25 §
Ympäristön tilan seuranta
Kunnan on alueellaan huolehdittava paikallisten olojen edellyttämästä tarpeellisesta
ympäristön tilan seurannasta. Pääkaupunkiseudulla ilmanlaadun
seurannasta huolehtivat Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa yhdessä.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus huolehtii ympäristön
tilan seurannasta alueellaan. Suomen ympäristökeskuksen
tehtävistä ympäristön tilan
seurannassa säädetään erikseen.
Alle 2,5 mikrometrin suuruisten hiukkasten pitoisuutta ilmassa
on pääkaupunkiseudulla seurattava jatkuvatoimisesti
yhdellä pysyvästi sijoitetulla kaupungin yleistä ilmanlaatua
edustavalla kaupunkitausta-asemalla.
Seurantatiedot on julkistettava ja niistä on tiedotettava
tarvittavassa laajuudessa. Valtioneuvoston asetuksella
voidaan antaa tarkempia säännöksiä seurantatietojen
julkistamisesta ja niistä tiedottamisesta.
31 §
Toimivaltainen lupaviranomainen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuista
toiminnoista säädetään tarkemmin
valtioneuvoston asetuksella.
102 §
Ilmanlaadun turvaaminen
Kunnan on mahdollisuuksiensa mukaan turvattava hyvä ilmanlaatu
alueellaan ottaen huomioon, mitä ilman epäpuhtauksista
säädetään tämän
lain nojalla ja mitä 102 a ja 102 b §:ssä säädetään
ilmanlaadun turvaamiseksi laadittavista suunnitelmista.
Kunta voi ilmanlaadun turvaamiseksi laadittujen 102 a ja 102
b §:n mukaisten suunnitelmien toimeenpanemiseksi
antaa muiden kuin luvanvaraisten toimintojen rajoittamista
ja keskeyttämistä koskevia määräyksiä.
Luvanvaraisista toiminnoista aiheutuvien päästöjen
vähentämisestä sekä ennalta-arvaamatta
ilmenevän ilman merkittävän
pilaantumisen ehkäisemisestä säädetään
erikseen.
102 a §
Ilmansuojelusuunnitelma
Jos ilman epäpuhtauksille tämän lain
nojalla säädetty raja-arvo ylittyy tai on vaarassa
ylittyä, kunnan on laadittava keskipitkän ja pitkän
aikavälin ilmansuojelusuunnitelma raja-arvon alittamiseksi
ja raja-arvon ylityksen keston lyhentämiseksi.
Ilmansuojelusuunnitelmaa ei tarvitse laatia, jos kyse on 102 d §:ssä tarkoitetusta
hengitettäville hiukkasille (PM10) säädettyjen
raja-arvojen ylityksestä, joka ilmeisesti johtuu katujen
ja teiden talvikunnossapitoon liittyvästä hiekoituksesta
tai suolauksesta aiheutuvasta hiukkaskuormituksesta. Harkintansa
mukaan kunta voi laatia ilmansuojelusuunnitelman myös otsonin
tavoitearvojen saavuttamiseksi.
Ilmansuojelusuunnitelman tulee sisältää tiedot
ilmanlaadun heikkenemisestä sekä liikenteeseen
ja muihin päästöjä aiheuttaviin
toimintoihin kohdistuvat tarvittavat toimet ilmanlaadun
parantamiseksi. Tarvittaessa suunnitelmaan on sisällytettävä myös
toimia ilman epäpuhtauksille herkkien väestöryhmien
suojelemiseksi. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia
säännöksiä ilmansuojelusuunnitelman sisällöstä.
102 b §
Lyhyen aikavälinen toimintasuunnitelma
Jos rikkidioksidin tai typpidioksidin tämän lain
nojalla säädetty varoituskynnys ylittyy tai on
vaarassa ylittyä, kunnan on laadittava lyhyen aikavälin
toimintasuunnitelma ylityksen aiheuttaman vaaran vähentämiseksi
ja keston lyhentämiseksi. Otsonin varoituskynnyksen
ylittyessä tai ollessa vaarassa ylittyä kunnan
tulee laatia lyhyen aikavälin toimintasuunnitelma ainoastaan,
jos siten voidaan vähentää ylityksen vaaraa,
kestoa tai vakavuutta. Harkintansa mukaan kunta voi laatia lyhyen
aikavälin toimintasuunnitelman myös raja-arvon
alittamiseksi ja raja-arvon ylityksen keston lyhentämiseksi
sekä otsonin tavoitearvojen saavuttamiseksi
Lyhyen aikavälin toimintasuunnitelman tulee sisältää soveltuvin
osin 102 a §:n 2 momentissa tarkoitetut tiedot sekä 102
a §:n 2 momentin mukaiset vastaavat toimet, joilla ilmanlaatuun voidaan
vaikuttaa mahdollisimman lyhyessä ajassa.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä lyhyen
aikavälin toimintasuunnitelman sisällöstä.
102 c §
Suunnitelmien laatimismenettely ja tietojen antaminen
Ilmansuojelusuunnitelma on laadittava 18 kuukauden
kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä,
jona raja-arvo on ylittynyt tai sen ylittymisen vaara on havaittu.
