaipiota ja kaksoispohja koko
lastitilassa ja joka on tarkoitettu malmilastin kuljettamiseen ainoastaan
keskilastitiloissa; tai
c) yhdistelmäalusta sellaisena kuin se on määriteltynä vuoden
1974 SOLAS-yleissopimuksen liitteen II-2 luvun 3.27 säännössä;
5) kuivalla irtolastilla tai kiinteällä irtolastilla vuoden
1974 SOLAS-yleissopimuksen liitteen XII luvun 1.4 säännössä määriteltyä kiinteää irtolastia
lukuun ottamatta viljaa;
6) viljalla vuoden 1974 SOLAS-yleissopimuksen
liitteen VI luvun 8.2 säännössä määriteltyä viljaa;
7) terminaalilla kiinteää,
kelluvaa tai liikuteltavaa laitteistoa, jota käytetään
kuivan irtolastin lastaamiseen irtolastialukseen tai tällaisen
lastin purkamiseen irtolastialuksesta ja joka on varustettu tällaiseen
tarkoitukseen;
8) terminaalinhoitajalla terminaalin omistajaa
taikka organisaatiota tai henkilöä, jolle omistaja
on siirtänyt vastuun tietyn irtolastialuksen lastaamisesta
tai purkamisesta terminaalissa;
9) terminaalin edustajalla terminaalinhoitajan nimeämää henkilöä,
jonka kokonaisvastuulla ja toimivallassa on valvoa tietyn irtolastialuksen
terminaalissa suoritettavaa lastaamista tai lastin purkamista edeltäviä valmisteluja,
lastaamista tai lastin purkamista sekä niiden päätökseen
saattamista;
10) aluksen päälliköllä irtolastialuksen
päällikköä tai aluksen päällystöön
kuuluvaa henkilöä, jonka aluksen päällikkö on
nimennyt vastaamaan lastaamisesta ja lastin purkamisesta;
11) lippuvaltion hallinnolla sen valtion toimivaltaisia
viranomaisia, jonka lipun alla irtolastialuksella on oikeus purjehtia;
12) lastitiedoilla
vuoden 1974 SOLAS-yleissopimuksen
liitteen VI luvun 2 säännössä edellytettyjä lastitietoja;
13) lastaus- tai lastinpurkusuunnitelmalla suunnitelmaa,
johon viitataan vuoden 1974 SOLAS-yleissopimuksen liitteen
VI luvun 7.3 säännössä ja joka
noudattaa BLU-säännöstön liitteessä 2
olevaa mallia;
14) aluksen ja sataman yhteisellä turvallisuuden
tarkistuslistalla tarkistuslistaa, johon viitataan BLU-säännöstön
luvussa 4 ja joka noudattaa BLU-säännöstön
liitteessä 3 olevaa mallia;
15) kiinteän irtolastin ominaispainoilmoituksella vuoden
1974 SOLAS-yleissopimuksen liitteen XII luvun 10 säännön
mukaisesti annettavia lastin ominaispainotietoja;
16) sertifioidulla laadunhallintajärjestelmällä ISO 9001:2000
-standardin tai vastaavan standardin mukaisesti sertifioitua terminaalinhoitajan
laadunhallintajärjestelmää;
17) arviointilaitoksella yritystä tai
muuta yhteisöä, jolla on oikeus sertifioida laadunhallintajärjestelmiä;
sekä
18) äskettäin perustetulla terminaalilla terminaalia,
jossa uuden, alalle pyrkivän terminaalinhoitajan tarkoituksena
on aloittaa kiinteän irtolastin lastaus- tai purkutoiminta
suomalaisessa satamassa omilla tai vuokraamillaan lastinpurku- tai
lastauslaitteilla.
4 §
Irtolastialuksen toiminnalliseen soveltuvuuteen liittyvät
vaatimukset
Terminaalinhoitaja varmistaa terminaaliin saapuvan irtolastialuksen
toiminnallisen soveltuvuuden kiinteän irtolastin lastaamiseen
ja purkamiseen. Terminaalinhoitaja tarkastaa lisäksi sen,
että irtolastialuksen lastiruuma ja luukut ovat riittävän
suuria ja irtolastialuksen lastiruumien käyttöjärjestelmät
ja kuljetuskoneistot ovat toimintakunnossa.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella voidaan
antaa tarkempia säännöksiä irtolastialusten
toiminnallisen soveltuvuuden vähimmäisvaatimuksista,
niiden lastiruumista, lastiluukuista, käyttöjärjestelmiä ja
kuljetuskoneistoja koskevista vaatimuksista, lastauslaskimista,
kuljetuskoneistoista ja muista irtolastin lastaamiseen ja purkamiseen
vaikuttavista teknisistä seikoista sekä aluksen
kiinnittämisessä ja ankkuroimisessa käytettävistä kansilaitteistoista.
