1 §
Soveltamisala ja suhde valtionavustuslakiin
Valtion asuntorahaston varoista voidaan myöntää avustuksia
erityisryhmien asunto-olojen parantamiseen siten kuin tässä laissa
säädetään.
Tässä laissa tarkoitettuihin avustuksiin sovelletaan
lisäksi, jollei jäljempänä toisin
säädetä, mitä valtionavustuslaissa
(688/2001) säädetään.
2 §
Tavoite
Avustuksen myöntämisen tavoitteena on lisätä erityisryhmiin
kuuluvien asumistarpeisiin soveltuvien ja asumiskustannuksiltaan
kohtuullisten vuokra-asuntojen tarjontaa heidän asunto-olojensa
parantamiseksi.
3 §
Erityisryhmät
Avustusta voidaan myöntää asuntohankkeeseen
sellaista erityistä tukea tarvitsevaa asukasryhmää varten,
jonka:
1) asunto-olot ovat huonot ja tulot poikkeuksellisen
pienet;
2) asuminen edellyttää tavanomaista
enemmän tukipalveluita; tai
3) asunto-olojen järjestäminen
edellyttää 2 kohdassa tarkoitettujen tukipalveluiden
lisäksi merkittävästi erityisiä tila-
tai varusteratkaisuja asuinrakennukseen tai asuntoon.
4 §
Avustuksen kohde
Avustusta voidaan myöntää vuokratalon
tai vuokra-asunnon rakentamiseen, hankintaan tai perusparantamiseen
silloin, kun samaan kohteeseen myönnetty laina hyväksytään
vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta
annetun lain (604/2001), jäljempänä korkotukilaki,
mukaiseksi korkotukilainaksi.
Avustusta ei kuitenkaan myönnetä silloin, kun
kyseessä on vuokra-asuntojen korkotukilainalla rahoitetuista
osaomistusasunnoista annetussa laissa (232/2002) tarkoitettu
osaomistusasunto.
5 §
Myöntämisvaltuus ja käyttösuunnitelma
Avustuksia voidaan myöntää valtion
talousarviossa vahvistetun myöntämisvaltuuden
rajoissa.
Valtioneuvosto voi tarvittaessa käyttösuunnitelmassa
päättää valtuuden perusteella
jaettavien avustusten alueellisista käyttöperusteista
ja jakautumisesta erityisryhmille tarkoitettuihin kohteisiin asunnontarpeen
perusteella.
6 §
Myöntämisen edellytykset
Avustuksen myöntämisen edellytyksenä on, että:
1) asuinrakennus ja asunnot soveltuvat erityisryhmään
kuuluvien käyttöön;
2) erityisryhmään kuuluvilla on pitkäaikaista asunnontarvetta
paikkakunnalla; ja
3) että asuinrakennuksen sijaintikunta puoltaa
avustuksen myöntämistä.
Avustuksen myöntämisen edellytyksenä on lisäksi,
että Valtion asuntorahasto hyväksyy hankesuunnitelman,
joka osoittaa, että hanke on kokonaisuudessaan taloudellisesti
ja toiminnallisesti perusteltu.
7 §
Avustuksensaaja
Jos asunnot on tarkoitettu 3 §:n 1 kohdassa tarkoitettuun
ryhmään kuuluville, avustusta voidaan myöntää kaikille
korkotukilain 5 §:ssä tarkoitetuille korkotukilainansaajille.
Jos asunnot on tarkoitettu 3 §:n 2 tai 3 kohdassa tarkoitettuihin
ryhmiin kuuluville, avustusta voidaan myöntää kunnalle,
kuntayhtymälle tai sellaiselle osakeyhtiölle tai
asunto-osakeyhtiölle, jossa kunnalla tai kuntayhtymällä on
välitön osakeyhtiölain (734/1978)
1 luvun 3 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettu määräysvalta. Avustusta
voidaan myöntää myös muulle
korkotukilainansaajalle, jonka arvioidaan kykenevän tuottamaan
ja ylläpitämään 6 §:ssä tarkoitettuja asuinrakennuksia
tai asuntoja.
8 §
Avustuksen suuruus
Avustusta voidaan myöntää kohteen
korkotukilainoitettavaksi hyväksytyistä rakentamis-, hankinta-
tai perusparannuskustannuksista:
1) enintään 5 prosenttia, kun avustus
myönnetään 3 §:n 1 kohdan mukaiseen
tarkoitukseen;
2) enintään 20 prosenttia, kun avustus
myönnetään 3 §:n 2 kohdan mukaiseen
tarkoitukseen; ja
3) enintään 35 prosenttia, kun avustus
myönnetään 3 §:n 3 kohdan mukaiseen
tarkoitukseen.
Mainittujen enimmäissuuruuksien puitteissa avustusta
myönnettäessä Valtion asuntorahaston
tulee ottaa kohdekohtaisesti huomioon kohteen laajuus ja kustannukset,
vuokran kohtuullisuus sekä erityisryhmään
kuuluvien vuokranmaksukyky.
