2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
18) ympäristöä pilaavalla aineella MARPOL 73/78
-yleissopimuksen I liitteessä määriteltyjä öljyjä,
mainitun yleissopimuksen II liitteessä määriteltyjä haitallisia
nestemäisiä aineita ja mainitun yleissopimuksen
III liitteessä määriteltyjä haitallisia
aineita;
19) MARPOL 73/78 -yleissopimuksella alusten
aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna
1973 tehtyyn kansainväliseen yleissopimukseen liittyvää vuoden
1978 pöytäkirjaa (SopS 51/1983) ja siihen
myöhemmin tehtyjä muutoksia;
20) ilmoitusmuodollisuusdirektiivillä jäsenvaltioiden
satamiin saapuvia ja/tai satamista lähteviä aluksia
koskevista ilmoitusmuodollisuuksista ja direktiivin 2002/6/EY
kumoamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviä 2010/65/EU
siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen;
21) seurantadirektiivillä alusliikennettä koskevan
yhteisön seuranta- ja tietojärjestelmän
perustamisesta sekä neuvoston asetuksen 93/75/ETY
kumoamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviä 2002/59/EY
siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen;
22) meriliikenteen tilastodirektiivillä tavaroiden
ja matkustajien merikuljetuksia koskevista tilastoista annettua
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviä 2009/42/EY;
23) Schengenin rajasäännöstöllä henkilöiden liikkumista
rajojen yli koskevasta yhteisön säännöstöstä (Schengenin
rajasäännöstö) annettua Euroopan
parlamentin ja neuvoston asetusta (EY) N:o 562/2006;
24) turvatoimiin liittyvillä ilmoituksilla eräiden
alusten ja niitä palvelevien satamien turvatoimista ja
turvatoimien valvonnasta annetussa laissa (485/2004) tarkoitettuja
aluksen ilmoituksia;
25) alusjätteisiin liittyvillä ilmoituksilla merenkulun
ympäristönsuojelulaissa (1672/2009) tarkoitettuja
aluksen ilmoituksia.
3 §
Soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan Suomen vesialueella
ja Saimaan kanavan vuokra-alueella ylläpidettävään
alusliikennepalveluun ja alusliikenteen tilapäiseen ohjaamiseen
erityistilanteissa.
Lakia sovelletaan myös VTS-viranomaisen VTS-alueeseen
liittyvien, Suomen vesialueen ulkopuolella olevien reititysjärjestelmien
ja pakollisten alusten ilmoittautumisjärjestelmien piiriin
kuuluvaan liikenteen valvontaan.
Jollei tässä laissa toisin säädetä,
22 c §:ää sovelletaan bruttovetoisuudeltaan
vähintään 300 oleviin aluksiin, lukuun
ottamatta sellaisia yhteysaluksia, sota-aluksia, Suomen
puolustusvoimien aluksia, rajavartiolaitoksen aluksia, kalastusaluksia,
perinnealuksia, hallinnollisia aluksia sekä alle 45 metriä pitkiä huviveneitä,
joita ei käytetä yleisessä liikenteessä kuljettamaan
matkustajia tai lastia.
Sen estämättä, mitä tässä laissa
säädetään alusliikennepalvelun
ylläpitämisestä, satama-alueella alusliikenteen
valvontaa ja ohjausta saavat harjoittaa myös satamanpitäjät.
Aluksen turvatoimiin, alusjätteisiin, tullaukseen ja
Schengenin rajasäännöstöön
liittyvistä ilmoituksista säädetään
erikseen.
20 a §
Merenkulun tiedonhallintajärjestelmä
VTS-viranomaisen on perustettava ja ylläpidettävä kansallinen
merenkulun tiedonhallintajärjestelmä ilmoitusmuodollisuusdirektiivissä ja
seurantadirektiivissä mainittujen tietojen keräämiseksi,
käsittelemiseksi ja tallentamiseksi. VTS-viranomainen noudattaa
tiedonhallintajärjestelmän kehittämisessä,
hallinnoinnissa, arkkitehtuurista, ylläpidossa, käyttöoikeuksissa,
turvallisuudessa ja tietojen vaihdossa seurantadirektiivin
ja sen liitteen III säännöksiä.
Tiedonhallintajärjestelmän on oltava sellainen,
että se voidaan liittää Euroopan unionin
merenkulun tiedonhallintajärjestelmään
(SafeSeaNet-keskusjärjestelmä). Tiedot
on voitava lähettää ja vastaanottaa sähköisesti.
VTS-viranomaisen on tiedonhallintajärjestelmän
avulla voitava pyynnöstä toimittaa viipymättä toisen
jäsenvaltion asianomaiselle viranomaiselle tiedot aluksesta
sekä sen kuljettamista lasteista ja vaarallisista tai ympäristöä pilaavista aineista.