5 §
Terminaalin soveltuvuuteen liittyvät vaatimukset
Terminaalinhoitaja varmistaa niiden terminaalien
osalta, joista hän tämän lain nojalla
vastaa, että:
1) irtolastialuksen lastaus tai purkaminen terminaalissa
hyväksytään vain milloin irtolastialus
voi kiinnittyä turvallisesti lastaus- tai lastinpurkulaitteen
viereen ja terminaalin lastaus- ja lastinpurkulaitteisto ovat vaatimuksenmukaisia
siten
kuin liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella
tarkemmin säädetään;
2) terminaaliin on nimetty terminaalin edustaja tai
edustajat;
3) terminaalissa on laadittu käsikirjoja,
jotka sisältävät tämän
lain ja sen nojalla annettujen säännösten
ja määräysten vaatimukset; ja
4) terminaalille on kehitetty, otettu käyttöön ja
siellä pidetään yllä sertifioitua
laadunhallintajärjestelmää,
joka
täyttää
ISO
9001:2000 -standardin tai vastaavan standardin vaatimukset ja jota
auditoidaan ISO 10011:1991 -standardissa tai vastaavassa standardissa
asetettujen suuntaviivojen mukaisesti.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella voidaan
antaa tarkempia säännöksiä irtolastialuksen
turvallista lastausta ja purkamista koskevista edellytyksistä,
terminaalissa laadittavista käsikirjoista ja niiden sisällöstä,
sertifioitua laadunhallintajärjestelmää koskevista
irtolastialuksen turvalliseen lastaamiseen ja lastin purkamiseen
liittyvistä vaatimuksista ja auditointimenettelyistä.
6 §
Tilapäinen toimintalupa
Merenkulkulaitos voi 5 §:n 1 momentin 4 kohdassa säädetyistä vaatimuksista
poiketen myöntää äskettäin
perustetuille terminaaleille enintään 12 kuukautta
voimassa olevan tilapäisen toimintaluvan. Terminaalin on
kuitenkin kirjallisessa hakemuksessaan osoitettava Merenkulkulaitokselle,
että sillä on suunnitelma sertifioidun laadunhallintajärjestelmän
käyttöön ottamiseksi siten kuin 5 §:n
1 momentin 4 kohdassa säädetään.
7 §
Aluksen päällikön tehtävät
Aluksen päällikkö:
1) vastaa irtolastialuksen turvallisesta lastaamisesta
ja lastin purkamisesta;
2) antaa terminaalinhoitajalle tai terminaalin edustajalle
aluksen tunnustiedot sekä irtolastialuksen turvallisen
lastaamisen ja lastin purkamisen kannalta tarpeelliset tiedot siten
kuin liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella
tarkemmin säädetään;
3) varmistaa, että hän on saanut
vuoden 1974 SOLAS-yleissopimuksessa edellytetyt tiedot, jotka on
esitetty BLU-säännöstössä osoitetulla tavalla
siten kuin liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksella tarkemmin säädetään;
ja
4) huolehtii ennen lastaamisen tai lastin purkamisen
alkamista ja niiden aikana, että lastausta tai lastin purkamista
ja niihin liittyviä varotoimenpiteitä valvoo aluksen
päällystöön kuuluva henkilö.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella voidaan
antaa tarkempia säännöksiä aluksen päällikön
tehtävistä ennen lastaamisen tai lastin purkamisen
aloittamista ja niiden aikana.