Lyhyen aikavälin toimintasuunnitelma on laadittava viipymättä sen
jälkeen, kun varoituskynnys on ylittynyt tai sen ylittymisen
vaara on havaittu.
Kunnan on varattava yleisölle riittävän
ajoissa mahdollisuus esittää suunnitelmaluonnoksista
mielipiteensä. Mahdollisuus varataan ilmoittamalla
asiasta kunnan ilmoitustaululla tai paikkakunnalla yleisesti leviävässä sanomalehdessä
ja
lisäksi sähköisesti. Suunnitelmaluonnoksista
on pyydettävä lausunto elinkeino-, liikenne- ja
ympäristökeskukselta.
Hyväksytyistä suunnitelmista sekä siitä, miten
esitetyt mielipiteet ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
lausunto on otettu huomioon, on tiedotettava yleisölle
siten kuin 2 momentissa säädetään.
Hyväksytyt suunnitelmat on lähetettävä tiedoksi
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle
sekä ympäristöministeriölle.
Kunnan on toimitettava vuosittain tiedot ilmansuojelusuunnitelman
mukaisista toteutetuista toimista ja mahdollisesta ilmansuojelusuunnitelman
sekä erikseen laaditun lyhyen aikavälin
toimintasuunnitelman tarkistamisesta elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle
sekä ympäristöministeriölle
15 päivään toukokuuta mennessä.
102 d §
Hiekoituksesta ja suolauksesta aiheutuvat raja-arvojen ylitykset
Alueella, jolla hengitettäville hiukkasille (PM10)
tämän lain nojalla säädetyt
raja-arvot ilmeisesti ylittyvät katujen ja teiden
talvikunnossapitoon liittyvästä hiekoituksesta
tai suolauksesta aiheutuvan hiukkaskuormituksen vuoksi,
kunta voi laatia ilmansuojelusuunnitelman sijasta selvityksen ylityksestä,
sen syistä ja toimista pitoisuuksien pienentämiseksi.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
selvityksen sisällöstä.
Selvitys on laadittava seitsemän kuukauden kuluessa
sen kalenterivuoden päättymisestä, jona
raja-arvo on ylittynyt ensimmäisen kerran. Selvitystä laadittaessa
on noudatettava, mitä 102 c §:n 2 ja
3 momentissa säädetään yleisön osallistumismahdollisuuden
varaamisesta ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta pyydettävästä lausunnosta
Jos raja-arvo selvityksen laatimisen jälkeen ylittyy
uudestaan, kunnan on toimitettava elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle
sekä ympäristöministeriölle
selvitys pitoisuuksien alentamiseksi jo tehdyistä toimista
ja arvio niiden vaikutuksista sekä mahdollisesti tarvittavista
lisätoimista. Jos tarvittavat lisätoimet ovat kuitenkin
niin merkittäviä, että ne edellyttävät kokonaan
uuden selvityksen laatimista, on noudatettava 2 momentissa tarkoitettua
menettelyä.
102 e §
Typpidioksidin raja-arvoihin liittyvän määräajan
pidentäminen
Alueella, jolla typpidioksidille tämän lain
nojalla säädetyt raja-arvot ovat vaarassa ylittyä säädetyn
määräajan jälkeen, kunta voi
hakea määräajan pidennystä enintään
viideksi vuodeksi ilmanlaadusta ja sen parantamisesta annetun Euroopan
parlamentin ja neuvoston direktiivin 2008/50/EY
22 artiklan 1 kohdassa säädetyin edellytyksin.
Määräajan pidennystä koskeva
hakemus on toimitettava 30 päivään toukokuuta
2011 mennessä ympäristöministeriölle
ja lähetettävä tiedoksi elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskukselle. Jos määräajan
pidennyksen edellytykset täyttyvät, ympäristöministeriö täydentää hakemusta
ja toimittaa sen Euroopan komission arvioitavaksi 30 päivään
syyskuuta 2011 mennessä.
Ympäristöministeriö tekee asiassa
päätöksen 1 momentissa mainitun direktiivin
22 artiklan 4 kohdan toisessa ja kolmannessa alakohdassa tarkoitetun
Euroopan komission kannan perusteella. Ympäristöministeriön
on tiedotettava päätöksestä yleisölle
joko yleisesti leviävässä sanomalehdessä tai
sähköisesti.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä määräajan
pidennyksen edellytyksistä ja hakemuksessa annettavista
tiedoista.
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Tämän lain voimaan tullessa voimassa olleen 102 §:n
nojalla laadittuja suunnitelmia ja ohjelmia pidetään
tässä laissa tarkoitettuina suunnitelmina.
Jos suunnitelman tai ohjelman laatiminen on kesken tämän
lain voimaan tullessa, se laaditaan loppuun lain voimaan tullessa
voimassa olleiden säännösten mukaisesti.
Tämän lain voimaan tullessa voimassa olleen ilmanlaadusta
annetun valtioneuvoston asetuksen (711/2001) nojalla laadittuja
selvityksiä pidetään tässä laissa
tarkoitettuina selvityksinä. Jos selvityksen laatiminen
on kesken tämän lain voimaan tullessa, se laaditaan loppuun
lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten
mukaisesti.