Liikennevirasto antaa tarkempia määräyksiä tiedonhallintajärjestelmän
ilmoitusmenettelyistä, rakenteesta, sisällöstä,
käyttöoikeuksista, tietojen jakelusta viranomaisille
ja tietojen vaihdosta muiden jäsenvaltioiden sekä SafeSeaNet-keskusjärjestelmän
kanssa.
6 luku
Alusta ja sen lastia koskevat ilmoitukset
22 a §
Aluksen saapumisilmoitus
Suomen satamaan tai ankkuripaikalle saapuvan meriliikenteessä olevan
aluksen liikenteenharjoittajan, asiamiehen tai päällikön
on annettava aluksen saapumisilmoitus
tulliviranomaiselle sähköisesti 20 a §:ssä tarkoitettua
merenkulun sähköistä tiedonhallintajärjestelmää käyttämällä.
Ilmoitus on tehtävä vähintään
24 tuntia ennen saapumista tai viimeistään silloin,
kun alus lähtee satamasta kohti Suomen satamaa. Jos kohde
selviää vasta matkan aikana, ilmoitus on tehtävä viimeistään
silloin, kun kohde on selvillä. Tämän
lisäksi aluksesta on sen saavuttua perille annettava lopullista
saapumisaikaa koskeva ilmoitus.
Saapumisilmoituksen tulee sisältää ilmoitusmuodollisuusdirektiivin
liitteen A-kohdan mukaiset tiedot. Tämän lisäksi
tulliviranomainen voi vaatia saapumisilmoituksessa mainitun direktiivin
liitteen B osan 1—6 kohdissa tarkoitettujen FAL-lomakkeiden
sisältämät tiedot, jos ne ovat tarpeen
kansallisen sisäisen järjestyksen ja turvallisuuden
varmistamiseksi tai tullilainsäädännön,
verolainsäädännön, maahanmuuttolainsäädännön,
ympäristölainsäädännön
taikka terveyttä koskevan lainsäädännön
täytäntöön panemiseksi.
Tulliviranomainen varmistaa, että aluksen saapumisesta
annetut tiedot ovat vaatimusten mukaiset.
Aluksen turvatoimiin liittyvistä ilmoituksista säädetään
eräiden alusten ja niitä palvelevien satamien
turvatoimista ja turvatoimien valvonnasta annetussa laissa, aluksesta
valvontaviranomaiselle sähköisesti tehtävästä ennakkoilmoituksesta
säädetään alusturvallisuuden
valvonnasta annetussa laissa, alusjätteisiin liittyvistä ilmoituksista
säädetään merenkulun ympäristönsuojelulaissa
ja Schengenin rajasäännöstöön
liittyvistä ilmoituksista henkilötietojen käsittelystä rajavartiolaitoksessa
annetussa laissa (579/2005). Tullaukseen liittyvistä ilmoituksista
säädetään yhteisön
tullikoodeksista annetussa neuvoston asetuksessa (ETY) N:o 2913/92
ja yhteisön tullikoodeksista (uudistettu tullikoodeksi)
annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o
450/2008.
22 b §
Aluksen lähtöilmoitus
Suomen satamasta tai ankkuripaikalta lähtevän
meriliikenteessä olevan aluksen liikenteenharjoittajan,
asiamiehen tai päällikön on annettava
ennen aluksen lähtöä aluksen lähtöilmoitus tulliviranomaiselle
sähköisesti 20 a §:ssä tarkoitettua
merenkulun sähköistä tiedonhallintajärjestelmää käyttämällä.
Tämän lisäksi aluksesta on sen lähdettyä annettava
sen lopullista lähtöaikaa koskeva ilmoitus.
Tulliviranomainen voi vaatia lähtöilmoituksessa
ilmoitusmuodollisuusdirektiivin liitteen B osan 1—6
kohdissa tarkoitettujen FAL-lomakkeiden sisältämät
tiedot, jos ne ovat tarpeen kansallisen sisäisen järjestyksen
ja turvallisuuden varmistamiseksi tai tullilainsäädännön, verolainsäädännön,
maahanmuuttolainsäädännön, ympäristölainsäädännön
taikka terveyttä koskevan lainsäädännön
täytäntöön panemiseksi.
Tulliviranomainen varmistaa, että aluksen lähdöstä annetut
tiedot ovat vaatimusten mukaiset.