8 §
Terminaalin edustajan tehtävät
Terminaalin edustaja:
1) antaa aluksen päällikölle
BLU-säännöstön mukaisesti satamaan,
terminaaliin, lastausmenetelmiin, lastin purkamiseen ja muihin vastaaviin seikkoihin
liittyviä tietoja siten kuin liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksella tarkemmin säädetään;
2) varmistaa alusta lastattaessa, että aluksen päällikkö on
mahdollisimman varhaisessa vaiheessa saanut tietoonsa lastinselvityslomakkeen sisältämät
tiedot;
3) ilmoittaa viipymättä aluksen päällikölle
ja Merenkulkulaitokselle irtolastialuksella havaitsemistaan ilmeisistä puutteista,
jotka voivat vaarantaa kiinteän irtolastin lastaamisen
tai purkamisen turvallisuuden; ja
4) huolehtii ennen lastaamisen tai lastin purkamisen
alkamista ja niiden aikana, että aluksen päälliköllä on
lastauksesta tai lastin purkamisesta vastaavan terminaalin henkilökunnan
tai rahdinantajan yhteystiedot sekä että kaikkia
lastaukseen tai lastin purkamiseen liittyviä varotoimenpiteitä noudatetaan.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella voidaan
antaa tarkempia säännöksiä terminaalin edustajan
tehtävistä ennen lastaamisen tai lastin purkamisen
aloittamista ja niiden aikana sekä tiedoista, joita terminaalin
edustajan tulee antaa aluksen päällikölle.
9 §
Irtolastialuksen ja terminaalin väliset menettelyt
Kiinteää irtolastia kuljettavien
irtolastialusten lastaamiseen ja lastin purkamiseen sovelletaan
seuraavia menettelyjä:
1) ennen kiinteän irtolastin lastaamista tai purkamista
aluksen päällikkö sopii terminaalin edustajan
kanssa lastaus- tai lastinpurkusuunnitelmasta BLU-säännöstön
mukaisesti siten kuin liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksella tarkemmin säädetään;
lastaus- tai lastinpurkusuunnitelman laatimisesta, valmistelusta
ja hyväksymismenettelystä, suunnitelman säilyttämisen
perusteista sekä säilyttämisajasta aluksessa
ja terminaalissa voidaan tarkemmin säätää liikenne- ja
viestintäministeriön asetuksella;
2) ennen lastaamisen tai lastin purkamisen aloittamista
aluksen päällikkö ja terminaalin edustaja
täyttävät ja allekirjoittavat aluksen
ja sataman välisen tarkistuslistan BLU-säännöstön mukaisesti
siten kuin liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella
tarkemmin säädetään;
3) aluksen ja terminaalin välille luodaan
jatkuvasti ylläpidettävä viestintäyhteys;
4) aluksen päällikkö ja
terminaalin edustaja johtavat lastaamista tai lastin purkamista
sovitun lastaus- tai lastinpurkusuunnitelman mukaisesti; terminaalin
edustaja on vastuussa kiinteän irtolastin lastaamisesta
tai purkamisesta suunnitelmassa ilmoitetun lastausjärjestyksen,
lastimäärän ja lastaus- tai purkamisnopeuden
osalta; terminaalin edustaja ei saa poiketa sovitusta lastaus- tai
lastinpurkusuunnitelmasta, ellei ole ennakolta kuullut aluksen päällikköä ja
saanut tältä kirjallista hyväksyntää poikkeamiselle.
Lastaamisen tai lastin purkamisen päätyttyä sovellettavista
aluksen päällikön ja terminaalin edustajan
välisistä menettelytavoista sekä lastin purkamisen
osalta tehtyyn kirjalliseen sopimukseen sisällytettävistä asioista,
kuten aluksen mahdollisesti kärsimistä vahingoista,
säädetään liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksella.
10 §
Arviointilaitos ja sen tehtävät
Merenkulkulaitos nimeää hakemuksesta arviointilaitokset,
joilla on oikeus sertifioida terminaalinhoitajien laadunhallintajärjestelmiä. Nimeäminen
on voimassa toistaiseksi.
Arviointilaitokseen rinnastetaan vastavuoroisesti toisessa Euroopan
unionin jäsenvaltiossa tai Euroopan talousalueeseen kuuluvassa
valtiossa rekisteröity yritys tai muu yhteisö,
joka on kyseisen jäsenvaltion lainsäädännön
mukaisesti oikeutettu sertifioimaan laadunhallintajärjestelmiä tässä laissa
tarkoitetulla tavalla.