9 §
Muu rahoitus
Avustusta myönnetään vain sellaisiin
hankkeisiin, joiden rahoittamiseksi ei ole myönnetty muuta
julkista tukea Valtion asuntorahaston varoista myönnettävää korkotukea
tai avustusta taikka kunnan tai kuntayhtymän tukea lukuun ottamatta.
Tässä laissa tarkoitettua avustusta ei kuitenkaan
myönnetä sille osalle rahoitettavista kokonaiskustannuksista,
jolle myönnetään edellä mainittua
muuta julkista tukea.
10 §
Valtionapuviranomainen
Valtion asuntorahasto toimii valtionapuviranomaisena avustusmenettelyssä.
Valtion asuntorahasto antaa tarkemmat määräykset
ja ohjeet haku- ja maksatusmenettelystä sekä hakemuksiin
liitettävistä selvityksistä.
11 §
Asuntojen käyttäminen
Asuntoa, jonka rakentamiseen, hankintaan tai perusparantamiseen
on myönnetty avustusta, on käytettävä avustusta
myönnettäessä nimettyyn erityisryhmään
kuuluvien vuokra-asuntona 20 vuotta avustuksen ensimmäisen
erän maksamisesta lukien.
Jos asukasrakenteen säilymiseksi riittävän monipuolisena
on tarpeellista, avustuksensaaja voi osoittaa avustuksella rahoitettujen
asuntojen sijasta osan asunnoista muusta paikkakunnalla olevasta
vuokra-asuntokannastaan siten, että erityisryhmään
kuuluvien käytössä on kuitenkin 20 vuoden
ajan yhtä monta asuntoa kuin joille avustusta on myönnetty.
Asuntojen käytöstä tulee tällöin
olla Valtion asuntorahaston hyväksymä suunnitelma.
Valtion asuntorahasto voi hakemuksesta myöntää asettamillaan
ehdoilla vapautuksen avustukseen liittyvästä käyttörajoituksesta,
jos nimettyyn erityisryhmään kuuluvilla ei enää ole paikkakunnalla
asunnontarvetta tai on olemassa muu erityinen syy.
12 §
Avustuksen palauttaminen ja takaisinperintä
Valtionavustuksen palauttamiseen sekä valtionavustuksen
takaisinperintään sovelletaan, mitä asiasta
säädetään valtionavustuslaissa.
Jos avustuksensaaja käyttää tai on käyttänyt
vuokrataloa tai vuokra-asuntoa vastoin sitä, mitä 11 §:ssä edellytetään,
tai jos asuntojen käyttörajoituksen kohteena oleva,
avustuksella rahoitettu vuokratalo tai vuokra-asunto taikka vuokratalon
tai vuokra-asunnon hallintaan oikeuttavat osakkeet myydään
tai ne siirtyvät muutoin toisen omistukseen tai jos talo
tai asunto tuhoutuu vahinkotapahtuman yhteydessä 11 §:ssä tarkoitettuna
aikana, avustuksen saajan on ilmoitettava asiasta Valtion asuntorahastolle
etukäteen tai vahinkotapahtumasta kuukauden kuluessa tapahtumasta.
13 §
Muutoksenhaku
Hakija, joka on tyytymätön Valtion asuntorahaston
tekemään päätökseen
tässä laissa tai sen nojalla annetuissa säännöksissä mainituissa asioissa,
saa hakea päätökseen oikaisua 14 päivän
kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimus on tehtävä Valtion asuntorahastolle.
Päätökseen, johon saa hakea oikaisua,
on liitettävä oikaisuvaatimusosoitus. Oikaisuvaatimus
on käsiteltävä viipymättä.
Oikaisuvaatimuksesta annettuun päätökseen, joka
koskee avustuksen myöntämistä, ei saa
hakea valittamalla muutosta. Muuhun oikaisuvaatimuksesta annettuun
päätökseen saa hakea valittamalla muutosta
siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään.
Muutoksenhausta huolimatta voidaan 12 §:ssä tarkoitettu
päätös panna täytäntöön.
14 §
Ohjaus, valvonta ja tarkastusoikeus
Valtion asuntorahasto ohjaa ja valvoo avustusten käyttöä sekä avustuksiin
liittyvän asuinkäyttövelvoitteen noudattamista.
Valtion asuntorahastolla tai tämän määräämällä virkamiehellä on
oikeus saada avustuksensaajalta tarkastettavakseen ja käyttöönsä kaikki valvonnan
kannalta tarpeellisiksi katsomansa asiakirjat ja muut tallenteet
sekä oikeus ottaa niistä valvonnan kannalta tarpeellisia
jäljennöksiä. Avustuksensaajan on lisäksi
ilman aiheetonta viivytystä toimitettava tarkastukseen
oikeutetun pyytämät valvonnan kannalta tarpeelliset
tiedot ja selvitykset.
15 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20 .
Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä sen
täytäntöönpanon edellyttämiin
toimenpiteisiin.