22 c §
Vaarallista tai ympäristöä pilaavaa
ainetta sisältävästä lastista
tehtävät saapumis- ja lähtöilmoitukset
Suomen satamaan ensimmäisenä määräsatamanaan
tai ankkuripaikkanaan Euroopan talousalueen ulkopuolisesta satamasta
saapuvan vaarallista tai ympäristöä pilaavaa
ainetta kuljettavan aluksen liikenteenharjoittajan, asiamiehen tai
päällikön on ilmoitettava ennen lastaussatamasta
lähtöä 22 a §:ssä tarkoitetun
saapumisilmoituksen lisäksi aluksella kuljetettavaksi tarkoitetusta
vaarallisista aineista tulliviranomaiselle sähköisesti
20 a §:ssä tarkoitettua merenkulun sähköistä ilmoitusjärjestelmää käyttämällä.
Jos kohde selviää vasta matkan aikana, ilmoitus
on tehtävä viimeistään silloin,
kun kohde on selvillä.
Suomen satamasta lähtevän vaarallista tai ympäristöä pilaavaa
ainetta kuljettavan aluksen liikenteenharjoittajan, asiamiehen tai
päällikön on viimeistään
aluksen lähtöhetkellä tehtävä ilmoitus
lastista tulliviranomaiselle sähköisesti 20 a §:ssä tarkoitettua
merenkulun sähköistä ilmoitusjärjestelmää käyttämällä.
Vaarallista tai ympäristöä pilaavaa ainetta
ei saa tarjota kuljetettavaksi tai lastata alukseen ennen ilmoituksen antamista.
Laivaajan on ennen aluksen lastausta Suomen satamassa annettava
aluksen päällikölle, liikenteenharjoittajalle
tai tämän asiamiehelle ilmoitus aluksella kuljetettavaksi
tarkoitetusta vaarallisesta tai ympäristöä pilaavasta
aineesta. Ilmoitusvelvollisuus on riippumaton aluksen vähimmäiskoosta.
Tulliviranomainen varmistaa, että annetut tiedot ovat
vaatimusten mukaiset.
22 d §
Tilastointia koskevien tietojen antaminen
Liikennevirasto laatii tilastoja alusten liikennöinnistä Suomen
satamissa sekä aluksissa kuljetettavista matkustaja- ja
tavaramääristä.
Liikennevirasto kerää suunnittelu- ja valvontatehtäviään
sekä merenkulkutilastojen laatimista varten tietoja alusten
liikennöinnistä Suomen satamissa sekä aluksissa
kuljetettavista matkustaja- ja tavaramääristä.
Meriliikenteen tietojen keräämisessä,
tilastojen laatimisessa ja tiedonkeruun tulosten lähettämisessä noudatetaan
meriliikenteen tilastodirektiiviä. Liikennevirasto lähettää tiedonkeruun
tulokset Euroopan komissiolle.
Aluksen omistajien tai heidän edustajiensa ja satamien
on annettava Liikennevirastolle tiedot matkustaja- ja tavaramääristä aluskohtaisesti
ja tavararyhmittäin sekä ilmoitettava tyhjien
ja täysien kuljetusyksiköiden määrät.
Meriliikenteessä olevien alusten omistajien tai heidän
edustajiensa tulee toimittaa tiedot Liikennevirastolle sähköisesti
20 a §:ssä tarkoitettua sähköistä järjestelmää käyttäen.
22 e §
Tarkemmat säännökset ja määräykset
VTS-viranomainen voi vapauttaa hakemuksesta 22 a—22
c §:ssä säädetyistä ilmoitusvelvollisuuksista
Suomen sisäisen tai Suomen ja toisen valtion sataman välisen
säännöllisen liikenteen, jos hakemuksen
perusteella voidaan todeta, että vapautus ei
vaaranna merenkulun turvallisuutta, vapautus on kaikkien rannikkovaltioiden
hyväksyttävissä ja muut vapautuksen myöntämisen
edellytykset täyttyvät, siten kuin niistä on
säädetty seurantadirektiivillä.
Tullihallitus antaa tarkempia määräyksiä 22 a ja
22 b §:ssä tarkoitettujen ilmoitusten sisällöstä ja
näiden ilmoitusten tallentamisesta 20 a §:ssä tarkoitettuun
merenkulun sähköiseen tiedonhallintajärjestelmään.
Liikennevirasto voi antaa tarkempia määräyksiä 22
d §:ssä tarkoitettujen tietojen keräämisessä ja
lähettämisessä noudatettavista menettelyistä.
29 §
Rangaistussäännökset
Joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo VTS-viranomaisen
17 §:n 1 momentin nojalla antamia määräyksiä,
21 §:n säännöksiä tai 8 §:ssä tarkoitetussa
perustamispäätöksessä vahvistettuja
määräyksiä taikka laiminlyö 22, 22 a—22
d tai 23 §:ssä säädetyn ilmoitusvelvollisuuden,
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa
rangaistusta, alusliikennepalvelurikkomuksesta sakkoon.
Tulliviranomaisen antaman määräyksen
rikkomiseen sovelletaan lisäksi tullilakia (1466/1994).