11 §
Nimeämisen edellytykset
Arviointilaitoksen on osoitettava pätevyytensä Mittatekniikan
keskuksen arvioinnilla tai vastaavalla tavalla.
12 §
Arviointilaitoksen nimeämisen peruuttaminen
Jos arviointilaitos ei pidä yllä pätevyyttään
siten kuin sen pätevyys on arvioitu 11 §:n mukaisesti
tai jos se myöntää sertifikaatin terminaalinhoitajan
laadunhallintajärjestelmälle, joka ei täytä ISO
9001:2000 -standardin tai vastaavan standardin vaatimuksia, Merenkulkulaitoksen on
asetettava arviointilaitokselle määräaika asian
korjaamiseksi. Merenkulkulaitoksen on peruutettava nimeäminen,
jos arviointilaitos ei ole korjannut asiaa annetussa määräajassa.
13 §
Hyvä hallinto ja oikeusturva arviointimenettelyssä sekä virkavastuu
Tämän lain mukaisia tehtäviä suorittaessaan arviointilaitos
noudattaa, mitä hallintolaissa (434/2003), kielilaissa
(423/2003), sähköisestä asioinnista
hallinnossa annetussa laissa (13/2003), viranomaisten toiminnan
julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) ja arkistolaissa
(831/1994) säädetään.
Tässä laissa tarkoitettuja arviointitehtäviä suorittaessaan
arviointilaitoksen palveluksessa olevat henkilöt toimivat
virkavastuulla.
14 §
Lastaamisen tai lastin purkamisen aikana aiheutuneiden vaurioiden
korjaaminen
Terminaalin edustaja ilmoittaa aluksen päällikölle
lastaamisen tai lastin purkamisen aikana aluksen rakenteelle tai
laitteistoille syntyneistä vaurioista. Vauriot on tarpeen
vaatiessa korjattava.
Jos vauriot saattavat heikentää aluksen rungon
rakenne- tai vesitiiviysominaisuuksia tai vaikuttaa haitallisesti
aluksen keskeisiin teknisiin järjestelmiin, terminaalin
edustajan tai aluksen päällikön on ilmoitettava
asiasta lippuvaltion hallinnolle tai sen hyväksymälle
ja sen puolesta toimivalle luokituslaitokselle sekä Merenkulkulaitokselle.
Päätöksen siitä, onko korjaustoimenpiteet
suoritettava välittömästi vai voidaanko
niitä lykätä, tekee Merenkulkulaitos
ottaen asianmukaisesti huomioon lippuvaltion hallinnon tai sen hyväksymän
ja sen puolesta toimivan laitoksen mahdollisen lausunnon sekä aluksen
päällikön mielipiteen. Jos välittömiä korjaustoimenpiteitä pidetään
tarpeellisina, korjaukset on suoritettava ja aluksen päällikön
sekä Merenkulkulaitoksen hyväksyttävä ne
ennen aluksen lähtemistä satamasta.
Edellä 2 momentissa tarkoitetun päätöksen
tekemiseksi Merenkulkulaitos voi pyytää alusten tarkastamiseen
ja katsastamiseen valtuutettuja laitoksia sekä merenkulun
viranomaisten asiaan liittyviä toimia koskevista yhteisistä säännöistä ja
standardeista annetussa neuvoston direktiivissä 94/57/EY,
sellaisena kuin direktiivi on muutettuna ja Suomessa täytäntöön
pantuna, tarkoitettua hyväksyttyä laitosta tutkimaan
vauriot ja antamaan neuvoja korjausten tarpeellisuudesta ja kiireellisyydestä.
Sen estämättä, mitä edellä tässä pykälässä säädetään,
sovelletaan alusturvallisuuden valvonnasta annettua lakia (370/1995)
sekä sen nojalla annettuja säännöksiä.
15 §
Valvonta
Tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten
noudattamista valvoo Merenkulkulaitos. Merenkulkulaitos valvoo säännöllisesti
sitä, että 5, 8 ja 9 §:ssä asetettuja
vaatimuksia noudatetaan. Valvontaa suoritetaan myös lastaamisen
ja lastin purkamisen aikana tehtävillä yllätystarkastuksilla.
Merenkulkulaitos suorittaa terminaaleissa ja irtolastialuksissa
tarkastuksia tarpeellisin väliajoin varmistaakseen sen,
että terminaalinhoitajat noudattavat 4 §:n 1 momentin
mukaisia velvoitteitaan.
Merenkulkulaitos toimittaa Euroopan yhteisöjen komissiolle
selvityksen tämän lain säännösten
mukaisesti suorittamastaan valvonnasta siten kuin liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksella tarkemmin säädetään.
16 §
Tarkastusoikeus
Merenkulkulaitoksella on oikeus päästä alukseen,
alueelle tai huoneistoon ja muuhun sellaiseen tilaan, jonne pääsy
on tässä laissa tarkoitetun valvonnan kannalta
tarpeen, tehdä siellä tarkastuksia ja ryhtyä muihin
valvonnan edellyttämiin toimenpiteisiin. Asumiseen tarkoitettuihin tiloihin
valvontaa ei kuitenkaan voida ulottaa.
17 §
Aluksen lastaamisessa tai purkamisessa havaittu puute
tai epäkohta
Jos terminaalinhoitaja, terminaalin edustaja tai aluksen päällikkö ei
noudata tämän lain säännöksiä,
Merenkulkulaitoksen on neuvoteltuaan asianomaisen tahon kanssa annettava
asianmukaiset ohjeet puutteellisuuksien korjaamiseksi tai epäkohtien
poistamiseksi. Merenkulkulaitos voi asettaa puutteen korjaamiselle
tai epäkohdan poistamiselle määräajan.
Jos terminaalinhoitaja, terminaalin edustaja tai aluksen päällikkö niskoittelee
tai asia ei siedä viivytystä, Merenkulkulaitos
voi asianomaisia kuultuaan velvoittaa kyseessä olevan tahon suorittamaan
tarpeelliset toimenpiteet puutteen tai epäkohdan korjaamiseksi.
Jos päätös koskee ulkomaista alusta,
pidetään asianomaisen kuulemisena päällikön
kuulemista tarkastuksen yhteydessä.
18 §
Uhkasakko ja keskeyttämisuhka
Merenkulkulaitos voi tehostaa 17 §:n 2 momentissa säädettyä määräystään
uhkasakolla tai keskeyttämisuhalla. Uhkasakko ja keskeyttämisuhka
voidaan asettaa terminaalinhoitajalle, terminaalin edustajalle tai
aluksen päällikölle. Uhkasakosta ja keskeyttämisuhasta
on voimassa, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990)
säädetään.
Jos Merenkulkulaitoksella on perusteltua aihetta epäillä,
että aluksen päällikkö yrittää välttää päätöksen
noudattamista siirtämällä aluksen pois
Suomen liikenteestä, Merenkulkulaitos voi määrätä,
että laivanisännän on annettava uhkasakkoa
vastaava vakuus ennen aluksen lähtöä Suomen
satamasta. Merenkulkulaitoksen määräämän
toimenpiteen tultua suoritetuksi on vakuus palautettava laivanisännälle.
19 §
Kiinteän irtolastin lastaamisen tai purkamisen estäminen
tai keskeyttäminen
Merenkulkulaitoksen on estettävä tai keskeytettävä kiinteän
irtolastin lastaaminen tai purkaminen, jos sen tietoon on tullut
seikkoja, joiden perusteella on ilmeistä, että lastaaminen
tai lastin purkaminen vaarantaa aluksen tai miehistön turvallisuuden.
Mitä tässä pykälässä säädetään, ei
kuitenkaan rajoita vuoden 1974 SOLAS-yleissopimuksen liitteen VI
luvun 7.7 säännössä aluksen
päällikölle määrättyjä oikeuksia
ja velvollisuuksia keskeyttää aluksen lastaaminen
tai purkaminen.
20 §
Tiedonsaanti toiselta viranomaiselta
Merenkulkulaitoksella on oikeus saada viranomaisten toiminnan
julkisuudesta annetussa laissa säädetyn salassapitovelvollisuuden
estämättä tämän lain
säännösten noudattamisen valvontaa varten
tarpeellisia tietoja muilta viranomaisilta.
21 §
Salassapidettävien tietojen luovuttaminen
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa
säädetyn salassapitovelvollisuuden estämättä Merenkulkulaitos
saa luovuttaa tässä laissa tarkoitettuja tehtäviä hoidettaessa
saatuja salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluvia tietoja:
1) syyttäjälle, poliisille, rajavartiolaitokselle tai
tulliviranomaiselle rikoksen ehkäisemiseksi tai selvittämiseksi;
2) työsuojelu- ja ympäristönsuojeluviranomaiselle,
silloin kun luovutettava asiakirja sisältää tälle
viranomaiselle keskeisiä tietoja sille kuuluvien tehtävien
suorittamiseksi; sekä
3) toimivaltaiselle ulkomaan viranomaiselle ja kansainväliselle
toimielimelle Euroopan yhteisön direktiiviin tai Suomea
sitovaan kansainväliseen sopimukseen perustuvan velvoitteen
toteuttamiseksi.
22 §
Arviointilaitoksen tietojen luovuttaminen
Arviointilaitokset ovat viranomaisten toiminnan julkisuudesta
annetussa laissa säädetyn salassapitovelvollisuuden
estämättä velvollisia antamaan:
1) arviointilaitosten yhteistoiminnan kannalta tarpeellisia
tietoja toisille tässä laissa tarkoitetuille arviointilaitoksille
ja 10 §:n 2 momentissa tarkoitetuille arviointilaitokseen
rinnastettaville yhteisöille; sekä
2) tämän lain mukaisen valvonnan
kannalta tarpeellisia tietoja Merenkulkulaitokselle.
23 §
Virka-apuviranomaiset
Tässä laissa tarkoitetuissa asioissa ovat
satama-, tulli-, rajavartio-, poliisi-, työsuojelu- ja terveysviranomaiset
sekä puolustusvoimat kukin toimialallaan velvollisia antamaan
pyydettäessä tarpeellista virka-apua
Merenkulkulaitokselle.
Jos tässä laissa tarkoitettua tarkastusta
tai muuta toimenpidettä yritetään estää tai
häiritä, poliisin on annettava virka-apua tämän
lain noudattamisen valvontaa varten.
24 §
Kustannusten korvaaminen
Tämän lain mukaisten toimenpiteiden sekä todistuskirjojen
myöntämisen maksullisuudesta ja maksuperusteista
säädetään valtion maksuperustelaissa
(150/1992). Jos tämän lain mukaisissa tarkastuksissa
havaitaan sellaisia puutteita, jotka tämän lain
19 §:n mukaan velvoittavat Merenkulkulaitoksen estämään
tai keskeyttämään kiinteän irtolastin
lastaamisen tai purkamisen, laivanisännän tai
tämän Suomessa olevan edustajan taikka terminaalinhoitajan
on korvattava kaikki lisätarkastuksiin liittyvät
kustannukset.
Merenkulkulaitoksen antama tämän lain soveltamista
ja noudattamista koskeva neuvonta ja yleisvalvonta on maksutonta.
25 §
Muutoksenhaku
Merenkulkulaitoksen tämän lain perusteella tekemästä hallintopäätöksestä saa
valittaa sen mukaan kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään.
Päätöstä on muutoksenhausta
huolimatta noudatettava, jollei valitusviranomainen toisin määrää.
26 §
Oikaisumenettely ja muutoksenhaku arviointilaitoksen päätöksistä
Arviointilaitoksen päätökseen olla
myöntämättä terminaalinhoitajan
laadunhallintajärjestelmälle sertifikaattia saa
hakea oikaisua arviointilaitokselta 30 päivän
kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla.
Päätökseen on liitettävä oikaisuvaatimusosoitus.
Oikaisuvaatimus on käsiteltävä viipymättä.
Arviointilaitoksen oikaisumenettelyssä antamasta päätöksestä saa
valittaa hallinto-oikeuteen sen mukaan kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään.
Arviointilaitoksen päätöstä laadunhallintajärjestelmän
sertifioimatta jättämisestä noudatetaan,
jollei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen
tai valitusviranomainen toisin määrää.
27 §
Voimaantulo- ja siirtymäsäännös
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20 .
Terminaalinhoitajan on perustettava laadunhallintajärjestelmä 5
päivään helmikuuta 2005 mennessä ja
laadunhallintajärjestelmä on sertifioitava
viimeistään 5 päivänä helmikuuta
2006.
Toimintansa harjoittamiseksi äskettäin perustetulla
terminaalilla on oltava 6 §:ssä tarkoitettu tilapäinen
toimintalupa kolmen kuukauden kuluessa terminaalin toiminnan
aloittamisesta.